Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
15.000 kWh thermisch / warmte. Niet elektrisch.mitsumark schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:40:
15.000 kWh per jaar, ga je een heel weeshuis verwarmen? Of rij je 50k km met een fat etron?
LG Therma V HM091MR.U44
Daar doel ik niet op, lekkages van waterstof zijn niet wenselijk vanwege deze passage:dunklefaser schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Wat is in het gelinkte bericht lees: waterstof ontstaat! o.a. bij de afbraak van methaan
en wordt weer omgezet in water (ook een broeikasgas).
Waterstof op zich is geen broeikasgas want niet IR-actief
Recente studies laten zien dat als de hoeveelheid waterstof toeneemt, ook de verblijftijd van methaan toeneemt.
[ Voor 7% gewijzigd door Wietsee. op 03-05-2024 15:21 ]
concurrentiereacties en "feed-back" loops.
Welke case bedoel je trouwens met:
"Deze businesscase zie ik dan ook niet snel van de grond komen."
Vaak is het natuurlijk kiezen tussen kwaad en erger (ieder voordeel hep't z'n nadeel)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
ja de conversie van waterstof naar methaan is maar 75 % efficient maar het gaat hier over stroom overschotten.
Bij waterstof zie ik vooral veel beren op de weg
1. lage round trip efficiencies ten op zichte van (grid scale) batterijen, water stof zou dus alleen financieel de voorkeur hebben als alle batterijen al vol zitten.
2 veiligheid, een heel groot explosiviteit's bereik van 4% tot 75% (ter vergelijking dit is bij aardgas 5% tot 15 %) , Het werkt corroderend op veel metalen en de meeste metalen zijn permeabel voor waterstof dus zal er altijd waterstof door een metalen leiding heen lekken. Daarnaast brandt het kleurloos dus een waterstof lek dat in de fik staat kun je niet zomaar zien.
3 Het is heel makkelijk te kraken uit de reguliere fossiele koolwaterstof ketens die we kennen. ik zie het al voor me dat er subsidies komen op de import van waterstof die elders in de wereld fossiel gemaakt is of groen bestempeld wordt door middel van gesjoemmel met CO2 credits of compensatie certificaten
Wacht even, een stukje scheikunde van vroeger:dunklefaser schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Wat is in het gelinkte bericht lees: waterstof ontstaat! o.a. bij de afbraak van methaan
en wordt weer omgezet in water (ook een broeikasgas).
Waterstof op zich is geen broeikasgas want niet IR-actief
Jij zegt : CH4 + Elektrolyse -> H + O2 en H2O?
1. Waar blijft de Koolstof in dit proces?
2. Waarom zou je zuurstof toevoegen om weer water te krijgen? Is dat omdat het methaan molecuul 4 waterstof atomen bevat en maar 1 koolstof atoom waardoor er teveel waterstof overblijft, hier vervolgens zuurstof bij stoppen (dus deels het waterstof verbranden) en hier weer water uit halen?
Rare situatie.
Wat je daar als chemische reacties neerzet heb ik niet geschreven en is jouw eigen overinterpretatie.Snowwie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:12:
[...]
Wacht even, een stukje scheikunde van vroeger:
Jij zegt : CH4 + Elektrolyse -> H + O2 en H2O?
1. Waar blijft de Koolstof in dit proces?
2. Waarom zou je zuurstof toevoegen om weer water te krijgen? Is dat omdat het methaan molecuul 4 waterstof atomen bevat en maar 1 koolstof atoom waardoor er teveel waterstof overblijft, hier vervolgens zuurstof bij stoppen (dus deels het waterstof verbranden) en hier weer water uit halen?
Rare situatie.
In de atmosfeer vinden trouwens geen elektrolyses plaats.
Zoals ik hierboven schreef is de kinetiek van de radicaal reacties iets ingewikkelder. Na te lezen in de primair literatuur.
En hierbij wil ik het in dit topic laten.
https://www.deingenieur.n...r-verbranding-ijzerpoeder
Je kan ijzerpoeder verbraden naar roest (komt geen CO2 vrij) en in de zomer weer terugomzetten naar ijzerpoeder.
Het ijzerpoeder is zwaar, maar hoeft uiteindelijk nergens heen.
Je hebt gewoon iets van een halve kuub ijzerpoeder nodig als super veilig opslag van energie om je huis in de winter van warmte te voorzien.
Hele interessant ontwikkeling.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Las zojuist een artikel over het snel op en afschakelen van electrolyzers.
Dit is gelukt zonder noemenswaardige slijtage.
Ze hebben daar een nieuwe gasmodule van kunststof voor ontwikkeld.
https://solarmagazine.nl/...ser-bij-zonnepark-geopend
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
nee. niet relevant, economisch en energetisch onzinning. 'wie durft' suggereert dat t gewoon een kwestie van ff doorzetten is. Dat is t niet. Het is een kwestie van natuurkunde en economie en die zin sinds de topicstart niet veranderd.Calenji schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:04:
Is dit nog steeds een relevant vraagstuk? Ik zie een aantal tegenargumenten en definitiekwesties. Maar volgens mij is het conceptueel nog steeds een sterk idee. Wie durft dit verder te trekken?
laten we t zo zeggen: waarom denk jij dat het ineens wel.een goed idee is? wie eist bewijst enzo
Maar volgens mij nog niet verder dan een proof-of-concept of misschien een pilot plant.
Groene waterstof efficiënt! maken is de eerste stap (zoals de topictitel suggereert o.a. met zonne-energie),
maar pas dan wordt het echt spannend.
Bijvoorbeeld: Hoe wordt de "overtollige" waterstof opgeslagen en waarvoor wordt de groene waterstof bij voorkeur ingezet?
Het blijft relevant - dat is zeker, maar wanneer technisch/economisch interessant?
En voor tweakers thuis blijft het vermoedelijk een fata morgana.
De economische en/of geopolitieke relevantie komt vanzelf, dat laatste is wel "ineens" anders, en als het echt nodig is kun je maar beter klaar zijn met je R&D.Fr33z schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:14:
[...]
nee. niet relevant, economisch en energetisch onzinning. 'wie durft' suggereert dat t gewoon een kwestie van ff doorzetten is. Dat is t niet. Het is een kwestie van natuurkunde en economie en die zin sinds de topicstart niet veranderd.
laten we t zo zeggen: waarom denk jij dat het ineens wel.een goed idee is? wie eist bewijst enzo
CO2 prijs gaat ook vast en zeker omhoog en het opgepompte spul dat met een schip of pijpleiding hierheen moet komen gaat er ook steeds meer uit om meerdere redenen.
Er komt dus (veel) meer ruimte voor opslag van lokaal geproduceerde groene energie.
Dit model geeft een helder overzicht van kansrijke toepassingen, in vergelijking met duurzame alternatieven.
Zie bv dit artikel.
Nou ja, als vaak genoeg de stroomprijs negatief is, dan wordt het logischer. Maar je gaat geen waterstoffabriek neerzetten die totaal een week per jaar werkt. Je wil het niet allemaal affakkelen, dus het in waterstof stoppen, als je vaak een energieoverschot hebt, is niet vreemd. Tenzij je iets anders hebt wat economisch rendabel is (gigantische accu's, maar die hebben ook hun economische issues).Fr33z schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:14:
[...]
nee. niet relevant, economisch en energetisch onzinning. 'wie durft' suggereert dat t gewoon een kwestie van ff doorzetten is. Dat is t niet. Het is een kwestie van natuurkunde en economie en die zin sinds de topicstart niet veranderd.
:strip_exif()/f/image/XxkO53KJqUVCepzqCWWO1EAh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: Nachrichten aus der Chemie,73, feb. 2025, p. 30 - 33:
Energiewende - Chemische Energie richtig speichern
P.S.: De cv-ketel op (groene) waterstof komt er waarschijnlijk niet

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 07-04-2025 09:09 ]
Dat jij het conceptueel sterk lijkt, dat wil zeggen dat je onvoldoende kennis hebt. Conceptueel is een auto op kernenergie ook een prachtidee, als je negeert dat je als bestuurder snel een pijnlijke stralingsdood stelt.Calenji schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:04:
Is dit nog steeds een relevant vraagstuk? Ik zie een aantal tegenargumenten en definitiekwesties. Maar volgens mij is het conceptueel nog steeds een sterk idee. Wie durft dit verder te trekken?
De industrie heeft een waanzinnig groot waterstofverbruik (kunstmest en andere chemie), die draaien continue omdat die installaties zo duur zijn. Als we die willen vergroenen is er een waanzinnige hoeveelheid extra groene opwek nodig, ik zie niet in hoe er zou waterstof over zou kunnen zijn voor seizoensopslag of andere toepassingen waar alternatieven zijn (los van rendement en efficiëntie).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.