Teveel betaald voor huis in gekte?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 38.132 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huis
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben al een tijdje opzoek naar mijn eerste koop huis samen met mijn vriendin. Het wilde maar niet lukken op de woningmarkt in 2021 / 2022 in Utrecht. Omdat we ook nog graag een reis wilde maken hebben we het opgegeven en een reis gepland. Omdat we dat nog heel graag wilde. Ondertussen zijn we terug en midden / eind 2023 dachten we weer eens een kijkje te nemen op de woningmarkt.

De wensen waren simpel. Meer dan 2 slaapkamers (toekomst bestendig, mocht de markt instorten) maar wel in Utrecht. En de wijken die we wilden zijn max 15 minuten fietsen van het centrum. Dit leek ingewikkelder dan we dachten. Ongeveer op 10 huizen geboden zonder resultaat. Toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Nou hebben we een bod gedaan op een huis wat te koop stond voor tussen de 450k en 500k voor een huis in de jaren 30. Het huis is af, nieuwe keuken en badkamer en heeft een tuin. Over de wijk zijn mensen verdeeld maar mensen noem het "opkomend". Het bod dat we deden was €67.000 boven de vraagprijs in een volksbuurt. Dit gedaan omdat we echt graag de woning willen hebben. Eerst waren we ontzettend blij toen we hem hadden maar nu komen toch de twijfels.. Wat we niet hadden gezien is dat het huis al "hoog" in de markt stond voor de m2 prijs.

Nu ik alle documenten binnen heb zie ik dat de personen het hebben gekocht in 2019 voor 2 ton minder. En de staat van de woning (heb oude fotos gezien) is hetzelfde. Is dit dan niet een ontzettende miskoop? Blijven we hierdoor flink in de schulden? We kunnen het wel betalen qua hypotheek maar dit was ons uiterste qua wat we kunnen betalen. Onze huidige woonplek is ook niet houdbaar. En we willen wel graag wonen.

De aankoopmakelaar heeft ons flink tegen gesproken. Eerst zei die over de straat dat huizen daar nooit meer waard zijn dan 500k maar nu kan dit huis wel getaxeerd worden voor 540k en zegt die dat door de markt dit een goede waarde is.

Ook hebben we een technische keuring gedaan en blijken er toch wel 5000 euro aan dingen nodig te zijn voordat we er kunnen wonen. Wat moeten we doen? We kunnen het nog ontbinden maar dan begin je weer vanaf het begin en zal het nog langer duren om te kunnen wonen. Zijn we ingestonken in de gekte of is dit het toch waard?

Beste antwoord (via Huis op 09-03-2024 10:18)

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:22
Alleen jij/ jullie kunnen bepalen of het huis het geld waard is. Daar kan weinig logica tegen op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +86 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
Alleen jij/ jullie kunnen bepalen of het huis het geld waard is. Daar kan weinig logica tegen op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

Huizen zijn niet een artikel in de winkel waar een specifieke prijs op staat. Een taxateur schat de waarde op basis van een hele boel feiten, maar neem 3 taxateurs en je krijgt 3 verschillende waardes terug. Uiteindelijk gaat het er om wat het voor jullie waard is. Het gezegde "wat de gek ervoor geeft" geldt zeker voor huizen. Je buren zullen je dankbaar zijn omdat jouw prijs natuurlijk direct de waarde oppompt in de buurt (voor vergelijkbare huizen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:52

orf

Hoe lang wil je er wonen? Als dat voor lange tijd is, dan boeit de prijs voor nu niet.

In de huidige markt met forse stijgingen per jaar, kan het betekenen dat je een paar jaar minder (virtuele) winst maakt of stil staat. Blijf je aan de zijlijn staan, dan is dit een reëel verlies; je moet dan immers met nog meer geld komen voor een vergelijkbaar huis.

En stort de markt voor een deel in? Dan kun je wellicht blijven zitten met een hypotheek die je prima kunt betalen. Alleen bij bijvoorbeeld scheiding wordt dat een probleem.

Wie heeft de taxatie voor de hypotheek gedaan? Is die voldoende onafhankelijk om jou het gevoel te geven dat je niet teveel hebt betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Huis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:05:
Ik ben al een tijdje opzoek naar mijn eerste koop huis samen met mijn vriendin. Het wilde maar niet lukken op de woningmarkt in 2021 / 2022 in Utrecht. Omdat we ook nog graag een reis wilde maken hebben we het opgegeven en een reis gepland. Omdat we dat nog heel graag wilde. Ondertussen zijn we terug en midden / eind 2023 dachten we weer eens een kijkje te nemen op de woningmarkt.

De wensen waren simpel. Meer dan 2 slaapkamers (toekomst bestendig, mocht de markt instorten) maar wel in Utrecht. En de wijken die we wilden zijn max 15 minuten fietsen van het centrum. Dit leek ingewikkelder dan we dachten. Ongeveer op 10 huizen geboden zonder resultaat. Toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Nou hebben we een bod gedaan op een huis wat te koop stond voor tussen de 450k en 500k voor een huis in de jaren 30. Het huis is af, nieuwe keuken en badkamer en heeft een tuin. Over de wijk zijn mensen verdeeld maar mensen noem het "opkomend". Het bod dat we deden was €67.000 boven de vraagprijs in een volksbuurt. Dit gedaan omdat we echt graag de woning willen hebben. Eerst waren we ontzettend blij toen we hem hadden maar nu komen toch de twijfels.. Wat we niet hadden gezien is dat het huis al "hoog" in de markt stond voor de m2 prijs.

Nu ik alle documenten binnen heb zie ik dat de personen het hebben gekocht in 2019 voor 2 ton minder. En de staat van de woning (heb oude fotos gezien) is hetzelfde. Is dit dan niet een ontzettende miskoop? Blijven we hierdoor flink in de schulden? We kunnen het wel betalen qua hypotheek maar dit was ons uiterste qua wat we kunnen betalen. Onze huidige woonplek is ook niet houdbaar. En we willen wel graag wonen.

De aankoopmakelaar heeft ons flink tegen gesproken. Eerst zei die over de straat dat huizen daar nooit meer waard zijn dan 500k maar nu kan dit huis wel getaxeerd worden voor 540k en zegt die dat door de markt dit een goede waarde is.

Ook hebben we een technische keuring gedaan en blijken er toch wel 5000 euro aan dingen nodig te zijn voordat we er kunnen wonen. Wat moeten we doen? We kunnen het nog ontbinden maar dan begin je weer vanaf het begin en zal het nog langer duren om te kunnen wonen. Zijn we ingestonken in de gekte of is dit het toch waard?
toon volledige bericht
Tja, je eisen zijn behoorlijk specifiek en in een stad als Utrecht betaal je dan de hoofdprijs. Ik wilde dat ooit ook, en kwam erachter dat de prijs vergeleken met omliggende plekken (Nieuwegein, Houten, Zeist etc) zoveel ongunstiger was voor slechtere huizen.

En "opkomende wijk" klinkt als reclame, daar zou ik zeker niet op afgaan. Welke wijk gaat het om?

[ Voor 76% gewijzigd door gambieter op 08-03-2024 12:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:24
Als ik mijn persoonlijke mening mag geven zou ik het ontbinden en verder kijken dan Utrecht. Voor dat geld kan je elders veel betere woningen in betere buurten kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ook hebben we een technische keuring gedaan en blijken er toch wel 5000 euro aan dingen nodig te zijn voordat we er kunnen wonen.
Wat zijn dat voor dingen dan? Klinkt mij eerder in de oren als zaken die 'nice to fix' zijn dan 'must fix'.

Voordat je er kan wonen insinueert ook dat het huis nu onbewoonbaar is :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:19

Agent47

I always close my contracts.

Leuk die nieuwe keuken, badkamer en tuin. Maar een jaren 30 huis, wat voor glas zit daar in? Wat is het energielabel? Willen jullie er lang(er) blijven wonen of na 5-10 jaar weer weg?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:43
Tja. Op basis wat wil je ontbinden? Zit je nog in je bedenktijd van tekenen?
Maar een huis kopen is emotie.
Het bod dat we deden was €67.000 boven de vraagprijs in een volksbuurt. Dit gedaan omdat we echt graag de woning willen hebben.
Je wilt het echt graag. Je bent tegen de suggestie van je aankoopmakelaar ingegaan (die wilde <500k bieden) om het huis te krijgen. Dan doet het nu even pijn, maar dat krijg je als je iets graag wilt in Utrecht.

Trouwens, 5k euro om dingen te fiksen is.. niet zo veel. Vloertjes vernieuwen en verven en wat ander cosmetisch grut, en je hebt dat al.

Taxatiewaarde is allemaal een wassen neus en vriendjespolitiek in mijn ervaring.

Wel benieuwd welk huis het nu is. Op basis van je tekst heb ik een shortlist van 11 huizen

[ Voor 35% gewijzigd door Nat-Water op 08-03-2024 12:26 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Je weet dat je die 5000 euro jaarlijks moet sparen voor onderhoud van je woning? En zéker een oud huis van 95 jaar.

vuistregel is 0,8-1% vd woningwaarde die je nodig hebt om je woning in goede conditie te houden. Dus als je nu schrikt van 5k aan kosten, koop dat ajb een nieuwe woning.

Een huis van 95 jaar oud: nieuw dak, isolatie, mogelijk nieuwe vloer, kozijnen, schilder- en houtwerk. Andere verduurzaming, FUNDERINGSPROBLEMEN! Etc.

Jaren dertig klinkt top, en is superhip, maar is alles behalve dat.
offtopic:
wél karakteristiek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wil je er wonen?

Kan je die 67k missen?

Is het antwoord op allebei ja, simpel verhaal. Zo niet, tja..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Tja, wat is nou nog gek? Stel; je hebt plannen om kinderen te krijgen in aankomend jaar bijvoorbeeld, dan heb je gewoon een huis nodig. Kan de markt nog zo gek zijn, als het in je huidige woning niet uit te houden is ben je genoodzaakt om in deze markt een huis te kopen.

Alleen hier gaat het om een oude woning. Als je na intrekken nog 30k nog moet verbouwen, omdat bijv. fundering, kozijnen of dak niet goed is. Dan ga je het aankomende tijd krap krijgen. Bij een jonge woning loop je veel minder risico. Ik ben overigens ook geen fan van volksbuurten. Ik ben zelf opgegroeid in een volksbuurt en ik ben blij dat ik er weg ben.

Uiteindelijke moet je de lasten kunnen dragen. Moet je elke dag leven op brood en pindakaas met water? Dan raad ik dit ten sterkste af. Risico is te groot en het is het allemaal niet waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Monkeydancer op 08-03-2024 12:38 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

5K is peanuts als woningeigenaar. Als je lang (meer dan een jaar) op reis kunt gaan, en een huis van 540K kunt betalen, dan moet je 5K uit je losse sok kunnen schudden.

Jaren 30 huizen zijn hip, mensen kopen nostalgie. Of 540K teveel is kan niemand je vertellen. Maar als je "toch wel 5000 euro" noemt, dan zou ik me eerder zorgen maken over je spaarpot. Want 5K is niets in deze markt.

Geen idee wat voor punten dat zijn, maar jullie lijken me luxepaardjes. (niet als belediging bedoeld, meer als constatering). Er zitten een nieuwe badkamer én nieuwe keuken in, je woont op 15 min van het centrum, en dan zouden er voor 5K nog wat dingen moeten gebeuren voordat je erin kunt wonen? Er ligt nog geen visgraat in, en er zit nog geen zwarte stalen deur in? ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:08
Ik vind die 5k aan kosten nou niet heel schokkend om in een huis te steken. Zeker niet na het bedrag waarvoor je het aangekocht hebt.

Het bedrag in het algemeen daar schrik ik toch wel van. Vooral wat Agent47 hierboven zegt lijkt me erg belangrijk.

Voor dit soort bedragen kan je flinke woningen aanschaffingen in andere buurten/gebieden vinden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Blijkbaar was wat korte termijn dopamine (reis) belangrijker dan het op een rijtje krijgen van een van de meest fundamentele zaken in het leven: woonruimte.

Topictstarter heeft nu een paar dagen de tijd om in de hoge drukpan het hele mentale proces to doorlopen wat het betekent om je (financieel) te binden aan een huis.

Wat het huis kost doet er feitelijk minder toe. Bakken met geld ben je voor woonruimte sowieso kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:24
Ik neem aan dat ontbinden in deze fase ook kosten met zich meebrengt? Reken je dit ook mee?

Verder zijn de prijzen van 5 jaar terug natuurlijk niet relevant meer. De prijzen zijn omhoog geschoten, dat lijkt me duidelijk. Dat betekent niet dat dat huis nu nog steeds 2ton minder waard is, ongeacht de staat aan de binnenkant.

Vraag advies aan de aankoopmakelaar en wees dit keer niet zo stronteigenwijs ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je bent waarschijnlijk in de val gelopen door meer dan 500k te betalen voor een huis dat elders hoogstwaarschijnlijk niet eens de 3 ton zou bereiken, puur op basis van objectieve waarneming van het huis zelf.

Naar mijn mening heb je nog meer pech gehad door het uiterste van je hypotheek te benutten, met de gedachte "We kunnen het qua hypotheek betalen, maar dit is echt het maximum dat we kunnen veroorloven", en nu al problemen te zien bij een relatief kleine investering van 5000 euro.

Is de prijs van het huis een probleem? Niet per se. Uiteindelijk, als je tevreden bent en je thuis voelt, is dat geen issue. Zelfs als de financiële waarde van je huis zou dalen, zolang je tevreden bent en je de hypotheek kunt blijven betalen, is er niets aan de hand.

Aan de andere kant hebben wij destijds onze verwachtingen bijgesteld en een huis in een andere stad gekocht. Ik heb nu een vrijstaand huis met een groot stuk grond, voor een ton minder dan wat jij hebt betaald. Bovendien is de waarde van het huis in de afgelopen 4 jaar ook nog eens met zo'n 50-100k gestegen.

Dit is echter een persoonlijke afweging die je moet maken: waar word je gelukkig van? Als je graag in de buurt van het centrum wilt wonen, dan is dat natuurlijk de reden waarom je constant blijft werken om dat te realiseren.Vind ik het persoonlijk verstandig? Nee.. maar blijkbaar blijven mensen het doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huis
  • Laatst online: 14-03-2024
Even een update, de technische keuring is inderdaad niet het probleem qua bedrag. Het gaat om beginnende problemen in de kruipruimte en een kleine lekkage. Rest goed. Hoeft geen visgraat vloer in ;) de woning heeft niet een erg energielabel en daar valt genoeg aan te doen.

Het gaat vooral om het totale bod.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dit is toch een bekend psychologisch spijt/ angst verschijnsel:

Wikipedia: Buyer's remorse.

Punt is, als je bij het centrum van een populaire stad wilt wonen, heb je altijd veel concurrentie en vaak oudere woningen.

Of als je het negatief wilt bekijken is er ook nog: de vloek van de winnaar
Wikipedia: Winner's curse

[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 08-03-2024 12:51 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Welke buurt in Utrecht is dat dan? Tuin/geen tuin? Wat voor woning is het. Bijna alles kost ruim 5 ton in Utrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20
5,5 ton voor een huis in Utrecht is niet buitensporig als ik Funda bekijk. https://www.funda.nl/koop...lengde-hoogravenseweg-96/ Annuleren zou ik zeker niet doen, dat kost 10 procent als je buiten de 3 dagen bent.
Beide keren dat ik een huis kocht heb ik een half jaar buikpijn gehad. De eerste keer waren de huizen net extreem gestegen (30 procent). De tweede keer had ik goed ingeschat dat de prijzen 20 procent zouden dalen na mijn aankoop, maar ik wilde toch graag een eigen plek. Ze waren inderdaad na een jaar of negen 20 procent gedaald. En vervolgens verdubbelden ze.

Ga voor het gemak even uit van jaarlijks drie procent loonstijging de komende 10 jaar. De maandlasten zouden dus relatief makkelijker moeten worden. En als je er over 10 jaar nog ongeveer evenveel voor krijgt als nu heb je er hopelijk met plezier gewoond.

En vooral bij elkaar blijven, dat is voordeliger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nu ik alle documenten binnen heb zie ik dat de personen het hebben gekocht in 2019 voor 2 ton minder. En de staat van de woning (heb oude fotos gezien) is hetzelfde. Is dit dan niet een ontzettende miskoop?
Waarom bepaalt wat een ander in het verleden heeft voor iets of het een miskoop is? Dat snap ik even niet.

Daarnaast, als je het een beetje doorrekend komt dat in die vijf jaar neer op zo'n 12% aan prijsstijging per jaar. Dat is voor Utrecht toch vrij normaal?

Maar... wij kunnen er van alles van vinden. Het gaat erom wat jullie er van vinden. Zo simpel is het...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 13:40
pennywiser schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:56:
Welke buurt in Utrecht is dat dan? Tuin/geen tuin? Wat voor woning is het. Bijna alles kost ruim 5 ton in Utrecht.
Bijna alles kost 5 ton overal :+ Wij wonen in een doodnormaal rijtjeshuis in de Drechtsteden, zelfs die heeft al woz van 422k obv verouderde gegevens (wat natuurlijk goed is voor onze belastingen), maar een verkoopwaarde van 460k+.
Van mijn leven niet dat ik dat ooit zou betalen.

Dus tja, je zit in een ruk markt, maar gaat het ooit beter worden?
Zolang je niet onder water komt te staan gaat je woning mee met de golven, en zolang je volgende huis een "beter" huis is ga je er eigenlijk altijd wel op vooruit als je simpel denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

5k is niks op de totale som. Ja je kan er een deel van je nieuwe vloer mee betalen, maar in de bigger picture is het echt niks.

Verder sluit ik mij aan bij @Question Mark Wat de huidige eigenaar er voor betaald heeft doet er niet toe. Het gaat om de waarde die het vandaag heeft en blijkbaar ligt die in de buurt van wat je geboden hebt, want anders zou je het niet bieden. Toch?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18
Wij wonen ook in een jaren 30 huis in Utrecht (stad), op ca 10m fietsen van centrum. De huizen gaan hier nu voor ca 7 ton als warme broodjes. Dus dat bedrag vind ik niet zo raar, tenzij het een heel klein huis is met veel achterstallig onderhoud.

5k om zaken te fixen lijkt me erg laag? Een jaren 30 huis is bijna 100 jaar oud, ik zou eerder rekenen op 50 tot 100k de komende 2 a 3 jaar, tenzij de vorige eigenaren de boel heel goed onder handen hebben genomen.

Buurt/wijk zou ik me niet zo druk over maken, je ziet de gentrification hier overal gebeuren dus grote kans dat dat “opkomende buurt” wel enigszins op realiteit gestoeld is. (Even los van de hele gentrification discussie). Er is gewoon veel meer vraag dan aanbod in Utrecht en dat gaat niet veranderen. Kijk wel ff naar faciliteiten in de buurt, zoals winkels, parkeerplekken, speeltuinen en scholen (als er een kinderwens is).

Ik zou dus vooral naar de staat van de woning qua (achterstallig) onderhoud kijken, als die goed is dan is de prijs misschien nu wat hoog, maar trekt dat wel recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:09

-tom-562

Oliesjeik

Douweegbertje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:48:
Je bent waarschijnlijk in de val gelopen door meer dan 500k te betalen voor een huis dat elders hoogstwaarschijnlijk niet eens de 3 ton zou bereiken, puur op basis van objectieve waarneming van het huis zelf.

Naar mijn mening heb je nog meer pech gehad door het uiterste van je hypotheek te benutten, met de gedachte "We kunnen het qua hypotheek betalen, maar dit is echt het maximum dat we kunnen veroorloven", en nu al problemen te zien bij een relatief kleine investering van 5000 euro.

Is de prijs van het huis een probleem? Niet per se. Uiteindelijk, als je tevreden bent en je thuis voelt, is dat geen issue. Zelfs als de financiële waarde van je huis zou dalen, zolang je tevreden bent en je de hypotheek kunt blijven betalen, is er niets aan de hand.

Aan de andere kant hebben wij destijds onze verwachtingen bijgesteld en een huis in een andere stad gekocht. Ik heb nu een vrijstaand huis met een groot stuk grond, voor een ton minder dan wat jij hebt betaald. Bovendien is de waarde van het huis in de afgelopen 4 jaar ook nog eens met zo'n 50-100k gestegen.

Dit is echter een persoonlijke afweging die je moet maken: waar word je gelukkig van? Als je graag in de buurt van het centrum wilt wonen, dan is dat natuurlijk de reden waarom je constant blijft werken om dat te realiseren.Vind ik het persoonlijk verstandig? Nee.. maar blijkbaar blijven mensen het doen :)
toon volledige bericht
Maar dat is (en was) toch altijd zo :P Locatie bepaald voor een groot gedeelte de prijs. Hetzelfde huis in noord Groningen kost wss niet eens de helft. Verder eens met je betoog.

De enige die kan bepalen of je teveel betaald hebt ben jij zelf. Heb jij vrede met je toekomstige hypotheeklasten? Als je niet de intentie hebt om binnen een paar jaar te verhuizen maakt het in principe ook niet uit mocht je huis in waarde dalen.
En je zegt dat je het huis toekomstbestendig hebt gekocht, maar 2 slaapkamers is niet veel toch? En vind je het over 5 jaar daadwerkelijk belangrijk dat je op 15 minuten fietsen van het centrum woont? Met kinderen (als dat je toekomst is tenminste) vind ik het veel belangrijker dat ze in een rustige (veilige, groene) buurt (of straat) wonen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

Honesty

kattenneus!

Locatie is het belangrijkste, dus vlakbij hartje Utrecht snap ik wel dat dat de prijs opdrijft.
Mijn vrouw heeft ons huis vroeger ook gekocht(hartje Den Bosch) en ik dacht ook heel lang dat ze er veel te veel voor betaald heeft, inmiddels is het 2 keer zo veel waard en al 20 jaar ouder geworden.
Utrecht was 30 jaar geleden al onbetaalbaar, maar of de prijs goed is weet je nooit, alleen of het je waard is. Een oude baas zei altijd beter duur dan niet te koop. Dus liever nu iets te veel betaald dan nooit een huis kopen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Zebby schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Bijna alles kost 5 ton overal :+
Ow mijn huis ook ? :o :D

(Achterhoek nog niet overal helaas maar ik woon hier lang genoeg nu :) Of bedoel je overal als in overal in de Randstad? Verder inderdaad eens.)

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 08-03-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Vergelijken met 2019 lijkt me echt zinloos, er zijn nog maar weinig huizen die je voor de prijs van 2019 kan kopen.. Zolang je weet dat je niet in de financiële problemen komt, gewoon lekker gaan wonen en genieten in je nieuwe aanwinst.

[ Voor 15% gewijzigd door M@cer op 08-03-2024 13:28 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:10
2019 stegen de prijzen al, de jaren er op ging het nog harder. Dat de vorige eigenaar er minder voor betaald heeft is dus logisch. Daar moet je echt niet naar kijken. Of zie je het als investering en heb je twijfels over je investering omdat een ander er blijkbaar al 2 ton op heeft gepakt die jij nu moet betalen?
Wij hebben ook net een nieuw huis gekocht, ik had mij zorgen gemaakt als ik minder had betaald dan degene van wie ik het koop aangezien ze het in 2019 hebben aangekocht.

Het is jullie besluit en jullie gevoel, de aankoopmakelaar geeft advies vanuit kennis over de markt en dient dat zonder zijn gevoel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 20:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

...Het bod dat we deden was €67.000 boven de vraagprijs in een volksbuurt. Dit gedaan omdat we echt graag de woning willen hebben. Eerst waren we ontzettend blij toen we hem hadden maar nu komen toch de twijfels.. Wat we niet hadden gezien is dat het huis al "hoog" in de markt stond voor de m2 prijs.

..
Het enige wat je teveel betaald hebt is het verschil tussen de jou en de tweede bieder.
Of het verschil tussen de prijs die je er nu voor betaald en waarvoor je het huis verkoopt wanneer je er uit gaat.

Maar zo lang je er fijn in kunt wonen, boeit dat ook niet, scheelt een paar euro in de maand.

Je kan natuurlijk terug naar de verkoper met de technische keuring onder de arm.
Of alsnog kiezen om opnieuw je geluk te proberen op de woningmarkt.

Wel grappig, om de andere kant te zien, wij zijn ook een aantal keren flink overboden en vroegen ons af, wie doet zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik weet nog in 2018 prijzen vlogen omhoog ik bood 360 op een appartement en de buurman daar had precies hetzelfde gekocht voor 320 een jaar eerder. Mensen schrokken zich wild 40k meer(!) in een jaar knettergek dat je dat koopt. Ze gaan nu weg voor over de 600 dus ja aan de prijzen van het verleden heb je niet zoveel nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik denk dat je je er bij neer moet leggen dat je met die prijs misschien niet de beste deal voor dat huis heb gekregen.
Je bent echter niet opgelicht, en hè! je hebt een huis weten te bemachtigen, dat is ook niet voor iedereen weggelegd!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Spijt, nou zet het dan gelijk maar weer te koop
Je krijg je geld zo weer terug
En dan succes met zoeken
Ik hoor wel vaker verhalen van 35,45 of 60 overgeboden
Alle waar heeft z’n prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 16:26
Een huis is waard, wat jij het waard vindt. Als je het huis minder waard vindt nu je weet wat een ander er ooit voor betaald heeft, dan heb je er gewoon niet goed over nagedacht toen je een bod uitbracht.

Daarnaast is 5k aan onderhoud (wat waarschijnlijk niet allemaal accuut is) natuurlijk peanuts.

Tip als je nog op een ander huis gaat bieden: je kunt de vorige verkoopprijs gewoon opvragen bij het Kadaster.

[ Voor 15% gewijzigd door Hondjeee op 08-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Probeer het feitelijk te maken. Wat is de gemiddelde prijs per vierkante meter in die buurt en hoe groot is het huis waar je op geboden hebt? Afhankelijk van de staat van het huis en andere bijzonderheden kan de prijs dan nog wat hoger of lager worden. Dat zou je grofweg een realistische prijs voor de woning moeten geven.

Dat het huis in 2019 goedkoper was is irrelevante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:37
Tja die 5k extra negeer ik maar even, want dat gaat nergens over vind ik. Los daarvan hebben wij ook teveel betaalt. Soms vind ik dat wel jammer, maar anderzijds willen wij er 30 jaar wonen en dan maakt het allemaal niets meer uit. Het belangrijkste is dat wij er lekker wonen voor een bepaalde maandlast en dat is het mij waard. Je zult vast wel een keer een betere deal vinden, maar die gevoelens probeer ik zelf gewoon te parkeren. Je kunt op voorhand nooit het beste scenario uitkiezen.

Worst-case gooi je een hoop geld weg, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Gewoon blij zijn met wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Voor mij is het simpel, als je het kunt betalen en het huis bevalt je dan zit je goed. Mits je niet koopt om geld te verdienen binnen een paar jaar. Als je koopt voor de langere termijn (15+ jaar) en netjes aflost dan geloof ik niet dat je ooit met een probleem zal komen te zitten. Huizen zijn op de lange termijn altijd meer waard geworden, niet enkel door schaarste maar ook door bijvoorbeeld inflatie.

Niemand weet de echte waarde van een huis, het is simpelweg wat de gek ervoor geeft. Bij aankoop voelt het vaak of je teveel hebt betaald en na een paar jaar lach je erom. Voorbeeld, ik kocht mijn huidige woning begin 2017 en moest toen echt slikken voor wat het koste (rond de 275k). Nu zijn we 7 jaar verder en ligt de waarde ergens rond de 500k. Geen idee waar we over 7 of 14 jaar staan, maar ik verwacht niet dat het ooit nog richting die 275k gaat (tenzij je de boel laat verrotten natuurlijk, ik heb het over een normale situatie).

Als je hier wil wonen en je kan het betalen, ga ervoor! Spijt moet je hebben van dingen die je gedaan hebt, niet die je niet gedaan hebt. En angst is een slechte raadgever.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Opkomende wijk in <15min fietsen, met een jaren '30 woning? Zal Zuilen zijn.

NB: als het huis getaxeerd wordt op ongeveer het bedrag dat je geboden hebt, is dat het blijkbaar waard ja. Is de WOZ-waarde vergelijkbaar met je bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Tja, Utrecht is gewoon gekkenwerk.
Alles draait om
- Tuin
- m2's

Als jij voor dat geld een redelijke woning hebt gekocht waar je de komende jaren voor uit mee kan zeg ik: gefeliciteerd. 5k bouwkundig is peanuts. Het is veel geld, maar niet teveel twijfelen.
Ik ben overigens als Utrechter (Hoograven) wel benieuwd waar, of welk huis. Geeft wat meer context of je zorgen terecht zijn of niet...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:41
Die €200k die de vorige bewoners gaan verdienen voelt natuurlijk niet prettig, maar bekijk het eens vanaf hun situatie: Zij kopen ook een ander huis, meestal is dat een iets groter huis in een iets betere buurt (je wil er immers op vooruit gaan). De afgelopen jaren zijn huizen extreem in prijs gestegen, dus het huis dat zij nu kopen is ook met €100-150k gestegen. Jullie hebben een vrij extreem bod gedaan, maar als ze in Utrecht blijven wonen hebben zij dat ook moeten doen. Van die €200k blijft dus niet zoveel over, ondanks dat het op papier een heel groot bedrag lijkt. De enige manier om geld te verdienen in de woningmarkt is verhuizen naar een regio waar huizen veel goedkoper zijn, dan kom je al snel in Friesland of Zuid-Limburg uit. Als je in de buurt van de Randstad blijft zijn huizen overal duur, dus enige winst die je zelf behaalt hebt ben je direct ook weer kwijt aan je volgende huis.

Als jij je huis in de toekomst verkoopt heb je winst of verlies. Dat is niet zo relevant, want het huis dat je daarna koopt is net zo hard gestegen of gedaald. Netto verlies je dus niks (maar ook geen winst). Dat plaatje veranderd als je uit elkaar gaat, want dan moet je ineens van 1 huis naar 2 huizen. Als huizen dan een ton in waarde gestegen zijn, hebben jullie samen dus 2 ton extra nodig. Maar als huizen een ton in waarde gedaald zijn, hebben jullie beiden een prima startpunt om een volgend huis te zoeken. Pas als je door schuift naar een huurhuis, meestal als je met pensioen bent, komt het geld uit het huis beschikbaar voor andere dingen. Je koopt nu je eerste huis, dus waarschijnlijk begint je pensioen pas nadat je hypotheek afgelost is. Belangrijkste vraag voor nu is: Wil je de hypotheek betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Tja je kan ook altijd doorstromen. Dat je een huis koopt betekend niet dat je er de rest van je leven erin gaat wonen. Quality of life telt ook mee, zolang je het financieel kan dragen. Maar je hebt dan de aankomende jaren een beter dak boven je hoofd.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang er nog geen (voorlopig) koopcontract getekend is, kun je er altijd nog onderuit. :) Staar je niet teveel blind op de eerdere prijzen, de markt is nu totaal anders en helemaal overspannen, waardoor de prijzen veel hoger liggen dan 2019.

Als ik kijk naar mijn eigen appartement (Amersfoort), dan is de waarde van het huis ten opzichte van toen ik de woning kocht (in 2013) zelfs meer dan verdubbeld.

[ Voor 69% gewijzigd door CH4OS op 08-03-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

orf schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:11:
Hoe lang wil je er wonen? Als dat voor lange tijd is, dan boeit de prijs voor nu niet.
Je gaat natuurlijk niet bewust teveel betalen alleen om dat ergens lange tijd gaat wonen
M@cer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:27:
Vergelijken met 2019 lijkt me echt zinloos, er zijn nog maar weinig huizen die je voor de prijs van 2019 kan kopen.. Zolang je weet dat je niet in de financiële problemen komt, gewoon lekker gaan wonen en genieten in je nieuwe aanwinst.
Ja maar er is bij de TS 200.000 bijgekomen op een totale prijs van nu om en nabij de 550k.. Dat betekent dat de vorige eigenaar ongeveer 350k heeft betaald in 2019. Dat vind ik een meer dan forse stijging.. Dat is niet alleen inflatie en gekte, er moet dan ook iets structureels aan het huis verbeterd zijn om die stijging te rechtvaardigen.
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:44:
Die €200k die de vorige bewoners gaan verdienen voelt natuurlijk niet prettig, maar bekijk het eens vanaf hun situatie: Zij kopen ook een ander huis, meestal is dat een iets groter huis in een iets betere buurt (je wil er immers op vooruit gaan). De afgelopen jaren zijn huizen extreem in prijs gestegen, dus het huis dat zij nu kopen is ook met €100-150k gestegen. Jullie hebben een vrij extreem bod gedaan, maar als ze in Utrecht blijven wonen hebben zij dat ook moeten doen. Van die €200k blijft dus niet zoveel over, ondanks dat het op papier een heel groot bedrag lijkt. De enige manier om geld te verdienen in de woningmarkt is verhuizen naar een regio waar huizen veel goedkoper zijn, dan kom je al snel in Friesland of Zuid-Limburg uit. Als je in de buurt van de Randstad blijft zijn huizen overal duur, dus enige winst die je zelf behaalt hebt ben je direct ook weer kwijt aan je volgende huis.
Lekker belangrijk wat de verkopers gaan doen. Als ze in Schubbekutteveen gaan wonen geven ze je ook geen korting. Dit zou nooit een argument moeten zijn.

Ik vind dat er erg makkelijk over de vraag van de TS heengegaan wordt. Ik denk inderdaad dat hij wel een beetje teveel betaald heeft, uit de weinige gegevens die ik zie. Die prijs die de vorige eigenaar betaald heeft had je trouwens met 1 sms kunnen opvragen..

Dat gezegd hebbende is dat ook weer geen grote ramp en onder water kom je niet zo gauw meer met een hypotheek met verplichte aflossing. Maar 20k of 50k teveel is 20k of 50k teveel.. En dat is toch zonde...

En last but not least; Wat wil je er nog aan doen? Gedane zaken nemen geen keer?

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
FreakNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ja maar er is bij de TS 200.000 bijgekomen op een totale prijs van nu om en nabij de 550k.. Dat betekent dat de vorige eigenaar ongeveer 350k heeft betaald in 2019. Dat vind ik een meer dan forse stijging.. Dat is niet alleen inflatie en gekte, er moet dan ook iets structureels aan het huis verbeterd zijn om die stijging te rechtvaardigen.
Als ik zie hoe de WOZ waarde van mijn huis sinds 2019 gestegen is, dan is dat ook bijna 2 ton (394 naar 585).. En dat is een Vinex woning in Purmerend. En het verschil in de echte verkoopwaarde op vergelijkbare huizen is nog groter.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 08-03-2024 13:59 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Nee, dat is in vier jaar tijd 12% waardestijging per jaar. Voor de regio Utrecht niet ongewoon.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Zenomyscus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:39:
Tja die 5k extra negeer ik maar even, want dat gaat nergens over vind ik. Los daarvan hebben wij ook teveel betaalt. Soms vind ik dat wel jammer, maar anderzijds willen wij er 30 jaar wonen en dan maakt het allemaal niets meer uit. Het belangrijkste is dat wij er lekker wonen voor een bepaalde maandlast en dat is het mij waard. Je zult vast wel een keer een betere deal vinden, maar die gevoelens probeer ik zelf gewoon te parkeren. Je kunt op voorhand nooit het beste scenario uitkiezen.

Worst-case gooi je een hoop geld weg, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Gewoon blij zijn met wat je hebt.
Dan moet het wel heel erg worst-worst-worst-worst-case lopen. Als je een huis koopt, er minstens 30 jaar in woont en het in 30 jaar netjes afbetaald dan ga je nooit de mist in. Al verkoop je het dan voor 100 euro, dat is nog steeds 100 euro winst. Wonen is nooit gratis, alternatief is huren en dan weet je zeker dat je na die 30 jaar 0 euro hebt.

Het grootste risico loop je ongeveer in de eerste 10 jaar, daarna zit je in de lange termijn van de markt en is verlies maken bijna onmogelijk zonder het huis echt te laten verrotten. In die eerste 10 jaar kan de markt wel erg schommelen en als je dan net moet verkopen dan is het wel een ding. Maar stel dat dat gebeurd, dan ga je in het ergste geval een paar jaar de WSNP in en is alles daarna weer schoongeveegd. En dat kan je mogelijk ook nog deels dichttimmeren met iets als NHG (indien mogelijk).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Question Mark schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Nee, dat is in vier jaar tijd 12% waardestijging per jaar. Voor de regio Utrecht niet ongewoon.
Je hebt gelijk. Ik heb de gekte wat onderschat.

Bij mij is er van pijldatum 1-1-2019 tm pijldatum 1-1-2023 ook 15 procent per jaar bijgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:41
[...]
Lekker belangrijk wat de verkopers gaan doen. Als ze in Schubbekutteveen gaan wonen geven ze je ook geen korting. Dit zou nooit een argument moeten zijn.
Mijn punt is vooral dat de verkopers niet zoveel keuze hebben. Zelfs al zouden ze niet het maximale eruit willen persen, als ze ergens in de buurt willen wonen kunnen ze eigenlijk niet anders dan ook €100-150k meer vragen dan ze er zelf voor betaald hebben. Het zou natuurlijk stom zijn om er niet het maximale uit te persen, maar je kunt het de verkoper ook niet echt kwalijk nemen dat de prijzen gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Er zijn eigenlijk maar 3 vragen echt interessant

Kun je het betalen
wil je het betalen
wil je verder zoeken met alle risico's die daar bij horen.

Kan het beter/goedkoper? Vast, maar wanneer. En wat als de prijzen alleen maar stijgen in de tussentijd?

Ja het kan ook dalen, en daar kun je op gokken. Maar je moet dan wel accepteren dat je dan misschien definitief naast grijpt als dat toch niet gebeurd en naar een minder huis op zoek moet wat je dan wel weer kunt betalen.

Huizen hebben geen heel objectieve waarde. Je moet gewoon onderzoek doen door naar veel huizen in de directe omgeving te kijken die in die periode te koop staan en die verkocht zijn. Vervolgens baseer ja daar je eigen waardegevoel aan. "Wow die is goedkoop gegaan. Ik had daar wel meer voor over gehad." en ook "echt hebben ze daar zoveel voor betaald, die zijn gek."
Jij hebt meer voor huis A over, en iemand anders voor huis B.

Je moet mijns inziens dus gewoon laten gaan of anderen het te duur of goedkoop vinden. Bekijk een huis en bepaal voor jezelf van wat jij het waard vindt en ga dan gewoon verder zonder om te kijken naar de prijzen van andere huizen. Je hebt je huis, je had dat bedrag er voor over en kon dat betalen en ga nu gewoon genieten.
Bedenk je je voor het tekenen van het contract (of de bedenktijd), niks mis mee. Dan zoek je verder. Maar door echt te zoeken of je misschien net wat meer geboden hebt dan noodzakelijk maak je je het echt onnodig moeilijk.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Niet om belerend over te komen, maar was een koop van een (te) duur huis nu echt wat nodig was om te komen tot de vragen die je jezelf moet stellen VOORDAT je een huis koopt?

Kijk of je het huis deze prijs waard vind. Je antwoord was ja, want je hebt het bedrag er immers grif voor geboden.

Waarom zouden deze zelfde stenen dat bedrag nu dan opeens niet meer waard zijn?

Heel eerlijk: wij huren nog steeds en dat wordt ieder jaar duurder en duurder. Bij kopen weet je wat je kwijt bent totdat de hypotheek is afgelost. Maar heb je nog wel te maken met onderhoud en tegenvallers.

Maar eerlijk gezegd: als we ons droomhuis tegengekomen waren, hadden wij ook grif durven overbieden om het te pakken te krijgen. Is het een plek waar je je erg thuis voelt en in een plek/locatie die je heel erg wilt, waarom dan ontevreden zijn?

Het huis is waard wat jij het waard vind. Dus na je bod weet je wat jij het waard vind.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

"Wat de gek er voor geeft"
Gefeliciteerd, je bent de gek :)

Over 20 jaar weet je of je het goede hebt gedaan. Maar historisch gezien is het altijd beter een huis te hebben dan te huren. Dus tot over 20 jaar :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Da's te kort door de bocht.

De twijfel van TS kan heel goed terecht zijn. Ook ik ben benieuwd over welke wijk/straat we het hebben. Ik zie een Fundalink van de Verlengde Hoogravenseweg voorbijkomen. Het maakt m.i. nogal wat uit of je het deel ten noorden of ten zuiden van 't Goylaan bedoelt bijvoorbeeld.
Het verschil is dan niet zozeer wat TS een huis daar waard zou vinden, maar of je het huis uberhaupt kwijtraakt wanneer je in economisch mindere tijden zou moeten verhuizen.

Een huis dat iedereen zou willen moet je nu fors overbieden op een forse vraagprijs maar raak je ook in een slechte periode voor een goede prijs kwijt. Maar er zijn heel veel huizen die nu voor boven de vraagprijs weggaan die je in een slechte periode aan de straatstenen niet kwijtraakt.

Heb twee huizen in Utrecht gehad. Eerste heb ik 13 jaar in gewoond, vond ik een prachtige woning (penthouse, grootdakterras, veel ramen) en heb ik uiteindelijk voor 1k meer verkocht dan waar ik m 13 jaar daarvoor gekocht had. Dat was in 2013, huizencrisis maximaal toen. 1 bieder gehad slechts.

Op datzelfde moment kocht ik een woning daar slechts een paar straten vandaan. Moest veel aan gebeuren. Oud huis, verwaarloosd. Maar wel erg interessant, want charmant, tuin, schuur, mogelijkheden en behoorlijk uniek. En dat is wat veel mensen willen, want 2 open dagen, gesloten bieding, boven de vraagprijs geboden maar uiteindelijk wel gewonnen. Dus toppunt crisis, huizenprijzen op dieptepunt maar wel moeten overbieden (en ja, er waren meer biedingen ruim boven de vraagprijs).

Woning na 5 jaar weer verkocht tegen de hoofdprijs uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Zonder adres durf ik niets te zeggen over in hoeverre het wel of niet een goede koop is. Als je iets meer 'cijfers' wilt zien dan raad ik je aan om voor 10 euro een maandje abonnement op "Walter Living" te nemen. Dan kan je alle koopsommen (dus de werkelijke verkoopprijzen) van afgelopen jaar in je beoogde wijk (inclusief m2-vermelding en overbieding of onderbieding) terugzien. Wel met een kleine vertraging want huizen die afgelopen 2 maanden verkocht zijn zullen er misschien nog niet op staan) maar het geeft je veel meer inzicht dan blind staren op vraagprijzen op funda of hear-say en/of wensdenken van makelaars en kennissen.

Via bovenstaande kun je dan jouw huis 'spiegelen' aan de cijfers en inschatten of het bedrag wat je hebt betaald enigszins marktconform is.

Wat je niet kun doen met cijfers is inschatten of het je waard is. Dat hangt van veel meer variabelen af, zoals hoe graag je in de stad wilt blijven wonen, hoeveel marge je hebt met financien (hoe snel spaar je weer geld bij), hoe lang je er wilt blijven wonen, et cetera.

Succes!

PS: Grote kans overigens dat als je het huis níet neemt er over 4 weken iemand anders mee vandoor gaat voor dezelfde prijs en jij komende maanden niets beters meer vindt of 'er niet tussenkomt' voor het bedrag wat je nu ook uitgaf. Er wordt alweer flink overgeboden inmiddels en verwachting is voor dit jaar 6-8% stijging (vanuit oa ING). Dus laat je niet gek maken en als je financieel solide voor staat en voorlopig niet weg hoeft volg dan je gevoel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 08-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:00

toon volledige bericht
Als eerste jij en jouw partner moeten er de komende jaren wonen. Trek je niks aan van verkopende makelaars (krijgen betaald als ze het verkocht krijgen) en een aankopende makelaars (krijgen betaald als jij koopt) die zullen je vooral nudgen in hun voordeel. Voelt het nu al niet goed ontbindt dan vooral

Is dit een woning voor de lange termijn, wil je er graag wonen en is de enige twijfel de aankoopprijs dan zou ik me hier niet zo druk om maken. Je hebt nu de woning, je hoeft de komende jaren niet meer te huren. En je gaat hoe dan ook de woning aflossen dus over 10 jaar staat er nog maar 5 ton.

Een belangrijke vraag die ik mij zou stellen in jouw situatie is of je wilt wonen in een volkswijk voor 2000pm.

Leuke praatjes over een upcoming wijk is misschien interessant voor een vastgoedbelegger maar jij wilt gewoon lekker wonen en dit gaat nu eenmaal lastiger in een volkswijk dan in een villa wijk (been-there-done-that). Geluidsoverlast, veiligheid en aarden in de buurt. Dit kan erg tegenvallen. Mogelijk is dit ook de reden van verkoop ...

Ten slot, Je hebt 70k overboden en geeft aan dat de bewoners het voor 190k minder hebben gekocht 3 jaar geleden. Wanneer je overbieden eraf haalt zie je 120k verschil. Zelf vind ik dat niet heel extreem, de salarissen zijn fors gestegen en Utrecht is één van de meest aantrekkelijke plekken om te wonen in NL qua werkgelegenheid.

[ Voor 5% gewijzigd door r.e.s op 08-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

m-vw schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:11:
5k is niks op de totale som. Ja je kan er een deel van je nieuwe vloer mee betalen, maar in de bigger picture is het echt niks.
Het is niks als je een huis koopt, maar als je het in de supermarkt moet betalen of als je auto voor 5000 euro aan onkosten heeft is het veel geld. Ik heb 5000 euro van mijn huis afgepingeld toevallig bij de koop, niet zo veel maar easiest money I ever made en meer durfde ik ook niet omdat ik het huis ook niet mis wilde lopen.

In het geval van TS zou ik er niks meer mee doen. Aan elk huis moeten wel dingen gebeuren, of het moet nieuwbouw zijn maar dan moet je een tuin, terras oprit aanleggen dus dan moeten er ook dingen gebeuren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:49
Het bod dat we deden was €67.000 boven de vraagprijs in een volksbuurt. Dit gedaan omdat we echt graag de woning willen hebben. Eerst waren we ontzettend blij toen we hem hadden maar nu komen toch de twijfels.. Wat we niet hadden gezien is dat het huis al "hoog" in de markt stond voor de m2 prijs.

Nu ik alle documenten binnen heb zie ik dat de personen het hebben gekocht in 2019 voor 2 ton minder. En de staat van de woning (heb oude fotos gezien) is hetzelfde. Is dit dan niet een ontzettende miskoop?
Zoek de wozwaarde van het huis eens op, dan zul je zien dat die ook hard is gestegen. Mijn huis in Utrecht staat nu op 6 ton, dat was in 2019 ruim 2 ton minder. Dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Vraag of je in de volksbuurt wilt wonen is doorslaggevender en dat moet je eerst ervaren. De ene buurt is de andere niet en veel hangt af van de mate waarin je je er thuis voelt en contact hebt met anderen. Wat weet je van de buurt? Welk gevoel krijg je als je er rondloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Toke_gt schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Zoek de wozwaarde van het huis eens op, dan zul je zien dat die ook hard is gestegen. Mijn huis in Utrecht staat nu op 6 ton, dat was in 2019 ruim 2 ton minder. Dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Vraag of je in de volksbuurt wilt wonen is doorslaggevender en dat moet je eerst ervaren. De ene buurt is de andere niet en veel hangt af van de mate waarin je je er thuis voelt en contact hebt met anderen. Wat weet je van de buurt? Welk gevoel krijg je als je er rondloopt?
Overall is er de afgelopen jaren een enorme stijging geweest, klopt. Maar detail: de WOZ is afgelopen jaar in Utrecht op veel plekken omlaag gegaan. (dus peildatum 2023 tov peildatum 2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:09
@Huis Ik zou
1. ontbinden. Waarom? Huis is veel te duur voor wat je krijgt. Je hebt je jaarlijkse kosten zoals WOZ, huurwaardebijtellingen, aflossing, rente, onderhoud, verduurzamen, etc. Hier hoort een flink inkomen bij dat elk jaar nog wel wat mag stijgen.
2. Niet ontbinden. Zet je over alle zorgen heen, over 40 jaar, misschien al wel over 20 jaar, zal er iemand zijn die er een miljoen voor wil neertellen. Dan denk je: ach, die vijf en een halve ton was maar een schijntje, blij dat ik het gedaan heb.

En nu serieus: Was het emotie toen je tekende of was dat een - op dat moment - rationeel besluit? Zijn je eisen om binnen een kwartier op de fiets in het centrum te staan rationeel of mag dat ook - bijvoorbeeld - met de sneltram zijn? Zie je jezelf over 10 jaar nog steeds heen en weer naar de stad fietsen? Heb je een auto (parkeren, mogelijk toekomstig voetgangersgebied). En gaat het gevoel van ruimte en grootsheid van de wereld je na die reis niet beperken als je op die 1 vierkante kilometer gaat wonen werken, en ontspannen? Zijn je eisen de eisen van vandaag of voor de langere termijn en denkt je partner daar net zo over?

Zonder emotie een huis kopen doe je als belegger, niet als bewoner. Ga voor waar je je goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 15:36
Stijging kan Wel kloppen. Eerste link op Google. Huis 2019 328k is 40% gestegen in Feb 2024 naar 459k. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53gqT6QEazMVQ85LYn-Su8UHv0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EElIoTsMvkkxfz4cqsOt5XaW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 08:37
Twijfels hebben over 2 ton overwaarde in 4 jaar maar in hetzelfde verhaal 67.000 euro overbieden

Als je dat ziet staan weet je gelijk waar die overwaarde vandaan komt; laag aanbod, hoge vraag en mensen met (teveel) geld.

Kun je aan mee doen en over 5 jaar ook een ton winst hebben en er om lachen of uit een soort princiepen zeggen dat het belachelijk is en over 5 jaar nog steeds moeten huren want het wordt er niet beter op (mits een goede crisis maar dan krijg je geen geld om het überhaupt te betalen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste is niet noodzakelijkerwijs waar. Ik ben midden in de kredietcrisis en het staartje daarvan “gewoon” van 2200 naar 3800 bruto gegaan en heb daardoor midden in de dip voor een spotprijs (175k) een woning kunnen kopen die nu een WOZ heeft van 400k. Marktwaarde zal nog hoger liggen.

Maar ik ben uitzondering. Zo’n crisis als dat zie ik niet zo snel meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wees blij, je hebt 5 ton redelijk inflatiebestendig vastgezet.

Over een paar jaar vreet die inflatie je schuld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 08:37
FreakNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:37:
Dat laatste is niet noodzakelijkerwijs waar. Ik ben midden in de kredietcrisis en het staartje daarvan “gewoon” van 2200 naar 3800 bruto gegaan en heb daardoor midden in de dip voor een spotprijs (175k) een woning kunnen kopen die nu een WOZ heeft van 400k. Marktwaarde zal nog hoger liggen.

Maar ik ben uitzondering. Zo’n crisis als dat zie ik niet zo snel meer gebeuren.
Ik kan ook niet klagen, vlak voor de credietcrisis huis gekocht en die ruime overwaarde op de top van de gekte gestopt in een nieuwbouw die we vlak voor de COVID crisis gekocht hadden

“Never let a good crisis go to waste” 8)

Maar de kredietcrisis zorgde wel voor een rem op wat mensen konden lenen ondanks dat de marktwaarde naar beneden ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
Er valt wel wat over te zeggen. Kom je uit een woning en koop je dit huis met een bult overwaarde, dan is het weer heel anders. Als je de max hypotheek hebt genomen en ook de hoofdprijs hebt betaald, ja dan zijn je vragen en twijfels reëel.

Maar ja, wat kun je anders in deze tijd. Kopen zonder overbieden ga je niet lukken. Je wensen zijn fors, je weet dat je daar de hoofdprijs gaat betalen. Eigenlijk wel verwonderlijk dat je dan achteraf zo gaat twijfelen.

Je hebt weinig mogelijkheden dan de hoofdprijs betalen in die wijken van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Laatst online: 05-05 23:08
Moeilijke positie. Heb je al getekend?
Ik heb hetzelfde gehad in 2022 in Utrecht. Ik voelde me onder druk gezet met inschrijven.
Had ik ‘t huis, geen goed gevoel en me teruggetrokken. 2 weken later kocht ik een ander huis waar ik echt direct verliefd op was.

Dus als je je er niet goed bij voelt of je voelt je onder druk gezet kan ik me voorstellen dat je twijfelt.

Kanttekening als je je terugtrekt en dat is een beetje de gekte; ik dacht in t voorjaar 2022 dat ik op de top kocht, alleen is ‘t inmiddels 6% gestegen in waarde en heb enkel wat schilderwerk gedaan. Daarbij staat je maandlast vast. Dus als je ‘t prima betalen kan, voelt ‘t fijner maar als je een huisje in zuilen of hoograven koopt voor dat geld zul je ‘t moeilijker kwijt raken bij een evt daling op de markt/crisis/scheiding. Maar alles centrum en rondom is eigenlijk een no-brainer. (A1/A2 gebied)

Edit: je moet je er echt goed bij voelen anders gaat ‘t altijd knagen. Het is echt een enorme bak geld er komt zat te koop, ok aanbod is wat minder maar nog steeds zo 1000 stuks in Utrecht. Vooral voor je budget zou je wat moeten kunnen vinden.

My 2 cents

[ Voor 24% gewijzigd door Paralize_nl op 08-03-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 21:57

Ook hebben we een technische keuring gedaan en blijken er toch wel 5000 euro aan dingen nodig te zijn voordat we er kunnen wonen. Wat moeten we doen?
minder dan 1% van de totale waarde? lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Het is niks als je een huis koopt, maar als je het in de supermarkt moet betalen of als je auto voor 5000 euro aan onkosten heeft is het veel geld. Ik heb 5000 euro van mijn huis afgepingeld toevallig bij de koop, niet zo veel maar easiest money I ever made en meer durfde ik ook niet omdat ik het huis ook niet mis wilde lopen.

In het geval van TS zou ik er niks meer mee doen. Aan elk huis moeten wel dingen gebeuren, of het moet nieuwbouw zijn maar dan moet je een tuin, terras oprit aanleggen dus dan moeten er ook dingen gebeuren.
Beetje topic maar zo waar
Het is zoveel makkelijker om 5000 te pakken van 500.000 dan bv 100x 50 euro besparing van bv maandboodschappen.

Toch laten mensen t vaak juist andersom liggen want “wat is 5k op 500.000”

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
enermax schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:02:
Stijging kan Wel kloppen. Eerste link op Google. Huis 2019 328k is 40% gestegen in Feb 2024 naar 459k. [Afbeelding]
Eerste link op Google, als je waarop zoekt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Bij mij gaan de alarmbellen af als jouw alarmbel al af gaat bij 5k terwijl je jezelf een woning van 500k aanschaft. Als ik er vanuit ga dat je m volledig moet verhypotheken is dat ‘slechts’ 2 maanden hypotheek.

Zeg eens eerlijk; ben je bang dat je een miskoop doet of ben je bang dat je de hypotheeklasten niet wilt (kan wel, anders kreeg je de hypotheek niet rond) wilt dragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Je weet pas dat je niet teveel hebt geboden als je het niet bent geworden ;)

Maar ik herken de spanning wel, die had ik ook bij mijn huis. Tegen de verkopend makelaar was mijn eerste reactie dan ook: oh shit!

Of je een goede koop hebt gedaan weet je nooit, maar als je het wil en kan betalen dan zal je er vast fijn wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:18
Als TS nu al twijfelt gewoon niet doen. Je zit er namelijk best een tijdje aan vast.

Als het idee van niet doen nog vervelender is dan wel doen. Niet omdat de woning het waard is. Maar omdat de optie van niet verhuizen zo vervelend is dat je daar dit bedrag voor wilt betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik vrees dat het gevoel iemand anders zijn jackpot te hebben gefinancierd de TS nooit meer gaat verlaten. en bij elke maandelijkse afschrijving van een astronomisch bedrag aan hypotheekkosten voor een oude hut pijn zal doen, ook al kan hij het samen met partner wel betalen.

keerzijde is om een aantal wooneisen los te moeten gaan laten voor een betere deal. en toch nog wat langer in een tijdelijke woonsituatie verkeren. hoewel je zonder kinderen een stuk flexibeler bent daarin.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Voor dat geld koop je nieuwbouw, ik zou het dan wel weten. Als je nu al twijfelt dan moet je naar je hart luisteren en het niet doen. Dat huis krijgt je aan de straatstenen niet meer kwijt voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 15:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vrijwel iedere woning in die prijsklasse is 150-200k gestegen sinds 2019, dus met een andere woning krijg je dat gevoel niet weg. Je kunt wellicht elders een betere prijs /kwaliteit (als in minder dure locatie) krijgen, maar dat huis kan net zo goed hard zakken in prijs.

Zonder funda link kan niemand er iets over zeggen en zelfs dan nog kunnen wij niet beoordelen of het een voor jou geschikte woning is.

Als je er minimaal 10 jaar kunt blijven wonen dan zou ik me niet zo druk maken. Een krap appartement kopen terwijl je een kinderwens hebt is niet zo handig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 83% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2024 06:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 22:36
Ik denk dat ik weet om welke woning het gaat. Ik heb zelf ook in deze buurt een huis gekocht en verkocht.

Mijn take away - spanning random financiën is heel logisch en ook wel te relativeren. Ik zou eerder nog een keer grondig door de wijk heen gaan lopen en er echt zijn om te voelen hoe dat is. Als je daarover twijfelt zou ik het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
De waarde van het huis klinkt prima. Je moet kijken waar je twijfels zitten, toch de wijk?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Wat heeft je aankoopmakelaar je voor de aankoop aangeraden te bieden? En wat zegt een tool als het eerder aangeraden Walter Living of Calcasa?

De vraagprijs is toch maar een getal dat iemand uit zijn duim gezogen heeft.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Thomas19903 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:43:
Ik denk dat ik weet om welke woning het gaat. Ik heb zelf ook in deze buurt een huis gekocht en verkocht.
Best knap dat je denkt te weten welk huis het betreft op basis van enkel de info "Volksbuurt" + "Eind 2023" + "2+ kamers" + "Jaren dertig" + "450-500K vraagprijs" in de op drie na grootste stad van Nederland :)

Utrecht heeft een hele rij volksbuurten (die term is nogal 'breed') waarvan een groot deel ook jaren 30, en de vraagprijs komt overeen met de gemiddelde woningprijs in de stad, dus daar wordt vrij veel van aangeboden. En vrijwel elk jaren 30 huis heeft meer dan 2 kamers.

Maar misschien heb je tussen de regels van TS nog iets gelezen wat ik over het hoofd zie ;)

Zelf woon ik ook in een (voormalig) volksbuurt en het beschreven huis zou zo maar hier in de straat kunnen staan. Maar ook in Ondiep, Hoograven, Wijk C, Rivierenbuurt, Zuilen, noem maar op. Ben wel benieuwd trouwens, dus hoop dat TS nog een update geeft als 'ie de knoop heeft doorgehakt!

[ Voor 17% gewijzigd door Valorian op 09-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralize_nl
Valorian schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Best knap dat je denkt te weten welk huis het betreft op basis van enkel de info "Volksbuurt" + "Eind 2023" + "2+ kamers" + "Jaren dertig" + "450-500K vraagprijs" in de op drie na grootste stad van Nederland :)

Utrecht heeft een hele rij volksbuurten (die term is nogal 'breed') waarvan een groot deel ook jaren 30, en de vraagprijs komt overeen met de gemiddelde woningprijs in de stad, dus daar wordt vrij veel van aangeboden. En vrijwel elk jaren 30 huis heeft meer dan 2 kamers.

Maar misschien heb je tussen de regels van TS nog iets gelezen wat ik over het hoofd zie ;)

Zelf woon ik ook in een (voormalig) volksbuurt en het beschreven huis zou zo maar hier in de straat kunnen staan. Maar ook in Ondiep, Hoograven, Wijk C, Rivierenbuurt, Zuilen, noem maar op. Ben wel benieuwd trouwens, dus hoop dat TS nog een update geeft als 'ie de knoop heeft doorgehakt!
Er staat er 1 onder bod in zuilen met badkamer en keuken uit 2019. Denk dat het die is. Mooi huis. De wijk is idd opkomend. Je zit daar kwa locatie wel ok. Wat mij betreft te ver van de stad dus je doelgroep bij evt verkoop wordt kleiner voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:24
Anekdote:

Ik heb in 2005 mijn huis gekocht voor 40k. Na de aankoop ben ik te weten gekomen dat de buren een paar maanden voor mij de vrijwel identieke woning, met iets grotere tuin, gekocht hadden voor 35k.

Dus ik had een goeie 10% meer betaald dan hen en dan nog voor 50m² grondoppervlakte minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Nu ik alle documenten binnen heb zie ik dat de personen het hebben gekocht in 2019 voor 2 ton minder. En de staat van de woning (heb oude fotos gezien) is hetzelfde. Is dit dan niet een ontzettende miskoop? Blijven we hierdoor flink in de schulden? We kunnen het wel betalen qua hypotheek maar dit was ons uiterste qua wat we kunnen betalen.
Belangrijkste vragen zijn eigenlijk: zien jullie jezelf hier zeker 10 jaar wonen, en heb je dan ook nog geld voor onderhoud en liefst wat extra aflossing?

Het loont vrijwel zeker om de komende jaren je risico en maandelijkse kosten te verkleinen door de top van de hypotheek af te lossen. Aangezien je boven NHG range zit, wordt de rente die je betaalt aan je bank ook lager als je bv. onder de 95% of 90% enz. van de taxatiewaarde komt. Misschien geeft het rust om daar eens wat aan te rekenen. Als je de komende 10 jaar elk jaar bv. 1 a 2% van de aankoopsom extra kunt aflossen wat doet dat met het hypotheekbedrag, resterende som, en dus risico als je moet verkopen? Of als je dan meteen denkt, oei, 5-10k per jaar sparen naast gewoon onderhoud red ik nooit, dan is het inderdaad misschien niet het beste idee.

Overigens van taxatie gesproken: heb je al een gevalideerde taxatie, en matcht die jullie bieding?

Toch is het los van dat alles ook logisch dat je ook een gevoel wilt hebben over de prijs die je hebt betaald t.o.v. de markt. Er zijn best wat bronnen:
- woz waarde loket kun je zelf in rondklikken, waarde ontwikkeling van dit en vergelijkbare huizen over meerdere jaren.
- kadaster koopsommen opvragen van enkele omliggende postcodes met vergelijkbare huizen. Kost enkele euros.
- Walter Living is al genoemd.

Dat gezegd, op puur die 200k in 5 jaar, hoe bizar veel geld het ook is, moet je je niet blind staren. Wij hebben toevallig ook begin 2019 gekocht, maar in Den Bosch, en als ik nu om me heen kijk zie ik exact zulke prijsontwikkelingen t.o.v. 5 jaar terug. En dan bedoel ik letterlijk dat huizen die toen voor 250k gingen nu voor 425k op funda staan en binnen een week verkocht zijn, dus gegarandeerd niet voor minder dan die vraagprijs. Compleet absurd, maar je moet toch ergens wonen. Die situatie in het algemeen is meer iets voor in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 22:36
Valorian schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Ik zeg ook zeker niet dat ik het goed heb! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wozmro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:34:
Anekdote:

Ik heb in 2005 mijn huis gekocht voor 40k. Na de aankoop ben ik te weten gekomen dat de buren een paar maanden voor mij de vrijwel identieke woning, met iets grotere tuin, gekocht hadden voor 35k.

Dus ik had een goeie 10% meer betaald dan hen en dan nog voor 50m² grondoppervlakte minder.
Wow! In welke stad/omgeving had je anno 2005 voor 40K een huis met tuin? Of is dit buiten NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:02
Wij zitten toevallig aan de andere kant van zo'n situatie. Wij hebben een gerenoveerd jaren 30 huis te koop staan op 10 minuten loopafstand van een historisch stadscentrum. Zit tevens in dezelfde prijscategorie en is beschermd stadsgezicht (waardoor in ons geval ook je vrije uitzicht gegarandeerd blijft). De twee hoogste bieders hebben beiden afgehaakt omdat ze er niet van konden slapen. Dat ze er twee weken over konden nadenken was blijkbaar niet genoeg, pas na het bieden kwam de twijfel...

Is even balen voor ons, maar wij hebben de tijd. Huizen in deze wijk komen amper beschikbaar en worden alleen maar duurder. De enige verliezers zijn dus degenen die heel graag zo'n woning willen, en hem om die reden voorbij laten gaan. Tenzij de markt volledig instort, maar dat lijkt me sterk met het gigantische woningtekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:24
Valorian schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Wow! In welke stad/omgeving had je anno 2005 voor 40K een huis met tuin? Of is dit buiten NL?
Is in Vlaanderen, geen al te dure regio en een woning met veel werk aan. Is ook al weer bijna 20j geleden.

Het was gewoon even een anekdote om de relativiteit van woningprijzen aan te tonen en het spel van vraag/aanbod, onderhandelen,...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:02
Huis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:49:
Even een update, de technische keuring is inderdaad niet het probleem qua bedrag. Het gaat om beginnende problemen in de kruipruimte en een kleine lekkage. Rest goed. Hoeft geen visgraat vloer in ;) de woning heeft niet een erg energielabel en daar valt genoeg aan te doen.

Het gaat vooral om het totale bod.
voor wat het waard is, wij zitten in dezelfde situatie waar we een debiel bedrag hebben betaald voor het huis waar we wonen in vergelijking met de rest van de wijk. Af en toe denk ik er aan terug en baal ik een beetje, maar goed wonen moet je toch en we hebben nu in ieder geval een huis. Kan niet altijd 6 gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
@Huis ben wel benieuwd of je nog in je wettelijke bedenktijd van 3 dagen zit en zo ja, of je je bedacht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:24
Uit interesse: welke wijk in Utrecht wordt tegenwoordig 'opkomend' bedoeld? Zuilen/Ondiep? Of inmiddels ook al Overvecht?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
pelt schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:15:
Uit interesse: welke wijk in Utrecht wordt tegenwoordig 'opkomend' bedoeld? Zuilen/Ondiep? Of inmiddels ook al Overvecht?
Elke wijk is opkomend gezien de gemiddelde prijs van een woning binnen een straal van 30km rondom Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op basis van CBS en kadaster is er in Utrecht voor tussenwoningen een stijging van 41% geweest in de gestelde periode. Daarmee kom je van 350.000 naar 493.000. Alles daarboven is 'teveel' betaald. Uiteraard heb je nog de delta erop om het te kunnen kopen en dus te overbieden.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Alles is al wel gezegd, maar zag met de nieuwste WOZ waarde dat mijn woning in Apeldoorn (geen opkomende wijk of iets) in twee jaar tijd ook van 403.000 (1-1-2021) naar 503.000 (1-1-2023) is gegaan. Vorig jaar zijn in de buurt soortgelijke huizen voor rond de 600k weg gegaan en onze woning is per januari 2024 mede daardoor ook getaxeerd op 585.000. het is gewoon bizar wat de prijzen de laatste jaren doen. Jouw situatie lijkt me echt niet uitzonderlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door coazter op 13-03-2024 13:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 22:38
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:32:
Ik weet nog in 2018 prijzen vlogen omhoog ik bood 360 op een appartement en de buurman daar had precies hetzelfde gekocht voor 320 een jaar eerder. Mensen schrokken zich wild 40k meer(!) in een jaar knettergek dat je dat koopt. Ze gaan nu weg voor over de 600 dus ja aan de prijzen van het verleden heb je niet zoveel nu.
Wij hebben in 2010 geboden op een huis wat 180.000 euro als vraagprijs had.
Vond iedereen idioot veel geld voor een huis wat ooit 90.000 gulden gekost heeft.

in 2013 heeft mijn zwager een huis in die straat gekocht voor 314.000 euro, wat we belachelijk veel vonden.
In 2014/15 heeft mijn andere zwager ook een huis in diezelfde straat gekocht voor 346.000 euro

En vorig jaar in 2023 heeft mijn broer eenzelfde huis voor ~600.000 euro gekocht.
Ben je 13 jaar verder.

Wij hebben in 2010 een jaren 30 tweekapper gekocht voor 220.000 euro (vergelijkbare gingen toen voor 450k, maar dit huis was uitgebrand.
Voor 1.5 ton aan verbouwd in 2 jaar tijd, en later nog 80k, ik denk dat we gebakken zitten.
Niet dat ik het wil verkopen, maar de marktwaarde zou nu zomaar meer dan 8 ton kunnen wezen.
Maar dat is fictief geld, en daar koop je niks voor.

Stel je huis zakt in prijs, en je zou je 50K kwijt raken als je zou verkopen, dan verkoop je toch niet.
Wacht je een jaar, of hooguit 3, en dan is er niks aan de hand.

Prijzen zakken niet, er is hooguit af en toe een dipje van een paar tiental duizend euro.
Dat veert ook weer net zo hard op. (Na de zomer was er nog een dip in de prijzen)
Maar tonnen zakken, nee.

Statistisch is een eigen huis de beste investering die je kunt doen.
Niet voor niets stoppen rijke mensen hun geld in bakstenen.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 13-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 14:00
Het is voor mensen die al een huis hebben daarom ook de bedoeling dat het lekker schaars blijft! Vooral niet meer bouwen dan blijven de prijzen hoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:09
FRANQ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:52:
[...]
Wij hebben in 2010 een jaren 30 tweekapper gekocht voor 220.000 euro (vergelijkbare gingen toen voor 450k, maar dit huis was uitgebrand.
Voor 1.5 ton aan verbouwd in 2 jaar tijd, en later nog 80k, ik denk dat we gebakken zitten.
Mooie woordspeling....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paralize_nl
En? Blij dat je ‘m gekocht hebt of hebben jullie je toch teruggetrokken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
interessante vraag voor de devvers :). Hier off-topic

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 18-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03

pietje63

RTFM

Begrijpelijke zorgen. Wat zijn je alternatieven?
- negeer winst van een vorige eigenaar
- ik neem aan dat je financieringsvoorbehoud hebt? Dan zul je taxatie nodig hebben. Taxatie voor aankoopprijs is niet zo moeilijk (want het huis is waard wat een gek er voor geeft). Redelijke insteek is nmm het volgende: taxatie voor financiering laten doen, de taxateur zo min mogelijk info geven over jouw bod. Als de taxatie te veel afwijkt dat je de financiering niet kunt krijgen, dan kan dit een gezonde reden zijn om van de koop af te willen zien
- wat wil je zelf? Wat zou je er van vinden als iemand anders het huis voor EUR 15K minder krijgt dan jullie bod?
- zoals gezegd: hoe lang wil je er wonen / wat vind je van de te verwachten maandlasten?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
10 dagen later; en woon je eral? :)

of is het huis weer beschikbaar gekomen voor de volgende koper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dit topic is inmiddels al helemaal beantwoord, maar ik had een tijdje geleden dezelfde vraag en had er wat cijfers aan gehangen.

Als je in 2019 €1000 had, is dit momenteel effectief nog maar €616 waard. We hebben een significante koopkracht daling gehad, zeker in 2022 met 10% stijging van de CPI.

Als het huis in 2019 350k was, is het helemaal niet zo gek dat je er nu 550k voor betaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzODCgz5ZmYy2ebsQHThkjQL3Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IsSpWnbIdvSKa5bL5Ke4l7eh.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 18-03-2024 15:54 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.