Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 14:39
Mijn vraag
ik heb zone regeleing op mijn vloerverwarming.
nu merk ik op dat de wp op het oog, een buffervat wilt. omdat ik niet kan voldoen aan de 40 liter. vloerverwarming open groepen voor defrost modus.

de ruimte is beperkt, dus er gaan wat planken sneuvelen. nu kan ik boven de cv eventueel een buffervat hangen.

echter de vraag is hoe sluit ik het aan.
ik zat te denken.

op retourleiding vvw verdeler. als rest warmte in.
en dan retour van buffervat weer op de retour.

ik heb eventueel ook nog wel een groep over op vvw verdeler.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
-Welk probleem ervaar je dat je een buffervat nodig denkt te hebben?

-Welke WP heb je?

-Wat voor zoneregeling heb je?

-Hoeveel m2 vvw heb je per verdieping?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Behalve ^ bovenstaande info:
Als je 'm in de retour zet, wil je ook een AVDO/drukgeregelde bypass over je verdeler hebben. Anders krijg je mogelijk alsnog flowproblemen als er veel dicht staat.

Misschien is het makkelijker om zones die meer dan 1 groep hebben niet geheel regelbaar te maken, bijvoorbeeld van een woonkamer maar 2 van de 5 groepen van een actuator voorzien.
Als bonus gaat de temperatuur dan ook minder schommelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
wij ogen naar de intergas extend.

ik heb homematic groepen regeling op de 5 groepen. 3x80*14 2x65*14
ik weet dat mijn groepen standaard dicht staan. tenzij de ruimte warmte nodig heeft.

probleem is mijn huiskamer is maar 2 groepen.

[ Voor 11% gewijzigd door michielsweb op 19-04-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Proton_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:44:
Behalve ^ bovenstaande info:
Als je 'm in de retour zet, wil je ook een AVDO/drukgeregelde bypass over je verdeler hebben. Anders krijg je mogelijk alsnog flowproblemen als er veel dicht staat.

Misschien is het makkelijker om zones die meer dan 1 groep hebben niet geheel regelbaar te maken, bijvoorbeeld van een woonkamer maar 2 van de 5 groepen van een actuator voorzien.
Als bonus gaat de temperatuur dan ook minder schommelen.
vraagje: en volgens een van de schema's staat een buffer vat met t stukken in aanvoer en retour.

is dat dan de oplossing voor dat probleem?

of kan ik een buffertank op een groep op de verdeler gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je hebt een zoneregeling voor 35 m² vloerverwarming? Daar zit vast een verhaal achter :)

Een parallelbuffervat heeft weer andere (imo grotere) nadelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Proton_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:17:
Je hebt een zoneregeling voor 35 m² vloerverwarming? Daar zit vast een verhaal achter :)

Een parallelbuffervat heeft weer andere (imo grotere) nadelen.
eerder 70 ;-)

zou u me willen adviseren hoe u het zou aansluiten?

op dit moment, is het nog vrij simpel. met de hybride pomp, blijft het vrijwel ongewijzigt. behalve dat de cv & wp eerst even gaan discusssieren wie van de 2 de buizen gaan vullen.

ik had stiekem gehoopt dat een geknepen aanvoer buffervat, via vloerverwarming verdeler was te doen.
(geknepen als 1/1.5 max flow bedoel ik dan he

retour--> t stuk + expansievat--> filter -->cv----> vloerverwarming verdeler |
^---------------------------------------------------------------------------------------------<

standaard overstort etc, zit gewoon onder de cv hoor ;)

[ Voor 56% gewijzigd door michielsweb op 19-04-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z7-sNwHhTc8U3Mnd96asZWb7_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7d6j7TJXkBeiOkRa2zREEO4e.jpg?f=fotoalbum_large

zou dit gewoon werken zonder al teveel poespas en met vloerverwarming?
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien dat @Proton_ het al snapt, ik snap nog steeds niet wat het probleem is behalve dat er zoneregeling in zit die overbodig lijkt.

Zie mijn vragen bovenin, dan is het beeld duidelijk en kan er advies gegeven worden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
zoals eerder gezegd.
extend intergas wordt beoogd.
70m2.

zone regeling is echt een must omdat er kamers zijn die meer warmte behoeven dan anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
stel ik zou halve woonkamer en een slaapkamer.
open maken kom ik op 150m 14mm buis +/- een beetje. kom ik via econoco op 15000 x 14 = 23.3 liter inhoud.

zou dat betekenen dat ik dan een buffervat van 40 liter naar 20 kan brengen?

heb overigens honematic ip gevraagd om een optie om alle groepen op 10% open minimaal te houden.

[ Voor 69% gewijzigd door michielsweb op 19-04-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het probleem is dat de warmtepomp zowel een minimale waterinhoud en een minimaal debiet wil hebben om een succesvolle defrost te doen.
Stap 0 is dus om die specs boven water te krijgen.

Met volledige naregeling kan, vlak nadat een defrost gestart is, alle afgifte dicht lopen. Er is dan dus ook geen debiet meer en de defrost faalt -> storing, gasverbruik (hopelijk, anders kou).
Een enkele groep open laten is waarschijnlijk niet voldoende (wederom, check de specs). Daarom de drukgestuurde bypass.

Zeker bij de defrost-happy Xtend lijkt me dit erg belangrijk.

Wat ik zou doen is niet zo relevant maar ik zou zo op het eerste gezicht de boel vereenvoudigen, niet complexer maken. In kleine installaties trekt een zoneregeling de hele afgifte scheef. Een binnenmuur is circa 10-20x slechter geïsoleerd dan een 1990-spec buitenmuur dus met een naastliggende ruimte van 18 graden verliest een binnenmuur net zoveel vermogen per m² als naar buiten bij een buitentemperatuur rond het vriespunt.
Met selectief stoken heb je dus meer afgifte op minder oppervlak nodig -> hogere Ta -> lagere COP -> even hoge stookkosten, minder comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
michielsweb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:04:
zoals eerder gezegd.
extend intergas wordt beoogd.
70m2.

zone regeling is echt een must omdat er kamers zijn die meer warmte behoeven dan anderen
De allereerste stap is waterzijdig inregelen zodat de warmte afgifte bij de eigenschappen van de kamer passen.

Nagelen is er voor fijne zaken als omgaan met weersinvloeden die kamers verschillend beïnvloeden. Expliciet niet om een slechte inregeling te camoufleren

Naregelen maakt een installatie veel ingewikkelder. Met 2 groepen open ga je mogelijk het minimum debiet niet kwijt kunnen en dan heb je een nog veel groter en complexer parallel buffer vat nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-04-2024 20:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ok, ik denk dat ik het redelijk snap.
wij hadden vorige jaar het waterzijdig groepen gebalanceerd. waarbij de slaapkamer meedeed. het ding is alleen toen we de min -3-4 innde nacht ingingen. kregen wij het probleem dat 1 van de muren in de slaapkamer een ijsbatterij werd.
zo noemde ik het. (helaas is deze muur van binnen niet te isoleren en mag ik niet aan de buitenzijde zitten. heb een uitvraag gedaan bij vve om die muur te isoleren. inmiddels zit er een piepschuim behang over. onder het motto baat het niet is het op ze minst nog leuk uitziend. verwacht niet teveel wonderen maar toch..

maar afijn gevolg was dat de kamers begonnen te stoken. om vroeg in de ochtend. op dag 1. rond 3 uur werd slaapkamer pas thermostaat eis.
maar de overige kamers trokken nabij de 24.5!

daarom zijn we gaan naregelen. nu lees ik iets over een druk gerelateerde bijpas ik ga dat zo is bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Dan is het dus niet goed ingeregeld.

De enige reden dat er verschillen mogen ontstaan is zaken als zoninstraling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
naja om eerlijk te zijn, boven de 0 ging alles gelijk op. (zonder naregeling)
onder de 0 werdt het niet te controleren. daarbij merk ik wel op die gips muur echt ijskoud was.
(lijkt geen of weinig isolatie achter te zitten en directe buitenmuur, waar ooit een appartement is vergeten is the bouwen denk ik inmiddels zit erwel een piepschuimbehangetje op. maar toch.

(pas het moment dat die muur op vergelijkbaare temperatuur kwam als de andere muren.
ging die kamer pas opwarmen. vandaar dat we de overige kamers die wel geisoleerd zitten.
opgewarmt waren tussen 3-4:30 waren deze weer op thermostaat temp. behoefte die kamer ruim tot 14:00
terwijl de vloer wel warm was gehele dag.

toen het ongeregeld was was dit dus de andere kamers gek stoken.
terwijl 1 kamer de hitte maar nodig had.

inmiddels hebben we naregeling om er zorg voor te dragen dat overige kamers sluiten.
.

maar goed als ik een bypass moet gaan plaatsen ga ik is uitzoeken hoe dat gaat.
ok, dat lijkt me 2x t--stuk + bypass ventiel en wat buis.

update: ineens kreeg ik een lumineus idee!

op dit moment heb ik mijn radiatoren + verdeler nog droog hangen.
als ik nu is een overdrukbypass instaleer richting de radiator verdeler?
en die monteer op retour. krijg ik dan in essentie geen buffer?
4x2 meter, 1x80cm ik zou deze best als een altijd bepaald open laten staan all dan niet met of zonder overdruk indien het onnodig is maakt het niet uit?
eventueel, zou ik de 80cm kunnenvervangen met een 20 of 40 liter expansie vat. als dat helpt
eventueel ook gelijk aangesloten op de aanvoer en afvoer.

dit is een redelijk goedkope oplossing, is het een idee of klinkt het dom?

optie 2:
ik zou in mijn keuken eventueel het kleine ongebruikte radiatortje weghalen.en vervangen met een buffervat dan zou ik de oude cv leiding hergebruiken als buis

[ Voor 108% gewijzigd door michielsweb op 21-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Erg ongelijke isolatie kan een goede reden zijn voor zoneregeling (al blijft het duidelijk symptoombestrijding). Dat maakt de temperatuurverlies-verschillen tussen kamers immers ook afhankelijk van externe factoren zoals wind etc, die met statisch inregelen niet op te vangen zijn.

Meer afgifte, zeker in te koude kamers, is een heel goed idee. Een flinke T33 wordt regelmatig succesvol toegepast in plaats van een buffervat.

Maar bij het ontwerpen van een doelmatig en KISS verwarmingssysteem is het boven water halen van de specs van je warmtepomp toch wel de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@Proton_ zou u die radiatoren aansluiten met bypassdrukventiel of gewoon los?

[ Voor 7% gewijzigd door michielsweb op 21-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Proton_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:28:
Het probleem is dat de warmtepomp zowel een minimale waterinhoud en een minimaal debiet wil hebben om een succesvolle defrost te doen.
Stap 0 is dus om die specs boven water te krijgen.
Dat zou ik doen :)
Ik zou geen advies uitbrengen wetende dat relevante info ontbreekt.
Met de specs is het een minder wilde gok of een bypass nodig is.
De specs (vooral de pompcurve icm benodigd debiet) zijn ook nodig voor het juist instellen van een eventuele bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
flow instalatie,
P = mx c x ^t x 1/3600

ontwerp vermogen 8 kw
ontwerp Delta T 20 K
Massa debiet 343,92 kg/h
volume debiet 5,73

zie ik ergens in de installatie instructie staan.
https://www.google.com/ur...Vaw2UvH1ORA02oMtrW39Zuumn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@michielsweb Kan je de cijfers hierboven in de context van jouw "probleem" met het buffervat
misschien wat nader toelichten? - Ik zie namelijk niet wat je berekent hebt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik heb geen idee, eigenlijk, ik dacht dat het de gegevens waren die @Proton_
zei dat ik moest opzoeken, ik ga deze som maar is proberen te maken voor mijn installatie vanavond

[ Voor 25% gewijzigd door michielsweb op 21-04-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is inderdaad lastig te vinden - je lijkt de sheets van een presentatie gevonden te hebben.
De installatiehandleiding vind je bijvoorbeeld op https://heattransformers....-Intergas-Xtend-Split.pdf maar ook daar vind je geen minimale flow of pompcurve - het dichtst in de buurt komt pagina 26 waar '15 liter/minuut' genoemd wordt. Dat gaat sowieso niet door een enkele vloergroep.

Wellicht kan iemand uit Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp je helpen bij wat deze warmtepomp nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:41
michielsweb schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:04:
ik heb geen idee, eigenlijk, ik dacht dat het de gegevens waren die @Proton_
zei dat ik moest opzoeken, ik ga deze som maar is proberen te maken voor mijn installatie vanavond
Zomaar een kennisloze gedachte:
Wellicht kan dat vaatje ook parallel aan de radiatoren?
Dan is er ook een bypass en altijd flow mogelijk.
Ongetwijfeld zie ik daar iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Proton_ schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:29:
Het is inderdaad lastig te vinden - je lijkt de sheets van een presentatie gevonden te hebben.
De installatiehandleiding vind je bijvoorbeeld op https://heattransformers....-Intergas-Xtend-Split.pdf maar ook daar vind je geen minimale flow of pompcurve - het dichtst in de buurt komt pagina 26 waar '15 liter/minuut' genoemd wordt. Dat gaat sowieso niet door een enkele vloergroep.

Wellicht kan iemand uit Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp je helpen bij wat deze warmtepomp nodig heeft.
ik heb even door gerekent, ik kan die 15l/m behalen via de radiatoren 4 kamers.
ik kom tot een lager afgeronde conclusie dat radiatoren circa 16 literwater gaan vast houden.
ik heb een mini radiator in keuken nog niet meegerekent. (inhoud zal nihil zijn).

denk dat ik de laatste ga vervangen met 20 liter vaatje

[ Voor 14% gewijzigd door michielsweb op 21-04-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

decramy

root@birdie:~#

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
kleine update
homaticip, heeft een suggestie aangenomen.
om het groepen te kunnen laten pendelen tussen 5% a 10% minimum open optipneel (i.p.v open en dicht ) en 100% open. ze gaan het teminste bekijken.

[ Voor 48% gewijzigd door michielsweb op 24-04-2024 07:54 ]

Pagina: 1