Binnen airco twijfel (wand-unit, vloer-unit of kanaal-unit)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 18:32
Na aanvang van mijn eerste topic ben ik er wel uit welke buiten unit ik wil qua verbruik, echter de binnen unit blijf ik over twijfelen.

Mijn uitgangspunt is dat hij zo laag mogelijk moet kunnen kunnen draaien vandaar de keuze van de desbetreffende buiten unit (SRC ZSX-W 20/25) en derhalve dus geen multisplit. Echter zou ik toch graag meerdere ruimtes willen mee pakken (woon en werkkamer met groot gat waar nog geen glazen schuifdeur is), wat dus een beetje tegenstrijdig is;

---

Meest standaard oplossing
  • Is een of twee normale muur cassettes.
  • Redelijk wat vreeswerk (gedoe & kosten)
  • Of één unit voor beide ruimtes (niet meest zuinig)
  • Of multisplit :/ (niet meest zuinig/ ultra laag peddelen)
Super ingewikkelde oplossing
  • Een kanaal unit (werkt dat überhaupt met die zuinige buiten unit?) in de hoge kast weg werken die drie kanalen met dempers bijna het hele huis mee neemt.
  • Duur
  • Heeeeuel veel vrezen, hakken, zagen en koof-en :/
Gulden middenweg?
  • Een vloer unit of een kanaal unit die beide ruimtes (in het geval van de kanaal unit beide apart aan te sturen/dempen?) verwarmd/koelt.
  • Evt duurder dan een normale muur cassette
  • Maar wel enkel één a twee gaten in de muur laten maken dus veel makkelijker te installeren :)
---

Natuurlijk moet er gewoon een airco boer langs komen met goed advies (ook qua geluid) en moet ik het bij de VVE etc goed laten keuren, maar toch ben ik benieuwd of ik wellicht iets over het hoofd zie / de 'Gulden middenweg' dus een aardig idee is (vloer of kanaal unit)?
  • Het gaat mij voornamelijk om zo laag mogelijk stroom verbruik.
  • Het gaat mij er voornamelijk om de werkkamer (~11m2) te verwarmen en koelen, maar het zou zonde zijn als je toch verduurzaamd niet ook de woonkamer (~23.5m2) mee te kunnen nemen..
---

Momenteel gebruik ik de Ecoflow Wave 2 (zo'n 280w opgenomen vermogen om de werkkamer voldoende warm/koud te houden in het voor en na jaar) maar die is .. tamelijk luid in gebruik en vrij houtje-touwtje geïnstalleerd :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Craftypiston In dit geval helpt een tekening even om de situatie wat beter inzichtelijk te maken. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftypiston
Falcon schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:15:
@Craftypiston In dit geval helpt een tekening even om de situatie wat beter inzichtelijk te maken. ;)
Die zaten er bij (doorklik op de situatie titel / links) :)

Hierbij nogmaals de optie die ik als meest waarschijnlijk zie.

Of het overzicht (zonder tekeningen er over heen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:44
Kan die kanaalunit wel zo op zijn kant geplaatst worden? Ik dacht dat de meeste units alleen horizontaal geplaatst konden worden i.v.m. de condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
TmcM schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:46:
Kan die kanaalunit wel zo op zijn kant geplaatst worden? Ik dacht dat de meeste units alleen horizontaal geplaatst konden worden i.v.m. de condensafvoer.
Kijk dat is belangrijke info dank! Ik zit net te kijken naar een soort versie die precies dat wel zou kunnen; dus tussen een kanaal-unit en vloer-unit in;
PFFY-P VLR(M)M-E | Floor standing type - Concealed type
Iets als dit (ik moet mij nog inlezen) maar dat zou wellicht nóg moeilijker zijn een verkoper/ instalateur voor te vinden :P

Er zijn oprecht zo veel rare oplossingen beschikbaar waar je soms het bestaan niet eens van af weet :o (zoals een 'Branch box' wtf!)

---

Floor standing type - Concealed type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o71Rwe16iAm8k1xTAHN9zo-PsjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRkuAXa2UvlggDaE7sRVTCX9.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Craftypiston op 09-04-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Craftypiston Kwam deze laatst tegen: https://www.energyprotect...c&utm_content=groene-knop

Geen idee of het iets is 😋

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 21-04-2024 17:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
Ducted unit rechtop in de hoek van de woonkamer is natuurlijk veruit het makkelijkst. Buizen die de aangrenzende werkkamer ook van warme lucht voorzien is dan niet heel ingewikkeld.

Bedenk dat bij ducted airco je buizen geïsoleerd moeten zijn (en dus ook je kleppen!) en je maar één thermostaat hebt. Dus bijvoorbeeld thermostaat in de woonkamer, en de werkkamer loopt dan mee daarop.

Alternatief is zoals @Craftypiston al wat laat zien: fancoils. Geen airco-unit (dus niet op koelgassen), maar een kleine warmtepomp buiten en met water voedt je de fancoils. Die zijn er net als airco's in ducted, floor standing (ook concealed), en ook 'gewone' wandunits. Die kunnen dan wel individueel open/dicht en aan/uit. De WP buiten maakt naar gelieve koud of warm water. Let wel op minimum vermogen..

Heb je een kruipruimte? Is je huis uberhaupt "toe" aan een CV-ketel-upgrade?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:44
Wanneer je 2 binnenunits wil gebruiken, geregeld ook tegelijkertijd, dan heb je kans dat een multisplit zuiniger draait dan een singlesplit.

Of je kan 2 singlesplits nemen natuurlijk. Vooral voordeel wanneer je de binnenunits zelden of niet tegelijk gebruikt, wanneer je wil kunnen koelen op de 1 terwijl je verwarmt op de ander, en goed mogelijk wanneer 2 buitenunits geen probleem is.

Onze mhi SCM60Zs-w (met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW binnenunit aangesloten) neemt ongeveer 320W op wanneer 1 binnenunit rustig aan het werk, en ongeveer 300W wanneer 2 binnenunits rustig aan het werk zijn (verwarmen).
Bij koelen is het minimale vermogen wat hoger, waardoor er meer aan/uit geschakelt wordt wanneer er weinig vraag is. Het verbruik is daarbij lager dan het normaal minimaal opgenomen vermogen en zakt hier soms tot rond de 200W gemiddeld.

Verder hebben we hier gemerkt dat het onverwacht prettig kan zijn om standaard meer dan 1 binnenunit aan te hebben, en niet alleen omdat het verbruik daardoor zakt. Misschien is het een idee.

Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftypiston
stevenP schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:58:
Ducted unit rechtop in de hoek van de woonkamer is natuurlijk veruit het makkelijkst. Buizen die de aangrenzende werkkamer ook van warme lucht voorzien is dan niet heel ingewikkeld.
Het idee was niet erg ingewikkeld, alles meegenomen toch stuk duurder dan gedacht (meerdere partijen nodig, prijs per unit duurder etc). Alleen zo'n ducted opzetstuk (airzone) is al zo'n €1300, daar kan je dan wel per kamer regelen maar toch, gedoe en duur.
Heb je een kruipruimte? Is je huis uberhaupt "toe" aan een CV-ketel-upgrade?
Als ik de onderburen mag mee rekenen, dan wel :+ . Het is een appartement, vandaar vrij gelimiteerd qua weg werken van alles. Overal wel normale radiatoren aanwezig die ooit (blokverwarming) via hittepomp oid gaan, maar niet relevant (gebruik ze al jaren niet).
Geen airco-unit (dus niet op koelgassen), maar een kleine warmtepomp buiten en met water voedt je de fancoils
Daar wist ik niet van (zeker intressant), had eventueel ook een redelijke alternatief kunnen zijn voor de vloer/concealed/minisplit optie. Echter, als geld geen factor had geweest, was ik helemaal los gegaan maar wellicht iets te enthousiast geworden van alle opties.. :9~

Ik ga denk ik gewoon voor een single split ga (wel netjes weg werken, dus alsnog een stukje vrezen) die dan heel erg zuinig kan zijn voor de werkkamer, en eventueel een beetje de woonkamer mee kan pakken.

Om op in een latere fase een 'zuinige' (relatief, minisplits zijn beter) verticaal monoblock in de hoek te plaatsen voor als de rest warmte/kou vanuit de werkkamer unit niet genoeg is. Deze heeft dan ook gelijk WTW er in hopelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kOcQWzmovJrkzrorijGt5HArTg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uit6UDLqZDmrnVpWDDPfbXiY.jpg?f=fotoalbum_small
  • Een 2.5k unit (Src 25 zsx) voor de werkkamer die net niet genoeg wellicht voor beide is, in top warmte of top kou dan, wel erg zuinig;
  • SEER 10.30, SCOP 6.60, kan zeer ver terug qua compressor, 4.2 kW verwarmcapaciteit.
  • Een verticale monoblock voor aanvulling verwarm/verkoel en lucht vernieuwing voor de woonkamer;
  • SEER 4.4, SCOP 3.3, met WTW, 3.1 kW verwarmcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Sjamo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:41:
Wanneer je 2 binnenunits wil gebruiken, geregeld ook tegelijkertijd, dan heb je kans dat een multisplit zuiniger draait dan een singlesplit.

Of je kan 2 singlesplits nemen natuurlijk. Vooral voordeel wanneer je de binnenunits zelden of niet tegelijk gebruikt, wanneer je wil kunnen koelen op de 1 terwijl je verwarmt op de ander, en goed mogelijk wanneer 2 buitenunits geen probleem is.
Ja dat klopt, ik voel mij gewoon erg aangetrokken tot de efficiëntie van de single split aangezien ik toch vaker enkel de werkkamer verwarm (sterker nog de woonkamer is al jaren niet zelf verwarmt en snoept altijd mee van de rest).

Het was meer de overweging, 'als je dan toch bezig bent' om de woonkamer mee te nemen, daarnaast is het fijn dat mede Tweakers met praktijk ervaring je op potentiële valkuilen kunnen wijzen.

Ik denk (zoals in de vorige post te lezen valt) dat ik beter (ook qua geld op korte termijn) voor een 2.5k minisplit kan gaan met focus op de werkkamer en later een 'efficiënt' verticaal monoblock (relatief ja, zijn immers altijd minder) in de woonkamer voor bijverwarmen en ventileren kan gaan.

Ik heb het heel sterk overwogen voor een multisplit te gaan maar neig toch naar de efficentie (en kosten!) van de solo mini, Dank voor meedenken sowieso! 8)
Pagina: 1