Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-05-2024
Hallo,

Het ziet er naar uit dat ik er met de verkoper van mijn televisie *knip* Naam winkel niet uit ga komen met de oplossing na een defect Oled paneel. Zij willen me 500 euro laten betalen voor een nieuw toestel en ik wil alleen het verschil tussen de oude en de nieuwe betalen.
Bij wie kan ik aan kloppen als ik dit wil aanvechten? Is dat alleen een geschillencommissie of kan een consument bond ook wat betekenen ?.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Blijkbaar kan een geschillencommissie alleen als je de verkopende partij daarbij aangesloten is. Ik heb geen zin om dit helemaal via een rechter te laten lopen want dat is denk ik kostbaarder dan die 500 euro.
Ik zoek dus eigenlijk de meeste simpele en goedkoopste oplossing.

Gr Remco

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 10-04-2024 22:01 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Duidelijk verhaal..

Misschien even wat extra informatie over hoe oud het toestel is, wat de nieuwprijs was, wat de exacte schade is (valschade, ouderdom?), waar dat prijsverschil van 500 euro vandaan komt, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Inderdaad; meer informatie zou wel handig zijn.

@Remco123 En bij deze een verhuizing van je topic naar het juiste gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:56

Reptile209

- gers -

Nevermind, ik las dat jij de verkoper was. Dat klopt helemaal niet :D

Volgens mij (maar ik ben geen jurist) hoef jij niks te doen, sterker nog: kan jij niet zo veel doen. De koper eist iets van jou als verkoper op basis van de wet en/of van gemaakte afspraken. Jij gaat wel of niet (of deels) mee in die eis. Als de koper het daar niet mee eens is, dan zal de koper naar de rechter moeten stappen om zijn eis af te dwingen. Jij kan niet naar een rechter stappen om jouw positie af te dwingen of tegen de koper te (laten) zeggen: "hou es op met zeuren joh!". Je kan alleen een (tegen)voorstel doen om de zaak onderling op te lossen. De koper moet dan bepalen of hij daar genoegen mee neemt of dat hij denkt dat er meer te halen is.

En inderdaad: als je als verkoper bij een keurmerk o.i.d. bent aangesloten, dan kan het zijn dat die een al dan niet bindende uitspraak van een geschillencommissie aanbiedt. Maar dat is voor jou niet van toepassing. Ook de consumentenbond zal je hooguit naar een mediator kunnen doorverwijzen als je er samen niet uit komt, maar dan kan je (koper) net zo goed naar de rechter stappen om je gelijk te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 10-04-2024 22:07 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Nieuwprijs 1369 euro , oled paneel verticale streep over het hele scherm. Deed zich voor na 2 maanden en 3 maanden dus net buiten de garantie. Winkel wil 900 euro vergoeden en het nieuwe toestel kost 1455 euro. Ik vind dat een Oled een stuk langer mee moet gaan. Dit is al de tweede in 5 jaar die defect is. Ik wil dus alleen het verschil tussen 1369 en 1455 betalen.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 10-04-2024 22:02 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05
Als ze niet bij een geschillencommissie aangesloten zijn, zul je toch naar een rechter moeten. En als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, zul je op zijn minst de griffie- en deurwaarderskosten voor moeten schieten. Als je wint, krijg je die kosten wel vergoed.

Voor de kosten van een door jou ingeschakelde jurist of advocaat ligt dat anders, daar krijg je volgens een staffel vergoed. (https://www.rechtspraak.n...ietarief-kanton-2024.aspx)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Remco123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:58:
Nieuwprijs 1369 euro , oled paneel verticale streep over het hele scherm. Deed zich voor na 2 maanden en 3 maanden dus net buiten de garantie. [mbr]Winkel[/] wil 900 euro vergoeden en het nieuwe toestel kost 1455 euro. Ik vind dat een Oled een stuk langer mee moet gaan. Dit is al de tweede in 5 jaar die defect is. Ik wil dus alleen het verschil tussen 1369 en 1455 betalen.
900/1369 = 2/3 (0,657)
Na 27 maanden, betekent een verwachte levensduur van 78,8 maanden = ~ 6,5 jaar

Tja, dat is niet volstrekt onredelijk. Je kunt zelf uitrekenen wat jij 'normaal' zou vinden.
Kosteloze garantie is niet altijd reëel, omdat je wel gewoon ruim 2 jaar een werkende tv had en dadelijk weer een nieuwe krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door TheGhostInc op 10-04-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Met andere woorden ik trek aan het kortste eind ;). Vorige tv was ik ook al 400 euro kwijt en nu dit nog eens dat zou 900 euro zijn 5 jaar. Verkoper moet toch een deugdelijk product leveren lijkt me. Een Oled tv moet toch zeker 8 jaar of meer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:12
Nieuwprijs 1369 euro , oled paneel verticale streep over het hele scherm. Deed zich voor na 2 maanden en 3 maanden dus net buiten de garantie. [mbr]Winkel[/] wil 900 euro vergoeden en het nieuwe toestel kost 1455 euro. Ik vind dat een Oled een stuk langer mee moet gaan. Dit is al de tweede in 5 jaar die defect is. Ik wil dus alleen het verschil tussen 1369 en 1455 betalen.
Wat jij vindt doet niet ter zake. De winkel doet jou een alleszins redelijk aanbod en dat heb je dan maar te accepteren. Je kan er ook een advocaat op zetten, maar die zal waarschijnlijk hetzelfde advies geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:22
TheGhostInc schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:16:
[...]
Kosteloze garantie is niet altijd reëel, omdat je wel gewoon ruim 2 jaar een werkende tv had en dadelijk weer een nieuwe krijgt.
Dit argument is hier al honderden keren afgeschoten. tS heeft recht op een deugdelijk product. Als het product niet deugdelijk is en buiten de schuld van TS defect raakt, heeft TS recht op kostenloze reparatie of vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco123
Toch lees ik genoeg verhalen hier waarbij het hele bedrag terug gestort wordt puur vanwege het feit dat je wettelijke garantie hebt en niet alleen maar recht op een deel van het totale verbruik. Je mag namelijk het contract alsnog ontbinden en dan heb je sowieso recht op volledige terug gave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:26
Remco123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:28:
Met andere woorden ik trek aan het kortste eind ;). Vorige tv was ik ook al 400 euro kwijt en nu dit nog eens dat zou 900 euro zijn 5 jaar. Verkoper moet toch een deugdelijk product leveren lijkt me. Een Oled tv moet toch zeker 8 jaar of meer mee gaan.
Je kan het ook zo zien: stel je volgende gaat ook stuk na 3 jaar, dat kost je weer 500 euro, dan heb je 8 jaar lang een OLED tv gehad voor 1400 euro (nieuwprijs dus)
Maar dan heb je wel elke 3 jaar van de nieuwste variant kunnen genieten ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:22
Yaksa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:31:
[...]

Wat jij vindt doet niet ter zake. De winkel doet jou een alleszins redelijk aanbod en dat heb je dan maar te accepteren. Je kan er ook een advocaat op zetten, maar die zal waarschijnlijk hetzelfde advies geven.
Dan ben ik heel benieuwd naar jouw bronnen. Volgens de wettelijke garantie heeft TS, als het niet defect is gegaan door zijn schuld, gewoon recht op kostenloze reparatie of vervanging. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier op SF van vergelijkbare situaties, zoals OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:05
ouweklimgeit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:15:
Duidelijk verhaal..

Misschien even wat extra informatie over hoe oud het toestel is, wat de nieuwprijs was, wat de exacte schade is (valschade, ouderdom?), waar dat prijsverschil van 500 euro vandaan komt, etc
Vervolg op OLED | zwarte verticale streep in beeld

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ja, dan plaats ik deze maar weer ter inspiratie: Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Kortom: maak er wél werk van en zorg dat je krijgt waar je recht op hebt. Laat je niet tegenhouden door het betekenen van een dagvaarding.

Uiteraard ga je voor een nieuw toestel niet naar dezelfde verkoper, dat is na deze zal wel je leerpunt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ze gaan niet meer dan die 900 dokken..
Dat is de inkoopprijs nameijk.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, kan je juridische hulp via het juridisch loket aanvragen. Let wel, dit geldt alleen voor mensen met een laag inkomen (https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken).

Verdien je teveel, dan zou ik je adviseren om een advocaat in te schakelen.

Ik lees nergens hoe oud de TV daadwerkelijk is, alleen dat het defect 2-3 maanden na de garantie is opgetreden. Dus ik ga er dan vanuit dat de TV 2 jaar en 3 maanden oud is. Ook in dit geval is het een ondeugdelijk product en kan je je beroepen op non-conformiteit. In deze prijsklasse mag je verwachten dat de TV minimaal 4 jaar mee moet gaan. Andere zaken zoals dat je blij moet zijn met het aanbod wat de verkoper je aanbiedt, daar hoef je niks mee te doen.

In Nederland geldt een termijn van minimaal twee jaar (https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie), dat de verkoper je twee jaar garantie biedt op het product is leuk en aardig, maar je hebt nog steeds wettelijke garantie.

Kan hij niet repareren? Het maximaal haalbare is dan het volledige aankoopbedrag terug. Een upgrade is bijvoorbeeld ook bespreekbaar en dan betaal je het verschil bij.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 11-04-2024 17:27 ]

hi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Steenwijkerland schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:11:
Succes
Winst maak je als winkel niet op elk individueel product. Winst maak je over een heel jaar.

Bovendien is dit een nogal slecht argument als dat lijnrecht tegen het consumentenrecht ingaat. "Ja maar als ik de verplichte garantie verleen maak ik verlies!", tja, jammer, dan moet je geen winkel worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Steenwijkerland schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:11:
Succes
Ze zullen wettelijk wel moeten. Dat is het ondernemersrisico namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:47
Dat "net buiten de garantie" gedeelte is simpelweg niet waar. Nederland kent eigenlijk alleen een minimum van twee jaar, er is geen maximum gedefinieerd. Van een tv van 1369 mag je wel verwachten dat deze langer mee gaat dan 2 jaar en 3 maanden...

Als je hier werk van maakt dan lijkt me de uitgangspositie vrij sterk. Maar dit gaat wel tijd kosten...

Heb je al eens contact gezocht met de fabrikant? Sommigen zijn best flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Remco123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:01:
Hallo,

Het ziet er naar uit dat ik er met de verkoper van mijn televisie [Mbr]*knip* Naam winkel[/] niet uit ga komen met de oplossing na een defect Oled paneel. Zij willen me 500 euro laten betalen voor een nieuw toestel en ik wil alleen het verschil tussen de oude en de nieuwe betalen.
Bij wie kan ik aan kloppen als ik dit wil aanvechten? Is dat alleen een geschillencommissie of kan een consument bond ook wat betekenen ?.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Blijkbaar kan een geschillencommissie alleen als je de verkopende partij daarbij aangesloten is. Ik heb geen zin om dit helemaal via een rechter te laten lopen want dat is denk ik kostbaarder dan die 500 euro.
Ik zoek dus eigenlijk de meeste simpele en goedkoopste oplossing.

Gr Remco
Lees je even in op conformiteit in plaats van garantie.

Dan kun je hier bijv zien wat je van die TV had mogen verwachten

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:06
Fraggert schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:01:
[...]

Lees je even in op conformiteit in plaats van garantie.

Dan kun je hier bijv zien wat je van die TV had mogen verwachten

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615
En ook daar klopt niets van... want die lijst geeft aan wanneer de meeste hun product vervangen. Dat kan zijn omdat hij kapot is maar kan ook zijn omdat ze een nieuwer model willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:41:
Heb je al eens contact gezocht met de fabrikant? Sommigen zijn best flexibel.
Niet het beste idee. Er is namelijk geen enkele overeenkomst met de fabrikant, dus ook geen enkele verantwoordelijkheid die daar van uit gaat. Bovendien gaat de verkoper op deze manier vrijuit en geef je die zomaar gewonnen op het moment dat de fabrikant wel iets wil betekenen.

Heb nou eens wat moed, lees het eerder gelinkte topic door en sta op je strepen. Laat de verkoper duidelijk blijken dat je niet terugschrikt en volg de procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
sypie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:25:
[...]

Niet het beste idee. Er is namelijk geen enkele overeenkomst met de fabrikant, dus ook geen enkele verantwoordelijkheid die daar van uit gaat. Bovendien gaat de verkoper op deze manier vrijuit en geef je die zomaar gewonnen op het moment dat de fabrikant wel iets wil betekenen.

Heb nou eens wat moed, lees het eerder gelinkte topic door en sta op je strepen. Laat de verkoper duidelijk blijken dat je niet terugschrikt en volg de procedure.
9/10 keer bieden fabrikanten fabrieksgarantie en is er dus wel een overeenkomst tussen consument en fabrikant. Je kan alleen niet verplichten aan de wettelijke garantie maar vrijuit gaan ze 9/10 keer niet hoor. Je moet alleen wel naar de voorwaarden kijken. En ja soms bied de fabrikant een betere deal als de winkel en dat kan je koppig blijven maar een oplossing is een oplossing voor de meeste. Of de winkel er mee weg komt is voor een hoop echt bijzaak.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 11-04-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:47
sypie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:25:
[...]

Er werd gevraagd naar de simpelste en goedkoopste oplossing...procederen is dat pertinent niet (en als de winkel niet meewerkt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
In het begin idd contact gezocht met Philips maar die trokken hun handen er meteen van af. Er werd zelfs gezegd "we kunnen u niet verplichten bij Philips te blijven". Vroeger gingen toestellen met gemak meer dan 10 jaar mee. Ik heb met deze twee Oleds samen nog niet eens de 5 jaar gehaald. Merk dat ze het bij *knip* Winkel ook echt aan het rekken zijn. Hele late reactie steeds terwijl op het eerste bericht meteen binnen een dag reactie kwam. Bij het laatste bericht twee weken moeten wachten op een reactie die vervolgens niks anders was alleen dat ik de tv kon bestellen met 500 euro bij betaling.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 11-04-2024 20:49 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loki504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:18:
[...]

En ook daar klopt niets van... want die lijst geeft aan wanneer de meeste hun product vervangen. Dat kan zijn omdat hij kapot is maar kan ook zijn omdat ze een nieuwer model willen.
Consuwijzer is een andere mening toegedaan:

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Maar goed……jij hebt hebt jouw mening, ik de mijnes. d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:50:
[...]

De genoemde lijst is een lijst die veel winkels hanteren. Mocht het echt tot een rechtzaak komen kan je ook met die van de Consumentenbond aan komen zetten natuurlijk.
https://www.consumentenbo...-langer-recht-op-garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

Misschien moet je je eigen bron dan iets beter doorlezen.

Tip
De branchevereniging Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI) heeft een tabel met de gemiddelde verwachte gebruiksduur van veel apparaten. De tabel geeft geen wettelijke garantietermijnen. Het is een hulpmiddel. Gebruik de duur uit die tabel dus samen met alle andere eigenschappen van uw product. En maak een inschatting van hoe lang uw product mee moet gaan.

Gebruikersduur is iets anders als levensduur.
De meeste mensen vervangen hun auto na bv 5 jaar. Betekend dat de meeste auto's na 5 jaar rijp voor de sloop zijn? Ik denk het niet. En geven ook nog even aan dat die lijst iets anders is als de wettelijke garantie termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Jullie hebben allebei gelijk. Als de tv niet conform is dan moet hij gratis worden gerepareerd. De lijst van UNETO-VNI (of van de consumentenbond) is niet bepalend voor de vraag of de tv conform is. Daarvoor zijn de aard van het defect en de reparatiekosten betere aanknopingspunten.

In dit geval is het OLED-paneel kapot. Dan ga je op zoek naar of de fabrikant mededelingen heeft gedaan over de levensduur van hun panelen (LG heeft dat bijvoorbeeld gedaan). Kan iemand wat vinden van Philips?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:46
fopjurist schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:01:
[...]

Jullie hebben allebei gelijk. Als de tv niet conform is dan moet hij gratis worden gerepareerd. De lijst van UNETO-VNI (of van de consumentenbond) is niet bepalend voor de vraag of de tv conform is. Daarvoor zijn de aard van het defect en de reparatiekosten betere aanknopingspunten.

In dit geval is het OLED-paneel kapot. Dan ga je op zoek naar of de fabrikant mededelingen heeft gedaan over de levensduur van hun panelen (LG heeft dat bijvoorbeeld gedaan). Kan iemand wat vinden van Philips?
Zomaar een vraag uit interesse. Volgens mijn info gebruikt Philips panelen van LG. Is in dat geval de te verwachten levensduur niet automatisch gelijk aan die van LG? Of denk ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-08 15:29
Als er bekend is welke TV het nu precies is, is het paneel wel te achterhalen en te zien wat de verwachtingen vanuit Philips zijn m.b.t. levensduur. Nu is het gokken of we het goede paneel pakken van een willekeurige Philips TV.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:34
loki504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:59:
[...]

Misschien moet je je eigen bron dan iets beter doorlezen.

Tip
De branchevereniging Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI) heeft een tabel met de gemiddelde verwachte gebruiksduur van veel apparaten. De tabel geeft geen wettelijke garantietermijnen. Het is een hulpmiddel. Gebruik de duur uit die tabel dus samen met alle andere eigenschappen van uw product. En maak een inschatting van hoe lang uw product mee moet gaan.

Gebruikersduur is iets anders als levensduur.
De meeste mensen vervangen hun auto na bv 5 jaar. Betekend dat de meeste auto's na 5 jaar rijp voor de sloop zijn? Ik denk het niet.
En geven ook nog even aan dat die lijst iets anders is als de wettelijke garantie termijn.
Maar dan zou de daadwerkelijke levensduur dus juist nog langer zijn dan die in de lijst genoemd wordt :)

Weliswaar geeft de lijst geen garantietermijn, maar ik heb in eerdere, min of meer vergelijkbare topics wel gelezen dat deze lijst wel een rol kan spelen bij het vaststellen van non-conformiteit.

Als de branchevereniging zelf, in deze lijst, aangeeft dat je van een tv van > € 1000 een levensduur van minstens 6 jaar mag verwachten, dan zou je dus kunnen redeneren dat een tv die binnen die termijn kapot gaat sowieso non-conform is. Dat argument zou je best richting de winkel kunnen aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
migchiell schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:15:
[...]

Maar dan zou de daadwerkelijke levensduur dus juist nog langer zijn dan die in de lijst genoemd wordt :)

Weliswaar geeft de lijst geen garantietermijn, maar ik heb in eerdere, min of meer vergelijkbare topics wel gelezen dat deze lijst wel een rol kan spelen bij het vaststellen van non-conformiteit.

Als de branchevereniging zelf, in deze lijst, aangeeft dat je van een tv van > € 1000 een levensduur van minstens 6 jaar mag verwachten, dan zou je dus kunnen redeneren dat een tv die binnen die termijn kapot gaat sowieso non-conform is. Dat argument zou je best richting de winkel kunnen aanbrengen.
De lijst kan in je voordeel of in je nadeel werken. Het probleem blijft nog steeds dat dit alleen de 'gemiddelde' gebruiksduur weergeeft. Niet wat je van het artikel mag verwachten.

Of een toestel non-conform is heeft bovendien ook te maken met het defect en hoe dat is ontstaan, niet alleen in de termijn waarin dit is gebeurd.
Daarnaast is Techniek Nederland er dan ook nog eens van overtuigd dat je de jaren waarin het toestel wel heeft gewerkt zelf moet betalen. :/ Dat mag niet.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gadgeteer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:58:
[...]

Zomaar een vraag uit interesse. Volgens mijn info gebruikt Philips panelen van LG. Is in dat geval de te verwachten levensduur niet automatisch gelijk aan die van LG? Of denk ik nu te makkelijk?
Dat is iets te makkelijk, maar het is wel een belangrijk argument. Hier staat de claim van LG dat hun televisies 100.000 uur meegaan. Een deel van het verhaal gaat over het inspectieproces van de tv als geheel, en een deel over de techniek OLED.
migchiell schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:15:
[...]

De vraag is of je binnen de verwachte levensduur rekening moet houden met reparaties.

[ Voor 28% gewijzigd door fopjurist op 12-04-2024 16:40 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1