Ja ik heb het topic gelezen, deze werkgever is gewoon ondermaats en zetten laag in. Ze gaan er vanuit dat TS nog wat gaat onderhandelen en dat ze voor weinig geld iemand nieuw kunnen binnenhalen.
Kortom, zij denken zelf wat TS schrijft: "Het geboden salaris € 100,- boven mijn huidige salaris."
Dus zij denken dat ze meer bieden. Zij denken waarschijnlijk ook dat TS mogelijk wat bluft of de baan echt hard nodig heeft, of dat hij geen alternatieven heeft.
De kunst waar ik het over heb is dan ook strategisch zo'n gesprek ingaan: je deelt je salaris niet, je zet hoog in, en je geeft aan dat je een ander aanbod hebt (zonder dat te delen, zelfs als het niet waar is) én nog 2 gesprekken hebt lopen.
Dus het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat als hij zijn huidige salaris +50% had gevraagd, ze hem dat wel hadden gegeven. Ik vind dit ook wel heel creatief overigens, gewoon elke 1-2 jaar overstappen, en je gaat elke keer 50% erop vooruit!
Oh, nee, dat zou zot zijn inderdaad. Maar iedere 4 tot 5 jaar is dat, zeker in het begin van je loopbaan, goed te doen.
Ik raad altijd aan om na iedere 2 tot maximaal 3 jaar verder te kijken om je marktwaarde te kunnen realiseren. Want bij dezelfde werkgever krijg je gemiddeld +2% per jaar, en als je na 3 jaar een switch maakt kan je d'r zomaar +30% op vooruit gaan.
Of, in andere woorden:
Stel je begint met 3500 euro bruto per maand en je vergelijkt je inkomen met iemand die 10 jaar blijft zitten bij dezelfde werkgever
Na 10 jaar +2% per jaar heb je dan 4300 euro bruto per maand.
Maar als je 2 keer switcht:
Na 4 jaar +2% per jaar switch je en krijg je +30%: 5000 euro bruto per maand.
Na 4 jaar +2% per jaar switch je wederom en krijg je +30%: 7000 euro bruto per maand.
Wederom 2 jaar +2% per jaar en je zit op 7280 euro bruto per maand.
Dit heb ik in mijn loopbaan van inmiddels 23+ jaar veelvuldig gezien hoor. Niet dat salaris alles is, maar ikzelf zat als front-end software developer in Nederland op 12.000 euro bruto per maand waar loyale ex-collega's nog op 4500 bruto per maand zaten.
Hoe doe ik dat? Regelmatig switchen; veel ervaring opdoen; bij waardevolle bedrijven werken; veel contacten opdoen; veel kennis (diep en breed); goed leren onderhandelen.
En nu ben ik CTO en krijg ik 25.000 per maand. Ik neem veel mensen aan en ik speel ditzelfde spelletje ook gewoon met sollicitanten.
Als iemand het werk wil doen voor 4500 euro bruto terwijl onze salarisrange is ingesteld op een maximum van 8000 euro bruto? Prima joh.
Had diegene 8500 gevraagd? Een goede kandidaat zou dat krijgen. Soms in aandelenopties, anders in winstuitkering, of andere arbeidsvoorwaarden.
Nofi, maar klinkt niet heel realistisch. (Overigens bij elk bedrijf met CAO/fatsoenlijk loonhuis ken je natuurlijk wel de gemiddelde salarissen van je toekomstige collega's, alsnog ben ik het er niet mee oneens dat vaak het weinig voordeel heeft je salaris te delen, maar volgens mij mis je nu een beetje het hele punt waar dit topic over gaat).
Dit topic gaat erover dat TS heeft gefaald om een goede salarisgroei te realiseren bij een potentieel nieuwe werkgever, waar zonder twijfel veel meer uit te halen was, puur omdat TS te eerlijk was en al zijn kaarten op tafel legde.
Zij spelen een spel. TS besloot direct de handdoek in de ring te gooien. Dat is op zich wel lief enzo, maar zo ben je wel een dief van je eigen portemonnee.
Wat?
Nee, het bedrijf heeft een salarisrange. Dat kan bijvoorbeeld 4000 tot 7500 euro bruto per maand zijn voor een FTE. Als een sollicitant zegt: "Ik verdien nu 4000 euro" dan krijg je zéker niet 7500 bruto aangeboden. Dan mag je normaal gesproken al blij zijn als je +10% krijgt aangeboden.
Vreemde redenatie. Als het bedrijf hem echt wilde hebben en hij zo 30% tot 50% had kunnen krijgen, was er toch wel een stap gezet?
Wat?!
Waarom zou een bedrijf zelf +50% bieden als ze hem ook voor +5% kunnen krijgen? Denk je oprecht dat bedrijven lief zijn ofzo?
Je deelt gewoon NOOIT je salaris. Punt.
Als je nu 4000 verdient en je geeft aan "ik ben 7500 waard volgens mijn onderzoek, maar ik wil hier graag vele jaren blijven werken dus ik wil inzetten op een hoger salaris, óf een leasebudget van 1000 per maand" dan kreeg TS misschien iets als: "We bieden 6500 euro, maar geen leaseauto."
En dat zou alsnog een groei zijn van meer dan 60%.
Wat betreft de sollicitatie, ik weet hoe het voelt maar ik zie niets vreemds in je verhaal. Dat is nou eenmaal hoe multinationals werken. Nu ikzelf al een aantal jaren aan de andere kant van de tafel zit begin ik de vroegere managers in zulke gevallen ook beter te begrijpen. Alles lijkt eerst langs tig mensen/afdelingen te moeten gaan.
Het vreemde in de TS is dat TS zijn salaris deelde. Dat heeft nog nooit een kandidaat iets positiefs opgeleverd
Salarishuizen vallen en staan ook met het labeltje voor een functie.
Echt, wat zijn mensen hier goedgelovig en naïef zeg. Bedrijven zijn niet je vriend. Als iemand voor mij komt werken is het doel ook om de salariskosten zo laag mogelijk te houden, want dat maakt het makkelijker om de jaarlijkse salarisverhoging wat hoger in te stellen zodat we goede werknemers langer kunnen binden.
Maar als we écht iemand willen hebben die nu 4000 bruto verdient? Dan bieden we +10% of misschien +15%. Dus 4400 tot 4600. Als diegene mij niks vertelt? Dan ga ik boven het gemiddelde van de markt zitten, binnen onze eigen range, en dan komt het opeens uit richting de 5500 tot 6500 (bijvoorbeeld.)
Salarisinformatie delen met werkgevers is dom.
Deel het vooral wél met je collega's. Vinden werkgevers zoals ikzelf niet leuk, maar dat speelt wel in je eigen voordeel.