Seamless roaming middels 2 AP's als uitbreiding op router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wie weet de beste en meest betrouwbare oplossing voor een snel 802.11ac Wi-Fi netwerk in een nieuwbouwhuis met 3 volwaardige verdiepingen?

Achtergrond:
Op dit moment woon ik in een appartement en heb aan mijn ASUS RT-AC66U router voldoende om in het hele appartement een goede, stabiele verbinding te krijgen en houden. Binnenkort verhuis ik echter naar een eengezinswoning met 3 verdiepingen en daar komt de thuiswerkplek op de bovenste verdieping.

Technische achtergrond:
In het nieuwe huis ligt, net als in het huidige appartement, glasvezel en de VLAN-configuratie staat in mijn ASUS router, zodat ik geen ExperiaBox nodig heb (ik gebruik alleen internet en IPTV). Ik weet nog niet of er naar elke verdieping LAN-kabels getrokken zijn, maar mocht dit niet het geval zijn, dan probeer ik het zelf te doen en als zelfs dat niet lukt, dan schakel ik een installateur in.

Eisen/wensen:
Om te beginnen met de laatste zin: ik wil het graag in één keer goed doen, dus als ik voor 2-3 uur een installateur moet langs laten komen, is dat het mij wel waard. Verder is mijn eis een seamless roaming netwerk, zodat het niet te merken is wanneer van de ene verdieping naar de andere gegaan wordt of wanneer een kamer toevallig precies tussen twee AP's in zit. En het moet een 802.11ac netwerk zijn met theoretisch minimaal 1 Gbit/s.

Wat ik zelf al heb bedacht:
In de meterkast komt de ASUS router, 1 kabel gaat naar de woonkamer voor IPTV, 2 andere kabels voor internet gaan elk naar een eigen verdieping. Op elke kabel wordt een Access Point aangesloten, zodat het niet afhankelijk is van de sterkte van het draadloze signaal.

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 18-01-2016 23:14)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Seamless" is hier sleutelbegrip en tegelijk niet scherp genoeg.

Grof gezegd wordt het voor drie dingen gebruikt:

- een set uitbreidingen van het WiFi-standaard om de client snel van AP te laten wisselen. Het gaat daarbij om 802.11k, r en v.
- een systeem om (desnoods zonder meewerking van de client) clients een schop te geven zodra signaal te zwak wordt.
- een managed systeem waarbij alle AP's in een netwerk in zelfde kanaal met zelfde BSSID uitzenden en zich dus voordoen tegenover de client als een enkele AP. Dit is veel complexer en komt met nadelen, vooral dat de minst complexe varianten ervan bandbreedte delen door heel het netwerk en dus nooit meer totale bandbreedte kunnen ondersteunen dan van een enkele AP. Dit kan ondervangen worden door dingen als BSSID virtualisatie, maar dan heb je het over systemen met controllers van meerdere duizenden EUR. Nadeel van alle managed systemen is dat ze proprietary zijn, hardware is niet uitwisselbaar en je bent geheel van je leverancier afhankelijk voor alle support en ontwikkeling.

Belangrijk is om op te merken dat die eerste van je clients afhankelijk is. Als je AP's het ondersteunen maar je clients niet heb je er alsnog geen bal aan. En erachter komen of client danwel AP een of meer van die protocollen ondersteunt is een crime. Ik kan het alvast niet voor de AC66U vinden op de Asus site.

De tweede, technisch 'low RSSI disconnect" genoemd, maar marketingtechnisch van alles en nogwat ("Roaming Helper" bijv) is doodsimpel en enkel van AP afhankelijk. Je vult een minimale RSSI-waarde in en zodra een device daaronder komt krijgt hij een rotschop. Nadeel is dat je AP's niet communiceren, dus je hebt geen garantie dat een ander AP klaarstaat met voldoende signaal op moment dat geschopt wordt. Dat betekent dat de waarde die je kiest erg relevant wordt. Te laag en je hebt niets aan de feature, te hoog en je apparaten worden regelmatig een zwart gat ingeschopt. Om de juiste waarde te bepalen moet je een site survey doen en kijken wat laagste RSSI is die je in huis vindt en dat instellen als drempelwaarde (of een AP bijplaatsen als er ergens echt te weinig signaal is - site survey is sowieso altijd nuttig). Kortom, dit is een techniek die wat meer inspanning bij opzetten vergt. Bovendien houdt het alleen rekening met RSSI (signaalsterkte), niet met evt ruis/storing, terwijl het de SNR (signaa/ruisverhouding) is die performance bepaalt.

Aardig wat haken en ogen dus, maar voordeel is dat je geen bijzondere hardware nodig hebt om het te gebruiken. Om precies te zijn, je Asus RT-AC66U ondersteunt het al, en ik kan uit ervaring melden (heb een AC66U als AP boven staan) dat het prima werkt als je tweede AP het ook ondersteunt (beneden werk ik met een Asus AC87U).
Ander voordeel: de netwerken zijn gescheiden, waardoor capaciteit ook gescheiden is: je kunt volledige capaciteit van ieder AP onafhankelijk van elkaar benutten, een apparaat die beneden staat te blazen is (iig op WiFi-niveau) niet van invloed op de verbinding van een apparaat boven en omgekeerd.

Als 'voordelige keus' is dit absoluut beste systeem voor je eisen, al zou ik het zelf niet geheel 'seamless' durven noemen omdat je wel altijd tussen BSSID's in moet schakelen, waardoor je kortstondige (paar seconden max) verbindingsonderbreking hebt.

Naast Asus' mid/high end gevallen (alles vanaf de N66U/AC66U) vind je dit ook terug bij sommige Netgears (WAC120 bijv) en werkt Ubiquiti hiermee in standaardmodus (maar dan met extra slimheid zoals wel kijken naar SNR, load balancing tussen AP's, band steering en een sloot aan beheersfunctionaliteit)

Is dat niet goed genoeg, dan moet je dus gaan naar een oplossing waarmee je devices steeds met zelfde BSSID verbonden denkt te zijn en dus nooit daadwerkelijk verbinding kwijtraakt. Bekendste voorbeeld daarvan is Ubiquiti's 'Zero Handoff' mode. Nadeel is zoals gezegd dat alles een WiFi-netwerk is en dus de capaciteit van het geheel nooit meer is dan van een enkele AP. Meestal zal dat wel voldoende zijn, maar het is bij zwaar gebruik een nadeel. Officieel status van ZH is 'beta', dus support is niet perfect of op alle devices aanwezig. Maar het is in NL wel enige kans met hardware van ~ EUR 100 per AP.
Buiten NL is er wel een vendor die tegen dit of lagere prijzen aanbiedt en wel in een wat slimmere oplossing waar capaciteit volledig benut wordt. Het gaat om AirTies, een Turks-Amerikaans bedrijf dat hybrid-mesh spul maakt. Het kan dus a la WDS zonder draad werken, maar met draad werkt het veel beter en het gebruikt iedere aanwezige verbinding (Ethernet, 2.4GHz, 5GHz) om de load tussen AP's te verdelen. In Turkije en Zwitserland (Swisscom) is het via telecom operators te koop. In TR voor ongeveer EUR 50 per unit, in CH ongeveer EUR 100. Als je daar een paar van kunt bemachtigen is het een zeer, zeer aantrekkelijke optie.

Zo niet? Dan heb je het over dure managed WiFi waar je richting EUR 750 per AP moet denken en ook nog een dure losse controller moet nemen. Je noemt geen budget, maar dit soort oplossing zit er ws ver boven. Aerohives is nog een van de goedkopere in dat segment...

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Op elke verdieping dan 2 van deze, met hetzelfde ssid en ww voor de wireless. Heb je meteen switchpoorten op elke verdieping.

Snel bestellen bij Telfort, daar zijn ze nu nog 50 euro.

KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

https://m.webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

De apparaten kiezen dan zelf welk AP voor hen het beste signaal heeft. Dat werkt prima. Deze AP's doen ook aan band steering, dus ze proberen de clients op de 5Ghz te duwen. Dan doen ze hier in huis prima: ik gebruik er zelf 3.

Seamless roaming is een term van ubiquity. Dan zenden alle AP's eenzelfde MAC adres uit en heeft de client geen idee op welk AP hij verbonden is. Dat is handig voor VoIP calls terwijl van AP gewisseld wordt. Verder is het nutteloos, en maakt het je WiFi config nodeloos lastig.

De ubiquity oplossing met de echte ac AP's (AP-Pro) is wel top. Je maakt dan ook makkelijk een gastennetwerk aan, en meer. Maar dat kost je wel een stapeltje duiten meer, en je mist dan per verdieping je 4 switchpoorten (gigabit). En eigenlijk moet je ze aan het plafond monteren, daar voelen ze zich het lekkerst.

Toch, gezien het feit dat je voor beneden al WiFi hebt en de KPN AP's gewoon onverslaanbaar zijn op prijs/kwaliteit is dat een prima oplossing. Simpel en snel. Ze doen ook igmp snooping, wat nodig schijnt te zijn voor routes iptv van KPN. Maar dat heb ik zelf niet, dus daar heb ik geen verstand van ;)

[ Voor 72% gewijzigd door garp op 15-01-2016 19:26 . Reden: Toevoeging ubiquity ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Seamless roaming is een algemeen begrip in Wi-Fi land.

Ubiquity maakt gebruik van fast handoff, dit betekend dat indien het signaal te zwak wordt de verbinding verbroken en maakt de client opnieuw verbinding maar dan met een sterker ap. Dit is niet 100 sesmless maar altijd nog beter dan dat de client zelf gaat schakelen.

Sesmless roaming wordt gedaan door een controller. Denk aan Ruckus, HP of Alcatel Lucent. De controller drukt de client naadloos (seamless) van de een naar de ander. Echter hangt hier een heel ander prijskaartje aan vast.

Ik zou wel gaan kijken naar de unifi ap's, deze zullen voldoen aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-07 18:45
NL_Scratch schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:12:
Seamless roaming is een algemeen begrip in Wi-Fi land.

Ubiquity maakt gebruik van fast handoff, dit betekend dat indien het signaal te zwak wordt de verbinding verbroken en maakt de client opnieuw verbinding maar dan met een sterker ap. Dit is niet 100 sesmless maar altijd nog beter dan dat de client zelf gaat schakelen.

Sesmless roaming wordt gedaan door een controller. Denk aan Ruckus, HP of Alcatel Lucent. De controller drukt de client naadloos (seamless) van de een naar de ander. Echter hangt hier een heel ander prijskaartje aan vast.

Ik zou wel gaan kijken naar de unifi ap's, deze zullen voldoen aan je eisen.
Op Android kan je WiFi Handoff agressiever zetten in Ontwikkelaars instellingen. Hiermee zal je apparaat zelf sneller verbinding maken met een ander (bekend) netwerk die op dat moment sterker is. Mooie workaround voor als je AP's hebt zonder controller en/of handover functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 09:18
In jouw geval zal ik je ook de AP's van Ubiquiti aanraden. De UAP-AC-PRO's voldoen hiermee aan je eisen. Kost wat, maar heb je ook wat. Zoals al gezegd ondersteunen ze seamless roaming, gastnetwerken (eventueel over een apart vlan) en vele andere opties.
De controller is tevens te installeren te installeren op verschillende besturingssystemen, en draait zelfs op een Raspberry Pi.

Theoretische snelheid van de AC-Pro is 1300Mbit op de 5Ghz band. ;)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

DutchCrownNL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:01:
.... bla..bla...

Theoretische snelheid van de AC-Pro is 1300Mbit op de 5Ghz band. ;)
Ja, en dan aansluiten met een Gbit poort.... En 1300 Mbit "claimen".... prachtig.....

Maar goed, ik denk dat het zelfs in labaratorium omstandigheden het niet gehaald wordt....

Leuke marketing... maar in realiteit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 09:18
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:19:
[...]

Ja, en dan aansluiten met een Gbit poort.... En 1300 Mbit "claimen".... prachtig.....

Maar goed, ik denk dat het zelfs in labaratorium omstandigheden het niet gehaald wordt....

Vandaar ook theoretisch :P

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Die 1300 Mbit is het totaal van de mogelijkheden die de WiFi opties bieden. Dat haal je nooit op een single device...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:55

Nox

Noxiuz

Mocht je een wat ruimer budget hebben kan je xclaim van ruckus even bekijken. Gemaakt door ruckus maar met een vriendelijker prijskaartje. Heb je waarschijnlijk 2 AP's nodig. Ik ken de specs niet maar ze hebben een ingebouwde controller, of ze seamless roamen weet ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Nox op 17-01-2016 00:02 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:19:
[...]

Die UAP-AC-PRO heeft wel 2x 1Gbps poorten. Daarnaast kunnen deze ook met elkaar communiceren als je er meerdere in elkaars range hebt op de locatie via WiFi. Daar is die 1,3Gbit theoretisch wel handig.

Anywho.

ASUS heeft op CES bekend gemaakt om consumenten wifi-repeaters uit te brengen voor een schappelijke prijs (weet het zo niet uit mijn hoofd). Met, jazeker, seamless roaming. Geen idee wanneer deze dingen beschikbaar zijn, though. Maar linustechtips was er wel heel enthousiast over. :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Seamless" is hier sleutelbegrip en tegelijk niet scherp genoeg.

Grof gezegd wordt het voor drie dingen gebruikt:

- een set uitbreidingen van het WiFi-standaard om de client snel van AP te laten wisselen. Het gaat daarbij om 802.11k, r en v.
- een systeem om (desnoods zonder meewerking van de client) clients een schop te geven zodra signaal te zwak wordt.
- een managed systeem waarbij alle AP's in een netwerk in zelfde kanaal met zelfde BSSID uitzenden en zich dus voordoen tegenover de client als een enkele AP. Dit is veel complexer en komt met nadelen, vooral dat de minst complexe varianten ervan bandbreedte delen door heel het netwerk en dus nooit meer totale bandbreedte kunnen ondersteunen dan van een enkele AP. Dit kan ondervangen worden door dingen als BSSID virtualisatie, maar dan heb je het over systemen met controllers van meerdere duizenden EUR. Nadeel van alle managed systemen is dat ze proprietary zijn, hardware is niet uitwisselbaar en je bent geheel van je leverancier afhankelijk voor alle support en ontwikkeling.

Belangrijk is om op te merken dat die eerste van je clients afhankelijk is. Als je AP's het ondersteunen maar je clients niet heb je er alsnog geen bal aan. En erachter komen of client danwel AP een of meer van die protocollen ondersteunt is een crime. Ik kan het alvast niet voor de AC66U vinden op de Asus site.

De tweede, technisch 'low RSSI disconnect" genoemd, maar marketingtechnisch van alles en nogwat ("Roaming Helper" bijv) is doodsimpel en enkel van AP afhankelijk. Je vult een minimale RSSI-waarde in en zodra een device daaronder komt krijgt hij een rotschop. Nadeel is dat je AP's niet communiceren, dus je hebt geen garantie dat een ander AP klaarstaat met voldoende signaal op moment dat geschopt wordt. Dat betekent dat de waarde die je kiest erg relevant wordt. Te laag en je hebt niets aan de feature, te hoog en je apparaten worden regelmatig een zwart gat ingeschopt. Om de juiste waarde te bepalen moet je een site survey doen en kijken wat laagste RSSI is die je in huis vindt en dat instellen als drempelwaarde (of een AP bijplaatsen als er ergens echt te weinig signaal is - site survey is sowieso altijd nuttig). Kortom, dit is een techniek die wat meer inspanning bij opzetten vergt. Bovendien houdt het alleen rekening met RSSI (signaalsterkte), niet met evt ruis/storing, terwijl het de SNR (signaa/ruisverhouding) is die performance bepaalt.

Aardig wat haken en ogen dus, maar voordeel is dat je geen bijzondere hardware nodig hebt om het te gebruiken. Om precies te zijn, je Asus RT-AC66U ondersteunt het al, en ik kan uit ervaring melden (heb een AC66U als AP boven staan) dat het prima werkt als je tweede AP het ook ondersteunt (beneden werk ik met een Asus AC87U).
Ander voordeel: de netwerken zijn gescheiden, waardoor capaciteit ook gescheiden is: je kunt volledige capaciteit van ieder AP onafhankelijk van elkaar benutten, een apparaat die beneden staat te blazen is (iig op WiFi-niveau) niet van invloed op de verbinding van een apparaat boven en omgekeerd.

Als 'voordelige keus' is dit absoluut beste systeem voor je eisen, al zou ik het zelf niet geheel 'seamless' durven noemen omdat je wel altijd tussen BSSID's in moet schakelen, waardoor je kortstondige (paar seconden max) verbindingsonderbreking hebt.

Naast Asus' mid/high end gevallen (alles vanaf de N66U/AC66U) vind je dit ook terug bij sommige Netgears (WAC120 bijv) en werkt Ubiquiti hiermee in standaardmodus (maar dan met extra slimheid zoals wel kijken naar SNR, load balancing tussen AP's, band steering en een sloot aan beheersfunctionaliteit)

Is dat niet goed genoeg, dan moet je dus gaan naar een oplossing waarmee je devices steeds met zelfde BSSID verbonden denkt te zijn en dus nooit daadwerkelijk verbinding kwijtraakt. Bekendste voorbeeld daarvan is Ubiquiti's 'Zero Handoff' mode. Nadeel is zoals gezegd dat alles een WiFi-netwerk is en dus de capaciteit van het geheel nooit meer is dan van een enkele AP. Meestal zal dat wel voldoende zijn, maar het is bij zwaar gebruik een nadeel. Officieel status van ZH is 'beta', dus support is niet perfect of op alle devices aanwezig. Maar het is in NL wel enige kans met hardware van ~ EUR 100 per AP.
Buiten NL is er wel een vendor die tegen dit of lagere prijzen aanbiedt en wel in een wat slimmere oplossing waar capaciteit volledig benut wordt. Het gaat om AirTies, een Turks-Amerikaans bedrijf dat hybrid-mesh spul maakt. Het kan dus a la WDS zonder draad werken, maar met draad werkt het veel beter en het gebruikt iedere aanwezige verbinding (Ethernet, 2.4GHz, 5GHz) om de load tussen AP's te verdelen. In Turkije en Zwitserland (Swisscom) is het via telecom operators te koop. In TR voor ongeveer EUR 50 per unit, in CH ongeveer EUR 100. Als je daar een paar van kunt bemachtigen is het een zeer, zeer aantrekkelijke optie.

Zo niet? Dan heb je het over dure managed WiFi waar je richting EUR 750 per AP moet denken en ook nog een dure losse controller moet nemen. Je noemt geen budget, maar dit soort oplossing zit er ws ver boven. Aerohives is nog een van de goedkopere in dat segment...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je neemt een BlackBerry. In mijn BB is er een functie: "overdracht tussen toeganspunten".... Deze kan je per SSID instellen. En werkt feilloos.
Ik heb ook deze functie in mijn Mikrotik AP's gezet. Dus alle Apple iPhones (die zijn het ergst wat WiFi betreft), worden gewoon weggeschopt als zij te zwak binnenkomen. In een kerk heb ik vijf Mikroti'k geplaatst, en werkt perfect. Ik zie heel duidelijk in de log's hoe mensen bewegen etc....

Dus ja, als je alles perfect wilt, moet de AP het ondersteunen, of een controller dat regelen. Alleen op de client vertrouwen werkt niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alleen op de client vertrouwen werkt erg slecht, probleem is dat 802.11 erg duidelijk is: het is de client die kiest waar het mee verbindt. Zodra je iets anders wilt moet je feitelijk buiten de standaarden treden. Daarom ga je dat alleen sluitend vinden in proprietary oplossingen.

Jouw oplossing met die Mikrotiks is gelijk aan de oplossing van Asus, Netgear en Ubiquiti e.a.. Het deelt zelfde voordelen (gescheiden draadloze netwerken dus geen gedeelde capaciteit, onafhankelijk van client en betrekkelijk simpel), maar ook de drie nadelen:
- je verbreekt alsnog de verbinding, dus geheel naadloos is het niet
- de risico is altijd aanwezig dat je in een zwart gat geschopt wordt als je met een apparaat dat zwak zendt ergens zit waar geen enkele AP z'n signaal sterk genoeg kan ontvangen
- systemen die puur op RSSI gebaseerd zijn kunnen geen rekening houden met interferentie. Ze werken dus alleen goed op locaties waar weinig tot geen interferentie aanwezig is.

De impact van de eerste hangt af van je toepassing. Alleen real-time verbindingen zonder buffering (VoIP!) gaan daarvan onderuit. Impact van tweede kun je met goed design opvangen. Maar derde is fundamenteel achilleshiel van RSSI-methodes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Correct dion. Het zijn eigenlijk "lapmiddelen". Klopt, WiFi protocol was nooit bedoeld om hadovers te doen. Waarom het wel bij 3G (en 4G) werkt, is omdat bij een handover (HO) de telefoon eerst een tweede "stream" gaat opzetten naar een tweede mast (dat heet soft HO), en pas als deze is opgezet (en de data dus via twee streams naar het internet gaat), wordt de eerste "losgelaten". Dat soort dingen kan WiFi niet. Misschien dat dure Cisco controllers dat wel kunnen, maar ik denk dat het ver buiten het budget gaat van de gemiddelde tweaker (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cisco is zoals wel vaker meer marketing en vooral salesmensen die een goed potje golf kunnen spelen dan technische inhoud - ze hebben Meraki opgekocht en het vervolgens redelijk uit de markt geprijsd en ontwikkeling nagenoeg stopgezet. Voor de betere high-end WiFi-oplossingen moet je kijken naar Alcatel-Lucent of Aruba Networks (die laatst door HP opgekocht is... hou m'n hart vast voor hoe dat loopt).

Wat je daar vooral ziet is dus virtualized BSSID's, waarbij in het meest extreme geval de AP's per client een aparte BSSID gebruiken en door zeer strakke timing in staat zijn om simpelweg de AP waarop dat BSSID uitgezonden wordt te veranderen, incl alle bijbehorende connections, zodanig dat geen van beide kanten van een verbinding een onderbreking ervaart. Bijzonder elegant, maar zoals gezegd bijzonder onbetaalbaar op dit moment.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal voor de goede reacties! Was het weekend even vergeten te kijken, maar dat heeft alleen maar meer goede punten opgeleverd!

Wat me nu in ieder geval duidelijk is, is dat "volledig seamless" bijna niet te doen is tegen een normaal budget, maar inderdaad: een seconde of max. 2/3 om te switchen is geen ramp. Ik heb er inderdaad geen duizenden euro's voor over.

Als ik alles in ogenschouw neem, klinken mij de beide opties die door o.a. dion_b genoemd worden als beste:
- low RSSI disconnect (middels mijn ASUS router en 2 extra AP's, of een AC87U als router en een extra AC66U erbij als AP)
- Ubiquiti AP's met Zero Handsoff functionaliteit (ook al verkeert dit nog in bèta)

Zojuist even snel wat op zitten zoeken over Ubiquiti en dat spreekt me toch wel erg aan:
- Gigabit
- PoE
- plafond mount

Het is dan alleen even de vraag wat in mijn geval beter gaat werken: 2x een AC-PRO van € 169 p/s of 3x een AC-Lite van € 99. Ook de mogelijkheid tot uitbreiden naar een outdoor AP spreekt me wel aan (mocht het nodig blijken). Wil me alleen nog wat verder verdiepen in de requirements.

Edit:
Als ik het zo zie, lijkt mij het geweldig om niet met ASUS AC-spul te gaan werken, maar de huidige AC66U buiten werking te stellen en de volgende opstelling te hanteren:
- Unifi USG (ondersteunt VLAN zo te zien)
- 3x Unifi AC PRO

Kost een paar duiten (met zo'n € 650 grofweg ongeveer 2x zo duur als 2 ASUS routers/AP's erbij kopen), maar het is toch wel erg mooi spul met geweldige management tools.

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-01-2016 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Je kunt nog kijken naar de instap iap serie van Alcatel. De iap 103 uit mijn hoofd. Deze heeft alle functies van een volledig netwerk met controller echter is de controller in 1 ap verwerkt.

Tevens heeft Ruckus unleashed, maar dat is weer een stukkie duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 16:09

JT

VETAK y0

dion_b schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:36:

[...]

Nadeel is zoals gezegd dat alles een WiFi-netwerk is en dus de capaciteit van het geheel nooit meer is dan van een enkele AP.
Ook als alle AP's aan een kabeltje hangen :?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:09:
[...]

Scherp van je! Nu weet ik het antwoord op je vraag ook niet, maar het is wel een aandachtspunt. Als ik erover nadenk, zou dion_b dus bedoelen dat wanneer je meerdere Unifi AP's gebruikt, je altijd op een totaal maximum uitkomt van 1,3 Gbps (uitgaande van de AC PRO).

Maar ik weet inderdaad niet of dat wel zo is. Ze hebben immers, wat jij al zegt, een Gigabit verbinding naar de router/switch en dat zou de theoretische maximumsnelheid moeten zijn.

Ubiquiti zegt er zelf dit over. Niet direct een antwoord, maar ze geven wel aan dat ze zichzelf voordoen alsof het één AP is, ongeacht of je er 2 of 20 gebruikt. Waarbij overigens ook weer aangegeven staat dat als je een high-density WLAN plant, je niet van Zero Handsoff gebruik moet maken, omdat dit een lagere bandbreedte en hogere latency tot gevolg heeft.

Met het oog op 20 (bij wijze van spreken) lijkt het mij sterk dat je ineens 1,3 Gbps / 20 = 65 Mbps per AP zou hebben als ze allemaal één client tegelijk zouden bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-01-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:03:
[...]

Scherp van je! Nu weet ik het antwoord op je vraag ook niet, maar het is wel een aandachtspunt. Als ik erover nadenk, zou dion_b dus bedoelen dat wanneer je meerdere Unifi AP's gebruikt, je altijd op een totaal maximum uitkomt van 1,3 Gbps (uitgaande van de AC PRO).

Maar ik weet inderdaad niet of dat wel zo is. Ze hebben immers, wat jij al zegt, een Gigabit verbinding naar de router/switch en dat zou de theoretische maximumsnelheid moeten zijn.

Ubiquiti zegt er zelf dit over. Niet direct een antwoord, maar ze geven wel aan dat ze zichzelf voordoen alsof het één AP is, ongeacht of je er 2 of 20 gebruikt. Waarbij overigens ook weer aangegeven staat dat als je een high-density WLAN plant, je niet van Zero Handsoff gebruik moet maken, omdat dit een lagere bandbreedte en hogere latency tot gevolg heeft.

Met het oog op 20 (bij wijze van spreken) lijkt het mij sterk dat je ineens 1,3 Gbps / 20 = 65 Mbps per AP zou hebben als ze allemaal één client tegelijk zouden bedienen.
Met Zero Handoff gedraagt het hele netwerk zich als één enkele AP met meerdere antennes. Dus alles zendt in zelfde kanaal uit en deelt dezelfde tijdssloten binnen dat kanaal. Totale capaciteit is dus gelijk aan een enkele AP.

Totale througput kan wel significant hoger zijn dan een enkele AP, doordat de afstand tot AP lager is dan bij een enkele, dus signaal sterker, dus strakkere modulatie met zelfde tijdssloten, waardoor in dezefde tijd meer data erdoor kan. Maar dezelfde tijdssloten blijven dwars door hele netwerk bezet. De capaciteit van losse AP's zal altijd veel hoger zijn.

Om jouw voorbeeld van 20 clients te nemen - allereerst gaat het om airtime dat verdeeld wordt, niet snelheid. Die airtime wordt verdeeld over de clients. Als ze allemaal tegelijk bezig zijn, is dat elk 1/20, maar IRL zijn ze nooit allemaal tegelijk de verbinding plat aan het trekken - sterker nog, overgrote deel van clients is overgrote deel van tijd niets aan het doen. Maar goed, gesteld dat ze allemaal vol bezig zijn, dan krijgen ze 1/20 van de airtime. Wat ze dan krijgen hangt af van zowel specs (welk WiFi-standaard, hoeveel MiMo streams etc) als van signaalkwaliteit. Best-case dus idd IRL 1/20 van de capaciteit van 1 AP in dit voorbeeld. Dat is alleen 1300Mbps als de clients allemaal 2x2 MiMo doen, 802.11ac in de 5GHz en perfect over 2.4GHz en 5GHz verdeeld zijn en dan nog is het link rate, waar je IRL max 70% van haalt. Dus theoretische max voor hele systeem is 1300*0.7=910Mbps, en per maximale client 910Mbps/n, waarbij n=aantal maximaal actieve clients. Indien 20, dus 45Mbps. Het aantal AP's is hier niet van invloed op, dus efficiency van ZH daalt met aantal AP's. Prima voor twee of drie in een huis, totaal ongeschikt in het PSV-stadion met honderden AP's.
Maar wederom, hier zit een aantal erg onrealistische aannames achter. Normaliter heb je een mix van clients, waarbij meerendeel 1x1 SiSo is (smartphones...) en een flink deel nog 802.11n only. Dat drukt snelheid per client (iig voor die clients), maar keerzijde is dat zoals gezegd meerendeel van clients helemaal niets doet grootste deel van de tijd (gemiddeld is 5% van clients verantwoordelijk voor 95% van verkeer). Dat betekent dat een client die wel iets doet een veel groter deel van de capaciteit kan halen, meestal puur door z'n eigen specs beperkt (zelfs een MacBook Pro met 3x3 MiMo 802.11ac heeft moeite structureel meer dan 550Mbps te halen).

Als je geen Zero Handoff doet, draaien de AP's op aparte kanalen en delen ze (voorzover mogelijk) geen tijdssloten. Dat betekent dus dat je zonder Zero Handoff aparte cellen hebt. De scenario dat je 20 AP's hebt en 20 clients is nogal onrealistisch - met 20 clients ga je geen 20 AP's installeren - maar als we desondanks stellen dat het zo is, dat elke client in z'n eentje op een AP zit en een perfecte verbinding ermee heeft. Dan ga je om te beginnen geen 1300Mbps maar max 866Mbps halen, aangezien clients maar op een band tegelijk kunnen verbinden en dus onmogelijk de volle "1300Mbps' link speed kunnen halen. 866Mbps bruto link speed betekent 600Mbps netto max. Dat zou je dan op iedere client beschikbaar hebben, dus zo'n 13.5 keer meer bandbreedte dan met ZH bij maximale belasting van die 20 clients.

Realistischer is om de vergelijking te maken bij 4 AP's met 5 clients elk (en dan wel over beide banden verdeeld). Dan hou je 45Mbps gemiddeld max bij ZH, bij losse AP's kom je uit op 180Mbps onder zelfde omstandigheden beschikaar, dus zo'n vier keer sneller als iedereen tegelijk max staat te blazen. Zo niet gaat het verschil snel richting nul.

Dus ja, hoe je het wendt of keert offer je bandbreedte op voor ZH. Of dat in praktijk echt merkbaar is, hangt af van je use case. In een normaal huishouden ga je er geen bal van merken. In een voetbalstadion zou ZH voor geen meter werken.
Edit:
Als ik het zo zie, lijkt mij het geweldig om niet met ASUS AC-spul te gaan werken, maar de huidige AC66U buiten werking te stellen en de volgende opstelling te hanteren:
- Unifi USG (ondersteunt VLAN zo te zien)
- 3x Unifi AC PRO

Kost een paar duiten (met zo'n € 650 grofweg ongeveer 2x zo duur als 2 ASUS routers/AP's erbij kopen), maar het is toch wel erg mooi spul met geweldige management tools.
De meerwaarde van de UniFi AC Pro vs de Lite is in een thuissituatie beperkt.

Twee grote verschillen:
- 3x3 MiMo ipv 2x2 MiMo
- 802.3af PoE vs proprietary passieve PoE

3x3 vs 2x2 levert je alleen significant extra snelheid op als je clients ook 3x3 kunnen, en tenzij je huis vol staat met zeer high-end apparaten (MacBook Pro 2014 is een van de weinige die 3x3 doet) ga je dat voordeel niet benutten. Daarnaast heb je betere ontvangstgevoeligheid op de AP bij 3x3, maar als je in een normaal woonhuis drie AP's hebt hangen gaat dat ook niet significant uitmaken.

802.3af is handig voor grote installaties omdat je dan met centrale switch en verder niets kunt werken, meerwaarde voor 3 AP's is verwaarloosbaar. Bovendien zijn 802.3af switches significant duurder (en luidruchtiger). Ik zou in deze situatie gewoon Lite met bijgeleverde injectors gebruiken.

Overigens nog een voordeel van UniFi vs de AC66U die je hebt: DFS support in 5GHz. Dat is relevant want zonder DFS heb je maar 4 kanalen beschikbaar, en een 80MHz WiFi-ac kanaal gebruikt al die hele blok. Zo zal ieder non-DFS AP storen met ieder ander non-DFS AP (in EU iig). Met DFS heb je 19 kanalen in 5GHz waar vier blokken van 80MHz in te maken zijn. Dat scheelt. Bovendien mag je in de hoogste twee ervan harder zenden (1W ipv 200mW). De duurdere Asus modellen (alles vanaf de AC68U) hebben wel DFS. Je kunt met DD-WRT overigens op de AC66U DFS krijgen, maar dan raak je je RSSI-based roaming assist kwijt :/

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 19-01-2016 11:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Het concept van ZH is me nu volledig duidelijk. Denk dat het voor thuis inderdaad weinig effect zal hebben.

Maar qua 3x3 vs 2x2 heb je hier toevallig te maken met iemand die maar liefst 2 van die high-end apparaten thuis heeft staan. ;-) Met mijn MacBook Pro's merk ik dan ook duidelijk dat mijn verbinding sneller en stabieler is dan met mijn Windows laptop van mijn werk waar een 2x2 ac-chip in zit. Overigens is er 1 een late-2013 en deze heeft een Broadcom BCM4360 3x3 chip en daarmee zit ik in de praktijk tussen de 5xx en 876 Mbps (als ik het goed zeg, heb de exacte waardes niet paraat).

Dus puur voor die twee meest gebruikte apparaten wil ik sowieso 3x3 thuis hebben, vandaar dat ik ook een jaar geleden voor de ASUS RT-AC66U heb gekozen (i.c.m. VLAN mogelijkheden voor IPTV). Als je ook ziet dat zelfs telefoons zoals de Galaxy S6 en iPhone 6s een 2x2 802.11ac chip gebruiken tegenwoordig, dan zie ik het in de komende 1-3 jaar wel gebeuren dat ook apparaten als de iPad en Surface Pro de overstap van 2x2 naar 3x3 gaan maken. Misschien niet, maar als ze dat doen, dan wil ik niet weer een upgrade van mijn AP's hoeven doen.

Ik vind het namelijk niet erg om wat meer dan absoluut noodzakelijk te investeren in een goed thuisnetwerk, maar koop het wel met het oog dat het minimaal 5 jaar mee moet kunnen gaan zonder snel achter te lopen. Zodoende is mijn verleden er eentje geweest waar ik telkens maar 1x een specifieke 802.11 standaard kocht. Zo'n 10 jaar geleden begon het met 802.11b/g, zo'n 5 jaar geleden werd die omgeruild voor een high-end Netgear 802.11n 2x2 en nu dus een ASUS 802.11ac 3x3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

[...]

Ja, zeker bij Unifi ZH is het belangrijk dat de AP's ook onderling via WIFI kunnen communiceren ook al hangen ze aan een kabeltje, meer info: http://community.ubnt.com...w-AP/m-p/1454009#U1454009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 17:16
Kijk anders ook naar CapsMAN van Mikrotik. Is een betaalbare, managed controller oplossing.

Clients kan je middels access rules accepteren of afwijzen op een AP, dit hoef je overigens maar 1x in te stellen op de manager.
dion_b schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:49:
AllJouw oplossing met die Mikrotiks is gelijk aan de oplossing van Asus, Netgear en Ubiquiti e.a..
Weet niet of ik je goed begrijp, maar volgens mij gaat dit niet op voor CapsMAN. Ik kan met een Skype gesprek van AP naar AP overgaan terwijl het gesprek in stand blijft. Soms merk je wel een kleine pauze inderdaad.

[ Voor 43% gewijzigd door pimlie op 19-01-2016 13:39 . Reden: reactie op dion_b ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bierkameel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:15:
[...]

Ja, zeker bij Unifi ZH is het belangrijk dat de AP's ook onderling via WIFI kunnen communiceren ook al hangen ze aan een kabeltje, meer info: http://community.ubnt.com...w-AP/m-p/1454009#U1454009
Hmm, dit klinkt toch wel als een (praktisch) vreemd vereiste. Dan is het dus niet simpelweg een kwestie van een paar AP's ophangen en ze met de kabel verbinden, maar ook zorgvuldig plannen waar ze komen te hangen zodat ze met elkaar kunnen praten. Zal wel ermee te maken hebben dat je dus in feite altijd met 2 AP's verbonden bent en dat die 2 onderling bepalen met welke je verbonden wordt, maar dat klinkt niet heel erg nuttig voor een huis.

Ben toch wel een stuk minder enthousiast en begin zelfs te twijfelen of ik niet gewoon bij ASUS moet blijven. De link die jij geeft, beschrijft toch aardig wat problemen, daarnaast leverde een algemeen zoektocht naar ZH ook behoorlijk veel voorbehouden en problemen op fora op en heb ik gelezen dat ZH (nu nog?) niet werkt met de AC AP's. Zonder goed werkende ZH, zie ik de meerwaarde van de Ubiquiti apparaten niet voor mijn huis. Sterker nog: mijn eerste plan om te beginnen met 2 AP's voor de verdiepingen gaat dus eigenlijk al niet op, omdat ik dan maar voor de helft van ZH gebruik kan maken en alsnog mijn ASUS losstaand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:47:
[...]

Hmm, dit klinkt toch wel als een (praktisch) vreemd vereiste.
Juist niet. Een AP weet pas dat hij een client een schop kan geven naar een ander AP als hij weet waar de andere AP zit.
Dan is het dus niet simpelweg een kwestie van een paar AP's ophangen en ze met de kabel verbinden, maar ook zorgvuldig plannen waar ze komen te hangen zodat ze met elkaar kunnen praten. Zal wel ermee te maken hebben dat je dus in feite altijd met 2 AP's verbonden bent en dat die 2 onderling bepalen met welke je verbonden wordt, maar dat klinkt niet heel erg nuttig voor een huis.
Dit soort apparatuur zonder site survey ophangen is geld over balk gooien en grootste deel van toegevoegde waarde te grabbel gooien.

...maar je moet het niet moeilijker maken dan dat het is.

De AP's moeten gewoon geplaatst worden op een plek waar je nog het signaal van de aangrenzende AP's detecteert. Als je per verdieping een AP vrij centraal ophangt. bijv aan plafond op overloop, voldoe je daar 9 van de 10 keer al aan.
Ben toch wel een stuk minder enthousiast en begin zelfs te twijfelen of ik niet gewoon bij ASUS moet blijven.
Asus heeft geen enkele vorm van management. Juist dan moet je zelf alle intelligentie leveren dus een veel grondigere site survey om exact minimale RSSI te bepalen per AP en de waarde te tunen - en rekening houden met meer gedoe achteraf.
De link die jij geeft, beschrijft toch aardig wat problemen, daarnaast leverde een algemeen zoektocht naar ZH ook behoorlijk veel voorbehouden en problemen op fora op en heb ik gelezen dat ZH (nu nog?) niet werkt met de AC AP's.
Let op het onderscheid tussen de oude UniFi AC en de nieuwe AC Lite en Pro. Dat het op de oude UniFi AC (die wel op meer vlakken tekortkomingen had) is bekend. Status op de AC Lite en Pro was laatste keer dat ik keek dat het - met kanttekeningen - wel werkte. Of je het aan wilt zetten is een tweede. Ik zou het persoonlijk niet doen tenzij je dus echt die onderbrekingen van 2 a 3 seconden niet kunt permitteren.
Zonder goed werkende ZH, zie ik de meerwaarde van de Ubiquiti apparaten niet voor mijn huis. Sterker nog: mijn eerste plan om te beginnen met 2 AP's voor de verdiepingen gaat dus eigenlijk al niet op, omdat ik dan maar voor de helft van ZH gebruik kan maken en alsnog mijn ASUS losstaand heb.
Als je managed WiFi wilt, wil je alles managed hebben. ZH of niet. Twee managed, een unmanaged is nog te doen, maar onwenselijk.

Sowieso, er is dag en nacht verschil tussen managed WiFi in welke vorm dan ook en unmanaged. Om te beginnen hoef je maar op een plek instellingen te bepalen/wijzigen. Daarnaast hoef je niet zelf RSSI-limieten te prutsen (en kan het limiet voor de ene aangrenzende AP anders zijn dan voor de andere), zolang de AP's elkaar kunnen detecteren regelen ze dat geheel zelf zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Een nieuwe AP plaatsen is ook niet ingewikkelder dan aanmelden in je netwerk en klaar, alle instellingen worden overgenomen en alle handovers naar aangrenzende AP worden gelijk ingeregeld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:47:
[...]

Hmm, dit klinkt toch wel als een (praktisch) vreemd vereiste. Dan is het dus niet simpelweg een kwestie van een paar AP's ophangen en ze met de kabel verbinden, maar ook zorgvuldig plannen waar ze komen te hangen zodat ze met elkaar kunnen praten. Zal wel ermee te maken hebben dat je dus in feite altijd met 2 AP's verbonden bent en dat die 2 onderling bepalen met welke je verbonden wordt, maar dat klinkt niet heel erg nuttig voor een huis.

Ben toch wel een stuk minder enthousiast en begin zelfs te twijfelen of ik niet gewoon bij ASUS moet blijven. De link die jij geeft, beschrijft toch aardig wat problemen, daarnaast leverde een algemeen zoektocht naar ZH ook behoorlijk veel voorbehouden en problemen op fora op en heb ik gelezen dat ZH (nu nog?) niet werkt met de AC AP's. Zonder goed werkende ZH, zie ik de meerwaarde van de Ubiquiti apparaten niet voor mijn huis. Sterker nog: mijn eerste plan om te beginnen met 2 AP's voor de verdiepingen gaat dus eigenlijk al niet op, omdat ik dan maar voor de helft van ZH gebruik kan maken en alsnog mijn ASUS losstaand heb.
Klopt ZH moet je alleen gebruiken als je weet waar je mee bezig bent en als je het perse nodig hebt, oa realtime VOIP gesprekken terwijl je met je telefoon rondloopt.
Ik heb thuis 2 Unifi AP's zonder ZH en roaming werkt geweldig, 1 ligt boven en 1 beneden, beide staan op medium powerlevel en zodra ik de trap oploop zie ik apparaten roamen naar boven en als ik weer naar beneden roamen ze weer naar beneden, het werkt zelfs zo goed dat ik de Unifi controller kan zien hoe laat mn vriendin is opgestaan :P

Dus mijn advies, zet de WIFI van die Asus uit, hang 2 Unifi AP's op en gebruik geen ZH maar kanalen 1,6,11 en je hebt geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niks kanalen 1, 6 en 11. Hij heeft 3x3 ac 8)7

Eerder 100-112, 116-128, 52-64 ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Owja AC, ik heb nog de oude UAP-LR's, zelfs zonder 5Ghz :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bierkameel op 19-01-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Duidelijke antwoorden en uitleg weer van beiden, thanks!

Begrijp me niet verkeerd hoor, de gedachtegang om van ASUS naar Ubiquiti en weer terug te gaan is hoofdzakelijk een hersenspinsel, ben er sowieso nog niet uit namelijk.

Je haalt nu wel een ander punt aan: (un)managed. Eerst dacht ik: dat heb ik niet nodig, het is configureren en klaar is Kees (of ik in dit geval). Maar met 1 router en 2 AP's wordt managed al snel interessant inderdaad.

Ik denk dat kijkend naar de situatie, mijn aanname van 1 AP per verdieping zal in een nieuwbouwhuis sowieso wel zal kloppen. De verdiepingen zijn ruwweg 12x5 meter, met precies in het midden van die 12 meter de trap. Vandaar dat ik dacht om de AP's op het plafond (of evt. hoog op de muur) te schroeven in de buurt van de trap. Als het plafond lukt qua netwerkkabel, dan is dat natuurlijk het meest ideaal.

Dat betekent dus wel dat ik 3 Unifi AP's nodig heb en voorlopig mijn ASUS router wel kan gebruiken voor VLAN/IPTV en DHCP. Kan ik altijd later nog de USG overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een schop: er zit eindelijk beweging in beter seamless roaming via open standaarden.

Zie dit artikel:
http://diec.unizar.es/~js...eathurry_2015_in_proc.pdf
This paper presents a set of experiments developed in a
test scenario where an end device moves between different APs
while generating game traffic. A WLAN solution based on virtual
APs is used, in order to make the handoffs transparent for Layer
3. The results show that it is possible to maintain an acceptable
level of subjective quality during the handoff. At the same time, it
is set clear that the fact of having a gamer in an AP could be
taken into account by radio resource management algorithms, in
order to provide a better quality
Vrij vertaald: je kunt gewoon een potje Q3A laten doorlopen zonder verlies van verbinding of zelfs merkbare lag terwijl je verbinding steeds van ene AP naar de andere gesluisd wordt.

Heb vanmiddag met twee van de auteurs van deze paper gelunched eh... en een potje Counterstrike gespeeld op hun demosetup :+

Nu, dat dit kan is niets nieuws, een aantal van de genoemde high-end systemen kunnen het al jaren en feitelijk is het in huidige vorm weinig anders dan Ubiquiti's Zero Handoff. Dat het kan met gratis FOSS software en off-the-shelf hardware (twee TP-Link WDR1043ND routers als client-AP ingezet, controller draaide op een Intel NUC) is wel nieuw.

Op dit moment ga je hier nog niet zoveel aan hebben - de nodige frameworks moet je handmatig patchen en compileren, vervolgens is de relevante handoff code specifiek voor de test geschreven en dat geheel is op hardware gezet dat single-purpose is, dus het hoefde niets anders te doen dan dit systeem beheren. Maar zo'n proof-of-concept incl de nodige code commits maakt dat iemand hier in principe een OpenWRT module van zou kunnen maken. Zodra dat gebeurd is - en alle bugs eruit zijn en relevante features, bovenal de mogelijkheid om van kanaal te wisselen, erin verwerkt zijn, dan hebben we iets echt leuks :)

Edit:
Mocht iemand dit zelf willen proberen, alle software + documentatie staat hier:
https://github.com/Wi5/odin

Als ik tijd heb ga ik er zelf ook mee spelen, maar of ik genoeg tijd ga hebben dit aan de praat te krijgen de komende tijd is een tweede.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 23-01-2016 00:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1