3x25A aansluiting en uitbreiding panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 09:07
Ik heb (sinds kort) mijn stroomaansluiting in de meterkast op 3x25 ampère (verlaagd van 35). Dit omdat ik het onzin vind om de aansluiting op piekbelasting te hebben, zoals eerder door een 'mannetje' bij mij werd berekend. Scheelt alvast 1300 euro per jaar.

Nu heb ik een paar grote energieverbruikers in huis én ben voornemens om nog wat extra panelen bij te laten plaatsen en ook een bidirectionele laadpaal aan te schaffen voor mijn Nissan Leaf.

- Warmtepomp Remeha Mercuria 16kW (binnenunit bijverwarming aangepast van 9kW naar 3kW, dus de facto max 10 kW maximaal mogelijk en dat heb ik dan op hooguit 7 dagen in het jaar); aansluiting 2x 3 fase (buitenunit en binnenunit)
- Electrische auto: 1 fase, 20A, max 7,4kW met load balancer erop;
- Keuken all electric: Qooker, 2 ovens, inductie 3fase, dus vooral tussen 17.00 en 19.00 belast;

Aan de opbrengsten kant heb ik:
- Zonnepanelen 9kW (3 Fase aansluiting), tussen 08.00 en 17.00

En dan nu de wens om extra panelen bij te plaatsen, op een andere hoek, zodat deze tussen 12.00 en 20.00 zullen leveren.

Er ligt nu een offerte voor 6kW voor de nieuwe panelen. Omdat de bestaande omvormer "vol" is, komt er een nieuwe omvormer bij. Volgens de zonnepanelen man kan (hij zegt ' moet' ) via een 1-fase omvormer gaan. En hij zegt dat dit een min-post is, dus kan nooit voor overbelasting zorgen.

Voor de bidirectionele laadpaal heb ik de Wallbox Quasar in gedachten. Die koppel ik aan de Nissan Leaf en daarmee een batterij op wielen van 40kW. Hij kan dan max 7,4kW laden en ontladen. Laden gebeurt dan op de goedkope tijdstippen: als er veel zonnestroom is, of in de nacht. Ik kon zo snel niet vinden hoe dat ding geïnstalleerd moet worden (1 of 3fase) en of hier ook een load balancer bij moet.

Nu heb ik maar een beetje verstand van electra, dus daarover jullie even vragen hoe jullie dat zien:
- Kan een 1-fase omvormer voor de extra panelen en zo ja, is er dan nog voorkeur voor een fase ?
- Of is het beter om deze ook via 3-fase te laten lopen (is wel stukkie duurder).

Dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
6kW op 1 fase? Doei zonnepanelen man.

als aanvulling voor de TS, nee je hebt al 9kW zon op een 3 fase omvormer. Die 6kW van de nieuw panelen moet ook op een 3 fase omvormer, 6kW mag niet op 1 fase.

[ Voor 68% gewijzigd door No Hands op 21-04-2024 13:15 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:07
No Hands schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:13:
6kW op 1 fase? Doei zonnepanelen man.

als aanvulling voor de TS, nee je hebt al 9kW zon op een 3 fase omvormer. Die 6kW van de nieuw panelen moet ook op een 3 fase omvormer, 6kW mag niet op 1 fase.
Met al 9 kw op 3 fase aanwezig...

Inderdaad, met deze zonnepanelenboer moet je geen zaken willen doen. Je kan op 25a max 5,7kw terugleveren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:54
Ik denk dat wij wel wat meer informatie nodig hebben, zou je de begin post kunnen aanvullen met: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen en daarbij zoveel mogelijk de bestaande situatie ook in kaart brengen, merk omvormer etc...

Maar 6kW op 1 fase is inderdaad volledig kansloos., antwoord geven op vraag 2 is meer info nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
6kw omvormer kan om meerdere reden niet en (een kleiner) 1 fase systeem is niet aan te raden in dit geval:

- netcode zegt max 5kw op 1 fase om fase onbalans te voorkomen. Vandaar dat in NL normaliter geen grotere 1 fase omvormers te koop worden aangeboden dan 5000 watt.
- je hebt reeds 9kw over 3 fases, dat zou betekenen dat 1 specifieke fase belast zou worden met 3kw + de nieuwe 6kw. Daarmee kom je uit op 9kw op 1 fase, welke maximaal 5.75kw aan kan (25A). Ook een kleinere 1 fase omvormer 5, 4 of zelfs 3kw geven dit probleem.
- Door heel veel vermogen over 1 fase terug het net in te pompen, loop je een groter risico op spanningsopdrijving en uitvallende omvormer vanwege te hoge netspanning.

Is er toevallig een Solaredge omvormer aangeboden? Daar is er een redelijk hoog minimaal aantal panelen voor 3 fase vereist, waardoor de meeste installateurs daar vaak lang aan 1 fase blijven vasthouden.

Lang verhaal kort, tweede systeem moet ook een 3 fase systeem zijn en met een maximaal omvormer vermogen van 8kw ivm jouw netaansluiting van 3x25A.

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door Skubba op 21-04-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Skubba schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:32:

Is er toevallig een Solaredge omvormer aangeboden? Daar is er een redelijk hoog minimaal aantal panelen voor 3 fase vereist, waardoor de meeste installateurs daar vaak lang aan 1 fase blijven vasthouden.
Short string 3 fase, 8 x s500B optimizer en je bent er.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Skubba schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:32:
6kw omvormer kan om meerdere reden niet en (een kleiner) 1 fase systeem is niet aan te raden in dit geval:

Lang verhaal kort, tweede systeem moet ook een 3 fase systeem zijn en met een maximaal omvormer vermogen van 8kw ivm jouw netaansluiting van 3x25A.

Succes!
Dank voor je heldere bericht! En Ja, inderdaad een SolarEdge.
Sowieso moet ik nog wat dingen uit gaan zoeken en naast elkaar zetten, maar 1 ding is me al duidelijk: het wordt een 3-fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Chrisverst schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:37:
Ik denk dat wij wel wat meer informatie nodig hebben, zou je de begin post kunnen aanvullen met: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen en daarbij zoveel mogelijk de bestaande situatie ook in kaart brengen, merk omvormer etc...

Maar 6kW op 1 fase is inderdaad volledig kansloos., antwoord geven op vraag 2 is meer info nodig.
Ik snap wat je zegt. Ik zal vandaag de originele post even gaan ombouwen en ook foto's / specificaties meesturen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En niet onbelangrijk, kijk naar de meterkast! De meeste standaard kasten zijn op 40A (per fase) gebouwd. Met 25A net + 9kW 3-fasse (= 13A) blijf je er onder. Maar met 25A (Net) + 13A (PV oud) + 7A (PV nieuw) + 11A (V2G) = 56A ga je daar ruim overheen. (En vermogen van de V2G klinkt ook eigenlijk alsof dat over 2 fases gaat, dan kom je zelfs op 61A...) En dan reken ik nog met de stromen van de typeplaatjes waar je eigenlijk moet rekenen met de waardes van de beveiligingen.

Dit zijn serieuse stromen waar de kast geschikt voor moet zijn (/ gemaakt worden). Ook een goed moment om dus überhaupt te kijken of hij nog mee kan (netjes alles achter aardlek? Geen type AC aardlek? Geen kookgroep? etc).

En misschien ten overvloede, we hebben het echt over kW? En niet kWp? Laatste is voor de huisinstallatie namelijk niet interessant. Verder eens met de rest. 6kW op 1-fase is al gekkenwerk, laat staan dat er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osho7si72ejOnBTKrdbgOsEn7Ck=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6oxjZgmAMrs4Z2Xxty6LDYgH.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fovcyaDd4Yei6BYWLNKQPOGbjpQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/k2zH6dkcm26x9uxqqz62nxgG.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Hierboven een paar plaatjes van de meterkast. Ten behoeve van verduidelijking is de vraagstelling wat aangepast:

Voldoet mijn meterkast nog in de nieuwe gewenste situatie. Huidig is 3x25 Ampere

Bestaand Afname / teruglevering:
Warmtepomp Remeha Mercuria 16kW (naar beneden aangepast tot 10kW) aansluiting 3 fase 16A
Laadpaal: Newmotion Home advanced, ingesteld op 7,4kW max, met load balancing, 1 fase 20A
Kookgroep: Inductie kookplaat max 7,4kW, 3 fase 16A (ben niet zeker)
Zonnepanelen 9kW (27x 327Wp) via SMA omvormer (STP 9000TL 20) aansluiting 3 fase 16A

Wens voor nieuwe duurzame investering (en energiekosten naar beneden)
Zonnepanelen via Solar Edge SE 5K 3PH, max 6kW 3-fase 16A

Tweede wens: Wallbox Quasar bidirectionele laadpaal, deze is alleen 1-fase aan te sluiten en kan ingesteld worden op 4,8kW of 7,4kW met loadbalancing. Doel is om de Nissan Leaf als batterij in te zetten, via V2G en V2H de opgeslagen stroom zelf te gebruiken of aan het net terug te leveren.
Wellicht ten overvloede: we hebben een dynamisch energiecontract :-)

Past dit allemaal op deze meterkast, en/of waar moeten aanpassingen gedaan worden ?
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je betaald vastrecht voor 3 x 25A, maar je hebt nog 40A hoofdzekeringen in je meterkast zitten.

Theoretisch kun je veel meer opwekken nu zonder dat je de hoofdzekering overbelast. Wij zitten hier met pieken van 32A per fase op een 3 x 25A aansluiting en het is 1x voortgekomen dat deze er is uitgeklapt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dit was voor het verlichten naar 3x25A zeker?

Op zich is de meterkast redelijk okay. Maar paar punten:
- Als eerste dus het >40A punt, de aardlekschakelaars zijn 40A max dus daar hoor je wat te doen
- De kookgroep op 2x16A op enkele fase mocht op 3x35A/40A, op 3x25A niet meer. Überhaupt al veeeel handiger om die gespreid te hebben over de fases.
- De Emats zijn spanningsafhankelijk dus ook niet zomaar correct
- En qua ruimte jammer dat de linker kast niet gewoon 2x12 is. Zijn al wel veel groepen, heb je ook een groepbeschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:20
De kast moet van binnen aangepast worden met een minimaal 80A verdeelblok en een 40A REM installatieautomaat voor het voorbeveiligen van de 40A aardlekschakelaars.

Alle bedrading na de hoofdschakelaar tot de 40A aardlekschakelaars moet eruit. Dan direct op het distributieblok aansluiten met 6mm2 draad:
Hoofdschakelaar
Warmtepomp
Laadpaal
Kookgroep
2x zonnepanelen
40A REM automaat

Daarmee heb je al een 7 voudig distributieblok vol. Voor de 1 fase aardlekautomaten en uitbreidingsmogelijkheden is een 11 voudige nodig. Die zijn 6 modules breed en daar heb je onvoldoende ruimte voor.

Ik zou zeggen haal die 2 losse kasten rechtonder naast de energie meter weg en vervang die door een 2x12 kast. Er blijven dan nog 2 modules over in die 2x12 kast (twee automaten van het huidige + REM + 2e PV installatie = 16 modules). Plus de 7 modules verspreid door de huidige kast.

Compleet vervangen van de kast heeft geen nut. Is niet heel oud en de situatie is zo specifiek dat er een kast op maat gemaakt moet worden. Zoveel modules plaats je normaal in een veldverdeler en die passen niet jouw meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Zoals hierboven aangegeven moet je intern wat met de bedrading van de Meterkast,

Het optelsommetje is als volgt (In de oude situatie was het al niet goed!)

25A hoofdaansluiting + 13A (Huidige zonnepanelen) + (Uitgaande 6kW 3 fase) 10A = totaal 48A oftewel je aardlekschakelaars en mogelijk je interne bedrading is niet goed.

Aantal oplossingen hiervoor:
1: Zoals hierboven aangegeven REM automaten installeren zodat de stroom nooit hoger kan worden dan 40A op je aardlekschakelaars
2: Aardlekschakelaars vervangen naar 63A versies (Zou ik persoonlijk doen anders wordt het een zootje in je meterkast)

En de interne bekabeling van je meterkast moet naar 10mm2 om deze 48A tussen je hoofdschakelaar / PV / je uitgaande groepen met aardlek aan te kunnen. De hier bovengenoemde 6mm2 is te Klein! @Ricko1

Volgens mij zou het voor de rest wel in de meterkast passen!

Ik zie een P1 poort uitlezing in je meterkast, heb jij toevallig de pieken gelogt in je meterkast aangezien gelijktijdigheid wel een dingetje gaat worden.

Moet wel zeggen beetje opruimen van de kast, wat schuiven met automaten en netjes maken zou geen overbodige luxe zijn!

P.s. wat zit er op groep A, Groep B, en op Groep 15 Blauwe sticker (B40A lijkt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:20
Chrisverst schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:47:
Zoals hierboven aangegeven moet je intern wat met de bedrading van de Meterkast,

Het optelsommetje is als volgt (In de oude situatie was het al niet goed!)

25A hoofdaansluiting + 13A (Huidige zonnepanelen) + (Uitgaande 6kW 3 fase) 10A = totaal 48A oftewel je aardlekschakelaars en mogelijk je interne bedrading is niet goed.

Aantal oplossingen hiervoor:
1: Zoals hierboven aangegeven REM automaten installeren zodat de stroom nooit hoger kan worden dan 40A op je aardlekschakelaars
2: Aardlekschakelaars vervangen naar 63A versies (Zou ik persoonlijk doen anders wordt het een zootje in je meterkast)

En de interne bekabeling van je meterkast moet naar 10mm2 om deze 48A tussen je hoofdschakelaar / PV / je uitgaande groepen met aardlek aan te kunnen. De hier bovengenoemde 6mm2 is te Klein! @Ricko1

Volgens mij zou het voor de rest wel in de meterkast passen!

Ik zie een P1 poort uitlezing in je meterkast, heb jij toevallig de pieken gelogt in je meterkast aangezien gelijktijdigheid wel een dingetje gaat worden.

Moet wel zeggen beetje opruimen van de kast, wat schuiven met automaten en netjes maken zou geen overbodige luxe zijn!

P.s. wat zit er op groep A, Groep B, en op Groep 15 Blauwe sticker (B40A lijkt het)
6mm2 vanaf een distributieblok zolang de stroom door die draad maximaal 40A is. Die draad gaat direct een installatieautomaat in en wordt daardoor beveiligd. Bij kortsluiting in de groepenkast zelf hoort de hoofdzekering te klappen.

Veel succes om overal 10mm2 met twin hulzen in te zetten. Een standaard 16mm2 adereindhulstang doet dat niet (speciaal model nodig met knop van 16 naar 2x10 omzetten). Zoveel automaten uitbedraden met twin hulzen wordt een zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
kiddyl schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:29:
Je betaald vastrecht voor 3 x 25A, maar je hebt nog 40A hoofdzekeringen in je meterkast zitten.

Theoretisch kun je veel meer opwekken nu zonder dat je de hoofdzekering overbelast. Wij zitten hier met pieken van 32A per fase op een 3 x 25A aansluiting en het is 1x voortgekomen dat deze er is uitgeklapt tot nu toe.
Ja dat klopt, is nog een oude foto. Dus die 40A zijn er nu uit en 25A zit er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:25:
Dit was voor het verlichten naar 3x25A zeker?

Op zich is de meterkast redelijk okay. Maar paar punten:
- Als eerste dus het >40A punt, de aardlekschakelaars zijn 40A max dus daar hoor je wat te doen
- De kookgroep op 2x16A op enkele fase mocht op 3x35A/40A, op 3x25A niet meer. Überhaupt al veeeel handiger om die gespreid te hebben over de fases.
- De Emats zijn spanningsafhankelijk dus ook niet zomaar correct
- En qua ruimte jammer dat de linker kast niet gewoon 2x12 is. Zijn al wel veel groepen, heb je ook een groepbeschrijving?
OK, dank voor het antwoord en inderdaad was dit voor de omwisseling naar 25A.

De EMAT is van de laadpaal (Newmotion) 1-fase 20A 7,4kW ingesteld met daarnaast de load balancer. Ik ben geen electricien, maar wat is daar dan verkeerd aan?

Die groepenbeschrijving had ik vanaf de bouw wel, maar daarna niet meer aan gedacht. Zou misschien wel een update behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Ricko1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:09:
De kast moet van binnen aangepast worden met een minimaal 80A verdeelblok en een 40A REM installatieautomaat voor het voorbeveiligen van de 40A aardlekautomaat.

Alle bedrading na de hoofdschakelaar tot de 40A aardlekschakelaars moet eruit. Dan direct op het distributieblok aansluiten met 6mm2 draad:
Hoofdschakelaar
Warmtepomp
Laadpaal
Kookgroep
2x zonnepanelen
40A REM automaat

Daarmee heb je al een 7 voudig distributieblok vol. Voor de 1 fase aardlekautomaten en uitbreidingsmogelijkheden is een 11 voudige nodig. Die zijn 6 modules breed en daar heb je onvoldoende ruimte voor.

Ik zou zeggen haal die 2 losse kasten rechtonder naast de energie meter weg en vervang die door een 2x12 kast. Er blijven dan nog 2 modules over in die 2x12 kast (twee automaten van het huidige + REM + 2e PV installatie = 16 modules). Plus de 7 modules verspreid door de huidige kast.

Compleet vervangen van de kast heeft geen nut. Is niet heel oud en de situatie is zo specifiek dat er een kast op maat gemaakt moet worden. Zoveel modules plaats je normaal in een veldverdeler en die passen niet jouw meterkast.
Oef ! enig idee wat dat allemaal gaat kosten ?
Maar veiligheid voor alles. Dus eerst de meterkast op orde voordat de uitbreidingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ricko1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:09:
[...]

6mm2 vanaf een distributieblok zolang de stroom door die draad maximaal 40A is. Die draad gaat direct een installatieautomaat in en wordt daardoor beveiligd. Bij kortsluiting in de groepenkast zelf hoort de hoofdzekering te klappen.

Veel succes om overal 10mm2 met twin hulzen in te zetten. Een standaard 16mm2 adereindhulstang doet dat niet (speciaal model nodig met knop van 16 naar 2x10 omzetten). Zoveel automaten uitbedraden met twin hulzen wordt een zooitje.
Hier heb je aftakblokken en kam rail voor ;) maar eens de elektricien heeft een leuk klusje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Chrisverst schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:47:

Ik heb nu 5 jaar data van de P1 meter. Ik zie nooit iets bijzonders eigenlijk. De pieken (verbruik) is dan met name de wamrtepomp in de winter, die wil nog wel eens de 10kW aantikken, maar nooit heel lang. Wat voor data zou je willen zien ?

Ja, en gelijk heb je: opruimen en opnieuw in kaart brengen moet ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zoek in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 maar eens op spanningsafhankelijk. Het probleem is dat ze een redelijke hoge minimale spanning nodig hebben om te blijven werken.

En 10kW elektrisch, dat is wel heeeel veel voor een WP. Ik mag hopen dat het dan met backup heater aan is? En als dat zo is zou ik wel eens kijken hoe vaak die aan gaat en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
Zoek in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 maar eens op spanningsafhankelijk. Het probleem is dat ze een redelijke hoge minimale spanning nodig hebben om te blijven werken.

En 10kW elektrisch, dat is wel heeeel veel voor een WP. Ik mag hopen dat het dan met backup heater aan is? En als dat zo is zou ik wel eens kijken hoe vaak die aan gaat en waarom.
Ook voor wat betreft de warmtepomp zat ik een beetje met de kop in het zand. Veel gezocht op dit forum en blijkt:

De Remeha mercuria 16kW versie bestaat uit:
7,4 kW buitenunit
3 x 3kW binnenunit.
Eigenlijk hebben alle versies boven 10kW dezelfde buitenunit, maar verschilt de binnenunit. Beide units hebben een eigen 3-fase aansluiting in de meterkast.

Dus bij hele grote vraag komt het dus wel eens voor dat er 10kW gehaald wordt. Maar dat komt maar een paar keer per jaar voor (in de winter) en dan ook nog slechts een paar minuten.

Ik heb hier een leuke post gevonden met tweaks voor deze warmtepomp, dus daar ga ik ook mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar mix je nu niet elektrisch en thermisch vermogen?
Pagina: 1