Mod_Aap schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:15:
Sinds een paar weken hebben wij ook een Winora bakfiets. Nu remt die vanaf het begin al niet heel goed hoewel ik dat met bijstellen op de hendel wel beter heb gekregen. Vandaag kwam ik er achter dat de voorste remschijf niet goed in de remklauw valt. Waarschijnlijk is de remschijf te klein (160mm) of is de remklauw met de verkeerde beugel gemonteerd.
Je dealer moet dit kostenloos kunnen diagnosticeren eventueel fixen. Als je dealer niet in de buurt zit kan een andere FM dit ook uitzoeken, dit is qua complexiteit totaal niet spannend en elke FM heeft deze spullen wel.
Het is een standaard bracket die voor alle rem-merken hetzelfde is. Het lijkt erpo dat de bracket voor de verkeerde schijf is gebruikt, of dat er teveel vulringen zijn gebeurd, maar ik zeg dat hier vanaf de bank. Ik weet er wel het e.e.a. vanaf, maar ik ben geen FM
Een bracket kost weinig, en qua werk is dit eigenlijk een paar minuten. Dit zou je zelf kunnen doen, niet eens vanwege de kosten, maar ook vanwege de tijd die je de fiets kwijt bent). Je moet wel een goede moment sleutel hebben. En je zal er de eerste keer niet een paar minuten over doen, maar het is geen lastig klusje, kan eigenlijk weinig misgaan. Grootste issue is de schijf vrij te laten lopen, dat lukt niet altijd in één keer.
Let op, ik zou het wel met een hulpje doen, kan ook zonder, maar gedoe. Hoeft niet technisch te zijn, een lagere school kind wat al een opdracht goed kan opvolgen is een prima derde handje
-> Vraag aan de FM wat er mis is. Misschien is het iets anders dan wat we hier denken.! *
--> Als er een nieuwe bracket nodig is, even opzoeken welke en die dan bestellen. Kost volgens mij rond een tientje. Je hebt volgens mij een Magura rem, maar een Shimano adapter ook prima.
-> Remklauw losschroeven.
DE LEIDINGEN GEWOON LATEN ZITTEN!
-> Bracket eraf halen.
--> Vervangen door juiste bracket/verkeerde vulringetjes weghalen. Zet de bracket op het juiste moment (dat staat op de bracket).
Nu komt het derde handje erbij kijken.
-> Rem LOS erop schroeven,
-> Remhendel vol dichtknijpen door je hulpje (kan ook met een veter/riempje, maar dat is echt een gedoe).
-> Terwijl de rem dicht wordt geknepen de zaak achter op het juiste moment vast draaien. (volgens mij staat dit ook op de remklauw, anders even bij Maugua kijken, afaik is dit een MT5, ik heb bij stom toeval gisteren nog een Winora bekeken omdat ik hem nog niet eerder had gezien).
Check of de schijf vrij draait. Zo niet, remklauw weer lossen, remhendel dicht en weer aandraaien. Op een gegeven moment lukt het wel, het is niet heel lastig.
Of je laat het door de FM doen als hij tijd heeft. Zal ook geen mega kosten zijn.
* Je zou het ook kunnen demonteren en kijken wat er op de bracket staat. Als het goed is gaat het hier om een 160mm bracket, als het een 180mm bracket is weet je wat het probleem is. Als het de goed bracket is kan je nog kijken of er vulringen zijn gebruikt... zo niet dan toch maar langs de FM
[
Voor 20% gewijzigd door
roffeltjes op 28-12-2024 20:45
]