UTP trekken, al 2 x geknapt, een 3e keer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 20:35
In mijn nieuwbouwhuis van 2014 heb ik een aantal loze leidingen laten aanleggen waar ik nu pas aan toe kom om er ook daadwerkelijk wat doorheen te trekken.

UTP Cat6 kabel gekocht met solide kern (https://www.kabelshop.nl/...GY100S-i14384-t26104.html) en een trekveer van 10 meter (had er één van 20 meter moeten kopen trouwens).

De eerste keer was een kansloze missie. Ik dacht het wel alleen te kunnen doen, maar bij het trekken van 2 x CAT6 vanaf de woonkamer richting meterkast (ongeveer 12 meter leiding) ging het de mis nadat ik slechts 8 adertjes (4 van elke kabel) aan de trekveer had bevestigd, omdat 16 aders niet door het oog van de trekveer pasten. De kabel brak af bij de bevestiging aan de trekveer.

Voordat ik aan de 2e keer begon heb ik alle adertjes afzonderlijk doorgemeten met een multimeter (door de weerstand te meten) om te checken op kabelbreuk omdat er flink aan getrokken was.

De tweede keer wilde ik het grondiger aanpakken. Het leek me nu verstandiger om vanuit de meterkast te werken omdat het eindpunt in de woonkamer ongeveer 20cm van de grond is en dat wat moeilijker werkt.
Eerst de leiding uitgezogen met de stofzuiger omdat er wat gruis aan de UTP kabel zat toen ik ze er weer uit had.
Daarna met de stofzuigermethode een draadje door leiding heengezogen. Aan het lijntje een aantal meter installatiedraad (omdat de trekveer te kort is) verbonden. Aan het installatiedraad dan weer de trekveer en dat er eerst doorheen getrokken.
Toen de installatiedraad er in de woonkamer uit kwam heb ik de UTP aan de trekveer vastgemaakt. Nu door een groter oog te maken van een stukje installatiedraad en daar de 2 UTP kabels aan vastgemaakt met alle 16 adertjes ( 2 x 8 kruislings door het oog).
Vervolgens het geheel afgetaped met isolatietape en samen met m'n vrouw de kabel ingevoerd en getrokken. We waren er bijna, nog zo'n halve meter, toen brak de kabel wéér af. Ik moest ook héél veel kracht zetten, maar ik had goede hoop. Helaas.

De volgende dag de kabels er weer uit getrokken en opnieuw getest op kabelbreuk. Ook nu nog steeds goed. Maar ik heb wel m'n twijfels. Ik heb zo hard aan die kabels lopen trekken dat ik me afvraag of het wel verstandig is dat ik deze kabels nog een keer ga gebruiken. De weerstandsmeter geeft ader voor ader min of meer dezelfde waardes aan. Maar kan het zijn dat er wel een breuk is, maar dat je er niet veel van merkt omdat er geen spanning (letterlijk) meer op de kabel staat?

In elk geval wil ik voor de 3e poging hetzelfde aanpakken als de 2e keer, maar dan met gebruik van kabelglijmiddel.

Nog meer tips?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou twee dingen proberen:
1. speciaal glijmiddel (geen zeep)
2. de kabel met tape aan de trekveer kunnen maken zodat je meer aan de mantel trekt en niet aan de aders. Je kunt de eerste kabel 20 cm parallel naast het einde van de trekveer leggen, dan tape eromheen doen, en dan de tweede kabel weer aan de eerste zodat je nooit drie dingen naast elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
GlowMouse schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 00:25:
Ik zou twee dingen proberen:
1. speciaal glijmiddel (geen zeep)
Ga ik zeker doen. Wil 3M glijmiddel gebruiken
2. de kabel met tape aan de trekveer kunnen maken zodat je meer aan de mantel trekt en niet aan de aders. Je kunt de eerste kabel 20 cm parallel naast het einde van de trekveer leggen, dan tape eromheen doen, en dan de tweede kabel weer aan de eerste zodat je nooit drie dingen naast elkaar hebt.
Goede tip! Ook de 2e keer brak het bij de aanhechtig aan het oog van de trekveer. Dus dat geeft wel aan dat knelpunt vlak achter de aanhechting zit en daar is het inderdaad erg dik door de 2 kabels met teruggeslagen aders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:49
NOOIT TAPE GEBRUIKEN!

Dat gaat je tegen werken namelijk. Het stroopt op en het gaat plakken in je buis.

Met een beetje pech knapt de boel alsnog los maar dan blijft er vermoedelijk een prop tape achter in je buis.
Die ga je er dan niet weer uit krijgen.
been there, done that

Je kunt beter investeren dan evt in een trek kous al is dat ook zonde voor eenmalig gebruik.

Mijn tips:
Probeer de buizen nog even goed door de blazen met een compressor.
Trek de kabel vanuit de meterkast naar huis in.
1 persoon invoeren en 1 persoon trekken.
De invoerende persoon de kabel beetje insmeren met kabel glijmiddel, geen afwas middel of wd40 oid gebruiken.
Werk rustig.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Over een afstand van amper 12 Meter zou je niet al te veel ellende mogen hebben als je de UTP kabel er doorheen gaat 'duwen'.

Je tweede poging dus even herhalen, alleen dan zorgen dat je met twee personen bent waarbij de tweede persoon de kabel de leiding in duwt en jij alleen zachtjes 'trekt' om de UTP kabel door de mantelbuis te geleiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 03-10-2019 00:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 00:44:
Dat gaat je tegen werken namelijk. Het stroopt op en het gaat plakken in je buis.
(..)
Je kunt beter investeren dan evt in een trek kous al is dat ook zonde voor eenmalig gebruik.
Een trekkous werkt maar voor één kabel. Ik heb al heel veel kabels getrokken met tape, en dat is altijd goed gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:49
GlowMouse schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 00:50:
[...]

Een trekkous werkt maar voor één kabel. Ik heb al heel veel kabels getrokken met tape, en dat is altijd goed gegaan.
Een trekkous werkt ook prima voor 2 en/of voor 3 kabels hoor, meermalig gedaan.

Ik heb in 9 vd 10 gevallen waarin er met tape is of wordt gewerkt er trammelant mee gehad.
Of dat ik die shit mocht opknappen omdat er nog tape in de buis zat.
En heb onderhand toch al ettelijke kilometers utp en coax getrokken door buizen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gefixt.

Je wilt het misschien niet geloven maar ik heb in de jaren 90 eens een trekveer kapot getrokken op een UTP-tje. Het was er maar 1 aan de trekveer én ik lag op mijn rug in de kruipruimte. Ineens *snap* trekveer doormidden. De kabel is jaren gewoon via trap naar boven gelopen.

Als de ene persoon heel hard aan de veer staat te trekken moet de andere natuurlijk ook de kabels aanduwen. Je moet samenwerken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
Nooit problemen gehad met tape. Goede ductape gebruiken. Ja het is een geklooi van niets om het er weer af te halen, maar het werkt wel.

Zorg dat je deze klus altijd met z'n tweeën doet, scheelt een boel ellende en frustratie. Talkpoeder werkt ook erg goed als glijmiddel trouwens. Uiteraard niet bij de vrouw proberen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

- Dun (maar verdomd sterk) touw kopen
- Eind in de bus
- Stofzuiger op andere eind
- UTP aan kabel maken
- Trekken maar

En inderdaad échte ducttape gebruiken. Ik heb al tig meter kabel getrokken zonder problemen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 15:22
Annuk schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 00:44:
NOOIT GEEN TAPE GEBRUIKEN!

Met een beetje pech knapt de boel alsnog los maar dan blijft er vermoedelijk een prop tape achter in je buis.
Die ga je er dan niet weer uit krijgen.
been there, done that

Mijn tips:
Probeer de buizen nog even goed door de blazen met een compressor.
Trek de kabel vanuit de meterkast naar huis in.
1 persoon invoeren en 1 persoon trekken.
De invoerende persoon de kabel beetje insmeren met kabel glijmiddel, geen afwas middel of wd40 oid gebruiken.
Werk rustig.
trekkous werkt niet met 2 kabels tegelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24

BCC

En als je vast zit , ff een stukje TERUG trekken, ipv lomp verder trekken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:24
Soms passen er ook gewoon niet twee kabels doorheen. Ik heb cat6a kabels getrokken waarvan er maar 1 door de buis kon.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 16:24
Als het moeilijk trekt inderdaad glijmiddel gebruiken en aan de ene kant trekken en aan de andere kant de kabel invoeren/duwen.
zorg aan de invoerkant dat de kabels netjes naast elkaar blijven, dus niet over elkaar heen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Als de klussen echt lastig zijn gebruik ik meestal S/FTP kabels omdat je dan je trekveer aan de mantel kan vastmaken ipv aan de aders. Het moet natuurlijk wel passen.

Verder kan ik je als tip meegeven om niet lomp te gaan trekken als de kabel vast zit. Soms moet je hem even terug trekken en dan opnieuw proberen en soms moet je terug-heen-terug-heen trekken. Ook kan het hand zijn als een persoon aan de andere kant van de kabel duwt.

[ Voor 9% gewijzigd door rickboy333 op 03-10-2019 08:51 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Je kunt siliconen spray gebruiken, dat gebruikte ik op voorhand voor het trekken van UTP / meeraderige kabels voor PIR sensoren en beveiligingskabels in de zin van brandwerende kabels tussen bijv. rookmelders en de sirenes e.d.
Vaak zitten oudere buizen bijv. vol met stofjes en erosie van oudere kabels waardoor glijmiddel, zoals vaseline of zeep, deze rommel aan zich vast laat plakken.
Werkt als een zonnetje, voorwaarde is dat de buis wel redelijk fatsoenlijk is gelegd natuurlijk.

Denk er ook aan dat bepaalde middelen schade aan kunnen brengen aan de kabel en/of buis.
Afwasmiddel is bijv. not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
En als je echt pech hebt, dan gaat het nooit lukken. Zoals in deze situatie:
Ossi in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Ik moest en zou weten wat er aan de hand was, dus heb ik een endoscoop in de buis gedrukt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:53
Speciaal glijmiddel, trekkous, man man wat een gedoe.

Ik heb kilometers kabel door de kleinste openingen getrokken in menig zeegaand schip, soms tot 200mm2. De tips zijn al gegeven:

- kabel (aan de isolatie) met flink wat slagen tape aan de trekveer, evt. even tot voorbij de kabel zodat je een mooi glad aflopend begin van je te trekken kabel hebt. Evt. wat vaseline om de operatie te bespoedigen.
- Liefst een beetje stevige trekveer waarmee je kunt duwen (dus niet zo'n nylon ding) en dus met 2 man de kabel erin duwen.
- Geduld.
- Eind van de rit knip je de kabel los, geen geklieder met tape restanten, hoogstens van de trekveer die je wegsnijdt met een kabelmes.
- Evt. met jokari mes isolatie wegsnijden.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:10
Ik gebruik zelf altijd van dat cadeau lint. Dat kun je op van die klosjes kopen. Even een goede knoop erin, stofzuiger aan de andere kant en gaan. Vervolgens de door te trekken kabel eraan knopen en verder trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:53
Probeer het toch eens de andere kant op?
Ik heb bij mij in huis ook een kabel getrokken door de buis, vanuit de meterkast liep ik ook telkens op het einde vast.
Daarna vanaf de andere kant geprobeerd en dit ging wel vlot.

Mogelijk zit er een sok of een stuk flexibele buis of zo waar je achter het randje blijft hangen, als je het vanaf de andere kant probeert kan het zijn dat je hier geen last van hebt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Ik heb ook een hoop kabels getrokken (mijn vorige huis had 300 meter utp getrokken met 2 kabel per buis)
Als het niet makkelijk gaat glij middel gebruiken (speciaal voor kabels trekken) en betere kwaliteit kabels. Heb nooit gehad dat de kabel stuk ging zelfs niet met 2 in de buis.

Denk dat misschien de bus die je probeert gewoon een blokkade heeft helaas. Dan kan je alles wel proberen maar dan werkt niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 15:22
Chefferson schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:16:
Ik gebruik zelf altijd van dat cadeau lint. Dat kun je op van die klosjes kopen. Even een goede knoop erin, stofzuiger aan de andere kant en gaan. Vervolgens de door te trekken kabel eraan knopen en verder trekken.
Dat is wel een feest als ie aan de andere kant uit de pijp komt. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
WD40 in de buis spuiten en rustig van boven naar beneden de kabel er doorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-05 16:41
Met 2 man werken. Een trekt, de ander duwt en rammelt met de kabels bij het invoeren.
Gebruik glijmiddel of vaseline. Gebruik een echte trekveer, geen plastic trekkoord. Gebruik een trekveer die lang genoeg is, niet twee aan elkaar.
En soms past het gewoon niet omdat er een bocht te krap is gemaakt of een mof niet goed zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Je beseft je dat je nu aangeeft dat je altijd tape moet gebruiken? Dat is volgens mij niet wat je wil zeggen (en wat ook blijkt uit de rest van je post), maar het is een erg verwarrende constructie zo met die dubbele ontkenning.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

Typhone

Who Dares Wins

Mocht je nog merken trekveren willen weten: Wymefa maakt goede en heeft allerlei accessoires in hun assortiment. Nee ik werk niet bij Wymefa maar ik ken je probleem wel. Dat laatste stukje is probably een wat 'heftigere' knik in de buis waar het meteen stroef loopt en stropt. Dat probleem had ik ook. Two man job met een ijzeren trekveer dit the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 09:59
1 Metalen trekveer
2 Goede kwaliteit tape (van die brede zwarte)
3 Talkpoeder... heel veel talkpoeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Alle tips zijn denk ik wel gegeven inmiddels. Metalen trekveer, grijze tape, een persoon trekken en de ander tegelijk invoeren. Niet teveel kracht zetten en evt. een stukje terug. Alleen zou ik voor vaseline gaan ipv talkpoeder. Heb je ook maar een beetje van nodig aan het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:38
2 kabels ging bij mij ook niet (nieuwbouw 2016). Trek 1 kabel en plaats een extra switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

DeadMetal schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:26:
Alle tips zijn denk ik wel gegeven inmiddels. Metalen trekveer, grijze tape, een persoon trekken en de ander tegelijk invoeren. Niet teveel kracht zetten en evt. een stukje terug. Alleen zou ik voor vaseline gaan ipv talkpoeder. Heb je ook maar een beetje van nodig aan het begin.
Dat wordt een gesmeer van niks. Vaseline wordt bij hogere temperaturen ook heel dun dus als het lekker warm wordt in huis loopt het langs de afdekplaten over je muur. Gewoon glijmiddel gebruiken dat ervoor gemaakt is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Over de muren lopen? Afgezien van dat de kabel door een pvc-buis loopt, ik gebruik 1 klein likje vaseline, geen emmer vol :) Tuurlijk, officieel spul is beter, maar niet altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

Typhone

Who Dares Wins

Sharky schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:52:
[...]

Dat wordt een gesmeer van niks. Vaseline wordt bij hogere temperaturen ook heel dun dus als het lekker warm wordt in huis loopt het langs de afdekplaten over je muur. Gewoon glijmiddel gebruiken dat ervoor gemaakt is.
Dan smeer je wel akelig veel vaseline. Een heel klein beetje is genoeg om de laatste weerstand tegen te gaan en hell no dat het ooit uit de leidingen komt lopen (nooit gebruikt though).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

2 CAT6 kabels door een normale "gele" buis is erg krap en bijna niet te doen,

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:24

Ankh

|true

Vraag is inderdaad wat voor buis is het?
16mm flex? Is eigenlijk te krap voor CAT6 en zal niet passen (kleine kans dat het lukt).
16mm normaal? Als er geen rare kronkels in zitten (bochten) dan zal het waarschijnlijk lukken.
19mm normaal? Moet zeker lukken.

Ik heb daarnaast bij mijn zwager kabels getrokken. Eerste keer brak ie af, daarna opnieuw aangezet en via de andere kant gedaan en toen liep ie wel. Werk sowieso met 2 man, 1 trekt en de ander duwt.

Daarnaast zie ik men geen tape moet gebruiken? Zolang je elektrotape gebruikt en strak/stevig plakt, dan werkt het perfect.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

De meeste tips zijn reeds gegeven:
- glijmiddel
- ducttape (dus trekken aan mantel, zo min mogelijk aan het koper)
- een meter extra trekken en afknippen (zodat het deel waar kracht op is gekomen wat mogelijk verzwakt is niet onderdeel is van je uiteindelijke installatie)

Maar om even in alternatieven te denken
- ander soort kabel? Moet het echt die kwaliteit/dikte zijn, of kun je leven met deels cat 5e of S/FTP?
- Kun je halverwege de leiding doorhalen, zodat je het in twee delen kunt trekken? Kan ook een hoop kracht schelen.

Sowieso succes, ik heb ook in elke kamer een UTP aansluiting, en daar nog altjid heel blij mee.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:04:
2 CAT6 kabels door een normale "gele" buis is erg krap en bijna niet te doen,
Hier door het hele huis 2 CAT6 kabels door normale (16mm) buizen liggen. Op 1 plek zelfs vier. Drie moet ook nog wel gaan. Allemaal de bekende Belden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Hier door het hele huis 2 CAT6 kabels door normale (16mm) buizen liggen. Op 1 plek zelfs vier. Drie moet ook nog wel gaan. Allemaal de bekende Belden.
Als jij 4 cat6 van belden door een 16mm buis hebt gekregen is het of a een stuk zonder bochten of b geen 16mm buis.

Hoogste wat ik door een 16mm buis met 2 normale bochten heb gekregen is 2 stuks cat6 3 wou zelfs met mijn 140 kilo er echt niet doorheen.

Enige keer dat ik 4 kabels door een 16mm buis heb gekregen was een buis van 3 meter recht toe recht aan en met veel moeite en cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jan-man schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Als jij 4 cat6 van belden door een 16mm buis hebt gekregen is het of a een stuk zonder bochten of b geen 16mm buis.
Nee, dat was een stuk dat ik terwijl ik het legde vulde met kabels ;)

Ik wil er vooral mee zeggen dat 2 kabels echt prima moeten kunnen als er in een lab situatie 4 doorheen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
Allemaal enorm bedankt voor jullie input. Ik was niet voorbereid op zóveel reacties :o

Ik concludeer dat ik op de goede weg ben en dat het met 3m glijmiddel een goede kans van slagen heeft. Ik was er tenslotte zonder glijmiddel ook al op een halve meter na doorheen.

Het wel of niet gebruiken van tape is wel een splijtzwam merk ik :D maar als je correct tapet, tegen de trekrichting in, dan zou het toch niet zo snel moeten oprollen lijkt me.

Ik moet alleen nog wel even checken of ik genoeg marge op de 2 kabels heb om nog wat te kunnen strippen. Anders toch maar nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:25:
[...]

Nee, dat was een stuk dat ik terwijl ik het legde vulde met kabels ;)

Ik wil er vooral mee zeggen dat 2 kabels echt prima moeten kunnen als er in een lab situatie 4 doorheen passen.
Ja maar een lab situatie is niet echt te vergelijken met het probleem van ts. heb zelf ook 4 x cat5e door een 19mm flex van 25 meter heen liggen maar die heb ik eerst gevuld in een rechte lijn en daarna pas gelegd.

Maar als ts met zijn volle gewicht al niet 2 utp kabels erin krijgt dan zit er voor 99% zeker gewoon ergens een blokkade. Het zij een koppelstuk het zij een bouwvakkers die tijdens het storten van de dekvloer de buis kapot/los heeft getrapt.

Of er zitten gewoon veel bochten in en dan kan glijmiddel wel helpen. (Zelf nog nooit nodig gehad)

Of er is tape gebruikt en dat zit vast in de buis en dat krijg je er nooit meer eruit. Daarom ook nooit tape gebruiken. Zelf trek ik 20+ dozen van 305 meter aan utp per jaar er doorheen en nog nooit tape nodig gehad. Heb het ooit 1x gehad in het begin dat tape in de buis is achtergebleven en die buis is nu onbruikbaar.

Gewoon 2 aderparen per utp kabel aan het oogje vastmaken met een paar twists en 1 trekken en 1 invoeren. Als dat niet lukt is gewoon de buis te nauw en dan zul je 1 kabel moeten nemen met een switch oid en je ocd moeten aanspreken dat ie er mee moet leren leven >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 03-10-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:14
Ik gebruik juist verpakkingstape of plakband ipv duct-tape of isolatietape: dat heeft veel minder de neiging op op te stropen en is nog gladder ook.

Wat voor kabels heb je, aangezien je beperkte marge hebt? Zijn dat soepele (stranded) kabels? Voor het door buizen trekken van kabel wordt normaliter kabel met massieve (solid) aders gebruikt. laat maar beter lezen ;)

Voor zover ik mij kan herinneren is die Nedis kabel wel een stuk dikker en stugger als Belden.

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 03-10-2019 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Jan-man schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Ja maar een lab situatie is niet echt te vergelijken met het probleem van ts. heb zelf ook 4 x cat5e door een 19mm flex van 25 meter heen liggen maar die heb ik eerst gevuld in een rechte lijn en daarna pas gelegd.
Ik reageerde ook niet op TS, maar op @CAPSLOCK2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
als het bij mij niet lukt om 2 kabels simultaan te trekken, trek ik eerst eentje door, en als die erdoor is tape ik er een 2e aan....
dan heb ik altijd toch 1 bruikbare kabel
nadeel is dat je 1e kabel 2x zo lang moet zijn

het zou niet mogen , maar ik heb al situaties geweten waar men start met stijve pijp, en ondergronds vermoedelijk is overgegaan in flexibele buis, en nadien terug stijve pijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
ijske schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:47:
het zou niet mogen , maar ik heb al situaties geweten waar men start met stijve pijp, en ondergronds vermoedelijk is overgegaan in flexibele buis, en nadien terug stijve pijp...
Dat is helaas heel normaal in de huidige nieuwbouw om gek van te worden. En met een beetje geluk heb je gewoon 19mm vaste buis bij de wcd en in de meterkast maar zit daarin gewoon 16mm flex :(

Of wat dacht je hier van 8)7 (niet mijn foto)

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 03-10-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netiul
base_ schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:43:
Voor zover ik mij kan herinneren is die Nedis kabel wel een stuk dikker en stugger als Belden.
Hij kan iig wel wat hebben met al dat getrek :P
Jan-man schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

Dat is helaas heel normaal in de huidige nieuwbouw om gek van te worden. En met een beetje geluk heb je gewoon 19mm vaste buis bij de wcd en in de meterkast maar zit daarin gewoon 16mm flex :(
Ik heb gelukkig wel wat foto's van tijdens de bouw waarop ik redelijk kan zien hoe leidingen liggen en gelukkig is er ook te zien dat er geen flexbuizen zijn gebruikt. Wel dat er soms flinke hoeken in de buizen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tfV95JtLqzsar5FrCVsQCGau/full.jpg
Jan-man schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:43:
Gewoon 2 aderparen per utp kabel aan het oogje vastmaken met een paar twists en 1 trekken en 1 invoeren. Als dat niet lukt is gewoon de buis te nauw en dan zul je 1 kabel moeten nemen met een switch oid en je ocd moeten aanspreken dat ie er mee moet leren leven >:)
2 aderparen! Dan moet de buis toch wel erg ruim zijn en zonder een noemenswaardige bocht?
Verder ben ik mentaal nog niet zo ver dat ik het met minder dan 2 utp wil stellen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door netiul op 03-10-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ossi schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 06:56:
Nooit problemen gehad met tape. Goede ductape gebruiken. Ja het is een geklooi van niets om het er weer af te halen, maar het werkt wel.

Zorg dat je deze klus altijd met z'n tweeën doet, scheelt een boel ellende en frustratie. Talkpoeder werkt ook erg goed als glijmiddel trouwens. Uiteraard niet bij de vrouw proberen :P
Ik knip dat stuk kabel altijd eraf :+ :7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-04 20:55

faim

FaimMedia B.V.

netiul schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:29:
[...]

Hij kan iig wel wat hebben met al dat getrek :P

[...]

Ik heb gelukkig wel wat foto's van tijdens de bouw waarop ik redelijk kan zien hoe leidingen liggen en gelukkig is er ook te zien dat er geen flexbuizen zijn gebruikt. Wel dat er soms flinke hoeken in de buizen zitten.

[Afbeelding]

2 aderparen! Dan moet de buis toch wel erg ruim zijn en zonder een noemenswaardige bocht?
Verder ben ik mentaal nog niet zo ver dat ik het met minder dan 2 utp wil stellen ;)
Zo inderdaad flinke hoeken, niet echt rekening mee gehouden dat er eventueel stugge kabels doorheen moesten.
De oplossingen zijn denk ik al veel gegeven, mocht het met twee stugge kabels nou echt niet lukken, zou ik overwegen om er twee flexibele kabels doorheen te trekken. Vooral gezien de bijna haakse hoeken. Het is niet ideaal en het monteren op het patchpaneel is wat vervelend, maar zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
faim schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Zo inderdaad flinke hoeken, niet echt rekening mee gehouden dat er eventueel stugge kabels doorheen moesten.
De oplossingen zijn denk ik al veel gegeven, mocht het met twee stugge kabels nou echt niet lukken, zou ik overwegen om er twee flexibele kabels doorheen te trekken. Vooral gezien de bijna haakse hoeken. Het is niet ideaal en het monteren op het patchpaneel is wat vervelend, maar zou een optie kunnen zijn.
Flinke hoeken? Dit zijn nog flauwe hoeken.. vaak moeten ze nog haakser gebogen worden. Het enige wat de ts moet doen is glijmiddel maar goed die optie is al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim

faim

FaimMedia B.V.

Aapie schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:50:
Flinke hoeken? Dit zijn nog flauwe hoeken.. vaak moeten ze nog haakser gebogen worden. Het enige wat de ts moet doen is glijmiddel maar goed die optie is al gegeven.
Ik doel vooral op de buis ongeveer in het midden van de foto. Leuk voor een drietal elektriciteit kabels, maar met voorkennis dat er ooit netwerkkabels doorheen moeten, zou ik een buis nooit op deze manier monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
@faim Geen idee of dat de betreffende buis is.. lijkt mij haast niet omdat het over 12 meter gaat. Wat ik mij wel afvraag is of de buis een 3/4 buis is. 2x cat 6 door een 5/8 buisjes is wel erg krap(of heb ik daar overheen gelezen?)

[ Voor 7% gewijzigd door Aapie op 04-10-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
Aapie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 00:03:
@faim Geen idee of dat de betreffende buis is.. lijkt mij haast niet omdat het over 12 meter gaat. Wat ik mij wel afvraag is of de buis een 3/4 buis is. 2x cat 6 door een 5/8 buisjes is wel erg krap(of heb ik daar overheen gelezen?)
Heb inderdaad niets gezegd nog over de diameter van de buis omdat ik het nog niet zeker wist. Net opgemeten en ik kom op 19mm buis, dus 3/4”.

Op de foto zie je 2 x een set van 2 leidingen uit het gat rechts van de trap komen (uit de meterkast), die lopen links uit de foto. Ik vermoed dat dat 4 van de 5 loze leidingen zijn. De 5e loopt een andere kant uit. Op de foto liggen ze netjes maar ik denk dat overgang plafond naar muur (niet op de foto) een haakse bocht is wat bijdraagt aan de moeilijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
@netiul Ik zie het idd.. Ik hoop niet dat ze net zo slecht zijn gelegd als de buizen rechts op de foto die gaan van 3/4 naar 5/8 naar 3/4 dat bevorderd het verhaal ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Aapie op 04-10-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
@Aapie oei, inderdaad. Dat was me nog niet opgevallen. Hopen maar dat de loze leiding volledig dezelfde maat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Zie overal koppelingen van 19 naar 16 mm en andersom zitten. Gelukkig wel op de rechte stukken maar dan nog erg krap voor 2 x cat 6.
Gemiddelde buis heeft 2 scherpe bochten 1 bij de meterkast en 1 boven/onder de wcd. En die bochten zijn nasty want je houd daar door de bocht efectief minder over bijv 17 van de 19mm.

Maar als ik 2 kabels moet trekken doe ik het altijd zo dus met 2 aderparen (4 draadje) per utp. Ik krijg namelijk precies 4 aderpaartjes door het oogje. En als ik kijk hoevaak dat losbreekt? Dan is dat 5 x per jaar ofzo waarvan 3 x door iets scherps in de buis zoals beton gruis.
Verder ben ik mentaal nog niet zo ver dat ik het met minder dan 2 utp wil stellen 
Als het niet kan dan kan het niet hoop dus voor je dat het met glijmiddel wel gaat maar anders toch echt je ocd aanspreken >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim

faim

FaimMedia B.V.

Aapie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 00:03:
Nee dat klopt, maar baseerde het een beetje op hoe ik de buizen daar zie, dan is de kans aanwezig dat er verder op ook allerlei bijna haakse bochten gemaakt worden.
Pagina: 1