Binnen airco twijfel (wand-unit, vloer-unit of kanaal-unit)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 16:37
TmcM schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:46:
Kan die kanaalunit wel zo op zijn kant geplaatst worden? Ik dacht dat de meeste units alleen horizontaal geplaatst konden worden i.v.m. de condensafvoer.
Kijk dat is belangrijke info dank! Ik zit net te kijken naar een soort versie die precies dat wel zou kunnen; dus tussen een kanaal-unit en vloer-unit in;
PFFY-P VLR(M)M-E | Floor standing type - Concealed type
Iets als dit (ik moet mij nog inlezen) maar dat zou wellicht nóg moeilijker zijn een verkoper/ instalateur voor te vinden :P

Er zijn oprecht zo veel rare oplossingen beschikbaar waar je soms het bestaan niet eens van af weet :o (zoals een 'Branch box' wtf!)

---

Floor standing type - Concealed type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o71Rwe16iAm8k1xTAHN9zo-PsjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRkuAXa2UvlggDaE7sRVTCX9.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Craftypiston op 09-04-2024 11:59 ]

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 16:37
stevenP schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:58:
Ducted unit rechtop in de hoek van de woonkamer is natuurlijk veruit het makkelijkst. Buizen die de aangrenzende werkkamer ook van warme lucht voorzien is dan niet heel ingewikkeld.
Het idee was niet erg ingewikkeld, alles meegenomen toch stuk duurder dan gedacht (meerdere partijen nodig, prijs per unit duurder etc). Alleen zo'n ducted opzetstuk (airzone) is al zo'n €1300, daar kan je dan wel per kamer regelen maar toch, gedoe en duur.
Heb je een kruipruimte? Is je huis uberhaupt "toe" aan een CV-ketel-upgrade?
Als ik de onderburen mag mee rekenen, dan wel :+ . Het is een appartement, vandaar vrij gelimiteerd qua weg werken van alles. Overal wel normale radiatoren aanwezig die ooit (blokverwarming) via hittepomp oid gaan, maar niet relevant (gebruik ze al jaren niet).
Geen airco-unit (dus niet op koelgassen), maar een kleine warmtepomp buiten en met water voedt je de fancoils
Daar wist ik niet van (zeker intressant), had eventueel ook een redelijke alternatief kunnen zijn voor de vloer/concealed/minisplit optie. Echter, als geld geen factor had geweest, was ik helemaal los gegaan maar wellicht iets te enthousiast geworden van alle opties.. :9~

Ik ga denk ik gewoon voor een single split ga (wel netjes weg werken, dus alsnog een stukje vrezen) die dan heel erg zuinig kan zijn voor de werkkamer, en eventueel een beetje de woonkamer mee kan pakken.

Om op in een latere fase een 'zuinige' (relatief, minisplits zijn beter) verticaal monoblock in de hoek te plaatsen voor als de rest warmte/kou vanuit de werkkamer unit niet genoeg is. Deze heeft dan ook gelijk WTW er in hopelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kOcQWzmovJrkzrorijGt5HArTg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uit6UDLqZDmrnVpWDDPfbXiY.jpg?f=fotoalbum_small
  • Een 2.5k unit (Src 25 zsx) voor de werkkamer die net niet genoeg wellicht voor beide is, in top warmte of top kou dan, wel erg zuinig;
  • SEER 10.30, SCOP 6.60, kan zeer ver terug qua compressor, 4.2 kW verwarmcapaciteit.
  • Een verticale monoblock voor aanvulling verwarm/verkoel en lucht vernieuwing voor de woonkamer;
  • SEER 4.4, SCOP 3.3, met WTW, 3.1 kW verwarmcapaciteit.
Pagina: 1