Tien PWM fans aansturen via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Hallo,

Ik zou graag 10 fans uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm willen aansturen via home assistant. Zijn er dergelijke producten op de markt die dat kunnen?

Ik heb zelf gezocht, maar kom vooral ESP32 e.d. producten tegen die volgens mij enkel voor 1 fan werken?

Per stuk trekken ze 0.12A volgens de spec https://www.arctic.de/en/P14-PWM/ACFAN00124A/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De hamvraag, allemaal dezelfde snelheid of individueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
Goede! Allemaal dezelfde snelheid is goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:32
ik weet niet wat je verdere eisen zijn, maar als ze allemaal een hard mogen gaan, kun je kijken na de heatbooster:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het zijn 4-pin fan's, snelheid regel je met een stuursignaal. Daar hoeft geen vermogen te leveren. Enige wat je dus nodig hebt is een voeding die genoeg power kan leveren, dan kan je vervolgens alle 10 de fans gewoon parallel zetten, bijvoorbeeld met splitters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
@Septillion Daar zat ik ook al te denken! :)

@canonball Haha, grappig ik ben precies dat aan het maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Die PWM PST fans van arctic kan je doorlussen op elkaar, vervolgens stuur je ze met 1 aansluiting aan en gaan ze allemaal even hard.

Je kunt de heatbooster gebruiken, maar zelf met PWM regeling op een ESP32 bordje is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

_JGC_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:08:
Die PWM PST fans van arctic kan je doorlussen op elkaar, vervolgens stuur je ze met 1 aansluiting aan en gaan ze allemaal even hard.
Ik vraag mij af of de draadjes dik genoeg zijn voor 10 stuks.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
DukeBox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:11:
[...]

Ik vraag mij af of de draadjes dik genoeg zijn voor 10 stuks.
In het gelinkte topic is 15 stuks op die dunne draadjes heel normaal. Sommigen gaan buiten specs tot 18 stuks, werkt meestal ook prima.

Het probleem is niet de dunne draadjes van die fans, maar feit dat het PWM signaal niet zuiver genoeg meer is als je meer dan 15 fans doorlust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 20:20
Av3ng3rtje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:58:
@canonball Haha, grappig ik ben precies dat aan het maken!
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Dan is dit topic sowieso even een aanrader! (Die Heatbooster die @canonball trouwens ook, soldeer ook genoeg zelf, maar besloten deze te pakken, de software die er op staat maakt t direct echt af O+ )

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12
Een ESP32 heeft 16 PWM kanalen, de meeste voorbeelden gebruiken er maar 1, maar je kunt ze afaik alle 16 gebruiken, bijvoorbeeld met ESPHome: https://esphome.io/components/output/ledc.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO13
    frequency: 25000 Hz
    id: fan1
    pin: GPIO16
    id: fan2
    pin: GPIO17
    id: fan3
    pin: GPIO18
    id: fan4

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:32
Paul schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:09:
Een ESP32 heeft 16 PWM kanalen, de meeste voorbeelden gebruiken er maar 1, maar je kunt ze afaik alle 16 gebruiken, bijvoorbeeld met ESPHome: https://esphome.io/components/output/ledc.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
output:
    pin: GPIO13
    id: fan1
    pin: GPIO16
    id: fan2
    pin: GPIO17
    id: fan3
    pin: GPIO18
    id: fan4
Ik stuur 12 Arctic Fans aan met een ESP32 op mijn Jaga radiator.
de fans aangesloten op 12V en het snelheid signaal op de ESP32.

En dan met deze code regel ik de snelheid

code:
1
2
3
4
5
6
7
light:
  - platform: monochromatic
    output: pwm_signal
    name: "Woonkamer - DBE"
    gamma_correct: 1.0
    id: dbe_woonkamer
    icon: mdi:fan

Nadeel is dat de door mij gebruikte arctic fans een minimale snelheid hebben. Dus de regeling tussen de 0% en 30% doet nauwelijks iets en de fans blijven altijd heel zachtjes draaien bij 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Flappie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:14:
Nadeel is dat de door mij gebruikte arctic fans een minimale snelheid hebben. Dus de regeling tussen de 0% en 30% doet nauwelijks iets en de fans blijven altijd heel zachtjes draaien bij 0%.
Dat is de reden dat ik mijn PWM-fans niet aanstuur via hun PWM-ingang. Ik PWM direct de voeding met een mosfet, dan heb je wel het gehele bereik en kunnen de fans ook echt uit :P

Edit: even in het archief gezocht, het is alweer een tijdje geleden. Ik gebruik daar een IRLZ44N voor: Gizz in "Bestaat er een spanningsregelaar voor een ESP module"

De Arctic P14 PWM PST die @Av3ng3rtje gaat inzetten gaan wel uit bij een duty cycle van <5%, dus dat is makkelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 25-04-2024 09:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-06 19:43
Waarom gebruik je geen echte ventilator?
De laatse tijd zie je ze nu ook bij ons in de winkels, doosje met paar chinese plastieken fans met magneetjes... voor een goei 100 euro. ZOT!
Levensduur van je plastieken fans? Mss 2 a 3 jaar...
De raarste trukken om ze stil te houden, zijn ze dan stil dan verplaatsen ze geen lucht meer...
PWM sturingen en de raarste uitvoeringen...

https://www.solariumparts.com/nl/radiaal-ventilator.html is maar een voorbeeld.
Dit in combinatie met een Shelly. Beter kun je het niet maken. En je bent wss goedkoper

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RedPas computerfans van hoge kwaliteit zijn vaak stiller én (groot voordeel als je ze onder een radiator wil hangen) veel dunner :)

De ventilator waarnaar je linkt lijkt erg lomp (al staan er geen maten bij) en hij lijkt direct gevoed met 230V(?). Hoe wil je daarvan de snelheid aanpassen met een Shelly?

Goedkoper waag ik ook te betwijfelen. Voor €70 heeft de TS 10 fans van 140mm per stuk, dus 1,4 meter aan fans. Jouw voorbeeld is één ventilator voor €75 en dat ding lijkt me niet een meter breed (al is het slecht te bepalen, want er staan 0 specificaties bij).

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 25-04-2024 09:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:04
GEwoon de heatbooster die al eerder genoemd is. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-06 19:43
Gizz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:33:
@RedPas computerfans van hoge kwaliteit zijn vaak stiller én (groot voordeel als je ze onder een radiator wil hangen) veel dunner :)

De ventilator waarnaar je linkt lijkt erg lomp (al staan er geen maten bij) en hij lijkt direct gevoed met 230V(?). Hoe wil je daarvan de snelheid aanpassen met een Shelly?

Goedkoper waag ik ook te betwijfelen. Voor €70 heeft de TS 10 fans van 140mm per stuk, dus 1,4 meter aan fans. Jouw voorbeeld is één ventilator voor €75 en dat ding lijkt me niet een meter breed (al is het slecht te bepalen, want er staan 0 specificaties bij).
Het was een rap zoek voorbeeld.
Als jij denkt dak plastieken fans een langer leven zullen hebben...
Op de laagste snelheid zal ie toch nog meer lucht verplaatsen dan die plastieke.
Ja je komt goedkoper uit en zal er langer plezier van hebben en minder geluid.

Laten we es 2 winters wachten... Es kijken hoe je plastieken nog goed draaien... Op den duur zal je ze moeten opstarten aan 100% en dan terugregelen naar 30% bv.
Terwijl dat die radiaal ventilator al een dikke 30j hun dienst bewijzen. met quasi nul onderhoud, goed stofzuigen.

Ik expirementeer al 3jaar met zulke dingen, maar dan geen goedkope pc fans, maar fans van 140mm op 24V. En tempgestuurd

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 21:50

Metalfreak

Hoije woh!

RedPas schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:44:
[...]

Op de laagste snelheid zal ie toch nog meer lucht verplaatsen dan die plastieke.

Laten we es 2 winters wachten... Es kijken hoe je plastieken nog goed draaien... Op den duur zal je ze moeten opstarten aan 100% en dan terugregelen naar 30% bv.
Terwijl dat die radiaal ventilator al een dikke 30j hun dienst bewijzen. met quasi nul onderhoud, goed stofzuigen.

Ik expirementeer al 3jaar met zulke dingen, maar dan geen goedkope pc fans, maar fans van 140mm op 24V. En tempgestuurd
BIj mij hangen nu al 3 jaar 140mm fans onder de radiatoren in de woonkamer, doen het nog altijd prima en zijn nog steeds heel stil. Ik heb er na het installeren ook geen omkijken meer naar, temperatuursensor aan de verwarmingsbuis gekoppeld en het gaat allemaal vanzelf. Ik regel ze overigens niet terug omdat ze stil genoeg zijn om gewoon te blijven draaien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RedPas schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:44:
[...]

Mijn fans doen het nog prima na twee jaar. Net als bij velen anderen in dit ervaringstopic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. De levensduur is vooral afhankelijk van de lagers (glij, kogel, fluid), die bepalen hoe lang een fan kan draaien voordat de frictie toeneemt. Dat de fan-blades van kunststof ipv metaal zijn zorgt er niet voor dat de fans moeizamer gaat draaien. Sterker nog: kunststof is lichter, er hoeft minder massa in beweging gebracht te worden en de belasting van de lager is minder.

Laten we ook even kijken naar de use-case waar die fans normaal voor bedoeld zijn: jaren(!) probleemloos draaien in een pc. Niet alleen tijdens het stookseizoen, maar het hele jaar door. Die dingen lopen ook niet aan na een halfjaar (twee stookseizoenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:32
Gizz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:56:
[...]

Dat is de reden dat ik mijn PWM-fans niet aanstuur via hun PWM-ingang. Ik PWM direct de voeding met een mosfet, dan heb je wel het gehele bereik en kunnen de fans ook echt uit :P

Edit: even in het archief gezocht, het is alweer een tijdje geleden. Ik gebruik daar een IRLZ44N voor: Gizz in "Bestaat er een spanningsregelaar voor een ESP module"

De Arctic P14 PWM PST die @Av3ng3rtje gaat inzetten gaan wel uit bij een duty cycle van <5%, dus dat is makkelijk.
Deze had ik ook geprobeerd met mijn arctic fans maar die vonden dat niet zo leuk en gaven een hoge fluit toon wanneer aangestuurd met de IRLZ44N. Aansturen via de eigen PWM pin gaat veel beter.
En als ze op de laagste stand draaien zijn ze compleet onhoorbaar. Zelfs met 12 stuks waar je vlak naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Flappie dat kan ik reproduceren en heeft (in mijn geval) te maken met de frequentie van de PWM. Maar een andere frequentie (kan even niet checken wat ik nu precies gebruik) zorgde ervoor dat het geluid compleet verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:24
Heb hier 9 fans met een esp er aan draaien, hierop draait esphome. Werkt perfect via home
Assistant .

Heb evt wel het script voor je
Pagina: 1