OLED | zwarte verticale streep in beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 2.029 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-05-2024
Mijn vraag
Hallo,

Helaas is mijn 2e philips Oled tv in 5 jaar ook alweer defect geraakt en ik baal hier flink van. De vorige ging helemaal niet meer aan en deze heeft sinds gisteren een hele dunne zwarte verticale streep door het scherm heen lopen. Ik ben nu ook weer niet van plan om iedere 2.5 jaar een nieuwe televisie te gaan kopen en mag hopen dat de levensduur toch wel wat langer is dan die 2 jaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb geprobeerd de optie "restbeeld verwijderen" een nachtje te draaien maar helaas heeft dat niet het gewenste effect gehad. Ook het los koppelen van de televisie van het stroom werkt niet. Wellicht dat mensen hier nog een suggestie hebben en weet iemand of zoiets nog een beetje met coulance wordt opgepakt ? Moet zeggen dat de vorige tv (die gewoon helemaal niet meer aan ging) wel netjes door Philips is opgepakt alleen doet dit gedoe me wel twijfelen of de eventueel volgende tv wel een philips gaat worden.

Beste antwoord (via Remco123 op 20-03-2024 15:34)

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-08 17:18
Wat was het aankoopbedrag en wat is de restwaarde?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mag hopen dat de levensduur toch wel wat langer is dan die 2 jaar.
Ja, daar mag je zelfs vanuit gaan dus je hebt gewoon recht op een deugdelijk product. Je kunt hier waarschijnlijk gewoon mee terug naar de verkoper en deze moet hem dan repareren als het inderdaad blijkt dat het niet jouw schuld is. Lees hierover verder op consuwijzer.nl en zo. Ook hier op het forum is dit al vaak besproken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Ik moet zeggen dat Philips een stuk coulanter is dan bijvoorbeeld Sony alleen laat de kwaliteit van de producten wel echt te wensen over. Enige idee wat de oorzaak kan zijn van een dergelijk defect? Als optie wordt ook een reset naar fabrieksinstellingen genoemd maar dat heeft nooit echt mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toen ik dat eens had in een monitor bleek het 'reseat'-en van de flatcables naar het panel de oplossing maar ik ben geen ervaren TV-reparateur. ;)

Maar goed, als je hem laat repareren krijg je hem waarschijnlijk toch in een factory reset terug.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Volgens hun een moederbord waarschijnlijk maar coulance ho maar terwijl het apparaat een 3 maanden na de garantie stuk gaat. Service weer ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:54
Klinkt eerder als een defect paneel dan een defecte main bord.

Overigens heb je niets met de fabrikant te maken, een TV in deze prijsklasse dient minimaal 6 jaar fatsoenlijk te werken. Je dient contact op te nemen met de verkoper en deze moet de TV kosteloos repareren of een gelijkwaardige vervanging aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Klopt , Philips staat er idd buiten blijkt maar kosteloos gaat het helaas niet worden kwa reparatie omdat het buiten de garantie is. Het zal een zoveelste deel van de kosten worden denk ik. Hoop alleen niet dat het een defect paneel is. Vorige keer boden ze ook een andere tv aan maar vaak is het dan net een type dat je niet wil of niet kent. plus waar ze die tv's vandaan trekken schijnt ook nog weleens dubieus te zijn. Zou dan de derde tv worden sinds 2019. Niet best eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik haal 'm er maar weer bij. Laat je niet afschepen door een verkopende partij, daar doe je zaken mee, niet met Philips, tenzij die daar rechtstreeks gekocht is.
Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
De aanhouder wint zullen we maar zeggen:). Of ik heb gewoon pech met Oled tv's of ze maken ze gewoon erg slecht tegenwoordig. Ik heb de aankoop via ING gedaan maar ja ook daar gelden de wettelijke regels net zo goed. Jammer dat ze zo slecht te bereiken zijn (alleen via mail) want ik voel weer een lang en traag proces aankomen van contact tussen ING en de reparateur helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Onthoud één ding: laat je niet afschepen door ING. Je hebt zaken gedaan met die partij en niet met de reparateur of Philips. ING zal dus ook de garantie moeten afhandelen, dat kunnen ze vast wel van de winsten die ze net geboekt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Idd , die rente krijg ik ook al niet van ze 😄. Probleem is vaak voor mij dat ik niet goed weet waar ik terecht kan als ING niet mee werkt. Dan loop je toch snel vast en moet je bijna een ander bedrijf in schakelen om je gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Hier trouwens de reactie van ING. Het klinkt mij allemaal een beetje in de oren "als we er zin in hebben willen we wellicht wat doen"

Na de garantieperiode kan je een prijsopgave voor een eventuele reparatie worden aangevraagd bij Philips. De kosten die worden berekend
zijn gebaseerd op de economische levensduur en afschrijving van een product. Deze kosten zijn voor je eigen rekening.
Wanneer zij de situatie beoordeeld hebben zullen zij hiervan een
prijsopgave naar jou toesturen. Graag ontvangen wij van jou de prijsopgave. Wij zullen je situatie dan opnieuw beoordelen en gaan dan voor jou kijken of wij kunnen meedragen in de reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat bericht kun je dus prima beantwoorden dat je zaken doet met ING en dat Philips geen partij is in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 11:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Exact. Je kunt antwoorden dat ze drommels goed weten dat het zo in Nederland niet werkt. Wettelijke garantie geldt in Nederland voor de gehele economische levensduur, ze kunnen zich niet achter een garantietermijn van 2 jaar verschuilen. Wijs op de Uneto-VNI-tabel, het is de mening van de verkoopbranche zelf dat er op jouw televisie nog garantie zit en ze dus geen poot hebben om op te staan.

Stel dat de weigering tot garantie betekent dat ze in gebreke zijn bij het naleven van de verkoopovereenkomst en dat je ze bij deze formeel in gebreke stelt. Het is niet acceptabel dat jij zelf iets met Philips moet gaan regelen, want zij zijn verkoper en verantwoordelijk bij garantie. Dreig met ontbinden van de verkoopovereenkomst en wijs erop dat dat voor hun de meest dure oplossing is, want in dat geval moet het hele aankoopbedrag terug komen.

Wacht het antwoord af, sturen ze je wederom met een kluitje in het riet, ontbindt dan de verkoopovereenkomst. Start tegelijk een zaak bij de geschillencommissie elektro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Maar kan ik hier uit concluderen dat ook een reparatie aan bijvoorbeeld een moederbord mij eigenlijk ook niks zou moeten kosten? Bij de vorige bleek reparatie onmogelijk en kreeg ik een aanbieding voor een nieuw toestel. Helaas toen niet het model dat ik zocht maar goed. Stel mezelf ook weleens de vraag waar ze die toestellen dan weer vandaan toveren want veelal loopt dat via CE repair die de reparatie doet en het zou me niet verbazen als die ergens een paar refurbished toestellen heeft staan die voor nieuw door moeten gaan voor dit soort gevallen. Ik heb toen van Coolblue de rest waarde van het oude toestel terug gekregen door wat miscommunicatie tussen coolblue en ce repair dachten ze dat ik van vervanging van toestel af zag. Achteraf denk ik nu wel of ik niet recht had gehad op de totale waarde van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is juist, het in het gelinkte draadje vermelde wetsartikel vermeldt:
Bij een consumentenkoop stelt de koper de zaak ter beschikking van de verkoper voor herstel of vervanging. De verkoper neemt de zaak op zijn kosten terug. De koper is niet gehouden te betalen voor normaal gebruik van de vervangen zaak in de periode voor de vervanging.
Daar lijkt me geen discussie over mogelijk.

In een geval waar reparatie niet mogelijk is een ander toestel aanbieden is juridisch gezien het openbreken van de verkoopovereenkomst. Daar moeten beide partijen akkoord mee gaan en dat betekent dat jij bepaalt of het vervangende apparaat een redelijke vervanging is voor wat je had. Je wordt wel geacht je redelijk op te stellen, maar dat is het enige.

Als de verkoper een gereviseerd apparaat aanbiedt, dan lijkt me dat juridisch in orde, zo lang het in minstens even goede staat is als jouw televisie was voordat hij stuk ging

Ga je niet akkoord, dan blijf je recht hebben op reparatie, en als de verkoper dat niet kan, dan is ontbinding van de verkoopovereenkomst het gevolg, met terugbetaling van het hele aankoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Helder , wellicht had ik toen niet akkoord moeten gaan met een gedeelte van de restwaarde. Destijds was de tv 2300 euro en ging na 4 jaar stuk. Ik heb toen nog 830 euro terug gekregen maar daar had achteraf dus wel meer in gezeten. Aan de andere kant kon ik voor dat geld wel een even goed maar inmiddels veel goedkoper toestel aanschaffen. Ik voel bij deze tv al wel aan dat het wellicht ook geen reparatie wordt die makkelijk is op te lossen maar denk ook dat ING een lastige partij wordt. Het eerste waar ze meteen al mee beginnen is dat een deel voor eigen kosten wordt wat ik bij een tv van deze leeftijd al totale onzin vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Ik heb even jullie advies nodig ik krijg de volgende prijs opgaaf van de monteur , ze willen dus dat ik alsnog 338,05 euro ga betalen voor een tv van net 2 jaar oud. Leuk die coulance maar ik vind dit nog vrij veel , verstandig alsnog ING te benaderen ?

Omschrijving Aantal Kosten Arbeidsloon  
€ 50,85 OLED
TPT550WR-PQYHQC.Q S2A XM TPV 1,00 
€ 613,30
totaal  € 664,15
Behandelingskosten 
€ 24,36 Transport 
€ 56,51
Coulance van Philips  - € 465,64
Totaal  € 279,38
BTW 21% 
€ 58,67
Totaal incl. BTW  € 338,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:42
Remco123 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:29:
Ik heb even jullie advies nodig ik krijg de volgende prijs opgaaf van de monteur , ze willen dus dat ik alsnog 338,05 euro ga betalen voor een tv van net 2 jaar oud. Leuk die coulance maar ik vind dit nog vrij veel , verstandig alsnog ING te benaderen ?

Omschrijving Aantal Kosten Arbeidsloon  
€ 50,85 OLED
TPT550WR-PQYHQC.Q S2A XM TPV 1,00 
€ 613,30
totaal  € 664,15
Behandelingskosten 
€ 24,36 Transport 
€ 56,51
Coulance van Philips  - € 465,64
Totaal  € 279,38
BTW 21% 
€ 58,67
Totaal incl. BTW  € 338,05
Dat advies heb je al gekregen:
dmantione schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:41:
Exact. Je kunt antwoorden dat ze drommels goed weten dat het zo in Nederland niet werkt. Wettelijke garantie geldt in Nederland voor de gehele economische levensduur, ze kunnen zich niet achter een garantietermijn van 2 jaar verschuilen. Wijs op de Uneto-VNI-tabel, het is de mening van de verkoopbranche zelf dat er op jouw televisie nog garantie zit en ze dus geen poot hebben om op te staan.

Stel dat de weigering tot garantie betekent dat ze in gebreke zijn bij het naleven van de verkoopovereenkomst en dat je ze bij deze formeel in gebreke stelt. Het is niet acceptabel dat jij zelf iets met Philips moet gaan regelen, want zij zijn verkoper en verantwoordelijk bij garantie. Dreig met ontbinden van de verkoopovereenkomst en wijs erop dat dat voor hun de meest dure oplossing is, want in dat geval moet het hele aankoopbedrag terug komen.

Wacht het antwoord af, sturen ze je wederom met een kluitje in het riet, ontbindt dan de verkoopovereenkomst. Start tegelijk een zaak bij de geschillencommissie elektro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, ING even met de neus op de wet en Uneto-tabel drukken. Belangrijk is dat je laat weten dat je weet wat je rechten zijn, vaak proberen ze enkel te kijken of ze je met een kluitje het riet in kunnen sturen (want dat brengt bedrijfsmatig nu eenmaal veel op). Zodra ze ontdekken dat je wel je rechten kent gaan veel verkopers alsnog akkoord met garantie.

Zo niet... in gebreke stellen, ontbinden van de verkoop en klachtencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Idd , heb ze inmiddels een duidelijke mail gestuurd , ergens voel ik er ook niet zoveel voor om dat hele paneel te laten vervangen. Geen idee hoeveel garantie je daar dan op hebt maar zal geen 2 jaar zijn en met een beetje pech begint het hele gedoe dan weer opnieuw. Heb ze eerst naar een oplossing gevraagd en gaan ze daar niet in mee dan wordt het ontbinden van de verkoop 😉. Of ik dan weer voor Philips ga is een tweede , ik ben fan van ambilight maar blijkbaar kunnen ze geen Oled maken die langer dan 2 jaar meegaat. Aan de andere kant heeft Sony helemaal een belabberde service weet ik uit ervaring en ook Samsung heeft de nodige euvel in hun toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Let wel op dat je iemand eerst expliciet in gebreke moet stellen voordat je een contract ontbindt, dus ik hoop dat je dat ook genoemd hebt. Een simpele mededeling is genoeg, je geeft de andere partij voldoende tijd om erop te reageren en indien hij aanvaardt dat hij in gebreke is, een redelijke tijd om zijn contractuele gebrek te verhelpen (twee weken is gebruikelijk).

De vraag of Philips hier iets te verwijten valt, is de vraag. Jouw paneel is kapot en het is LG Display die jouw paneel gemaakt heeft, niet Philips zelf. Ga je naar een andere fabrikant, dan ligt het in de rede dat er weer een paneel van LGD in zit. Het is ook niet dat het internet vol staat met dit soort problemen. Ik hou het dan ook op pech en niet dat er een probleem met Philips is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Ik heb ze eerst de situatie voorgelegd en dat ik niet akkoord ga met de kosten die in rekening gebracht worden om die en die redenen. ING heeft de prijsopgave van CE repair nog niet gezien natuurlijk dus moet ze ook even de tijd gunnen om te reageren ook al heb ik wel al een vermoeden 😉. Komt daar geen oplossing uit dan kan ik daar weer op inspringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
"Het is ook niet dat het internet vol staat met dit soort problemen. Ik hou het dan ook op pech en niet dat er een probleem met Philips is."

Ik vind 2 defecte schermen in 5 jaar tijd toch wel iets meer dan pech😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Inmiddels een hoop gebeurd , CE Repair zou langs komen om het oled paneel te vervangen en rekent daar 330 euro voor die ING bereid is geweest om op zich te nemen.
Volgens afspraak kwam CE Repair langs maar bleek een defect paneel mee te hebben van een andere klant dus er kon niks gebeuren. Goed dit kan gebeuren maar vervolgens niks meer gehoord. Afgelopen maandag gemaild en nu blijkt dat onderdeel niet meer te leveren is en ik binnen een hele korte door hun bepaalde tijd een deal moet maken met de verkoper.
Toch best apart dat je een paneel komt vervangen een verkeerde mee neemt en dan ineens blijkt er niks meer te repareren. CE Repair heeft geen van de twee Philips Oled kunnen maken in de afgelopen 5 jaar dus heb geen hoge pet op van ze. Nu maar afwachten wat ING bereid is te doen. Zal of geld terug worden of een nieuw toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Helaas wil ING alleen de restwaarde terug betalen , dus dan ontbinden overeenkomst voorstellen en volledige bedrag terug ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-08 17:18
Wat was het aankoopbedrag en wat is de restwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Aankoop bedrag 1369 euro en ING wil nu 952,72 terug geven totaal. Toestel dus 2 jaar en 3 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Remco123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:29:
Helaas wil ING alleen de restwaarde terug betalen , dus dan ontbinden overeenkomst voorstellen en volledige bedrag terug ?
Niet voorstellen, dat is een mededeling die je doet: "ik ontbind de overeenkomst want ... en verwacht binnen 14 dagen het aankoopbedrag op mn rekening, zijnde: ..."

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Wil ze nog wel een alternatief bieden maar ik ben niet van plan iedere keer dat een tv na 2 jaar problemen geeft weer zelf 3 a 400 euro op te moeten hoesten voor een nieuwe. Zij kunnen zelf helaas niet omruilen of Philips blijkbaar een nieuwe laten sturen dus dan moet het op deze manier. Maar bij akkoord zou het mij dus zeker weer 500 euro kosten voor een nieuwer model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Heb ze alternatief geboden of vervanging of ontbinding contract, maar wat nu als ze hier niet mee akkoord gaan? Wat voor opties heb ik dan nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Helaas geen reactie meer gezien op mijn vraag , na heel veel wachten komt ING wel met een voorstel om een nieuwe tv te bestellen maar helaas nog steeds met de melding dat ze van de kapotte tv maar een deel vergoeden en niet het hele bedrag. Ik krijg 930 euro terug en moet een nieuwe tv van 1455 kopen terwijl ik de 1369 euro volledig terug wil die de tv gekost heeft en dan alleen het verschil wil betalen tussen de oude en de nieuwe. Heb ik nog een poot om op te staan of moet ik nu akkoord gaan met het voorstel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Ik lees namelijk vaak dat als verkoper niet wil betalen je naar de rechter moet (als deze niet bij de geschillencommissie is aangesloten). Dat gaat mij dan weer een hoop geld kosten en daar pas ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:54
Helaas geen reactie meer gezien op mijn vraag.
Antwoord op je vraag is al op een duidelijke manier door dmentione gegeven (en verdiende de 'Beste antwoord' mark).

Tja als je niet durft te dagvaarden houdt het op. Dan zou ik de aangeboden 930 euro accepteren en bij een goede winkel iets fatsoenlijks van bijv. LG, Panasonic of Sony kopen.

*Meestal komt het in dit soort zaken, na een dagvaarding, niet tot een rechtszaak en bindt de verkoper (na het ontvangen van de dagvaarding) al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco123
Ben bang dat dagvaarden me meer geld kost dan het hele verschil. Ik kan nog eens proberen hoe ze reageren op ontbinding van de overeenkomst. Ik vind 500 euro wel weer erg veel namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06

FeaR

In GoT we trust

Dit topic krijgt nu (te) veel overlap met Garantie aanvechten, daar verder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.