Verbouwing woning kosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:57
Wij gaan volgende week kijken in een woning. Deze woning heeft een vloeroppervlakte van 175m2 en is erg gedateerd. Wij willen de hele woning strippen. Dus alles muren er binnen uit en alles weer opnieuw opbouwen. Badkamer, boven en beneden toilet, nieuwe keuken, boven 5 slaapkamers, nieuwe vloeren, stucen en nieuw leidingwerk en electra en eventueel wat nieuwe ramen.
Zijn er richtbedragen wat dat zou moeten kosten per m2. Op het internet zie ik zulke wisselende bedragen staan namelijk. Waar moeten we rekening mee houden. Kom je 150k een eind of zal het meer moeten gaan kosten? Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Alle muren er uit binnen? Let wel dat sommige binnenmuren draagmuren kunnen zijn.

Mijn inschatting (ben zelf bezig met een verbouwing) is dat als je de muren laat staan (kan ik niet goed inschatten) is dat je met 150k ver komt als je op het budget let. Maar als je alles laat doen kan het ook zo maar 200k kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:27
Ligt er sterk aan wat je er precies in gaat stoppen en hoeveel werk je zelf gaat verzetten. Ik heb zelf net 70k in mijn huis zitten (135m2, en wat goeie deals voor tegels) en heb zelf een hele hoop gedaan. Het kan zeker mooi worden voor die prijs, maar denk wel dat je goed moet zoeken naar deals en zelf veel moet doen.

Je zou even op moeten tellen wat je schattingen zijn per onderdeel. Keuken 15-20k, badkamer 25-35k (afhankelijk van hoe groot), stucen per 15 euro per m2 als je het via werkspot doet, etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Zinloos1 op 10-04-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 12:23
Dan even iets wat mij helaas niet verteld is van te voren; check de subsidies die je kunt krijgen voordat je gaat verbouwen! De meeste kun je niet achteraf aanvragen!

Wij waren bij onze verbouwing ongeveer 150k kwijt; dit was voordat alles flink duurder werd. Echter denk ik achteraf dat we nog wel het een en ander hadden kunnen besparen met beter plannen. Verder moet ons dak nog volledig vernieuwd worden maar daar hadden wij destijds geen budget meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:06
Voor 150k kom je een eind, maar als je alles moet uitbesteden wordt dat toch wel beknibbelen op de afwerking.

Tegenwoordig zit je met alles uitbesteden voor een complete renovatie (incl verduurzaming en nieuwe electra+waterleidingen) toch rap aan 2-2,5ton.

Klussen zelf doen drukt natuurlijk de kosten enorm, maar of dat realistisch is moet je zelf inschatten. Zelf grote klussen doen moet je kunnen én vraagt flinke opofferingen (tijd met gezin, sociaal leven, weekenden, vakantiedagen)...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Laatst online: 10:43
Ik lees niets over je dak. Misschien wel het belangrijkste (en duurste) deel. Kan natuurlijk dat dit goed is, maar toch.

Ga je daarnaast alles zelf doen of laat je alles doen?
Mijn eerste gedachte: 150k is (veel) te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Laatst online: 10:43
CMos schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:17:
Dan even iets wat mij helaas niet verteld is van te voren; check de subsidies die je kunt krijgen voordat je gaat verbouwen! De meeste kun je niet achteraf aanvragen!

Wij waren bij onze verbouwing ongeveer 150k kwijt; dit was voordat alles flink duurder werd. Echter denk ik achteraf dat we nog wel het een en ander hadden kunnen besparen met beter plannen. Verder moet ons dak nog volledig vernieuwd worden maar daar hadden wij destijds geen budget meer voor.
De meeste subsidies moet je juist achteraf aanvragen. In ieder geval de ISDE subsidies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Slopen kun je zelf. Wat ga je nog meer zelf doen? Wat wil je laten doen? Wat wordt de afwerking? Houd je rekening met tegenvallers? Er zijn teveel variabelen die ervoor zorgen dat je geen eenduidig antwoord kunt krijgen op je vraag.

Maar 150k voor 175m² is wel ambitieus als je niets zelf gaat doen naast het slopen. Let er ook op dat je natuurlijk geen zwart werk kan laten uitvoeren als je gebruik gaat maken van een bouwdepot.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjebakka op 10-04-2024 13:46 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
emot schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:54:
[...]

De meeste subsidies moet je juist achteraf aanvragen. In ieder geval de ISDE subsidies.
Eentje die je bijvoorbeeld vooraf moet doen is de gemeentelijke subsidie (als je gemeente die heeft natuurlijk) voor het verwijderen van de schoorsteen (als je een schoorsteen hebt natuurlijk).

Voor ISDE geldt trouwens ook: foto's, foto's, foto's
Je moet uiteindelijk exact weten wat voor isolatie er gebruikt is en kan aantonen dat het erin zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:09
Mijn project, 175m2, ik doe alles zelf (behalve Dakkapel) en let op alle aanbiedingen/marktplaats, tot nu toe is het redelijk accuraat. Net huis (goed onderhouden), uit 1995, alleen optische veranderingen. Keuken en badkamer zijn wel commercieel georiënteerd (heb al offertes liggen). Lijkt mij dat jouw project, als je uitbesteed, snel over de 150k gaat. Voor jouw beeldvorming, de dakkapel is een 8 meter + full options met alle luxe, nieuwe muren, plafonds, stucen, electra, alles smart, nieuw badhok / leidingen etc. Dat kan ook zo 40k+ zijn, uiteindelijk is het bijna een heel appartement van 35m2. Ik heb ook bijna alle gereedschap tot mijn beschikking vanuit familie (als je dat niet heb, dan gaat de teller ook flink lopen). Vuil afvoer doe ik zelf zo veel mogelijk met de auto, ik kan je vertellen, dat is ook een berg werk / kosten als je steeds containers laat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbWOV6ZTD88U7cqDlu5IBmlG9mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xmBUsKAdfdEXIdVaXqVAOIQ.png?f=fotoalbum_large

Qua tijd, ben ik nu al sinds half december 2023 ongeveer elk mogelijk moment bezig naast mijn werk in de avond / weekend en soms ook tijdens het werk. Ik ben al een heel eind maar heb nog veel te doen zoals badkamer/keuken/uitbouw, de rest zit in afwerkfase. Ik krijg beperkt hulp 2 dagen per week. Hele project ben ik zeker wel een jaar mee bezig maar ik ga het denk ik verspreiden omdat het huis nu weer naar de laatste standaard is, de rest is luxe.

[ Voor 48% gewijzigd door wm1234 op 10-04-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:16
150....als.je zelf ontzettend veel doet en kunt! Anders tel er al snel 100k bij op. Heb je nog een baan ernaast en hoe lang wil je erover doen? Als je jaren de tijd hebt is het "gemakkelijker" om goedkoper dingen te kunnen laten uitvoeren, zeker als je klusjes zijn die ze tussen door kunnen uitvoeren...

Ben je het type zoals kopen zonder kijken maw binnen een x aantal maanden de boel af...tja daar betaal je voor. (Als je al op korte termijn mensen kunt vinden)

Overigens als je alles zo goed wil aanpakken..zorg dan ook dat je fatsoenlijke kozijnen en tripple glas neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 12:46
Ik mis of je ook gelijk gaat verduurzamen, denk aan een warmtepomp (eventueel hybride), vloerverwarming, warmtepompboiler, balansventilatie en natuurlijk isolatie rondom. Je kan het beter nu goed doen dan over een jaar of twee bedenken dat vloerverwarming of isolatie toch nog even moet gebeuren.

Ga voor jezelf eens een lijst maken met wat er allemaal echt moet gebeuren en met welke afwerking je tevreden bent. Nieuwe vloeren is namelijk nog niet heel erg duidelijk qua kosten: is dat alleen nieuwe plavuizen of is dat 50 cm schuimbeton, dekvloer met vvw en daar tegels op? Een paar ramen vernieuwen: is dat inclusief kozijnen, hoeveel ramen en wat voor nieuwe ramen komen erin? Als je al je ramen doet, wil je waarschijnlijk ook gelijk je voordeur enzo meenemen. Ga dit eerst eens uitdenken. 150K is zo op, maar het is niet zo dat je er niets voor kan doen. En bepaal wat je eerst wil doen. Huis isoleren en dan later de kamers herindelen? of eerst beneden alles doen en later boven?

Hier nog enkele topics waarbij vooral @Rzaan heel veel geld heeft bespaard met goed zoeken naar voordelige materialen:
Renovatie huis uit 1910
Verbouwing jaren 80 woning

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Renovatie door een gerenommeerde aannemer tot topniveau kostte drie jaar geleden 1.500 euro per m12. Voor 175m2 is dat dus een ruime 2,5 ton. Daar zit dan wel alles in (de badkamer en keuken middelen uit met het midden van de woonkamer, bij wijze van spreken).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:42

Rzaan

Altijd zoekende

CMos schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:17:
Welke subsidies heb je het dan over?
Want de meeste subsidies die ik ken (vooral voor verduurzaming) kun je achteraf aanvragen. Wel bewijzen aanleveren zoals facturen, foto's, rekeningafschriften.
EDIT: Zag dat de vraag al gesteld was.

Ga uit van € 1.000 tot € 2.500 per m².
Ja, duh, zul je zeggen. Dat is een ruime bandbreedte.
Maar het ligt aan zoveel factoren dat er geen getal te noemen is.
Keukens en badkamers heb je in alle segmenten.
Doe je veel zelf? Heb je een goede (lees: prijs-kwaliteit) aannemer?
Mijn topic is reeds genoemd. Ik heb daar de bedragen weggehaald omdat iemand me ging doxen.
Maar als je het wil weten kan ik je wel een en ander vertellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rzaan op 10-04-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Thanks voor de zeer snelle reacties. Ik besef me dat ik nogal summier ben geweest in mijn vraagstelling. Inmiddels ben ik begonnen om je forum te lezen @Rzaan. Leuk om te lezen. Ik denk dat ik zeker bij je op de lijn kom maar wil eerst afwachten of we uberhaupt de woning krijgen. We gaan vrijdag kijken en de vraag is of ik all in ga en de verbouwing dus even nog 2 jaar uitstel maar daardoor een grotere kans maak om de woning te krijgen of dat ik wat lager in mijn bod ga zitten, daardoor meer geld over houd om te verbouwen maar de kans mis loop om de woning te krijgen. Aankoopmakelaar zal daar ook nog wel wat van vinden. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 20:16
Wij hebben 3 jaar geleden voor ongeveer 800 euro per m2 verbouwd, inclusief uitbouw van 10m2 en e.e.a. verduurzaming. Volledig gestript en bijna alles zelf gedaan, dus dit gaat om 90% materiaalkosten. Dan is 150k haalbaar voor 175m2, maar ik zou op meer rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:30
Ik lees erg gedateerd. Dan denk ik direct een oude tochtkeet met (G)een energielabel. Maar lees nergens isoleren isoleren isoleren alleen misschien een paar nieuwe ramen. Ik zou eerst bij de huidige bewoners eens navragen hoeveel gas ze de laatste 5 jaar per jaar verbruiken. Je koopt een groot huis en je focus ligt vooral op “optische verbeteren”. Ik acht de kans niet gering dat de gasprijzen weer gaan exploderen na bijv. een koude winter of een conflict ergens in het Midden-Oosten. 175m2 zijn behoorlijk wat m2 die je warm moet stoken. En bij stijgende gasprijzen kan het zomaar gebeuren dat je > €500 per maand kwijt bent aan gas. Misschien in eerste instantie minder geld uitgeven aan “Luxe” met een beperkte houdbaarheidsdatum. Een keuken kan ook Ikea of tweedehands van Marktplaats. En een badkamer gewoon lekker standaard houden met witte tegels eenvoudige bijv. Grohe armaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het hangt volledig van je eisen en wensen af. Ik kom voor onze verbouwing op 205k , de grote posten waren: 2 badkamers, keuken, 264m2 vloer (tapijt, keramisch parket en pvc) , 225m2 vloerverwarming, warmtepomp, 26 pv panelen, nieuw hr++ glas , nieuw dak 140m2 , overal nieuwe binnendeuren, stucen, schilderen.

Door wat goedkopere materialen te kiezen of andere keuzes te maken hadden we kunnen besparen. Aan de andere kant hadden we ook makkelijk 100k extra kunnen uitgeven aan een uitbouw, dakkapel, schuurtje/overkapping in de tuin etc. Het is maar net wat je wensen zijn.

Ik zou wel prioriteit leggen bij vloerverwarming, warmtepomp, nieuwe Uponor leidingen. Dan heb je de basis op orde.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2024 00:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Gisteren wezen kijken bij de woning. We moeten voor volgende week donderdag een bod indienen, is op basis van inschrijving, dus nu gaan nadenken wat we gaan bieden en hoeveel we over gaan bieden. Blijft een apart proces. Dus dat wordt nog spannend.

Heb inmiddels een lijst opgesteld wat er zou moeten gebeuren. Deze heb ik door een aannemer laten checken op wat per item de prijs is. Ik schrok me rot maar misschien moet ik accepteren dat dit de prijzen gewoon zijn? Hebben jullie nog items waar ik op zou moeten letten of welke ik vergeten ben. Woning heeft 2 woonlagen en heeft per woonlaag 85/90m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLBFM-Ddsx577k4H69XUfg_HqaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqJeAebyVFKdAxD4dVPhWdCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor mijn gevoel is de totale prijs wel laag als je dak enzo ook mee neemt. Als dit de offerte is van de aannemer dan verwacht ik veel meerwerk of het is een beunhaas.. Sowieso is het niet echt een vooruitstrevende aannemer met de cv ketel.

4k voor panelen? Je hebt 110m2 dak begrijp ik, ik zou dat zo vol mogelijk leggen dan zit je wel rond de 8-10k denk ik.
Hybride warmtepomp? Bij zo'n verbouwing is een full electric een no brainer m.i. reken ongeveer 10-12k netto inc boiler, buffervat hoeft niet met vloerverwarming. Cv ketel vervalt dan ook. Vergeet ook niet nieuwe leidingen (32x3 Uponor).

Badkamer is afhankelijk van de grootte enzo wel richting 20k of hoger als je luxe wilt. Toilet voor 2k? Geen nieuwe tegels ?

Ik zou zorgen dat je 50k extra achter de hand hebt voor onvoorzien.

Heel eerlijk gezegd zou ik een extreem laag bod neerleggen (tov jullie capaciteit) en anders verder kijken.

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2024 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sluit me aan bij @Sport_Life
20K voor een keuken is niet zoveel. Idem voor badkamer en WC.
Is een uitbouw nodig voor een flink huis? En zo ja, kun je die voor dat geld laten bouwen?
Je zit nu op € 1.250/m².
Dat is niet zo heel veel.

Ik mis nog de kop 'asbest'. Weet je hoe het daar mee staat?
Want als ze dat aantreffen, dan komt er snel weer 5% bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26
Bij elke verbouwing groot of klein ben ik altijd tussen de 10-20% over het begrote budget gegaan.
Vergeet daarom niet dat als “onvoorzien” te noteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:06
1: hele huis wordt rondom geïsoleerd en je krijgt op de BG volledig vloerverwarming. Dubbel glas en een hybride ketel is dan echf een no-go! Dat moet een full-electric warmtepomp zijn, gas er uit en elk nieuw raam hoort anno 2024 gewoon triple glas in te komen.

2: welke isolatie waarden worden toegepast? Lijkt me handig om na te vragen en waarden te eisen die minimaal op het niveau van nieuwbouw liggen. De isolatie zelf kost immers geen ruk, de kosten zitten hem in het aanbrengen ervan en het opnieuw afwerken van de woning.

3: ik mis nog héél veel afwerking. Sausen, behangen, plinten, nieuw hang-en sluitwerk etc. Dat loopt aardig in de papieren.

4: ik mis een post voor een nieuw aan te leggen ventilatiesysteem.

5: de stelposten die genoemd worden zijn haalbaar, maar krap. Ze passen bij een woning die straks maximaal 4 a 5 ton waard is. Ik weet niet waar de woning staat, maar in hele grote delen ga je met dit oppervlak etc naar een waarde ver boven die 5 ton en dan wordt meestal een veel luxere uitstraling en hoger afwerkingsniveau verwacht dan wat je hebt bij een badkamer van 12k of een toilet van 2k.
Voor mijn vrij simpele badkamer van 5m² in onze vorige woning was ik, ver voor de dikke inflatie, al ruim 5k kwijt voor alleen de materialen. Dan heb je het over leidingwerk, tegels+lijm+voegmiddel, kit, verlichting, kranen, toilet, wastafelmeubel van 80cm en een douchewand met schuifdeur. Waarbij veel van de gewone reguliere bouwmarkt kwam, deels ook nog in de aanbieding gekocht.
Bij het genoemde woonoppervlak verwacht ik minstens een badkamer met bad én douche, dubbele wastafel, toilet (of toilet in een aparte ruimte op de slaapverdieping).

6: ik mis nog een bijkeuken en/of was ruimte.

Ook veel andere posten lijken mij begroot op een puur functionele uitvoering van wat er gevraagd is. Ga je straks praten over de daadwerkelijke keuzes in materiaal, uitvoering en afwerking, dan verwacht ik dat een aantal van de genoemde posten fors hoger worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vleesworst
Zeer bedankt voor jullie input. Ik ben inmiddels ook wel overtuigd dat de kosten fors aan de lage kant zitten met deze begroting. Vandaar dat we nu wellicht eerst het dak willen doen en de boven verdieping. Daarna in de woning te trekken en dan na 2/3 jaar de benedenverdieping aan te pakken als we weer wat gespaard hebben. Iemand enig idee wat je gemiddeld moet rekenen voor een bovenverdieping per m2? @Rzaan jij hebt het over tussen de €1000 en de €2500 de m2. Maar ik denk dat de bovenverdieping goedkoper is dan de benedenverdieping. Boven is het ca. 90m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dak vervangen heb ik geen ervaring mee. Ik heb wel de schoorsteen laten verwijderen en asbest.
Daarna de zolder laten isoleren. Deze kosten zijn allemaal nog te overzien.
Wel zou je al kunnen kijken of je al voorbereidende werkzaamheden zou kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld dakdoorvoeren voor een WTW of WPB. Of voorbereidingen voor zonnepanelen.
Badkamer is altijd wel een flinke post.
Verbouwen in delen is best slim als het om financiën gaat. Maar je kan soms wel in de knoei komen met andere zaken. Dan heb je bijvoorbeeld op zolder nog een verwarmingsketel staan voor de radiatoren beneden, terwijl je eigenlijk zou moeten overstappen naar een WP.
Het kan een beetje gepuzzel worden, maar zeker te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Dat is eindelijk wat positiefs. Voel me er ergens ook wel fijner bij om het in delen te doen. Hoef ik ma a) niet maximaal in de schulden te steken en bij ouders oid aan kloppen en daarnaast vind ik het ook wel leuk om het nog goed uit te denken op het moment als ik er woon.
Vind het wel interessant wat je schrijft rondom deze voorbereidingen. Zoek graag veel zelf uit maar de voorbereidingen waar jij het over hebt, wie kan mij daar goed in adviseren. Is dat de loodgieter of de aannemer? Overigens staat de ketel in deze woning beneden:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vleesworst schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:35:
Dat is eindelijk wat positiefs. Voel me er ergens ook wel fijner bij om het in delen te doen. Hoef ik ma a) niet maximaal in de schulden te steken en bij ouders oid aan kloppen en daarnaast vind ik het ook wel leuk om het nog goed uit te denken op het moment als ik er woon.
Vind het wel interessant wat je schrijft rondom deze voorbereidingen. Zoek graag veel zelf uit maar de voorbereidingen waar jij het over hebt, wie kan mij daar goed in adviseren. Is dat de loodgieter of de aannemer? Overigens staat de ketel in deze woning beneden:)
Wie je daar volgens mij het beste in kan informeren is dit forum.
Loodgieters en installateurs lullen vaak maar wat en doen alles nog precies zo als in 1998.
Aannemers heb je al meer aan, maar dan moet je wel de juiste treffen.
Ik heb het allemaal zelf uitgezocht met grote hulp van dit forum. Ik durf rustig te zeggen dat mijn verbouwing en mijn plannen niet zo (redelijk) soepel waren verlopen als dit forum er niet was geweest.
Ik vertel mijn aannemer wat we gaan doen, en hij geeft zijn input en dan komen we er samen uit.

Je zou een groot plan moeten maken waar je over 5 jaar wilt zijn. Bijvoorbeeld van het gas af en 0 op de meter.
Dan ga je kijken wat je daar voor nodig hebt, en dan ga je zo je deelplannen maken.
Werk van boven naar beneden, maar bereid vast alles voor voor die stip op de horizon. Dus leidingwerk, electra, data-kabels, buizen voor WTW, waterleiding mocht je WPB op zolder komen te staan, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:49:
[...]

Wie je daar volgens mij het beste in kan informeren is dit forum.
Loodgieters en installateurs lullen vaak maar wat en doen alles nog precies zo als in 1998.
Aannemers heb je al meer aan, maar dan moet je wel de juiste treffen.
Ik heb het allemaal zelf uitgezocht met grote hulp van dit forum. Ik durf rustig te zeggen dat mijn verbouwing en mijn plannen niet zo (redelijk) soepel waren verlopen als dit forum er niet was geweest.
Ik vertel mijn aannemer wat we gaan doen, en hij geeft zijn input en dan komen we er samen uit.

Je zou een groot plan moeten maken waar je over 5 jaar wilt zijn. Bijvoorbeeld van het gas af en 0 op de meter.
Dan ga je kijken wat je daar voor nodig hebt, en dan ga je zo je deelplannen maken.
Werk van boven naar beneden, maar bereid vast alles voor voor die stip op de horizon. Dus leidingwerk, electra, data-kabels, buizen voor WTW, waterleiding mocht je WPB op zolder komen te staan, etc.
Dat is precies mijn ervaring!
Mijn aannemer begreep niet waarom ik per se Uponor 32/3 wilde hebben, immers 20mm is al 40 jaar de standaard.. Dus dan mag ik in mijn 3 delige pak aan een aannemer uitleggen dat ik het anders wil ;).
Of warmtepomp offertes van 23k met buffervat en allerlei onnodige zaken erin. En dan beweren dat het markt conforme prijzen zijn ..

Vloerverwarming idem, aannemer stond al klaar met 14x2 toen ik aangaf 16x2 te willen zoals ook op de offerte stond. Maar 14x2 is makkelijker leggen en goedkoper..
Kan zo nog wel even doorgaan.

Ik heb aan onderzoek en offertes opvragen ongeveer net zoveel tijd besteed als de aannemer (s) aan werkuren.

Wij zijn er ook voor de verbouwing ingetrokken en hebben het in fases gedaan. Op zich goed bevallen, enige is dat net name het schilderwerk en stucwerk soms 2x is gedaan.

Als je de woning hebt zou ik een nieuw topic openen in Duurzame energie en installaties en dan volledig gericht op duurzaamheid (warmtepomp, pv panelen)

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartje91
  • Laatst online: 10-05 19:48
Altijd lastig om op voorhand in beperkte tijd een goed budget te maken voor een woning. Wij zitten middenin de verbouw van een woning. Bovenverdieping hebben we opnieuw opgebouwd misschien heb je iets aan de volgende richtbedragen. We hebben een aannemer gehad voor het werk aan de buitenkant. Opbouw binnen heb ik zelf gedaan. Alleen het tegelwerk en stucwerk is uitbesteed

Nieuwe spanten, geisoleerd dakbeschot, dakpannen, ca 54K
Asbest sanering ca 5K
Badkamer ca 11K
Wanden, plafonds, deuren bovenverdieping ca 6K

Zie voor de foto's het topic hier op tweakers, mocht je nog verdere vragen hebben dan mag je altijd een pb sturen.

Verbouwing en verduurzaming jaren 70 huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik ben net bezig met volledige verduurzaming van een vrijstaande woning van 189m2 uit 1976 volledig in oorspronkelijke staat.

Toen ik begon te overwegen dacht ik aan 150k, als vrij snel bijgesteld naar 200k, na in meer detail uitwerken leek 250k meer in de richting en voor de zekerheid bouwdepot op 300k gezet. Zoals het er nu uitziet zal ik ergen tussen die 250 en 300 uitkomen. Dit is dan exclusief inrichting/tuin/afdak.

Alleen al de 19 kozijnen rondom vervangen voor kunststof met triple glas was al 65k (komt nog wat subsidie op terug).

In eerste instantie ook offertes opgevraagd voor installatiewerk, het totaal van elektra, riolering, sanitair, ventilatie, verwarming en afgifte ging richting de 80-90k. Uiteindelijk alles behalve warmtepomp/vloerverwarming zelf gedaan tegen veel lagere kosten. Als ik dit volledig had uitbesteed bij een aannemer met uitvoering op dit niveau had ik wel naar 400k gegaan denk ik. Eigenlijk is zo'n woning dus gewoon financieel afgeschreven.

Wij doen geen heel bijzondere/luxe afwerking maar willen het energetisch wel goed doen; alles gaat in principe richting niveau nieuwbouw. Op andere vlakken zijn er heel veel zaken die ook niet gedaan worden; dak niet vervangen, binnendeuren behouden, trappen gehouden, geen uitbouw of constructieve wijzigingen etc.

Badkamer/keuken zijn bij ons juist de posten die niet zo enorm zijn. Voor een badkamer + kleine en-suite badkamer + toilet blijven we alles bij elkaar onder de 10k verwacht ik (moet ik wel weer alles zelf doen).

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 15-04-2024 11:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-01 22:55
Vleesworst schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:47:
Wij gaan volgende week kijken in een woning. Deze woning heeft een vloeroppervlakte van 175m2 en is erg gedateerd. Wij willen de hele woning strippen. Dus alles muren er binnen uit en alles weer opnieuw opbouwen. Badkamer, boven en beneden toilet, nieuwe keuken, boven 5 slaapkamers, nieuwe vloeren, stucen en nieuw leidingwerk en electra en eventueel wat nieuwe ramen.
Zijn er richtbedragen wat dat zou moeten kosten per m2. Op het internet zie ik zulke wisselende bedragen staan namelijk. Waar moeten we rekening mee houden. Kom je 150k een eind of zal het meer moeten gaan kosten? Hoor het graag.
Mijn ervaring is als je echt met alles rekening hebt gehouden, dus ook wat je door een professional of een beunhaas of zelf wilt doen, altijd 1/3 of meer erbij optellen, zeker als het een 'paar jaren verbouwproject' gaat worden.

Zorg er dus voor dat je (financieel) safe bent en ook zelfs een noodplan achter de hand hebt, mocht het niet lukken. Genoeg mensen die een verbouwburn-out krijgen door geldproblemen en slechte gemaakte keuzes.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Uitsmeren over een langere periode kan ook heel erg goed helpen als je het zelf doet. Ik doe (bijna) alles zelf en beslis steeds of het een post is die uit het bouwdepot gaat, of dat ik het zo aftik van lopende rekening. Ik ben nu een jaar verder en heb 10k van het bouwdepot genomen en de andere 10k is tussen neus en lippen door van spaargeld/vakantiegeld/over van lopende rekening betaald.

Ik ben zowiezo wel een fan van zelf leren en zelf doen, er liggen duizenden euros voor het oprapen op die manier. Maar dat moet je wel zien zitten natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vleesworst
Wederom bedankt voor alle input. Deze week alleen maar bezig gehouden of we de woning uberhaupt zouden krijgen. En vandaag te horen gekregen dat we de woning hebben :) dus nu kunnen we eindelijk echte verbouwplannen maken. Ik heb al wel redelijk zicht denk ik op de verbouwkosten. Inmiddels houd ik rekening met ca. 300k. Dus het budget is fors omhoog geschroefd. We hebben in totaal 3/4 jaar om dit te realiseren dus dat moet ergens goed komen.
Wat ik eigenlijk vergeten was om te vragen; waar te beginnen? En aangezien ik begreep dat dit forum je met de meeste vragen het beste kan helpen stel ik deze vraag hier ook maar. Bij welke persoon/bedrijf moet ik zijn om een indeling te maken voor de woning? Is dat simpel een architect a 120 euro per uur (heb al geinformeerd) en/of hebben jullie andere tips? Ik heb zelf al wel een beetje getekend en gedaan maar het is wel fijn dat er mensen zijn die meedenken over wat mogelijk is en/of handig is. En als dat gebeurd is dan verschillende offertes bij aannemers opvragen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

Gefeliciteerd! denk ik? Maar aannemers en beschikbaarheid is niet genoemd hier, maar meestal wel een dingetje, dat zie je ook aan de bedragen die ze vragen.
Dus hoop dat je qua oplevertermijn nog wat ruimte heb.
Maar een aannemer die volgende week kan beginnen kan verdacht zijn.

3-4 jaar in de zooi zitten, klinkt al een leuke uitdaging op zichzelf.

Wellicht heeft John Williams een paar tips ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vleesworst schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:52:

Wat ik eigenlijk vergeten was om te vragen; waar te beginnen? En aangezien ik begreep dat dit forum je met de meeste vragen het beste kan helpen stel ik deze vraag hier ook maar. Bij welke persoon/bedrijf moet ik zijn om een indeling te maken voor de woning? Is dat simpel een architect a 120 euro per uur (heb al geinformeerd) en/of hebben jullie andere tips? Ik heb zelf al wel een beetje getekend en gedaan maar het is wel fijn dat er mensen zijn die meedenken over wat mogelijk is en/of handig is. En als dat gebeurd is dan verschillende offertes bij aannemers opvragen neem ik aan?
Ook dat ligt grotendeels aan jezelf. Het huis dat wij kochten waren we voor 95% tevreden over de indeling. Dus die paar muurtjes die verplaatst werden, kon ik zelf nog wel bedenken.
Als je het meer ingrijpend wil, of echt fikse veranderingen wil doorvoeren, is een architect misschien beter. Maar neem er dan eentje van wie je werk hebt gezien. Want de ene architect is de andere niet. Het is niet omdat je architect bent, je ook een goede architect bent (voor jouw woning)
Offertes bij aannemers zou je ook even naar kunnen kijken. Er zullen (denk ik) niet veel aannemers zijn die uitkijken naar een klus die 3 of 4 jaar gaat duren en waar dan toch 'maar' 300K als totaalbudget tegenover staat. Ligt er natuurlijk ook aan of je een project-prijs wil of een uren-prijs. Ik werk met mijn aannemer voor een uren-prijs bijvoorbeeld. Als ik dan zelf meehelp, weet ik ook dat ik uren uitspaar. Zit ik niet hun werk te doen. Bovendien hoop ik dat in mijn geval kwaliteit boven snelheid gaat. Vooralsnog lijkt het daar wel op.
Je kunt ook deel-aannemers inhuren. Bijvoorbeeld dakrenovatie en isolatie 1 aannemer en dan later weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 08:30
Wij hebben 2x een gesprek gehad bij een binnenhuisarchitect en we hebben een globaal lichtplan laten maken. Hierbij moet ik zeggen dat onze begane grond een blanco grote ruimte was en we dus alle kanten op konden, wat het dus lastiger maakte.
Dat was het echt waard voor ons. Daarvoor hadden we zelf al (te) veel nagedacht over de indeling. Mensen die er dagelijks mee bezig zijn weten toch beter waar je allemaal mee rekening moet/kunt houden.

Aannemers en architecten weten er ook veel van maar naar onze ervaring/smaak zitten die vaker in de standaard/meest praktische oplossingen en dat hoeft voor jou niet altijd de mooiste/beste oplossing te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Pejdref op 19-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Thanks voor de felicitaties...

Het plan is om volgend jaar dakrenovatie en bovenverdieping te doen (4 maanden (of is dat te optimistich)) en een jaar of 2 jaar later de benedenverdieping te doen (ook 4 maanden). Dus de verbouwing zal in 2 fases worden gedaan. Wij kunnen namelijk zelf beneden wonen, daar hebben we ook een extra douche en toilet, wel zo fijn.

Wat betreft de architecten, kan een binnenhuisarchitect ook rekening houden met eventueel dragende muren? Of moet je daar dan weer iemand anders voor hebben?

En waar ik de hele week ook mee in mijn hoofd zit is prefab vs maatwerk. Een nieuw dak hoor ik veel mensen in mijn omgeving prefab roepen. Is snel en budgettechnisch voordeliger. Waarom zou je dan voor maatwerk gaan? Het dak is een puntdak, niet heel spannend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:09
Beste is van boven naar beneden te werken. Waarin het dak het belangrijkst is, dat zou ik als eerste doen.

Dan slopen en zorg dat je niet teveel in 1x doet maar vooral per ruimte werkt.

In de verbouwing, eerst technische installaties dus buizen, electra en leidingen in de ruimte, dan afwerken met platen, stucen / verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vleesworst schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:59:
Wat betreft de architecten, kan een binnenhuisarchitect ook rekening houden met eventueel dragende muren? Of moet je daar dan weer iemand anders voor hebben?
Een binnenhuis-architect houdt zich daar in beginsel niet mee bezig. Een gewone architect wel. Maar ook daar moet je je niet teveel van voorstellen.
Je kunt ook een bouwkundige er naar laten kijken.
Mijn ervaringen met dit soort zaken is dat ze altijd een balk aanraden die je zelf ook had kunnen bedenken. Aannemers hebben er vaak een betere kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
We willen idd ook bij het dak beginnen en daarna de 1e verdieping doen. Twijfel zelf een beetje km misschien pas over 5 jaar het dak te doen. Of gaat een dak enorm veel stookkosten voorkomen? Wij stoken boven nauwelijks en de 1e verdiepingsvloer wordt volledig geïsoleerd. Dak komt uit 1965 dus die zal zn langste tijd wel gehad hebben alhoewel ik denk dat ie ook nog wel ff mee kan. De houtworm die er in zit die kan ik dan eventueel nog laten behandelen.

Verder vroeg ik mij af welke handelingen jullie nu al zouden doen. Huis wordt over half jaar opgeleverd. Dan willen we er wel alvast in. Volgend voorjaar willen we dan dus de 1e verdieping en eventueel het dak doen. Wat ik nu dus denk te doen:
-Koopovereenkomst tekenen en financiering in orde maken
-Huiw verkopen
-(Binnenhuis)architect inschakelen
-Met dat plan de boerop naar verschillende aannemers/timmermannen
-Daarna badkamer, vloer en binnendeuren uitzoeken

Hebben jullie nu nog dingen/tips waar ik nu al mee bezig kan. Voor mn gevoel moet ik nu vooral in de wachtstand terwijl ik misschien nu wel dingen kan doen waa ik straks minder tijd voor heb.
Ik heb begrepen dat je een vergunning moet hebben als je meer dan 10m3 sloopafval hebt. Zelf denk ik dat dat niet te checken is en ik ben sws een beetje wars van alle regeltjes, vergunningen etc.. hebben jullie hier ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Vleesworst op 20-04-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben zelf juist begonnen met het dak. Dit ivm de isolatie en pv panelen. Beide leveren meteen geld (besparing) op .

Daarna 1e en 2e verdieping en als laatste de begane grond.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:29:
Sluit me aan bij @Sport_Life
20K voor een keuken is niet zoveel. Idem voor badkamer en WC.
Is een uitbouw nodig voor een flink huis? En zo ja, kun je die voor dat geld laten bouwen?
Je zit nu op € 1.250/m².
Dat is niet zo heel veel.

Ik mis nog de kop 'asbest'. Weet je hoe het daar mee staat?
Want als ze dat aantreffen, dan komt er snel weer 5% bij.
Grappig, ik ken echt niemand die 20k aan een keuken uit geeft of zo'n bedrag voor een badkamer en wc. Zelf waren we 2,5 jaar terug €9400 kwijt voor de keuken en 15k voor een badkamer+wc. Als je niet de alle luxe hoeft of de duurste apparatuur kiest kan het een heel stuk goedkoper.

Bij een gelijksoortige renovatie waren wij 2,5 jaar terug zo'n 160k kwijt inclusief een 20m2 aanbouw. De woning is nu zo'n 95m2. We hebben vrijwel alles laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zou ook met het dak beginnen. Een huis verliest een groot deel van zijn energie door het dak.
Eerste prioriteit. Bovendien is dan alles dicht, want lekkage moet je niet onderschatten.
Daarnaast is het soms het geval dat je bijvoorbeeld beneden pas de schouw kunt verwijderen als je eerst het hele gewicht van de schoorsteen verwijderd hebt.
Bij ons was dat zo bijvoorbeeld.
Ik zou dus beginnen met dak en daar alvast de doorvoeren plaatsen voor eventuele WPB en WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Insert12 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:09:
[...]

Grappig, ik ken echt niemand die 20k aan een keuken uit geeft of zo'n bedrag voor een badkamer en wc. Zelf waren we 2,5 jaar terug €9400 kwijt voor de keuken en 15k voor een badkamer+wc. Als je niet de alle luxe hoeft of de duurste apparatuur kiest kan het een heel stuk goedkoper.
Grappig, ik ken echt niemand die minder dan 15K aan zijn keuken uitgeeft.
Ik ben bezig met een bijkeuken van Ikeakasten (de goedkoopst deurtjes) En dan kom ik al op zeker 5k uit met slechts 1 vriezer als apparatuur.
Onze keuken is 40k en als je in het topic over keukens kijkt, zie je veelal bedragen rond 20-25K en dat zijn echt geen supedeluxe keukens met de allerduurste apparatuur.
Een goed blad alleen kost al een smak geld.

Maar ik zie dat je een huis hebt nu van 95 m². Dat is een mooie oppervlakte, maar natuurlijk niet heel groot.
Dan zal ook je keuken en badkamer niet heel groot zijn.
Je verbouwingskosten met 160k zijn dan weer wel redelijk hoog. Alhoewel niet te hoog, maar gewoon flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:19:
[...]

Grappig, ik ken echt niemand die minder dan 15K aan zijn keuken uitgeeft.
Ik ben bezig met een bijkeuken van Ikeakasten (de goedkoopst deurtjes) En dan kom ik al op zeker 5k uit met slechts 1 vriezer als apparatuur.
Onze keuken is 40k en als je in het topic over keukens kijkt, zie je veelal bedragen rond 20-25K en dat zijn echt geen supedeluxe keukens met de allerduurste apparatuur.
Een goed blad alleen kost al een smak geld.

Maar ik zie dat je een huis hebt nu van 95 m². Dat is een mooie oppervlakte, maar natuurlijk niet heel groot.
Dan zal ook je keuken en badkamer niet heel groot zijn.
Je verbouwingskosten met 160k zijn dan weer wel redelijk hoog. Alhoewel niet te hoog, maar gewoon flink.
Het gaat allemaal om de keuzes die je maakt. Voor een groep mensen is een Ikea keuken goed genoeg terwijl dat voor een andere groep mensen niet genoeg is. Wij hebben gewoon een spaanplaat blad gekozen bijvoorbeeld, dat is voor ons prima.

Onze keuken is overigens 25m2 (de volledige aanbouw) en een badkamer van zo'n 6m2. Niet gek klein ofzo. De verbouwing omvat het vernieuwen van zowat de hele woning. Van betonvloeren, tot vernieuwing van letterlijk al het installatiewerk, isolatie en ook nieuwe kunststof kozijnen met triple glas bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Insert12 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:01:
[...]

Het gaat allemaal om de keuzes die je maakt. Voor een groep mensen is een Ikea keuken goed genoeg terwijl dat voor een andere groep mensen niet genoeg is. Wij hebben gewoon een spaanplaat blad gekozen bijvoorbeeld, dat is voor ons prima.

Onze keuken is overigens 25m2 (de volledige aanbouw) en een badkamer van zo'n 6m2. Niet gek klein ofzo. De verbouwing omvat het vernieuwen van zowat de hele woning. Van betonvloeren, tot vernieuwing van letterlijk al het installatiewerk, isolatie en ook nieuwe kunststof kozijnen met triple glas bijvoorbeeld.
Onze keuken is ook zoiets, misschien iets groter (lastig te bepalen waar de keuken ophoudt en de eetkamer begint bij een open keuken), maar dat is alleen keuken. Dus er is geen plek om te eten. Dus we hebben aardig wat kasten en lades. Dat is natuurlijk van belang in keukenkosten: Hoeveel werkruimte en opslag heb je voor je geld?

Natuurlijk gaat het om keuzes. Maar de keuzes zijn voor eenieder vast legitiem. Ik wil geen spaanplaat blad. Want dat verkleurt. daar zie je krassen snel op, vlekken krijg je er niet uit als je ze te lang laat zitten, je kunt er geen hete pan opzetten. Dus: keramiek. In de bijkeuken kies ik ws wel voor spaanplaat, want daar boeit dat minder,
Dus je (men) moet naar de eisen en persoonlijke prioriteiten kijken en dan uitvogelen hoe dicht je bij de vervulling daarvan in de buurt kunt komen met je budget. Jij hebt bijvoorbeeld goed geïsoleerd, en dat is heel verstandig om daar geld aan uit te geven. Want het zorgt voor besparingen in de toekomst en meer comfort. Andere mensen laten gewoon de houten kozijnen zitten en zetten er HR++ in en dat is voor hen voldoende. Zou niet mijn keuze zijn, maar ik kan niet in hun portemonnee kijken of hoe belangrijk ze dat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:25:
[...]

Onze keuken is ook zoiets, misschien iets groter (lastig te bepalen waar de keuken ophoudt en de eetkamer begint bij een open keuken), maar dat is alleen keuken. Dus er is geen plek om te eten. Dus we hebben aardig wat kasten en lades. Dat is natuurlijk van belang in keukenkosten: Hoeveel werkruimte en opslag heb je voor je geld?

Natuurlijk gaat het om keuzes. Maar de keuzes zijn voor eenieder vast legitiem. Ik wil geen spaanplaat blad. Want dat verkleurt. daar zie je krassen snel op, vlekken krijg je er niet uit als je ze te lang laat zitten, je kunt er geen hete pan opzetten. Dus: keramiek. In de bijkeuken kies ik ws wel voor spaanplaat, want daar boeit dat minder,
Dus je (men) moet naar de eisen en persoonlijke prioriteiten kijken en dan uitvogelen hoe dicht je bij de vervulling daarvan in de buurt kunt komen met je budget. Jij hebt bijvoorbeeld goed geïsoleerd, en dat is heel verstandig om daar geld aan uit te geven. Want het zorgt voor besparingen in de toekomst en meer comfort. Andere mensen laten gewoon de houten kozijnen zitten en zetten er HR++ in en dat is voor hen voldoende. Zou niet mijn keuze zijn, maar ik kan niet in hun portemonnee kijken of hoe belangrijk ze dat vinden.
Dit is hem, het werkblad is 420cm lang en de grote lades zijn 90cm per stuk: Insert12 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Verder zijn we het eens idd. Budget bepaalt ook deels je keuzes en dat heeft bij ons de eindafwerking negatief beïnvloed. Zo hebben we vanwege budget nu de vloer op de foto er in liggen maar die begint nu al kapot te gaan. Die zal op termijn dus vervangen moeten worden. De structurele keuzes hebben veel geld gekost en daar zijn we nog iedere dag blij mee.
Vleesworst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:17:
We willen idd ook bij het dak beginnen en daarna de 1e verdieping doen. Twijfel zelf een beetje km misschien pas over 5 jaar het dak te doen. Of gaat een dak enorm veel stookkosten voorkomen? Wij stoken boven nauwelijks en de 1e verdiepingsvloer wordt volledig geïsoleerd. Dak komt uit 1965 dus die zal zn langste tijd wel gehad hebben alhoewel ik denk dat ie ook nog wel ff mee kan. De houtworm die er in zit die kan ik dan eventueel nog laten behandelen.

Verder vroeg ik mij af welke handelingen jullie nu al zouden doen. Huis wordt over half jaar opgeleverd. Dan willen we er wel alvast in. Volgend voorjaar willen we dan dus de 1e verdieping en eventueel het dak doen. Wat ik nu dus denk te doen:
-Koopovereenkomst tekenen en financiering in orde maken
-Huiw verkopen
-(Binnenhuis)architect inschakelen
-Met dat plan de boerop naar verschillende aannemers/timmermannen
-Daarna badkamer, vloer en binnendeuren uitzoeken

Hebben jullie nu nog dingen/tips waar ik nu al mee bezig kan. Voor mn gevoel moet ik nu vooral in de wachtstand terwijl ik misschien nu wel dingen kan doen waa ik straks minder tijd voor heb.
Ik heb begrepen dat je een vergunning moet hebben als je meer dan 10m3 sloopafval hebt. Zelf denk ik dat dat niet te checken is en ik ben sws een beetje wars van alle regeltjes, vergunningen etc.. hebben jullie hier ervaring mee?
toon volledige bericht
Beste is om dit geval plannen te maken in overleg met een bouwkundige / architect / binnenhuis architect en daarna een afspraak maken met de gemeente om te checken wat er aan vergunningen nodig is. Daarna van boven naar beneden werken. Andersom kan ook, maar dan ga je met al het materiaal en ook sloopafval etc. door het nette verbouwde deel van je huis. Tijdens een verbouwing ontstaan er sowieso beschadigingen dus mooi bovenin beginnen.

Ga je het in delen doen denk dan ook na over de zaken die van invloed zijn op je hele woning. Bijvoorbeeld het vernieuwen van de elektra, leidingwerk en riolering kun je het beste in één keer voor je hele woning doen. Dan kun je alles goed doen. Nadeel is dan wel dat je alles overhoop trekt.
Pagina: 1