Keuzestress: hybride warmtepomp én aircondition of combi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benthuisje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-01 16:33
Ik zit me een groot dilemma waar ik qua Google niet echt keihard een antwoord op vind:

Ik wil aan de hybride warmtepomp (hele huis) en airconditioning (master bedroom), maar twijfel wat beter/goedkoper is.
Optie 1: Een hybride warmtepomp (ik denk aan de Quatt) en een aparte airconditioning installatie.
Voordelen hiervan: totaal goedkoper, twee aparaten (dus een kapot, doet de ander het nog), ene werkt in winter, andere in zomer, dus totaal langere levensduur?
Nadelen: twee buitenunits

Optie 2: Een Hybride warmtepomp met koelfunctie. Bv van Daikin.
Voordelen: één buitenunit.
Nadelen: extra apparaat bij ketel, totaal duurder in aanschaf.

Ik neig dus naar optie 1 maar zie ik dingen over het hoofd? Redeneer ik oke, of kortzichtig/dom/vals zuinig?

Hoor graag jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 14:40
Er is nog een nadeel wat je niet benoemd hebt: een airco kan luchtvochtigheid beïnvloeden, maar een (hybride) warmtepomp kan met vloerkoeling niets meer doen dan de temperatuur omlaag brengen. Een airco gaat dus een beter gevoel van koeling geven. Ik heb ervaring met airco en kan vertellen dat dat echt heel prettig is. Ik heb nog geen ervaring met vloerkoeling, dus dat zul je van een ander moeten horen.

Er is nog een derde optie, voor het geval "2 buitenunits" echt een probleem voor je is: alleen airco (voor verwarming/koeling, de CV gebruik je dan natuurlijk nog wel voor warm water). Het is mogelijk om 2, 3 of zelfs 4 binnenunits aan te sluiten op 1 buitenunit, waardoor je toch je huis kunt verwarmen en koelen zonder extra buitenunit. Vloerverwarming geeft waarschijnlijk een comfortabeler resultaat, omdat het naast de lucht ook het beton opwarmt. Ondanks dat zijn er genoeg mensen die alleen hun airco voor verwarming gebruiken, dus het werkt goed genoeg.

Heb je al een adviseur/installateur gevraagd? Die zou je ook moeten kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:54
Een warmtepomp om mee te koelen klinkt leuk maar de kans dat je afgiftesysteem daar niet geschikt voor is bijna 100 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Airco kun je ook goedkoop mee verwarmen. Toch wel lekker om bv boven in de winter goedkoop bij te stoken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Met Google kon je niets 'keihard' vinden...
Verwacht hier echter ook niets keihard omdat je je situatie van de woning niet geeft, je geeft zelfs helemaal geen info waar wij iets mee kunnen.
Is bijvoorbeeld een normale warmtepomp écht geen optie? lees daarom het volgende Topic eens door: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benthuisje
Wellicht inderdaad zinvol om wat duiding te geven:
Nu is mijn hele woning verwarmd met een CV. Vloerverwarming op de benedenverdieping, radiatoren elders. De Masterbedroom heeft geen verwarming, die werd namelijk nooit gebruikt en hebben we ooit eens weggesloopt.
Hett doel van een eventuele hybride warmtepomp is zuiniger verwarmen. Niet zozeer koelen. De enige ruimte die we actief willen koelen is de master bedroom waar het tien nachten per jaar ;-) smuchten is. Vandaar het idee om daar een airco te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:13
Wat is je gasverbruik op jaarbasis?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benthuisje
Gasverbruik 1800, electra 6500. Dit weekend ga ik 18x400wp zonnepanelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Airco = lucht/ lucht warmtepomp = verwarmen én koelen met warmtepomp principe = zuinig
Steek je licht eens hier op: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1