Asus AiMesh bedrade nodes parallel via ISP modem/router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:39
In mijn meterkast waar ook mijn ISP modem/router staat heb ik UTP kabels naar elke verdieping. Daar wil ik graag Asus routers (RT-AX53U) op aansluiten en gebruikmaken van AiMesh om te zorgen dat ik één netwerknaam heb en naadloos over kan gaan naar de router (node) met het beste bereik.

AiMesh bedraad aansluiten kan ('ethernet backhaul'), maar dat moet eigenlijk door een LAN van de Main router aan te sluiten op de WAN van de node.
Is nu mijn enige mogelijkheid om een Asus router erbij te kopen om mijn nodes aan te verbinden, of kunnen ze ook via mijn ISP modem/router met elkaar praten?
Een extra WiFi punt in mijn meterkast heeft op die plaats weinig toegevoegde waarde

Zoals het wordt uitgelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um0bnr4RO6Ua5-kn2egMGDrW6Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKiSh4mQbeBsZhdyULKng3fY.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDlyAkHN3lEaf9aL4bPJSRP5sM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zijOdylcLWuHB2HLThL30wK9.png?f=fotoalbum_large

Ik kan ze wel instellen als access points maar dan raak ik volgens mij seamless roaming / naadloze overdracht kwijt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Het is inmiddels gelukt om aan te sluiten volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdjpwsFrzs7FUOpbr79IyQe3Yn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BG9Owjt2WvVRZuCLEzRCQY4y.png?f=fotoalbum_large

Om redenen die ik niet ken moet de Asus hiervoor in Access Point mode staan.

Alle manieren op de Asus website om de user interface te openen van een apparaat in AP mode faalden overigens. Ik heb die van mijn ISP modem/router geopend en daar gekeken wat het IP adres van de Asus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Puur uit nieuwsgierigheid; waarom doe je dit met routers? Dit kan met accesspoints ook, wat het geheel (denk ik) een stuk simpeler maakt.

Heb je nu bijvoorbeeld dubbel-NAT, of voorkomt deze oplossing dat?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Seamsless roaming heeft niets met mesh te maken.
Roaming wordt door de client gedaan en niet door de AP's.

Mesh is enkel dat je een wireless backhaul hebt.

Dus gewoon als AP schakelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de denkfout die veel mensen maken is inderdaad dat mesh roaming betekent

niets is minder waar

veel mesh systeempjes bieden inderdaad óók roaming aan omdat roaming op een mesh netwerk natuurlijk vanzelfsprekend is

maar echte mesh heeft inderdaad alleen te maken met een draadloze of hybride (deels draadloze deels bedraadde) communicatie tussen je uitgangspunten

in werkelijkheid bestaan dat soort systemen uit drie losse onderdelen:

een mesh
= (deels) draadloze backhaul
een roaming configuratie
= zodat cliënts kunnen schakelen
een management interface
= zodat je niet op 10 verschillende apps dezelfde configuratie stappen hoeft uit te voeren

die eerste 2 zijn gewoon onderdeel van de wifi standaard denk aan WDS en 802.11r (fast roaming)

die laatste niet en is dus vaak ook merk afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:35:
Puur uit nieuwsgierigheid; waarom doe je dit met routers? Dit kan met accesspoints ook, wat het geheel (denk ik) een stuk simpeler maakt.
Je overvraagt mij een beetje maar ik heb het artikel Wifirouter Best Buy Guide - update december 2023 geraadpleegd. De genoemde apparaten kunnen als beide (router en AP) ingesteld worden. De reactie van Edwin88 daaronder heb ik geinterpreteerd als: plaats meerdere eenvoudige WiFi apparaten goed verdeeld over je huis (in plaats van high-end en een groot bereik te verwachten). Met 60,- euro per apparaat is dit zowel voor een router als voor een access point goedkoop en die in mijn woonkamer functioneert tevens als switch om mijn receiver en HTPC bedraad op aan te sluiten. Het zou heel goed kunnen dat het simpeler kan. Ik dacht dat het met setup wizard en dergelijke wel eenvoudig zou zijn maar dat viel tegen. Vooral de optie om het bedraad te doen is nogal moeilijk te vinden. Standaard proberen de AiMesh producten draadloos met elkaar te communiceren en dat is in mijn huis niet zo'n succes.
Heb je nu bijvoorbeeld dubbel-NAT, of voorkomt deze oplossing dat?
Ik denk het niet. Alle clients zien de KPN modem als default gateway en hebben een IP binnen dezelfde range.
Ben(V) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:56:
Seamsless roaming heeft niets met mesh te maken.

Mesh is enkel dat je een wireless backhaul hebt.

Dus gewoon als AP schakelen.
Ja maar voor seamless roaming ben ik afhankelijk van de AiMesh functie van de Asus routers. Als ik dezelfde producten als 3 access points instel dan blijven ze volgens mij langer dan gewenst hangen op het access point waarmee ze verbinding hebben.
Roaming wordt door de client gedaan en niet door de AP's.
Dat doen de clients dan onafhankelijk van OS en fabrikant geen van allen erg goed. Of zoals mijn vrouw het zei: waarom noemen ze het smartphone als hij niet eens zelf naar het beste signaal overschakelt?
Ik heb begrepen dat om het goed te laten werken het echt wel nodig is dat de wifirouter zich er actief mee bemoeit en ze er zonodig af kickt.
Ik heb wireless uitgezet zodat deze bandbreedte volledig beschikbaar is voor communicatie met de clients. Of het nu nog mesh mag heten weet ik niet. De oplossing bestaat uit 1 bedraad AP en de rest bedrade 'nodes'. Als ik de stekker uit het AP haal doen de nodes het ook niet meer, verder ben ik heel tevreden over de functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
se77en schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Ja maar voor seamless roaming ben ik afhankelijk van de AiMesh functie van de Asus routers. Als ik dezelfde producten als 3 access points instel dan blijven ze volgens mij langer dan gewenst hangen op het access point waarmee ze verbinding hebben.

[...]

Dat doen de clients dan onafhankelijk van OS en fabrikant geen van allen erg goed. Of zoals mijn vrouw het zei: waarom noemen ze het smartphone als hij niet eens zelf naar het beste signaal overschakelt?
Ik heb begrepen dat om het goed te laten werken het echt wel nodig is dat de wifirouter zich er actief mee bemoeit en ze er zonodig af kickt.
De enige die seamless kan roamen is de client, die weet immers of er een sterker signaal is. Ook zal de client pas gaan roamen als ie onder een bepaalde drempel komt. Hij zal du sniet continue op zoek gaan naar het beste signalen. Een Wifi AP kan nooit een client forceren om te gaan roamen, hij weet nl niet of de client een beter signaal zou kunenn ontvangen. En het enige wat een AP kan doen is de verbinding verbreken (not-seamless roaming, dus) en dat doet ie dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Nogmaals, je hebt het echt helemaal bij het verkeerde eind.
Roamen wordt enkel en alleen door de client bepaalt en niet door de AP's ook niet als je ze samen als mesh configureert.
Dat is nu eenmaal door de wifi standaarden voorgeschreven.

Als je alle AP's bedraad aansluit is het gewoon veel verstandiger ze als AP te configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Hier staat een en ander duidelijk uitgelegd.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1665500
dion_b schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:36:
"Seamless" is hier sleutelbegrip en tegelijk niet scherp genoeg.

Grof gezegd wordt het voor drie dingen gebruikt:

- een set uitbreidingen van het WiFi-standaard om de client snel van AP te laten wisselen. Het gaat daarbij om 802.11k, r en v.
- een systeem om (desnoods zonder meewerking van de client) clients een schop te geven zodra signaal te zwak wordt.
- een managed systeem waarbij alle AP's in een netwerk in zelfde kanaal met zelfde BSSID uitzenden en zich dus voordoen tegenover de client als een enkele AP.
dion_b schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:49:
Alleen op de client vertrouwen werkt erg slecht, probleem is dat 802.11 erg duidelijk is: het is de client die kiest waar het mee verbindt. Zodra je iets anders wilt moet je feitelijk buiten de standaarden treden. Daarom ga je dat alleen sluitend vinden in proprietary oplossingen.
Zie ook
Router + access point met bekabelde backhaul
jeroen3 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:45:
Ik heb geen idee hoe het er nu voor staat, maar een aantal jaar geleden was seamless roaming niet te doen voor particulieren. Inmiddels bieden tp link en netgear een soort "mesh superdekkend wifi systeem" aan, dus er zal vast voortgang zijn! Immers is het eigenlijk alleen maar software volgens mij.
Ik heb voor een oplossing van Asus gekozen en die werkt nu goed. Dit is een oplossing met mesh in de naam. Asus adverteert er ook mee dit dit met AiMesh mogelijk is. Op het moment zeg ik even 'if it ain't broken don't fix it' maar als ik tijd heb ga ik wel proberen hoe het met multiple APs functioneert. Ik vermoed veel minder goed omdat je dan een bepaalde trucendoos mist die ze in AP configuratie niet hebben geimplementeerd. Natuurlijk zijn er ook systemen die seamless hebben met access points, dit is waarschijnlijk de standaard bij enterprise systemen.

Uitspraken als 'alles wat je nodig hebt zit al in 802.11k, r en v' en 'de client bepaalt alles' stroken niet met wat ik over dit onderwerp heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Infra kan een client wel dwingen om te gaan roamen overigens. Zorgen dat de cliënt WIL roamen. Maar Aimesh doet dat volgens mij niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Infra kan een client niet dwingen om te roamen maar wel puur een client van het AP afschoppen n hopen dat de client hierna nadenkt om ergens anders heen te connecten (roamen).
Echter dat is een beetje een paardenmiddel wat jet niet vaak toegpeast ziet worden vanwege verschillende nadelen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurens0619 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:11:
Infra kan een client niet dwingen om te roamen maar wel puur een client van het AP afschoppen n hopen dat de client hierna nadenkt om ergens anders heen te connecten (roamen).
Echter dat is een beetje een paardenmiddel wat jet niet vaak toegpeast ziet worden vanwege verschillende nadelen.
O, is dat alweer uit de gratie? Toen ik nog Aruba beheerde was dat redelijk common practice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Ik heb nu de WiFi van de ISP modem/router (Experia Box v12) in gebruik genomen en een oude TP-link als AP erbij gezet. Ik geef ruiterlijk toe dat dit ook gewoon een prima 'seamless' ervaring geeft in combinatie met de andere apparaten. Daarmee bedoel ik dat videos blijven afspelen en dat ik altijd minimaal 2 streepjes WiFi houd als ik snel door het huis loop / naar een andere verdieping ga. Kanaalselectie van alle apparaten staat op auto.

Daarmee is centraal management eigenlijk het enige voordeel voor wat betreft de apparaten die onderdeel zijn van de 'mesh'-oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16hOIYIO9-jUP07oLztvsbeeUys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2AvF4KQr640mYMOCHlohjx0B.png?f=user_large
Pagina: 1