Beste mesh oplossing voor 1-verdiep woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-01 19:07
Hallo! Ik ga binnenkort verhuizen naar onze nieuwe woning waar alle leefruimtes op dezelfde etage liggen:

- "zone 1" is een centrale ruimte waar rond 3 slaapkamers liggen en 1 badkamer
- "zone 2" is de leefruimte en keuken (wel van elkaar gescheiden door een muur)
- "zone 3" is een grote "hobbyruimte"
Volgens het immokantoor is deze totale oppervlakte +- 300m² en elke zone is ongeveer even groot

Het huis heeft ook over de volledige oppervlakte een kelder waarvan 1 ruimte wel zal gebruikt worden als een "werkruimte", deze ligt ongeveer onder de leefruimte (maar hier zit dan wel beton tussen)

Aan de achterkant van het huis ligt een grote tuin en daar wens ik ook wel een goed bereik te hebben van de wifi.

Over alle leefruimtes loopt 1 grote zolder-ruimte die gemakkelijk te bereiken is.

Mijn idee is om een netwerkkabel te trekken van de kelder (daar komt de kabel van telenet binnen), naar de zolder en om hier met een POE switch te werken om dan van hieruit een kabel te trekken naar elke zone (en een mesh router aan het plafond te hangen). Centraal in elke "zone" zou ik dan een mesh punt willen installeren die simpelweg op de POE kabel kan aangesloten worden.

In de kelder zelf en voor de tuin moet er dan eventueel nog een apart punt voor voorzien worden. Deze voor de tuin kan ik mogelijks van dezelfde POE switch laten vertrekken en onder het dak uit laten komen om deze buiten tegen de muur te bevestigen bijvoorbeeld.

Deze voor de kelder kan een "gewone" mesh punt zijn met aparte voeding.

De woning is nog niet aangesloten op fiber maar de kabel zou wel klaar liggen in het straat dus ik ga dit aanvragen

Uiteraard zijn er 1001 fabrikanten en oplossingen wat betreft mesh netwerken, ze beginnen vanaf een paar 100 euro voor een "pack" tot enkele duizenden euros.

Alleen weet ik dus niet naar welke oplossing ik het beste kijk gezien de vernoemde situatie.. Iemand die hier raad bij heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door KLucky_13 op 07-05-2024 16:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begrijp ik het goed dat je overal netwerkkabels gaat trekken. Dan heb je helemaal geen mesh nodig :o

Even terminologie duidelijk krijgen:

"Mesh" betekent een systeem van AP's (access points) met wireless backhaul, dus met verbinding tussen router en AP over de lucht.

Als je van plan bent om de AP's bedraad aan te sluiten, is dat niet wat jij bedoelt met "mesh". Wedervraag is dan: omschrijf wat jij verstaat/verstond onder die term? Wat vraag je ons - in andere woorden - om je te adviseren?

Daarnaast lees ik veel over bouwvorm van je woning. Op basis daarvan klinkt drie AP's per zone en een derde voor de tuin op voorhand een goede voorspelling. Afhankelijk van isolatie van vloeren is het mogelijk dat je ook AP's in zolder kelder nodig gaat hebben. Maar doe geen aannames, voordat je de woning betrekt en bedrading definitief trekt zou ik een site survey aanraden. Dan weet je het zeker.

Wat je niet zegt is welke eisen je stelt aan de verbinding. Ene uiterste is dat je puur connectivity nodig hebt en een paar Mbps voldoende is. Andere uiterste is dat je draadloos 8k ongecomprimeerde video op alle plekken in huis wilt kunnen streamen. Moge duidelijk zijn dat dit zal resulteren in andere hardware en een hogere dichtheid aan AP's dan eerste voorbeeld. Waarschijnlijk zit je hier ergens tussenin qua requirements. De kans is ook groot dat je behoefte op werkkamer en op de bank in de woonkamer groter zal zijn dan op zolder of in de kelder. Maak duidelijk wat je waar nodig hebt, dan kunnen we een beter passend beeld vormen van wat nodig is om dat te leveren.

Naast snelheid is er de vraag wat je ermee wilt doen. Twee algemeen klinkende toepassingen die stiekem behoorlijke impact hebben op je eisen:
- wil je gebruik maken van (IP)TV? Zo ja van welke provider?
- wil je een gastennetwerk aanbieden? Of een aparte netwerk voor IoT?

Tenslotte is er de vraag hoeveel (netwerk)technische kennis je hebt cq hoe geinteresseerd je in de materie bent. Vuistregel is dat je max twee mag kiezen uit de driehook "goedkoop" "goed" "makkelijk". Wil je goed en goedkoop, dan gaat het niet makkelijk worden (Mikrotik...), wil je goed en makkelijk, dan gaat het niet goedkoop zijn (HPE Aruba) en als je goedkoop en makkelijk wilt gaat het waarschijnlijk niet goed worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
dion_b schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:52:
Begrijp ik het goed dat je overal netwerkkabels gaat trekken. Dan heb je helemaal geen mesh nodig :o

Even terminologie duidelijk krijgen:

"Mesh" betekent een systeem van AP's (access points) met wireless backhaul, dus met verbinding tussen router en AP over de lucht.

Als je van plan bent om de AP's bedraad aan te sluiten, is dat niet wat jij bedoelt met "mesh". Wedervraag is dan: omschrijf wat jij verstaat/verstond onder die term? Wat vraag je ons - in andere woorden - om je te adviseren?

Daarnaast lees ik veel over bouwvorm van je woning. Op basis daarvan klinkt drie AP's per zone en een derde voor de tuin op voorhand een goede voorspelling. Afhankelijk van isolatie van vloeren is het mogelijk dat je ook AP's in zolder kelder nodig gaat hebben. Maar doe geen aannames, voordat je de woning betrekt en bedrading definitief trekt zou ik een site survey aanraden. Dan weet je het zeker.

Wat je niet zegt is welke eisen je stelt aan de verbinding. Ene uiterste is dat je puur connectivity nodig hebt en een paar Mbps voldoende is. Andere uiterste is dat je draadloos 8k ongecomprimeerde video op alle plekken in huis wilt kunnen streamen. Moge duidelijk zijn dat dit zal resulteren in andere hardware en een hogere dichtheid aan AP's dan eerste voorbeeld. Waarschijnlijk zit je hier ergens tussenin qua requirements. De kans is ook groot dat je behoefte op werkkamer en op de bank in de woonkamer groter zal zijn dan op zolder of in de kelder. Maak duidelijk wat je waar nodig hebt, dan kunnen we een beter passend beeld vormen van wat nodig is om dat te leveren.

Naast snelheid is er de vraag wat je ermee wilt doen. Twee algemeen klinkende toepassingen die stiekem behoorlijke impact hebben op je eisen:
- wil je gebruik maken van (IP)TV? Zo ja van welke provider?
- wil je een gastennetwerk aanbieden? Of een aparte netwerk voor IoT?

Tenslotte is er de vraag hoeveel (netwerk)technische kennis je hebt cq hoe geinteresseerd je in de materie bent. Vuistregel is dat je max twee mag kiezen uit de driehook "goedkoop" "goed" "makkelijk". Wil je goed en goedkoop, dan gaat het niet makkelijk worden (Mikrotik...), wil je goed en makkelijk, dan gaat het niet goedkoop zijn (HPE Aruba) en als je goedkoop en makkelijk wilt gaat het waarschijnlijk niet goed worden.
Dan heb ik mogelijks de term verkeerd begrepen. In mijn huidige woning gebruik ik inderdaad verschillende AP's (allemaal dezelfde SSID) en soms merk ik gewoon op dat op sommige plaatsen de coverage nog steeds slecht is (het verhaal van pas overschakelen op de dichtsbijzijnde router als de verbinding van de "vorige" router weg valt).

Ik dacht in geval met "mesh" routers die je in een "pack" koopt dit probleem weg is maar dat deze nog steeds wel elk een kabel nodig hebben. Het lijkt er dan idd op dat ik niet helemaal mee ben. Vandaar dus ook de raad die ik vraag!

Ik heb momenteel thuis wel 2 iets wat degelijkere routers/AP (TP-link Archer AX23) van hetzelfde merk en type maar daarnaast ook nog enkele andere routers die ingesteld staan als AP. Ik ben nooit tevreden geweest van de stabiliteit van mijn netwerk. ik heb ook wat domotica op wifi (grootste deel is zigbee) en als ik problemen heb is het altijd met wifi aparaten, dus iets zit er niet goed.

Om te antwoorden op je vraag ivm het gebruik: Ik ben wel een fervente gamer, game pc komt in een kamer met een kabel dus hiervoor specifiek is de snelheid van de wifi niet van belang. Verder heb ik ook wel handheld gaming toestellen (steam deck, switch, etc) en dus is hoge downloadsnelheid op wifi wel van belang. Verder streamen we ook wel veel via netflix, vaak ook op meerdere aparaten tegelijk, aan de televisie zelf installeer ik mogelijks ook wel nog een kabel maar er zijn ook veel mobiele apparaten die zullen streamen. Verder werken we heel vaak van thuis, stabiel wifi netwerk en goede coverage overal in huis is een must. Gastennetwerk is in eerste instantie niet nodig. Mij lijkt het interessant gezien ik langs de zolder overal makkelijk centraal in elke zone geraak om "routers/AP" aan het plafond te monteren (correct me if I'm wrong en als er betere oplossingen zouden zijn).

Mijn "technische kennis" is voldoende om mijn plan te trekken en de interesse is er zeker ook wel. Maar het is duidelijk dat ik hier en daar eventueel wel nog wat de nodige expertise mis om de juiste route te kiezen om met dit project verder te gaan (vandaar dus ook de vraag hier). Hoeft zeker niet goedkoop te zijn! Ik wil gewoon een goed werkend systeem zonder al te veel frustraties omdat het "alweer eens niet werkt"

Ik ga in het huis ook weer een home assistant installatie uitbreiden met heel wat zigbee apparaten (lichtschakelaars etc), en ga wifi toestellen vermijden maar als het niet anders kan komen deze er ook wel nog bij (slim deurslot, slimme deurbel, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door KLucky_13 op 07-05-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

Je lijkt te zoeken naar een oplossing die je clients actief naar het AP stuurt met de beste dekking/snelheid?
Dan komen bij mij twee merken bovendrijven, hier de topics
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

Let wel, beide hebben een controller nodig om actief te sturen (ik draai op omada) en ondersteunen ook POE dus alleen een netwerk kabel trekken, stroom komt dan vanaf de wat duurdere switch die een controller ingebouwd kan hebben.

Omada heeft ook inbouw AP's die ook een ethernet kabel aansluiting hebben, unifi/ubiquity heeft die oplossing dacht ik ook. Ook AP's voor buiten zijn er dan, ook POE.
Vanuit de controller is dan centraal alles te beheren. Met VLAN's etc heb ik nog geen ervaring, dat schijnt als ik beide topics mag geloven een vak apart te zijn.

edit: teveel tabs open, nu wel juiste link naar Omada topic

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 07-05-2024 17:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KLucky_13 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Dan heb ik mogelijks de term verkeerd begrepen. In mijn huidige woning gebruik ik inderdaad verschillende AP's (allemaal dezelfde SSID) en soms merk ik gewoon op dat op sommige plaatsen de coverage nog steeds slecht is (het verhaal van pas overschakelen op de dichtsbijzijnde router als de verbinding van de "vorige" router weg valt).

Ik dacht in geval met "mesh" routers die je in een "pack" koopt dit probleem weg is maar dat deze nog steeds wel elk een kabel nodig hebben. Het lijkt er dan idd op dat ik niet helemaal mee ben. Vandaar dus ook de raad die ik vraag!
Mesh apparaten worden doorgaans in sets van identieke hardware verkocht. Dat helpt met het creeeren van een naadloze ervaring. Bovendien zijn ze voorzien van managed WiFi, wat ook helpt. Dat zijn echter geen van beide eigenschappen van mesh zelf.

Overigens is juiste apparatuur pas tweede stap om goede WiFi te voorzien. Plaatsing is nog belangrijker: er moet overal voldoende dekking zijn, maar tegelijk ook niet teveel overlap tussen APs. Met de beste apparatuur zal het met onhandige plaatsing niet goed werken.
Ik heb momenteel thuis wel 2 iets wat degelijkere routers/AP (TP-link Archer AX23) van hetzelfde merk en type
Dit is een degelijke type, maar redelijk low-end en mogelijk beperkt qua kanalen (TP-Link ondersteunt op consumentenapparaten doorgaans op de 5GHz band enkel kanaal 42 (36-48), waardoor de apparaten bij voorbaat elkaar in de weg zitten.
maar daarnaast ook nog enkele andere routers die ingesteld staan als AP. Ik ben nooit tevreden geweest van de stabiliteit van mijn netwerk. ik heb ook wat domotica op wifi (grootste deel is zigbee) en als ik problemen heb is het altijd met wifi aparaten, dus iets zit er niet goed.
Zigbee kan zelfs oorzaak zijn van problemen in de 2.4GHz WIFi-band. Als je nog langer in huidige woning zou blijven zou dit het troubleshooten waard zijn. Oorzaak kan liggen in de combinatie van uiteeenlopende hardware, maar het is waarschijnlijker dat instellingen (die je inderdaad in zo'n situatie handmatig in elk apparaat moet doen) en/of de plaatsing niet optimaal is.
Om te antwoorden op je vraag ivm het gebruik: Ik ben wel een fervente gamer, game pc komt in een kamer met een kabel dus hiervoor specifiek is de snelheid van de wifi niet van belang. Verder heb ik ook wel handheld gaming toestellen (steam deck, switch, etc) en dus is hoge downloadsnelheid op wifi wel van belang. Verder streamen we ook wel veel via netflix, vaak ook op meerdere aparaten tegelijk, aan de televisie zelf installeer ik mogelijks ook wel nog een kabel maar er zijn ook veel mobiele apparaten die zullen streamen. Verder werken we heel vaak van thuis, stabiel wifi netwerk en goede coverage overal in huis is een must. Gastennetwerk is in eerste instantie niet nodig. Mij lijkt het interessant gezien ik langs de zolder overal makkelijk centraal in elke zone geraak om "routers/AP" aan het plafond te monteren (correct me if I'm wrong en als er betere oplossingen zouden zijn).
OK, klinkt alsof overal in huis een goede en snelle verbinding noodzakelijk is. Overigens is bij gamen niet de snelheid maar de stabiliteit en latency van een verbinding van groot belang. Dat zijn zaken die met WiFi-7 aanzienlijk beter zullen worden, maar daar heb je nu niets aan, want al zou je de eerste WiFi-7 AP's kopen voor de hoofdprijs, dan nog is het de vraag of de benodigde features erin zullen zitten en al is dat zo, jouw huidige apparaten hebben het toch niet. WiFi-6 is meer dan voldoende voor nu.
Mijn "technische kennis" is voldoende om mijn plan te trekken en de interesse is er zeker ook wel. Maar het is duidelijk dat ik hier en daar eventueel wel nog wat de nodige expertise mis om de juiste route te kiezen om met dit project verder te gaan (vandaar dus ook de vraag hier). Hoeft zeker niet goedkoop te zijn! Ik wil gewoon een goed werkend systeem zonder al te veel frustraties omdat het "alweer eens niet werkt"

Ik ga in het huis ook weer een home assistant installatie uitbreiden met heel wat zigbee apparaten (lichtschakelaars etc), en ga wifi toestellen vermijden maar als het niet anders kan komen deze er ook wel nog bij (slim deurslot, slimme deurbel, etc).
De insteek om WiFi te vermijden waar mogelijk is een verstandige. Dat helpt niet alleen met de verbindingen van de apparaten die je bedraad aansluit, maar het reduceert de drukte in de lucht voor de apparaten waarbij dat niet mogelijk is.

Weer stukje terminologie: een router is een apparaat wat twee IP netwerken aan elkaar verbindt, dus in een thuissituatie jouw thuisnetwerk aan het internet verbindt. Dat heeft dus niets met WIFi te maken. In een consumentenrouter zit vaak een WIFi AP ingebouwd, maar dat hoeft niet en zeker in een situatie met technisch ruimtes in kelder of op zolder kan de aanwezigheid van WiFI in de router verspilling zijn.

Nu, je zegt dat je geen behoefte hebt aan gastennetwerk of IoT netwerk en je noemt niets over televisie. Dat maakt je technische behoeftes eenvoudig, geen VLANs nodig, om eens wat te noemen. Dat betekent ook dat je de switches in je netwerk niet hoeft te beheren.

Qua specificaties van de AP's is 2x2 MIMO WiFi-6 waarschijnlijk afdoende. Dat zijn gelijke specs met de huidige AX23 routers. Verschil is dat ik support voor 160MHz kanaalbreedte zou aanraden (al is de vraag of het verstandig is het aan te zetten) en DFS support zou ik bij 3 of meer APs in huis absoluut noodzakelijk noemen. Hoeveel AP's je nodig hebt is zoals ik aangaf niet op voorhand te zeggen. 3 binnen en 1 buiten ligt voor de hand, maar je moet vooral zorgen dat je overal minimaal -65dBm RSSI (signaalsterkte) hebt in de 5GHz-band. Enige wat je nodig hebt om dat te bepalen is een AP dat uitzendt in de 5GHz band en een client device waarmee je dat kunt meten (Windows of MacOS laptop, danwel Android telefoon). Een werkende internetverbinding is niet nodig.

Ik zou aanraden om in ieder geval te gaan voor een managed WiFi-systeem, en om een systeem te kiezen dat PoE apparaten aanbiedt, en dat outdoor AP's heeft.

Je komt dan uit op systemen als:
- MikroTik CAPsMAN: goedkoop, extreem instelbaar, maar net zoals alles van MikroTik zeer hoge leercurve (goedkoop en goed, niet makkelijk dus)
- TP-Link Deco: relatief goedkoop, werkelijk niets qua WiFi in te stellen, vaak wel goed genoeg, maar je moet geen pech hebben (makkelijk en relatief goedkoop, niet per se goed)
- TP-Link Omada: goed betaalbaar, goed instelbaar, geen losse controller nodig. Je moet wel oppassen bij specs APs (vooral DFS support is bij ene wel en andere niet aanwezig). (redelijk makkelijk, redelijk goedkoop, meeste modellen redelijk goed)
- Ubiquiti UniFi: geliefd onder hobbyisten, maar je moet ergens een controller draiaen en op langere termijn heeft die de neiging bij updates in de soep te lopen. Was ik in het verleden fan van, maar nadat ik bij twee verschillende bekenden in totaal drie keer halsoverkop de boel heb moeten redden toen een update fout gegaan was, ben ik gestopt met het aan te raden. (redelijk goedkoop, redelijk makkelijk, redelijk goed - tot de update de mist in gaat)
- HPE Aruba InstantOn: na Deco makkelijkst te installeren, geen losse controller nodig, behoorlijk wat instellingen onder de motorkap (zij het minder dan bij UniFi of CAPsMAN), maar je betaalt wel voor de privilege. Minpunt is ook dat ik sommige defaults minder handig gekozen vond, werking was pas perfect nadat ik eea aangepast had (goed, redelijk makkelijk, maar duurder dan de anderen)

Maar goed, IMHO is deze keuze voor latere zorg. Eerst die site survey :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@dion_b Omada heeft inderdaad een controller app en web interface, maar zover ik weet doen die niet de afhandeling van de clients actief. Sinds ik een OC200 heb draaien lijkt dat soepeler te gaan.
Unifi heeft sinds kort dacht ik een switch met ingebouwde controller die zonder cloud key draait, dat lijkt stabieler dan een controller in een docker te draaien ergens, of hadden die al eerder een hardware product?

er was laatst dacht ik een artikel over op de FP maar die kan ik niet vinden
Zoiets was het waarschijnlijk, al heeft deze geen POE nieuws: Ubiquiti introduceert UniFi Express-router met ingebouwd Wi-Fi 6-acce...

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 07-05-2024 18:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeroBandit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 09:14
Telenet plaats ook zelf een mesh systeem als je wil. Je kan de pods huren, 3€ /stuk, ze ondersteunen WiFi 6 en hebben de mogelijkheid om ze met ethernetkabels te verbinden. Ook de roaming werkt erg goed. Voor het geld van de huur moet je al lang huren om het koopvoordeel eruit te halen. Zelfs al heb je er 3 nodig, zit je nog maar een 108€/jaar. Daarvoor koop je nog geen deftig systeem met 4 wifi6 stations. Want de modem telt ook als pod, maar huur je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
franssie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:21:
Je lijkt te zoeken naar een oplossing die je clients actief naar het AP stuurt met de beste dekking/snelheid?
Dan komen bij mij twee merken bovendrijven, hier de topics
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

Let wel, beide hebben een controller nodig om actief te sturen (ik draai op omada) en ondersteunen ook POE dus alleen een netwerk kabel trekken, stroom komt dan vanaf de wat duurdere switch die een controller ingebouwd kan hebben.
Ubiquiti/omada doen niets actief om client te laten roamen. Zenden hooguit 802.11krv uit wat consumenten setjee ook doen.
De controller speelt geen rol in roaming. de controller gebruik je om config te pushen, gasten wifi splash page te serveren en logs te verzamalen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@laurens0619 geinig, ik dacht dat al die roaming opties die instelbaar waren toch iets verder gingen dan de standaard xxx.kv :P

Dus daar stelt de controller wel wat in.

Maar nu de vraag waar TS wel iets aan heeft :
Welke consumenten setjes onderteunen dat dan wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
@franssie
Ik dacht het eerst ook hoor en mede daarom ubiquiti gekocht. Kwam er later achter dat hun roaming “geheim” gewoon puur het gelijkhouden van config was op accesspoints. het grappaige is ook dat juist ubiquiti zeer laat was met .krv

Bijna ieder setje kan wel 802.11krv maar eigenlijk is alleen band steering (.v) revelant om clients naar 5ghz te krijgen.
.r staat vaak standaard uit omdat het gedoe kan opleveren als de client het niet kan.
Roamen is vooral een client aangelegenheid en dag gaat op 5ghz netwerken met modern os vaak prima

Ik sluit mij verder wan bij de post van dion qua modellen :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-05-2024 20:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Heel wat info, bedankt daarvoor. Ik heb wat verder research voor de boeg want "de ideale" oplossing lijkt niet te bestaan. zoals gezegd ben ik zeker te vinden om wat meer te spenderen zodat het meteen goed is.

de "site survey" die hier vermeld wordt is iets waar ik me ook eerst even in zal moeten verdiepen! De grondplannen heb ik ergens in de komende weken en dan zoek ik het wel even verder uit.

[ Voor 48% gewijzigd door KLucky_13 op 07-05-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
dion_b schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:36:
[...]

Mesh apparaten worden doorgaans in sets van identieke hardware verkocht. Dat helpt met het creeeren van een naadloze ervaring. Bovendien zijn ze voorzien van managed WiFi, wat ook helpt. Dat zijn echter geen van beide eigenschappen van mesh zelf.

Overigens is juiste apparatuur pas tweede stap om goede WiFi te voorzien. Plaatsing is nog belangrijker: er moet overal voldoende dekking zijn, maar tegelijk ook niet teveel overlap tussen APs. Met de beste apparatuur zal het met onhandige plaatsing niet goed werken.

[...]

Dit is een degelijke type, maar redelijk low-end en mogelijk beperkt qua kanalen (TP-Link ondersteunt op consumentenapparaten doorgaans op de 5GHz band enkel kanaal 42 (36-48), waardoor de apparaten bij voorbaat elkaar in de weg zitten.

[...]

Zigbee kan zelfs oorzaak zijn van problemen in de 2.4GHz WIFi-band. Als je nog langer in huidige woning zou blijven zou dit het troubleshooten waard zijn. Oorzaak kan liggen in de combinatie van uiteeenlopende hardware, maar het is waarschijnlijker dat instellingen (die je inderdaad in zo'n situatie handmatig in elk apparaat moet doen) en/of de plaatsing niet optimaal is.

[...]

OK, klinkt alsof overal in huis een goede en snelle verbinding noodzakelijk is. Overigens is bij gamen niet de snelheid maar de stabiliteit en latency van een verbinding van groot belang. Dat zijn zaken die met WiFi-7 aanzienlijk beter zullen worden, maar daar heb je nu niets aan, want al zou je de eerste WiFi-7 AP's kopen voor de hoofdprijs, dan nog is het de vraag of de benodigde features erin zullen zitten en al is dat zo, jouw huidige apparaten hebben het toch niet. WiFi-6 is meer dan voldoende voor nu.

[...]

De insteek om WiFi te vermijden waar mogelijk is een verstandige. Dat helpt niet alleen met de verbindingen van de apparaten die je bedraad aansluit, maar het reduceert de drukte in de lucht voor de apparaten waarbij dat niet mogelijk is.

Weer stukje terminologie: een router is een apparaat wat twee IP netwerken aan elkaar verbindt, dus in een thuissituatie jouw thuisnetwerk aan het internet verbindt. Dat heeft dus niets met WIFi te maken. In een consumentenrouter zit vaak een WIFi AP ingebouwd, maar dat hoeft niet en zeker in een situatie met technisch ruimtes in kelder of op zolder kan de aanwezigheid van WiFI in de router verspilling zijn.

Nu, je zegt dat je geen behoefte hebt aan gastennetwerk of IoT netwerk en je noemt niets over televisie. Dat maakt je technische behoeftes eenvoudig, geen VLANs nodig, om eens wat te noemen. Dat betekent ook dat je de switches in je netwerk niet hoeft te beheren.

Qua specificaties van de AP's is 2x2 MIMO WiFi-6 waarschijnlijk afdoende. Dat zijn gelijke specs met de huidige AX23 routers. Verschil is dat ik support voor 160MHz kanaalbreedte zou aanraden (al is de vraag of het verstandig is het aan te zetten) en DFS support zou ik bij 3 of meer APs in huis absoluut noodzakelijk noemen. Hoeveel AP's je nodig hebt is zoals ik aangaf niet op voorhand te zeggen. 3 binnen en 1 buiten ligt voor de hand, maar je moet vooral zorgen dat je overal minimaal -65dBm RSSI (signaalsterkte) hebt in de 5GHz-band. Enige wat je nodig hebt om dat te bepalen is een AP dat uitzendt in de 5GHz band en een client device waarmee je dat kunt meten (Windows of MacOS laptop, danwel Android telefoon). Een werkende internetverbinding is niet nodig.

Ik zou aanraden om in ieder geval te gaan voor een managed WiFi-systeem, en om een systeem te kiezen dat PoE apparaten aanbiedt, en dat outdoor AP's heeft.

Je komt dan uit op systemen als:
- MikroTik CAPsMAN: goedkoop, extreem instelbaar, maar net zoals alles van MikroTik zeer hoge leercurve (goedkoop en goed, niet makkelijk dus)
- TP-Link Deco: relatief goedkoop, werkelijk niets qua WiFi in te stellen, vaak wel goed genoeg, maar je moet geen pech hebben (makkelijk en relatief goedkoop, niet per se goed)
- TP-Link Omada: goed betaalbaar, goed instelbaar, geen losse controller nodig. Je moet wel oppassen bij specs APs (vooral DFS support is bij ene wel en andere niet aanwezig). (redelijk makkelijk, redelijk goedkoop, meeste modellen redelijk goed)
- Ubiquiti UniFi: geliefd onder hobbyisten, maar je moet ergens een controller draiaen en op langere termijn heeft die de neiging bij updates in de soep te lopen. Was ik in het verleden fan van, maar nadat ik bij twee verschillende bekenden in totaal drie keer halsoverkop de boel heb moeten redden toen een update fout gegaan was, ben ik gestopt met het aan te raden. (redelijk goedkoop, redelijk makkelijk, redelijk goed - tot de update de mist in gaat)
- HPE Aruba InstantOn: na Deco makkelijkst te installeren, geen losse controller nodig, behoorlijk wat instellingen onder de motorkap (zij het minder dan bij UniFi of CAPsMAN), maar je betaalt wel voor de privilege. Minpunt is ook dat ik sommige defaults minder handig gekozen vond, werking was pas perfect nadat ik eea aangepast had (goed, redelijk makkelijk, maar duurder dan de anderen)

Maar goed, IMHO is deze keuze voor latere zorg. Eerst die site survey :)
De site survey waar je over spreekt, zou ik dat zelf uitvoeren of valt het mee om dit te laten doen? Bij de eerste resultaten zie ik veel bedrijfjes die zulke survey incl heatmap kunnen afleveren, alleen weet ik (nog) niet wat ze daarvoor aanrekenen

Wat betreft de "Ubiquiti unify", deze is mij ook aangeraden door een maat die deze bij hem thuis heeft hangen. Nu weet ik niet waar je over spreekt als je zegt dat deze een "aparte controller" voor nodig hebt? Hij weet ook niet meteen waar je naar verwijst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KLucky_13 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:01:
[...]

De site survey waar je over spreekt, zou ik dat zelf uitvoeren of valt het mee om dit te laten doen? Bij de eerste resultaten zie ik veel bedrijfjes die zulke survey incl heatmap kunnen afleveren, alleen weet ik (nog) niet wat ze daarvoor aanrekenen
Kleine bedrijfjes doen het graag, want het is in de basis doodsimpel.

Zoals ik aangaf heb je welgeteld nodig:
- een AP die in de 5GHz kan zenden. Idealiter een van de APs die je gaat gebruiken, maar iets vergelijkbaars is prima. Een van je huidige TP-Link apparaten voldoet prima.
- een apparaat die signaalsterkte kan meten, dus laptop of Android smartphone.
- een kladblok en pen, of digitale variant daarop (ik vind papier bij een site survey toch handiger)
- tijdelijke bevestigingsmaterialen (klitteband en dubbelzijdig tape zijn handig)
- lange verlengsnoer om AP van stroom te kunnen voorzien ook

Voorbereiding:
- maak kolommen op je kladblok. Schrijf in eerste kolom naam van ieder kamer in de woning. Schrijf op eerste rij ook namen van iedere kamer in je woing plus een locatie in de tuin.
- zorg dat je een tool hebt om RSSI te meten. In MacOS kan dat native (kijk bij AIrport), in Windows kun je met netsh wlan show networks een scan doen en percentages krijgen die je om kunt rekenen naar RSSI RSSI=-100+(<percentage>/2), in Android heb je een tool nodig alsWiFi Analyzer Open Source.

Werkwijze:
1) kies een logische plek voor een AP, bijvoorbeeld een van de plekken die je toch al in gedachten had voor een AP. Plaats/hang AP op die plek en zet het aan. Let hierbij op orientatie: als je een plafond-AP overweegt moet je ook je test-AP ondersteboven vanaf plafond hangen. Overweeg je AP op muur, bevestig het dan ook vertikaal aan de muur.
2) ga naar eerste kamer op je kladblok. Meet RSSI van netwerk dat AP in 5GHz uitzendt en noteer dat in kolom met kamer waar AP hangt op rij van kamer.
3) loop naar tweede kamer op je kladblok. Geef je apparaat even tijd om nieuwe RSSI op te pakken. Meet dat, schrijf het in zelfde kolom op rij van tweede kamer.
4) ga zo door tot je alle kamers in huis gehad hebt en je tuin.
5) kijk naar de meetwaardes. Is dat overal >= -65dBm? Gefeliciteerd! Je bent met een enkele AP klaar. Zo niet, kijk naar alle kolommen die je al ingevuld hebt. Is er een combinatie van locaties waarmee je overal >= -65dBm hebt? Gefeliciteerd, je kunt met het aantal APs die nodig is om die combinatie te bereiken alles dekken.
6) Nog niet alles kunnen dekken? Of denk je dat je met een strategisch geplaatste AP twee andere kunt vervangen? Plaats/hang de AP dan op een nieuwe locatie in een andere kamer en ga terug naar stap 2. Blijf dit herhalen tot je denkt een minimale APs te kunnen bepalen waarmee je alles dekt. Zodra dat zover is weet je a) hoveel AP's je nodig hebt en b) waar ze exact moeten hangen.

Let op dat we hier alleen naar 5GHz kijken. Het kan ook interessant zijn om te weten hoe dekking is in de 2.4GHz. Dat is echter niet bepalend voor de dekking - als ergens teveel overlap is kun je na installatie de 2.4GHz zendsterkte wat verlagen. Dat is vaak sowieso een goed idee.

Bovenstaande kun je afhankelijk van formaat woning en hoe moeilijk het is AP ergens tijdelijk te hangen en van stroom te voorzien meestal in een uurtje gedaan hebben. Er zijn allerlei tools om dit zonder te meten te voorspellen, maar voordat je daar de juiste demping van al je muren ingevoerd hebt ben je langer bezig dan wanneer je gewoon gaat meten. Voor bestaande woningen zou ik altijd eerder gaan meten dan modelleren. Die tools zijn bovenal nuttig bij nieuwbouw waar er nog geen bestaande woning is om in te meten - en waar je exact weet welke bouwmaterialen gebruikt gaan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
dion_b schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Kleine bedrijfjes doen het graag, want het is in de basis doodsimpel.

Zoals ik aangaf heb je welgeteld nodig:
- een AP die in de 5GHz kan zenden. Idealiter een van de APs die je gaat gebruiken, maar iets vergelijkbaars is prima. Een van je huidige TP-Link apparaten voldoet prima.
- een apparaat die signaalsterkte kan meten, dus laptop of Android smartphone.
- een kladblok en pen, of digitale variant daarop (ik vind papier bij een site survey toch handiger)
- tijdelijke bevestigingsmaterialen (klitteband en dubbelzijdig tape zijn handig)
- lange verlengsnoer om AP van stroom te kunnen voorzien ook

Voorbereiding:
- maak kolommen op je kladblok. Schrijf in eerste kolom naam van ieder kamer in de woning. Schrijf op eerste rij ook namen van iedere kamer in je woing plus een locatie in de tuin.
- zorg dat je een tool hebt om RSSI te meten. In MacOS kan dat native (kijk bij AIrport), in Windows kun je met netsh wlan show networks een scan doen en percentages krijgen die je om kunt rekenen naar RSSI RSSI=-100+(<percentage>/2), in Android heb je een tool nodig alsWiFi Analyzer Open Source.

Werkwijze:
1) kies een logische plek voor een AP, bijvoorbeeld een van de plekken die je toch al in gedachten had voor een AP. Plaats/hang AP op die plek en zet het aan. Let hierbij op orientatie: als je een plafond-AP overweegt moet je ook je test-AP ondersteboven vanaf plafond hangen. Overweeg je AP op muur, bevestig het dan ook vertikaal aan de muur.
2) ga naar eerste kamer op je kladblok. Meet RSSI van netwerk dat AP in 5GHz uitzendt en noteer dat in kolom met kamer waar AP hangt op rij van kamer.
3) loop naar tweede kamer op je kladblok. Geef je apparaat even tijd om nieuwe RSSI op te pakken. Meet dat, schrijf het in zelfde kolom op rij van tweede kamer.
4) ga zo door tot je alle kamers in huis gehad hebt en je tuin.
5) kijk naar de meetwaardes. Is dat overal >= -65dBm? Gefeliciteerd! Je bent met een enkele AP klaar. Zo niet, kijk naar alle kolommen die je al ingevuld hebt. Is er een combinatie van locaties waarmee je overal >= -65dBm hebt? Gefeliciteerd, je kunt met het aantal APs die nodig is om die combinatie te bereiken alles dekken.
6) Nog niet alles kunnen dekken? Of denk je dat je met een strategisch geplaatste AP twee andere kunt vervangen? Plaats/hang de AP dan op een nieuwe locatie in een andere kamer en ga terug naar stap 2. Blijf dit herhalen tot je denkt een minimale APs te kunnen bepalen waarmee je alles dekt. Zodra dat zover is weet je a) hoveel AP's je nodig hebt en b) waar ze exact moeten hangen.

Let op dat we hier alleen naar 5GHz kijken. Het kan ook interessant zijn om te weten hoe dekking is in de 2.4GHz. Dat is echter niet bepalend voor de dekking - als ergens teveel overlap is kun je na installatie de 2.4GHz zendsterkte wat verlagen. Dat is vaak sowieso een goed idee.

Bovenstaande kun je afhankelijk van formaat woning en hoe moeilijk het is AP ergens tijdelijk te hangen en van stroom te voorzien meestal in een uurtje gedaan hebben. Er zijn allerlei tools om dit zonder te meten te voorspellen, maar voordat je daar de juiste demping van al je muren ingevoerd hebt ben je langer bezig dan wanneer je gewoon gaat meten. Voor bestaande woningen zou ik altijd eerder gaan meten dan modelleren. Die tools zijn bovenal nuttig bij nieuwbouw waar er nog geen bestaande woning is om in te meten - en waar je exact weet welke bouwmaterialen gebruikt gaan worden.
Opnieuw super bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga dat dan zeker even op die manier doen. Ik had mijn originele vraag ook nog ge-edit maar mogelijks was je al aan je uitegebreide antwoord begonnen en had je dit niet meer gezien. Ik had dit nog toegevoegd:

Wat betreft de "Ubiquiti unify", deze is mij aangeraden door een maat die deze bij hem thuis heeft hangen. Nu weet ik niet waar de aparte controller echt voor nodig is? Hij gebruikt ook geen controller en heeft gewoon zo een Ubiquiti per verdieping hangen die elk gewoon (al dan niet eerst via een switch) naar een router gaan (met dan een POE injector tussen) die na de modem van telenet staat. Hij zegt dat alles ook gewoon in te stellen is via een app/programma op zijn pc en hij dus nooit de noodzaak voor een aparte controller heeft gezien. Misschien is er iets dat hij over het hoofd ziet dat je hiermee mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KLucky_13 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:54:
[...]

Opnieuw super bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga dat dan zeker even op die manier doen. Ik had mijn originele vraag ook nog ge-edit maar mogelijks was je al aan je uitegebreide antwoord begonnen en had je dit niet meer gezien. Ik had dit nog toegevoegd:

Wat betreft de "Ubiquiti unify", deze is mij aangeraden door een maat die deze bij hem thuis heeft hangen. Nu weet ik niet waar de aparte controller echt voor nodig is? Hij gebruikt ook geen controller en heeft gewoon zo een Ubiquiti per verdieping hangen die elk gewoon (al dan niet eerst via een switch) naar een router gaan (met dan een POE injector tussen) die na de modem van telenet staat. Hij zegt dat alles ook gewoon in te stellen is via een app/programma op zijn pc en hij dus nooit de noodzaak voor een aparte controller heeft gezien. Misschien is er iets dat hij over het hoofd ziet dat je hiermee mist?
Die app op zijn PC is de controller ;)

'Controller' is een service, die kan geleverd worden door een stuk software op een PC of server, het kan geleverd worden door een dedicated kastje (UniFi CloudKey, Omada OC), in de cloud (bijv Deco of Omada) of ingebouwd in de AP's zelf (Aruba InstantOn, MikroTik CAPsMAN). Afhankelijk van wat de controller exact doet is het wel of niet nodig dat ding altijd online te hebben. Eigenlijk zijn veel van de controllers meer een management app (ik ga je niet vervelen met exacte verschillen daartussen), maar linksom of rechtsom, ze geven allemaal een centraal interface waarmee het draadloze netwerk beheerd kan worden. En elegantst is als je daarvoor geen aparte hard- of software voor nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
dion_b schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:07:
[...]

Die app op zijn PC is de controller ;)

'Controller' is een service, die kan geleverd worden door een stuk software op een PC of server, het kan geleverd worden door een dedicated kastje (UniFi CloudKey, Omada OC), in de cloud (bijv Deco of Omada) of ingebouwd in de AP's zelf (Aruba InstantOn, MikroTik CAPsMAN). Afhankelijk van wat de controller exact doet is het wel of niet nodig dat ding altijd online te hebben. Eigenlijk zijn veel van de controllers meer een management app (ik ga je niet vervelen met exacte verschillen daartussen), maar linksom of rechtsom, ze geven allemaal een centraal interface waarmee het draadloze netwerk beheerd kan worden. En elegantst is als je daarvoor geen aparte hard- of software voor nodig hebt.
Top, bedankt, ik ga binnenkort de plannen eens ophalen bij de huidige eigenaar, de site survey zal mogelijk pas gebeuren als we echt beginnen verhuizen, maar dan kan ik met de plattegrond al even nadenken over de beste plaatsing (voor tijdens de test). Ik zal het vervolg hier wel posten! Nogmaals bedankt voor de hulp ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Ik ga dit topic even opnieuw opstarten. Binnen een kleine maand gaan we verhuizen, ik heb inmiddels de plannen kunnen inkijken en zoals ik wel al gedacht had bestaat het huis uit 3 (even grote) delen. Puur op gevoel ga ik dus een AP hangen centraal in elk deel van de woning (ik plan wel nog een site survey om dit te bevestigen). Hieronder even een screenshot van het plan (dit is de kelder maar de gelijkvloers heeft dezelfde vorm).

- De rode kruisjes met gele markering is waar ik de AP aan het plafond zou willen bevestigen op het gelijkvloer
- Rode kruisjes met markering en lijnen (buiten) zijn 2 AP die ik eventueel erna zou willen toevoegen om ook buiten over het volledige terrein wifi bereik te hebben (slimme maairobot zonder perimeterkabel die bereik nodig heeft).
- Blauwe markeringen zijn PoE camera's die ik zou plaatsen
- Voor de kelders hoop ik dat het signaal van de gelijkvloers sterk genoeg zal zijn om voldoende bereik te hebben hier, zo niet zal ik er daar later nog bij plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJy8n7VwWEiPVvlHwqrxiK5yl8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67bO3rTOGr4hAvCmXacrVwn4.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien ik de AP's die ik wil gebruiken nog niet heb zou ik er sowieso al minstens 1 willen bestellen voor de site survey mee uit te zetten.

1) Ik zou dus graag een systeem hebben waarbij ik op de zolder 1 PoE (switch?) kan plaatsen waar ik zowel de AP's als Camera's op kan voeden.
2) Het merk zowel binnen als buiten AP's heeft in het gamma (lijkt me het beste om het binnen 1 merk te houden)

Ik kreeg hier voordien reeds te horen dan Ubiquiti UniFi best goede systemen zijn maar durft fout te lopen bij updates? Welke AP's en welke PoE switch kan ik best overwegen voor mijn toepassing?

[ Voor 4% gewijzigd door KLucky_13 op 09-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@KLucky_13 Alle antwoorden zijn denk ik wel gegeven. Kies voor een managed switch die ook ondersteund wordt door je controller (of dat nu Unifi of Omada is) en dan heb je alles lekker centraal. Dus inderdaad alles binnen één ecosysteem.

edit: vwb camera's weet ik niet wat het beste eco systeem is.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 09-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Er zijn inderdaad al heel wat antwoorden gegeven, alleen zie ik enorm veel aanbod en zoveel verschillende modellen van een AP die er op het zicht wel min of meer hetzelfde uitziet.

Wat betreft de switch zie ik dat UniFi er eentje heeft van 8 poorten maar hiervan zijn er slechts 4 PoE; dat gaat te weinig zijn. De volgende stap is er dan eentje met 16 poorten waarvan 8 PoE, dat lijkt wel al beter:
https://www.coolblue.be/n...nifi-usw-lite-16-poe.html

En vervolgens heb je de AP zelf voor binnen, daar heb je tal van modellen in (Unifi 6, 6 professional, U7, U6+, 6 Long range, UAP-AC-HD, ...)

Voor buiten hebben ze ook weer een hele reeks aan opties maar die zou ik in een 2de fase verkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je voor Unify kiest, is er een aankoopadvies topic ergens

edit: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 09-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KLucky_13 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:55:
Er zijn inderdaad al heel wat antwoorden gegeven, alleen zie ik enorm veel aanbod en zoveel verschillende modellen van een AP die er op het zicht wel min of meer hetzelfde uitziet.

Wat betreft de switch zie ik dat UniFi er eentje heeft van 8 poorten maar hiervan zijn er slechts 4 PoE; dat gaat te weinig zijn. De volgende stap is er dan eentje met 16 poorten waarvan 8 PoE, dat lijkt wel al beter:
https://www.coolblue.be/n...nifi-usw-lite-16-poe.html
Neem alleen - dure - UniFi switches als je van plan bent ingewikkelde VLAN dingen te doen die zowel op switch als AP overeenkomstig ingesteld moeten worden.

Ben je dat niet van plan dan kun je even goed eenvoudige non-UniFi switches nemen.
En vervolgens heb je de AP zelf voor binnen, daar heb je tal van modellen in (Unifi 6, 6 professional, U7, U6+, 6 Long range, UAP-AC-HD, ...)
Heel simpel: voor thuisgebruik binnen kun je volstaan met de meest eenvoudige van de huidige generatie. Alles daarboven is voor zeer hoge dichtheden van clients, denk aan internetcafe of collegezaal.

U6 Lite zou nu uit die reeks de sweet spot hebben.
Voor buiten hebben ze ook weer een hele reeks aan opties maar die zou ik in een 2de fase verkennen
Voor outdoor heb je outdoor nodig, maar hou het verder ook daar simpel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Bedankt voor de reacties alweer. Ik denk dat ik toch voor het PRO model ga. Ik heb nu thuis ook wel al af en toe eens game streaming naar een VR set gedaan en dat vereist een zo hoog mogelijke bandbreedte op 5G. Ik zou dan mogelijks al 1ntje van deze bestellen en daarmee de site survey uitvoeren, dan weet ik meteen of ik 3 stuks nodig heb voor binnen, of 2 mogelijks al kunnen volstaan: https://www.coolblue.be/n...unifi-6-professional.html

Wat betreft de switch, ik vermoed niet dat ik "geavanceerde VLAN dingen" van plan ben, kan me ook niet meteen voor de geest halen wat dat zou zijn dus ik vermoed van niet. Is er een reden om voor een "non-unifi" switch te gaan ookal zijn de AP wel van dat merk? Omdat het niet uitmaakt vermoedelijk? Tenzij deze van unifi zoveel duurder zijn zou ik gewoon voor de bovenstaande kiezen tenzij iemand een beter alternatief kan geven?

Deze dus: https://www.coolblue.be/n...nifi-usw-lite-16-poe.html

Als ik deze 2 zaken bestel kan ik op de eerste dag dat we toegang hebben al meteen aan de slag met de eerste testjes en dan van zodra ik daar zicht op krijg de nodige extra AP's bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
In het aankoopadvies topic kwam ik de unify designer tegen, ik ga ook eens asap de plannen van de gelijkvloers er eens ingooien, dat kan ook al een mooie eerste indruk geven van naar hoeveel toestellen ik moet kijken om alles te coveren. Ik heb even al een kort testje gedaan met de plannen van de kelder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr06OB9UrElALlBAzlWKAWoZEYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojRl098KqeJL0x0U66XA2ueO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Bij deze ook even gedaan voor het gelijkvloers. Ik denk dat puur op basis van deze "benadering", 3 AP's voor binnen wel nodig zal zijn. Ik zal kijken of dit in de realiteit ook zo blijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyh72S7gliI-yTx02uzu4_pl5Ts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C2dTFnffN268EoMuAKqH6FgJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Volgens die berekeningen straalt het signaal goed door het glas, dat is een aanname waar ik niet zeker van ben. Zeker bij hoog rendement glas is de demping fors. Ik zou eerst eentje centraal hangen en dan gaan meten, misschien heb je meer nood aan een tweede buiten AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
franssie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:27:
Volgens die berekeningen straalt het signaal goed door het glas, dat is een aanname waar ik niet zeker van ben. Zeker bij hoog rendement glas is de demping fors. Ik zou eerst eentje centraal hangen en dan gaan meten, misschien heb je meer nood aan een tweede buiten AP.
De buiten AP ging ik sowieso pas bekijken als deze binnen er hangen en functioneren. Ik kijk nu nog even niet naar het bereik buiten iig. Het idee is nog steeds van buiten een extra AP te hangen.
Pagina: 1