Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Hoi medetweakers,

Een aantal weken terug heb ik gesolliciteerd naar een functie die perfect lijkt te passen bij mijn ambities, bij de gemeente ***.
Vorige week werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Het voelde voor mij als een positief gesprek; ik kon al hun vragen beantwoorden en had zelf ook veel vragen voorbereid. Aan het einde werd mij verteld dat ze deze week gesprekken zouden voeren met de overige sollicitanten.

Binnen zeven dagen zou ik horen of ik doorga naar de volgende ronde. De spanning loopt nu hoog op, en ik hoopte werkelijk snel een reactie te ontvangen. Inmiddels zijn er acht dagen verstreken, maar ik heb nog niets van mijn contactpersoon vernomen, terwijl hij wel beloofd had iets te laten weten. Het lijkt me logisch dat als ik niet door zou gaan, ik sneller een bericht zou krijgen, nietwaar?

Hebben jullie ook wel eens zo'n situatie meegemaakt? Dat het soms weken duurt voordat je iets hoort? Een paar vrienden van mij hebben elders gesolliciteerd en moesten weken wachten op een reactie, terwijl ze beloofd was binnen een week iets te horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
8 dagen is geen weken.
waren het echte werkdagen of 8 gewone dagen? de gemeente werkt niet in het weekend namelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:09
Is normaal.
Vooral bij overheid of gemeentes kan het wel weken duren hoor.

Als je over 2 weken nog niets heb gehoord zou je kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:53
Is het een functie waarbij men het zou waarderen als je dinsdag in de loop van de dag even belt om na te vragen hoe het er verder bon staat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:24
Ik zou gewoon bellen met je contactpersoon. Kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Even nabellen is heel gewoon, vooral voor je eigen gemoedsrust. Kan inderdaad geen kwaad :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@UltraInstinct Ik zou persoonlijk maandag meteen even contact opnemen. Je kunt altijd aangeven dat je een leuk gesprek hebt gehad en erg benieuwd bent hoe zij het hebben ervaren. Eventueel kun je refereren dat je had begrepen dat je inmiddels al iets had mogen vernemen.

Ik merk zelf weleens bij sollicitaties dat er nogal een arrogantie bij de recruiter zit en dat (zeker gemeentes en grote bedrijven) denken dat je rustig 5 weken gaat zitten wachten en dan ook nog beschikbaar bent. Zo heb ik weleens pas na 5 weken! (Er stonden nergens een naam of contactgegevens om zelf contact op te nemen) Terugkoppeling gehad dat ze me graag wilden spreken. Inmiddels had ik allang een andere baan gevonden...
En ook een recruiter gehad die zei "ik bel je morgen terug" toen heb ik zelf na 4 dagen gebeld en toen zei ze "ohwja, ik zal het nog navragen en kom er binnenkort bij je op terug". En dan ben ik zo'n principiële lul dat ik heb gezegd. "Laat maar, bespaar je de moeite. Ik trek me terug uit de procedure". Waarop de recruiter zei "ok, fijne dag".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Solliciteren is een kwestie van (veel) geduld hebben. Ik ben de laatste weken ook aan het solliciteren, en het duurt eigenlijk áltijd langer dan ik zou willen voordat er gecommuniceerd wordt, en 9 van de 10 keer ook langer dan bedrijven zeggen dat ze zullen communiceren.

Het is vandaag zaterdag, dus vandaag en morgen zou ik sowieso niet meetellen. Als ze letterlijk aan hebben gegeven dat ze je afgelopen week zouden laten weten, dan zou ik zelf woensdag eens gaan informeren, op z'n vroegst dinsdag. Dan geef je ze nog een dagje of twee na het weekend.
jongetje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:35:
@UltraInstinct Ik zou persoonlijk maandag meteen even contact opnemen. Je kunt altijd aangeven dat je een leuk gesprek hebt gehad en erg benieuwd bent hoe zij het hebben ervaren. Eventueel kun je refereren dat je had begrepen dat je inmiddels al iets had mogen vernemen.

Ik merk zelf weleens bij sollicitaties dat er nogal een arrogantie bij de recruiter zit en dat (zeker gemeentes en grote bedrijven) denken dat je rustig 5 weken gaat zitten wachten en dan ook nog beschikbaar bent. Zo heb ik weleens pas na 5 weken! (Er stonden nergens een naam of contactgegevens om zelf contact op te nemen) Terugkoppeling gehad dat ze me graag wilden spreken. Inmiddels had ik allang een andere baan gevonden...
En ook een recruiter gehad die zei "ik bel je morgen terug" toen heb ik zelf na 4 dagen gebeld en toen zei ze "ohwja, ik zal het nog navragen en kom er binnenkort bij je op terug". En dan ben ik zo'n principiële lul dat ik heb gezegd. "Laat maar, bespaar je de moeite. Ik trek me terug uit de procedure". Waarop de recruiter zei "ok, fijne dag".
Je geeft zelf aan dat je wel eens 5 weken, en later 3 dagen hebt gewacht, maar je raadt TS wel aan om direct contact op te nemen? :P

Verder win je niks met principieel zijn, dat is alleen maar jezelf in de voet schieten.

[ Voor 57% gewijzigd door Hahn op 20-04-2024 14:39 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Heb je vrijdag de 12e gesprek gehad? In dat geval zou ik me nog niet druk maken maar wel in de loop van de week even bellen. Als ze afgelopen week ook nog gesprekken hebben gevoerd, is de kans best aanwezig dat ze komende week intern een overlegje hebben ingepland om alle kandidaten nog even te bespreken en dat ze daarna iedereen in 1x informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:36:
[...]

Je geeft zelf aan dat je wel eens 5 weken, en later 3 dagen hebt gewacht, maar je raadt TS wel aan om direct contact op te nemen? :P

Verder win je niks met principieel zijn, dat is alleen maar jezelf in de voet schieten.
Die 5 weken was omdat ik geen contact kon opnemen
En wat betreft die 3 dagen. Als ze toezeggen direct na te bespreken en me de dag erna te bellen. Dan moet je niet 4 dagen later, als ik bel, verbaasd reageren en alsnog te hoeven te spreken.

En ja, dan ben ik er wel klaar mee. Ik heb gewoon een goede baan en ga niet een heel proces verder in met iemand die zijn afspraken niet nakomt. Prima als jij wel rustig gaat zitten wachten maar er zijn genoeg andere vacatures / bedrijven. Als die recruiter had gereageerd van, je hebt gelijk en ik ga er meteen achteraan. Dan was het al een heel ander verhaal geweest.

Als laatste, mijn advies is om juist initiatief te tonen. Ze hadden toegezegd contact op te nemen. Dan ben je misschien wat snel, maar ik zou dat als werkgever waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jongetje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:49:
[...]

Die 5 weken was omdat ik geen contact kon opnemen
En wat betreft die 3 dagen. Als ze toezeggen direct na te bespreken en me de dag erna te bellen. Dan moet je niet 4 dagen later, als ik bel, verbaasd reageren en alsnog te hoeven te spreken.
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk dat het gek is dat iemand belooft de volgende dag te bellen, om 4 dagen later nog niet eens een antwoord te hebben. Dat stelde ik ook niet ter discussie.

Ik vroeg alleen waarom jij zelf meerdere dagen wachtte, maar nu zegt 'ik zou gelijk de volgende dag bellen', terwijl je dat dus niet hebt gedaan in jouw eigen situatie ;)
En ja, dan ben ik er wel klaar mee. Ik heb gewoon een goede baan en ga niet een heel proces verder in met iemand die zijn afspraken niet nakomt. Prima als jij wel rustig gaat zitten wachten maar er zijn genoeg andere vacatures / bedrijven. Als die recruiter had gereageerd van, je hebt gelijk en ik ga er meteen achteraan. Dan was het al een heel ander verhaal geweest.

Als laatste, mijn advies is om juist initiatief te tonen. Ze hadden toegezegd contact op te nemen. Dan ben je misschien wat snel, maar ik zou dat als werkgever waarderen.
Ik zou rustig gaan zitten wachten, voor een dag of 2. Dikke kans dat iemand een dagje vrij had, of er toch echt niet aan toe is gekomen, en dan een beetje geduld tonen lijkt me op geen enkele manier een slecht iets. Zelf vorige week ook nog gehad: recruiter gaf op dinsdag aan dat 'ie me woensdag zou bellen, maar dat deed 'ie niet. Bleek dat 'ie woensdag vrij was, en dat verkeerd had gecommuniceerd. Kan gebeuren.

Een dag (of 2) later zelf contact opnemen is alsnog initiatief tonen, en laat zien dat je niet wanhopig op zoek bent naar een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
Bij bedrijven met vrij gestructureerde procedures is meerdere weken wachten eerder de norm dan een uitzondering. Tenminste, dat was het geval toen ik nog actief solliciteerde. Echter geven die organisaties zelden aan dat ze, specifiek, binnen zeven dagen terugkoppeling geven. Dat blijft altijd wat vager, binnen twee werkweken oid.

Nu ze hebben aangegeven binnen zeven dagen bij je terug te komen, kan je prima er achteraan bellen. Maar, goed, enige vertraging aan hun kant is natuurlijk makkelijk opgelopen. Personeel afwezig, een kandidaat die een gesprek verzet, intern spoedje, ... verzin het maar.

Bij kleinere bedrijven kan het, op basis van mijn eigen ervaring, snel gaan. Zo zat tussen het versturen de eerste brief en het tekenen van het contract bij mijn huidige werkgever iets van 10 dagen - inclusief een 'assessment'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik heb met een paar vrienden hierover gesproken en die gaven aan dat er ook een kans is dat ik ben 'geghost' en het vrij vaak voorkomt. Donderdag 11 april heb ik het gesprek gehad en daar is mij verteld dat ik binnen 7 dagen wat zou horen. Om zeker van te zijn heb ik gisteren rond 4 uur een email verstuurd over een update.

Weet niet of dat te opdringerig voorkomt, maar wou gewoon zekerheid en wellicht dat het met de zenuwen zou helpen. Volgende week ga ik ook op vakantie en kan mijn telefoon niet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
UltraInstinct schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:17:
Ik heb met een paar vrienden hierover gesproken en die gaven aan dat er ook een kans is dat ik ben 'geghost' en het vrij vaak voorkomt. Donderdag 11 april heb ik het gesprek gehad en daar is mij verteld dat ik binnen 7 dagen wat zou horen. Om zeker van te zijn heb ik gisteren rond 4 uur een email verstuurd over een update.

Weet niet of dat te opdringerig voorkomt, maar wou gewoon zekerheid en wellicht dat het met de zenuwen zou helpen. Volgende week ga ik ook op vakantie en kan mijn telefoon niet opnemen.
Als je op gesprek bent geweest, dan denk ik niet dat je heel snel geghost zal worden. Maar dat het een week langer duurt dan vooraf benoemd, is zeker geen uitzondering.

Maar uiteindelijk, geen antwoord is ook een antwoord, hoe kut dat ook is. Waag er eventueel halverwege komende week nog een mailtje aan, en zet daar dan ook vooral in dat je op vakantie gaat en dat je het daarom zo snel mogelijk hoopt te horen.

Krijg je daar alsnog geen antwoord op, dan is de kous af en ben je het niet geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07

joh je bent helemaal niet 'geghost'. Tuurlijk wel wat slordig maar solliciteren is nou eenmaal. een zaak van de (heeeele) lange adem. Je bent ongeduldig en onrealistisch. Natuurlijk prima om erachteraan te mailen, dat is niet raar. Maar maak. je zelf nou niet meteen gek door van die heerljjke Tinder-bullshit als ghosting op een gemeentelijk proces te plakken. newsflash: gemeenteland beweegt altijd langzaam dus als dit je als dwarszit...

Edit: hoezo kun je op vakantie ineens niet je telefoon opnemen? en als dat zo belangrijk was dan bel je toch even ipv te mailen. Je maakt het jezelf moeilijk, gewoon maandag even bellen en informeren hoe en wat.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 20-04-2024 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is zeker niet te opdringerig. Je maakt een afspraak binnen zeven dagen wat te horen. Ze houden zich niet aan die afspraak. Of ze beloven iets wat ze niet waar (kunnen/willen) maken. Is allemaal bij hun en prima om aan te geven dat je naar aanleiding van het gesprek begrepen had afgelopen week dagen wat te horen en vragen of er iets is gewijzigd en wanneer je terugkoppeling krijgt. Gewoon nieuwschierig zijn is altijd prima.

En uiteraard kan je geghost zijn. Iedereen kan je altijd ghosten. Dat komt naar mijn idee helemaal niet 'vrij vaak' voor in Nederland na een gesprek. Maar ik zit in een technisch vakgebied, daar staan ze om personeel te springen dus dat is wellicht anders.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fr33z schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:45:
[...]

Je bent ongeduldig en onrealistisch.
Dat valt toch wel mee als het 7 dagen geleden is en er letterlijk is aangegeven er binnen 7 dagen op terug te komen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
JvS schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:46:
[...]

Dit is zeker niet te opdringerig. Je maakt een afspraak binnen zeven dagen wat te horen. Ze houden zich niet aan die afspraak. Of ze beloven iets wat ze niet waar (kunnen/willen) maken.
Afspraak... afspraak... Sowieso is er nogal een verschil tussen 'we zullen proberen binnen een week je iets te laten weten' en 'zullen we afspreken dat we je binnen 7 dagen wat laten horen? Ja? Oké, afgesproken!'.

En het is maar de vraag of er echt expliciet '7 dagen' is gezegd, of dat TS dat ervan heeft gemaakt. En mogelijk bedoelden ze zelfs dat ze eerst deze (afgelopen) week meer gesprekken gingen houden, en dáárna binnen een week wat zouden proberen te laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:37:
[...]

Als je op gesprek bent geweest, dan denk ik niet dat je heel snel geghost zal worden. Maar dat het een week langer duurt dan vooraf benoemd, is zeker geen uitzondering.

Maar uiteindelijk, geen antwoord is ook een antwoord, hoe kut dat ook is. Waag er eventueel halverwege komende week nog een mailtje aan, en zet daar dan ook vooral in dat je op vakantie gaat en dat je het daarom zo snel mogelijk hoopt te horen.

Krijg je daar alsnog geen antwoord op, dan is de kous af en ben je het niet geworden.
Mijn broertje had een tijdje geleden bij het Erasmus MC gesolliciteerd, is op gesprek geweest en is uiteindelijk geghost. Hij heeft zelfs een email verstuurd en de manager heeft zijn email gewoon genegeerd.
Ik zal wel gewoon afwachten, hoop alleen dat ik uiteindelijk wel een bericht terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
lol, je hebt op vrijdagmiddag om 1600 een mail gestuurd. Dat je dan nog niks hoort is niet gek. Bel nou gewoon maandag of dinsdag even dan weet je hoe het zit. De halve wereld is ziek momenteel dus alleen dat al kan reden voor kleine vertraging zijn. Mailen is passief en eenzijdig dus als je wat wilt moet je of geduld kweken of de telefoon pakken ergens komende week.

om. op. de. originele vraag terug te komen: ik ken alleen maar voorbeelden waarbij solliciteren lang duurt en er weken tussen afspraken zit etc. is helaas hoe die dingen lopen, nog niet anders meegemaakt. Komt mss ook omdat je referentiekader anders is, als je geen werk hebt is een week wachten lang. Als je 31 van de 36 uur in een week meetings hebt staan en daartussendoor wat dingetjes moet afhandelen is een week zomaar voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Fr33z schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:43:
lol, je hebt op vrijdagmiddag om 1600 een mail gestuurd. Dat je dan nog niks hoort is niet gek. Bel nou gewoon maandag of dinsdag even dan weet je hoe het zit. De halve wereld is ziek momenteel dus alleen dat al kan reden voor kleine vertraging zijn. Mailen is passief en eenzijdig dus als je wat wilt moet je of geduld kweken of de telefoon pakken ergens komende week.

om. op. de. originele vraag terug te komen: ik ken alleen maar voorbeelden waarbij solliciteren lang duurt en er weken tussen afspraken zit etc. is helaas hoe die dingen lopen, nog niet anders meegemaakt. Komt mss ook omdat je referentiekader anders is, als je geen werk hebt is een week wachten lang. Als je 31 van de 36 uur in een week meetings hebt staan en daartussendoor wat dingetjes moet afhandelen is een week zomaar voorbij.
Nee, ik bedoelde in de zin van dat er een afspraak/belofte is gedaan en dat ik nog niks heb vernomen. Dat ik een email daarna stuur om een late tijdstip is het inderdaad normaal dat ik geen reactie erop krijg.
Ik zal gewoon afwachten, ben denk ik gewoon zenuwachtig geworden door de opmerkingen van mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Een belofte dat je binnen de week iets hoort is mooi, maar niet altijd even realistisch. Maar als men een tijdskader geeft waarbinnen je iets zou moetne horen, en dat tijdskader is verstreken is er zeker niets mis met er zelf weer eens even achter aan te gaan. Toont ook aan dat je gemotiveerd bent voor die job.

Als er meerdere kandidaten zijn, en ik kan me inbeelden dat dit wel eens gebeurd bij een gemeente afhankelijk vna de procedures, dan zal de voorkeurskandidaat meestal als eerste iets te horen krijgen, soms neemt men meer dan 1 kandidaat mee naar een volgende ronde. Als het enkele weken duurt voor je iets hoort kan het ook zijn dat men net aan het proberen is om met een andere kandidaat door heel het proces te lopen. Om je dan al te zeggen dat ze iemand anders hebben is voor hen ook niet goed, want als die kandidaat dan toch afhaakt, en dat gebeurd, dan hebben ze ineens niemand meer.

Er kunnen vele redenen zijn waarom je nog niets gehoord hebt, niet panikeren en gewoon even informeren bij de enige mensen die kunnen weten wat er aan de hand is dus.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:36

Gesprek op donderdag, binnen de toegezegde week geen reactie en dan op dag 8 direct mailen is wel wat snel. Persoonlijk had ik het weekend voorbij laten gaan en had ik op dinsdagmiddag gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Laatst online: 19:41
Ik zou persoonlijk nog een bericht hebben gestuurd.

Het kan van alles zijn waarom ze geen reactie nog hebben gegeven. Toevallig iemand op vakantie bijvoorbeeld.

Het kan ook zijn dat ze last minute toch nog andere kandidaten hebben en dan is het niet ongebruikelijk om jou langer te laten wachten als je geen eerste keuze bent.

En sommigen ghosten hun kandidaten jammer genoeg. Niet netjes natuurlijk maar ook niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ben gisteren in de ochtend gebeld, helaas nummer 2 geworden :( .
Mochten ze later weer iemand zoeken zal hij contact met mij opnemen.
Best wel zuur, maar we gaan door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Zo lang je nog in de Basisregistratie Personen (BRP) staat zal dat wel meevallen ;). Gewoon effe bellen en vragen of ze iets kunnen terugkoppelen. Als ze dat niet kunnen, vragen op welke termijn dat wel kan. Als ook die termijn verstreken is zou ik het niet heel positief inschatten. Het zal dan in ieder geval illustratief zijn voor de manier daar (door je toekomstige collega's) wordt gewerkt.

Edit: ik zie dat je net heb gereageerd. Jammer! Volgende keer beter. :(:)

[ Voor 5% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 23-04-2024 13:13 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
UPDATE

Ze hebben contact met mij opgenomen en aangegeven dat ze mij willen uitnodigen voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Ik had dit totaal niet verwacht en was heel erg blij. Ze vroegen of ik ook een recente loonstrook kon aanleveren zodat ze me eerlijk kunnen verdelen. Hierop zei ik 'ja' maar bij nader inzien deel ik liever niet mijn loonstrook en heb ik liever dat ze mij een aanbod doen.

Zullen ze moeilijk hierover doen? Ben namelijk bang dat ze niet meer met mij door zullen gaan als ik dit aangeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sowieso nooit loonstrook delen. Wat jij nu verdient is totaal niet relevant, het gaat erom wat ze jou in je nieuwe functie waard vinden. Als je je loonstrook deelt gaan ze waarschijnlijk nét boven je huidige salaris zitten in plaats van een eerlijk aanbod te doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• UltraInstinct
SmurfLink schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:11:
Sowieso nooit loonstrook delen. Wat jij nu verdient is totaal niet relevant, het gaat erom wat ze jou in je nieuwe functie waard vinden. Als je je loonstrook deelt gaan ze waarschijnlijk nét boven je huidige salaris zitten in plaats van een eerlijk aanbod te doen.
Ja klopt, maar ik ben bang dat ze hierdoor niet met mij verder zullen gaan.

Wou ze een email versturen met :

Ik begrijp dat het verstrekken van een loonstrook onderdeel kan zijn van uw proces om passende arbeidsvoorwaarden te bieden. Echter, ik beschouw mijn huidige loonstrook als vertrouwelijke informatie en geef er de voorkeur aan deze niet te delen. Ik hoop op uw begrip hiervoor.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn werkervaring, vaardigheden en de indruk die ik heb achtergelaten tijdens onze eerdere gesprekken een goede basis vormen om een passend aanbod te doen. Graag ben ik bereid om tijdens ons gesprek mijn salarisverwachtingen en de redenen hiervoor in detail te bespreken, zodat we samen tot een overeenkomst kunnen komen die recht doet aan mijn kwalificaties en de waarde die ik aan uw organisatie kan toevoegen.

Ik kijk ernaar uit om verder te praten en eventuele vragen die u heeft te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:23:
[...]

Dat kan, maar zou het dan een bedrijf zijn waar je wil werken?

Ik begrijp dat het verstrekken van een loonstrook onderdeel kan zijn van uw proces om passende arbeidsvoorwaarden te bieden. Echter, ik beschouw mijn huidige loonstrook als vertrouwelijke informatie en geef er de voorkeur aan deze niet te delen. Ik hoop op uw begrip hiervoor.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn werkervaring, vaardigheden en de indruk die ik heb achtergelaten tijdens onze eerdere gesprekken een goede basis vormen om een passend aanbod te doen. Graag ben ik bereid om tijdens ons gesprek mijn salarisverwachtingen en de redenen hiervoor in detail te bespreken, zodat we samen tot een overeenkomst kunnen komen die recht doet aan mijn kwalificaties en de waarde die ik aan uw organisatie kan toevoegen.

Ik kijk ernaar uit om verder te praten en eventuele vragen die u heeft te beantwoorden.
Dat lijkt me prima. Het is alleen maar in hun voordeel om die loonstrook te sturen, het is je goed recht het zo aan te pakken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Doen!

Wat is je plan als ze:
- minder bieden. Wil je dan ineens wel je loonstrook laten zien als versterking positie?
- hetzelfde als je huidige salaris bieden
- je xx of xxx meer bieden dan bij je huidige baan

Zorg dat je over die dingen hebt nagedacht voordat je het gesprek ingaat

[ Voor 14% gewijzigd door President op 25-07-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
UltraInstinct schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:46:
Ze vroegen of ik ook een recente loonstrook kon aanleveren zodat ze me eerlijk kunnen verdelen.
Jouw een loonstrook laten aanleveren en daarop een aanbod baseren is alles behalve eerlijk.

De kans is inderdaad dat als je weiger dat ze dat aangrijpen om je af te wijzen. Maar zoals al gezegd, wil je ergens werken waar dit de praktijk is?

Ik vindt dat je een nette uiteenzetting geef waarvoor je je loonstrookje niet wil laten zien.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:29
Ze gaan je echt niet weigeren omdat je geen loonstrook van je huidige werkgever wilt overleggen. Ze komen immers bij jou terecht omdat de eerste kandidaat is afgehaakt op welke manier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ze vroegen of ik ook een recente loonstrook kon aanleveren zodat ze me eerlijk kunnen verdelen.
DAt eerlijk kunnen ze nu ook wel doen. Maar dit soort dingen kaart je toch af aan het begin? Ik ga geen gesprek aan zonder te weten hoe de loonschalen ongeveer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Pizza_Boom schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:27:
[...]
DAt eerlijk kunnen ze nu ook wel doen. Maar dit soort dingen kaart je toch af aan het begin? Ik ga geen gesprek aan zonder te weten hoe de loonschalen ongeveer liggen.
In de vacature stond wel een begin en max salaris aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

UltraInstinct schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:58:
[...]

In de vacature stond wel een begin en max salaris aangegeven
Zeker bij de overheid zijn die schalen wel vrij duidelijk ja. Binnen de schaal kun je wheelen en dealen, afhankelijk van hoe goed je overtuigingskracht is en wat je op je cv hebt staan. Ik heb ooit wel een fors periodieken bij-onderhandeld toen ik een schaal omhoogging bij een overstap binnen de overheid.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Het leest alsof ChatGPT de mail geschreven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie ook dit recente topic: Belofte gedaan tijdens arbeidsvoorwaardengesprek. Hou er rekening mee dat als hun bod minder is dan jij wilt verdienen en je claimt een bepaald loon nu te verdienen, dan is hun verzoek goed te rechtvaardigen (wie claimt, moet bewijzen).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:15
gambieter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 01:59:
Zie ook dit recente topic: Belofte gedaan tijdens arbeidsvoorwaardengesprek. Hou er rekening mee dat als hun bod minder is dan jij wilt verdienen en je claimt een bepaald loon nu te verdienen, dan is hun verzoek goed te rechtvaardigen (wie claimt, moet bewijzen).
Waarom zou je je eigen onderbouwing relateren aan wat je nu verdient? Immers, de werkgever moet zijn aanbod ook niet relateren aan een vorige, mogelijk onvergelijkbare functie en salariëring.

Gelet op de geschetste taken/verantwoordelijkheden en mijn opleiding/werkervaring ben ik bereid een overstap te maken bij een salaris van € x(x).xxx per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

UPDATE

Ze hebben contact met mij opgenomen en aangegeven dat ze mij willen uitnodigen voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Ik had dit totaal niet verwacht en was heel erg blij. Ze vroegen of ik ook een recente loonstrook kon aanleveren zodat ze me eerlijk kunnen verdelen. Hierop zei ik 'ja' maar bij nader inzien deel ik liever niet mijn loonstrook en heb ik liever dat ze mij een aanbod doen.

Zullen ze moeilijk hierover doen? Ben namelijk bang dat ze niet meer met mij door zullen gaan als ik dit aangeef.
Er heeft dus iemand(en) afgehaakt omdat ze na zoveel maanden toch nog bij je terug komen. Dat kan in je voordeel werken bij de onderhandelingen (vind ik). Geef niet je loonstrookje af. Laat ze inderdaad maar een passend voorstel doen. Je mail zag er netjes uit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Een loonstrook kan ook positief werken. Mijn huidige baan was aan de hand van ervaring ingedeeld in 2 loonschalen. Mijn toekomstige baas wilde mij een aanbod doen in de hoogste schaal van die 2. Dus ik kreeg het bod wat ik wilde. Ik zat ook al in die hoogste schaal, maar liet mij klimmen naar wat ik vroeg. Hij vroeg ook om mijn loonstrook als onderbouwing die het voor hem makkelijker maakte om dit er doorheen te krijgen. Die heb ik gegeven en hij heeft het geregeld zoals in het gesprek is afgesproken.

Bij overheid en semi overheid bied je niet automatisch een bedrag. De inschaling staat doorgaans ook in de advertentie. Meer verdienen dan die schaal is sowieso in principe niet mogelijk. Of je moet een tijdelijke/interim functie of iets dergelijks krijgen. Het is vrij gebruikelijk dat je kijkt waar iemand vandaan komt en dan onderhandelt. Bij een bevordering krijg je 2 periodieken ten opzichte van je huidige schaal. Bij een overstap van werkgever is het niet vreemd om ook deze groei te krijgen. Meer is een onderhandeling. Kijk daarbij niet alleen naar geld, maar ook naar andere zaken. Bijvoorbeeld een treinabonnement voor een periode betaald krijgen etc.

Een baan waar ik evenveel ga verdienen als mijn oude baan wijs ik af. Niet om het geld, maar omdat je dan een werkgever treft die jouw kennis en kunde niet serieus neemt.

Mijn advies zou zijn om wel je loonstrook mee te nemen, maar op je arbeids voorwaarden gesprek er open in te gaan. Vertel wat je denkt waard te zijn in salaris. Je salaris strook van nu is niet het startpunt van de onderhandeling zou ik zeggen. Zeg dat je het gesprek open in wilt gaan en op het AV gesprek je strook meeneemt.

Kan je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ucsdcom schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:44:
Een baan waar ik evenveel ga verdienen als mijn oude baan wijs ik af. Niet om het geld, maar omdat je dan een werkgever treft die jouw kennis en kunde niet serieus neemt.
Die begrijp ik niet goed. Je bent voor bedrijf X 2000 waard, maar als je bij bedrijf Y gaat werken dan moet je ineens 500 euro meer van waard zijn? Waarom? Je hebt exact dezelfde kennis en kunde als bij bedrijf X? Waarom ben je ineens 500 euro meer waard omdat je overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:45
Loonstrook inleveren met een extra 0 er op gezet. Mogen ze zelf weten wat ze er mee doen.

Elke HR kleuter die om een loonstrook vraagt zou per direct op non-actief gesteld moeten worden. Het is volstrekt irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

en je claimt een bepaald loon nu te verdienen, dan is hun verzoek goed te rechtvaardigen (wie claimt, moet bewijzen).
Niet claimen dat je nu bedragX krijgt. Da's niet relevant. Je kunt wel aangeven nee te zeggen als je niet in een bepaalde trede gaat starten. Dat natuurlijk wel menen. Als je niet bereid bent weg te lopen is het geen onderhandeling.

En weet: als je start in de hoogste trede ga je er zolang je deze functie hebt jaarlijks niets bij krijgen, anders dan indexatie. De schaal is de schaal. Maar dat is natuurlijk erg geen reden om niet in de hoogste trede te starten.

En bij gemeente: je krijgt ook het IKB. Als je die niet gebruikt voor bv. vrije dagen is dat "gewoon" 17% extra loon.

Edit:
whatyoudoing schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:55:
Loonstrook inleveren met een extra 0 er op gezet. Mogen ze zelf weten wat ze er mee doen.
Beginnen met schending van de ambtseed? Dan mag je op kosten van de staat een tijdje geheel verzorgd gratis op vakantie, best leuk. Alleen het strafblad dat je er bij krijgt is zo jammer.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 26-07-2024 09:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
Mijn ervaring bij werkgevers is dat ze dit alleen vragen als ze omhoog zitten. Als er veel kandidaten zijn kunnen ze sowieso een lager salaris bieden.

Dus zie het imho ook als dat je sterk sta. Ga voor een salaris wat jij op het oog heb. En durf weg te lopen.

Edit: ze hebben dus ook geen goed idee wat de waarde is van de functie, anders zouden ze het ook niet hoeven vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Edgenumber op 26-07-2024 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
President schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:50:
[...]

Die begrijp ik niet goed. Je bent voor bedrijf X 2000 waard, maar als je bij bedrijf Y gaat werken dan moet je ineens 500 euro meer van waard zijn? Waarom? Je hebt exact dezelfde kennis en kunde als bij bedrijf X? Waarom ben je ineens 500 euro meer waard omdat je overstapt?
Als alles gelijk is aan je huidige werk. Wat is dan de prikkel om te vertrekken? Ik ga geen moeite doen voor een overstap naar jou als er voor mij niets in het verschiet ligt. In mijn huidige bedrijf heb ik relaties opgebouwd, doe ik met vertrouwde personen zaken en kan ik misschien wel ooit promotie maken. Als je ergens weer van voren af aan begint, dan mag men best wat moeite doen en een aanbod doen waarbij je wat meer krijgt, of wat meer mogelijkheden geboden worden, zoals extra scholing etc. En vaak kan je bij overheid/semi overheid onderhandelen als je in dienst komt en daarna nooit meer. Dus dat moment moet je niet laten schieten.

Een nieuwe werkgever die niets biedt vind ik echt een rode vlag of het moet ander leuker werk zijn etc.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 26-07-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:15
Edgenumber schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:04:

Edit: ze hebben dus ook geen goed idee wat de waarde is van de functie, anders zouden ze het ook niet hoeven vragen.
In mijn ogen een naïeve zienswijze, maar dat betekent niet dat je het bij het verkeerde eind hebt :)

Bij de overheid zal de functie gewoon zijn ingeschaald. Daarmee staat het min/max salaris zo goed als vast. Dus vragen naar een salarisstrook doet de werkgever volgens mij enkel om zo laag mogelijk te kunnen gaan zitten. En daar wil je toch niet gaan werken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Veel mensen stappen over omdat ze zich onderbetaald voelen in hun huidige baan...

Maar, serieuze vraag: hoe vaak ben jij van baan gewisseld? En ben je altijd vrijwel hetzelfde blijven verdienen, of is er ook bij jou elke keer wel wat bovenop gekomen? Indien dat laatste: waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hahn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Veel mensen stappen over omdat ze zich onderbetaald voelen in hun huidige baan...

Maar, serieuze vraag: hoe vaak ben jij van baan gewisseld? En ben je altijd vrijwel hetzelfde blijven verdienen, of is er ook bij jou elke keer wel wat bovenop gekomen? Indien dat laatste: waarom?
Ik ben twee keer gewisseld, maar er is toen niks bij gekomen. Gewoon zoals volgens de cao jaarlijks van de ene trede naar de volgende trede, binnen dezelfde schaal. Maar goed, dat is het onderwijs en binnen het onderwijs valt er eigenlijk niks te onderhandelen ondanks het personeelstekort. Alleen ZZP'ers en achterlijke bureautjes pakken winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
President schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Ik ben twee keer gewisseld, maar er is toen niks bij gekomen. Gewoon zoals volgens de cao jaarlijks van de ene trede naar de volgende trede, binnen dezelfde schaal. Maar goed, dat is het onderwijs en binnen het onderwijs valt er eigenlijk niks te onderhandelen ondanks het personeelstekort. Alleen ZZP'ers en achterlijke bureautjes pakken winst
Dan is onderwijs één van de uitzonderingen op de regel, want over het algemeen is het heel normaal dat je meer gaat verdienen als je overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:59
Ik heb dit ook mee gemaakt uit mijn eigen ervaring. Ik werkte hier tussen 2013 tot eind 2015. Ik zou hier als administratief medewerker te werk gaan voornamelijk invoer werkzaamheden en orders in te voeren in het SAP systeem.

Ik belde echt wekelijks met mijn toen nieuwe baan. Ze vonden het erg goed dat ik zo door bleef gaan met bellen. Na 1 maand zat ik daar achter het bureau en kwam mijn leidinggevende op mijn kamer langs (Hij zat een kamer ernaast). Hij vertelde jii wist niet van ophouden en daarom zit je nu hier.

Helaas na twee keer 1 jaar contract met zeer goede salaris toen voor mijn leeftijd en vakantiedagen en jaarlijks rond de €900 netto bonussen voor de winst werd uitgekeerd. Mijn contract werd helaas niet verlengd wegens de Financiële Crisis. Ze hadden altijd mij beloofd tijdens de looptijd met een schouderklopje van uw wordt onze vaste medewerker.

Nu ik terug denk wat een tijd. Nu heb ik gelukkig al 6 jaar 5 maanden een vaste contract waar ik veel waarde aan hecht.

Ik zou je dus adviseren om steeds te bellen, maak ze maar gek :)

Succes met je sollicitatie!

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 26-07-2024 12:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F_J_K schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:59:
Niet claimen dat je nu bedragX krijgt. Da's niet relevant. Je kunt wel aangeven nee te zeggen als je niet in een bepaalde trede gaat starten. Dat natuurlijk wel menen. Als je niet bereid bent weg te lopen is het geen onderhandeling.
Dat is wat ik bedoel. Als je gaat claimen, dan moet je bewijzen. Dat is waar de TS in dat andere topic de fout in ging en ook nog (per abuis?) in een hogere schaal claimde te zitten, dat helpt niet.

Ik had ook ooit bij het aanbod Schaal 11 beloofd gekregen en bij het tekenen bij PZ stond er Schaal 10. Toen heb ik tegen het afdelingshoofd gezegd "ik ben er tot 3 uur vanmiddag en ik zeg pas op als het contract correct is" toen hij zei "oh, dat maken we nog wel in orde voor je begint". PZ heeft het snel aangepast...

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 26-07-2024 12:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
marcelcee schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:44:
[...]

In mijn ogen een naïeve zienswijze, maar dat betekent niet dat je het bij het verkeerde eind hebt :)

Bij de overheid zal de functie gewoon zijn ingeschaald. Daarmee staat het min/max salaris zo goed als vast. Dus vragen naar een salarisstrook doet de werkgever volgens mij enkel om zo laag mogelijk te kunnen gaan zitten. En daar wil je toch niet gaan werken lijkt me.
Bij de overheid is elke functie ingeschaald. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze een goed zicht hebben wat dat een marktconform salaris is voor die functie.

De bottom line zal inderdaad zijn dat ze zo laag mogelijk willen gaan zitten. Maar als je een goed beeld heb van wat een marktconform salaris is voor de functie zou je geen salarisstrook nodig hoeven hebben om laag in te schalen.

Maar goed, dat is mijn kijk erop, ik zit niet bij hr.

Ik heb alleen in mijn omgeving leidinggevenden en hr in de wandelgangen horen mopperen. En uit dat gemopper trek ik mijn conclusies dat ze dus weinig kunnen vinden, en dat ze geen goed beeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik werkte 2009-2010 36 uur per week bij de overheid via Kelly uitzendbureau voor 1 jaartje een project die ze hadden. Ik heb bij de IND immigratie en Naturalisatie Dienst gezet bij Ministerie van Justitie en Veiligheid in Rijswijk en mijn uurloon stond vast maar ik kreeg wel veel hogere uurloon bij de overheid dan ergens anders. Ik was daar administratief medewerker invoeren. Daarvoor zat ik 1 jaar bij de ING bank/Nationale-Nederlanden via uitzendbureau Manpower en daar was mijn uurloon lager dan bij de overheid. Na dat op mijn CV IND stond was ik erg gewild met een goede referentie van hun. Ik heb daarna via Tempo Team bij Minister van Vrom gezeten verdiende niet veel meer ietsjes meer bij mijn baan bij IND.

Via het uitzendbureau moest je gewoon doen in welke schaal je terecht kwam. Ik gaf wel aan ze door wat mijn wens was, wat ik per uur of per maand wilde verdienen als indicatie. Maar op dit moment is mijn uurloon veel hoger dan toen der tijd wegens mijn leeftijd en anno 2024.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 26-07-2024 15:19 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Deze mail zou ik niet sturen. Ja, zeggen en nee doen is niet zo sterk.

Wel kun je aangeven dat je loonstrook mee zult nemen naar het gesprek. Dat je dergelijke informatie liever niet via de mail verstuurd.

Tijdens gesprek kun je beter sturen en aftasten.

Daarbij bij gemeente zullen ze je echt al ergens in een range gezet hebben. Doe ik ook altijd. Waarbij ik altijd let op de rest van het team. Anders haal ik iemand binnen, maar jaag de rest van het team weg. Niet verstandig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hoi, ik heb tot nu toe helemaal niks aangegeven qua wat ik wil verdienen. Heb het 1e gesprek gehad, waar ze niks zeiden over salaris. Daarna gebeld dat ze potentie zien in mij en verder willen gaan en of ik mijn loonstrook wil inleveren zodat ze me eerlijk kunnen verdelen.

Als ik zei dat ik momenteel 5000 euro verdien dan snap ik wel dat ze daar bewijs om kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
@UltraInstinct zelfs dan niet, een toekomstige werkgever heeft niks met jouw huidige salaris te maken. dit is zelfs in steeds meer landen verboden om te vragen.

gewoon een salaris range afgeven, waarbij je gewenste salaris de onderkant is. range wel wat ruim houden. algemeen gaan bedrijven vervolgens in midden zitten,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:45
badboyqxy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:14:
@UltraInstinct zelfs dan niet, een toekomstige werkgever heeft niks met jouw huidige salaris te maken. dit is zelfs in steeds meer landen verboden om te vragen.

gewoon een salaris range afgeven, waarbij je gewenste salaris de onderkant is. range wel wat ruim houden. algemeen gaan bedrijven vervolgens in midden zitten,.
Zelfs dat niet. Er staat een vacature uit wat betekent dat ze nagedacht hebben over hoeveel ze daar aan willen uitgeven. Dat kan een werkgever ook gewoon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Het bedrijf waar ik tussen 2013-2015 werkte, het opstellen van mijn contract duurde langer. De leiding van HR was er mee bezig en ze kwamen bij mij langs op de afdeling en ze vroegen toen pas wat zou jij willen verdienen. Ik heb altijd mijn wensen gezegd. Ik zeg vaak ook wat normaal is voor de zaak. Ik zei tegen hun ik ben hier in het belang van de organisatie. Doen jullie wat denken dat het de beste is.

Mijn neef heeft mij verteld dat is heel slecht wat ik had gedaan. Maar toch was ik enorm verrast en was hoger dan ik had verwacht.

Nu waar ik 38-uur per week werk en al 6 jaar en 5 maanden met een vaste contract in dienst ben. Bij mijn huidige werkgever kon ik ook niet echt onderhandelen. Wel is mijn salaris per half jaar steeds omhoog gegaan met 1 bonus per jaar. Ik verdien bruto best goed, het kan altijd beter maar ik ben tevreden met de avond na 22:00 toeslagen 150% en 2 zondagen per maand werken 200% gehele dag.

Ik werk 5 dagen vast 15:30 tot 00:30

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 30-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
badboyqxy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:14:

Klopt zeker maar ze doen het blijkbaar toch keer op keer, mijn vorige werkgever heeft dit ook gedaan. Bij een andere topic zag ik dat ze niet eens met een sollicitant zijn doorgegaan omdat hij zijn loonstrook niet wou laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

UltraInstinct schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Klopt zeker maar ze doen het blijkbaar toch keer op keer, mijn vorige werkgever heeft dit ook gedaan. Bij een andere topic zag ik dat ze niet eens met een sollicitant zijn doorgegaan omdat hij zijn loonstrook niet wou laten zien.
Zonder goed uitleg kan dat kloppen. Ik heb zelf iemand gehad die zijn loonstrook met knip en plakwerk vervalst had.

Maar in begin gewoon duidelijk zijn dat je gewoon wil onderhandelen zonder kan dat ook. Wel aangeven dat je achteraf bereidt ben om te overleggen. En soms kan het zijn dat een bedrijf dat niet doet. Moet je je afvragen of dat bedrijf voor jou is. Overigens als je het wel overlegt, wil dat nog niets afdoen aan je salariseisen. Klaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Cyberpope schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Zonder goed uitleg kan dat kloppen. Ik heb zelf iemand gehad die zijn loonstrook met knip en plakwerk vervalst had.

Maar in begin gewoon duidelijk zijn dat je gewoon wil onderhandelen zonder kan dat ook. Wel aangeven dat je achteraf bereidt ben om te overleggen. En soms kan het zijn dat een bedrijf dat niet doet. Moet je je afvragen of dat bedrijf voor jou is. Overigens als je het wel overlegt, wil dat nog niets afdoen aan je salariseisen. Klaar.
Ja ik heb aangegeven dat ik mij daar niet prettig bij voel + uitleg. Hij is nu op vakantie, dus even afwachten.

Huh loonstrook vervalsen, hoe ben je erachter gekomen? Ik begrijp mijn loonstrook amper :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

UltraInstinct schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Ja ik heb aangegeven dat ik mij daar niet prettig bij voel + uitleg. Hij is nu op vakantie, dus even afwachten.

Huh loonstrook vervalsen, hoe ben je erachter gekomen? Ik begrijp mijn loonstrook amper :X
Laten zien aan je salarisadministrateur is een goede optie.

• UltraInstinct
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Je laat je echt de kaas van het brood eten hier... waarom deel je dan ook die strook? Sowieso zou ik direct nee gezegd hebben als ze al minder bieden dan je nu verdient.. Of ze gaan meer betalen, of ik ben weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:13

Roozzz

Plus ultra

Dus je wil omhoog en gaat omlaag? Klinkt niet echt als een bedrijf waar je moet willen werken. Je kan een tegenbod doen (met wat jij wenst, dat doen zij ook) en anders wegwezen. Natuurlijk is dit niet normaal.

Edit
Een gemeente of all places? Wauw.

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 15-08-2024 16:36 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• UltraInstinct
SmurfLink schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Je laat je echt de kaas van het brood eten hier... waarom deel je dan ook die strook? Sowieso zou ik direct nee gezegd hebben als ze al minder bieden dan je nu verdient.. Of ze gaan meer betalen, of ik ben weg.
Ik wou heel graag de baan en wou geen ongemakkelijke situatie creëren. Kan het niet meer terugdraaien.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-08 09:00

DHV

Dat jaar op lagere schaal zou ik nooit mee akkoord gaan.

Daarnaast kun je kijken hoe de rest van de voorwaarden is tov je huidige werkgever. Krijg je bijvoorbeeld meer pensioenopbouw? Dat kan meer waard zijn dan 100 bruto.

Als je niet per sé weg hoeft bij je huidige werk heb je een sterke onderhandelingspositie, je kunt 'Nee' zeggen tegen hun aanbod.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:27

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou zeggen dat je erop vooruit wil gaan en dus een paar tredes hoger wil.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jammer, maar helaas.
Deze werkgever waardeert jou minder dan je huidige.

Een klein stapje terug kan soms, bijvoorbeeld als de locatie veel beter is (dichter bij huis), zodat je reiskosten omlaag gaan.

Ik verwacht niet dat dit nog goed komt eerlijk gezegd....

• UltraInstinct
Roozzz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:34:
Dus je wil omhoog en gaat omlaag? Klinkt niet echt als een bedrijf waar je moet willen werken. Je kan een tegenbod doen (met wat jij wenst, dat doen zij ook) en anders wegwezen. Natuurlijk is dit niet normaal.

Edit
Een gemeente of all places? Wauw.
Ik wil eigenlijk matchen qua salaris of een periodiek omhoog. Moet wel zeggen dat ik momenteel 40 uur per week werk en naar 36 uur per week ga.

Mocht ik dit accepteren en de aanloop schaal nemen dan ga ik met 350 euro achteruit elk maand. 6 maanden tot een jaar bij goed functioneren dan krijg ik de 'normale' schaal en ga dan 120 euro achteruit per maand. Als ik geen periodieke verhoging na een jaar erbij krijg komt dat er nog bovenop.

• UltraInstinct
TheGhostInc schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Jammer, maar helaas.
Deze werkgever waardeert jou minder dan je huidige.

Een klein stapje terug kan soms, bijvoorbeeld als de locatie veel beter is (dichter bij huis), zodat je reiskosten omlaag gaan.

Ik verwacht niet dat dit nog goed komt eerlijk gezegd....
Het is vele malen minder reizen en ik wil hier uiteindelijk ook wonen. Vandaar dat ik nu twijfel. Ik wil eigenlijk zelf een bod doen en vragen wat ze ervan denken.

Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord dat je bij een lagere functieschaal begint. Dit overviel mij tijdens het gesprek.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je nu 4K verdient met 40 uur is ca 3,6k voor 36 een matchend aanbod hè. Maar leg ze uit waarom je toch 4400 wil verdienen (direct na overstap). Bieden ze dan 4K en je wil de baan dan is het gewoon 10% (ong) groei.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Ik wou heel graag de baan en wou geen ongemakkelijke situatie creëren. Kan het niet meer terugdraaien.
Als dit is wat ze mij zouden bieden zou ik die baan echt niet meer willen. Nota bene hebben ze je salarisstrook en nog proberen ze eronder te bieden? Wat een mafketels.. daar zou ik echt niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Wat is het totale plaatje? Dus hoe zit het met pensioen bijdrage, vrije dagen, opleidingsbudget, bijdrage zorgkosten?

Als je zo overkomt als hier in dit topic zou ik ook twijfelen. Je komt onzeker over.

Dus vraag ze waarom ze je 350 minder dan je huidige salaris bieden als ze het met je eens zijn dat je niet er op achteruit moet gaan.

36 ipv 40 is niet een vooruitgang financieel, want je gaat niet in die 4 uurtjes bijklussen. Maar wellicht wordt dat gecompenseerd door de totale beloning.

Maar man oh man, grow a pair.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Als je mee gaat met dit soort taferelen weten ze dat ze dit altijd bij je kunnen flikken. Mocht je tijdens je baan opeens je poot echt stijf gaan houden, dan zetten ze 'een kruisje achter je naam'. Het is (was?) maar beter om meteen duidelijk je standpunt te communiceren - scheelt weer een hoop mismatchende verwachtingen down the road.

Just my 2 cents - ik zou never nooit voor een tent werken die me vóór dag 1 al aan het lowball-en is.

Team anti-scalp - wauw..

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Hiervoor is proeftijd en contract voor bepaalde tijd voor bedoeld.
Je speelt dit spelletje niet goed. Op deze manier staat gewoon je carrière ontwikkeling minstens een jaar op achterstand.

Je start NU met huidig salaris+ een beetje meer, met proeftijd en na een jaar vast contract. Als je dat niet vastgelegd krijgt....doei...voor jou 10 andere vacatures.

Tenzij het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden zo goudgerand is dat die de salarisderving goedmaakt. Maar dat zal wel niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 15-08-2024 16:59 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Dit hadden ze in de gaten en daar is misbruik van gemaakt imo. Een eerste schot voor de boeg van hoe het er daar aan toe gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Heel eerlijk, klinkt hard maar dit vat het goed samen.

• UltraInstinct
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik moet duidelijk en zeker overkomen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet bepaald beter.

Ik zal ze hierover op een nette manier mailen. Alleen heel raar dat ze aangeven dat ze snappen dat ik niet achteruit kan gaan (want waarom zou je dan elders solliciteren over het algemeen) en mij dan veel minder aanbieden..

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:59:
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik moet duidelijk en zeker overkomen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet bepaald beter.

Ik zal ze hierover op een nette manier mailen. Alleen heel raar dat ze aangeven dat ze snappen dat ik niet achteruit kan gaan (want waarom zou je dan elders solliciteren over het algemeen) en mij dan veel minder aanbieden..
Je gaat van 40 naar 36 uur per week met een navenant salarisaanbod; relatief gezien ga je er misschien niet op achteruit. En waarom ze je dat aanbod doen? Omdat je zelf je salarisstrook hebt gedeeld. M.i. kun je nu 2 dingen doen:
1. Accepteren en leren dat je nooit meer je salarisstrook deelt.
2. Niet accepteren, tegenaanbod doen en voet bij stuk houden.

Succes!

What's a cube to you?

• UltraInstinct
Rizzi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Je gaat van 40 naar 36 uur per week met een navenant salarisaanbod; relatief gezien ga je er misschien niet op achteruit. En waarom ze je dat aanbod doen? Omdat je zelf je salarisstrook hebt gedeeld. M.i. kun je nu 2 dingen doen:
1. Accepteren en leren dat je nooit meer je salarisstrook deelt.
2. Niet accepteren, tegenaanbod doen en voet bij stuk houden.

Succes!
Nee klopt! Ik zal ervan leren en zelfverzekerder zijn.
Alleen is het niet raar dat als je je loonstrook geeft dan ze een lagere bod doen? Ik vernam altijd dat ze het matchen of een periodiek verhoging bij doen..

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:59
[...]

Bedrijf A en Bedrijf B zijn allebei geinteresseerd in werknemer X. Bedrijf A heeft twee keer zoveel klanten, of maakt twee keer zoveel winst per klant. Voor bedrijf A is de waarde van werknemer X dus tot wel twee keer zo hoog.

Bedrijf A kan twee keer zoveel bieden, maar weet natuurlijk dat werknemer X dat nergens anders krijgt. Dus krijgt hij het salaris dat hij bij Bedrijf B zou krijgen, plus iets er bovenop om de keuze makkelijker te maken. Meestal is 50 euro niet genoeg om iemand van baan te laten wisselen, maar het zal ook zeker niet de echte meerwaarde van de werknemer zijn.

Het is nog iets ingewikkelder, omdat de waarde van werknemer X het grensnut van die werknemer is voor beide bedrijven, dwz. hoeveel winst ze meer of minder zouden maken met of zonder werknemer X.

In het onderwijs heb je hier inderdaad wat minder mee te maken. Als je voor een grotere school gaat werken ga je (hopelijk) niet ineens les geven aan klassen van 60 kinderen. En er zijn genoeg bedrijven die min of meer rechtstreeks je arbeid doorverkopen, en dus nooit veel meer of minder winst zullen maken dan de concurrentie.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Alleen is het niet raar dat als je je loonstrook geeft dan ze een lagere bod doen? Ik vernam altijd dat ze het matchen of een periodiek verhoging bij doen..
Nou dat is niet standaard zo. Wellicht wordt je nu over betaald. Is de functie anders qua verantwoordelijkheid dan je nu uitvoert.

Maar het vreemde is hier dat men de intentie uitspreekt om je te matchen maar je dus in een aanloopschaal stopt met minder salaris dan je huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
Uiteindelijk is het maar net wat jij wil.

Maar zoals het op mij over kom, wil jij te graag en ben je te conflict vermijdend.

Persoonlijk zou ik ze vriendelijk bedanken en deze kennis die je nu heb opgedaan meenemen naar een volgende sollicitatie.

Als ze weten dat jij de kaas van je brood laat eten komt dat volgend jaar weer even hard terug als jij over die beloofde schaal wil beginnen. En als je op achterstand begin blijf je op achterstand (of je moet onevenredig veel goed weten te maken).

En wie weet, ik heb ook eens een keer ergens de stekker uitgetrokken en toen wilde men ineens over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Dat is gewoon een onderhandelaar die het spelletje beter speelt dan jij. Je wordt een poot uitgedraaid.

Arbeidsvoorwaarden en andere randzaken zijn nooit 1 op 1 te vertalen. Dus een salarisstrook zegt niks. Als jij daar dagelijks gratis mocht lunchen, parkeren of goede overwerkregelingen en pensioen had, dan valt dat niet te zien in je strook.

Bij een sollicitatievoorbereiding hoort ook dat je je salarisverwachting in je hoofd hebt én kunt onderbouwen.

Je wil de baan nog steeds graag. Je hebt een bod gekregen dus ze willen jou ook graag.
Je hebt in principe je minimum aangegeven. Daar moet je ze dan aan houden.
Vergeet niet dat de arbeidsmarkt nog steeds oververhit is, JIJ hebt de touwtjes in handen!

Je gaat dus niet akkoord met het bod. Je geeft nu aan dat je gedurende het eerste jaar akkoord gaat met MINIMAAL je huidige salaris. Zorg dat je je bedrag goed verrekent met je contractuele uren. Als er andere arbeidsvoorwaarden zijn, probeer die dan altijd om te slaan naar brutoloon, en neem dat mee in de onderhandelingen.

Verder zou ik je adviseren om ook contractueel vast te leggen wat je na een jaar goed functioneren in groei of promotie van ze verwacht. LOS van CAO of reguliere verhogingen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Mistraller schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 01:07:
[...]

Dat is gewoon een onderhandelaar die het spelletje beter speelt dan jij. Je wordt een poot uitgedraaid.

Arbeidsvoorwaarden en andere randzaken zijn nooit 1 op 1 te vertalen. Dus een salarisstrook zegt niks. Als jij daar dagelijks gratis mocht lunchen, parkeren of goede overwerkregelingen en pensioen had, dan valt dat niet te zien in je strook.

Bij een sollicitatievoorbereiding hoort ook dat je je salarisverwachting in je hoofd hebt én kunt onderbouwen.

Je wil de baan nog steeds graag. Je hebt een bod gekregen dus ze willen jou ook graag.
Je hebt in principe je minimum aangegeven. Daar moet je ze dan aan houden.
Vergeet niet dat de arbeidsmarkt nog steeds oververhit is, JIJ hebt de touwtjes in handen!

Je gaat dus niet akkoord met het bod. Je geeft nu aan dat je gedurende het eerste jaar akkoord gaat met MINIMAAL je huidige salaris. Zorg dat je je bedrag goed verrekent met je contractuele uren. Als er andere arbeidsvoorwaarden zijn, probeer die dan altijd om te slaan naar brutoloon, en neem dat mee in de onderhandelingen.

Verder zou ik je adviseren om ook contractueel vast te leggen wat je na een jaar goed functioneren in groei of promotie van ze verwacht. LOS van CAO of reguliere verhogingen.
Je hebt gelijk, ik heb geen enkel ervaring als het gaat om onderhandelen en dat is gelijk ook terug te zien. Ik kwam te onzeker over en daar hebben ze gebruik van gemaakt. Zal hiervan leren en dit zien als een hard learned lesson.

Ik heb een beleefde mail gestuurd met redenering over dat ik een lager salaris niet kan accepteren en of ze open staan om het met mijn huidige salaris te matchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

UltraInstinct schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 02:30:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb geen enkel ervaring als het gaat om onderhandelen en dat is gelijk ook terug te zien. Ik kwam te onzeker over en daar hebben ze gebruik van gemaakt. Zal hiervan leren en dit zien als een hard learned lesson.

Ik heb een beleefde mail gestuurd met redenering over dat ik een lager salaris niet kan accepteren en of ze open staan om het met mijn huidige salaris te matchen.
Als je overtuigd bent van je kwalificaties en je weet dat je meer dan geschikt bent, zou ik me niet te veel aantrekken of hun er nu wel of niet voor open staan. Daarnaast is er een verschil tussen standvastigheid met zelfvertrouwen en onbeleefdheid. Je kunt prima je grenzen aangeven of eisen stellen, zonder daarbij onbeleefd te zijn?

Als iemand dit bij mij zou flikken, wat overigens niet gebeurd omdat ik niet mijn salarisstrook deel, dan zou ik toch wel even een duidelijke reactie terug sturen. Je geeft ze namelijk het vertrouwen en vervolgens wordt je even zo te kakken gezet. Bij mij zouden ze zelfs die normale schaal in hun reet mogen douwen.

Ik zou zelf gewoon een counter maken, waar ik mijzelf in 1 schaal hoger zet, conform de afspraak waarvoor je je loonstrook hebt gedeeld. Dit, zonder al te veel poes pas eromheen.

Anders kun je best op een beleefde manier aangeven dat de situatie voelt als eenrichtingsverkeer. Je deelt je loonstrook in de verwachting een passend salaris te ontvangen, maar in plaats daarvan wordt je in een lagere schaal geplaatst voor een proefperiode. Je kan aangeven dat je graag een goede samenwerking wilt met een positieve en gelijkwaardige start. Iets wat ook niet onderhandelbaar is (en bij het minste geringste aan 'nee', zou ik per omgaande een andere baan zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Je doet nog steeds exact hetzelfde in je 2e paragraaf dan in je eerste... Waarom zet je zo ontieglijk laag in? Je gaat toch niet van baan wisselen voor hetzelfde salaris? Dan levert het niks op voor al die moeite...

Ga online opzoeken hoe je moet onderhandelen, lees, kijk filmpjes... maar doe in ieder geval iets. Want je doet in dit topic precies alles wat niet geadviseerd wordt en daar naai je jezelf keihard mee. Dat is echt heel erg zonde en vooral ook onnodig.

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 16-08-2024 07:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En daar ga je weer 🫣

Je had niet erin moeten zetten of ze “open staan om huidig te matchen”. Nee. Je accepteert geen lager salaris. Punt.

En persoonlijk had ik gebeld en niet gemaild ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
SmurfLink schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:37:
[...]
Je gaat toch niet van baan wisselen voor hetzelfde salaris? Dan levert het niks op voor al die moeite...
Dat is natuurlijk niet waar. Los van dat je er op secundaire voorwaarden op vooruit kunt gaan kan ook uitdaging, minder reis tijd, leuker bedrijf, nu een verschrikkelijke manager etc. een hele goede reden zijn om over te stappen en hetzelfde blijven verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Mijn tip: vraag bij een overstap ook meteen een door de werkgever betaalde training assertivitiet en conflicthantering. Als je het conflict vermijdende gedrag wat je nu laat zien ook in je werk hebt, dan wordt het met wat pech een vreselijke puinhoop. Je moet wel in staat zijn te zeggen waar het op staat. Een keer met je vuist op tafel mogen slaan heb je niet geleerd blijkbaar, maar soms moet je dat echt doen. Geef jezelf de kans om dit zo snel mogelijk alsnog te leren. Daar heb je een leven lang plezier van.

Je bent meer waard dan een werkgever die bij de kenismaking en het door jou voldoen aan al hun voorwaarden meteen naait en onder de prijs probeert te duiken die de hele wereld echt als minimum zou hebben.

Tip2: onderhandelen betekent een voorstel van jou waar een tegenvoorstel op komt. Als je aangeeft dat je wel wilt matchen, dan komt er nooit meer ee periodiek of wat dan ook bij in deze onderhandeling. Dus leer bij een salaris onderhandeling hoger in te zetten dan waar je uit wilt komen. Vaak zegt men uiteindelijk dan "laten we in het midden gaan zitten" als je het midden kiest als wat je wilt en dan je voorstel hoger legt, dan heb je kans van slagen.

Verder: doe ook onderzoek naar wat de werkgever je betaalt voor je reiskosten, wat bijgedragen wordt aan je pensioen, of je mogelijkheden hebt met andere arbeidsvoorwaarden (fietsenplan etc). Mag je af en toe thuiswerken en daar uren voor schrijven. Kan je een laptop en of telefoon van de zaak krijgen voor thuiswerk.

Voor nu is het leuk dat je een baan hebt, maar als de hypotheek verstrekker over een paar jaar in de lach schiet bij het zien van je salaris strook, je net ingeschonken koffie door de gootsteen giet en de deur voor je open houd, dan opeens werk je niet meer zo tevreden met het nu bedongen salaris.

En nog iets: je kan nog steeds opbellen en aangeven dat je over het geheel op deze manier toch geen goed gevoel hebt en dat je al nadenkend tot de conclusie komt dat je toch gewoon die extra periodiek verdient gezien je kennis en ervaring die je hebt opgedaan. Toon eens lef! Ze kunnen hoogstens nee zeggen en dan weet je dat je daar niet wilt werken.

Hoe ze namelijk nu hiermee om gaan, zo zullen ze dan met een grote kans ook op andere zaken handelen. (lees: in hun eigen belang en niet snel in jouw belang).

Een nieuwe werknemer hoeft niet te overvragen bij mij, maar een nieuwkomer die ik te weinig ga betalen voor de kennis en kunede wordt ontevreden en zal mogelijk ook al snel vertrokken zijn. Dus jou nu een tevredenstellend bod doen, is voor beide partijen goed.

NB. vergelijk wel het bod in uurloon. Omdat je minder gaat werken snap je zelf ook dat het bedrag per maand bij minder uren minder wordt. 1 periodiek extra nu verzacht dat verschil nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
UltraInstinct schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:59:

Alleen heel raar dat ze aangeven dat ze snappen dat ik niet achteruit kan gaan (want waarom zou je dan elders solliciteren over het algemeen) en mij dan veel minder aanbieden..
Ik snap dat dat niet fijn is, en misschien ook wel onverwacht.

Maar het is wel goed om te begrijpen dat als zij aangeven te snappen dat jij er niet op achteruit wilt gaan, dat dat niet betekent dat ze je daarin ook daadwerkelijk tegemoet zullen komen. En dat blijkt dus ook.

Wat er feitelijk gebeurd is, is dit:
"We snappen helemaal dat je niet minder wilt verdienen! Maar daar gaan we je niet mee helpen, we bieden je [lager salaris], laat maar weten of je akkoord gaat."

En nu is het aan jou. Je hebt drie opties, in volgorde van wat mij een goed idee lijkt:
  1. Eer aan jezelf houden, bedanken, en verder zoeken.
  2. Aangeven dat je toch echt minimaal [hoger salaris] wilt, met grote kans dat ze er niet in meegaan.
  3. Lager salaris accepteren.
edit:
Ah, had laatste paar posts nog niet gelezen. Je hebt optie 2 al (soort van) gedaan :P Ik ben wel benieuwd of je om 2:30 vannacht gemaild hebt? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 16-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:02
Als ik het goed begrijp, je gaat er nu flink op achteruit (350 euro) en als je je hebt bewezen minder op achteruit.
Maar nog steeds onder dan wat je nu krijgt. Ondanks het delen van je huidige arbeidsvoorwaarden en dat je zei er niet op achteruit te willen gaan.

Zoals iemand al zei, 36 uur salaris moet je helemaal niet omrekenen naar 40. Want die overige 4 uren ga je niet bijklussen. Dus het gaat gewoon om knaken. Vergelijk wel de secundaire arbeidsvoorwaarden om te kijken of je er vooruit op gaat.

Je zegt dat het ideaal is omdat je er in de buurt wil wonen, maar zorg er aub ook voor dat je goed ingeschaald wordt. Want als je dat eenmaal bent, dan is daarna onderhandelen moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Jobjl schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:44:
Als ik het goed begrijp, je gaat er nu flink op achteruit (350 euro) en als je je hebt bewezen minder op achteruit.
Maar nog steeds onder dan wat je nu krijgt. Ondanks het delen van je huidige arbeidsvoorwaarden en dat je zei er niet op achteruit te willen gaan.

Zoals iemand al zei, 36 uur salaris moet je helemaal niet omrekenen naar 40. Want die overige 4 uren ga je niet bijklussen. Dus het gaat gewoon om knaken. Vergelijk wel de secundaire arbeidsvoorwaarden om te kijken of je er vooruit op gaat.

Je zegt dat het ideaal is omdat je er in de buurt wil wonen, maar zorg er aub ook voor dat je goed ingeschaald wordt. Want als je dat eenmaal bent, dan is daarna onderhandelen moeilijker.
Van het bovenstaande snap ik iets niet: Als de norm een 40 urige werkweek is en je stapt over naar een 36 urig contract, dan hoeft je nieuwe werkgever toch niet je "verlies" van uren te betalen. Ookal ga je niet 4 uur bijklussen. Als iemand bij mij solliciteert en 32 uur wil werken ga ik er toch ook geen 36 of 40 uur aan uitbetalen?

En ook als ik een vacature heb voor 32 uur waar ik geen 36 uur of 40 uur van kan maken, dan accepteert de sollicitant de minder uren, of niet. Maar nog steeds ga je geen 36 of 40 uur uitbetalen.

Oké in de onderhandeling zou het een mooi doel kunnen zijn om met behoud van het volledige salaris door de overstap van 40 naar 36 uur werken te gaan. Maar dat is dan resultaat van de onderhandeling en niet iets wat standaard is.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 16-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:02
ucsdcom schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Van het bovenstaande snap ik iets niet: Als de norm een 40 urige werkweek is en je stapt over naar een 36 urig contract, dan hoeft je nieuwe werkgever toch niet je "verlies" van uren te betalen. Ookal ga je niet 4 uur bijklussen. Als iemand bij mij solliciteert en 32 uur wil werken ga ik er toch ook geen 36 of 40 uur aan uitbetalen?

En ook als ik een vacature heb voor 32 uur waar ik geen 36 uur of 40 uur van kan maken, dan accepteert de sollicitant de minder uren, of niet. Maar nog steeds ga je geen 36 of 40 uur uitbetalen.

Oké in de onderhandeling zou het een mooi doel kunnen zijn om met behoud van het volledige salaris door de overstap van 40 naar 36 uur werken te gaan. Maar dat is dan resultaat van de onderhandeling en niet iets wat standaard is.
Eens, maar de sollicitant in deze kwestie geeft aan niet achteruit te willen gaan in salaris. Dus gaat het de sollicitant om de harde knaken en niet om het feit dat die er niet op achteruit gaat als je 36 uur naar 40 omrekent.
Misschien is dit inderdaad ook miscommunicatie en dat werkgever hier ook dacht "als sollicitant dit bedrag omrekent naar 40 uur dan gaat deze er niet op achteruit!". Wellicht heeft Ts dit inderdaad niet goed aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Jobjl schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:44:

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet bijzonder; ik zal daarin niet vooruitgaan, maar ook niet achteruit. Het klopt dat het, eenmaal ingeschaald, uiterst moeilijk is om verdere stappen te maken. Als ik me een jaar moet bewijzen om in de 'normale' schaal te komen, betekent dat volgens mij ook dat de werkgever mij niet vertrouwt, toch? In de cao gemeenten heb ik dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4Xi2BapPyybjjtmHnsbZSSlnkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWIXPxC04qtV4mAugwE2IWhh.jpg?f=fotoalbum_large

'De werkgever en de werknemer kunnen 1 schaal lager dan de functieschaal overeenkomen. Dat kan als de werknemer nog niet voldoet aan eisen van ervaring, geschiktheid en bekwaamheid.'
Hiermee willen ze blijkbaar zeggen of ze twijfelen of ik over voldoende ervaring beschik, wel raar dat ze met mij door willen gaan en dan zo over mij denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Stop eens met mailen. Je bent (zeer zwak) aan het onderhandelen, dit gaat veel beter gewoon in een gesprek. Waarbij je uit kan leggen waarom je X extra op je huidige salaris waar bent.

(Uiteraard moet je nooit je huidige salarisstrook delen, dat is niet relevant voor een werkgever die weet wat het aangeboden werk waard is, maar dat punt is helaas al gepasseerd).

Tijdelijk lager en dan een jaar later omhoog is gewoon onzin, daar is een jaar contract voor.

In alle eerlijkheid snap ik niet waarom je hier nog wil werken. Wat maakt deze gemeente of functie zo bijzonder dat je je zo wil laten piepelen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Smobbo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:19:
Stop eens met mailen. Je bent (zeer zwak) aan het onderhandelen, dit gaat veel beter gewoon in een gesprek. Waarbij je uit kan leggen waarom je X extra op je huidige salaris waar bent.

(Uiteraard moet je nooit je huidige salarisstrook delen, dat is niet relevant voor een werkgever die weet wat het aangeboden werk waard is, maar dat punt is helaas al gepasseerd).

Tijdelijk lager en dan een jaar later omhoog is gewoon onzin, daar is een jaar contract voor.

In alle eerlijkheid snap ik niet waarom je hier nog wil werken. Wat maakt deze gemeente of functie zo bijzonder dat je je zo wil laten piepelen…?
Het werk is op 10 minuten afstand van het huis van mijn moeder.
De functie lijkt me leuk en interessant, en ik hoor altijd goede verhalen dat de gemeente een fijne werkgever is.
Het is jammer dat ik zulke obstakels tegenkom en weinig ervaring heb om ze goed aan te pakken. Ik heb haar gisteren een mail gestuurd en zal waarschijnlijk volgende week telefonisch met haar spreken om aan te geven dat ik de functie niet zal accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
UltraInstinct schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet bijzonder; ik zal daarin niet vooruitgaan, maar ook niet achteruit. Het klopt dat het, eenmaal ingeschaald, uiterst moeilijk is om verdere stappen te maken. Als ik me een jaar moet bewijzen om in de 'normale' schaal te komen, betekent dat volgens mij ook dat de werkgever mij niet vertrouwt, toch? In de cao gemeenten heb ik dit gevonden:

[Afbeelding]

'De werkgever en de werknemer kunnen 1 schaal lager dan de functieschaal overeenkomen. Dat kan als de werknemer nog niet voldoet aan eisen van ervaring, geschiktheid en bekwaamheid.'
Hiermee willen ze blijkbaar zeggen of ze twijfelen of ik over voldoende ervaring beschik, wel raar dat ze met mij door willen gaan en dan zo over mij denken.
Dat hoeft niet. Het kan ook gewoon zijn dat ze je een fantastische kandidaad vinden maar kans zien om je goedkoper in te kopen.

Ideaal toch, een functionerende werknemer voor minder salaris.

Een gemeente heeft ook gewoon budgetten, die geven ook geen gratis geld weg.

En die cao is door een ander geschreven dan de geen die je nu aan neemt. Dus leuk stukje tekst wat de recruiter kan gebruiken om jou uit te knijpen. Gewoon een stok om de hond te slaan.

Pagina: 1 2 Laatste