Ik heb inmiddels al jaren met verschillende Samsung telefoons, waaronder mijn A55 en meerdere routers issues met de wifi thuis. Ik kan er geen regelmaat in ontdekken, maar na enige tijd (zowel na tijd in idle als tijdens het browsen) 'weigert' de verbinding gewoon. Websites worden niet meer geladen, apps werken niet meer, etc.
De simpele tijdelijke oplossing is even de wifi uitzetten op de telefoon en daarna weer aan, waarna alles weer normaal werkt.
Omdat het op meerdere Samsung-telefoons het geval is en ik in de tussentijd ook meerdere routers heb gehad, heb ik het eigenlijk maar een beetje genegeerd. De tijdelijke oplossing is eenvoudig genoeg, het is eigenlijk gewoon een irritatie.
Echter door een ander topic kwam ik op spoor van de optie van de verborgen Wifi connectivity labs-optie die ik nog niet kende. Ik had net weer last van het issue, dus ik besloot eens te kijken wat er nu werkelijk mis gaat.
Interessant genoeg bleek de wifiverbinding zelf feilloos te werken. Het probleem lijkt te zitten in de DNS resolutie van de telefoon.
In plaats van de DNS-request door te sturen naar de DNS-server, krijgt letterlijk elke request de status 'blocked' en geeft de DNS lookup een time-out.
Als ik direct op het IP adres verbinding probeerde te maken werkte dat perfect.
Het maakte geen verschil om een andere DNS server te kiezen, de telefoon zelf lijkt alles te blokkeren, want ik zie op de DNS server helemaal geen DNS requests binnen komen als dit gebeurt.
Na het opnieuw starten van de wifiverbinding werkt het weer normaal:
Nog steeds dus geen oplossing, maar het lijkt erop dat er in de Samsungsoftware dus iets niet helemaal lekker gaat. Hopen dat Samsung het een keer op kan lossen.