Beste,
Nu de zon weer vol op aan het schijnen is en met de prijs van panelen die steeds blijft zakken zit ik er over te denken om ook op de achterkant (bijna Noord) van ons huis panelen te leggen. Ook om er voor te zorgen dat de grafiek wat ronder wordt en we 's avonds ook nog wat energie opwekken en omdat het natuurlijk gewoon leuk is.
De rest van ons huis incl bijgebouwen ligt eigenlijk nagenoeg vol.
Op de dakkapel achter op ons huis is nog ruimte voor twee panelen, maar eventueel is er onder de dakkapel ook nog ruimte voor 3 panelen.
Door de hoogte is er weinig last van schaduw, maar wel is het zo dat de panelen die onder de dakkapel zouden komen ook nog een tijdje in de schaduw van diezelfde dakkapel komt te liggen.
Ik ga ze er zelf opleggen, en budget is niet echt een probleem, maar het liefst zo voordelig mogelijk natuurlijk. Er ligt al een 3 aderige kabel naar boven die nog nergens op aangesloten is dus deze zou prima daarvoor gebruikt kunnen worden.
Ik heb natuurlijk een beetje zitten kijken, maar ik zie bijvoorbeeld van die Plug en Play Setjes. Daar heb ik geen interesse in, maar het is wel heel makkelijk qua micro omvormer.
De opties zijn wat mij betreft:
- Alleen twee panelen op het dak van de dakkapel, icm een APS mircoomvormer. Maar wat zou dan een goede zijn? Want het liefst heb je natuurlijk dat de panelen zo makkelijk mogelijk stroom opwekken, zonder eerst een hoge drempelwaarde over te moeten om iets te gaan doen omdat ze en plat en Noord liggen.
- 5 panelen leggen, icm een 1000 of 1500 watt string-omvormer?
- Zou het nog een optie zijn om 2 panelen aan te sluiten op de omvormer (SMA SUNNY BOY 2.5 1 x mpp) waar de panelen die met de dunne rode lijnen ook op aangesloten zijn (zijn wel anders georiënteerd natuurlijk, namelijk Z-W)
- andere suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken! Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
:strip_exif()/f/image/0jxDdd3andFVRjqWJYZ1aMFo.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de zon weer vol op aan het schijnen is en met de prijs van panelen die steeds blijft zakken zit ik er over te denken om ook op de achterkant (bijna Noord) van ons huis panelen te leggen. Ook om er voor te zorgen dat de grafiek wat ronder wordt en we 's avonds ook nog wat energie opwekken en omdat het natuurlijk gewoon leuk is.
De rest van ons huis incl bijgebouwen ligt eigenlijk nagenoeg vol.
Op de dakkapel achter op ons huis is nog ruimte voor twee panelen, maar eventueel is er onder de dakkapel ook nog ruimte voor 3 panelen.
Door de hoogte is er weinig last van schaduw, maar wel is het zo dat de panelen die onder de dakkapel zouden komen ook nog een tijdje in de schaduw van diezelfde dakkapel komt te liggen.
Ik ga ze er zelf opleggen, en budget is niet echt een probleem, maar het liefst zo voordelig mogelijk natuurlijk. Er ligt al een 3 aderige kabel naar boven die nog nergens op aangesloten is dus deze zou prima daarvoor gebruikt kunnen worden.
Ik heb natuurlijk een beetje zitten kijken, maar ik zie bijvoorbeeld van die Plug en Play Setjes. Daar heb ik geen interesse in, maar het is wel heel makkelijk qua micro omvormer.
De opties zijn wat mij betreft:
- Alleen twee panelen op het dak van de dakkapel, icm een APS mircoomvormer. Maar wat zou dan een goede zijn? Want het liefst heb je natuurlijk dat de panelen zo makkelijk mogelijk stroom opwekken, zonder eerst een hoge drempelwaarde over te moeten om iets te gaan doen omdat ze en plat en Noord liggen.
- 5 panelen leggen, icm een 1000 of 1500 watt string-omvormer?
- Zou het nog een optie zijn om 2 panelen aan te sluiten op de omvormer (SMA SUNNY BOY 2.5 1 x mpp) waar de panelen die met de dunne rode lijnen ook op aangesloten zijn (zijn wel anders georiënteerd natuurlijk, namelijk Z-W)
- andere suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken! Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
:strip_exif()/f/image/0jxDdd3andFVRjqWJYZ1aMFo.jpg?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
:strip_exif()/f/image/8e6pNOSKyQE06OOZ0aAj84gi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GnnzVcgvlMeTjOEcixhWtkLj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VottgIkoizVKdjRRUJOOHOcw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fgYJsX5TvmqmcCFabbpKywZu.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Cy7f9rqN4Boulf8zW1Om59Rs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F7OwcJbY97O1TOKh6E15KSt3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBRAHC5B5Ai1w8AHhDxBfqKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y1NTXLGzi0MBsVY7ap2vF9Ed.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gTZf7e8jmzOoxDyqCvVTDx3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7RzoKvst26YfdtFZ51C15GzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kuVYuQ8kpbAKItLKzXczDQTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VEYOolt0ZQ95IrNAtDKAaz6N.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KmkpDxTUp5rYEJJGhKnrMPea.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fASbomLCTqg5prgnQWVqocbp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/75asWx1Qer3ATX6RLm1oqOug.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MSLo47sux6ESEHGKsVhtVURf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oM2p5URTXzxCbAKjt66JqNHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mO4Sbl73sm8iejjCinoIVctb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4Y2ZQba83gJtUmirDLjv5Ny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U0OtJabACLm49QNY5e8qTzjd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sSN433Ga6kT4t9AdRdAMJJHr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A4n5xDciweIlRCy1ujOvPicd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fr7xgBeYolKzRPtbRYbvaB0J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4c7QNCdRvU23KtaaxmIYoGSx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dVIv72NvgDp72CRfrsRNUJyr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yXcO74fNK34JacaElPI4rm9U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X4AyJ0StIKyl9XzIg695kRVi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7nKO7FcAnYlMYSLhHRe0SbC.jpg?f=fotoalbum_large)