Lieve Tweakers,
voor thuis ben ik op zoek naar een wifi router met een tweede wifi access point om in het hele huis goed en snel bereik te hebben. De experiabox in de meterkast komt opmerkelijk ver; zelfs op zolder thuiswerken is tot nu toe geen probleem. Maar er zijn een paar hoeken waar het bereik onbetrouwbaar is.
Mogelijke oplossing: wifi router in de meterkast + wifi access point op zolder. Tijdens onze verbouwing heb ik al een ethernetkabel van de meterkast naar zolder in de muur gelegd voor een bekabelde backhaul.
Mijn vraag: ik zoek een oplossing waarbij ik niet hoef te wisselen tussen wifi netwerken. Dit doen veel simpele range extenders. Ik had dit ding nog liggen maar die kan alleen een extra wifi netwerk maken en als je telefoon/laptop niet overschakelt zit je alsnog met de hand te trutten: pricewatch: Netgear WN2500RP
Mijn voorkeuren:
pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)
Ziet er goed uit: reviews goed, WiFi6 (mits backhaul bekabeld
), Asus (typisch goede interface zonder account onzin), klein, op te hangen. Niet goedkoop maar als het goed werkt vind ik het de moeite waard.
Concrete vragen over deze Asus:
voor thuis ben ik op zoek naar een wifi router met een tweede wifi access point om in het hele huis goed en snel bereik te hebben. De experiabox in de meterkast komt opmerkelijk ver; zelfs op zolder thuiswerken is tot nu toe geen probleem. Maar er zijn een paar hoeken waar het bereik onbetrouwbaar is.
Mogelijke oplossing: wifi router in de meterkast + wifi access point op zolder. Tijdens onze verbouwing heb ik al een ethernetkabel van de meterkast naar zolder in de muur gelegd voor een bekabelde backhaul.
Mijn vraag: ik zoek een oplossing waarbij ik niet hoef te wisselen tussen wifi netwerken. Dit doen veel simpele range extenders. Ik had dit ding nog liggen maar die kan alleen een extra wifi netwerk maken en als je telefoon/laptop niet overschakelt zit je alsnog met de hand te trutten: pricewatch: Netgear WN2500RP
Mijn voorkeuren:
- zelfde wifi netwerk op beide accesspoints. Apparaten moeten er niks van merken en automatisch overschakelen (zelfde SSID, zelfde wachtwoord, etc)
- interface met fatsoenlijke instel mogelijkheden; ben geen pro dus Ubiquiti hoeft niet maar met bijvoorbeeld sommige Netgear dingen kun je echt niks (webinterface prima, heb geen app nodig)
- absoluut geen online account bullsh*t voor configuratie
pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)
Ziet er goed uit: reviews goed, WiFi6 (mits backhaul bekabeld
Concrete vragen over deze Asus:
- Is de Asus RT-AX92U in staat te doen wat ik wil (ja, ik vraag hier of ik alles goed gelezen/begrepen heb)
- Dit is blijkbaar een van de eerste sets met wifi6 in deze opstelling. Reviews zijn goed maar heeft het nog zin om te wachten tot dit meer gemeengoed is? Zie review: "...maar gezien het op korte termijn beschikbaar komen van multiroom wifi die voor alle radio’s de 802.11ax standaard benutten, zouden we nu niet adviseren zo veel te investeren in een set die voor de client-verbindingen nog gebruikt maakt van 802.11ac" op https://nl.hardware.info/...esh-sets-getest-conclusie
- Voor in de meterkast zouden 8 RJ45 poorten handig zijn maar ik vind geen alternatief met meer poorten (dus een extra simpele switch?)
- Alleen een extra access point op zolder voor het bestaande wifi. Bestaat dit? Met die simpele netgear extender zoals hierboven genoemd lukt dit dus niet
- Ubiquiti: altijd goede reviews maar ik ben totaal geen pro met netwerkspul
- Netgear Orbi: lijkt vooral goed voor draadloze backhaul. Daarnaast vooral duur, weinig/slechte config mogelijkheden (en zo'n set is bij m'n pa een keer gebricked door 'n firmware update...)
- TP-link??
- D-link??
- Linksys??
- ...