Bij-isoleren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bald_Diver
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-04 13:35
Wij hebben de polycarbonaatplaten die boven onze keukentafel hingen laten vervangen door een nieuw vast dak. Door de witte kunststofplaten vloog de warmte naar buiten of naar binnen, als het regende was je half-doof en rustig aan tafel zitten als de zon scheen was ook niet fijn omdat het diffuse zonlicht te fel was... een hele verbetering dus.

Nu hebben we dus een vast dak met balken, bovenop het dak ligt 14cm kingspan isolatie.
Onder de OSB platen is nog een hele ruimte.
Onze dakwerker zei dat we het niet moesten met glaswol want dat het anders geisoleerd is met verschilende waarden wat niet altijd even goed is in een keuken.
De gyprocman zei net om het wel te doen, kan nooit genoeg isoleren en voor 50€ zit alles vol.

aan de voorkant is het echter enkel plaat met folie en dan met glaswol gevuld ...

Iemand verstand van? Wat is wijsheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjpTXosCoe60-McVTX87fokxC_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8d1HWKYt5wxY5WLGHSmNOuXy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik zou zeggen dat het zonde is om die ruimte leeg te houden, en met steenwol kan je mooi het geluid wat dempen. Vervolgens klimaatfolie eronder.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bald_Diver
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-04 13:35
Glenfiddich schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:56:
Ik zou zeggen dat het zonde is om die ruimte leeg te houden, en met steenwol kan je mooi het geluid wat dempen. Vervolgens klimaatfolie eronder.
Ja, het is anders wel muisstil nu

Osb, folie, isolatie, dampscherm met spiegeloppervlak, witte roofing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:52
Klimaatfolie is niet nodig als er al 14cm pir op ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 18:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

50mm steenwol is wel lekker tegen het gekletter van de regen ook.

Of ligt er al ballast op het dak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als er aan de koude kant pir zit en daarmee dampdicht is dan zul je aan de warme kant bij na isolatie toch echt klimaatfolie moeten plaatsen. Als er nl. vocht in je isolatie komt (en dat gebeurd), dan moet dit er wel weer uit kunnen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
TwingyTwingy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:36:
Klimaatfolie is niet nodig als er al 14cm pir op ligt.
Waar baseer je dat op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Meer isoleren kan nooit kwaad en is nu erg goedkoop meegenomen, wel idd checken of klimaatfolie noodzakelijk is of niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
The_Bald_Diver schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:42:
Onze dakwerker zei dat we het niet moesten met glaswol want dat het anders geisoleerd is met verschilende waarden wat niet altijd even goed is in een keuken.
Ik zie niet in in welke situaties meer isolatie een probleem zou zijn. Twintig of dertig jaar geleden werd er nog wel eens gezegd dat een beetje tocht nodig was om condensatie tegen te gaan, maar intussen zou iedereen toch wel moeten weten dan we vocht verwijderen met gecontroleerde ventilatie en weghouden van koudere zones met een luchtdichte afwerking in plaats van een inefficiënte poging te doen dat op te lossen met gaten overal die opengehouden moeten worden door niet te veel isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13

orf

indigo79 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Ik zie niet in in welke situaties meer isolatie een probleem zou zijn. Twintig of dertig jaar geleden werd er nog wel eens gezegd dat een beetje tocht nodig was om condensatie tegen te gaan, maar intussen zou iedereen toch wel moeten weten dan we vocht verwijderen met gecontroleerde ventilatie en weghouden van koudere zones met een luchtdichte afwerking in plaats van een inefficiënte poging te doen dat op te lossen met gaten overal die opengehouden moeten worden door niet te veel isoleren.
En toch kan dat best problemen opleveren. Je maakt van een warm dak een koud dak en dat geeft mogelijk problemen met condensatie in de constructie.

Dit topic is bijna gelijk aan dit topic: Na/bij isoleren warm dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:43
Vul je constructie even hier in: https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/? dan weet je het zeker. En lees vooral dit topic eens door: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 34% gewijzigd door Gdzr op 21-03-2024 10:57 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
The_Bald_Diver schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:42:
Wij hebben de polycarbonaatplaten die boven onze keukentafel hingen laten vervangen door een nieuw vast dak. Door de witte kunststofplaten vloog de warmte naar buiten of naar binnen, als het regende was je half-doof en rustig aan tafel zitten als de zon scheen was ook niet fijn omdat het diffuse zonlicht te fel was... een hele verbetering dus.

Nu hebben we dus een vast dak met balken, bovenop het dak ligt 14cm kingspan isolatie.
Onder de OSB platen is nog een hele ruimte.
De gyprocman zei net om het wel te doen, kan nooit genoeg isoleren en voor 50€ zit alles vol.

aan de voorkant is het echter enkel plaat met folie en dan met glaswol gevuld ...

Iemand verstand van? Wat is wijsheid...

[Afbeelding]
Beetje kort door de bocht maar in hoofdlijnen zijn dit je overwegingen:

Geld: heel simpel als je het niet al hebt liggen ga je het waarschijnlijk niet terug verdienen. daarvoor heb je al "teveel" isolatie

Comfort: bv houtvezel kan meer comfort geven in de zomer of het kan een toevoeging zijn aan geluidsisolatie. vereet alleen geen zonwering voor de lichtkoepel anders heeft het niet heel veel zin :)

Persoonlijk zou ik het doen met houtvezel, bouwfisisch kan het waarschijnlijk zonder extra folie dat komt omdat je al een damp dichte folie op je osb hebt liggen. en waarschijnlijk zit die ver genoeg aan de warme kant. Altijd even controleren in bv ubakus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou het doen. Qua geld rendeert het langzaam maar deze kans krijg je nooit meer en veel werk is het niet zonder folie. Liever steenwol of houtwol dan glaswol. Dat houdt door grotere massa ook 's zomers beter de warmte buiten dan glaswol (en dan de pir die er al op ligt) en werkt ook beter tegen geluid. Als je niet te dik gaat, heb je geen folies nodig.
Als je niet te dik isoleert onder de dampdichte laag onder je PIR, ligt het condensatiepunt boven die dampdichte laag, gaat het dus niet condenseren en die niewe laag tussen de balken en heb je dus geen folie nodig. Grove vuistregel is dat je van de totale Rd waarde zo'n 1/3e onder de dampdichte laag kan doen zonder extra folies. Met Ubakus kan je het precieze punt opzoeken.

Onder 140mm pir (rd=6,3 oid) kan je dus al gauw straffeloos zo'n 100mm streenwol plaatsen zonder folies. Ik kon zo op de bovenverdieping zelfs140mm houtwol onder 2x60mm pir plaatsen zonder folie. En dat heb ik dan ook maar gedaan :) En dat ga ik in de nieuwe aanbouw weer doen.
De paradox is wel dat met dikkere isolatie op het dak, er ook dikker onder het dak mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 21-03-2024 12:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

orf schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:52:
[...]

En toch kan dat best problemen opleveren. Je maakt van een warm dak een koud dak en dat geeft mogelijk problemen met condensatie in de constructie.

Dit topic is bijna gelijk aan dit topic: Na/bij isoleren warm dak
Te dik isoleren onder de bestaande isolatie zonder folie kan inderdaad condensatie in de nieuwe laag opleveren maar met alles onder de 100mm zit je wel veilig. Met precies narekenen kom je met misschien nog wat meer ook nog wel weg maar in een keuken zou ik een beetje wegblijven van de grenzen ivm hogere luchtvochtigheid.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1