Toon posts:

Na/bij isoleren warm dak

Pagina: 1
Acties:

• Mr. I
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
Onlangs ben ik verhuisd en ben ik bezig met (ruimte per ruimte) te verbouwen.
De te vernieuwen ruimtes (keuken, hal, bijkeuken, badkamer, wc) hebben een warm plat dak. Volgens de vorige eigenaar zit er +- 6 cm isolatie in het dak, ik heb geen idee welk soort isolatie maar volgens mij is de aanbouw gezet in begin jaren 90.

Nu alles toch wordt vernieuwd, leek het me wel goed om extra isolatie via binnen bij te steken.
Heeft het zin om alsnog na te isoleren van binnenuit?
En moet ik dan gewoon alsvolgt te werk gaan:
- (Steenwol) isolatie
- Dampremmende laag (klimaatfolie?)
- Electra
- Rachelwerk/Regelwerk + plafondafwerking.

Het liefst zou ik het rachelwerk gewoon laten zitten omdat het toch al goed hangt, maar ik vrees dat dat er dan uit zou moeten ivm de dampremmende laag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 21:54
De binnenzijde isoleren terwijl de buitenzijde al geïsoleerd is kan problemen geven. Er kunnen vochtproblemen ontstaan wanneer je aan de binnenzijde extra isolatie aanbrengt; vocht uit de woning condenseert dan in de constructie. En dat kan leiden tot houtrot.
Dus laat je goed voorlichten betreffende dampopen/ dampdichte folies.
Gezien de leeftijd van de constructie en de te verwachten levensduur van dakbedekking zou ik opteren voor een extra laag isolatie aan de buitenzijde, het kost iets meer maar je voorkomt problemen.

[Voor 23% gewijzigd door D.deJong op 22-03-2021 06:21]

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 19:08
Ik zou zeker niet vanuit binnen nogmaals gaan isoleren. In mijn (koop)huis hebben ze het dak ook nogmaals geisoleerd met piepschuim (ja.. met piepschuim) - Dit moet ik vooralsnog gaan verwijderen omdat het dak al geisoleerd was en piepschuim lekker brandbaar is..

De situatie die jij schetst is natuurlijk anders maar zal alsnog niet de keuze maken om van binnen uit te gaan isoleren.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 19:04

Sen

<-->

Het kan wel maar het ligt er een beetje aan waar je dauwpunt komt. En met 6cm onbekend isolatie materiaal verwacht ik dar die tot je houten dak komt.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:33
Je zou nog kunnen overwegen om nog extra "omgekeerd" te isoleren, xps platen bovenop je dak leggen.

elleP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:44
We wilt geen vocht in je constructie opsluiten, dus niet van twee kanten isoleren! Je kiest of voor een warm dak of voor een koud dak, waarbij warm dak doorgaans de voorkeur heeft.

De vraag is wanneer de dakbedekking toe is aan vervanging. Immers zoals je zelf al aangeeft is het gebouwd in de jaren 90, en doorgaans staat er 25 jaar voor een plat dak. In dat geval is het dak sowieso binnenkort aan de beurt. Vernieuw het dak voordat het gaat lekken. Als je dan toch bezig bent kun je meteen de drukvaste isolatie op het dak verdubbelen van 60 mm naar 120 mm.

Informeer ook bij de gemeente welke subsidies er nog zijn voor het verbeteren van de isolatie van de woning.

Hypotheekverstrekkers zijn doorgaans wel te porren om de kosten voor extra isolatie te financieren. Meerwaarde woning en lagere maandlasten.

[Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 22-03-2021 09:58]

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik heb een reeds aan de buitenkant geïsoleerd met 5cm ps hellend dak extra geisoleerd met 14cm Isovlas.
Hier is een dampspanningsberekening van gemaakt en kan zonder folie zonder problemen worden aangebracht.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:44
BlueSS50 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:57:
Ik heb een reeds aan de buitenkant geïsoleerd met 5cm ps hellend dak extra geisoleerd met 14cm Isovlas.
Hier is een dampspanningsberekening van gemaakt en kan zonder folie zonder problemen worden aangebracht.
Ik lees dat het product Isovlas van nature vochtregulerend is. Dat is mooi en dus een betere oplossing dan de in Nederland gangbare glaswol en steenwol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik heb een deel van mijn steens muren voorzien van PIR vanwege de beste isolatiewaarde met 60mm dikte maar dan ben je meer met folie bezig dan met isoleren (damp open en dampdicht).

Isovlas isoleert uit mijn hoofd bijna net zo goed dan glas en steenwol maar verwerkt wel heel makkelijk en irriteert niet. dus als dikte niet uit maakt en je anders condensproblemen kunt krijgen zou ik voor Isovlas gaan.

Let wel dat je minimaal 140mm moet pakken om aanspraak te maken op subsidie.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 21:41
Ik zou bij een plat dak zeker kijken naar houtvezel ipv glaswol oid. Dit kan erg helpen om de temperatuur laag te houden in de zomer.

Zie link hieronder, kopje 'warmteafgifte'.
https://www.isolatiemateriaal.nl/houtvezel
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee