Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-04 16:00

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
In 2023 hebben we een oud jaren dertig huis volledig verduurzaamd. We hebben inmiddels overal triple glas, uitstekende vloer-, gevel en dakisolatie en een warmtepomp. Het laatste dat we nog moeten doen is zonnepanelen plaatsen. Daarvoor heb ik drie partijen om een offerte gevraagd. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Voordat we de materie induiken; het is voor ons belangrijk dat de panelen in ieder geval niet uit Xinjiang komen. De veiligste garantie daarop is door voor Europese zonnepanelen te kiezen. Twee van de vier uitgebrachte offertes werken met Europese panelen.

Tot slot. Tijdens de verbouwing heeft de aannemer al 5x2,5mm² kabels getrokken van de meterkast naar de schuur en naar het hoofddak. De dakdoorvoer is nog niet gemaakt. Gegeven de luchtdichte isolatie is het voor ons belangrijk dat deze goed gebeurt.

Voor de rest, zie hieronder.

1. Foto's

Goeie actuele luchtfoto's zijn niet voorhanden - of althans; ik kon ze niet vinden. We hebben namelijk een aanbouw gerealiseerd, schoorstenen verwijderd en een plat schuurdak vervangen door een puntdak. De beste foto van de huidige situatie komt uit SolarEdge Designer en plak ik hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqy5QeaiZ31QmjV-OxTiZcM2z8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iOKWnhHpa0cMS0SOx0S79ejp.png?f=user_large
2. Beschikbare dakruimte
Hoewel ik de precieze maten niet weet, hoop ik dat dat ook niet heel relevant is. We hebben bij alle offrerende partijen aangegeven het dak zo vol mogelijk te willen leggen. Mijn vraag aan jullie gaat dan ook niet zozeer om de legrichting en het maximale aantal panelen, maar om de gekozen oplossingen. De hellingshoeken van het hoofddak en van het schuurdak zijn 50% á 52%.
Op het platte dak zouden eventueel ook negen panelen geplaatst kunnen worden, maar om esthetische redenen kiezen we voor zes panelen.
3. Schaduw
Op het hoofddak en op het platte dak komt geen schaduw. De enige plek waar we mogelijk wat schaduw vangen is op het schuine dak van het schuurtje. De enige aanbieder die daarover begon was aanbieder B.
4. Jaarverbruik
Ons jaarverbruik is ruimschoots meer dan wat we met panelen op ons eigen dak kunnen opwekken. Ons huis is volledig elektrisch. Op dit moment hebben we nog geen elektrische auto, maar hopen die in de toekomst wel te krijgen.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
De huidige aansluiting is 3x25A.
6. Budget en doel
Goedkoper is beter, natuurlijk - met dien verstande dat het voor ons belangrijk is om geen panelen uit Xinjiang aan te schaffen. We willen op dit moment echter zoveel mogelijk panelen in één keer leggen, zodat we voor de komende jaren klaar zijn. We willen zo veel mogelijk van ons eigen verbruik zelf opwekken. Daarom zullen we op het platte dak ook kiezen voor een oost-west opstelling.
7. Wie gaat het project uitvoeren
We laten het project uitvoeren door een installateur. We hebben drie partijen een offerte laten uitbrengen. Alle drie de partijen zijn relatief kleine organisaties die bij ons uit de buurt komen.
8. Bijhouden van data
Omdat we een volledig elektrisch huis hebben, lijkt het me op den duur nuttig om enige intelligentie toe te passen in ons systeem, zodat (bijvoorbeeld) de boiler verwarmd en de auto geladen wordt wanneer de zon schijnt.
Daarnaast heb ik geen grote behoefte om alles in grafieken te kunnen nalezen.
9. Reeds verkregen offertes
Aanbieder AAanbieder B - offerte 1Aanbieder B - offerte 2Aanbieder C
Hoofddak8998
Plat dak6664
Schuurdak3333
MerkSolarWattSolitekDMEGCTrinaSolar
ModelPanel Vision H3.0 style Glas-glas 370WpBlackBlackTSM-NEG9RC.27
Wp per paneel370400440440
Totaal Wp6.2907.2007.9206.600
OmvormerSolarEdge SE5kSolarEdge SE 6K 3-faseSolarEdge SE 6K 3-faseEnphase IQ8-MC
OptimizerSolarEdge S500B Power OptimizersSolarEdge Power optimizer S440SolarEdge Power optimizer S440nvt
Totale prijs€ 9.323,00€ 10.459,00€ 10.079,00€ 7.947,00
Prijs per Wp€ 1,48€ 1,45€ 1,27€ 1,20
Verwachte opbrengst5651 kWh7348 KWh8024 kWh6170 kWh
Garantie zonnepanelen30 jaar product- en vermogensgarantie20 jaar25 jaar25 jaar
Garantie omvormer12 jaar12 jaar12 jaar25 jaar
Garantie montagesysteem20 jaar10 jaar10 jaar20 jaar
10. Regio
Dit is in regio Arnhem.

Stam + t

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:02
Als je se 3f omvormer neemt, neem dan een short string versie,
Anders mis je opbrengst

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 07-05-2024 14:17 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04

Cr3ator

1 bar is geen bar

BarryH schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:12:
Als je se 3f omvormer neemt, neem dan een short string versie
Dat, en evt. 80V optimizers. (S500B bijv.). De designersoftware verteld je of het gaat werken of niet... De meeste installateurs 'doen maar wat' wat dat betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door Cr3ator op 07-05-2024 14:15 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:45
Offerte A is echt enorm krap met opstart voltage offerte B1 en zowel B2 is simpelweg fout zo weinig panelen met S440 optimizers op deze oriëntaties kansloos. er zijn hier hele topics over voor Solaredge.

SE 3 fase wat eerder vermeld hier is korte string met S500B optimizers zou ik aanraden, of naar Micro's gaan van Enphase / APSystems.

Als ik naar jou plaatje kijk met de stelling alles vol leggen, heb ik wel een vermoeden dat er wat meer panelen bij kunnen. Indien kunnen wij meekijken hebben dan wel wat maten nodig van de oppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Ik verwacht zelf dat je op Micros uit gaat komen. Weinig installateurs zullen de berekening goed genoeg maken om op de juiste opstartspanning te komen.

Is dit NL? Dan zijn alle 4 de offertes erg duur, komt ook doordat je ook op schuur wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Dank voor de antwoorden tot nu! Vooropgesteld - ik snap de meeste oppervlakkige zaken wel, maar heb bij een aantal van jullie antwoorden ook even moeten googlen.
BarryH schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:12:
Als je se 3f omvormer neemt, neem dan een short string versie,
Anders mis je opbrengst
Voor zover ik kan overzien, zijn de SE-omvormers short string, toch? Voor de zekerheid: ik begrijp onder 'short-string' een gering aantal panelen op één string. Eén van de installateurs (installateur A) stelde voor om alle panelen op dezelfde string te plaatsen, via de kabel die in de schuur ligt. Die oplossing sprak me aan, omdat dat een dakdoorvoer scheelt.
Cr3ator schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:14:
Dat, en evt. 80V optimizers. (S500B bijv.). De designersoftware verteld je of het gaat werken of niet... De meeste installateurs 'doen maar wat' wat dat betreft.
Eén van de offertes werkt inderdaad met de S500B. Ik zal de voltages van de optimizers in de gaten houden vanaf nu.
Chrisverst schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:20:
Offerte A is echt enorm krap met opstart voltage offerte B1 en zowel B2 is simpelweg fout zo weinig panelen met S440 optimizers op deze oriëntaties kansloos. er zijn hier hele topics over voor Solaredge.
Ik ga even bijlezen over opstartvoltage. Wat ik tot nu toe weet (dacht te weten) is dat het niet zoveel uitmaakt...
SE 3 fase wat eerder vermeld hier is korte string met S500B optimizers zou ik aanraden, of naar Micro's gaan van Enphase / APSystems.
Merci!
Als ik naar jou plaatje kijk met de stelling alles vol leggen, heb ik wel een vermoeden dat er wat meer panelen bij kunnen. Indien kunnen wij meekijken hebben dan wel wat maten nodig van de oppervlaktes.
Ik zal de afmetingen doorgeven, zodra dat lukt. Vooralsnog geloof ik wel dat acht panelen op het hoofddak maximaal is, maar wellicht passen er nog één of twee extra panelen op .Op het platte dak willen we er maximaal zes en op het schuurdak passen er drie.
99ruud99 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:39:
Ik verwacht zelf dat je op Micros uit gaat komen. Weinig installateurs zullen de berekening goed genoeg maken om op de juiste opstartspanning te komen.
Is dit NL? Dan zijn alle 4 de offertes erg duur, komt ook doordat je ook op schuur wilt leggen.
Na vanochtend nog wat meer gelezen te hebben, lijken micro-omvormers me inderdaad geen gekke optie.

En ja, dit is in Nederland. Wat maakt het schuurdak extra duur?

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
doordat je daar maar 3 paneelen aanlegt,
factuur is
- panelen
-omvormers
- ophangsysteem (dit is sterk afhankelijk van aantal rijen)
- kabels
- uurtarief

uurtarief is
- aantal dakvlakken
- aantal panelen
- aantal rijen met panelen

Dus, 1 dakvlak met één hele lange rij is veel goedkoper dan 3 dakvlakken met telkens 3 panelen onder elkaar. (bevestigingssysteem aan dak maken is relatief meer werk bij kleine systemen, naar nieuw dakvlak gaan kost ook tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
orejas schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:37:
Dank voor de antwoorden tot nu! Vooropgesteld - ik snap de meeste oppervlakkige zaken wel, maar heb bij een aantal van jullie antwoorden ook even moeten googlen.

[...]

Voor zover ik kan overzien, zijn de SE-omvormers short string, toch? Voor de zekerheid: ik begrijp onder 'short-string' een gering aantal panelen op één string. Eén van de installateurs (installateur A) stelde voor om alle panelen op dezelfde string te plaatsen, via de kabel die in de schuur ligt. Die oplossing sprak me aan, omdat dat een dakdoorvoer scheelt.

[...]

Eén van de offertes werkt inderdaad met de S500B. Ik zal de voltages van de optimizers in de gaten houden vanaf nu.

[...]

Ik ga even bijlezen over opstartvoltage. Wat ik tot nu toe weet (dacht te weten) is dat het niet zoveel uitmaakt...

[...]

Merci!

[...]

Ik zal de afmetingen doorgeven, zodra dat lukt. Vooralsnog geloof ik wel dat acht panelen op het hoofddak maximaal is, maar wellicht passen er nog één of twee extra panelen op .Op het platte dak willen we er maximaal zes en op het schuurdak passen er drie.
[...]

Na vanochtend nog wat meer gelezen te hebben, lijken micro-omvormers me inderdaad geen gekke optie.

En ja, dit is in Nederland. Wat maakt het schuurdak extra duur?
Even ter verduidelijking korte string is niet een aantal panelen op 1 string maar een type omvormer van Solaredge, simpel gezegd heeft deze minder opstart voltage nodig dan de reguliere 3 Fase omvormers. De korte string start bijvoorbeeld op bij ongeveer 375 VDC terwijl de reguliere dit bij 750VDC doet.

Een zonnepaneel geeft ongeveer 30VDC spanning, de optimizer van solaredge maakt er tussen de 8 en 60VDC van (De s440) en de S500B 12,5 en 105VDC.

Als je 750V deelt door 60VDC heb je minimaal 12,5 Zonnepaneel lekker in het licht nodig. let op dit is op maximaal vermogen van de optimizer, dit wil je niet je wilt dat de optimizer kunnen spelen met het voltage en daarbij het optimum van de omvormer kan bereiken, vandaar zijn zeker met gering aantal zonnepanelen de korte string en S500B veel interesanter. bijvoorbeeld met de S500B hoeven er maar 750V / 105VDC 7,5 panelen maximaal vermogen te geven. het rekensommetje voor de korte string is nu peanuts ;) je snapt hopelijk het probleem. extra factoren waar veel rekening mee gehouden moet worden is schaduw (Dan kakt het voltage van dat paneel/optimizer in) vogelpoep op panelen etc.. etc.. daarom wil je altijd beetje ruim in het vel zitten zodat Solaredge ECHT zijn werk goed kan doen vandaar de suggestie S500B EN de korte string, 17 panelen is echt net karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Chrisverst schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:35:
[...]

Even ter verduidelijking korte string is niet een aantal panelen op 1 string maar een type omvormer van Solaredge, simpel gezegd heeft deze minder opstart voltage nodig dan de reguliere 3 Fase omvormers. De korte string start bijvoorbeeld op bij ongeveer 375 VDC terwijl de reguliere dit bij 750VDC doet.
[...]
Dank! Ik geloof dat ik het nu begrijp: een probleem/uitdaging van onze situatie is dat we
- 8 panelen op het hoofddak op het zuiden hebben;
- 3 panelen op het platte dak op het oosten hebben;
- 3 panelen op het platte dak op het westen hebben;
- 3 panelen op het schuurdak op het zuiden hebben. Deze panelen vangen als enige af en toe wat schaduw.

Door deze drie dakvlakken en weinig zonnepanelen 'naast elkaar' komen de offertes vrij duur uit. We hebben te weinig panelen op één richting hebben om voor goedkopere oplossingen te kunnen kiezen. . Bovendien vraagt deze configuratie om een zorgvuldige afweging van (mirco)omvormers en optimizers om de panelen te laten renderen. Klopt dat een beetje?

Nu vraag ik me af: zou het dan niet beter zijn om de zes panelen op oost-west toch op het zuiden te leggen?

Daarnaast begrijp ik dat ik om een mening over de offertes heb gevraagd, maar ben nu ook wel benieuwd wat de ideale aanpak zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door orejas op 09-05-2024 08:14 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Laat een installateur de boel schouwen en alles helemaal vol leggen, in principe kunnen wij meedenken maar hebben dan de afmetingen van het dak nodig, een standaard huidig zonnepaneel is om en nabij 1,75mx1,1m.

Op basis hiervan zou je je dak kunnen uitmeten, uiteraard is oost-west plat dak kan je iets voller leggen aangezien de panelen onder 10 graden plat dak liggen. Mijn mening met een all-electric huis is alles vol prakken wat een beetje schappelijk te doen is.

Met goedkopere oplossing is inderdaad 1 of 2 verschillende oriëntaties met een 2x MPPT omvormer. hier gaan jullie niet aan komen, dus naar mijn idee enigste opties zijn: Enphase micro's, APSystems Micro's of een Solaredge systeem wat goed uitgedacht is.

Blijf weg van rommel zoals Hoymiles etc..

Parallel heb ik jou een direct berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-05 23:19
@Chrisverst Wat is er mis met Hoymiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Dames en heren… opstarten is het probleem niet van een solaredge omvormer… dat lukt altijd als er genoeg optimizers wakker zijn…

Het echte probleem is zeer lastig te begrijpen… daarom iedereen die in dit topic heeft over opstart spanning: ga de TS van het solaredge topic lezen…

Geen van de SE offertes zijn een SE short string 3f omvormer. Geen van deze moeten in deze technische vorm gekozen worden. Ook zijn ze echt veel te duur.

De Enphase offerte is een heel stuk beter, maar mist een hoop panelen. En het mc model van 330W en dan een 440W paneel er op.. sorry nee. Ga voor de hc van 365W. Dat is de juiste.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52

Smoke

Maverick Reploid

Chrisverst schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:35:
[...]
Een zonnepaneel geeft ongeveer 30VDC spanning, de optimizer van solaredge maakt er tussen de 8 en 60VDC van (De s440) en de S500B 12,5 en 105VDC.
Dit klopt niet helemaal, de S500B heeft een maximale uitgangsspanning van 80VDC. Wat je bij beide noemt is de MPPT operating range voor de ingangsspanning. Maar zoals al aangegeven krijg je bij deze opstelling hoogstwaarschijnlijk een grote verliesfactor door de verschillende orientaties, dus 3-fase SolarEdge is niet aan te raden. Ik vermoed dat als het goed ingetekend wordt in Designer die zelfs met de korte string uitvoering of een enkelfase-omvormer nog verliezen gaat aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Chrisverst schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:30:
Laat een installateur de boel schouwen en alles helemaal vol leggen, in principe kunnen wij meedenken maar hebben dan de afmetingen van het dak nodig, een standaard huidig zonnepaneel is om en nabij 1,75mx1,1m.
Dat heb ik dus juist al gedaan. Er zijn drie lokale installateurs met een goede reputatie en goede reviews langs geweest en ik heb ze alle drie gevraagd om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen.
Op basis hiervan zou je je dak kunnen uitmeten, uiteraard is oost-west plat dak kan je iets voller leggen aangezien de panelen onder 10 graden plat dak liggen. Mijn mening met een all-electric huis is alles vol prakken wat een beetje schappelijk te doen is.
Het oost-west dak kan inderdaad voller, maar we kiezen ervoor om dat niet te doen. Dat heeft allerlei redenen. Het voert iets te ver om daarop in te gaan in dit topic.
Met goedkopere oplossing is inderdaad 1 of 2 verschillende oriëntaties met een 2x MPPT omvormer. hier gaan jullie niet aan komen, dus naar mijn idee enigste opties zijn: Enphase micro's, APSystems Micro's of een Solaredge systeem wat goed uitgedacht is.
Duidelijk.
Parallel heb ik jou een direct berichtje gestuurd.
Gezien en geantwoord, merci!
Ronald schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:05:
Geen van de SE offertes zijn een SE short string 3f omvormer. Geen van deze moeten in deze technische vorm gekozen worden. Ook zijn ze echt veel te duur.
Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat in de offertes met een SolarEdge-omvormer geen van de geoffreerde omvormers een short-string drie-fase omvormer is, maar dat die eigenlijk wel geoffreerd zouden moeten zijn? Daarnaast vind je de offertes technisch niet voldoen en te duur? Ik merk dat ik wat aannames deed en wil graag verwarring vermijden.
De Enphase offerte is een heel stuk beter, maar mist een hoop panelen. En het mc model van 330W en dan een 440W paneel er op.. sorry nee. Ga voor de hc van 365W. Dat is de juiste.
Ik moest even zoeken, maar heb de micro-omvormer gevonden die je bedoelt.

Als ik het goed begrijp is de consensus in dit topic wel dat geen van de drie installateurs een écht goeie offerte heeft opgesteld. De SE-oplossingen zijn technisch niet goed én ze zijn te duur en de Enphase-offerte heeft de verkeerde micro-omvormer opgenomen. Het probleem is echter dat zélfs als ik installateur C zou vragen om een offerte met een andere omvormer uit te brengen, zijn zonnepanelen niet aan mijn wensen voldoen, want komen waarschijnlijk uit XinJiang.
Mijn eigen conclusie is vooralsnog dat ik op zoek moet naar het paneel dat ik wil hebben en de installateur erbij moet vinden...

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Alle drie de SE offertes zie ik als technisch fout.

Als je ethisch goed wil zitten dan zoek je naar REC Twinpeak. Zijn wat duurder, maar worden in Noorwegen en Maleisië gemaakt. Tevens garantie tot op dak, als enige merk wat ik weet, indien geïnstalleerd door REC gecertificeerd installateur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Coolblue (geen aandelen) verkoopt en installeert ook REC en Enphase
Of anders een Hyundai paneel nemen, is ook geen chinese afkomst

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:16:
En dat komt door de gekozen omvormers?
Als je ethisch goed wil zitten dan zoek je naar REC Twinpeak. Zijn wat duurder, maar worden in Noorwegen en Maleisië gemaakt. Tevens garantie tot op dak, als enige merk wat ik weet, indien geïnstalleerd door REC gecertificeerd installateur
Dank! Het meest betrouwbare rapport dat ik tot nu toe heb gevonden meldt juist dat de Twinpeak van REC een 'high exposure' heeft op XinJiang. Ik merk op dat dit gaat over de Twinpeak 4 en dat de supply chain van de Twinpeak 5 mogelijk anders is.
Conclusion

The REC Solar N-Peak and Alpha module product line was produced in Singapore from wafers produced exclusively with OCI and Wacker polysilicon in 2021. Assuming this remains unchanged in 2023, the XUAR exposure for REC Solar Alpha modules is NONE (Unverified).

The REC Solar TwinPeak 4 module product line was produced in Singapore in 2021 from p-type monocrystalline cells that have VERY HIGH XUAR exposure due to use of XUAR produced polysilicon. Assuming this remained unchanged for the modules left in stock after the line was discontinued, the XUAR exposure for REC Solar TwinPeak 4 is VERY HIGH. REC Solar’s apparent discontinuation of the TwinPeak 4 and the company’s concentration on products that are free of XUAR inputs reflects a significant supply chain shift for the company.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:36:
Meteen even een belafspraak ingepland. Dan maar niet bij de lokale installateur...

[ Voor 8% gewijzigd door orejas op 10-05-2024 10:27 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:36:
Update. Coolblue heeft inmiddels ook een offerte uitgebracht:

Coolblue
Hoofddak10
Plat dak5
Schuurdak0
MerkREC
Model410 AA Pure Black
Wp per paneel410
Totaal Wp6150
OmvormerEnphase IQ8+
Optimizernvt
Totale prijs9079
Prijs per Wp€ 1,48
Verwachte opbrengst5421
Garantie zonnepanelen25 jaar product- en vermogensgarantie
Garantie omvormer25 jaar product- en vermogensgarantie
Garantie montagesysteem10 jaar

Dat schiet dus niet op. Ik wil méér panelen, niet minder. Zij kunnen helaas niet leggen op het schuine dak met bitumen, omdat ze schade door lekkage willen voorkomen.
Ronald schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:16:
Heeft dit met de omvormers te maken? Zowel de SE5k als de SE6k zijn toch 3-fase omvormers? Gaat het dan om de short-string? Hadden de installateurs een RWB-omvormer moeten offreren?

Volgende stap: weer meer offertes aanvragen. Ditmaal via de site van Enphase wat installateurs in de buurt gezocht.

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

orejas schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:42:
[...]

En dat komt door de gekozen omvormers?
Het komt door de combinatie omvormer / optimizer / hoeveelheid panelen per richting.

Kort door de bocht wil je dat elke richting zelfstandig het lijnvoltage haalt. Als je niet ruim in de jas zit qua panelen kan je nog wat aanpassingen doen zoals een short-string exemplaar en 80v optimizers.

Lees jezelf anders even in in de wondere wereld van solaredge: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Het komt door de combinatie omvormer / optimizer / hoeveelheid panelen per richting.

Kort door de bocht wil je dat elke richting zelfstandig het lijnvoltage haalt. Als je niet ruim in de jas zit qua panelen kan je nog wat aanpassingen doen zoals een short-string exemplaar en 80v optimizers.

Lees jezelf anders even in in de wondere wereld van solaredge: Het grote SolarEdge topic
Merci! Voor een tweaker ben ik behoorlijk a-technisch, dus heb veel aan dit soort verduidelijkingen.

Eerder in het topic las ik dat micro-omvormers waarschijnlijk een betere oplossing zijn voor mijn situatie, dus ga nu daarop focussen.

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
orejas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Merci! Voor een tweaker ben ik behoorlijk a-technisch, dus heb veel aan dit soort verduidelijkingen.

Eerder in het topic las ik dat micro-omvormers waarschijnlijk een betere oplossing zijn voor mijn situatie, dus ga nu daarop focussen.
Nog twee regionale installateurs gevraagd een offerte uit te brengen. Beide gevonden via de site van Enphase.
Aanbieder E nam de meeste tijd van alle installateurs tot nu toe om alles goed in te meten. Hij kon bovendien Solarwatt panelen offreren.
Aanbieder F was binnen twintig minuten weer weg. Dat kwam mij wel goed uit toen, maar heeft wel effect op zijn offerte gehad. In de eerste versie van zijn offerte pasten er nog drie panelen minder op de daken - wat hersteld is na mijn vraag daarover. Daarnaast biedt hij helaas geen 'ethische' panelen aan.
Aanbieder EAanbieder F
Hoofddak119
Plat dak66
Schuurdak33
MerkSolarWattLongi Solar
ModelPanel classic AM 2.5 (420 Wp) black430 Wp mono Full Black
Wp per paneel420430
Totaal Wp8.4007.740
OmvormerEnphase IQ8-MCEnphase IQ8-MC
Optimizernvtnvt
Totale prijs€ 11.066,00€ 8.500,00
Prijs per Wp€ 1,32€ 1,10
Verwachte opbrengst82786840

Ik heb het beste gevoel bij aanbieder E. Daarnaast wil ik aanbieder B graag nog een kans geven om zijn visie op SolarEdge met ons te delen.

Stam + t

Pagina: 1