Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 20:46
Ik ben opzoek voor wat advies omtrent het inrichten van mijn thuisnetwerk in mijn koopwoning.

Tot op heden in appartementjes alles opgelost met standaard modem en wat losse kabels trekken maar nu zou ik het graag in 1 keer goed doen in mijn nieuwe woning.

Hiervoor heb ik al een poging gedaan om mijn huiswerk te doen doormiddel van de zoekbalk, deze post dient dan ook vooral als huiswerk controle :P
* Heb ik iets verkeerd begrepen?
* Mis ik nog iets?

Wat context. Het gaat om een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 80. Veel kabels lopen door pvc buizen. Ik wil graag d.m.v. de telefoonkabels nieuwe utp kabels trekken en wandoutlets maken in de meeste kamers.

Hardware/kabel keuze
* Unify6+ Access points (heb er al 1 en ben daar erg tevreden over)
* Heb al 1 8 port poe switch van Ubiquiti, mogelijk een grotere aanschaffen voor uitbreid mogelijkheid
* Advies over patchpanel, switch, kabel etc is altijd welkom. Maar zodra de architectuur rond is ga ik wel weer op het forum speuren naar hardware advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igx00dIbrv2KgnWeKyHgy-H5YQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lre9eiGy9bQLNwkjjKgacyy6.jpg?f=user_large

Toelichting op tekening
Ik heb een Zyxel modem van Odido met een 2Gbit verbinding
Modem naar switch met patchkabel, vanuit switch patchkabels naar patchpanel
Vanuit patchpanel stugge kabels naar utp inbouwdozen in de kamers.
In woonkamer en zolder een dubbele kabel zodat ik de AP kan aansluiten (en direct voorzien van POE)

Openstaande vragen
* Doe ik iets verkeer/Vergeet ik iets?
* Advies voor patchpane plaatsen in meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

In principe prima, maar als je de kabels zelf gaat trekken, is het misschien verstandig je even in te lezen in kabeldikte en moeite om netwerkkabels door kleine gele buisjes getrokken te krijgen. En check even Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor wat advies / voorbeelden voor afwerking :)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 25-03-2024 16:10 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Mortemz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:03:
Ik heb een Zyxel modem van Odido met een 2Gbit verbinding
[..]
* Heb al 1 8 port poe switch van Ubiquiti, mogelijk een grotere aanschaffen voor uitbreid mogelijkheid
Ik vraag mij voornamelijk af hoe je die 2Gbit wil gaan gebruiken, heeft die zyxel een 2.5Gbit poort? Dan zou je ook naar een switch moeten met minimaal een 2.5Gbit aansluiting als je maar 1 poort op je zyxel gaat gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

FreakNL

Well do ya punk?

Je apparatuur is eigenlijk niet relevant. Dat gaat nog 5 keer veranderen als je daar een tijdje woont.

Maar als je idd zorgt dat je backbone in orde is kun je alle kanten op.

Je plan ziet er solide uit.

Je zou kunnen overwegen om de punten die voor APs bedoeld zijn bij het plafond te laten uitkomen.

En let op;
1 outlet per kamer is meteen met switches werken als je meer dan 1 device wilt. Maar ik snap ook dat je niet zoals op een kantoor meteen 8 outlets per ruimte gaat installeren. Maar als 1 van die ruimtes 100% kantoor/thuiswerkplek wordt zou je kunnen overwegen om een extra kabeltje of 2 te trekken…

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DukeBox schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Ik vraag mij voornamelijk af hoe je die 2Gbit wil gaan gebruiken, heeft die zyxel een 2.5Gbit poort? Dan zou je ook naar een switch moeten met minimaal een 2.5Gbit aansluiting als je maar 1 poort op je zyxel gaat gebruiken.
Voor nu niet interessant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FreakNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:10:
Voor nu niet interessant lijkt me.
Advies over patchpanel, switch, kabel etc is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eerst de infra op orde. Prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FreakNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:14:
Eerst de infra op orde. Prioriteiten.
Prima joh.. 8)7

Ik ga alleen in op de switch (en sinds wanneer is dat geen infra meer) omdat de rest aardig op orde lijkt zoals je zelf ook al aangeeft:
De overige opmerkingen zijn verder voornamelijk persoonlijke voorkeuren of kleine (in mijn opinie overbodige) logische aandachtspunten. Als ik dan kom met een concrete vraag dan is dat in jouw ogen blijkbaar een onnodige toevoeging.. :? Lijkt mij dat TS dat dan prima zelf kan uitmaken.

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 25-03-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die switches en aps zijn toch nog niet interessant op dit punt. Eerst de infra op orde, dat verander je niet meer zo snel.

Jij gaat alleen op de equipment in, daar heeft de TS weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
M2M schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:07:
In principe prima, maar als je de kabels zelf gaat trekken, is het misschien verstandig je even in te lezen in kabeldikte en moeite om netwerkkabels door kleine gele buisjes getrokken te krijgen. En check even Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor wat advies / voorbeelden voor afwerking :)
Thanks voor de tips (en links) zal mij daar nog even goed in verdiepen, goede aanpak en goed materiaal maakt het vaak een stuk prettiger werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortemz
DukeBox schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Valide vraag, moet ik nog even induiken tzt. Doel was eigenlijk 1Gbit, maar prijs was nu hetzelfde dus vandaar dat het abo 2 levert. Maar even uitzoeken of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
FreakNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:08:
Je apparatuur is eigenlijk niet relevant. Dat gaat nog 5 keer veranderen als je daar een tijdje woont.

Maar als je idd zorgt dat je backbone in orde is kun je alle kanten op.

Je zou kunnen overwegen om de punten die voor APs bedoeld zijn bij het plafond te laten uitkomen.

En let op;
1 outlet per kamer is meteen met switches werken als je meer dan 1 device wilt. Maar ik snap ook dat je niet zoals op een kantoor meteen 8 outlets per ruimte gaat installeren. Maar als 1 van die ruimtes 100% kantoor/thuiswerkplek wordt zou je kunnen overwegen om een extra kabeltje of 2 te trekken…
Bedankt voor de feedback, met hoeveelheid kabels naar boven moet ik nog even goed kijken. Heb maar een beperkt aantal pvc leidingen die naar eerste verdieping lopen. Dus moet even goed uitzoeken hoeveel kabels ik door een buis krijg en waar ik kabels naar boven kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Je modem betreft een modem/router combi denk ik, anders ontbreekt er nog wat ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ChaserBoZ_ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:31:
Je modem betreft een modem/router combi denk ik, anders ontbreekt er nog wat ;)
Ik durf met 2Gbps sowieso te betwijfelen of er sprake is van een modem, dat klinkt (tenzij het toch stiekem Ziggo is) namelijk als glas en dan hoeft er niets ge(de)moduleerd te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mortemz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Bedankt voor de feedback, met hoeveelheid kabels naar boven moet ik nog even goed kijken. Heb maar een beperkt aantal pvc leidingen die naar eerste verdieping lopen. Dus moet even goed uitzoeken hoeveel kabels ik door een buis krijg en waar ik kabels naar boven kan krijgen.
Er is ook niks mis met een switch op de eind locatie. Maar die dingen verbruiken wel stroom , een kabel niet.

Twee cat6 kabels door 1 leiding moet wel lukken, ik heb coax en cat6 ook voor elkaar gekregen.

Gebruik wel 3M glijmiddel.

https://www.elektramat.nl...jmiddel-lub-i-fles-0-95l/

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2024 19:16 ]

Pagina: 1