Groepenkast niet netjes. Advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GrtSmixcfqCHZm6hP0SpQq67wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMGHwsKi7XUaG3kY0h7i4jUO.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige situatie
Zo'n anderhalf jaar geleden hebben wij ons huidige huis (bouwjaar 1996) gekocht. De CV ketel stond toen al op zijn laatste benen en een paar weken geleden heeft die het inderdaad begeven.

Wij wilden niet meer investeren in gas en daarom zijn wij in rap tempo gaan elektrificeren. Echter, dit is steeds door verschillende installateurs gedaan. Gevolg: groepenkast is nu helemaal vol en is één grote ratjetoe aan toevoegingen en wijzigingen, zoals jullie op bovenstaande foto kunnen zien.

Op zich werkt het allemaal prima voor nu, maar als wij ooit enige uitbreiding nodig hebben lijkt me dit wel een issue (houd mijn hart al vast als er ooit een laadpaal moet komen). Daarnaast weet ik niet of dit uberhaupt wel veilig is, de groepen zijn namelijk ook her en der verplaatst om ruimte te maken en heb nu geen idee welke groep waarop aangesloten is.

Huidige verbruikers
Overzicht van verbruikers en het aantal groepen dat ik denk nodig te hebben (NB: ik ben hier niet in thuis dus als dit nergens op slaat hoor ik het graag :)):
  • Warmtepomp (1 groep)
  • Keuken: inductieplaat, Quooker, vaatwasser, oven (fornuisgroep + 3 aparte groepen nodig?)
  • Woonkamer stopcontacten & lichtpunten (1 groep)
  • Badkamer: 13kW doorstromer voor SWW (1 krachtgroep 25A/C-kar)
  • Rest van 1e verdieping (1 groep)
  • Zolder: wasmachine & droger (2 groepen)
Dan kom ik dus op 8 installatieautomaten, 1 fornuisgroep en 2 krachtgroepen (1 extra i.v.m. PV op 3-fase).

Mijn vragen aan jullie:
  • Klopt mijn redenatie zo een beetje?
  • Wat zouden jullie aanraden, compleet nieuwe groepenkast of bestaande "renoveren" (bijv. eenzelfde kast ernaast plaatsen)?
  • Indien compleet nieuw, zou onderstaande dan voldoende moeten zijn (rekening houdend met eventuele uitbreiding in de toekomst)?
Uiteraard zal ik de werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien, maar zou ook graag zelf een idee hebben (obv jullie advies) wat er dan precies moet komen.

Dank alvast voor jullie hulp! :)

Samenstelling op elektramat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k-wLPEgXZZAdJGkGKGThupCWug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCCnWpiWIhegiborDxpAz0mX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 15:47
behalve dat je geen fornuis groep meer zou moeten gebruiken, ben je in de juiste richting. Ik zou dus 3 krachtgroepen maken van de juiste vermogens, en die gelijk van aardlekautomaat voorzien. Dat zou ik persoonlijk ook voor de gewone groepen doen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken...

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een bende.

Je had die installateurs iig kunnen vragen om dezelfde merken te gebruiken .

Ik zou dit idd ook wel strak en uniform willen hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 04-05-2024 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:24

ThePsycho

Biertje?

Ik ben het met het advies van @koppie eens. Let wel op dat elektramat nog geen DS301C verkoopt wat de slimste optie is wat betreft aardlekautomaten van ABB. Spanningsonafhankelijk en 1 module breed.
Deze is bij sandervunderink bijvoorbeeld al wel te bestellen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThePsycho Wat ik me afvraag: welke soort spanningsafhankelijkheid
(bij andere merken) moet ik me dan voorstellen?
bijvoorbeeld 210 V hoeveel hogere lekstroom, 250 V - hoeveel lagere lekstroom?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:24

ThePsycho

Biertje?

Volgens mij werkt een spanningsafhankelijke aardlekautomaat alleen als er voldoende spanning is, dus onder een bepaalde grens werkt hij helemaal niet. (Heb het zelf ook alleen maar via internet gelezen en veel op tweakers afgeraden zien worden)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Ik ben niet helemaal thuis in de Nederlandse merken en werk hier meer met 5 draden systeem.

Maar als het werkt kun je het zo laten.
Je kunt een elektricient laten komen en alles laten aandraaien, kabels omleggen, controleren en een poging laten doen het wat meer uniform uit te laten zien. Waar ik dan graag een zoals we het hier noemen gruppsförteckning van wil zien die dan mooi naast de installatie komt hangen en een nummering bij de groepenkast.

Of een middenweg een dymolabel op alles.
Of je kunt alles vervangen naar een merk maar je installatie wordt er niet direkt beter van. Daarbij kun je dan ook een nieuwe kast laten hangen met een 20% aan vrije modules.

Vaak kopen consumenten diensten en daar gaan ze vaak voor de goedkoopste of via een 3e partij en dan heb je gewoonweg niet de tijd en de marge om de centrale te gaan organiseren.

Het is leuk werk om te doen en vergt wat voorbereiding en tijd.

Maar de derde zekering van boven mag een uitstekende kabel hebben. Das niet goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik ben geen elektricien maar zie op meerdere plekken aan de onderkant van de bovenste rij blank koper, en de 6e zekering bovenaan (van links naar rechts) heeft ook iets bijzonders bovenop (is dat een metalen kroonsteen om naar 2 aders te gaan? mag dat?)
Ik zou minimaal iemand met verstand van zaken laten kijken of je zo wel verzekerd bent bij brand in de meterkast. Voor m'n eigen gemoedsrust zou ik er een blusmiddel bij hangen

Dat gezegd hebbende, is het ook weer niet zo erg, zolang alles goed vast zit. Zou wel bij de volgende grote wijziging volledige vervangen van de groepenkast overwegen, dan is het meteen netjes en overzichtelijk.

Om verder de vraag ook een beetje te beantwoorden, ik zou een groep per verdieping voor de "gewone" verbruikers aanleggen. De wasmachine en droger beiden een eigen groep geven (hoeft niet, maar geeft wel ruimte) en een groep voor de "buiten" spullen voorzien, zodat je die gemakkelijk kan schakelen, mocht er dan ooit een zoektocht naar een verbruiker zijn kan je die mooi isoleren, plus dat je bij een probleem boven, niet beneden in het donker zit en andersom.

[ Voor 23% gewijzigd door uniquorn op 04-05-2024 10:46 ]

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het is al heel wat dat de meerderheid van de componenten die gebruikt zijn, van Eaton en Hager is. De el-cheapo kasten met EMAT, CHiNT, Gacia wordt ik altijd een beetje droevig van (Chinese meuk).

Deze A-merk componenten kun je op Marktplaats nog wel weer doorverkopen.

Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 trouwens voor groepenkast inspiratie e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Dank allemaal voor jullie input tot nu toe.

Veiligheid gaat boven alles dus ik laat sowieso z.s.m. een gekwalificeerd elektricien de boel controleren (iemand enig idee waar ik een betrouwbare kan vinden voor noord-NL?). Bespreek ik met diegene gelijk de optie om de boel te renoveren / eventueel volledig vervangen, rekening houdend met de tips die jullie hier geven.

Misschien verder nog goed om te vermelden dat wij ook met spanningsproblemen zitten, wanneer PV output in de wijk hoog is (gevolg is uitvallende omvormer tussen ca. 12u en 15u). Netbeheer geeft aan dat dit een buurtprobleem is, maar als ik mijn buren spreek hebben zij nergens last van. Zie grafiekje van inkomende spanning hieronder, met als voorbeeld fase 3. Daarnaast zie ik vaak grote spanningsverschillen tussen de fases (plaatje hieronder van vanmorgen, spanningsverschil van 9V tussen fase 1 en 3). Kan dit alles gerelateerd zijn aan hoe de boel is aangesloten voor zover jullie kunnen zien? Of is dit echt een probleem van het net?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCBB_N6uoZEk2gvSLgo8IJSKGtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97C0j6nmTV67ulWG7DltpXQY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q2Fj0qyx4L5pDUckNWkJ6tvK2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zrIKO50TCglAoWR6Kyf4i2u9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Nickname27 op 04-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Mogelijk hebben je buren een 1-fase omvormer op L1, die is een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Tja.

De onderdelen zelf is niets mis mee, waar wel wat mis mee is zijn al de open stukken wegens aanrakingsgevaar, en die losse kabels is ook niet in orde.

Daarnaast is het de vraag of er nergens meerdere draden ondeugdelijk onder een verbinding zitten en of voldoende dikte is gebruikt bij het doorlussen.

Dan zijn de vragen:

- Wat mag het kosten?
- Hoeveel ruimte heb je?
- En lastiger te beantwoorden wat heb jij nodig om een toekomstbestendige kast te krijgen?

Andere overwegingen.

- Zitten er nu meerdere afgaande kabels/draden op 1 automaat welke je beter kunt scheiden?
- Hoeveel spare groepen zou je nu al willen hebben of is loze ruimte voor later afdoende?
- Wil je WCD's in de kast?
- Heb je overige dingen in de meterkast die gefatsoeneerd dienen te worden?

Als je een kast kunt plaatsen die 2x zo breed is, heb je opeens een zee van ruimte en de kabels die van onderen komen en bovenin worden ingevoerd kun je dan ook aan de onderkant invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Groningerkoek schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:28:
Tja.

De onderdelen zelf is niets mis mee, waar wel wat mis mee is zijn al de open stukken wegens aanrakingsgevaar, en die losse kabels is ook niet in orde.

Daarnaast is het de vraag of er nergens meerdere draden ondeugdelijk onder een verbinding zitten en of voldoende dikte is gebruikt bij het doorlussen.

Dan zijn de vragen:

- Wat mag het kosten?
- Hoeveel ruimte heb je?
- En lastiger te beantwoorden wat heb jij nodig om een toekomstbestendige kast te krijgen?

Andere overwegingen.

- Zitten er nu meerdere afgaande kabels/draden op 1 automaat welke je beter kunt scheiden?
- Hoeveel spare groepen zou je nu al willen hebben of is loze ruimte voor later afdoende?
- Wil je WCD's in de kast?
- Heb je overige dingen in de meterkast die gefatsoeneerd dienen te worden?

Als je een kast kunt plaatsen die 2x zo breed is, heb je opeens een zee van ruimte en de kabels die van onderen komen en bovenin worden ingevoerd kun je dan ook aan de onderkant invoeren.
Met als gevolg dat al die draden van onder naar boven door je kast moeten en t alsnog een chaos word in de kast 😁 als.het even kan draden/kabels altijd van boven laten komen in een groepenkast.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 18:52
@Nickname27

Als jouw installatie uitvalt is dat jammer van de energie die verloren gaat.

In dat geval is het verstandiger om de elektroman de PV installatie op een andere Fase L1 of L2 te laten omzetten. Hopelijk gaat jouw installatie de spanning op die fase dan NIET dusdanig omhoog krikken dat jouw buren dan wel uitval krijgen.

Een dergelijke ingreep lijkt mij belangrijker dan "het oog wil ook wat" complete groepenkast vervanging.

Oeps, zie nu dat het een 3fase PV is. (@yalerta Poetst de bril wat op en kruipt terug in zijn hoekje)

[ Voor 10% gewijzigd door yalerta op 04-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43
Nickname27 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:02:
Misschien verder nog goed om te vermelden dat wij ook met spanningsproblemen zitten, wanneer PV output in de wijk hoog is (gevolg is uitvallende omvormer tussen ca. 12u en 15u). Netbeheer geeft aan dat dit een buurtprobleem is, maar als ik mijn buren spreek hebben zij nergens last van. Zie grafiekje van inkomende spanning hieronder, met als voorbeeld fase 3. Daarnaast zie ik vaak grote spanningsverschillen tussen de fases (plaatje hieronder van vanmorgen, spanningsverschil van 9V tussen fase 1 en 3). Kan dit alles gerelateerd zijn aan hoe de boel is aangesloten voor zover jullie kunnen zien? Of is dit echt een probleem van het net?
In 1996 was het nog gebruikelijk dat woningen op 1-fase werden aangesloten, waarbij de woningen verdeeld werden over de 3-fasen. Het lijkt erop dat in jouw buurt bij toeval met name woningen op de 2e en 3e fase massaal aan de zonnepanelen zijn gegaan.

De netbeheerder kan daar helaas niet zo heel veel aan doen. Wat je in jouw geval zelf kan doen is overdag zoveel mogelijk energie gebruiken op fase-3 en terugleveren op fase-1.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Met als gevolg dat al die draden van onder naar boven door je kast moeten en t alsnog een chaos word in de kast 😁 als.het even kan draden/kabels altijd van boven laten komen in een groepenkast.
Onzin.

Een goede elektricien krijgt dat prima netjes in orde. je kunt de automaten voor die kabels op die plek in de kast zetten, je kunt de aders netjes bundelen, je kunt klemmen aldaar zetten, je kunt een gootje in de zijkant van de kast zetten etc.. etc..

Ooit een paar jaar paneelbouw gedaan en er zijn zoveel manieren om het netjes te krijgen dat ik het onzin vindt om die kabels alsnog buitenom naar boven te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Groningerkoek schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Onzin.

Een goede elektricien krijgt dat prima netjes in orde. je kunt de automaten voor die kabels op die plek in de kast zetten, je kunt de aders netjes bundelen, je kunt klemmen aldaar zetten, je kunt een gootje in de zijkant van de kast zetten etc.. etc..

Ooit een paar jaar paneelbouw gedaan en er zijn zoveel manieren om het netjes te krijgen dat ik het onzin vindt om die kabels alsnog buitenom naar boven te brengen.
Prima, dan vind jij dat onzin, ik vind het onzin om die hele dradenzooi door je groepenkast te voeren terwijl het prima buitenom kan.

In een woning groepenkast is nou eenmaal niet zoveel ruimte achter de rail.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Prima, dan vind jij dat onzin, ik vind het onzin om die hele dradenzooi door je groepenkast te voeren terwijl het prima buitenom kan.

In een woning groepenkast is nou eenmaal niet zoveel ruimte achter de rail.
Als je kast geen ruimte achter de rails heeft dan kun je toch een stukje goot op de rails zetten of je maakt er een nette bundel van met ty-raps.

Ik sluit al bijna 40 jaar professioneel kasten en panelen aan en er zijn zat manieren om dit netjes te doen. Daarnaast zijn minimaal 2 kabels al te kort om boven ingevoerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Groningerkoek schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:57:
[...]

Als je kast geen ruimte achter de rails heeft dan kun je toch een stukje goot op de rails zetten of je maakt er een nette bundel van met ty-raps.

Ik sluit al bijna 40 jaar professioneel kasten en panelen aan en er zijn zat manieren om dit netjes te doen. Daarnaast zijn minimaal 2 kabels al te kort om boven ingevoerd te worden.
En dan kost dat je minimaal 2x2 modules.

En de volgende ziet de kast met de deksel er op en denkt dat er nog ruimte is, deksel er af en lopen er allemaal draden over de rail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:06:
[...]

En dan kost dat je minimaal 2x2 modules.

En de volgende ziet de kast met de deksel er op en denkt dat er nog ruimte is, deksel er af en lopen er allemaal draden over de rail...
2x2 modules nog wel...

Een dubbele 2x12 kast zou met de huidige benodigde bezetting 14 modules overhebben, 1 module = 18mm breed en een gootje van 18x18 is breed genoeg om de aders van de kabels die nu van onder komen door te voeren.

Dan zou je als je een gootje gebruikt van onder naar boven dus 2 x 1 module missen, breng je hem tot halverwege dan mis je 1 module.

En een monteur die aanneemt dat ruimte intern vrij is omdat het moduleclipje er nog op zit zonder het deksel af te nemen is in mijn ogen een sukkel met te weinig praktijk ervaring.

Maar ik moet de 1e groepenkast met 2 rijen waar geen ruimte aan de zijkant is vrijgehouden voor bedrading waar je geen draden achter de automaten kunt leggen nog tegenkomen. Maar jij bent er zo op tegen dat jij vast wel met voorbeelden aan kunt komen waar dit onmogelijk is... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Groningerkoek op 04-05-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Groningerkoek schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:56:
[...]

2x2 modules nog wel...

Een dubbele 2x12 kast zou met de huidige benodigde bezetting 14 modules overhebben, 1 module = 18mm breed en een gootje van 18x18 is breed genoeg om de aders van de kabels die nu van onder komen door te voeren.

Dan zou je als je een gootje gebruikt van onder naar boven dus 2 x 1 module missen, breng je hem tot halverwege dan mis je 1 module.

En een monteur die aanneemt dat ruimte intern vrij is omdat het moduleclipje er nog op zit zonder het deksel af te nemen is in mijn ogen een sukkel met te weinig praktijk ervaring.

Maar ik moet de 1e groepenkast met 2 rijen waar geen ruimte aan de zijkant is vrijgehouden voor bedrading waar je geen draden achter de automaten kunt leggen nog tegenkomen. Maar jij bent er zo op tegen dat jij vast wel met voorbeelden aan kunt komen waar dit onmogelijk is... :+
Kerel, ik zeg nergens dat het onmogelijk is, ik zeg dat ik het een zooitje vind worden.

Jij vind het wel een fantastische oplossing, prima, ik niet. Einde discussie, want hier gaan we niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Goed, het hele onder/boven invoer verhaal laat ik lekker aan de professional over. :)

Met alle input hier kom ik tot de volgende conclusies (laat vooral weten als ik het ergens mis heb of iets vergeet):
1. Huidige aansluiting / indeling van de groepenkast is inderdaad een bende (hoeft niet erg te zijn zolang het werkt), maar bovendien ook onveilig (z.s.m. laten fixen).
2. Hager is top, ook het oudere spul (?). Eaton idem.
3. Gacia en Chint zijn meukmerken dus weg ermee.
4. Fornuisgroep moet omgezet naar krachtaardlekautomaat.
5. PV/netspanning probleem komt niet door de huidige staat van de groepenkast.

Waar ik nu dan aan zit te denken is het volgende.
Ik moet sowieso al een professional inschakelen i.v.m. onveiligheid (punt 1), dus vind ik het logisch om dan ook gelijk een herziening te doen zodat de boel weer netjes, overzichtelijk en uitbreidbaar is. Maar alles helemaal nieuw bestellen als 90% van de componenten prima voldoet lijkt me toch wat zonde. Daarom zou wat mij betreft een goede middenweg zijn om alle Hager/Eaton spul te hergebruiken (en aangevuld met nieuwe Hager componenten een nette indeling te maken) en Gacia/Chint eruit te mikkeren. Op zich niet 100% strak dat er dan 2 Eaton componenten overblijven maar dat lijkt me een prima compromis voor nu.

Heb voor de zekerheid nog even al mijn huidige verbruikers op een rijtje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LUlALKKizYxCPT-bE5yxm0zyqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMdFnmj28P8ZlgQMInz2IXI3.png?f=fotoalbum_large

Op basis daarvan kom ik uit op de volgende componenten: link winkelwagen
(NB 6 Hager installatieautomaten, 2 Hager aardlekautomaten, Eaton hoofdschakelaar en 1 Eaton krachtaardlekautomaat hergebruikt).

Dit lijkt mij voor deze prijs een heel redelijke investering. Klopt mijn redenering zo een beetje? Mis ik nog wat in de winkelwagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Nickname27 op 06-05-2024 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 15:47
Even voor mijn beeldvorming, dan gebruik je ook de huidige kast?

Ik denk dat je aan het eind van het liedje ook veel geld kwijt bent voor de opbouw, want je moet ook nog allerlei kammetjes en 6mm2 draden gebruiken om het weer netjes in het gelid te krijgen. Het zou me niets verbazen dat een goed installateur daar zo een halve dag mee bezig is.

Ik heb die afkeur van de goedkopere merken minder. Zolang het kema-keur is, dan wordt het getest in Arnhem en steekproefsgewijs daarna. Met als voordeel dat je redelijk makkelijk en voordelig een complete kast in elkaar kan laten zetten en in 1 keer kan ophangen. Aansluiten is dan echt veel simpeler. De overige spullen zet je dan op marktplaats.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

koppie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:09:
behalve dat je geen fornuis groep meer zou moeten gebruiken, ben je in de juiste richting. Ik zou dus 3 krachtgroepen maken van de juiste vermogens, en die gelijk van aardlekautomaat voorzien. Dat zou ik persoonlijk ook voor de gewone groepen doen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken...
De fornuisgroep mag wel achter de 3f ALS, maar persoonlijk zou ik er gelijk een 3f alamat in zetten.

Waarom heeft TS eigenlijk een 3f ALS achter de krachtgroepen i.p.v. alamats?
Als het een budgetkwesie is, zou ik kijken of je tweedehands een zelfde kast van Hager Vision (ouder model, maar nieuw had je 'm al gevonden bij SV) kunt vinden en de 3f componenten van Eaton houden, zodat je die kunt doorverbinden met een kam. Zoveel draden zorgen echt voor een flinke spaghetti. Dan ben je waarschijnlijk een stuk voordeliger uit dan een compleet nieuwe kast.
Koop verder 3 nieuwe ALS's van Hager met bijhorende kamrail (https://www.sandervunderi...kam-4-posities-kb4fn.html) en nieuwe automaten met wat je nog nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 06-05-2024 09:34 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nickname27 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:59:
... Op zich niet 100% strak dat er dan 2 Eaton componenten overblijven maar dat lijkt me een prima compromis voor nu.
...
Wel verstandig, zodat je de hoofdzekering er niet af hoeft te halen. Ik zou de krachtgroepen dus wel allemaal met Eaton doen en doorverbinden met een kam: https://www.sandervunderi...nsluitingen-12x-vork.html
Bij Eaton kun je de kam bovenop de automaat plaatsen en nog een klem overhouden voor adres naar de 1f-componten.

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 06-05-2024 09:37 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55

Wuursj

want worst is al bezet

inderdaad, gebruik componenten die bij elkaar horen waardoor je kan werken met kammen ivm draden. Dat ruimt al een hele hoop op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lOQqQ7f.jpeg
Zoals je ziet, hoeft het niet eens van dezelfde generatie te zijn. Het oudere 3 fase spul is prima te verbinden met een kam met de nieuwste serie. Bij Hager dan.. En met een groep minder, had de ALS er ook nog onder gepast. Ook heb je op veel componenten dan opeens een tweede aansluiting waardoor doorverbinden gemakkelijker gaat. Bij 3 fase componenten komen de kooiklemmen vrij bij een kam.
Eaton heb ik niet zo veel ervaring mee maar ik vermoed dat daar wel ongeveer hetzelfde geldt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2024 12:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
@Nickname27 ik zou persoonlijk een nieuwe groepenkast plaatsen. Met, zoals @Groningerkoek al schreef ook een onderinvoermogelijkheid.
Je bent in de samenstelling van de nieuwe groepenkast de beltrafo vergeten.
En zet die aan de rechterkant zodat de afgaande kabel niet meer door de kast loopt. Dat is niet toegestaan.
Verder moet je de kookgroep vervangen door een driefasen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Beltrafo kan hij over (laten) zetten vanuit z'n nieuwe kast. Is een standaard 2-module brede trafo zo te zien.
En voor een vrij passief component zoals een beltrafo durf ik EMAT nog wel aan :+

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Wuursj Helder, dank!

Als ik nieuw bestel zou ik dan wel liever zo veel mogelijk bij 1 merk willen blijven, zou zoiets ook kunnen werken? Hierbij dan dus voor de 3-fase automaten, 1x 8-vork kam voor Eaton en 1x 8-vork kam voor Hager.
Dan hoef ik niet een Eaton krachtaardlekautomaat nieuw erbij te bestellen (en kan dat later misschien nog naar Hager omgezet).

(Met mijn fantastische Paint-skills de Eaton componenten erbij geplakt :+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDf0agCBVlQ2gV1ihYEsJF66ZWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wgc2YKkrsR5qFAH1LAmHLypY.png?f=fotoalbum_large

Winkelwagen wordt dan: link
(Hierbij dus ook 3x aansluitkammen voor de Hager groepen gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Nickname27 Ja dat lijkt wel te kunnen met mooi nog wat ruimte voor de toekomst. Voor het splitten heb je dan verschillende opties. Splitten (met bijv. dubbele adereindhulsen) vanaf de hoofdschakelaar of doorlussen naar 1 fase ALS'en vanaf een van de alamats.

Ik zie 1 buisinvoer in je mandje. Als je de kasten naast elkaar gaat zetten zoals in je voorbeeld, zou je de linker kast ook aan de onderkant van buisinvoeren kunnen voorzien, dan is dat ook geregeld. Of is die buisinvoer in je mandje daar al voor bedoeld?

Helemaal mooi is om de kast aan de bovenkant te voorzien van twee nieuwe buisinvoeren en dan de oude die daar vrij komt aan de onderkant te gebruiken. De nieuwe buisinvoeren zijn wat groter dan de oude en dan is het wel mooi gelijk. Maar dat is mijn OCD die opspringt :P

[ Voor 35% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2024 10:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Nickname27 Let er op dat als je de hoofdschakelaar wil vervangen, je een installateur met zegelrecht nodig hebt. Is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

timovd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:54:
@Nickname27 Let er op dat als je de hoofdschakelaar wil vervangen, je een installateur met zegelrecht nodig hebt. Is dat het waard?
Ik zie een vrij nieuw board onder de meter zitten. Ik vermoed dat er dan ook automatische hoofdzekeringen onder zitten? Dan kan je de boel zelf spanningsvrij maken zonder zegels te verbreken. De draden vanaf meter naar hoofdschakelaar lijken niet al te lang dus die laatste zou ik wel ongeveer op dezelfde plek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Je benoemt nu steeds kosten van componenten en goedkoper uitzijn met hergebruik. De complete kast zoals je die eerder configureerde zal rond de 1000 euro zitten. Dan komt er nog een halve dag werk bij, en eindig je met een nieuwe kast die volgens leveranciers specificaties is gebouwd.

Als je onderdelen gaat vervangen (en hou er rekening mee dat installatie apparatuur met een levensduur van 20 jaar wordt geproduceerd. Natuurlijk kan het vaak ook 40 jaar mee, maar daar is het niet voor gemaakt) dan is er een goede kans dat je installateur een volle dag bezig is, of langer.

Een goede installateur zit rond de 100 euro per uur inclusief BTW. Het ombouwen kan zo nog een halve dag extra duren. Dus het moet minimaal 400 euro goedkoper zijn om om te bouwen dan te vervangen.

Maar met een kast die in 1996 is opgeleverd zou ik zelf lekker vervangen door een nieuwe.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BLN de componenten die volgens het plan in de nieuwe situatie blijven, zien er veel jonger uit dan 10 jaar.
De Eaton 3-f componenten en Hager automaten met steekklemmen komen echt niet uit de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
timovd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:54:
In het laatste plan is de hoofdschakelaar hetzelfde gebleven (de Eaton schakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nickname27 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:18:
[...]

In het laatste plan is de hoofdschakelaar hetzelfde gebleven (de Eaton schakelaar).
En dan 3x Hager 4u-brede componenten op één kam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
timovd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:20:
[...]

En dan 3x Hager 4u-brede componenten op één kam?
Als je bedoelt zoals de situatie van het plaatje van @Wuursj, yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05 08:09
vervangen kan je kan ook nog wel wat componenten hergebruiken.

waar ik aan denk hoe zit het met je selectiviteit van hoofdzekering tegen over je doorstromer.
hier zit nu 13kW doorstromer voor SWW (1 krachtgroep 25A/C-kar)
zal je deze niet vervangen voor een 20A dan zit je op 13,8A kW.

neem gelijk wat meer automaten is nu wat duurder 140 euro meer ongeveer maar als je toch meer elektrisch in de toekomst wilt heb je het er snel uit

denk bijvoorbeeld aan airco's, een heet water kraan, een oven in de keuken misschien neem je in de toekomst ook een elektrische auto dan is dit ook al een extra krachtgroep.

als ik een groepenkast plaats neem ik de extra automaten wel mee dit scheelt in de toekomst een hoop geld wat je nu gelijk mee kan nemen.
verder heb ik een aparte groep voor buiten mocht er in de toekomst de automaat er uit liggen dan is alleen het buiten gedeelte eraf en blijft binnen alles netjes in.

dit zijn een paar puntjes waar je nog rekening mee zou kunnen gaan houden voor je een nieuwe kast besteld.
en 1 tip bespaar niet teveel want dan kost het uiteindelijk meer, vooral de kleine materialen tikken nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:38

iichel

Gazoooo

voor een 13kW doorstroomboiler zou ik wel een 20A 3P+N aardlekautomaat voor nemen. een c-karakteristiek lijkt me daarvoor niet per se nodig?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Goed, had ik dus het prachtige idee om componenten te hergebruiken, zit ik op sandervunderink te scrollen en kom ik ineens deze parel tegen:

https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html

Zo'n beetje kant en klaar voor mijn situatie. 1 extra krachtgroep erbij (25A) en klaar. Rond dezelfde prijs als mijn eerdere frankenstein-oplossing en ik kan mijn huidige A-merk spul op marktplaats proberen te verkopen.

Zit ik alleen met het vervangen van de hoofdschakelaar. Of zie ik nog iets anders over het hoofd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nickname27 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:59:
Goed, had ik dus het prachtige idee om componenten te hergebruiken, zit ik op sandervunderink te scrollen en kom ik ineens deze parel tegen:

https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html

Zo'n beetje kant en klaar voor mijn situatie. 1 extra krachtgroep erbij (25A) en klaar. Rond dezelfde prijs als mijn eerdere frankenstein-oplossing en ik kan mijn huidige A-merk spul op marktplaats proberen te verkopen.

Zit ik alleen met het vervangen van de hoofdschakelaar. Of zie ik nog iets anders over het hoofd hier?
Enige wat je eventueel nog over het hoofd zou kunnen zien is de ruimte welke je nodig hebt om die door jou gelinkte kast, in die configuratie, te kunnen herbergen in je eigen huidige meterkast :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Nickname27 Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
@ThinkPad Heb het uiteindelijk verder gediscussieerd in het centrale huiselektra topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Groepenkast is inmiddels binnen! :) Alles uiteindelijk Eaton besteld want meerprijs t.o.v. de ABB kast was niet enorm, en het leek me toch wel strak om alles van hetzelfde merk te hebben.

Vrijdag wordt de boel geïnstalleerd, ben nu zelf een poging aan het wagen om 4mm2 naar 6mm2 bedrading te upgraden (nav feedback in het centrale topic), mocht dat niet goed lukken laat ik de installateur vrijdag er even naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooXSCMoIH78_fcAfdg-hJizoCYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0waE2zxWrmdMfmZEsfLDuIQs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Dit was overigens 6mm2 upgrade poging 1, H07V2-K 6mm2 bedrading, adereindhuls erop, alles met 2,2Nm vastgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8OqqEWVkY4kFDzzQhYDrYhkUo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKlQNvI2Esvmg3llz3uFhIma.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas ging het strippen van de draden alleen niet helemaal lekker en kwamen er hier en daar een paar stukjes koper los, zoals hieronder. Dit ondanks een striptang die 6mm2 zou moeten kunnen strippen. Voelt toch niet helemaal lekker, dus morgen poging 2, met een andere striptang :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBgZpcWMcqUPvUYRvrphfoW1Lm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mohETb0kygjO1WKF9LpZgQew.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1