Temperatuurschommelingen met Nibe RMU S40

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Z
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-03 19:26
Heb sinds september 2023 warmtepomp Nibe S2125-12 met binnenunit VVM320 en een buffervat 100 L , in de huiskamer hant de Nibe RMU S40 slimme kamer thermostaat . ( woning voorzien van vloerverwarming )
Het volgende probleem doet zich voort , de slimme kamerthermostaat van Nibe staat afgesteld op 21.5 graden .
De huiskamer word verwarmt naar 21.8 graden ( netjes ) , maar vervolgens stopt alles met verwarmen , en de kamer temperatuur zakt naar 20 graden , en dan pas gaat hij weer verwarmen , hij springt dus veels te laat weer in.

De stooklijn staat afgesteld op Curve 2 met verschuiving 1 .
Iemand suggesties hoe deze temperatuur constanter te krijgen .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tja, misschien de thermostaat op een plek in de kamer hangen die het langst 'koud' blijft?
Hoe is de regeling op de thermostaat ingesteld, kun je daar nog wat tweaken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In het algemeen los je overshoot op met een lagere stooklijn en undershoot (waar jij last van lijkt te hebben) met een kleinere hysterese.
Wellicht dat je met die termen in NIBE L/W warmtepomp optimalisatie of in de handleiding iets kan vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:01

DIY

Je moet de werking van de oude cv thermostaat vergeten, zo werkt het bij een Nibe warmtepomp niet. Nibe regeling is WAR.
De Nibe RMU corrigeert alleen voor afwijkingen zoals zoninstraling of wind waardoor het huis tijdelijk te warm of te koud word. De RMU heeft geen hysterese, maar past alleen de aanvoertemperatuur van de warmtepomp aan.

De basis is dus dat je ruimte temperatuur bij weinig wind en zon gelijk moet blijven, als de RMU uit staat, wat de buitentemperatuur ook is. Gebeurt dat niet moet je de stooklijn en/of verschuiving aanpassen. Ik denk dat de jouw stooklijn erg laag staat, 4 of 5 is doorgaans logischer. De verschuiving zul je daarna moeten bepalen.

Pas als de temperatuur stabiel is over langere tijd kun je de RMU weer aanzetten. Nibe geeft expliciet aan dat de RMU in een ruimte hangen met vloerverwarming problemen kan geven. Ik heb de ruimtesensor bv niet aanstaan (100% WAR). Met het zonnetje erop word het dan tijdelijk wat warmer ;) In de nacht zakt de temperatuur dan langzaam terug naar het setpoint.

Zoals Proton aangeeft kun je het beste bijlezen in het Nibe topic waar de afregeling vd stooklijn en werking vd RMU al vaak is besproken.

[ Voor 32% gewijzigd door DIY op 10-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervM
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 08:09
Bij ons ook problemen met de RMU S40.

Als ik de stooklijn verstel in de instellingen op de SMO S40 zie ik direct een wijziging in de berekende aanvoertemperatuur.
Als ik de gewenste kamertemperatuur verstel op de RMU S40 gebeurt er niks met de berekende aanvoertemperatuur.
Wie kan mij helpen om de juiste instelling te vinden.

Dus: het verstellen van de gewenste kamertemperatuur ( bv van 18 C naar 24 C) heeft geen enkele uitwerking op de uiteindelijke temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
PietervM schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:58:
Bij ons ook problemen met de RMU S40.

Als ik de stooklijn verstel in de instellingen op de SMO S40 zie ik direct een wijziging in de berekende aanvoertemperatuur.
Als ik de gewenste kamertemperatuur verstel op de RMU S40 gebeurt er niks met de berekende aanvoertemperatuur.
Wie kan mij helpen om de juiste instelling te vinden.

Dus: het verstellen van de gewenste kamertemperatuur ( bv van 18 C naar 24 C) heeft geen enkele uitwerking op de uiteindelijke temperatuur.
Zie hierboven: de RMU werkt niet als een gewone thermostaat. Eerst moet je de stooklijn goed afregelen en daarna de invloedparameter van de RMU aanpassen. Het optimaliseren van de stooklijn kost tijd. Je wilt het liefst wat extreme weersomstandigheden om de juiste aanvoer temperatuur bij warm en koud weer te vinden. Daarna kan de RMU fine tuning doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervM
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 08:09
Dank voor uw antwoord, echter de afstelling van de stooklijn is uitgevoerd over een langere periode en staat best ok.
Ons huis ligt op de vlakte en de invloed van de chill-factor van de wind is groot. dus enkel de buitentemperatuur is onvoldoende om de binnentemperatuur constant te houden.

De invloedparameter van de RMU kan ik nergens vinden in de SMO S40, en de invloed( ook al is het slechts "fijn afstelling") is naar mijn observatie met alle mogelijke middelen( o.a. grafieken in Home assistant) niet waarneembaar.

Oftewel is : zou het mogelijk zijn de invloed van de RMU S40 in te regelen, en zo ja hoe en met welke parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 23:00
PietervM schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:30:
Dank voor uw antwoord, echter de afstelling van de stooklijn is uitgevoerd over een langere periode en staat best ok.
Ons huis ligt op de vlakte en de invloed van de chill-factor van de wind is groot. dus enkel de buitentemperatuur is onvoldoende om de binnentemperatuur constant te houden.

De invloedparameter van de RMU kan ik nergens vinden in de SMO S40, en de invloed( ook al is het slechts "fijn afstelling") is naar mijn observatie met alle mogelijke middelen( o.a. grafieken in Home assistant) niet waarneembaar.

Oftewel is : zou het mogelijk zijn de invloed van de RMU S40 in te regelen, en zo ja hoe en met welke parameter.
Was het toevallig aan het lezen, ik weet niet of het nog actueel en gelijk is maar in mijn SMO40 (zonder S) kun je dat instellen onder 1.9.4 als factor van beinvloeding

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Pagina: 1