Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
in principe zijn de winora fietsen gewoon rijklaar hoor.AntiPasta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:47:
Ik heb sinds enkele weken ook een vervangende Winora gekregen van Babboe.
Nu hoor ik op het schoolplein van meerdere kanten dat Babboe ze niet 'rijklaar' uitleverden, en dat ze nog 'rijklaar gemaakt moeten worden door een fietsenmaker'. Oa de spaakspanning zou niet goed zijn?
Heeft iemand hier ook van gehoord? Leek mij een sterk verhaal eigenlijk, maar mijn partner wil er nu niet op rijden totdat we dit laten doen.
alleen er zijn een aantal mensen die een "maandagochtend" fiets hebben gekregen waarbij wat problemen waren. (voorwiel scheef, spaken niet helemaal goed, bandenlint te kort). Dus het is in die zin niet slecht dat mensen adviseren om bij twijfel eens naar de bakfiets te laten. Mogelijk dat de druk om fietsen te leveren dusdanig groot was dat de kwaliteit van afmonteren er onder geleden heeft.
Wij zijn er gewoon op gaan fietsen en hebben binnenkort een eerste onderhoudsbeurt bij een lokale fietsenmaker.
ik heb je een prive bericht gestuurd. mocht t nog nodig zijn reageer dan eventjesAbel Comp schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Herhaling van verzoek:
Niemand die Factuur en/of e-mail kan/wil delen van ontvangen Winora bakfiets?
Zou zeer op prijs worden gesteld, om zo Babboe aan te spreken op tegenstrijdige berichten en weigering om fatsoenlijke Factuur te verschaffen, zodat wij correcte verzekering kunnen afsluiten...
BVD!
Een fietsenmaker zal bij elke nieuwe fiets adviseren om een afstelbeurt te doen, zo ook de Winora. Ik zou dat dus gewoon laten doen. Niet iedereen zal problemen ondervinden, maar de fijne afstelling wordt niet in de fabriek gedaan. Bij mij zat bijvoorbeeld het stuur niet goed uitgelijnd.AntiPasta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:47:
Nu hoor ik op het schoolplein van meerdere kanten dat Babboe ze niet 'rijklaar' uitleverden, en dat ze nog 'rijklaar gemaakt moeten worden door een fietsenmaker'. Oa de spaakspanning zou niet goed zijn?
Heeft iemand hier ook van gehoord? Leek mij een sterk verhaal eigenlijk, maar mijn partner wil er nu niet op rijden totdat we dit laten doen.
Wel of niet rijklaar afgeleverd. Na een 100 a 500km wil je echt wel even een eerste check van je fiets laten doen. Misschien is er niets aan de hand, misschien is er een schroefje toch los aan het komen of is er spaak die toch wat aangespannen moet worden.AntiPasta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:47:
De fiets komt uit de fabricage en als je er mee gaat fietsen kan er dan nog van alles gebeuren. Doe die eerste check gewoon even. Op facebook Winora groep lijken veel mensen erg tevreden over onderhoudmijnbakfiets punt Nederland.
Weet iemand of de garantie overdraagbaar is en via wie deze garantie afgehandeld wordt als je de fiets overloopt? Er staan er genoeg in de buurt te koop. Best interessant!
Er is weinig / geen garantie op de fiets. Als er iets is is Babboe/Accell niet thuis
[ Voor 4% gewijzigd door A.Geerts op 19-01-2025 08:33 ]
Tja.... 🤨
A.Geerts schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:31:
Er is weinig/geen garantie op de fiets. Als er iets is is Babboe/Accell niet thuis
Tja.... 🤨
Omdat de dealer formeel de garantie afhandeling moet doen. Dat is wel een groot nadeel. Maar ja wel een nieuwe fiets....
Helaas is bij ons de status niet gewijzigd bij Mijn Orders in Mijn Babboe. Het is rustig op het forum, worden er momenteel fietsen uitgeleverd? Bij Babboe zelf weten ze het niet, althans de klantenservice. Klopt de sheet qua data nog steeds? Wij hebben de fiets op 10 juli 2024 besteld, had na alle leveringen in december de stille hoop dat in januari de rest van de fietsen werd uitgeleverd. Als iemand iets weet, laat het weten.
Vandaag via de accesoire voucher maar deze fietstassen besteld bij Babboe:
https://shop.controleerje...looxs-nyborg-dubbel-mik-1
Kan ze op zich goed aanraden. Voelt als solide waterdichte kwaliteit en dat mik systeem klik je met 1 knopje vast en los achterop. Het leek mij een van de meest waardevolle keuzes uit de webshop.
https://shop.controleerje...looxs-nyborg-dubbel-mik-1
Kan ze op zich goed aanraden. Voelt als solide waterdichte kwaliteit en dat mik systeem klik je met 1 knopje vast en los achterop. Het leek mij een van de meest waardevolle keuzes uit de webshop.
Heel benieuwd of dit al tot levering of meer informatie heeft geleid.opoefietsje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:26:
[Afbeelding]
Sinds een paar dagen is de status gewijzigd naar Partial Completed, zijn er meer die dit ook hebben?
besteld 14-06-2024 Groningen
Ben nieuw hier, 23 juli 2024 de Winora besteld.
Fijn dat hier zoveel info wordt gedeeld👍
Helaas is de status nog steeds hetzelfde, bij Babboe kunnen ze me ook niet vertellen wanneer ik de bakfiets kan verwachten (ze blijven aangeven geduld te hebben).
Uiteindelijk is het zover; de bakfiets wordt a.s. vrijdag geleverd.
Sinds december de Winora eindelijk mogen te mogen ontvangen. Echter mist een handleiding en de sleutel van de accu. Hoe hebben jullie die ontvangen? Kan ik die opladen als hij nog in de fiets zit. Heeft iemand tips?
Het is toch dezelfde sleutel als het normale fietsslot? Dat is bij mij wel zo. Wel even goed de accu vasthouden anders valt ie er zo uit. Volgens mij kan je de accu ook opladen terwijl die nog in de fiets zit, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.Bakfiets schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:13:
Sinds december de Winora eindelijk mogen te mogen ontvangen. Echter mist een handleiding en de sleutel van de accu. Hoe hebben jullie die ontvangen? Kan ik die opladen als hij nog in de fiets zit. Heeft iemand tips?
Heeft iemand nog een goede locatie waar je een Apple AirTag bij de Winora FUB2 kan verstoppen? Bij voorkeur waar je de AirTag makkelijk uit kan halen om batterijen te vervangen.
Eventueel kan een AirBell ook. De stuurbuis is 31,8mm in omtrek, er zijn varianten die passen.
Bij mij zat er ook geen accusleutel bij. Contact gezocht met de klantenservice en die zijn er inmiddels al ruim drie maanden mee bezig.Bakfiets schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:13:
Sinds december de Winora eindelijk mogen te mogen ontvangen. Echter mist [...] de sleutel van de accu. Hoe hebben jullie die ontvangen?
Bij mij is dat dezelfde sleutel als het fietsslot. Dus geen aparte sleutel voor accuPompidompi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Bij mij zat er ook geen accusleutel bij. Contact gezocht met de klantenservice en die zijn er inmiddels al ruim drie maanden mee bezig.
Dat zou goed kunnen, maar kennelijk niet in algemene zin waar. Aangezien er tenminste twee gevallen zijn waarbij hiervan geen sprake is.Edenaar1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Bij mij is dat dezelfde sleutel als het fietsslot. Dus geen aparte sleutel voor accu
Sleutel van slot is ook sleutel om de accu eraf te halen.Bakfiets schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:13:
Maar onder de accu zit een rubberen dopje, die kan je open doen en daar de stekker in te drukken en laden maar.
:strip_exif()/f/image/GfXByLLcFQKe14mkulHWIlbb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door londemanmp op 24-02-2025 20:39 ]
Ik heb ook problemen met de voorrem van de Winora. Het bracket zit wel goed om, maar de remblokjes steken nog steeds +-2/3 mm meer uit dan de remschijven. Dit geeft een rot geluid bij remmen en zorgt ervoor dat de remblokken uiteindelijk niet gelijkmatig zullen slijten. Er zitten geen vulstukjes tussen, de schijf is 160mm en op het bracket staat ook 160.
Iemand hetzelfde probleem of een idee om dit op te lossen?
Mod_Aap schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:53:
[...]
Als ik naar de foto's van Quick-Flupke kijk zit inderdaad de de remklauwadapter verkeerd om. Makkelijke reparatie dus. (Adapter omdraaien en nieuwe remblokken) Bedankt voor de hulp!
Zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding]
Wel prutswerk van Winora dit....
Misschien heb ik dat probleem ook. Ik heb het bij de voorrem én de achterrem dat ze een regelmatig rammelend geluid maken tijdens het remmen. Dat zou dan best eens de uitstekende randen van de remschijf kunnen zijn.tophie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:46:
Ik heb ook problemen met de voorrem van de Winora. Het bracket zit wel goed om, maar de remblokjes steken nog steeds +-2/3 mm meer uit dan de remschijven. Dit geeft een rot geluid bij remmen en zorgt ervoor dat de remblokken uiteindelijk niet gelijkmatig zullen slijten. Er zitten geen vulstukjes tussen, de schijf is 160mm en op het bracket staat ook 160.
[...]
De assemblage en kwaliteits controle had inderdaad beter gekund, maar afgezien van de communicatie neem ik mijn pet af voor de operatie. We lezen hier natuurlijk alleen de dingen die mis zijn gegaan en dat is met zo'n gigantische operatie bijna niet te voorkomen.Edenaar1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:33:
Sinds november eigenaar van de Winora bakfiets. Tevreden met de fiets, echter had ik mijn twijfels als over inspanning van Baboe om de fiets fietsklaar te maken…
Heb roestvorming op voorwiel, voornamelijk op remklauwen en remschijf + bouten. Iemand tips?
Als ik die foto's bekijk dan zie ik niets vreemds, alleen de remschijf en montage boutjes vertonen wat corrosie. Volgens mij wordt de fiets veel gebruikt en dat kan natuurlijk ook prima in winter. In die natte winterse omstandigheden, met modder en -vooral- pekel, is het helemaal niet gek dat de slijtende onderdelen als de remschijf en ketting, die het meest te verduren krijgen, wat roest gaan vertonen.
Mijn advies zou zijn om boel regelmatig even af te spoelen met een tuinslang om het strooizout geen kans te geven. De kettingkast beschermt de ketting in pricipe tegen de ergste modder en vuil, maar ik raad iedereen aan die ook regelmatig te controleren. Door de kracht van de middenmotor krijgt de ketting het behoorlijk te verduren. De eventuele slijtage zorgt ervoor dat de ketting oprekt en langzaam de tandwielen "op eet". Het is niet gek dat een ketting na 1,500km "op" is. Een nieuwe ketting kost rond de 30 euro, maar als je er te lang mee doorrijdt moet je ook de tandwielen vervangen en dan lopen de kosten snel op, zeker als je het niet zelf kan doen en ook arbeid moet betalen.
Dank voor de uitgebreide reactie. Heb ervoor gekozen de bakfiets een beurtje te geven bij gerenommeerde fietsenmaker waar wij altijd komen. Fiets controle, afstellen waar nodig, motor update en motor afstellen voor zover dat mogelijk is.. kost me €100,- maar weet ik in ieder geval zeker dat de fiets goed is en heb bewijs dat het onderhouden is.wr28375 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:47:
[...]
De assemblage en kwaliteits controle had inderdaad beter gekund, maar afgezien van de communicatie neem ik mijn pet af voor de operatie. We lezen hier natuurlijk alleen de dingen die mis zijn gegaan en dat is met zo'n gigantische operatie bijna niet te voorkomen.
Als ik die foto's bekijk dan zie ik niets vreemds, alleen de remschijf en montage boutjes vertonen wat corrosie. Volgens mij wordt de fiets veel gebruikt en dat kan natuurlijk ook prima in winter. In die natte winterse omstandigheden, met modder en -vooral- pekel, is het helemaal niet gek dat de slijtende onderdelen als de remschijf en ketting, die het meest te verduren krijgen, wat roest gaan vertonen.
Mijn advies zou zijn om boel regelmatig even af te spoelen met een tuinslang om het strooizout geen kans te geven. De kettingkast beschermt de ketting in pricipe tegen de ergste modder en vuil, maar ik raad iedereen aan die ook regelmatig te controleren. Door de kracht van de middenmotor krijgt de ketting het behoorlijk te verduren. De eventuele slijtage zorgt ervoor dat de ketting oprekt en langzaam de tandwielen "op eet". Het is niet gek dat een ketting na 1,500km "op" is. Een nieuwe ketting kost rond de 30 euro, maar als je er te lang mee doorrijdt moet je ook de tandwielen vervangen en dan lopen de kosten snel op, zeker als je het niet zelf kan doen en ook arbeid moet betalen.
Je had inderdaad gelijk mbt de roestvorming op de remschijven, je voorkomt het niet gaven ze aan en het zat niet op de delen waar de klauw op remt.
Moet wel zeggen, heb het idee dat de fiets wat beter / lekkerder fiets dan voordat ik ‘m bracht. Motor loopt wat lekkerder lijkt het!
Wij hebben sinds november eindelijk de Winora bakfiets (de city-e was opgehaald in mei dus heeft ook ruim een half jaar geduurd). Nu hebben wij het issue dat de accu niet goed vast klikt - soms is die er al uitgevallen tijdens het fietsen. Hebben jullie dit ook?
Het is nog steeds vrij stil qua levering van nieuwe Winora's, bij Babboe kunnen ze niets vertellen, Westerman reageert niet, ook op dit forum zie ik weinig berichten dat mensen een nieuwe fiets hebben ontvangen in januari, februari of maart. Ik neem aan dat er meer mensen wachten op een fiets die geleverd moet worden, iemand die weet wat de stand van zaken is of iets gehoord heeft?
Je moet hem erin klikken en dan NIET meer vastdraaien met de sleutel, daar gaat hij juist los van. Je klikt hem er gewoon in en dan draait de sleutel vanzelf al om. Kijk maar eens. Als je de sleutel zelf nog draait, maak je de accu dus juist weer los. Ben ik ook proefondervindelijk achtergekomen nadat de mijne er meermaals uit viel.jordii90 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:20:
Wij hebben sinds november eindelijk de Winora bakfiets (de city-e was opgehaald in mei dus heeft ook ruim een half jaar geduurd). Nu hebben wij het issue dat de accu niet goed vast klikt - soms is die er al uitgevallen tijdens het fietsen. Hebben jullie dit ook?
Je kan m toch ook erin doen en vastklikken zonder de sleutel erin?
Ik klik m zo weer terug na een sporadische keer dat ik de accu eruit haal.
Ik klik m zo weer terug na een sporadische keer dat ik de accu eruit haal.
We hebben nu, als antwoord op een mail aan de klantenservice met de vraag wanneer de Winora geleverd wordt, een hele onduidelijke mail ontvangen van Babboe, met daarin het bericht dat de Winora niet meer leverbaar is. Heel vreemd en kil bericht, vraag me af of we dit ook hadden gehoord als we niets hadden gevraagd. Maar goed, zijn er meer mensen die dit antwoord hebben gekregen?
We overwegen nu toch maar de Babboe City te nemen, beetje tegen wil en dank.
We overwegen nu toch maar de Babboe City te nemen, beetje tegen wil en dank.
Wij hebben de Winora bakfiets rond juni `24 gekregen en lopen tegen hetzelfde probleem aan. De bakfiets van de standaard af krijgen verliep al een poosje wat lastig en na inspectie blijkt de standaard gescheurd en verroest. Volgens mij klapt hij tegen het frame bij het inklappen, is er vervolgens een scheur ontstaan en wordt er roest gevormd. Onze bakfiets staat altijd binnen en wordt goed onderhouden en schoongehouden. Gezien het rubber wat eromheen zit was deze zwakke plek al wel bekend bij de fabrikant.HKD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:49:
Inmiddels 5 maanden in het bezit van de Winora FUB. Ik dacht nu van mijn Babboe frustratie af te zijn, maar helaas. Sinds de kerstvakantie merkte ik dat de fiets nogal scheef stond op de standaard. Toen ik deze weer recht probeerde te zetten merkte ik dat de twee poten los van elkaar bewogen.
Fiets (met enige moeite) op de kop gezet en ik wist niet wat ik zag. Een scheur in de standaard en een hoop roest op die plek. Het is wachten op de definitieve breuk.
Babboe gebeld, zij maakten een case aan en ik zou terug gebeld worden. Maar het laat zich raden, geen telefoontje of mailtje. Vandaag weer gebeld en dit keer vertelde dame aan de telefoon mij dat het om slijtage gaat en hiervoor geen garantie is. Het lijkt mij eerder een constructie fout, dit mag toch niet al slijten binnen 5 maanden lijkt mij.
Ik ga morgen naar mijn fietsenmaker en die gaat het bekijken. Maar ik ben benieuwd op dit forum of meer mensen dit probleem hebben? En heeft iemand misschien nog tips hoe hier mee om te gaan?
[Afbeelding]
Toch wel gevaarlijk als de bakfiets op de standaard staat met een paar kinderen erin.
Ik heb babboe een aantal keren gebeld maar sta lang in de wacht. Nu heb ik een bericht achtergelaten via het contact formulier. Omdat de kans nogal groot is dat we geen of heel laat reactie ontvangen laten we de bakfiets ondertussen repareren door de plaatselijk fietsenzaak. Ik heb geen zin om weer een lange tijd zonder bakfiets te zitten

Advies aan iedereen die een Winora heeft gekregen, controleer de standaard.
:strip_exif()/f/image/KtqEVy8irYxh3ciycWweJr5S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RvHOvYMBk9UFY90sh13rUPnL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SCxC04oTdYw7gE6RtTHt864g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/86VIvrVLZgsdFZ9H9Uz3TwA4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Wakasaki op 27-03-2025 10:50 ]
Onze Winora (eind ‘24 ontvangen) heeft exact hetzelfde probleem, standaard is in een paar maanden tijd op precies dat punt doorgeroest. Ik heb gemeld bij Babboe met verzoek om onder garantie te vervangen. Klantenservice gaf aan dat het tot wel drie weken kan duren voordat er antwoord komt.Wakasaki schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:47:
[...]
Wij hebben de Winora bakfiets rond juni `24 gekregen en lopen tegen hetzelfde probleem aan. De bakfiets van de standaard af krijgen verliep al een poosje wat lastig en na inspectie blijkt de standaard gescheurd en verroest. Volgens mij klapt hij tegen het frame bij het inklappen, is er vervolgens een scheur ontstaan en wordt er roest gevormd. Onze bakfiets staat altijd binnen en wordt goed onderhouden en schoongehouden. Gezien het rubber wat eromheen zit was deze zwakke plek al wel bekend bij de fabrikant.
Toch wel gevaarlijk als de bakfiets op de standaard staat met een paar kinderen erin.
Ik heb babboe een aantal keren gebeld maar sta lang in de wacht. Nu heb ik een bericht achtergelaten via het contact formulier. Omdat de kans nogal groot is dat we geen of heel laat reactie ontvangen laten we de bakfiets ondertussen repareren door de plaatselijk fietsenzaak. Ik heb geen zin om weer een lange tijd zonder bakfiets te zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan jouw plaatselijke fietsenmaker dit repareren? Ik heb tot nu toe moeite een fietsenmaker te vinden die denkt aan de juiste onderdelen te kunnen komen.
Hij gaat over twee weken naar de fietsenmaker. Ik zal even laten weten hoe dat afloopt.Snip schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Onze Winora (eind ‘24 ontvangen) heeft exact hetzelfde probleem, standaard is in een paar maanden tijd op precies dat punt doorgeroest. Ik heb gemeld bij Babboe met verzoek om onder garantie te vervangen. Klantenservice gaf aan dat het tot wel drie weken kan duren voordat er antwoord komt.
Kan jouw plaatselijke fietsenmaker dit repareren? Ik heb tot nu toe moeite een fietsenmaker te vinden die denkt aan de juiste onderdelen te kunnen komen.
Op 10 januari, heeft HKD een foto geplaatst, van de "doorgeroeste" standaard. Ik denk dat er te veel druk wordt uitgeoefend op een relatief kleinoppervlak.(zie foto 6) Mijn oplossing is, een stalen hoeklijn 3cm breed, Contact oppervlak wordt groter. (Standaard wordt dus minder zwaar belast) De hoeklijn, wordt met de bestaande bout vastgezet aan het frame. Het geheel is in de primer gezet, gespoten en vervolgens in de tectyl-coating. Heb direkt na ontvangst,de bakfiets uitelkaar gehaald en alle gelakte/ holle delen met tectyl behandeld. Tevens een wrapfolie aangebracht op de buizen van de bak en extra folie op het buisframe boven de trapas.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
LIjkt me ook dat vocht lekker lang kan blijven zitten in dat rubbertje waardoor het harder roest.. Ik zou er een paar gaatjes in prikken in ieder geval.
Dit ga ik bij ons dan ook maar eens bekijken dan. Bizar dat dingen zo slecht gemaakt kunnen worden.Wakasaki schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:47:
[...]
Wij hebben de Winora bakfiets rond juni `24 gekregen en lopen tegen hetzelfde probleem aan. De bakfiets van de standaard af krijgen verliep al een poosje wat lastig en na inspectie blijkt de standaard gescheurd en verroest. Volgens mij klapt hij tegen het frame bij het inklappen, is er vervolgens een scheur ontstaan en wordt er roest gevormd. Onze bakfiets staat altijd binnen en wordt goed onderhouden en schoongehouden. Gezien het rubber wat eromheen zit was deze zwakke plek al wel bekend bij de fabrikant.
Ik heb babboe een aantal keren gebeld maar sta lang in de wacht. Nu heb ik een bericht achtergelaten via het contact formulier. Omdat de kans nogal groot is dat we geen of heel laat reactie ontvangen laten we de bakfiets ondertussen repareren door de plaatselijk fietsenzaak. Ik heb geen zin om weer een lange tijd zonder bakfiets te zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
FYI, the Winora rain cover is now available at the Babboe webshop to get it using the voucher they sent for free accessories.
https://shop.controleerje...2-batavus-fier-2-bakfiets
https://shop.controleerje...2-batavus-fier-2-bakfiets
Wij hebben nu de Winora sinds oktober ongeveer en hij bevalt erg goed. Vooral als je van een oude (tweedehands) Babboe komt, zoals wij. Vanaf het begin valt het wel op dat de fiets wat rare geluiden maakt. Bij het remmen (nogal hard en ratelend geluid), maar ook af en toe tijdens het fietsen horen we soms een bijzonder geluid, alsof er ergens een metalen kabel door het frame glijd, ofzo.Mod_Aap schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:53:
[...]
Als ik naar de foto's van Quick-Flupke kijk zit inderdaad de de remklauwadapter verkeerd om. Makkelijke reparatie dus. (Adapter omdraaien en nieuwe remblokken) Bedankt voor de hulp!
Zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding]
Wel prutswerk van Winora dit....
Nu heb ik naar aanleiding van dit bericht meteen even mijn remmen gecontroleerd en die lijken bij ons wél goed te zitten. Ze remmen dan ook prima, maar het blijkt dus niet zoveel uit te maken voor het gekke geluid dat ze produceren. En we horen dat ook bij andere Winora's in de buurt.
Verder voor de meelezers: wij hebben hem verzekerd bij Centraal Beheer. Omdat we ook niet wisten welke waarde we moesten opgeven, heb ik gewoon de maximale cataloguswaarde (5200,-) opgegeven. Voor het maandbedrag maakte dit niet zo veel uit. We betalen nu 22 euro per maand, geloof ik. Een goedkopere verzekering (en/of met betere voorwaarden) kon ik zo snel niet vinden.
De kwaliteit van de uitgeleverde Winora's is niet allemaal even goed.
Wij hebben onze Winora eind december 2024 geleverd gekregen en ervaren ook het schurende geluid bij het remmen. We hebben advies gekregen van de fietsenmaker om de rem goed heet te laten worden bij een bultje naar beneden, zodat alles wegbrandt en de schijven weer schoon zijn.
Daarnaast werkte de Enviolo sinds enkele weken niet meer naar behoren. Het 'schakelen' ging al wat zwaarder, maar na enige tijd konden we alleen maar in de 'lage versnelling' waardoor we heel veel omwentelingen moesten maken of nog veel meer omwentelingen.
Na contact met Babboe wachten we nu nog steeds op een afspraak voor reparatie. In de tussentijd heeft de lokale fietsenmaker met ervaring met Enviolo geconstateerd dat de hele naaf af fabriek niet goed was.
Een nieuw achterwiel werd gemonteerd en alles functioneert weer als vanouds. En: de arbeid en het materiaal is rechtstreeks vergoed door Accell. Dus die route werkt blijkbaar wel.
Ander aandachtspunt is het tracé van de versnellingskabels. Deze hebben veel bochten en dus wrijving. Voor nu is het voldoende, maar mogelijk herstellen we dat later nog.
Wij hebben onze Winora eind december 2024 geleverd gekregen en ervaren ook het schurende geluid bij het remmen. We hebben advies gekregen van de fietsenmaker om de rem goed heet te laten worden bij een bultje naar beneden, zodat alles wegbrandt en de schijven weer schoon zijn.
Daarnaast werkte de Enviolo sinds enkele weken niet meer naar behoren. Het 'schakelen' ging al wat zwaarder, maar na enige tijd konden we alleen maar in de 'lage versnelling' waardoor we heel veel omwentelingen moesten maken of nog veel meer omwentelingen.
Na contact met Babboe wachten we nu nog steeds op een afspraak voor reparatie. In de tussentijd heeft de lokale fietsenmaker met ervaring met Enviolo geconstateerd dat de hele naaf af fabriek niet goed was.
Een nieuw achterwiel werd gemonteerd en alles functioneert weer als vanouds. En: de arbeid en het materiaal is rechtstreeks vergoed door Accell. Dus die route werkt blijkbaar wel.
Ander aandachtspunt is het tracé van de versnellingskabels. Deze hebben veel bochten en dus wrijving. Voor nu is het voldoende, maar mogelijk herstellen we dat later nog.
Hoe heb je ervoor gezorgd dat Accell het vergoed heeft. Wij hebben het probleem met de standaard en wil het best laten repareren bij een lokale fietsenmaker. Maar hoe verhaal in dan de kosten bij Accell?
De fietsenmaker heeft dat zelf rechtstreeks geregeld. Je kunt het de fietsenmaker vooraf vragen. Eerst gaf hij aan alleen materiaal en uren voor ons. Achteraf gaf hij aan dat alles vergoed isBVisscher schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:34:
Hoe heb je ervoor gezorgd dat Accell het vergoed heeft. Wij hebben het probleem met de standaard en wil het best laten repareren bij een lokale fietsenmaker. Maar hoe verhaal in dan de kosten bij Accell?
Bij ons is het standaard vernieuwd en was helemaal gratis bij een Batavus fietsenmaker.
wij kwamen er ook pas achter dat de standaard is doorgezakt, dus we gaan deze week maar naar de fietsenmaker. Ik zie dat de standaard van Batavus 200 euro kost en die zou er onder moeten passen. Laten we hopen dat hij ook zo coulant is en de rekening doorstuurt naar Batavus.