Hoe vermogen en opgenomen vermogen te interpreteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 18:32
:O TLDR: Wat is het verschil tussen 'opgenomen vermogen' en 'minimale capaciteit' en vertaald dat ook naar een multisplit? (als in geld het opgenomen vermogen voor beide units of is het minder bij gebruik van één binnen unit?)
---

Hallo,

Hierbij de zoveelste hittepomp-beginner-vraag-topic, ik zal derhalve het proberen kort te houden en zo veel mogelijk al voor te onderzoeken, maar een ding waar ik slecht duidelijkheid over kan vinden is mbt tot daadwerkelijk / laagste stroom verbruik / hoe de diverse termen te interpreteren.
Probleem;
De datasheets spreken vaak van verschillende termen die voor mij lastig te duiden zijn;
  • Opgenomen vermogen koelen / verwarmen kW -> 0,31 / 0,47
  • Verwarmingscapaciteit (min./nom./max.) kW -> 0,9 / 2,7 / 5,5
^ source voor single (2kw), source voor multi (4kw)

Natuurlijk ben je snel geneigd om te kijken naar zo hoog mogenlijk COP/SEER e.d. maar ik ben wel zo ver dat ik weet dat je systeem moet 'ontwerpen' naar je specifieke ruimtelijke specificaties/eisen en dat dus niet perse zuiniger (€) is, al wel technisch efficiënter;
Vraag;
  1. Echter, een hele belangrijke voor mij is de minimale daadwerkelijke stroom vraag op het laagste standje en dat is waar de verwarring plaats vind; is opgenomen vermogen altijd de leidraad of is de verwarming/verkoeling MINIMALE capaciteit leidend? (daar gaat iets mis in de jargon kennis :/ )
  2. En als het dus inderdaad 'opgenomen vermogen betreft', is dit dan ook door te vertalen naar de multi-split versies? Die hebben namelijke dubbel het 'opgenomen vermogen', maar telt die dan voor als je de beide units tegelijkertijd gebruikt en is het ongeveer hetzelfde als de single split?? (beide één binnen unit aan = ongeveer hetzelfde?) (ja multi is iets minder efficiënt hoor je altijd)
---
Bonus vraag;
:9~
  1. Aangezien geluid een ding is (appartement, maar wel redelijk ingesloten qua geen direct ramen buren e.d.), hoe moet je praktisch naar de opgegeven data kijken? Is 43 / 45 het geluid dat hij ten alle tijden maakt ongeacht nacht mode of laag verbruik? Alle video's die ik kijk van kleinere vermogens hittepompen klinken immers vrij zacht?
  2. Ik begon mij zoektocht met Samsung, kijk nu naar Mitsubishi en Daikin (die laatste nog minder bekend mee), is Home Assistent integratie nog iets waar je rekening mee moet houden qua merk?

[ Voor 5% gewijzigd door Craftypiston op 20-02-2024 15:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:39
Als ik je vraag lees lijk je het te hebben over een airco-installatie? Een lucht/lucht warmtepomp?

Wat het zuinigst is, is afhankelijk van verschillende factoren. Ik probeer het uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Het voorbeeld is sterk vereenvoudigd tov de werkelijkheid om het vermogen uit te leggen.

Stel, je gaat in 3 ruimtes een binnenunit hangen, een woonkamer waar 1 unit voldoende is, een keuken/werkkamer en een slaapkamer.

Situatie 1, stel, je gebruikt 1 multisplit met 3 binnenunits, minimaal vermogen 1,2kW (de werkelijke warmte die je woning binnenkomt) en het is niet heel koud en je draait continu de 3 binnenunits op het minimaal opgenomen vermogen, dat wat je installatie werkelijk verbruikt aan energie uit het stopcontact (in deze situatie ongeacht het aantal gebruikte binnenunits) van 320W.
Dan zit je voor 30 dagen voor deze situatie op een verbruik van ongeveer 230 kWh.

Situatie 2, stel je gebruikt in diezelfde maand onder dezelfde omstandigheden alleen de woonkamer-unit, de rest gebruik je niet, dan is het verbruik nog steeds 230 kWh.

Stel, je gebruikt voor de eerste situatie 3x een singlesplit. Stel, deze hebben een minimaal vermogen (de minimale hoeveelheid warmte die je huis binnen komt) van 800W en een minimaal opgenomen vermogen (wat je aan stroom verbruikt) van 180W. Dan kom je op 389 kWh verbruik over diezelfde 30 dagen.

Voor situatie 2 heb je een verbruik van 129 kWh voor diezelfde 30 dagen.

Je ziet dus dat je met singlesplit zowel duurder als goedkoper uit kan zijn dan met singlesplits, afhankelijk van hoe je het gebruikt.

Een valkuil is daarbij dat mensen denken, met de cv verwarmden we alleen beneden, boven stonden de radiatoren nauwelijks open. Dus ik ga bijna alleen beneden gebruiken. Meestal doet dat kleine beetje gebruiken van de cv boven effectief meer dan je denkt, en wordt het zonder dat toch echt best koud boven als je daar niet verwarmt. Uiteraard kan dat anders zijn als je in een bijzonder goed geïsoleerd huis woont waar je aan een minimale hoeveelheid verwarming/koelte voldoende hebt voor het hele huis.

Ok, nu dezelfde situaties, maar met een multisplit die maar kan terug moduleren naar 1,6 kW met een minimaal opgenomen vermogen van 450W.

In situatie 1 waar je de 3 units 30 dagen continu gebruikt is dan je verbruik 324 kWh voor die 30 dagen. Dat is dus behoorlijk wat meer dan bij de multisplit die verder omlaag kon in vermogen en minimaal opgenomen vermogen (230 kWh). In de 2 koudste maanden zal je niet heel veel merken van het verschil omdat je verbruik vaak toch al wat hoger ligt dan het minimaal opgenomen vermogen van het eerste voorbeeld. Maar de overige maanden en ook de zomer (koelen) merk je het verschil in verbruik aardig.

Ons eigen gebruik in onze praktijk.

Wij hebben een multisplit met 3 binnenunits (mhi, Mitsubishi Heavy Industries, niet te verwarren met me, Mitsubishi Electrics) . Bij ons is het minimaal opgenomen vermogen bij gebruik 1 unit ongeveer 320W, bij 2 units ongeveer 300W totaal en bij 3 units op papier ongeveer 270W. Ik zeg op papier omdat ik merk dat het verbruik bij 3 units vaak wat hoger ligt hier maar niet schokkend veel.

We gebruiken wanneer we verwarmen eigenlijk altijd 2 units. Het is hier in verbruik gunstiger wanneer het niet erg koud is en het voelt comfortabel, en wanneer het wel erg koud is hebben we graag ook de bovenverdieping wat minder koud. 3 units tegelijkertijd gebruiken we hier maar soms.

Wij hebben een kleine woonkamer (20m2) waar 1 binnenunit van 3,5kW vermogen voldoende is.

Zouden we een grotere woonkamer hebben, zou ik niet uitwijken naar een grotere unit, bijvoorbeeld 5kW of meer, maar ik zou naar 2 binnenunits gaan. Ik zou 1 van die 2, de meest gebruikte, een 3,5kW single split maken. Daarmee heb je op veel momenten de beschikking over een verwarming/koeling met erg laag verbruik.
De andere unit zou ik bij een multisplit doen en bij schakelen wanneer nodig.

Moderne zeer goed geisoleerde woningen kunnen vaak toe met minder units en/of minder vermogen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt.

De bonusvraag.
Het gaat om het geluid bij vol vermogen. En het gaat om 40dB op de erfgrens, tenzij het een appartement is, niet grondgebonden. Daarbij geldt dacht ik het geluid bij het dichtstbijzijnde raam/deur van de buren.

Voor de specifieke eisen kan je het best de officiële regels daar over lezen. 45dB overdag toegestaan geldt alleen wanneer de installatie een functie heeft, bijvoorbeeld silent, waarmee het geluid in de nacht kan worden teruggebracht tot 40dB.

Onze installatie, de mhi, hebben we onder andere gekozen vanwege erg weinig geluid van de buitenunit. Wij wonen in een ruitjeshuis met smalle tuin en dus is dat voor ons (en onze buren) belangrijk. Wij hebben er overigens voor gekozen ook gebruik te maken van een geluiddempende omkasting, maar weinig mensen gebruiken die omdat deze erg duur is.

Het feit dat deze multisplit erg ver kan terug moduleren in verbruik was voor ons een tweede reden.

Ik lees graag verbeteringen als Ik dingen niet goed of duidelijk heb uitgelegd :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 20-02-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 18:32
Ik lees graag verbeteringen als Ik dingen niet goed of duidelijk heb uitgelegd :)
Super lang antwoord ook _/-\o_ en duidelijke praktijk voorbeelden, dank zo ver.
Daarmee heb je op veel momenten de beschikking over een verwarming/koeling met erg laag verbruik.
De andere unit zou ik bij een multisplit doen en bij schakelen wanneer nodig. [...] Het feit dat deze multisplit erg ver kan terug moduleren in verbruik was voor ons een tweede reden
Dan heb ik het denk ik correct qua dat het 'opgenomen vermogen' het geen is waar het laagst haalbaar mogelijk is (wat idd met terug moduleren gaat) dat behaald kan worden.

Concreter;
  • Mitsubishi SRC 20 ZSX-W Buitenunit (singlesplit)
-> heeft een opgenomen vermogen van 0.31 / 0.47
-> en zal dus altijd minimaal dat trekken (duidelijk).
  • Mitsubishi SCM 40 ZS-W Buitenunit (multisplit)
-> heeft een opgenomen vermogen van 0.80 / 0.83
-> en zal dus altijd minimaal dat trekken (ongeacht of er één, of twee units binnen aanstaan, OF(!!) is het gewoon toch ~ de helft (~0.31/0.47) aangezien je ook maar een unit aan kan zetten en refereert dat nummer naar de situatie dat ze beide aanstaan?) :?

Ik ben eigenlijk van plan een single split te nemen voor mijn werkkamer, maar als ik voor bijna hetzelfde laag verbruik (per unit uiteraard) ook mijn slaap kamer kan voorzien van dezelfde mogelijkheden is dat mooi mee genomen.

Het zijn enkel die twee ruimtes die ik zou willen voorzien en zijn beide goed geïsoleerd en precies hetzelfde formaat (beide 10.9 m2). De woonkamer is aangrenzend aan de werkkamer (24.2m2) en kan wellicht een graantje mee pakken al zal dat wellicht wat veel zijn voor 2kw (en ook optioneel, totaal geen eis).

Als het echter blijkt dat het minimaal opgenomen vermogen van de multisplit niet ook ongeveer die (~0.31/0.47) kan zijn (bij gebruik van één binnen unit tegelijk) en hij ongeacht of de 2de binnen unit aanstaat of niet, toch die (0.80 / 0.83) trekt, is het over en uit voor de multisplit idd.
Het gaat om het geluid bij vol vermogen [...] Wij hebben er overigens voor gekozen ook gebruik te maken van een geluiddempende omkasting, maar weinig mensen gebruiken die omdat deze erg duur is.
Goed om te weten, overdag is het omgevings-geluid relatief druk ivm verkeer, tram in de buurt, school in de buurt etc dus daar maakte ik mij al niet zo'n zorgen om, maar avond en nacht natuurlijk wel. Zal sowieso door de uiteindelijke installateur oid besloten moeten worden of het haalbaar is maar het klinkt al positief :p

Zo'n omkasting heb ik zelf ook al naar gekeken en ben net aan het lezen over spiraal demping e.d. Kost idd wel wat, maar als dat het verschil is tussen wel of niet zo'n systeem is het nog helemaal niet zo erg :D

---

bonus achtergrond;

Ik gebruik nu een Ecoflow Wave 2 voor die ~10m2 werkkamer die bij het kiepraampje (net zoals zo'n Amerikaanse window ac eigenlijk) hangt. Net bepaald stil 8)7 , wel lekker warm / koud en relatief -- in verhouding tot mijn oude situatie met infrarood verwarming -- goedkoop (tussen de 230-400w opgenomen verbruik afhankelijk hoe hard hij aanstaat). Maar zeker klaar voor de volgende stap, want dit is té houtje-touwtje.

[ Voor 7% gewijzigd door Craftypiston op 20-02-2024 18:15 . Reden: extra context ]