Router + access point met bekabelde backhaul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Lieve Tweakers,

voor thuis ben ik op zoek naar een wifi router met een tweede wifi access point om in het hele huis goed en snel bereik te hebben. De experiabox in de meterkast komt opmerkelijk ver; zelfs op zolder thuiswerken is tot nu toe geen probleem. Maar er zijn een paar hoeken waar het bereik onbetrouwbaar is.

Mogelijke oplossing: wifi router in de meterkast + wifi access point op zolder. Tijdens onze verbouwing heb ik al een ethernetkabel van de meterkast naar zolder in de muur gelegd voor een bekabelde backhaul.

Mijn vraag: ik zoek een oplossing waarbij ik niet hoef te wisselen tussen wifi netwerken. Dit doen veel simpele range extenders. Ik had dit ding nog liggen maar die kan alleen een extra wifi netwerk maken en als je telefoon/laptop niet overschakelt zit je alsnog met de hand te trutten: pricewatch: Netgear WN2500RP

Mijn voorkeuren:
  • zelfde wifi netwerk op beide accesspoints. Apparaten moeten er niks van merken en automatisch overschakelen (zelfde SSID, zelfde wachtwoord, etc)
  • interface met fatsoenlijke instel mogelijkheden; ben geen pro dus Ubiquiti hoeft niet maar met bijvoorbeeld sommige Netgear dingen kun je echt niks (webinterface prima, heb geen app nodig)
  • absoluut geen online account bullsh*t voor configuratie
Met even zoeken in de pricewatch kwam ik deze set van 2 tegen:
pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)
Ziet er goed uit: reviews goed, WiFi6 (mits backhaul bekabeld (y) ), Asus (typisch goede interface zonder account onzin), klein, op te hangen. Niet goedkoop maar als het goed werkt vind ik het de moeite waard.

Concrete vragen over deze Asus:
  1. Is de Asus RT-AX92U in staat te doen wat ik wil (ja, ik vraag hier of ik alles goed gelezen/begrepen heb)
  2. Dit is blijkbaar een van de eerste sets met wifi6 in deze opstelling. Reviews zijn goed maar heeft het nog zin om te wachten tot dit meer gemeengoed is? Zie review: "...maar gezien het op korte termijn beschikbaar komen van multiroom wifi die voor alle radio’s de 802.11ax standaard benutten, zouden we nu niet adviseren zo veel te investeren in een set die voor de client-verbindingen nog gebruikt maakt van 802.11ac" op https://nl.hardware.info/...esh-sets-getest-conclusie
  3. Voor in de meterkast zouden 8 RJ45 poorten handig zijn maar ik vind geen alternatief met meer poorten (dus een extra simpele switch?)
Alternatieven die ik zie, any and all feedback welcome:
  • Alleen een extra access point op zolder voor het bestaande wifi. Bestaat dit? Met die simpele netgear extender zoals hierboven genoemd lukt dit dus niet
  • Ubiquiti: altijd goede reviews maar ik ben totaal geen pro met netwerkspul
  • Netgear Orbi: lijkt vooral goed voor draadloze backhaul. Daarnaast vooral duur, weinig/slechte config mogelijkheden (en zo'n set is bij m'n pa een keer gebricked door 'n firmware update...)
  • TP-link??
  • D-link??
  • Linksys??
  • ...
Veel dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Pol23 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:18:
Mijn vraag: ik zoek een oplossing waarbij ik niet hoef te wisselen tussen wifi netwerken.
Dat heet seamless roaming en dat compliceert je keuzes.
Gemiddelde range extenders doen dat niet. De client kiest beste netwerk, en als de client dit niet snel genoeg doet ervaar je dat als vervelend.
Bij gemiddelde accesspoints die het niet ondersteunen moet je de instellingen gelijk zetten en het zendvermogen afstellen zodat het bereik niet teveel overlapt.

En ik denk dat je Ubiquiti een beetje overschat. Als je moeilijk wil doen kun je Mikrotik kopen, daar kun je echt alles zelf instellen.

Je hebt het over guest network, dat compliceert je netwerk nog een stukje als je dat volledig gescheiden wilt houden. Je moet dan wellicht ook afscheid nemen van de experiabox in plaats van enkel accesspoints aanschaffen.

Hier op tweakers is de consensus eigenlijk altijd Ubiquiti. Zal wel een goede reden voor zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
jeroen3 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:01:
Dat heet seamless roaming en dat compliceert je keuzes.
Dank voor je antwoord. Is het echt zo vreemd? En weet iemand of dat met deze Asus goed werkt? En ik zal eens kijken naar Ubiquiti. Dat advies komt hier inderdaad vaak voorbij.
jeroen3 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:01:
Je hebt het over guest network
Guest netwerk heb ik niet nodig. Heb de tekst in m'n topic start aangepast om verwarring te voorkomen

edit:
volgens de website van Asus zelf over de AX92-U: ...seamless roaming capability, users can use a mix of ASUS router models.
Bron: https://www.asus.com/Networking/RT-AX92U/
Zou dus moeten werken... Iemand ervaring?

[ Voor 16% gewijzigd door Pol23 op 20-07-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Ik heb geen idee hoe het er nu voor staat, maar een aantal jaar geleden was seamless roaming niet te doen voor particulieren. Inmiddels bieden tp link en netgear een soort "mesh superdekkend wifi systeem" aan, dus er zal vast voortgang zijn! Immers is het eigenlijk alleen maar software volgens mij.

Voor meer info moet je denk ik even moeten wachten op andere reacties.

Maar ik zou er niet een heilige graal van maken in de zoektocht. Het fijn kunnen afstellen van je vermogen is ook nog een optie, en ik weet wel dat veel consumenten apparaat duur maar drie keuzes geeft: "low, medium, high", terwijl je bij andere merken gewoon ruwe gain kan invullen.
Mikrotik heeft dit zojuist uit de firmware gesloopt met 6.47.1 :( poor-mans-roaming is nu bij mij stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:35
Heb de deco m4 van tplink met 4 nodes (beetje overdreven). Telefoon gaat prima over van nodes zonder merkbaar verbinding verlies.

Echter is de m4 wel dat je een app moet gebruiken voor set up en niet heel veel in te stellen.

Voor basis thuisnetwerk met prima snelheid en kabel backhaul is 't wat mij betreft een goede prijsvechter.

Wel maar 2 poorten per node, dus zal je een switch moeten plaatsen naast je hoofd node bij het modem.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyriel85 op 20-07-2020 22:52 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
jeroen3 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:45:
haha, oh nee |:( zul je altijd zien. Ben je er mee bezig, boel stuk. Tweaken dan maar weer...
poor-mans-roaming is nu bij mij stuk
Ondertussen deze post uit 2016 gevonden: dion_b in "Seamless roaming middels 2 AP's als uitbreiding op router" Thanks @dion_b!!

Asus AirMesh (hypehype) werkt met optie 2 uit die post: signaal te zwak = client van het netwerk schoppen in de hoop dat de client dan vanzelf het netwerk van een ander AP oppakt. Volgens @dion_b gaat Ubiquiti hier beter mee om.
Cyriel85 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:50:
...deco m4 van tplink met 4 nodes ....
...app moet gebruiken voor set up en niet heel veel in te stellen...
Voor basis thuisnetwerk met prima snelheid en kabel backhaul is 't wat mij betreft een goede prijsvechter.
En dank @Cyriel85, jij gebruikt 'm met wired backhaul? En wat je aangeeft over een app / instelmogelijkheden heeft mij eigenlijk weggehouden van de deco m... series alhoewel de reviews typisch goed zijn.

Ideaal zou zijn: router/AP in de meterkast met 8 RJ45 poorten en AP op zolder met minimaal 2 poorten (1 backhaul, 1 PC) + seamless roaming + wifi6

Wordt het dan zoiets met Ubiquiti (losse router + 2 AP's)?? En helaas 'maar' wifi4...
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 10X
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:35
Pol23 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:12:
[...]

En dank @Cyriel85, jij gebruikt 'm met wired backhaul? En wat je aangeeft over een app / instelmogelijkheden heeft mij eigenlijk weggehouden van de deco m... series alhoewel de reviews typisch goed zijn.
Gebruik enkel wireless. Had eerst nog de intentie kabels te trekken, maar werkt zonder bekabeling goed genoeg voor mij.

Nu wel nog 50 meter cat7 kabel liggen :9

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier staat een setje Amplifi HD met 2 routers en 2 extra wifi mesh punten. De routers kunnen wired backhaul. Ik ben er erg tevreden over, maar goedkoop is het spul niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Pol23 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:12:
Wordt het dan zoiets met Ubiquiti (losse router + 2 AP's)?? En helaas 'maar' wifi4...
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 10X
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
IEEE 802.11ac is wifi 5 hoor. Is ook maar relatief hoe snel je wifi moet zien als je er voornamelijk smartphones op gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ik had een Edgerouter (lite) draaien maar ben (al even) overgestapt naar een USG-3.
Voor mijn 100/100 glasvezel lijntje werkt het top.
Samen met een UAP Pro en intussen een AC Lite krijg ik het huis (twee onder één kap) prima voorzien van wifi.
Omdat een Unfi switch dan ook leuk is die er ook maar bijgeprikt.
Heb de controller (linux doosje) toch al draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jguQC4oSCPS7DmUobZC-yiQ7N3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8FbUa8XcEKfhdjLENiBDrg5.png?f=fotoalbum_large

Werkt naar volle tevredenheid. En echt niet zo lastig om op te tuigen.

Edit:
Zie ook recente review van de AC Lite door PDZ.

[ Voor 8% gewijzigd door aZuL2001 op 20-07-2020 23:46 . Reden: aanvulling review AC Lite ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Sinds een tijdje heb ik hier een MESH draaien op basis van AVM apparatuur. Dit na aanleiding van het ooit eens door een vorige provider verstrekte modem/router waar ik op voortgebouwd heb.
  • Mijn netwerk bestaat uit een 400 Mbps FTTH naar een 7590 als gateway en DHCP-master op de begane grond.
  • Een 7490 router verbonden d.m.v. 1Gbps UTP als DHCP-client en MESH-repeater op zolder
  • Een 1750E als MESH-repeater op het terras.
Perfecte dekking door het hele huis. 4 verdiepingen met (Duitse) betonnen vloeren. 8)

De plussen en minnen:

- Niet goedkoop.
- - Mooi? :+ Mwoah. Het enige wat ik niet verstoppen kon is het access-point op het terras.
- Geen PoE.

+++ STABIEL. Met hoofdletters. Draait moeiteloos maanden zonder problemen. _/-\o_
+ Zeer veel mogelijkheden tot uitbreiding met o.a. smarthome-devices en DECT.
++ Veel mogelijkheden ingebouwd. (NAS, printerserver, TV, antwoordapparaat, internetradio, VPN etc.
+ Eenvoudig in te stellen met handige GUI.
++ Veel en lang (automatische) firmware-updates die ook wat toevoegen.
++ Oneindig veel (Duitstalige) informatie over instellingen etc. te vinden.
Pagina: 1