Het idee was niet erg ingewikkeld, alles meegenomen toch stuk duurder dan gedacht (meerdere partijen nodig, prijs per unit duurder etc). Alleen zo'n ducted opzetstuk (airzone) is al zo'n €1300, daar kan je dan wel per kamer regelen maar toch, gedoe en duur.
Als ik de onderburen mag mee rekenen, dan wel

. Het is een appartement, vandaar vrij gelimiteerd qua weg werken van alles. Overal wel normale radiatoren aanwezig die
✨ooit✨ (blokverwarming) via hittepomp oid gaan, maar niet relevant (gebruik ze al jaren niet).
Daar wist ik niet van (zeker intressant), had eventueel ook een redelijke alternatief kunnen zijn voor de vloer/concealed/minisplit optie. Echter, als geld geen factor had geweest, was ik helemaal los gegaan maar wellicht iets te enthousiast geworden van alle opties..
Ik ga denk ik gewoon voor een single split ga (wel netjes weg werken, dus alsnog een stukje vrezen) die dan heel erg zuinig kan zijn voor de werkkamer, en eventueel een beetje de woonkamer mee kan pakken.
Om op in een latere fase een 'zuinige' (relatief, minisplits zijn beter) verticaal monoblock in de hoek te plaatsen voor als de rest warmte/kou vanuit de werkkamer unit niet genoeg is. Deze heeft dan ook gelijk WTW er in hopelijk.
:strip_exif()/f/image/Uit6UDLqZDmrnVpWDDPfbXiY.jpg?f=fotoalbum_small)
- Een 2.5k unit (Src 25 zsx) voor de werkkamer die net niet genoeg wellicht voor beide is, in top warmte of top kou dan, wel erg zuinig;
- SEER 10.30, SCOP 6.60, kan zeer ver terug qua compressor, 4.2 kW verwarmcapaciteit.
- Een verticale monoblock voor aanvulling verwarm/verkoel en lucht vernieuwing voor de woonkamer;
- SEER 4.4, SCOP 3.3, met WTW, 3.1 kW verwarmcapaciteit.