In 2023 hebben we een oud jaren dertig huis volledig verduurzaamd. We hebben inmiddels overal triple glas, uitstekende vloer-, gevel en dakisolatie en een warmtepomp. Het laatste dat we nog moeten doen is zonnepanelen plaatsen. Daarvoor heb ik drie partijen om een offerte gevraagd. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Voordat we de materie induiken; het is voor ons belangrijk dat de panelen in ieder geval niet uit Xinjiang komen. De veiligste garantie daarop is door voor Europese zonnepanelen te kiezen. Twee van de vier uitgebrachte offertes werken met Europese panelen.
Tot slot. Tijdens de verbouwing heeft de aannemer al 5x2,5mm² kabels getrokken van de meterkast naar de schuur en naar het hoofddak. De dakdoorvoer is nog niet gemaakt. Gegeven de luchtdichte isolatie is het voor ons belangrijk dat deze goed gebeurt.
Voor de rest, zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iOKWnhHpa0cMS0SOx0S79ejp.png?f=user_large)
Op het platte dak zouden eventueel ook negen panelen geplaatst kunnen worden, maar om esthetische redenen kiezen we voor zes panelen.
Daarnaast heb ik geen grote behoefte om alles in grafieken te kunnen nalezen.
Voordat we de materie induiken; het is voor ons belangrijk dat de panelen in ieder geval niet uit Xinjiang komen. De veiligste garantie daarop is door voor Europese zonnepanelen te kiezen. Twee van de vier uitgebrachte offertes werken met Europese panelen.
Tot slot. Tijdens de verbouwing heeft de aannemer al 5x2,5mm² kabels getrokken van de meterkast naar de schuur en naar het hoofddak. De dakdoorvoer is nog niet gemaakt. Gegeven de luchtdichte isolatie is het voor ons belangrijk dat deze goed gebeurt.
Voor de rest, zie hieronder.
1. Foto's
Goeie actuele luchtfoto's zijn niet voorhanden - of althans; ik kon ze niet vinden. We hebben namelijk een aanbouw gerealiseerd, schoorstenen verwijderd en een plat schuurdak vervangen door een puntdak. De beste foto van de huidige situatie komt uit SolarEdge Designer en plak ik hieronder.:fill(white):strip_exif()/f/image/iOKWnhHpa0cMS0SOx0S79ejp.png?f=user_large)
2. Beschikbare dakruimte
Hoewel ik de precieze maten niet weet, hoop ik dat dat ook niet heel relevant is. We hebben bij alle offrerende partijen aangegeven het dak zo vol mogelijk te willen leggen. Mijn vraag aan jullie gaat dan ook niet zozeer om de legrichting en het maximale aantal panelen, maar om de gekozen oplossingen. De hellingshoeken van het hoofddak en van het schuurdak zijn 50% á 52%.Op het platte dak zouden eventueel ook negen panelen geplaatst kunnen worden, maar om esthetische redenen kiezen we voor zes panelen.
3. Schaduw
Op het hoofddak en op het platte dak komt geen schaduw. De enige plek waar we mogelijk wat schaduw vangen is op het schuine dak van het schuurtje. De enige aanbieder die daarover begon was aanbieder B.4. Jaarverbruik
Ons jaarverbruik is ruimschoots meer dan wat we met panelen op ons eigen dak kunnen opwekken. Ons huis is volledig elektrisch. Op dit moment hebben we nog geen elektrische auto, maar hopen die in de toekomst wel te krijgen.5. Huidige elektriciteitsaansluiting
De huidige aansluiting is 3x25A.6. Budget en doel
Goedkoper is beter, natuurlijk - met dien verstande dat het voor ons belangrijk is om geen panelen uit Xinjiang aan te schaffen. We willen op dit moment echter zoveel mogelijk panelen in één keer leggen, zodat we voor de komende jaren klaar zijn. We willen zo veel mogelijk van ons eigen verbruik zelf opwekken. Daarom zullen we op het platte dak ook kiezen voor een oost-west opstelling.7. Wie gaat het project uitvoeren
We laten het project uitvoeren door een installateur. We hebben drie partijen een offerte laten uitbrengen. Alle drie de partijen zijn relatief kleine organisaties die bij ons uit de buurt komen.8. Bijhouden van data
Omdat we een volledig elektrisch huis hebben, lijkt het me op den duur nuttig om enige intelligentie toe te passen in ons systeem, zodat (bijvoorbeeld) de boiler verwarmd en de auto geladen wordt wanneer de zon schijnt.Daarnaast heb ik geen grote behoefte om alles in grafieken te kunnen nalezen.
9. Reeds verkregen offertes
Aanbieder A | Aanbieder B - offerte 1 | Aanbieder B - offerte 2 | Aanbieder C | |
Hoofddak | 8 | 9 | 9 | 8 |
Plat dak | 6 | 6 | 6 | 4 |
Schuurdak | 3 | 3 | 3 | 3 |
Merk | SolarWatt | Solitek | DMEGC | TrinaSolar |
Model | Panel Vision H3.0 style Glas-glas 370Wp | Black | Black | TSM-NEG9RC.27 |
Wp per paneel | 370 | 400 | 440 | 440 |
Totaal Wp | 6.290 | 7.200 | 7.920 | 6.600 |
Omvormer | SolarEdge SE5k | SolarEdge SE 6K 3-fase | SolarEdge SE 6K 3-fase | Enphase IQ8-MC |
Optimizer | SolarEdge S500B Power Optimizers | SolarEdge Power optimizer S440 | SolarEdge Power optimizer S440 | nvt |
Totale prijs | € 9.323,00 | € 10.459,00 | € 10.079,00 | € 7.947,00 |
Prijs per Wp | € 1,48 | € 1,45 | € 1,27 | € 1,20 |
Verwachte opbrengst | 5651 kWh | 7348 KWh | 8024 kWh | 6170 kWh |
Garantie zonnepanelen | 30 jaar product- en vermogensgarantie | 20 jaar | 25 jaar | 25 jaar |
Garantie omvormer | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 25 jaar |
Garantie montagesysteem | 20 jaar | 10 jaar | 10 jaar | 20 jaar |
10. Regio
Dit is in regio Arnhem.Stam + t