Ventileren jaren 30 huis na volledige isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D007
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01 13:52
Mijn partner en ik hebben zeer recent een huis gekocht en staan aan het begin van een behoorlijke verbouwing
.
Het huis stamt uit de jaren dertig en er moet nog veel gebeuren. We zijn van plan om de woning zo goed als mogelijk te isoleren, dat wil zeggen vloer-, muur- en dakisolatie. Ook vervangen we alle oude ramen = kozijnen met HR ++.

Na het isoleren willen we de woning nogsteeds goed geventileerd wordt. Onze keuze zit momenteel tussen het kiezen voor natuurlijke ventilatie (gewoon hier en daar ramen openzetten, wat we op onze huidige plek realistisch gezien niet vaak doen + de ventilatieroosters op ramen) of voor de warmte terugwin ventilatie, welke voorkeur heeft.

De vraag is echter "is het het waard?". We hebben een aannemer (voor enkele structurele veranderingen in het huis) die zegt dat het misschien niet de moeite waard is in zo'n oud huis omdat het niet zo luchtdicht is.
We willen er echter zeker van zijn dat we geen vochtproblemen krijgen en dat we een goede luchtstroom hebben.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Ik zou het meteen doen.
Je krijgt veel meer controle over de lucht in je huis - bijvoorbeeld als er gedouched of gekookt wordt. Bedenk dat dat vocht letterlijk nergens heen kan.

Het huis heeft nu misschien nog kieren maar je gaat wel bezig om die te dichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
WTW en triple glas kunnen gewoon uit als je toch ingrijpend gaat verbouwen.
Ramen open zetten is om te spuien, niet om te ventileren. Niemand zet zijn ramen 24/7 open. Ademen doe je wel 24/7.
raamroosters leveren tochtproblemen.
triple glas met roosters is al helemaal onzin natuurlijk.

Alles wat je nu bespaart aan energieverlies van de schil van je huis hoef je straks niet meer voor te stoken. Als je dan nog een keer een warmtepomp wilt installeren hoeft die ook niet zo groot te zijn.

Gewoon aanpakken als je er nu de mogelijkheid voor hebt!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 12:21
Dat ligt er een beetje aan of je met isoleren ook alles dampdicht maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04
die zegt dat het misschien niet de moeite waard is in zo'n oud huis omdat het niet zo luchtdicht is.
Je isoleert toch? Weet je zeker dat je deze aannemer wilt :P
barry86 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:21:
Dampopen isoleren maakt het nog niet ventilerend.

[ Voor 55% gewijzigd door Makkelijk op 07-03-2024 13:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
barry86 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:21:
Ik zou toch niet hopen dat je verwacht al het vocht in huis kwijt te raken door dampopen isolatie in je huis. Dat heeft met de vochthuishouding van de constructie te maken, niet met de ventilatie in je huis. Een nacht slapen in een slaapkamer zonder ventilatie en het vocht staat gewoon op je ramen in een dampopen geisoleerd huis.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2024 13:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
P5ycho schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:15:
.Niemand zet zijn ramen 24/7 open.
Mijn slaapkamerraam staat (uitgezonderd bij vorst in de nacht ) altijd open.
Mijn keukenraam inmiddels overdag als ik van huis ben ook en straks als de temperatuur wat hoger wordt ook weer permanent open.
Geen betere ventilatie dan natuurlijke ventilatie is mij altijd geleerd en het voelt ook nog eens altijd beter aan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 10:09
Ad de Jong schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Mijn keukenraam inmiddels overdag als ik van huis ben ook en straks als de temperatuur wat hoger wordt ook weer permanent open.
Geen betere ventilatie dan natuurlijke ventilatie is mij altijd geleerd en het voelt ook nog eens altijd beter aan.
Hier idem. Er staan altijd wel een aantal ramen op kiepstand open. Ideaal is het echter niet altijd, vooral niet als het vriest.

WTW is wellicht beter, het is wel even de vraag hoe dit “weggewerkt” kan worden in de woning.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
[...]
Dat weet ik niet hoor, permanente inblaas bied veel meer garantie op verse lucht dan iets heel wind-afhankelijks. Bij mij staat altijd een raam in de woonkamer open, maar zonder wind ventileert dit de keuken niet die aan de andere kant van de kamer zit.

Desalniettemin kun je beter een raampje open gooien dan niks hebben. Maar ik weet zeker dat balansventilatie of decentrale ventilatie je een stuk meer verse lucht geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
[...]

Jouw ventilatie is dus afhankelijk van buitentemperatuur. Bij vorst slaap je in een ongeventileerde ruimte. Bij kou is je keuken slecht geventileerd. Dan is mijn punt toch duidelijk? :)
Dan hebben we het nog niet eens gehad over afhankelijkheid van wind. Blaast de wind hard op je raam, dan ventileer je teveel. Zonde van de energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
D007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:52:
De vraag is echter "is het het waard?". We hebben een aannemer (voor enkele structurele veranderingen in het huis) die zegt dat het misschien niet de moeite waard is in zo'n oud huis omdat het niet zo luchtdicht is.
We willen er echter zeker van zijn dat we geen vochtproblemen krijgen en dat we een goede luchtstroom hebben.
Ik heb niet zo'n rigoureuze verbouwing gedaan in mijn vorige woning, maar wel de gehele begane grond gerenoveerd, aangebouwd etc. Volgens de aannemer was HR++ voldoende, want een oud huis. Maar man wat had ik daar liever een paar K meer aan betaald om triple glas te pakken. Tuin op het noorde, lichtstraat erin, veel glas. En werd me toch een partij warm in de zomer.

Nu een nieuw huis (1976) waarin ook nog veel op de kluslijst staat. Maar dingen die ik iig ga doen:
  • Alles triple glas met aluminium kozijnen
    Geen roosters
  • Aanleg WTW systeem (Type D)
    Hoe ik het ga doen, nog geen idee. Puzzelen hoe je de buizen overal krijgt zonder een enorm verlaagd plafond is nog even een zoektocht.
  • Alles zo goed als lucht dicht proberen te maken
  • Vloer opbouw:
    Zand - Beton - Isolatie - Cementdekvloer met vloerverwarming
  • Nadenken over zonwering buiten

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
opzich heeft de aannemer deels gelijk

jaren 30 is zo lek als een mandje, maarrrr je gaat de grootste lek punten (glas, kozijnen, ramen, dak en vloer waarschijnlijk allemaal aanpakken en zijn mits het goed gedaan wordt die lek punten nog maar minimaal.

Daarnaast hoeft een huis niet lucht dicht te zijn voor een werkende wtw unit wel is het zo dat het beter werkt in een nagenoeg lucht dicht huis. financieel is het eigenlijk niet terug te verdienen dat komt doordat we vaak best bewust omgaan met bv verwarming boven en hierdoor is het verlies van C gewoon kleiner dan in de meeste vergelijk berekeningen. sommige mensen willen graag frisse lucht voelen en andere willen juist helemaal geen koude lucht voelen. als ik heel eerlijk ben is dat je afweging, comfort. want financieel is Type D + wtw meestal niet terug te verdienen. zelf ben ik het in mijn eigen huis ook aan het aan;leggen in een oude woning en financieel was bij mij niet de overweging. het centraal kunnen filteren en geen koude luchtstromen meer in huis wel.

Wat je nog zou kunnen overwegen is woonkamer+ keuken decentraal wtw en de rest van het huis type c . (moet je wel de tussendeur dicht houden :) .

Waarschijnlijk is triple in verhouding slechts enkele stuivers duurder, dat zou ik wel doen.
ik heb zelf overal HR++(+) enkele draaidelen past triple niet mooi en ik heb enkele ruiten die zeer moeilijk berijkbaar zijn en we vanwegen het gewicht gekozen voor HR++ De rest heeft HR +++ ik denk dat je van minder spijt krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
Gdzr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:33:
[...]
  • Aanleg WTW systeem (Type D)
    Hoe ik het ga doen, nog geen idee. Puzzelen hoe je de buizen overal krijgt zonder een enorm verlaagd plafond is nog even een zoektocht.
Vergelijkbaar probleem. Zit nu te kijken of hier wat tussen zit voor mij
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
P5ycho schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Jouw ventilatie is dus afhankelijk van buitentemperatuur. Bij vorst slaap je in een ongeventileerde ruimte. Bij kou is je keuken slecht geventileerd. Dan is mijn punt toch duidelijk? :)
Dan hebben we het nog niet eens gehad over afhankelijkheid van wind. Blaast de wind hard op je raam, dan ventileer je teveel. Zonde van de energie.
Zeker heb je hier en daar een punt, sinds een goed jaar (eindelijk) ook een mechanische ventilatie wat ook te merken is.
In de winter inderdaad de ramen gesloten maar alle deuren open zodat de slaapkamer niet afgesloten is.
Neemt niet weg dat er tussen de gordijnen en het enkel glas op die momenten aardig vochtig is jammer genoeg.
Daarom zsm de raam open zodra het kan.
In een andere kamer kan jammer genoeg geen raam open maar daar wel een ventilatierooster wat in 10 jaar nog nooit dicht is geweest.
Raam open is hier ook de kiepstand, en indien gewenst gewoon open.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
twain4me schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:35:
opzich heeft de aannemer deels gelijk
Het is geen roestend oud barrel dat binnenkort afgeschreven gaat worden en het investeren niet meer waard is. Een jaren 30 huis kan nog heel lang mee. De vraag is of je dat wilt doen met 125% vaste lasten tov. een huis gebouwd volgens het huidige bouwbesluit, of 300%.
Wat je nog zou kunnen overwegen is woonkamer+ keuken decentraal wtw en de rest van het huis type c . (moet je wel de tussendeur dicht houden :) .
Als je het voor elkaar krijgt om wel afvoerpunten in de keuken aan te leggen dan wordt een WTW met overflow via de overloop en hal al heel snel interessanter dan decentraal ventileren op de benedenverdieping.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een terugwin ventilatie neemt ook elektriciteit, een raam openzetten niet. Die elektriciteit kun je dan weer gebruiken in een warmtepomp oid.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
digifun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:57:
Een terugwin ventilatie neemt ook elektriciteit, een raam openzetten niet. Die elektriciteit kun je dan weer gebruiken in een warmtepomp oid.
Heb je ook berekend hoeveel het kost versus wat die warmtepomp je aan warmte oplevert of zeg je maar iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
digifun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:57:
Mijn WTW neemt 25W, terwijl hij thermisch tussen de 500 en 1500W terugwint. Ik denk dat dat wel uit kan. ;)
De warmtepomp kan met die 25W thermisch zo'n 100W leveren.

Edit:
Actuele cijfers:
WTW gebruikt elektrisch 25W
WTW bespaart thermisch 800W
als mijn warmtepomp een COP van 4 heeft, dan 800W thermisch = 200W electrisch

Ik bespaar op het moment dus netto 200-25=175W aan electrische energie die ik anders kwijt was aan extra verwarmen via de warmtepomp.

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Makkelijk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Heb je ook berekend hoeveel het kost versus wat die warmtepomp je aan warmte oplevert of zeg je maar iets?
Ik zie wel eens wat cijfers in DEI voorbij komen bv van de Inventum Ecolution.
P5ycho schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Mijn WTW neemt 25W, terwijl hij thermisch tussen de 500 en 1500W terugwint. Ik denk dat dat wel uit kan. ;)
De warmtepomp kan met die 25W thermisch zo'n 100W leveren.

Edit:
Actuele cijfers:
WTW gebruikt elektrisch 25W
WTW bespaart thermisch 800W
als mijn warmtepomp een COP van 4 heeft, dan 800W thermisch = 200W electrisch

Ik bespaar op het moment dus netto 200-25=175W aan electrische energie die ik anders kwijt was aan extra verwarmen via de warmtepomp.
Doe eens een linkje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een linkje naar waar? Ik heb dit net afgelezen van mijn eigen WTW unit (Zehnder Q450 ERV). Die ventileert op het moment met 180m3/h.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Als ik zo google en wat ik recent ook in Dei voorbij zag komen dan is een 450 kWh verbruik per jaar een redelijk gemiddeld verbruik voor een wtw installatie..

450 kWh is het halve jaarlijkse energie verbruik van een 4 kw airco voor verwarmen en dat is een hoop warmte. Hoe energie efficient is zo'n wtw dan? Plus nog een keer de toren hoge installatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Mijn WTW was stuk en had alleen inblaas voor een aantal weken. Naast dat het klimaat in huis niet zo comfortabel was door de inblaas van koude lucht had ik ook een hoger gasverbruik.

Nu ga ik het niet allemaal narekenen met warmte dagen. Maar ik schat in dat ik 1-2 kuub extra gas per dag heb gebruikt. Dat is mijn huis ongeveer 33%. (Huis met 160 m2 vloeroppervlakte uit 2009.)

Dus zeg 10-15 kWh aan warmte vanuit gas. WTW heeft normaal gesproken 1 kWh verbruikt op 24 hr.

Maar als je dat vergelijkt met lekker alles dicht en af en toe een raampje open voor ventilatie ben je denk ik verkeerd bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
digifun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:52:
Als ik zo google en wat ik recent ook in Dei voorbij zag komen dan is een 450 kWh verbruik per jaar een redelijk gemiddeld verbruik voor een wtw installatie..
Onze oude unit uit 2008 gebruikte 110W, de nieuwe ~25W. Dat is 219kWh per jaar. Een goed kanalenstelsel zorgt voor weinig weerstand en daarmee lage kosten.
450 kWh is het halve jaarlijkse energie verbruik van een 4 kw airco voor verwarmen en dat is een hoop warmte. Hoe energie efficient is zo'n wtw dan? Plus nog een keer de toren hoge installatie kosten.
Dat heb ik je net voorgerekend. Even teruglezen :)
Edit: je mag zelf kiezen of je liever meer energie verbruikt in een l/l warmtepomp of bespaart met een WTW natuurlijk. Op het moment is het rendement van mijn WTW echter veel hoger dan een airco. Voor de 25W die ik er in stop behoud ik 800W aan thermische energie. Dat is een factor 8 meer rendement dan een airco met COP=4 kan leveren. COP = 32 dus.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
ik en mijn vrouw zijn superblij met onze wtw in onze 150 jaar oude woning. geen koude tocht, geen koude rooster bij de ramen, geen herrie, super binnenklimaat.
Was echt wel een k klus om aan te leggen maar de moeite waard.
Waar we hr++ geplaatst hebben zou ik nu triple glas plaatsen. dat maakt echt nog wel wat uit op de comfortfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
[...]

Dan is het tijd dat je wat nieuws leert.

Natuurlijk ventilatie heb je alleen als je een opening in je huis hebt en er buiten wind waait.Is de opening toevallig dicht? Geen ventilatie.
Is er geen wind? Geen ventilatie.

Waardeloos dus, je wilt de hoeveelheid lucht die je ververst zelf kunnen bepalen en dat doe je met een goe ventilatiesysteem. Een ventilatiesysteem kun je best combineren met een open raam als je dat lekker vind voelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
Als je ingrijpend gaat verbouwen altijd WTW aanleggen.
In ieder geval het buizen stelsel en de ventielen. Dan kun je altijd nog nadenken of je op zolder een unit installeert.

Kan voor een paar honderd euro.

Achteraf die buizen leggen gaat je niet lukken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:46
Hier in een jaren 30 woning achteraf een WTW aangelegd. Veruit het meest irritante was het plaatsen van de meters 'flexibele' buizen door gaten die ik in het plafond had gemaakt. En deze later weer afwerken.

Als het plafond open ligt, zeker de buizen plaatsen. Die buizen kosten het geld niet (zeker ten opzichte van een verbouwing) en je bent je zelf later dankbaar dat je het gedaan hebt. Misschien gelijk mooie stucable ventielen ipv plastic kapjes, maar dat is persoonlijk.

Uiteindelijk erg blij met het resultaat. De eerste winter waarbij er geen druppel vocht meer aan de binnenkant van de ramen zit. CO2 waardes rond de 800, geen koude tocht meer en geen lawaai van buiten.

Wat de uiteindelijke besparing is weet ik niet. Het is leuk om het verschil te zien tussen de temperatuur buiten en de tempratuur van de schone lucht die binnenkomt. Maar hoeveel kuub gas het scheelt....geen idee. In het verleden ventileerde we gewoon veel te weinig om het goed te vergelijken.

Het is wel duidelijk merkbaar dat het comfort is toegenomen en dat was mijn voornaamste reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:28
Ranja3000 Hoe heb jij het aangepakt om een legplan te maken en het aantal ventielen etc te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Kees85 we hebben daar een topic voor:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

@D007 leef je nog? We horen niets van je in je eigen topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Voordeel van jaren dertig is wel dat je vrijwel zeker houten vloeren hebt. Als je de boel toch open hebt is het vaak relatief makkelijk daar een ventilatiesysteem in aan te leggen, zonder dat plafons verlaagd hoeven. En de verticale stukken kunnen waarschijnlijk nog wel ergens door een bestaande inbouwkast of koof erbij. Relatief eenvoudig, vergeleken met beton, want blijft een berg werk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:46
Kees85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:45:
Ranja3000 Hoe heb jij het aangepakt om een legplan te maken en het aantal ventielen etc te bepalen?
Ik had het voordeel dat de vorige bewoners al mechanische ventilatie hadden aangelegd toen ze gingen verbouwen.

Bij de startpost van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2046242 staat veel info.

Ik had te maken met bepaalde beperkingen. Ik heb gewerkt met buizen van 90mm, op sommige plekken was het fysiek niet mogelijk om volgens het bouwbesluit voldoende verversing te realiseren. Maar het is een huis wat sowieso niet lucht dicht is.

Mijn Wtw heeft de mogelijkheid voor een leef- en slaapzone, met co2 sensoren in alle kamers wordt de snelheid van de Wtw ventilatie bepaald. De waardes van de co2 blijven mooi laag, ook nu ik nieuwe kozijnen heb.

De meeste tijd van deze klus heb ik gehad in de voorbereiding, kijken wat mogelijk is met de kanalen. En de onzekerheid of ik het wel zou kunnen. Ik was bang dat ik plafonds voor niks open ging maken en dat ik straks tientallen meters kanalen in de kelder had liggen waar ik niks mee kon.
Achteraf viel het allemaal mee, in een paar weekenden zat alles op zijn plek. Als ik geen gebruik had gemaakt van stucable ventielen zou het nog veel sneller zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D007
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01 13:52
Dank voor alle reacties!

Het bevestigd veelal het idee wat we al hadden: als je toch al bezig bent kun je het maar meteen goed doen.

@P5ycho we volgen het topic nauwlettend en zijn ook druk bezig met het huis slopen, vandaar de verlate reactie ;)

Het voordeel van een jaren 30 woning met houten vloeren gaat voor ons helaas niet op: alles is van beton.

Dank ook voor de link naar het algemene wtw topic. Die gaan we goed doornemen, waarschijnlijk dat veel van onze huidige vragen daar worden beantwoord.

Voor degenen die wtw in het jaren 30 huis hebben ingebouwd:
- In welke range zaten de kosten ongeveer (en in welk jaar aangelegd)?
- hebben jullie de ventielen enkel vanuit het plafond laten afzuigen/toevoeren of ook vanuit een zijmuur of balk/koofje? We willen voorkomen overal het plafond te moeten verlagen maar kunnen dan niet overal aan de eis voldoen dan een ventiel minimaal 30 cm van de muur moet afzitten.
- nog nadelen aan het systeem welke jullie van tevoren niet zo hadden ingeschat? Ik lees dat men vaak klaagt over het systeem als er veel gasten zijn of dat het vochtgehalte te laag kan worden waardoor er extra luchtbevochtiging nodig is. En daarnaast het geluid natuurlijk, was dat acceptabel te krijgen?

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een ventiel hoeft niet minimaal 30cm van de muur als je het goede type kiest. Hier zitten ze boven de deuren in de slaapkamers op 5cm van het plafond. Geen problemen met geluid of stofvlekken.
Lage luchtvochtigheid is een resultaat van ventileren, niet specifiek van een wtw balansventilatie.
Het systeem wordt standaard ingericht op 1.5x de standaard bewoners, dua als je 15 man in de woonkamer hebt zitten dan red je het niet. Dat is natuurlijk met elk systeem zo.
Kijk naar een wtw unit met enthalpiewisselaar als je liever geen lage luchtvochtigheid hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 09-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:54
Nadat we hier (kleine rijtjeswoning uit 1957) hadden geïsoleerd en waren over gegaan op airco voor verwarming, bleek dat we een probleem hadden met de ventilatie. Een nieuw aangeschafte co2-meter ivm gezondheidsklachten sloeg geregeld alarm.
Na de isolatie (oa spouwmuur en vloer) bleek de natuurlijke ventilatie niet voldoende om de co2 in de woonkamer laag te houden.

We gebruik(t)en altijd natuurlijke ventilatie, (open ramen en raamroosters). De koude tocht die dat kan veroorzaken werd eerder teniet gedaan door de opstijgende warme lucht van de radiatoren onder de ramen.
Toen de radiatoren weg waren voelden we koude tocht in de winter, vooral bij erg koud weer. In de zomer bleek nog vrij veel warmte binnen te komen door de roosters.

Om verschillende redenen hebben we niet voor centrale balansventilatie met wtw gekozen. Om toch een goed klimaat te krijgen hier, hebben we gekozen voor decentrale co2-gestuurde ventilatie met wtw, een climarad sensa v2x.
Nadelen wat mij betreft; het was erg duur en wanneer het hard moet werken is het erg lawaaierig. Het komt dan over het geluid van de airco heen.

Voordelen wat mij betreft; het doet precies wat het moet doen. We gebruiken het het grootste deel van het jaar in combinatie met natuurlijke ventilatie (raamroosters en evt open ramen). Dat betekent dat het maar zelden in actie hoeft te komen. Het verbruikt een minimum aan energie (bij ons rond de 1 tot 4kWh/mnd). En het heeft het ook nog een functie die tijdens warme zomernachten na inschakelen 8 uur lang automatisch koele lucht naar binnen blaast wanneer het buiten kouder is dan binnen. Ik hoef niet meer op te blijven om een raam open te zetten :)

Wanneer we nu nieuwe kozijnen zouden kiezen, zouden we weer kiezen voor kozijnen met ventilatie roosters, wij vinden het hier prettig. Maar ik kan me ook voorstellen dat in een ander huis met andere karakteristieken en bewoners met andere wensen, een centraal systeem beter past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:50
Zou wtw alleen doen als het door de verbouwing volledig kan worden weggewerkt. Qua geld haal je het er nooit uit, maar qua comfort is het wel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:44
Ik ben momenteel bezig met een wtw aan het aanleggen in mijn jaren 30 huis, of wat er nog van over is... 3 kwart gesloopt en weer opnieuw opgebouwd.
Ik zou heel goed nadenken hoe je het gaat aanleggen qua buizen trace. Ik heb zelf bijvoorbeeld hele dikke muren gemaakt oo de bovenverdieping zodat alle buizen van zolder naar beneden kunnen zonder koof.
Nog een puntje wat betreft triple glas: als je triple glas neemt betaal je 9% btw op het glas en het kozijn. Met exact hetzelfde kozijn en dan het beste dubbel glas betaal je 9% btw op het glas maar 21% op het kozijn... Rare regel maar daar kwam mijn aannemer destijds mee. Onder de streep is het triple glas daarom amper duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Johan Bogle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:53:
Zou wtw alleen doen als het door de verbouwing volledig kan worden weggewerkt. Qua geld haal je het er nooit uit, maar qua comfort is het wel erg prettig.
Qua geld haal je het er wel uit als je vergelijkt met aanleg van een systeem C mechanische ventilatie. Over een periode van 15 jaar bespaar je je een hoop stookkosten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
P5ycho schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Qua geld haal je het er wel uit als je vergelijkt met aanleg van een systeem C mechanische ventilatie. Over een periode van 15 jaar bespaar je je een hoop stookkosten namelijk.
Ligt ook aan de individuele situatie denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:50
P5ycho schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Kost je bij een oud huis achteraf netjes inbouwen zo 15 tot 20k. Dat verdien je echt niet zomaar terug. Denk dat je de besparing overschat of de kosten onderschat. Comfort verder wel met je eens hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je zelf niet handig bent en blind bij een aannemer tekent zal het dat wel kosten ja. Als je een beetje handig bent en goed advies inwint kan het ook voor veel minder.
Ik ben nog geen 5k kwijt. Betonnen vloeren, verlaagde plafonds, spiro buis, premium wtw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:41
Wat ik nog niet lees: als je in je verbouwing ook de keuken onder handen neemt, een recirculatiekap blaast geen lucht naar buiten, kookdampen blijven daardoor behoorlijk in huis aanwezig. Ik zou zelf met de kennis van nu wel wtw realiseren in mijn 30erjaren huis. Een vol verjaardagsfeestje met storm buiten en dan een raampje open? Niet optimaal, vind ik. En inmiddels ben ik wel met domotica aan de gang, wtw past daar ook beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Jailhouse schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:37:
Wat ik nog niet lees: als je in je verbouwing ook de keuken onder handen neemt, een recirculatiekap blaast geen lucht naar buiten, kookdampen blijven daardoor behoorlijk in huis aanwezig. Ik zou zelf met de kennis van nu wel wtw realiseren in mijn 30erjaren huis. Een vol verjaardagsfeestje met storm buiten en dan een raampje open? Niet optimaal, vind ik. En inmiddels ben ik wel met domotica aan de gang, wtw past daar ook beter in.
Is je omschrijving bewust zo kort gekozen?
Je hebt het over wtw, je bedoelt voor ventilatie neem ik aan? Wtw is niet meer dan een eigenschap.
En bedoel je dan centrale of decentrale ventilatie met wtw?

Ik kan van alles gaan invullen maar het kan helpen in de communicatie als je iets duidelijker bent denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Wtw staat in de volksmond synoniem voor balansventilatie met warmteterugwinning. Dat is ook prima op te maken uit de context. Niet te moeilijk doen. (8>

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:10:
Wtw staat in de volksmond synoniem voor balansventilatie met warmteterugwinning. Dat is ook prima op te maken uit de context. Niet te moeilijk doen. (8>
Wtw is warmteterugwinning, niet balansventilatie met wtw. Ook niet in de volksmond.

Wij hebben ook wtw maar geen balansventilatie of centrale ventilatie.

Het is slordige communicatie die uitnodigt tot verkeerde conclusies.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 10-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De context van dit topic is ventilatie. Daar hoeven we niet over de discussieren lijkt me. Dat jij een andere vorm van warmteterugwinnig hebt en daar nu over begint maakt het onduidelijk voor mij. Je legt het verschil ook niet uit namelijk. Heb je een wtw doucheafvoerbuis? Heb je een wtw ventilatie SWW boiler? Who knows. Deze onduidelijkheid hadden we helemaal niet gehad als je er niet over begonnen was. Het is ook helemaal niet nuttig voor de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:35:
De context van dit topic is ventilatie. Daar hoeven we niet over de discussieren lijkt me. Dat jij een andere vorm van warmteterugwinnig hebt en daar nu over begint maakt het onduidelijk voor mij. Je legt het verschil ook niet uit namelijk. Heb je een wtw doucheafvoerbuis? Heb je een wtw ventilatie SWW boiler? Who knows. Deze onduidelijkheid hadden we helemaal niet gehad als je er niet over begonnen was. Het is ook helemaal niet nuttig voor de topicstarter.
Nee. Ik heb het ook over ventilatie. Ik heb ventilatie met warmteterugwinning. Maar decentrale, en dus ook geen balansventilatie.

Dus zo duidelijk was het blijkbaar niet binnen de context van ventilatie.

Onze eigen ventilatie had ik al genoemd in een eerdere reactie. Gezien de verdere context vond ik het niet nodig dat nog eens te benoemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 10-03-2024 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Decentrale wtw ventilatie kan natuurlijk ook in balans gebeuren.
Laat ik het hier maar bij laten dan, voegt niets toe.
Topicstarter is ook wel overtuigd inmiddels lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 20:34
Als je echt naar triple glas wil kijken en nieuwe kozijnen gaat zou ik zeker ook naar de muur kijken.

Jaren 30 heeft niet altijd overal spouw. Een muur zonder spouw heeft een lagere isolatiewaarde dan hr++ glas
Pagina: 1