• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Zoals velen zitten wij te kijken naar het laten leggen van zonnepanelen (zodra ons dak vernieuwd is).
Het dak heeft 2 hellende vlakken:
eentje Noord-Oost-Oost (meer oost dan noord) met een grote schoorsteen
eentje Zuid-West-west met de helft aan het einde vd dag schaduw door bomen
er is redelijk veel bruikbaar dakvlak dus daar hoeft de keuze voor aantal panelen niet op gebaseerd te worden.

Maart hebben we +- 320 KwH elektra gebruikt en sinds een paar dagen kan ik mijn hybride auto thuisladen dus dat verbruik zal wel toenemen. (daarnaast koken we op inductie).

Nu twijfel ik over het aantal zonnepanelen (16 of 22), de keuze qua techniek (micro-omvormers vs optimizers) en ben ik benieuwd naar wat men van de prijs vindt.

Het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht staat goed aangeschreven.

keuze in aantal zonnepanelen
Ik twijfel tussen:
- 16 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 5259kWh
- 22 zonnepanelen (zij bieden aan longi 430Wp), met verwacht jaarproductie van 7225 kWh
Momenteel laad ik dus nog pas kort mijn auto. Komende jaren zal de auto van mijn vrouw ook wel vervangen worden voor hybride (of elektrisch),
Wij moeten de eerste zomer nog meemaken, maar ik voorzie dat er komende jaren nog een (of meerdere?) aircos kunnen gaan komen.
De twijfel: ga ik nu voor 16 met voldoende opbrengst voor huidige situatie of sorteer ik vast voor op eventuele verandering in de toekomst. Een uitbreiding in de toekomst zal duurder zijn (nieuwe centrale omvormer nodig), dan nu direct opschalen.
lokatie
Dit is een google maps weergave van het huis/dak met een aantal panelen ingetekend voor de schaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWt70l1nfG0rzqMyt7n4tdIoCsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRYLL5XnLIHETiuvkWtMhdP6.png?f=fotoalbum_large

- beide dakvlakken zijn volgens 3DBAG ongeveer 29.8 graden.

- Op de foto van google maps zijn een aantal zonnepanelen ingetekend, dit geeft een beeld wat er zou moeten passen.

- Er staan 2 grote bomen in de voortuin die zachte schaduw zullen geven vanuit het westen in de zomer vanaf een uurtje of 18:00-18:30 (maar ze worden hopelijk komende winter gesnoeid, dus dan zullen we er minder last van hebben). (hieronder een tekenening van de stand van de zon als ik kijkt vanuit de begane grond naar de bomen, terwijl ik op de plek zit van het rode kruis op de foto hierboven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFsmdjhE9g0IB-Qpspma-nQNWlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPbwxBQBdb3DdV6QKVzRBwts.jpg?f=fotoalbum_large

- we hebben een nieuwe (ABB) groepenkast laten plaatsen. 3 fase.

- ik ga een Home Assistant smarthome setup creeeren (iig met alle lampen, hikvision camera's, keukenapparatuur, tv). het zou leuk zijn als ik de zonnepanelen daarin kan meenemen, maar geen harde eis.

keuze in techniek
Qua prijs zijn aparte optimizers met centrale omvormer goedkoper.
Qua opschaalmogelijkheid zijn de micro-omvormers handiger. zijn er nog andere voordelen die ik over het hoofd zie?
Ik overwoog om voor 16 panelen met optimziers te gaan met sterkere omvormer, maar ik begreep na wat zoekwerk dat het overpoweren van de omvormer het geheel minder efficient maakt (en dus niet slim)

prijs offerte
Als laatste ben ik benieuwd naar de meningen over de prijs van de offerte:

optie 1, 16 panelen met optimizers
- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE4000HDWave - accu ready [omvormer]
- 16 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 16 panelen Inclusief aansluiten in groepenkast
- 16 Meerprijs gehaakte dakpannen
Totaal excl. BTW: € 6.085,33

optie 2, 22 panelen met optimizer

- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6
- 1 SolarEdge SE6k [omvormer]
- 22 SolarEdge S440 optimizer
- Montage voor 22 panelen inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 7.663,03 (deze wordt iets duurder omdat meerprijs gehaakte pannen ontbreekt)

Optie 3. 16 panelen met micro omvormers

- 16 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 16 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 16 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 1 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
- 1 Enphase Envoy-S Standaard
- Montage voor 16 panelen
- Inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 6.829,27,33

Optie 4. 22 panelen met micro omvormers

- 22 Longi 430Wp full black Hi-Mo6 (25 jaar) [paneel]
- 22 Enphase IQ8MC
- 4 Epcos Ferrietring
- 22 Q-Cable 2.0m (3 fase)
- 2 Q-Term (3 fase)
- 1 Q-Relay (3 fase)
- 1 Enphase Envoy-S Standaard
- Montage voor 16 panelen
- Inclusief aansluiten in groepenkast
Totaal excl. BTW: € 9.082,31

[ Voor 31% gewijzigd door Justin_ op 13-04-2024 21:31 . Reden: aanvullende info ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:21
Optie 2 is prima

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Zou er Iets meer informatie verstrekt kunnen worden?

Als voorbeeld Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je nagedacht over de invloed van salderen voor het laden van je auto op eigen PV? Daarnaast zijn energieleveranciers ook niet happig op grote PV installaties. Groter is niet altijd beter.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga je dan niet dit krijgen met maar 60 V optimizer per paneel?
Solaredge systeem teleurstellende performance

@Justin_
Meer info gewenst zoals hellingshoek, plaatjes en dergelijke.
Volgens mij kan je ook met een normale stringomvormer uit de voeten.
Maar dat weten we pas met meer info.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2024 08:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Zeker niet.

Dit ligt op meerdere dakvlakken… dan loop je kans op een opbrengst grafiek die er uit ziet als de dikke middelvinger van een slecht solaredge ontwerp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:58
Heb je fotos / plattegrondje van je dak? Want anders erg moeilijk praten.

Zuidwest dak is erg interessant, want Zuidwest, maar vanaf welke tijd staat er schaduw op?
Mogelijk dat je dan niet plaatst op deel waar als eerste schaduw komt (afhankelijk van tijd en budget).

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44
Waarom geen gewone string omvormer? Al die techniek op het dak, of het nu optimizer of micro heet, kan allemaal kapot. En dan zit het op een hele vervelende plaats...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:09
@Justin_ Graag even je topicstart aanpassen conform de sjabloon Tips bij openen vragentopic zonnepanelen zodat we je beter kunnen helpen :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
hesselbeertje schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:35:
Waarom geen gewone string omvormer? Al die techniek op het dak, of het nu optimizer of micro heet, kan allemaal kapot. En dan zit het op een hele vervelende plaats...
Omdat de installateur waarschijnlijk niks weet van zonnepanelen en denkt dat met Solaredge of micro omvormers alles maar aan te sluiten is en werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Justin_
Excuus. ik heb de openingspost aangevuld met informatie en afbeeldingen.
Ook heb ik de micro-omvormers optie toegevoegd.

Gevoelsmatig zou ik voor de 16 met micro omvormers willen gaan en dan tzt indien er te weinig opbrengst is dit uitbreiden naar meer panelen.

Kijk erg uit naar jullie advies en meningen!

[ Voor 44% gewijzigd door Justin_ op 13-04-2024 21:32 ]

• 99ruud99
Gezien je nieuwe plan;

werk je thuis of vooral op kantoor?
kook je voornamelijk savonds?
plug je de auto savonds in?

wassen jullie enkel in weekned, of ook vaak doordeweeks?
en vaatwasser? 1x per week of elke dag?
voor beide apparaten, is het mogelijk om dit overdag te doen ipv savonds? (desnoods met timer-functie).

Mijn advies voor meeste huizen: 's morgens verbruik je minder dan 's avonds. Daarom ongeveer 2/3 - 1/3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ0vjZU8SOCWfOdc-4bXz6WjnFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rqrgk1ho7xcMdnQ7AYWctivG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het nu ook esthetisch mooi gemaakt, je zou kunnen zeggen ik doe 3x 4 rijen op west, als je wat minder panelen wilt.

Kortom, gooi vooral je west-dak vol, je oost dak is voornamelijk in ochtend nuttig. Maar welke verbruikers gebruik jij in de ochtend?

Dit dak heeft een gewone stringomvormer nodig, GEEN micro's en ook geen optimizers.

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 13-04-2024 19:40 ]

• Justin_
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

werk je thuis of vooral op kantoor? we werken met name buitenshuis
kook je voornamelijk savonds? ja
plug je de auto savonds in? ja, sinds kort
wassen jullie enkel in weekned, of ook vaak doordeweeks? vrij veel met kleine kinderen (dus bijna dagelijks)
en vaatwasser? 1x per week of elke dag? dagelijks
voor beide apparaten, is het mogelijk om dit overdag te doen ipv savonds? (desnoods met timer-functie).
zou moeten kunnen (nieuwe bosch prof apparatuur), maar zetten hem het liefst voor t slapen aan

Door die bomen aan de westkant was het advies om de panelen niet aan het doordeel van het dak te leggen.
De (mogelijke) installateur adviseerde zelfs bij meer panelen uit te breiden naar het dak op het oosten, omdat deze met de avondzon ook nog steeds energie zou opwekken? (kon het niet helemaal begrijpen).
Uitbreiding dus meer naar het west dak begrijp ik en dan het liefst op het zuidelijkste deel van dat dak?

(en met de voor nu blijvende saldering zal het nog niet uitmaken wanneer we de energie opwekken en verbruiken toch?)

Wat denk je van de apparatuur die wordt aangeboden?
Ik begrijp uit je reactie dat ik volgens jou die optimizers juist NIET moet hebben? is er een nadeel?
ik begreep dat die stringomvormers ervoor zorgen dat alle panelen gaan werken met het rendement van de laagst opbrengende? dit lijkt mij met die bomen niet optimaal? (of als er eentje vies / kapot is?).
Of zijn er andere voordelen behalve de prijs?
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:39:
Gezien je nieuwe plan;

werk je thuis of vooral op kantoor?
kook je voornamelijk savonds?
plug je de auto savonds in?

wassen jullie enkel in weekned, of ook vaak doordeweeks?
en vaatwasser? 1x per week of elke dag?

Mijn advies voor meeste huizen: 's morgens verbruik je minder dan 's avonds. Daarom ongeveer 2/3 - 1/3:

[Afbeelding]

Ik heb het nu ook esthetisch mooi gemaakt, je zou kunnen zeggen ik doe 3x 4 rijen op west, als je wat minder panelen wilt.

Kortom, gooi vooral je west-dak vol, je oost dak is voornamelijk in ochtend nuttig. Maar welke verbruikers gebruik jij in de ochtend?

Dit dak heeft een gewone stringomvormer nodig, GEEN micro's en ook geen optimizers.

• 99ruud99
nadeel van optimizers: ze kosten geld.
Als je met zelfde geld een paneel extra koopt, dan levert dat hoogstwaarschijnlijk meer op.
De oostkant kan last krijgen van de schaduw van schoorsteen - maar optimizers kunnen geen zon maken waar die niet is.

Tegenwoordig zit schaduwmanagement in de omvormer - ja het klopt dat inderdaad je halve paneel uitgezet wordt, maar niet meer heel de string.
Stel je hebt schaduw op 3 panelen tegelijk. Dan heb je inderdaad dat je die 3 panelen volledig bypassed, maar doordat je 20 minder optimizers hebt neergelegd heb je 10 extra panelen... dus zelfs als de optimizer zijn werk doet heb je nog steeds 7 panelen meer...

Optimizers zijn erg nuttig als je dak tekort hebt, en elke cm2 moet gebruiken. Dat is bij jou -totaal- niet het geval lijkt me. (Of ben je van plan een energiefabriek te beginnen :) ).

ps, je verwachte opbrengst zoals ik ze gelegd heb (geen rekening houdend met schaduw):

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.29&max2=0

Dan zie je dat je eigenlijk op de beste dagen op 7500W piekt, een klein beetje op hoogtepunt aftoppen is niet erg (want dit is enkel op de dagen dat zon het felst schijnt + het uur dat zon felst is, drie keer raden wat dat met stroomprijs doet). Dus ik zou aanraden om zeker 24 panelen te pakken als je een grote omvormer pakt.

let wel, solaredge heeft altijd optimizers nodig, wat her erg duur maakt...
Mijn mening is je hebt een groot dak, gebruik dat en leg liever wat panelen extra dan optimizers, maar dat is wel minder winst voor verkoepr.

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 13-04-2024 21:47 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Eens met hierboven. Enphase, solaredge etc.. is redelijk overkill hier. Pak een omvormer welke 2 strings aan kan 1x oost kant dak 1x west kant dak. Daarmee komt dit prima uit de voeten en scheelt op deze aantal panelen serieus geld. Ondanks dat de boven staande offertes al een nette prijs hebben!
Pagina: 1