Schrijvers van reacties op de frontpage moeten kunnen zien waarom ze een bepaalde lage score krijgen, zodat ze gemotiveerd worden om betere reacties te schrijven. En moderators moeten betere begeleiding krijgen om willekeur (meningmodden) te voorkomen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2vACQyPbaitBpqdezfBcMk12.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rnHNOI548VBzNiu6wVvX8n1g.png?f=user_large)
Om dat voor elkaar te krijgen zouden moderators optioneel (of verplicht) moeten kunnen kiezen uit één van de moderatiegronden (redenen) voor de scores die nu als dringende richtlijn in de moderatiescore-beschrijving staan, plus nog wat extra gronden die we met elkaar kunnen formuleren.
Naar mijn mening moet in ieder geval voor 0 en -1, verplicht een moderatiegrond worden opgegeven om meningmodden te voorkomen, maar je zou ook de optie om een grond te kiezen vrijblijvend kunnen invoeren om te kijken of je met UX alleen al moderators positief kunt beinvloeden.
Geef rechtsboven een thumbs-up
als je ook voor een hogere kwaliteit in de reacties bent!
Het moderatiesysteem werkt niet optimaal. Over het algemeen bij veilige onderwerpen wel, dan vullen mensen het artikel aan en zo'n reactie staat dan ook netjes op +2. Maar zodra een nieuwsartikel gaat over zaken als dilemma's, politiek, ethiek, economie, belasting, multinationals, energie, klimaat etc dan zie je toch duidelijk het meningmodden, en je ziet ook dat daar irritatie uit ontstaat. Iemand die alleen maar leest ervaart de irritatie dan ook.
Het wekt irritatie bij de lezer en een gevoel van oneerlijkheid bij de persoon die onduidelijk omlaag gemod wordt terwijl een andere mening wel op +1 mag staan. Dat geeft het gevoel dat deze community er niet voor iedereen is, terwijl dat wel een belangrijk doel van Tweakers.net is, getuige de kwartaal-enquêtes met vragen over het verbeteren van de frontpage moderaties.
Ik geef in de enquête ook aan dat het voor mij niet lekker loopt en hoor dat anderen dat ook doen, maar er lijkt weinig mee te gebeuren. Daarom is het misschien handig om hier eens samen te speculeren over oorzaken en mogelijke oplossingen.
Niet dagelijks, maar vaak genoeg dat ik steeds overweeg om dit topic te maken. Ik ga geen voorbeelden geven door reacties van andere tweakers aan te wijzen, maar als je veel reacties leest zul je dit in mindere of meerdere mate wel herkennen.
Dat heb ik bovenaan beschreven. Daarnaast kunnen de meest voorkomende suggesties uit de enquete misschien openbaar gemaakt worden. Of een vervolgonderzoek specifiek op dit onderwerp. Hieronder gooi ik nog wat balletjes op.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2vACQyPbaitBpqdezfBcMk12.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rnHNOI548VBzNiu6wVvX8n1g.png?f=user_large)
Om dat voor elkaar te krijgen zouden moderators optioneel (of verplicht) moeten kunnen kiezen uit één van de moderatiegronden (redenen) voor de scores die nu als dringende richtlijn in de moderatiescore-beschrijving staan, plus nog wat extra gronden die we met elkaar kunnen formuleren.
Naar mijn mening moet in ieder geval voor 0 en -1, verplicht een moderatiegrond worden opgegeven om meningmodden te voorkomen, maar je zou ook de optie om een grond te kiezen vrijblijvend kunnen invoeren om te kijken of je met UX alleen al moderators positief kunt beinvloeden.
Geef rechtsboven een thumbs-up
1. Welk probleem ervaar je?
Het moderatiesysteem werkt niet optimaal. Over het algemeen bij veilige onderwerpen wel, dan vullen mensen het artikel aan en zo'n reactie staat dan ook netjes op +2. Maar zodra een nieuwsartikel gaat over zaken als dilemma's, politiek, ethiek, economie, belasting, multinationals, energie, klimaat etc dan zie je toch duidelijk het meningmodden, en je ziet ook dat daar irritatie uit ontstaat. Iemand die alleen maar leest ervaart de irritatie dan ook.
2. Waarom is dat een probleem?
Het wekt irritatie bij de lezer en een gevoel van oneerlijkheid bij de persoon die onduidelijk omlaag gemod wordt terwijl een andere mening wel op +1 mag staan. Dat geeft het gevoel dat deze community er niet voor iedereen is, terwijl dat wel een belangrijk doel van Tweakers.net is, getuige de kwartaal-enquêtes met vragen over het verbeteren van de frontpage moderaties.
Ik geef in de enquête ook aan dat het voor mij niet lekker loopt en hoor dat anderen dat ook doen, maar er lijkt weinig mee te gebeuren. Daarom is het misschien handig om hier eens samen te speculeren over oorzaken en mogelijke oplossingen.
3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Niet dagelijks, maar vaak genoeg dat ik steeds overweeg om dit topic te maken. Ik ga geen voorbeelden geven door reacties van andere tweakers aan te wijzen, maar als je veel reacties leest zul je dit in mindere of meerdere mate wel herkennen.
4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Dat heb ik bovenaan beschreven. Daarnaast kunnen de meest voorkomende suggesties uit de enquete misschien openbaar gemaakt worden. Of een vervolgonderzoek specifiek op dit onderwerp. Hieronder gooi ik nog wat balletjes op.
- Feedback. Bij het modereren met 0 en -1 moet je ook kunnen aangeven welke bij de moderatiescore horende regel bij jouw moderatie past. Zo kan de auteur een kleine tag zien met de meest voorkomende reden. Bijvoorbeeld: "0 geen bronvermelding", "0 offtopic", "-1 troll", "-1 feeding the troll", etc.
- Er wordt te vaak -1 gegeven voor een reactie die 0 moet zijn. Een -1 is voor een flamebait/troll/kwetsend, niet voor offtopic of minderheidsmening. Je zou voor het geven van een -1 het kiezen van een reden kunnen verplichten. Zonder passende reden is het onnodig uitdelen van -1 dan niet mogelijk.
- Bronvermelding stimuleren. Een antwoord op een reactie mag niet bestaan uit een bewering zonder bron. Je kan niet zeggen "uit meerdere bronnen blijkt dat ..." zonder vervolgens een bron te noemen, met het idee dat het "+1 algemene kennis" is voor het publiek maar niet voor de persoon waar op wordt gereageerd. De instructie voor 0-moderatie zou moeten veranderen zodat het ook "bewering zonder bronvermelding" omvat. Iets ingewikkelder zou er een "bron?"-knop kunnen komen die een reactie op een voorwaardelijke 0 zet die wordt bijgesteld naar een 1 zodra de auteur met een edit een link toevoegt. De auteur moet dan een automatisch bericht met motiverende instruerende tekst krijgen dat "we hier op Tweakers verwachten dat je elke bewering van bronnen voorziet". Dat verbetert het nut en de sfeer.
We hebben dat op een gegeven moment ook gedaan in het grote gratis bankentopic, omdat mensen steeds dingen riepen en dan moet altijd iemand vragen waar dat vandaan komt. Toen kwam er de permanente topic warning: "Let op: Geef altijd een bronvermelding (y)" en sindsdien was het topic een stuk prettiger om te lezen en van hoger niveau. - Rectificatie. Wanneer een auteur een reactie noemenswaardig heeft aangepast krijgen de moderators die een lage score gaven een notificatie om ze uit te nodigen hun moderatie aan te passen. Als het automatiseren van "0 geen bron" naar "1 ontopic" na een edit met een link voor Tweakers.net niet realistisch is, dan kan dit een alternatief zijn.
- De echt ongewenste -1 hoeven we eigenlijk niet meer te zien, ook niet ingeklapt. Soms staat er een hele draad met "zeiksfeer" die je als lezer negatief meeneemt. Als je ze standaard wegfiltert, moeten ze niet "ingeklapt" zichtbaar zijn, want dan ga je er op klikken uit nieuwsgierigheid, bijvoorbeeld omdat er een +2-reactie op volgt die je in de juiste context wilt plaatsen. Als men toch echt wil dat -1 zichtbaar blijft, dan hieronder een alternatief idee:
- Reacties op een -1 krijgen automatisch ook -1, en dat wordt expliciet vermeld als een "don't feed the troll" motivator.
- Geen sidebar-gesprek. Niet één op één. Als iemand reageert op jouw reactie, en jij reageert daarop, dan is het klaar. Als de persoon weer probeert te reageren dan wordt voorgesteld om het gesprek te verplaatsen naar het forum of naar PB, bijvoorbeeld met een mooie wizard "is het ontopic ja/nee, is het interessant voor de lezer ja/nee".
- Filter op 'verschil van inzicht'. Soms heeft een reactie meer +2 en 0 dan 1, en dan is het voor een bepaalde groep lezers juist interessant.
[ Voor 66% gewijzigd door Sando op 15-04-2024 02:12 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)