Zoals velen zitten wij te kijken naar het laten leggen van zonnepanelen (zodra ons dak vernieuwd is).
Het dak heeft 2 hellende vlakken:
eentje Noord-Oost-Oost (meer oost dan noord) met een grote schoorsteen
eentje Zuid-West-west met de helft aan het einde vd dag schaduw door bomen
er is redelijk veel bruikbaar dakvlak dus daar hoeft de keuze voor aantal panelen niet op gebaseerd te worden.
Maart hebben we +- 320 KwH elektra gebruikt en sinds een paar dagen kan ik mijn hybride auto thuisladen dus dat verbruik zal wel toenemen. (daarnaast koken we op inductie).
Nu twijfel ik over het aantal zonnepanelen (16 of 22), de keuze qua techniek (micro-omvormers vs optimizers) en ben ik benieuwd naar wat men van de prijs vindt.
Het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht staat goed aangeschreven.
keuze in aantal zonnepanelen
Ik twijfel tussen:
- 16 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 5259kWh
- 22 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 7225 kWh
Momenteel laad ik dus nog pas kort mijn auto. Komende jaren zal de auto van mijn vrouw ook wel vervangen worden voor hybride (of elektrisch),
Wij moeten de eerste zomer nog meemaken, maar ik voorzie dat er komende jaren nog een (of meerdere?) aircos kunnen gaan komen.
De twijfel: ga ik nu voor 16 met voldoende opbrengst voor huidige situatie of sorteer ik vast voor op eventuele verandering in de toekomst. Een uitbreiding in de toekomst zal duurder zijn (nieuwe centrale omvormer nodig), dan nu direct opschalen.
lokatie
Dit is een google maps weergave van het huis/dak met een aantal panelen ingetekend voor de schaal
/f/image/oRYLL5XnLIHETiuvkWtMhdP6.png?f=fotoalbum_large)
- beide dakvlakken zijn volgens 3DBAG ongeveer 29.8 graden.
- Op de foto van google maps zijn een aantal zonnepanelen ingetekend, dit geeft een beeld wat er zou moeten passen.
- Er staan 2 grote bomen in de voortuin die zachte schaduw zullen geven vanuit het westen in de zomer vanaf een uurtje of 18:00-18:30 (maar ze worden hopelijk komende winter gesnoeid, dus dan zullen we er minder last van hebben). (hieronder een tekenening van de stand van de zon als ik kijkt vanuit de begane grond naar de bomen, terwijl ik op de plek zit van het rode kruis op de foto hierboven):
:strip_exif()/f/image/xPbwxBQBdb3DdV6QKVzRBwts.jpg?f=fotoalbum_large)
- we hebben een nieuwe (ABB) groepenkast laten plaatsen. 3 fase.
- ik ga een Home Assistant smarthome setup creeeren (iig met alle lampen, hikvision camera's, keukenapparatuur, tv). het zou leuk zijn als ik de zonnepanelen daarin kan meenemen, maar geen harde eis.
keuze in techniek
Qua prijs zijn aparte optimizers met centrale omvormer goedkoper.
Qua opschaalmogelijkheid zijn de micro-omvormers handiger. zijn er nog andere voordelen die ik over het hoofd zie?
Ik overwoog om voor 16 panelen met optimziers te gaan met sterkere omvormer, maar ik begreep na wat zoekwerk dat het overpoweren van de omvormer het geheel minder efficient maakt (en dus niet slim)
prijs offerte
Als laatste ben ik benieuwd naar de meningen over de prijs van de offerte:
optie 1, 16 panelen met optimizers
- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE4000HDWave - accu ready [omvormer]
- 16 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 16 panelen Inclusief aansluiten in groepenkast
- 16 Meerprijs gehaakte dakpannen
Totaal excl. BTW: € 6.085,33
optie 2, 22 panelen met optimizer
- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE6k [omvormer]
- 22 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 22 panelen inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 7.663,03 (deze wordt iets duurder omdat meerprijs gehaakte pannen ontbreekt)
Optie 3. 16 panelen met micro omvormers
- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 16 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 16 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 1 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
- 1 Enphase Envoy-S Standaard
- Montage voor 16 panelen
- Inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 6.829,27,33
Optie 4. 22 panelen met micro omvormers
- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 22 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 22 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 2 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
Totaal excl. BTW: € 9.082,31
Het dak heeft 2 hellende vlakken:
eentje Noord-Oost-Oost (meer oost dan noord) met een grote schoorsteen
eentje Zuid-West-west met de helft aan het einde vd dag schaduw door bomen
er is redelijk veel bruikbaar dakvlak dus daar hoeft de keuze voor aantal panelen niet op gebaseerd te worden.
Maart hebben we +- 320 KwH elektra gebruikt en sinds een paar dagen kan ik mijn hybride auto thuisladen dus dat verbruik zal wel toenemen. (daarnaast koken we op inductie).
Nu twijfel ik over het aantal zonnepanelen (16 of 22), de keuze qua techniek (micro-omvormers vs optimizers) en ben ik benieuwd naar wat men van de prijs vindt.
Het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht staat goed aangeschreven.
keuze in aantal zonnepanelen
Ik twijfel tussen:
- 16 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 5259kWh
- 22 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 7225 kWh
Momenteel laad ik dus nog pas kort mijn auto. Komende jaren zal de auto van mijn vrouw ook wel vervangen worden voor hybride (of elektrisch),
Wij moeten de eerste zomer nog meemaken, maar ik voorzie dat er komende jaren nog een (of meerdere?) aircos kunnen gaan komen.
De twijfel: ga ik nu voor 16 met voldoende opbrengst voor huidige situatie of sorteer ik vast voor op eventuele verandering in de toekomst. Een uitbreiding in de toekomst zal duurder zijn (nieuwe centrale omvormer nodig), dan nu direct opschalen.
lokatie
Dit is een google maps weergave van het huis/dak met een aantal panelen ingetekend voor de schaal
/f/image/oRYLL5XnLIHETiuvkWtMhdP6.png?f=fotoalbum_large)
- beide dakvlakken zijn volgens 3DBAG ongeveer 29.8 graden.
- Op de foto van google maps zijn een aantal zonnepanelen ingetekend, dit geeft een beeld wat er zou moeten passen.
- Er staan 2 grote bomen in de voortuin die zachte schaduw zullen geven vanuit het westen in de zomer vanaf een uurtje of 18:00-18:30 (maar ze worden hopelijk komende winter gesnoeid, dus dan zullen we er minder last van hebben). (hieronder een tekenening van de stand van de zon als ik kijkt vanuit de begane grond naar de bomen, terwijl ik op de plek zit van het rode kruis op de foto hierboven):
:strip_exif()/f/image/xPbwxBQBdb3DdV6QKVzRBwts.jpg?f=fotoalbum_large)
- we hebben een nieuwe (ABB) groepenkast laten plaatsen. 3 fase.
- ik ga een Home Assistant smarthome setup creeeren (iig met alle lampen, hikvision camera's, keukenapparatuur, tv). het zou leuk zijn als ik de zonnepanelen daarin kan meenemen, maar geen harde eis.
keuze in techniek
Qua prijs zijn aparte optimizers met centrale omvormer goedkoper.
Qua opschaalmogelijkheid zijn de micro-omvormers handiger. zijn er nog andere voordelen die ik over het hoofd zie?
Ik overwoog om voor 16 panelen met optimziers te gaan met sterkere omvormer, maar ik begreep na wat zoekwerk dat het overpoweren van de omvormer het geheel minder efficient maakt (en dus niet slim)
prijs offerte
Als laatste ben ik benieuwd naar de meningen over de prijs van de offerte:
optie 1, 16 panelen met optimizers
- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE4000HDWave - accu ready [omvormer]
- 16 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 16 panelen Inclusief aansluiten in groepenkast
- 16 Meerprijs gehaakte dakpannen
Totaal excl. BTW: € 6.085,33
optie 2, 22 panelen met optimizer
- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE6k [omvormer]
- 22 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 22 panelen inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 7.663,03 (deze wordt iets duurder omdat meerprijs gehaakte pannen ontbreekt)
Optie 3. 16 panelen met micro omvormers
- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 16 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 16 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 1 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
Totaal excl. BTW: € 6.829,27,33
Optie 4. 22 panelen met micro omvormers
- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 22 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 22 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 2 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
Totaal excl. BTW: € 9.082,31
[ Voor 31% gewijzigd door Justin_ op 13-04-2024 21:31 . Reden: aanvullende info ]
/f/image/Rqrgk1ho7xcMdnQ7AYWctivG.png?f=fotoalbum_large)