Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 11:21
Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden verhuisd en ben bezig het hele huis te verbouwen. Toen we hierin kwamen hadden we 3 stoppen en niets was geaard. We hebben de hele installatie laten vervangen, dus werkelijk ieder draad is opnieuw getrokken. Dit is gedaan door een erkende elektricien en voor een certificaat dat hij nodig heeft is ons huis ook nog eens gekeurd.
Echter hebben wij al vanaf het begin een vreemd stroom probleem, iedere paar maanden is er wel weer een lamp kapot, of ze beginnen met knipperen het zijn ook nieuwe lampen die kapot gaan.
Nu ben ik begonnen met het eruit jakkeren van een vloer. Alleen de jakkerhamer doet heel vreemd, aan het begin gaat het prima maar na een tijdje heeft hij de neiging om af te slaan. Ook knipperen de lampen in de rest van het huis. Ik heb er een filmpje van gemaakt om te bewijzen dat ik niet hallucineer.
YouTube: 21 April 2024
Ik heb meerdere stopcontacten geprobeerd die op verschillende groepen zitten. De groepen zijn vrijwel ongebruikt. De hamer zelf is 1100 watt, en van Makita dus geen troep.
Nu heb ik de elektricien al eens gevraagd hoe dit kan, hij zei dat het door piekspanningen kan komen in het elektriciteitsnet. Mijn buurman heeft toevallig 39 zonnepanelen, kan het hierdoor komen of zijn het spoken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de netspanning al eens gemeten? Hier is de netspanning soms ook vrij hoog. We hebben ook wat vaker dan normaal een defecte lamp of adapter. Als de netspanning echt heel hoog is, is dat niet echt goed voor apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Middenspanningshuisje in je buurt?

True RMS voltmeter een tijdje in de gaten houden kan je een indicatie geven.

Meet ook even in de nacht als de auto's zijn volgeladen en de zonnepanelen niet werken.

En heb je je 1 fase laten aanpassen in 3 fase?

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 21-04-2024 17:26 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt mij dat er een draad een slechte verbinding maakt op die groep, door opwarmen/afkoelen zo af en toe nog verbinding.

@wolly_a De marge is hoe dan ook vrij groot dat iets moet blijven werken. Een losse nuldraad is dan logischer.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2024 17:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:39
huppelepups schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:17:
Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden verhuisd en ben bezig het hele huis te verbouwen. Toen we hierin kwamen hadden we 3 stoppen en niets was geaard. We hebben de hele installatie laten vervangen, dus werkelijk ieder draad is opnieuw getrokken. Dit is gedaan door een erkende elektricien en voor een certificaat dat hij nodig heeft is ons huis ook nog eens gekeurd.
Echter hebben wij al vanaf het begin een vreemd stroom probleem, iedere paar maanden is er wel weer een lamp kapot, of ze beginnen met knipperen het zijn ook nieuwe lampen die kapot gaan.
Nu ben ik begonnen met het eruit jakkeren van een vloer. Alleen de jakkerhamer doet heel vreemd, aan het begin gaat het prima maar na een tijdje heeft hij de neiging om af te slaan. Ook knipperen de lampen in de rest van het huis. Ik heb er een filmpje van gemaakt om te bewijzen dat ik niet hallucineer.
YouTube: 21 April 2024
Ik heb meerdere stopcontacten geprobeerd die op verschillende groepen zitten. De groepen zijn vrijwel ongebruikt. De hamer zelf is 1100 watt, en van Makita dus geen troep.
Nu heb ik de elektricien al eens gevraagd hoe dit kan, hij zei dat het door piekspanningen kan komen in het elektriciteitsnet. Mijn buurman heeft toevallig 39 zonnepanelen, kan het hierdoor komen of zijn het spoken?
Zou ook nog een te lage spanning kunnen zijn. Wel eens gezien dat de laatste aansluitingen maar 200V over hielden. Als je dan een zwaar apparaat aanzette dipte de spanning zo ver in dat de lampen begonnen te knipperen. Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd een belletje netbeheerder doen... Die meten dat zo voor je na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 16:39
Kan je zo'n P1-dongle aan je meter hangen? Dan kan je de voltages een beetje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:04
Heb je nu 1fase of 3fasen?
Misschien dat je nul ergens niet goed verbonden is. Kan in theorie ook aan de leverancierkant zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door OnTracK op 21-04-2024 17:51 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Steek eens een verbruiksmeter in een wandcontactdoos die het voltage laat zien. Of met P1 meter kun je dit ook aflezen van je eigen meterkast.

Als het bij de meter boven de 253 of onder de 207 V zit, en probeer dit vooral ook op momenten dat je veel stroom verbruikt (oven, waterkoker, stofzuiger), kun je de netbeheerder bellen en dit demonstreren als ze langskomen. Is het bij een WCD zo maar niet in de meterkast, dan heb je een (brand)gevaarlijk probleem in huis, namelijk een slecht contact waar hitte kan ontstaan.

Mijn ervaring van een ogenschijnlijk vergelijkbaar probleem:

Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
De netbeheerder zou het ook bij de meetverantwoordelijke moeten kunnen opvragen. Het voltage op elke fase is 1 van de datakanalen die het meetbedrijf verplicht moet opslaan en controleren volgens de meetcode elektriciteit. (of ze er een standaard procedure voor hebben om het op te vragen of een onderzoek te laten verrichten is een tweede)

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 21-04-2024 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Gezien je beschrijving geloof ik niet zo in piekspanningen, dan zou dit tevens bij de hele buurt zo moeten zijn.

Klinkt meer als een slechte verbinding.

Wat je nu wilt doen is diagnostiek zodat het probleem helder wordt.

Hebben je buren dezelfde problemen? Dan ligt het aan het netwerk en moet je de netwerkleverancier inschakelen.

Gebeurt het op 1 fase, 1 aardlek of zelfs maar op 1 groep dan moet je de draden van die groep nakijken., gebeurt het op meerdere fasen dan heb je waarschijnlijk met een zwevende nul te maken. Ook is het verstandig om voltages te meten op alle groepen zonder belasting, en ook de voltages op alle groepen waarbij je elke fase omstebeurten een zwaardere verbruiker geeft.

Als we die gegevens hebben kunnen we je veel gerichter helpen, nu is het echt een schot in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:11
Groningerkoek schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:20:
Gebeurt het op 1 fase, 1 aardlek of zelfs maar op 1 groep dan moet je de draden van die groep nakijken., gebeurt het op meerdere fasen dan heb je waarschijnlijk met een zwevende nul te maken.
Dit. Losse verbinding in een nul ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Met ^; dit stinkt naar een losse verbinding hier of daar. Als je wat van electiciteit kent, en veilig kan werken: even de meterkast openschroeven en daar alles vastzetten; je voelt snel genoeg of er een losser zat dan de rest (en dan zie je vaak ook dat die wat verkleurd is van de warmte).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >>DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Wat al eerder is opgemerkt maar... aandraaien alleen is niet genoeg, het kan zijn dat een (blauwe) draad niet onder de klem zit..maar aan de andere kant van de klem (dat zie je haast niet) dan kan je wel de schroef nog meer aandraaien maar helpen doet het niet.
Dan de 3 automaten/schakelaars onder de kwh meter uit zetten en dan met een punttang controleren als een (blauwe) draad kompleet los zit.
Vooral als je onder een 'kam-rail' draden op de automaat wil vast zetten is het heel goed uitkijken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Bedankt voor alle suggesties, ik zal het een en ander gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zou die elektricien het laten uitzoeken. Het is gekomen na dat hij zijn werk heeft opgeleverd. Hij kan op zijn minst zijn werk komen controleren. Een losse nul lijkt mij ook het meest voor de hand liggende.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is hier al gezegd maar als je een driefasige aansluting hebt dan kan een losse nuldraad zorgen voor een te hoge spanning op bepaalde fasen afhankelijk van hoe de belasting over de fasen verdeeld zit. Bij ons heeft dit geleid tot over de 10k schade aan defecte apparatuur. Oorzaak: de elektricien had de klem zo hard aangedraaid dat hij stuk was gegaan. Daardoor zat de nuldraad niet goed vast en ging die vonken.

Dit is ondertussen al meer dan 2 jaar geleden maar ik ben nog altijd zenuwachtig als er weer eens een LED lamp stuk gaat of wat gaat knipperen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
peter123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:27:
Ik zou die elektricien het laten uitzoeken. Het is gekomen na dat hij zijn werk heeft opgeleverd. Hij kan op zijn minst zijn werk komen controleren. Een losse nul lijkt mij ook het meest voor de hand liggende.
Elektricien is zojuist langs geweest, hij heeft de hele meterkast nagemeten en geen gekke spanningen gevonden. Hij heeft ook alle draden nagekeken in de meterkast of ze goed vastzitten.
P1 dongle heb ik besteld, informatie heb ik bij netbeheerder opgevraagd.
Zal vanavond eens gaan meten met een voltage meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Netbeheerder ziet helaas geen vreemde spanningen. Via de p1 app zie ik alleen dat het verbruikt op en neer gaat (machine gaat aan en uit).
Ik heb hetzelfde probleem bij de magnetron, op een hele andere groep. Hij slaat constant aan en uit, als ik hem dan even van de stroom afhaal doet hij het weer prima. De jekkerhamer heeft ook nog steeds hetzelfde probleem op een hele andere groep.
Tijdens het jekkeren meet ik gewoon 220v op het stopcontact ernaast.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@huppelepups Als de netspanning in de hoofdmeter OK is, dan komt het dus uit het huis/groepenkast.
Het is me niet duidelijk of je de spanningen ook op de P1 telegrammen bekeken hebt, dat is vanaf DSMR5, post anders een foto van de meter. Dan is er gelijk uitsluitsel of je nu 1fase of 3fase aangesloten bent.

Met een contactprobleem met zwevende nul, maar zonder driefase groepen, moet het haast wel in de groepenkast zitten.
Eventueel wat closeups van hoe die er vanbinnen uit ziet kan ook een inzicht geven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
huppelepups schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:07:
Netbeheerder ziet helaas geen vreemde spanningen. Via de p1 app zie ik alleen dat het verbruikt op en neer gaat (machine gaat aan en uit).
Ik heb hetzelfde probleem bij de magnetron, op een hele andere groep. Hij slaat constant aan en uit, als ik hem dan even van de stroom afhaal doet hij het weer prima. De jekkerhamer heeft ook nog steeds hetzelfde probleem op een hele andere groep.
Tijdens het jekkeren meet ik gewoon 220v op het stopcontact ernaast.

Iemand nog ideeën?
Als je ergens een slechte verbinding hebt merk je dat vaak pas bij een hoger vermogen, want dan heb je een spanningsval over de weerstand (slechte verbinding). Dus het kan sowieso niet onbelast gemeten worden. Wat wel interessant is om te meten of dit uit de meterkast komt of niet.

Wat ik zou doen is de deksel van de meterkast loshalen en het stopcontact ook, dan die boorhamer erin steken en aanzetten (kacheltje is misschien nog beter want dat is in feite een constante weerstand). De spanning op het stopcontact meten (met de boorhamer aan) en dan op diezelfde groep in de meterkast meten, ook met de boorhamer aan. Dan weet je al meer in welke richting je moet zoeken, mocht dat allebei hetzelfde resultaat opleveren, dus allebei fluctuaties... dan kun je verder gaan meten en weet je dat het in de meterkast zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Proton_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:25:
@huppelepups Als de netspanning in de hoofdmeter OK is, dan komt het dus uit het huis/groepenkast.
Het is me niet duidelijk of je de spanningen ook op de P1 telegrammen bekeken hebt, dat is vanaf DSMR5, post anders een foto van de meter. Dan is er gelijk uitsluitsel of je nu 1fase of 3fase aangesloten bent.

Met een contactprobleem met zwevende nul, maar zonder driefase groepen, moet het haast wel in de groepenkast zitten.
Eventueel wat closeups van hoe die er vanbinnen uit ziet kan ook een inzicht geven.
Ik heb 3x 25a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWZGdvJxcm-gdWoJWxK8lDxjtZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H925fcLvQQgF8EIvzxTWzb3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE082WG0xAIkji6L3HSXmd00kKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4O62S90wsAIkhPu6tbMJcDF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ9XT6_Xdv8v9uBzgKKcoFzpEKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEpYFJYQSfgtuKXevci5KUf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmNKHkPP4AcG70V3vJQubois3_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBYrEVzs8fVkhbCNSX2M4lWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA4_Lpjsd3XPjkIpQOloVw0xEVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jw0COB5Wg5V4Kfaoizyb2bs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEd4asOoqWPcCO7UZ3gXGteO_c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhzI15YzVqgh5cuCxc5PJYM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGJZvhbNLoxLS7uNOMklTD8q_0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQdEwsEimxjIgIFYjUK0fzUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaPAYc1lLl5MSrnh5H_-dfZO--s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIuVWmhXyCfFlVouryiJatLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHYjfG0mPlBXWArG1gCUs7EKTjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5qJQgpSVu13MZfESIJ3fNve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:04

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het ziet er allemaal op het eerste oog best netjes uit. Is er nou massieve draad gebruikt intern in de kast?

De nul zit onder in de linker alamat misschien wat los op het oog? Niet zo diep ingestoken als alle andere draden in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 11-05-2024 07:57 ]

Pagina: 1