Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verschil opstarten 1 fase en 3 fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Derk GTT
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22-08-2020
Goede avond,

Door mijn oriëntatie op zonnepanelen wordt ik door verschillende installateurs telkens op verschillende gedachten gebracht.

Wij zijn voornemens 18 300wp panelen i.c.m. Solar edge omvormer (5K) en optimizers te installeren op het zuiden met slechts in het najaar en de vroege ochtend een periode van schaduw op de onderste 9 panelen.

Door 1 installateur worden we erop gewezen dat het nadeel van 3 fase zou zijn dat deze een stuk minder snel opstarten door het benodigde startvermogen. (750v bij de 3 fase)

Verder natuurlijk de hogere kosten en een benodigd 3 fase systeem in huis (maar 3 fase hebben we gelukkig al).

Heeft er iemand ervaring met het minder snel opstarten van een 3 fase omvormer ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik draai met 400 Vmpp op de 3-fase sma stringomvormer. Onzin verhaal dus...

Bovendien bij de juiste keuze type optimizers is de SE spanning altijd de juiste...
En die keuze dient de installateur te maken. Oppassen voor cowboys dus.

En al zou die 10 minuten later opstarten of eerder stoppen, dan is het verlies nog minimaal.
10 minuten, 10 watt is ....erg weinig

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2018 22:31]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Derk GTT
Bedankt voor de reactie.

Dan gaan we maar voor de Solar Edge SE 5K 3 fase i.p.v. de HD Wave 1 fase.

Ik las ook dat een locatie van de omvormer dicht bij de meterkast tegenwoordig de voorkeur heeft. Moet dan alleen kijken of dat gaat passen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De voorkeur voor de omvormer is op een koele plaats....
De afstand tot de meterkast is niet zo van belang. Er bestaat ook gewoon 5x 4mm2 kabel...
In sommige wijken kan de netspanning hoog zijn (met veel PV in de buurt)
Maar dat zijn dan uitzonderlijke gevallen.
Met 3-fase verdeel je in ieder geval de last over 3 fases, wat weer minder toename van spanning hoeft te betekenen voor de omvormer.

En ik geloof dat de SE 5k toch wel een fan heeft, die aanwezig is, tov de HD wave...
Misschien ook rekening mee houden.
(verder weet ik niet zoveel van SE, maar ik lees ook wel mee...;-) )

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:38

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met de 3-fase omvormer heb je minimaal 16 optimizers nodig, dus wat dat betreft kan het.

Als er veel panelen in de schaduw komen zou ik niet gaan voor P300 of P370 optimizers maar voor de P404 optimizer. Die heeft een iets hogere uitgangsspanning en kan daardoor al met 13 ipv 16 optimizers toe.

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Lijkt me wel praktisch als je onderste panelen deels in de schaduw liggen.

Het is wel iets wat je waarschijnlijk zelf zal moeten aangeven bij de installateur, die kijkt vaak alleen maar naar "minimaal 16 optimizers, oh dan zal het wel goed zijn"...

[Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-11-2018 23:46]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Derk GTT
Een koele plaats is inderdaad ook fijn. Hij zou anders op zolder komen en daar kan het in de zomer ook warm worden. Mijn dochter slaapt daar ook en zodoende is de geluidsproductie van de omvormer ook van belang.

Meterkast bevind zich aan de westkant van het huis en kan zodoende in de zomer ook behoorlijk warm worden door de zon. Wat dat betreft kiezen tussen twee kwaden.

Begrijp ik het goed, dat met de 300 en 370 er minimaal 16 in de zon moeten liggen voordat het systeem op kan starten ? De onderste rij panelen (waarschijnlijk 8 stuks) zullen vrijwel tegelijkertijd in de zon komen. Dan hou ik 10 panelen over die eerder in de zon liggen, maar kom ik alsnog niet aan de 13 voor de 404 optimizer.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Derk GTT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:38:
Een koele plaats is inderdaad ook fijn. Hij zou anders op zolder komen en daar kan het in de zomer ook warm worden. Mijn dochter slaapt daar ook en zodoende is de geluidsproductie van de omvormer ook van belang.

Meterkast bevind zich aan de westkant van het huis en kan zodoende in de zomer ook behoorlijk warm worden door de zon. Wat dat betreft kiezen tussen twee kwaden.

Begrijp ik het goed, dat met de 300 en 370 er minimaal 16 in de zon moeten liggen voordat het systeem op kan starten ? De onderste rij panelen (waarschijnlijk 8 stuks) zullen vrijwel tegelijkertijd in de zon komen. Dan hou ik 10 panelen over die eerder in de zon liggen, maar kom ik alsnog niet aan de 13 voor de 404 optimizer.
Je zou alsnog ook voor een 1-fase omvormer kunnen gaan, dan heb je aan 8 panelen in de zon genoeg.

Sterker nog, als ik het zo lees zou ik het hele SolarEdge verhaal vergeten en 2 parallele strings van 9 panelen aan een simpele 1-fase stringomvormer hangen.

SolarEdge is nuttig als enkele panelen in de schaduw liggen maar als ze vrijwel allemaal tegelijk in/uit de schaduw komen kan je net zo goed 2 strings maken. De bovenste doet het dan sowieso wel, de onderste komt er wel bij als het zover is.

Het scheelt je 18x een optimizer (€900 = een jaaropbrengst), steek dat geld in panelen met een hogere opbrengst of hou het op zak.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:18:
[...]

Je zou alsnog ook voor een 1-fase omvormer kunnen gaan, dan heb je aan 8 panelen in de zon genoeg.

Sterker nog, als ik het zo lees zou ik het hele SolarEdge verhaal vergeten en 2 parallele strings van 9 panelen aan een simpele 1-fase stringomvormer hangen.

SolarEdge is nuttig als enkele panelen in de schaduw liggen maar als ze vrijwel allemaal tegelijk in/uit de schaduw komen kan je net zo goed 2 strings maken. De bovenste doet het dan sowieso wel, de onderste komt er wel bij als het zover is.

Het scheelt je 18x een optimizer (€900 = een jaaropbrengst), steek dat geld in panelen met een hogere opbrengst of hou het op zak.
Helemaal mee eens _/-\o_. Daarbij maakt SolarEdge je installatie minder betrouwbaar door uitval van optimizers.
De Effekta ES5000 (2×MPPT) die ik hier nog heb liggen zou goed passen. Bijna alle stringinverter zijn wel geschikt.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-06 15:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

5000 watt terugleveren op een 3x25A aansluiting is dan weer krap..

PVoutput

• Derk GTT
Het blijft apart waar de leveranciers mee komen. Ik ga er toch vanuit dat hun berekeningsprogramma rekening houd met de hoeveelheid schaduw en de duur hiervan om met een zo efficiënt mogelijk systeem te komen. Probleem is ook dat we hier pas sinds half september wonen en ik dus zelf geen goed beeld heb over de hoeveelheid schaduw. Ik schat wel dat in de zomermaanden er vrijwel geen schaduw zal zijn op de panelen. Er is alleen schaduw mogelijk van het naastgelegen huis van de buren, maar is dus te zuiden van het dak en daar zal in deze maanden de zon al snel overheen schijnen.

Zo had ik ook al een leverancier die max 15 panelen kon plaatsen en anderen weer met 18 op de proppen komen.

Ik zit nu op minimaal 6600,- ex btw voor de installatie met 5400wp. (met AEG, Ja Solar of S-energy (samsung) panelen).

Zal ook vast niet de goedkoopste optie zijn. Vind het wel fijn om zoveel mogelijk op te wekken op het aanwezige oppervlak. Kan me voorstellen dat we in de toekomst vast nog een een auto of motor willen opladen met het systeem, maar een betaalbaar goed systeem is natuurlijk ook fijn.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb je mss een foto van het dak waar het om gaat? Mogelijk dat er nog iets creatiefs te bedenken is...

• Derk GTT
2 parallelle strings is iets waar ook een installateur mee kwam (was toen 4200wp met 14 panelen en omnik omvormer ongeveer 4500,- ex), maar inderdaad i.c.m. de hoeveelheid opbrengst met 18 panelen wordt het weer lastig om dit zonder 3 fase omvormer te doen.

Gaan voor panelen met hogere opbrengst door het gebrek aan de optimizers is natuurlijk een goed idee, maar bovenstaande probleem blijft dan nog wel aanwezig.

Ik heb me nog niet verdiept in de beste 1 fase omvormer. De Effekta klinkt goed, maar dat vermogen blijft natuurlijk lastig op mijn 3 fase systeem.

• Derk GTT

Gelukt. Bedankt voor de tip !

Dit is de schets van 1 van de leveranciers. Er is er ook 1 die ze verdeelt met 4, 6 en 8 panelen. Dat vind ik er wat netter uitzien.

Je ziet onder in beeld het huis van de buren. Ik weet natuurlijk niet in welke seizoen google deze foto heeft gemaakt, maar op dit tijdstip zou alles mooi in de zon liggen. Aan de schaduw te zien ergens rond een uur of 11:00 misschien.

[Voor 181% gewijzigd door Derk GTT op 21-11-2018 21:14]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Derk GTT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:20:
Ik heb wel een foto, maar hoe kan ik die hier online zetten ?
"Voeg afbeelding toe via het fotoalbum"

Optie staat in je bewerkvenster van je reactie.
Heb het nooit gebruikt, gebruik vaak Imgur als ik haast heb.
Derk GTT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:19:
2 parallelle strings is iets waar ook een installateur mee kwam (was toen 4200wp met 14 panelen en omnik omvormer ongeveer 4500,- ex), maar inderdaad i.c.m. de hoeveelheid opbrengst met 18 panelen wordt het weer lastig om dit zonder 3 fase omvormer te doen.

Gaan voor panelen met hogere opbrengst door het gebrek aan de optimizers is natuurlijk een goed idee, maar bovenstaande probleem blijft dan nog wel aanwezig.

Ik heb me nog niet verdiept in de beste 1 fase omvormer. De Effekta klinkt goed, maar dat vermogen blijft natuurlijk lastig op mijn 3 fase systeem.
Ja, dat is vaak lastig kiezen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mogelijk is het ook op te lossen met micro-omvormers ipv 1 grote omvormer.

Een andere optie is wél een 3-fase omvormer en dan 96-cell panelen, die hebben een hoger voltage (rond de 57 volt) per paneel. Panasonic, BenQ en SunPower maken dat soort panelen. Mogelijk nog meer maar zou ze niet kunnen noemen iig.

Zelf vind ik de Panasonic Kuro N320 / N325 erg mooi, wel aan de prijs...

[Voor 76% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-11-2018 21:30]

• Dre
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:11:
5000 watt terugleveren op een 3x25A aansluiting is dan weer krap..
Derk GTT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:19:
[...]

Het is voor mij een beetje gokken waar jullie op doelen wat een probleem kan zijn, maar ik veronderstel selectiviteit. Selectiviteit is geen eis en waarschijnlijk ben je met 3×16A ook niet selectief achter 3×25A.

230*25=5750 Watt continue. In de praktijk zal dat setje niet zoveel terugleveren voor langere tijd.

Hier heb ik 5080 Wp op zuid op een Effekta 5000. En nota bene op een 16 Ampère groep (:9). Ik zou wel 20 Ampère aanraden voor de bedrijfszekerheid.

Zo'n Effekta kost ongeveer 375 euro tweedehands. De keuze voor 3-fase en/of optimizers is gewoon duurder, maar heeft ook zeker voordelen (máár ook nadelen).

• Derk GTT
Ik probeer nog even te achterhalen wat het minimaal aantal panelen moet zijn dat met het 3 fase systeem zou kunnen werken.

Gezien het einde van de saldering heeft het 3 fase systeem toch mijn voorkeur op dit moment.

Als ik de 750 volt nominale DC spanning die nodig is voor de 3 fase inverter gebruik en kijk naar de 300 optimizer welke op 60 volt kan leveren dan kom ik op (750/60) 12,5 paneel uit wat in de zon zou moeten liggen. Is dit een correcte conclusie of ben ik onlogisch aan het rekenen ?

Ik begrijp ook uit een spec sheets dat het van belang is je optimizer zo dicht mogelijk bij het vermogen van het paneel te houden en dat zodoende de 404 optimizer (ondanks de 85 volt wat natuurlijk weer een voordeel is) niet bepaald ideaal is voor een 300wp paneel. Tenzij ik natuurlijk 400wp panelen weet te installeren, maar dat zal de boel er niet goedkoper op maken.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:04
@Derk GTT zo werkt het wel ongeveer. Alleen zou ik dan zeggen minimaal 13 in de zon.

SolarEdge neemt wat meer marge namelijk 16 stuks bij p300, maar daar kunnen er inderdaad wel een aantal schaduw pakken voordat het kritiek wordt. Of het verstandig is om op de grenzen te gaan ontwerpen... is wel vragen om problemen, bijvoorbeeld bij weinig licht, lijkt me dus niet slim.

Met p404's ligt het minimale op 13 stuks en ook hier kunnen er een paar in de schaduw liggen.

Uit welke spec sheet begrijp je dat?
Want de 96 cel panelen i.c.m. de p500's zijn nog lang niet op 500W..., eerder max 350W.
En dat zou dan niet OK zijn volgens jouw of bedoel je wat anders?

[Voor 4% gewijzigd door Rouske op 21-11-2018 21:43]

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Derk GTT
OK, bedankt.

Afronden naar 13 lijkt me dan inderdaad logisch.

De gevevens over de optimizers had ik op deze site gevonden;

https://www.renvu.com/Lea...izers-Which-One-Do-I-Need

Blijkbaar wordt anders de optimizer extra belast wat dan de levensduur niet echt ten goede zal komen.

Daar las ik trouwens ook dat de 300 niet meer gemaakt wordt en dat deze vervangen is door de 320. Ik weet niet hoe oud die gegevens zijn, maar in de aanbiedingen die ik gekregen heb staat de 300 meestal vermeld.

• Dre
  • Niet online
Derk GTT schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:13:
Gezien het einde van de saldering heeft het 3 fase systeem toch mijn voorkeur op dit moment.
Het is mij niet duidelijk waarom 3-fase een voordeel is na het salderen. De slimme meter registreert het totaal en dus niet per fase apart. 5 kW invoeden op L1 en 5 kW verbruiken is dus netto 0 kW op de meter. Daarbij heb ik thuis alleen maar 1-fase verbruikers.

Maar volgens mij had je vooraf al besloten om een 3-fase SolarEdge te kopen ;)

[Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-11-2018 16:52]

• Derk GTT
Het is voor mij vooral de vraag hoe er na de saldering gerekend gaat worden.

Mijn verbruikers staan gekoppeld aan de drie geïnstalleerde fases en wat ik eruit begrijp weet je dan zeker dat je eerst je zelf opgewekte stroom verbruikt alvorens terug te leveren aan het net. En als ik de info op deze site lees; https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/ ,dan zou het sowieso moeten omdat ik op 5400w zou komen te zitten.

Als dit nadeel er niet zou zijn dan zou ik gewoon voor de 1 fase gaan. Scheelt toch weer geld en de installatie zal sneller aanslaan wat mij natuurlijk ook aanstaat.

[Voor 14% gewijzigd door Derk GTT op 22-11-2018 19:41]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Derk GTT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:38:
Slapen gebeurt meestal wanneer de zon niet zoveel werk heeft voor de omvormer, de zolder lijkt mij een prima plaats.

• Derk GTT
@jeroen3; Dat is waar. Maar in de zomer kan dat wel even duren. Aangezien de panelen op het zuid-oosten staan zullen ze waarschijnlijk wel op een redelijk tijdstip afslaan.

• Dre
  • Niet online
Derk GTT schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:31:
Het is voor mij vooral de vraag hoe er na de saldering gerekend gaat worden.

Mijn verbruikers staan gekoppeld aan de drie geïnstalleerde fases en wat ik eruit begrijp weet je dan zeker dat je eerst je zelf opgewekte stroom verbruikt alvorens terug te leveren aan het net. En als ik de info op deze site lees; https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/ ,dan zou het sowieso moeten omdat ik op 5400w zou komen te zitten.

Als dit nadeel er niet zou zijn dan zou ik gewoon voor de 1 fase gaan. Scheelt toch weer geld en de installatie zal sneller aanslaan wat mij natuurlijk ook aanstaat.
Ik geloof niet dat ze ooit per fase gaan salderen. Dat maakt het echt ingewikkeld terwijl het niks oplevert. Nu heb je al 4 telwerken bij een slimme meter. Het lijkt me sterk dat ze naar 12 telwerken gaan (4× 3 fase). Stel dat het ooit zover komt, stel, dan zou ik juist alles op 1-fase willen aansluiten voor maximaal eigen verbruik :)

Wat betreft die website: Je moet je afvragen of de informatie correct is en waar ze het op baseren. Zo te zien aan de spelfouten is het geen officiële bron zoals de NEN1010 of netcode. De netcode kan je hier vinden: https://wetten.overheid.n...graaf2.2.1_Artikel2.2.1.8
(Effekta 5000 doet 4,6 kW).
Overigens moet je alle bronnen in twijfel trekken betreffende hun (on)kunde ;)

SolarEdge 3-fase kost 1500 euro meer dan een Effekta 5000. Mijn inziens kan je dat geld beter stoppen in een paar zonnepanelen op je dakkapellen ofzo. Meer opbrengst en een betrouwbaarder systeem voor minder geld. Piekverliezen vallen wel mee (kWh), maar emotie (kW) zegt misschien anders. Helaas geen logging per paneel wat mij als Tweaker wel leuk lijkt.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:04
Derk GTT schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:27:
...
https://www.renvu.com/Lea...izers-Which-One-Do-I-Need

Blijkbaar wordt anders de optimizer extra belast wat dan de levensduur niet echt ten goede zal komen.
...
Het gaat dan zeker om deze zin van je link?
For example, if you want to run a 300W solar panel with SolarEdge P400’s it could work, but it would strain the optimizer and not be as efficient as using a SolarEdge P320 power optimizer.

Volgens mij zijn de verschillende optimizers qua efficiency allemaal wel redelijk vlak qua grafiek, dus of er nu 150W of 300W van het paneel komt maakt weinig verschil.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Derk GTT
Heb je wel "echt" last van schaduw?
Soms is Tigo een betere of goedkopere keuze bij wat schaduw.
RaymondD in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2018 22:29]

• Derk GTT
@Dre Wat ik vooral begrijp van de 3 fase aansluiting is dat je de energie gebruikt voordat dit gemeld terecht komt bij de slimme meter en er dus verder niet mee gerekend wordt door de energieleverancier. De kosten moeten inderdaad wel opwegen tegen de baten, dus de twijfel slaat al toe.

@Rouske Dat klopt inderdaad. Ik ben geen elektra monteur, dus weet ga zodoende uit van dit soort verhalen.

@AUijtdehaag Heel interesaant artikel. Ik was me ook niet bewust van die mogelijke failures van de optimizers. Als de tigo ook met een stuk minder panelen de boel draaiende houdt en een betere failure rate hebben dan is dat ook fijn. Ik las ook dat je deze optimizers ook alleen kunt toepassen op de panelen die mogelijk in de schaduw liggen. Dit zou me dan weer 10 optimizers schelen als ik ervoor zou kiezen deze alleen op de onderste 8 toe te passen. Welke omvormer raden jullie aan voor de tigo ? SMA of zou de Effekta, Fronius of een ander ook weer een optie zijn ?

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar een kwalitatief hoogwaardig systeem wat mij de maximale opbrengst geeft voor mijn dakoppervlak.

[Voor 6% gewijzigd door Derk GTT op 23-11-2018 12:14]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Derk GTT
Ik zou kwalitatief hoogwaardige panelen nemen, met een Vmpp van 59 Vmpp (96 cell)
https://www.winkelman-zon...-325w-zwart-hybrid/51646/
(winkelman, sun-solar of solar-bouwmarkt)
Let op de maat: 1590 x 1053.

Hoeveel passen er dan maximaal...?

15? Die kan je opdelen in 2 strings, 1 van 7 en 1 van 8.
Dat kan prima op een 3-fase omvormer, SMA STP 5.0
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP5.0-3AV-40 of
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-5000TL-20.html

Vergeet de optimizers. 2 strings en een sma met optitrac doet het prima met schaduw.
Doordat je 2 onafhankelijke trackers hebt, zal je bij schaduw, niet last hebben op alle panelen.
Heb het zelf ook, maar dan 14 stuks ;)

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2018 16:27]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:23:
@Derk GTT
Ik zou kwalitatief hoogwaardige panelen nemen, met een Vmpp van 59 Vmpp (96 cell)
https://www.winkelman-zon...-325w-zwart-hybrid/51646/
(winkelman, sun-solar of solar-bouwmarkt)
Let op de maat: 1590 x 1053.

Hoeveel passen er dan maximaal...?

15? Die kan je opdelen in 2 strings, 1 van 7 en 1 van 8.
Dat kan prima op een 3-fase omvormer, SMA STP 5.0
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP5.0-3AV-40

Vergeet de optimizers. 2 strings en een sma met optitrac doet het prima met schaduw.
Ik sluit me hier bij aan, prima oplossing.

• Derk GTT
@AUijtdehaag ; Bedankt voor de info.

Ik weet niet exact mijn dakoppervlak. Wel eens wezen stoeien met de solar edge designer, maar kwam daar nog niet helemaal uit. Hoe kan ik dat het beste bepalen ?

Wat is het verschil tussen beide SMA omvormers ?

Ik zag dat je bij winkelman ook installatie appart kan bestellen. Dat is wel handig als ik zelf de onderdelen bij elkaar sprokkel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan bij winkelman, sun-solar (vraag offerte) en bij solar-bouwmarkt.

Als je de maten weet, komt misschien landscape ook wel (beter) uit?
Bij een horizontale schaduw, werken de bypassdiodes van het paneel dan ook mee.

Het verschil tussen de twee is oud en nieuw model.

Dakmaten bepalen is vaak dakpannen tellen, als je die onderlinge afstand weet.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2018 22:47]

• Derk GTT
We gaan aan de gang om het aantal panelen te bepalen.

Landscape zou dan beter zijn, maar ik weet niet in hoeverre er een verschil is met het aantal panelen dat ik zou kunnen neerleggen tussen landscape en portret.

Als ik het handmatig met een tool van zonnepanelen.net doe dan kom ik waarschijnlijk op max 14 uit (dan gebruik ik even 165 x 99 i.p.v. 159 x 105), maar ik weet de exacte maten van het dak op dit moment niet.

• bert ha
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 28-11-2018
dag,
als dit voor België is zou ik naar een driefasige 4K omvormer gaan ipv 5K
overdimentioneren mag tot max. 200% voor de driefasige omvormers en twee fasige omvormers tot max 170% kwestie van verlaagd prosumententarief in België te genieten.
Professionele installateurs doen dit ook ; op zuiden gericht 5400WP/4000 = 35% ;
e-three-phase-e-series-inverter-datasheet_for_belgium_nld.pdf

• Derk GTT
@bert ha Het is voor Nederland, dus daar heb ik gelukkig geen last van. Toch bedankt voor de tip.

Momenteel zit ik nog te wachten op een offerte met bovengenoemde onderdelen.

Ondertussen heeft een andere leverancier mij een systeem met 3 fase AEG omvormer aangeboden en 18 AEG 300WP panelen (2 strings) voor € 5800,- ex btw.

Is AEG ook een mogelijkheid ?

Ik zag wel al in de vergelijking met de solar egde dat dit systeem volgens de computer berekening van het bedrijf slechts 80kw per jaar minder opleverd (4655kw tegen 4736kw), dus hieruit concludeer ik dat we toch echt weinig last hebben van schaduw.

[Voor 9% gewijzigd door Derk GTT op 29-11-2018 20:39]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 3-fase AEG omvormer en dan 2 strings?
Dus 9 panelen per mppt ingang.
Dat is zelfs voor een 1-fase omvormer een lage spanning. 288 Vmpp
Terwijl de meeste 3-fase string omvormers graag 590 Vmpp hebben. (Laat dat nou exact 18 panelen zijn, in 1 string)
Ik denk telkens.... cowboys en -> next

Heb je zelf al eens rondgekeken?
https://www.jenm-zonnepan...tp5000tl-20-omvormer.html = 1493 euro incl
https://www.jenm-zonnepan...-300-full-black-perc.html x18 = 2556 euro incl
18x 34 euro bevestigingsmat = 612 euro incl
1x 100 euro meterkast aanpassing + klein mat. = 100 euro incl
Totaal: 1493 + 2556 + 612 + 100 = 4761 euro incl. / 3761 euro excl
5800 - 3761 = 2039 euro verschil... (dat is lang een steiger huren! maar wel zelf ff leggen)

(niet perse die panelen...of omvormer.... maar zoek eens verder)

Je hebt een prachtig dak, om op 3 vlakken panelen te leggen.
Zodat je de gehele dag zonnestroom opwekt. (wel zo handig om de opbrengst te verspreiden over de dag, als salderen is afgeschaft = meer direkt verbruik)
Misschien kan je hier nog inspiratie opdoen.. AUijtdehaag in "Pv offertes en keuzes"

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2018 20:31]

• Derk GTT
Bedankt weer voor de tips.

Zelf installeren zie ik helaas niet zo zitten. Onder begeleiding ben ik best bereid wat te klussen, maar vooral elektrisch ben ik geen held. Ik zit vooral met het feit dat ik het exacte bruikbare oppervlak van het dak niet heb en zodoende slecht kan inschatten hoeveel van die panasonic panelen er op zouden kunnen. Ik wil natuurlijk ook niet teveel dan wel te weinig panelen neer gaan leggen.

Ik wil best de onderdelen zelf bij elkaar sprokkelen, maar dan moet ik er wel weer achter zien te komen dat ik niet per ongeluk iets vergeet waardoor de installatie weer moet worden uitgesteld. Zijn er uberhaupt installateurs die bereid zijn de boel te installeren als je de onderdelen zelf al hebt aangeschaft ?

Bij Winkelman een offerte opgevraagd, maar nog geen reactie gehad.

Deze offerte was van BonGo en die staan toch redelijk aangeschreven dacht ik. Ze leveren geen SMA omdat daar maar 5 jaar garantie op zit. Wel apart trouwens voor zo'n goede omvormer. Over landscape en portret (i.v.m. de diodes) blijven ze trouwens volhouden dat het niets uitmaakt.

Op meerdere kanten panelen is ook een idee. Al denk ik dat er op het westen niet erg veel gelegd kan worden vanwege de dakkapel, maar i.c.m. einde saldering snap ik de beredenering.

We houden het andere topic ook in de gaten.

[Voor 16% gewijzigd door Derk GTT op 29-11-2018 20:50]

• Derk GTT
Inmiddels ook een collectieve inkoop aanbieding binnen gekregen.

18 Longi Solar 300wp panelen
Zeversolar omvormer (schijnt op SMA te lijken, dus wie weet)

5300,- ex.btw incl. montage. Geleverd door Ecorus.

Ook nog naar onafhankelijke installateurs gezocht voor de SMA set maar niet zo snel gevonden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derk GTT
Installatie is inmiddels voltooid van bovenstaand systeem met enkele aanpassingen.

15 i.p.v. 18 panelen en 3 Tygo optimizers op de onderste 3 panelen.

Heb helaas niet goed naar de offerte gekeken waar helaas alleen het merk van de omvormer werd genoemd maar niet het formaat.

Resultaat 1 -> 3680 W (zou volgens specificaties 4780wp moeten kunnen hebben) 1 fase omvormer op 4500wp panelen. Onderdimensionering van bijna 20%.

Resultaat 2 -> Vanaf een uur of 10:00 in de ochtend krijgt de omvormer een overload en slaat in storing tot einde van de middag waarna deze weer wat gaat doen.

Ik begrijp dat een 3680W de max is voor een 16A aansluiting, maar ik lees ook dat je op de 25A aansluiting altijd ongestraft tot 4500W mag gaan. Hoe zit dit precies ?

Momenteel wacht ik op een monteur van Ecorus. Dan mogen de panelen meteen op 2 strings (8 om 7 i.v.m. de schaduw in de ochtend) worden aangesloten i.p.v. 1 zoals dat nu is gedaan wat niet van tevoren overeen was gekomen.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-06 15:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

precies is een wat vaag begrip. Want je zekering slaat niet af als je 3681 watt teruglevert. bovendien is selectiviteit geen eis.

Genoeg voorbeelden van mensen die een 5kW omvormer op 20A afzekeren op een 3x25A meterkast. Dat gaat prima en mag volgens de NEN etc. dus geen gedoe met verzekering of zo. Ook je installateur mag dat gewoon maken.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derk GTT
Bedankt voor de info.

Zullen dat aan de installateur voorleggen.

Lijkt me ook logischer dat ze een zeversolar 4000 aansluiten. Die is alsnog meer dan 10% ondergedimensioneerd is en zou max 5750wp moeten kunnen hebben wat mijn installatie in ieder geval zeker niet zal halen.

Begrijp ook dat er in de lente door de temperatuur soms meer dan het opgegeven vermogen van de panelen kan worden gehaald en dat zal in mijn geval waarschijnlijk het probleem zijn voor de omvormer waardoor hij boven zijn max van 4780wp komt.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:53
Wat bedoel je met 'een overload'? Welke melding verschijnt er?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Welke omvormer heb je precies?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derk GTT
Zeversolar

Code 37.

If Error Code 37 is displaying,

There is PV Overvoltage, which means that the voltage of the strings exceeds the permitted upper limit.

What to do?

Check the open-circuit voltages of the strings and make sure it is below the maximum DC input voltage of the inverter. If the input voltage lies within the permitted range and the fault still occurs, please call NRG.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Derk GTT schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:54:
Installatie is inmiddels voltooid van bovenstaand systeem met enkele aanpassingen.

Momenteel wacht ik op een monteur van Ecorus. Dan mogen de panelen meteen op 2 strings (8 om 7 i.v.m. de schaduw in de ochtend) worden aangesloten i.p.v. 1 zoals dat nu is gedaan wat niet van tevoren overeen was gekomen.
Is dat ook gebeurd?
Want 15 in 1 string is teveel voor een 1-fase omvormer (met uitzondering van fronius en steca)

Edit: nou die google reviews over Ecorus..... :+
Enne ene Thomas reageert in iedere vestiging. Zeker de eigenaar van die toko. :*)

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2019 18:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-06 21:21
Derk GTT schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:47:
Zeversolar

Code 37.

If Error Code 37 is displaying,

There is PV Overvoltage, which means that the voltage of the strings exceeds the permitted upper limit.

What to do?

Check the open-circuit voltages of the strings and make sure it is below the maximum DC input voltage of the inverter. If the input voltage lies within the permitted range and the fault still occurs, please call NRG.
Dat is geen overload. Dat is een te hoog stringvoltage. Dt is opgelost met een string van 7 en 8, beetje dom dat dat niet direct gebeurt is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derk GTT
OK.

Is inderdaad op 1 string aangesloten.

Toen het werd geïnstalleerd had ik reeds gemeld dat dit niet de afspraak was, maar hij was toen al te ver met de installatie.

Vinden jullie ook niet dat de omvormer aan de kleine kant is ? Er is ook een 4000 welke mij meer geschikt lijkt voor mijn installatie. De verliezen bij onderdimensioneren vallen meestal wel mee, maar met de huidige omvormer lijkt me het toch wel wat veel.

Baal wel dat ik niet expliciet naar het model omvormer heb gevraagd na het schouwrapport, dan had ik dit al kunnen voorzien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk dat een 3680 ook wel aan de krappe kant zal zijn en dat je regelmatig aftoppen zult zien (binnenkort, koud en veel zon)
"over het algemeen" valt dat verlies wel mee. Echter is het verschil 4500 wp op een 3680 watt omvormer een "beetje" ruim genomen.
Ik zit met 4550 Wp panasonic hit kuro (32 graden helling, op zuid) op een (willekeurige) goede dag aan de 3800 watt max.
https://pvoutput.org/intr...683&sid=15478&dt=20180927

Is het geen optie om alsnog een 3-fase omvormer te plaatsen?
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP4.0-3AV-40
Dan kunnen alle 15 panelen blijven zitten op 1 string.

Maar het zal me verbazen dat hier alsnog iets aan gewijzigd zal (kunnen) worden....
Het is een collectief en men is misschien minder flexibel. Bovendien zijn de spullen "gebruikt"

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2019 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derk GTT
Volgende week vrijdag krijgen we een bezoekje om het te herstellen. Meteen gevraagd of ze ook een grotere omvormer mee willen nemen.

Zelf zou ik het het mooist vinden als de grotere omvormer wordt geplaatst en aangesloten op 2 strings, maar zoals je al aangeeft zal het mij ook verbazen als er nog iets gewijzigd kan worden.

We gaan het zien.

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:50

robertwebbe

Robert Webbe

En hoe is het nu afgelopen?

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even terugkomend op de originele vraag.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190411&dt=20190419

Sma 6.0 tripower vs sma 3.6
Het maakt dus niks uit qua opstarten.
(Wel qua aftoppen en optitrac, maar dat is een ander verhaal)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:31:
[...] Het is voor mij een beetje gokken waar jullie op doelen wat een probleem kan zijn, maar ik veronderstel selectiviteit. Selectiviteit is geen eis en waarschijnlijk ben je met 3×16A ook niet selectief achter 3×25A.

230*25=5750 Watt continue. In de praktijk zal dat setje niet zoveel terugleveren voor langere tijd.

Hier heb ik 5080 Wp op zuid op een Effekta 5000. En nota bene op een 16 Ampère groep (:9). Ik zou wel 20 Ampère aanraden voor de bedrijfszekerheid.

Zo'n Effekta kost ongeveer 375 euro tweedehands. De keuze voor 3-fase en/of optimizers is gewoon duurder, maar heeft ook zeker voordelen (máár ook nadelen).
Selectifiteit is wel een eis; zie openingspost van deel8. En 3x 16 achter 3x 25 is naar verwachting juist wel selectief. Ik meen ook dat 5kW per fase de invoed limiet is. (bron iemand?)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Derk GTT schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:31:
[...] En als ik de info op deze site lees; https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/ ,dan zou het sowieso moeten omdat ik op 5400w zou komen te zitten.

Lees svp de openingspost van deel8
Hoe groot de omvormer het best kan zijn hangt van vele factoren af.
5,5kW oost-west op een 4,2kVA omvormer gaat "hier" perfect.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:53:
[...]

Selectifiteit is wel een eis; zie openingspost van deel8. En 3x 16 achter 3x 25 is naar verwachting juist wel selectief. Ik meen ook dat 5kW per fase de invoed limiet is. (bron iemand?)
3×16 is niet selectief achter 3×25. Kijk maar naar de selectiviteitstabellen van installatieautomaten. Succes met het voldoen aan deze regel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dre schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:43:
[...]

3×16 is niet selectief achter 3×25. Kijk maar naar de selectiviteitstabellen van installatieautomaten. Succes met het voldoen aan deze regel.
:?

In een meterkast achter een 3x 25A aansluiting vind je doorgaans alleen maar 16A automaten.

Waarom zou dat niet selectief zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:49:
[...]

:?

In een meterkast achter een 3x 25A aansluiting vind je doorgaans alleen maar 16A automaten.

Waarom zou dat niet selectief zijn?
Zie hieronder. Horizontaal de voorbeveiliging (=hoofdzekering) en links de eindgroep. Beter is het bronbestand te openen om het te begrijpen.

http://i65.tinypic.com/315kg9w.png
Kortsluitstroom in de meeste huishoudens waar ik gemeten heb is ordegrootte 2 kA. 16A is in dat geval niet selectief bij een 35A voorbeveiliging (smeltveiligheid). Bij 25A al helemaal niet. Installatie's met automaten zijn volgens mij al helemaal niet selectief.

Bron: Pagina 11 uit http://www.hager.nl/files/download/0/31470_1/0/NLCAT1011_BLW_INSTALLATIEAUTOMATEN.PDF

Dus je bent niet selectief. Succes met het voldoen aan deze regel.

[Voor 10% gewijzigd door Dre op 03-05-2019 18:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Dre Op andere bladzijde zie ik dat het tot gegarandeerd 380A selectief zou zijn. Het is dus moeilijk om bij een volle kortsluiting selectief te zijn, maar voor een zware overbelasting kan het wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:02:
[...]

Zie hieronder. Horizontaal de voorbeveiliging (=hoofdzekering) en links de eindgroep. Beter is het bronbestand te openen om het te begrijpen.

[Afbeelding]
Kortsluitstroom in de meeste huishoudens waar ik gemeten heb is ordegrootte 2 kA. 16A is in dat geval niet selectief bij een 35A voorbeveiliging (smeltveiligheid). Bij 25A al helemaal niet. Installatie's met automaten zijn volgens mij al helemaal niet selectief.

Bron: Pagina 11 uit http://www.hager.nl/files/download/0/31470_1/0/NLCAT1011_BLW_INSTALLATIEAUTOMATEN.PDF

Dus je bent niet selectief. Succes met het voldoen aan deze regel.
Dus wordt het tijd dat die netbeheerder de 3x35 eens als standaard gaat maken. ;)

Selectiviteit heeft ook niet veel zin als het gaat om een in voedende bron, kijk liever naar je bedrading en eventueel aardlek schakelaars of ze zwaar genoeg zijn voor de hoeveelheid groepen. Kan het allemaal 40A aan? (25 net + 16 pv)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zo... gaat dit ineens ff offtopic...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Derk GTT schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:39:
Volgende week vrijdag krijgen we een bezoekje om het te herstellen. Meteen gevraagd of ze ook een grotere omvormer mee willen nemen.

Zelf zou ik het het mooist vinden als de grotere omvormer wordt geplaatst en aangesloten op 2 strings, maar zoals je al aangeeft zal het mij ook verbazen als er nog iets gewijzigd kan worden.

We gaan het zien.
Wij hebben het nog niet gezien, wat is het nu geworden?

• AmbagtsheerP
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 31-03 15:19
knipperdeknip, iets minder advertorial, iets minder werving en iets meer letten op de datum graag.

[Voor 96% gewijzigd door teacher op 31-03-2021 21:21]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True