Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrbee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 16:36
Ik heb een kabel vanuit de meterkast via mijn kruipruimte naar de router in de woonkamer lopen. Nu wil ik mijn nas in de meterkast zetten, maar de kabel lijkt niet goed te zijn. Het activiteitlampje achter op de router gaat niet knipperen en de nas wordt ook niet gedetecteerd in het netwerk.

Als ik de nas via een andere utp kabel (bovengronds) met de router verbindt gaat de verbinding wel goed.
Nu kan ik vanwege isolatiemateriaal niet het kruipruim in, dus het enige wat ik heb zijn 2 rj45 connectors die uit de vloer komen. Ik kan de kabel dus ook niet vervangen.

De kabel tester loopt netjes alle getallen af van 1 to 8, dus dat lijkt goed.
Uit wanhoop heb ik aan beide kanten een nieuwe rj45 connector aangebracht, maar dat veranderd niets.

Ik snap er niets van. De kabel is blijkbaar toch kapot hoewel de kabel tester dit niet aangeeft ?

Iemand enig idee ?

Gr,
Pjotrbee

Beste antwoord (via rens-br op 04-05-2024 09:11)

• pjotrbee
Alles nog eens rustig opnieuw gedaan bij goed daglicht. En het werkt!
Dank allemaal voor de reachties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:24

Illusion

(the art of)

Welke kleurvolgorde heb je aangehouden bij het monteren van de stekkers?
Weet je het merk/type van de kabel, is dat misschien CCA?
Heb je een foto van kabel en stekkers?

[ Voor 31% gewijzigd door Illusion op 28-04-2024 17:40 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Kabeltester met lampjes kan alleen mee geven dat de aders doorkomen maar kan niks zeggen over de kwaliteit.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:44
Dyckie schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:48:
Kabeltester met lampjes kan alleen mee geven dat de aders doorkomen maar kan niks zeggen over de kwaliteit.
Zelfs als de kleurcodering niet klopt maar de aders wel aan beide kanten gelijk zijn aangesloten, lijkt mij dat er wel iets van communicatie mogelijk moet zijn (waarschijnlijk fast ethernet dan).

Heb je de NAS al rechtstreeks op de router geprobeert? Of een laptop via de bewuste kabel geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
HansMij schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:58:
[...]

Zelfs als de kleurcodering niet klopt maar de aders wel aan beide kanten gelijk zijn aangesloten, lijkt mij dat er wel iets van communicatie mogelijk moet zijn (waarschijnlijk fast ethernet dan).

Heb je de NAS al rechtstreeks op de router geprobeert? Of een laptop via de bewuste kabel geprobeert?
Ik weet dat er toestellen bestaan waar echt de kleurcode A of B moet gevolgd zijn anders werkt de verbinding niet.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:35
@Dyckie Klopt, sommige switches hebben moeite om de link te detecteren, zeker als de kabel wat langer is.
Het kan dus zijn dat dat het probleem is.

Wat ook kan is dat de stekkers niet goed zijn, ik heb dit vaker gehad met goedkope rj45 stekkertjes van o.a. de bouwmarkt. De stekkers werkte prima in de kabeltester, maar niet in het apparaat.

Ik zou de stekkertjes er gewoon opnieuw aan knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

eltweako schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:19:
Ik zou de stekkertjes er gewoon opnieuw aan knippen.
Yep. Maar dan wel extra veel aandacht aan de kleur volgorde aan beide kanten geven. Het is echt belangrijk dat 568A of 568B wordt gebruikt.

Effe terug naar de tester:
Zoals gezegd test de tester alleen de 1 op 1 verbindingen, niet of de juiste aderparen (degenen die met elkaar zijn getwist) zijn gebruikt. Daarbij test een tester met gelijkspanning en niet met de hoge frequenties van Ethernet. Zo'n tester geeft je dus een indicatie en zeker geen zekerheid. En dus, met een door de tester goed bevonden kabel, kan je prima met een niet werkende kabel achterblijven.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:48
Leesvoer bij dit soort problemen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

En:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249

TLDR: goeie kabel gebruiken, afmonteren met de juiste spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrbee
Bedankt voor alle reacties.
Voor het goed aansluiten heb ik speciaal pass through connectors+krimptang aangeschaft omdat ik het anders niet voor elkaar kreeg.
Wat ik echter heb gedaan is gewoon kleur bij kleur, niet A of B met het idee dat 1 op 1 doorgeven altijd goed is, ongeacht de kleur. Blijkbaar dom.
Ik ga zsm de A of B configuratie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik heb een zelfde probleem.
Heb 2x 5m cat6a kabel gekocht. Aan ene kant de connector afgeknipt. De 2 kabels door 1 buisje naar boven.
Heb er 2x toolless cat7/cat6a connectoren op gezet. Met kabel tester loopt het ook netjes van 1 tm 8 en andere kabel 1 tm G. Maar beide kabels geen reactie..

Iemand anders tip voor cat6a stugge kern awg26 full cu? Ze moeten door 1 buisje passen.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbM_w98vP6nVy1iUvoDDTsnCRC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vDp4G5MMGdfPnJ34iYkeiDJL.png?f=user_large

Kabel van switch/router naar NAS

[ Voor 8% gewijzigd door MacIsCool op 01-05-2024 10:29 ]

Runs everything...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
pjotrbee schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:55:

B moet je hebben, A wordt in principe niet gebruikt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
SuperVeloce schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:02:..

Iemand anders tip voor cat6a stugge kern awg26 full cu? Ze moeten door 1 buisje passen.
AWG26 houdt niet over, maar over 5 meter moet dat altijd kunnen als de aders van koper zijn. Als het niet werkt moet je het probleem bij jezelf zoeken. Andere kabel heeft dan ook geen nut. ;)

Verkeerde connectors zou ik het meest logische vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 01-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:39
pjotrbee schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:55:
Wat ik echter heb gedaan is gewoon kleur bij kleur, niet A of B met het idee dat 1 op 1 doorgeven altijd goed is, ongeacht de kleur. Blijkbaar dom.
Op zich niet raar om te denken dat de kleurtjes niet uitmaken, zolang je maar aan beide kanten dezelfde volgorde aanhoud. Echter zijn de aders zo dun en de signalen wisselen zo snel, dat de elektrische velden rond de aders elkaar kunnen gaan beïnvloeden waardoor het niet werkt. De officiële volgorde is dusdanig opgesteld dat dit probleem niet optreed.

Maar voel jezelf vooral niet dom. Deze fout wordt al gemaakt sinds de UTP-kabel bestaat, en wordt waarschijnlijk door iedereen wel een keer gemaakt. 't is net als met leren fietsen: iedere beginner stopt wel een keer met trappen zonder z'n voeten op de grond te zetten en ontdekt dat je dat beter niet kunt doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Beetje onzin verhaal, van die wisselende elektrische velden.
Utp is zoals de naam al zegt Unshieled Twisted Pair en die pairs vormen een gebalanceerde lijn (de ene + de andere -) waardoor ze naar buiten toe volkomen neutraal zijn, daar zorgt die twist voor.

Met andere woorden elk signaalpath bestaat uit twee getwiste aders die perse bij elkaar horen.
Dus de ader blauw hoort altijd bij de ader blauw/wit en zo voort voor alle kleuren.

Zolang die paren maar steeds netjes aan beide kanten op dezelfde plek zitten maakt het verder weinig uit welke kleuren waar zitten.
Het is uiteraard wel voor de standaardisering verstandig om de voorgeschreven kleuren volgorde te gebruiken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00
Ben(V) schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:00:
Beetje onzin verhaal, van die wisselende elektrische velden.
Utp is zoals de naam al zegt Unshieled Twisted Pair en die pairs vormen een gebalanceerde lijn (de ene + de andere -) waardoor ze naar buiten toe volkomen neutraal zijn, daar zorgt die twist voor.

Met andere woorden elk signaalpath bestaat uit twee getwiste aders die perse bij elkaar horen.
Dus de ader blauw hoort altijd bij de ader blauw/wit en zo voort voor alle kleuren.

Zolang die paren maar steeds netjes aan beide kanten op dezelfde plek zitten maakt het verder weinig uit welke kleuren waar zitten.
Het is uiteraard wel voor de standaardisering verstandig om de voorgeschreven kleuren volgorde te gebruiken
Paren kan je idd wisselen als je op beide kanten hetzelfde doet, maar als je 1-2-3-4 de kleuren doet en dan 5-6-7-8 de witte aders die erbij horen krijg je wel storingen omdat + en - niet meer in hetzelfde paar zitten. Komt bij dat men heeft besloten om het 2e aderpaar op pin 3 en 6 te zetten met het derde paar ertussen.

Gewoon de adervolgordes aanhouden volgens de standaarden. A of B maakt in principe niet zoveel uit, zelfs niet als je ze door elkaar gebruikt (de 1000baseT standaard schrijft nml autosense voor, vroeger moest je tussen 2 switches een crosslinkkabel gebruiken met A aan de ene kant en B aan de andere kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Zo gauw de plus en min niet meer in hetzelfde pair zitten doet die kabel gewoon helemaal niks meer.
Als er nog wel twee pairs goed zitten kan hij nog wel 100Mbps aan.

En autosense gaat over snelheden en heeft niets met cross kabels te maken dat is mdix.
En uiteraard kan dat met 1Gbps nooit van toepassing aangezien die alle aderparen gebruikt, crosskabels zijn absolute.

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 02-05-2024 19:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pjotrbee
Alles nog eens rustig opnieuw gedaan bij goed daglicht. En het werkt!
Dank allemaal voor de reachties.
Pagina: 1