Interessant topic. Hier kan ik wel over meepraten als vader van een 2-weken oud kindje met mijn ex.
Ik lees hier veel niet-ervaringsdeskundigen die er met gestrekt been in gaan, maar dat is ongelofelijk lastig als je verantwoordelijkheidsgevoel richting het (ongeboren) kind groter is dan de mogelijkheid om het maar gewoon los te laten.
Ik ken natuurlijk de situatie met de ex niet. In mijn geval waren we daarvoor 5 jaar samen, maar was de "breakup" een erg lastige.
Hou er rekening mee dat je dan normaal dus geen contact meer hebt met elkaar, en daarmee na een tijdje de woede die er naar elkaar is ook langzaam afneemt. Nu heb je daar eigenlijk geen tijd en ruimte voor.
Daar komt dan nog de hormoonhuishouding van de zwangere vrouw bovenop.
In mijn situatie heb ik maar enigsinds mn best gedaan om aan te geven dat ik er voor het kind zou zijn. Vraag af en toe of je ergens bij kan helpen, of gewoon hoe het met de zwangerschap gaat.
Met honing vang je meer vliegen dan azijn.
Toen ze hoogzwanger was is de verhouding wat zachter geworden, hebben we gewoon samen de erkenning gedaan, hebben we samen namen heen & weer gestuurd en een shortlist gemaakt en heeft 'ie zelfs enkel mijn achternaam gekregen uiteindelijk.
De omgang is nog steeds lastig, weinig slapen & niet samenwonen is echt niet makkelijk. Ben je daar vooraf wel van bewust, maar nogmaals, als je er voor je kind wilt zijn (en dat recht heeft 'ie. Weglopen omdat de moeder lastig is, is in mijn ogen niet eerlijk naar het kind) dan kom je er wel uit.
Mijn stappenplan zou zijn:
-Paar weken "zachte" berichten, hoe gaat het, hoe is de zwangerschap, kan ik je ergens mee helpen (afhankelijk van het stadium van de zwangerschap kunnen er dingen lastig worden).
-Dan kan je op een normale wijze overleggen over hoe zei, en jij, het opvoeden voor je ziet. 4/3 dagen is leuk maar dat is voor een veel later stadium, in het begin kan je als vader toch echt geen borstvoeding geven dus accepteer dat het eerst bij mama zal moeten wonen.
-Probeer er bij de geboorte bij te zijn, of biedt dat in ieder geval aan (als je dat ook wilt). Als het jou/haar eerste is kan dat best een "enge" en emotionele bedoeling zijn en dan wordt het je best in dank afgenomen dat je er als bekend gezicht bij bent.
En werk vooral met zo min mogelijk stennis vooruit. Ruzie maken, ook al heb je misschien gelijk, gaat je minder opleveren dan dat het je kost, als je dingen voor je kind (en jezelf kwa erkenning etc) wilt bereiken.
[
Voor 23% gewijzigd door
XelaRetak op 02-05-2024 12:40
]