Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:31
Hallo iedereen,

Is het mogelijk om het startvoltage van mijn growatt tlx3 -4000 aan te passen?

Ik heb recent een wisseling in kamers in het huis gedaan en nu hangt de growatt in de slaapkamer. Rond half 7 begint het relais te tikken. Dit omdat op het begin van de dag de opstart spanning natuurlijk een aantal keer net wel net niet bereikt wordt. Kan ik deze aanpassen, zodat ik minder last heb van het getik? Niet ideaal op zondag ochtend.. :)

Heb reeds de shinetools app gedownload maar kan het hier niet in terugvinden. Google search levert ook niet veel op helaas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mooie tijd om op te staan :P
Zelf aanpassen heb ik ook niets op kunnen vinden.
Een Shelly oid ertussen met de timeroptie kan helpen, dan bepaal je zelf waneer ie aan mag.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dit via de webportal (openen via PC) schijnt te kunnen. Maar weet niet meer waar ik dat heb gelezen helaas.

[PV] Growatt valt uit, instellen
Dit gaat over netspanning, maar in het topic staat een PDF met de diverse registers, wellicht dat register #17 is wat je zoekt. Allemaal op eigen risico enzo uiteraard :)

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Je kan de startspanning niet verlagen, dat staat vast, anders had half Nederland met een Growatt dat wel gedaan.Ik weet niet of er iets bestaat als een timer op een aardlekautomaat, dat zou de enige optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
RobertV70 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:44:
Je kan de startspanning niet verlagen, dat staat vast, anders had half Nederland met een Growatt dat wel gedaan.Ik weet niet of er iets bestaat als een timer op een aardlekautomaat, dat zou de enige optie zijn.
Dit weet je zeker neem ik aan? In dat geval zoek ik niet meer verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
Via modbus kan je heel veel instellingen wijzigen dus als je daar mee overweg kan dan is het prima te doen. Maar tenzij je het dynamisch (eerst verhogen en pas verlagen als de spanning genoeg boven de gewenste waarde is) doet krijg je hetzelfde gedrag alleen op een ander moment?

Volgens mij kan je ook niet lager instellen dan de default waarde, maar dat kan je simpelweg (eigen risico) uitproberen als je hier mee aan de slag gaat.

Alternatief is de omvormer (via modbus, andere methodes zijn ook mogelijk) uit en aan te zetten. Als je handig bent koppel je dit aan je wekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Maartinho schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:56:
[...]

Dit weet je zeker neem ik aan? In dat geval zoek ik niet meer verder..
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ga niet liggen prutsen met omvormers en zelf instellingen wijzigen, de garantie vervalt en bij een defect heb je niets meer. Zonde van je gedoe en kost een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RobertV70 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:44:
Wie heeft het over verlagen dan :? Als TS de startspanning verhoogt, dan start de installatie later op en zal waarschijnlijk wat minder vaak klikken (omdat omvormer dan waarschijnlijk gelijk kan doorstarten i.p.v. te blijven twijfelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:19
De startspanning veranderen gaan niet werken. Je hebt x aantal panelen met een openklemspanning en deze spanning is er al op het moment dat er maar een klein beetje zonlicht op valt. Deze spanning is altijd hoger dan de spanning onder belasting.

Ga je de opstartspanning hoger zetten dan de spanning op je panelen, dan start je omvormer nooit meer op.

<x aantal panelen> * Voc = <Voc_spanning_panelen>

Beter is dan gewoon de netspanning van de omvormer weghalen, en deze zelf schakelen. Dit kan prima aangezien de omvormer niet belast is (zolang de omvormer niet is opgestart en teruglevert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verhogen heeft inderdaad alleen zin als je het boven de openklemspanning zet en als je wakker bent op de default terugzet.
Er is geen enkele manier om het relais automatisch gegarandeerd 1x te laten klikken; om te weten of de PV meer kan leveren dan dat de omvormer online houden kost moet je de panelen immers belasten.

Softwarematig de omvormer koest houden lijkt me de beste oplossing, anders een Shelly of een of andere smartplug aan de AC kant met een tijdklok op uitslaapdagen met een degelijk relais dat niet schrikt van 20A continu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:19
Trouwens, je hebt toch een werkschakelaar naast je omvormer? Waarom zet je die niet om? Dan heeft de omvormer ook geen spanning :)

Niet vergeten weer handmatig om te schakelen als je wakker bent.

Wij tweakers denken te moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
kevi-n1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:15:
Trouwens, je hebt toch een werkschakelaar naast je omvormer? Waarom zet je die niet om? Dan heeft de omvormer ook geen spanning :)

Niet vergeten weer handmatig om te schakelen als je wakker bent.

Wij tweakers denken te moeilijk :)
Precies dat niet vergeten is waar ik bang voor ben :) ik ben bang dat mijn wederhelft dat niet zo nauw neemt en dat ik na een weekend weg 40kwh mis..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Omvormer verplaatsen? Mijn ouders slapen op zolder, dus daar is de omvormer een verdieping lager geplaatst, DC-kabels over de nok heen (panelen liggen aan de andere kant van het huis), werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
ThinkPad schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:33:
Omvormer verplaatsen? Mijn ouders slapen op zolder, dus daar is de omvormer een verdieping lager geplaatst, DC-kabels over de nok heen (panelen liggen aan de andere kant van het huis), werkt prima.
Dat zal uiteindelijk ben ik bang de uitkomst worden. Maar ik dacht, mocht dit software matig aan te passen zijn dan is dat natuurlijk veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 07:16
Maartinho schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:51:
[...]

Dat zal uiteindelijk ben ik bang de uitkomst worden. Maar ik dacht, mocht dit software matig aan te passen zijn dan is dat natuurlijk veel makkelijker
Met een extra relais (icm huisautomatisering) is de spanning van je omvormer afhalen ook een optie, dan kan je hem aanzetten als je wakker bent, of automatisch wanneer je van huis weg gaat of iets dergelijks.

Omvormer gaat niet aan als hij geen spanning krijgt, dus geen getik :P

[ Voor 8% gewijzigd door gekke-gerrit op 23-04-2024 21:32 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17
Je kan ook de opstarttijd aanpassen deze staat standaard op 60sec.
Als je die naar 15 min zet is er vaak wel licht genoeg.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
redbullwaning schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:09:
Je kan ook de opstarttijd aanpassen deze staat standaard op 60sec.
Als je die naar 15 min zet is er vaak wel licht genoeg.
Hoe/waar doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17
Register 18 en waardes in secondes, 900 is voor 15 minuten.

Je kan eerst altijd het register eerst uitlezen dan weet je zeker of je de goede hebt.
register 18 Start time staat default op 60s
register 19 Restart time staat volgens mij default op 180s.(alleen wanneer er een fout is.)

Start voltage is wel aan te passen vraag me af of je dan niet alleen het probleem verlegt.

[ Voor 45% gewijzigd door redbullwaning op 24-04-2024 18:00 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Pagina: 1