Het Grote Muziek CD Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 23:32

Het Grote Muziek CD Topic

Aftrap
Worden CD's het nieuwe vinyl?

Waar het vroeger nog leuk was om vinyl te scoren op rommelmarkten, kringloopwinkels etc.. tegen redelijke prijzen, merk ik en zoals vele anderen waarschijnlijk dat het inmiddels zwart goud is geworden. Als je net die ene plaat zoekt dan zal je zien dat de prijzen behoorlijk op kunnen lopen. Persoonlijk haalt dat voor mij de lol er wel een beetje af.

Vorige week was ik in een kringloopwinkel en kon niks bijzonders vinden in de vinyl afdeling. Mijn oog viel op de schappen vol CD's en begon daartussen te snuffelen. Dat resulteerde in een stapel CD's voor €10,- voor 10 stuks. d:)b De CD's draai ik op dit moment nog in de auto maar wil binnenkort een goede CD speler op de kop tikken.

In het vinyl topic kwam verrassend naar voren dat er nog meer mensen zijn die CD's verzamelen. Leek het mij een goed idee om het hier in een aparte topic voort te zetten.

..
post wordt later nog aangevuld
..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 14:27

D_V

Ik koop eigenlijk alleen nog nieuw vinyl, en dan het liefst een gesigneerde versie en bij voorkeur via de site van de artiest zelf. Maar ik koop al een aantal jaartjes tweedehands cd's erbij. Nou moet ik zeggen dat de prijzen van cd's helaas ook al aan het stijgen zijn. De lokale kringloopwinkels vragen ook steeds meer en het aanbod wordt steeds slechter. De grootste kringloopwinkel hier in de stad wordt tegenwoordig duidelijk eerst ontdaan van de beste cd's die binnenkomen door het personeel zelf of deals met handelaren, helaas.

De meer obscure kringloopwinkeltjes willen nog weleens een complete verzameling van iemand binnenkrijgen en dan wordt het wel interessanter. Tegenwoordig speur ik marktplaats een beetje af naar mensen die hun cd verzameling wegdoen, en dan niet de collecties met de usual suspects die je bij letterlijk elke kringloopwinkel tegenkomt, maar de wat obscuurdere verzamelingen. Het leuke is vaak juist muziek te ontdekken die je nog niet kende. (en daar dan vervolgens vinyl van te willen hebben, hahaha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:19
Vorig jaar ben ik hiermee gestart. Heb een high end cd- speler gekocht, die nieuw nog wordt voorzien van een oud Philips loopwerk en laser, waarvan die onderdelen allang niet meer worden gemaakt.

Bij de kringloop iets van 40 cd's op de kop getikt voor een euro per stuk. Alles een beetje jaren 80/90 want uit die tijd kwamen de meeste cd's. Het foldertje van de V & D van toen is op deze manier snel compleet. Verder nog bij de enige fatsoenlijke cd winkel die nog over is in de provincie 30 nieuwe gekocht, variërend van muziek uit de streek tot de nieuwe albums.

Blijf het leuk vinden, eigen fysieke schijfjes te hebben en te beluisteren en de audiokwaliteit vind ik iets beter dan via de directe stream vanaf Qobuz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
Ik ben altijd CD's blijven luisteren. Heb er zo'n 700. En daar komt met enige regelmaat wat bij. Nieuw als ik de LP versie te duur vind (wat eerlijk gezegd meestal wel zo is). En veel tweedehands 80's en 90's tussendoor in de kringloopwinkel.

Ik speel de CD's op mijn Denon DVD-1940 DVD-speler die ik als transport gebruik. Hij is aangesloten via coax op een zeer goede externe DAC van Heed. Klinkt erg lekker moet ik zeggen. 8)

Ik heb ook nog een 8-tal Super Audio CD's die ik ook met de Denon kan afspelen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13
Er zijn artiesten waar ik zeker nog de CD's van koop.
Jewel (Kilcher)
Carrie Underwood
Daarnaast nog wat Youtube artiesten die ik erg goed vind. Ook tijdens optredens komen er CD's.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik ze daarna rip in FLAC om af te spelen waar ik wil.

Mijn vrouw heeft een simpele platenspeler gekocht omdat ze bij speciale edities van albums ook de plaat erbij kocht (Ed Sheeran bijvoorbeeld). Maar echt hoge kwaliteit wordt hem dan niet.

Om één of andere reden wil ik echt voor mij goede muziek ook fysiek hebben terwijl ik het nooit fysiek af zal spelen. Spotify vind ik dan weer om die reden niet prettig. Geen bezit zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53
Ik heb echt enkele weken geleden een groot deel van mijn collectie gefilterd en zo’n beetje de helft weggedaan. Ik heb momenteel nog ~200 cd’s in de kast die of een speciale betekenis of regelmatig gedraaid worden status hebben. De rest was al jaren kast vulling.

Op mijn zoeklijstje staan momenteel alleen wat cd’s die ik van bepaalde artiesten nog mis.

En af en toe blader ik eens door het aanbod op marktplaats/ kringloop en neem ik dan wat extra mee.

Maar kan ik zeggen “ik draai veel cd’s”? Nee, vrijwel altijd staat of gewoon de radio of spotify aan met muziek.

[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 06-03-2024 08:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tot september 2022 had ik geen cd verzameling in huis, er kwam via Mp een Pioneer PD-F1007 301 cd wisselaar in huis en in 2023 een 2e. Ook hier als reden dat de vinyl prijzen nergens meer over gaan en cd's nog voor een leuk bedrag te vinden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG6ccoFkkqOwG3NKMzAVniPas3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZvoSJZj8pl6QQUbAZyKwzng.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door BenEco op 06-03-2024 11:49 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 15:58

Canis Lupus

Vosbot

Bij mij (1981) is de cd-collectie sinds 2 maanden ook gestaag aan het groeien.
Jaar of 6 geleden bij verhuizing alle cd's aan vrienden weggegeven, op 20-25 dierbare na. Had alles in HQ MP3 omgezet voor afspelen op de Sonos systemen.

In 2023 kreeg ik vanuit mijn vader +/- 400 LP's, veel Blues & Rock uit jaren 60-70 (ben vernoemd naar Eric Clapton ;)). Daar een Pro-ject platenspeler voor gekocht, die op de Sonos is aangesloten.
Zelf wat nieuwe zaken bijgekocht, zowel nieuw als vanuit kringloop, maar goed vinyl is vaak minimaal €10-15 euro.

Maar de beleving van een album uit de kast pakken en die van begin tot eind luisteren vond ik zo fijn dat ik ook weer met cd's ben begonnen. Dus onder de platenspeler staat nu een Denon DCD-980 (met pitch control :+), op mijn kantoortje boven kan ik met oude DVD-ROM via MusicBee lekker luisteren (daar stonden al M-Audio monitor speakers).

Qua prijs zijn cd's ook een stuk aantrekkelijker (kringloop op dorp: 7 voor €5) en vaak via Marktplaats of Discogs.com ook voor goede prijzen te vinden (+/- €2). Afgelopen weekend een partij collectie van 350 cd's voor €150 opgehaald, voorlopig genoeg te luisteren :P

Spotify staat zeker nog wel op, maar zeker de helft minder.
Volgende uitdaging: alle cd's en lp's in Discogs.com zetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwBx6ZvL6rmN44ysEgsLpcAqgTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBTBSdjx73YFxFOvntcqp5pa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmb4NSBiBZyP5gz6hnyT6WnrKZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mb2UcPzjKTQHftEROkYDUiPX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQxlDKPH3RSqpkcdNYo6P48kV4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Zytl1vFJYTqWmQ0fLJW9ikf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 2% gewijzigd door Canis Lupus op 06-03-2024 10:41 . Reden: link naar discogs.com toegevoegd ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:57

St@m

@ Your Service

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbZp0peZ3Fi8BVnnryvWuR7-yC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RolXBeoAwV0YyurUpnx1MISn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een mooi setje staan voor de cd's. Ik koop regelmatig een cd bij de kringloop. Ik heb nog wel een lijstje met cd's die ik nog wil hebben, maar het heeft allemaal geen spoed. Als ik wil, kan ik ze zo op marktplaats kopen, maar where's the fun in that. Ik ga regelmatig de bakken door op zoek naar die ene parel :P
Gelukkig hier in de regio meerdere kringlopen waar cd's nog €1,00 of €0,50 kosten (maar €2,00 tot €4,00 kan ook)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

BenEco schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:24:
Tot september 2022 had ik geen cd verzameling in huis, er kwam via Mp een Pioneer PD-F1007 300 cd wisselaar in huis en in 2023 een 2e.
[Afbeelding]
Dat is ook een oplossing om opslagruimte voor 600 cd-hoesjes op te lossen :P

Mis je niet om langs de hoesjes te lopen om het album te zoeken waar je zin in hebt? Kan me voorstellen dat dat wat lastiger is als dit middels de cd-wisselaar moet.
(ik heb al mijn cd's ook wel als MP3, maar vind het fijner om uit de kast te selecteren dan in de Sonos app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Canis Lupus schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:17:
[...]
Dat is ook een oplossing om opslagruimte voor 600 cd-hoesjes op te lossen :P

Mis je niet om langs de hoesjes te lopen om het album te zoeken waar je zin in hebt? Kan me voorstellen dat dat wat lastiger is als dit middels de cd-wisselaar moet.
(ik heb al mijn cd's ook wel als MP3, maar vind het fijner om uit de kast te selecteren dan in de Sonos app).
Heb de foto nog even aangepast maar de 600 cd's zitten er op alfabetische volgorde in met artiest / album omschrijving.
Voor zoeken kan ik kijken op Discogs, de gehele collectie is hierin aanwezig.
Hoesjes liggen op zolder in 2 hele grote en zware dozen. :)
Ook zijn er diverse opties om favorieten en afspeellijsten toe te voegen op de Pioneer PD-F1007.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 03-05-2024 10:18 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-04 12:26
Ik heb zelf nooit vinyl verzameld, maar heb wel sinds een aantal jaar een groeiende CD verzameling. Inderdaad voornamelijk via Discogs/de kringloop en soms nieuwe CDs.

Zelf kom ik regelmatig in verschillende kringloopwinkels, maar ik moet wel zeggen dat het niet vaak voorkomt dat ik ook daadwerkelijk een CD koop. Het aanbod valt mij vaak tegen. Met CD spelers, speakers, en dat soort spul kom ik vaker thuis (te vaak :P ).

Ik heb het topic in ieder geval opgeslagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik collect al een paar jaar CDs. Ik rip ze naar uncompressed bestanden welke op een server gaan en daarna via Astiga een soort subsonic-based prive-spotify vullen. Ik koop dus eigenlijk ook alles wat ik luister, wat erg breed is. Daarna gaan de CDs mooi in de kast. Inmiddels staat de teller hier op bijna 400 CDs aldus mijn Discogs account, dus het valt nog mee. Maar ik heb niet heel veel plek meer in m'n kast, en een grotere komt er pas als we een huis kunnen kopen, wat hopelijk volgend jaar ergens is. Als hij voor die tijd vol is, moet ik ff kijken wat ik ga doen.

Kwa kopen verschilt het tussen nieuw kopen (zowel in de winkel hier als import voor buitenlandse artiesten) als 2e hands (zowel via Marktplaats, Discogs als de lokale platenzaak). Prijzen die ik zo ver heb betaald verschillen van een euro tot paar tientjes, waarbij hogere prijzen vaak voor zeldzamere CDs of speciale edities.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Tot september 2022 had ik geen cd verzameling in huis, er kwam via Mp een Pioneer PD-F1007 301 cd wisselaar in huis en in 2023 een 2e. Ook hier als reden dat de vinyl prijzen nergens meer over gaan en cd's nog voor een leuk bedrag te vinden zijn.

[Afbeelding]
Oh zulke heb ik ook nog gehad. 1x een Sony 51 en een 200 wisselaar. Weggedaan omdat ze beiden net iets te vaak alles helemaal opnieuw gingen indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:12
Cambionn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:06:
Ik collect al een paar jaar CDs. Ik rip ze naar uncompressed bestanden welke op een server gaan en daarna via Astiga een soort subsonic-based prive-spotify vullen. Ik koop dus eigenlijk ook alles wat ik luister, wat erg breed is. Daarna gaan de CDs mooi in de kast. Inmiddels staat de teller hier op bijna 400 CDs aldus mijn Discogs account, dus het valt nog mee. Maar ik heb niet heel veel plek meer in m'n kast, en een grotere komt er pas als we een huis kunnen kopen, wat hopelijk volgend jaar ergens is. Als hij voor die tijd vol is, moet ik ff kijken wat ik ga doen.

Kwa kopen verschilt het tussen nieuw kopen (zowel in de winkel hier als import voor buitenlandse artiesten) als 2e hands (zowel via Marktplaats, Discogs als de lokale platenzaak). Prijzen die ik zo ver heb betaald verschillen van een euro tot paar tientjes, waarbij hogere prijzen vaak voor zeldzamere CDs of speciale edities.
ik heb dus vrachten CD's op zolder liggen. Omdat ik geen enkel CD loopwerk thuis heb kan ik ze niet rippen. Voordat ik er tijd/moeite en kosten in ga stoppen, hoor je echt verschil met spotify dat ik nu als primaire muziekbron gebruik?

apparatuur die ik heb:
Denon AVR-X2600H. Deze zal ik waarschijnlijk als streamer gaan gebruiken
Teufel Ultima 40 5.1 surround set
NAS met nog 11 TB aan vrije ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
107mb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:29:
[...]

ik heb dus vrachten CD's op zolder liggen. Omdat ik geen enkel CD loopwerk thuis heb kan ik ze niet rippen. Voordat ik er tijd/moeite en kosten in ga stoppen, hoor je echt verschil met spotify dat ik nu als primaire muziekbron gebruik?

apparatuur die ik heb:
Denon AVR-X2600H. Deze zal ik waarschijnlijk als streamer gaan gebruiken
Teufel Ultima 40 5.1 surround set
NAS met nog 11 TB aan vrije ruimte.
Een cd loopwerk is niet zo moeilijk, kost ongeveer 30 euro voor zo'n externe cd/dvd brander met USB aansluiting. Rippen kan gratis op de pc met "exact audio copy" en dan heb je de beste kwaliteit ripper die er is.

Zelf draai ik ook weer cd's, omdat op de streamingsdiensten het aanbod wat lijkt te verschralen. Van albums mist vaak net 1 of een paar nummers en heb daarom liever fysiek weer alles in huis, om mijn favoriete muziek veilig te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:05
CD's of vinyl heb ik nooit "verzameld" als object alhoewel ik van beiden resp. ca. 600 en ca. 300 heb.
Ik kocht en koop muziek die ik mooi vind.
En omdat mijn smaak een beetje is blijven hangen in '60 - '80 ben ik de laatste 10-tallen jaren wel aangewezen op 2de hands CD's, vnl op eBay UK en USA. Zelfs van vrij bekende artiesten was in NL 5 jaar na uitbrengen de CD vaak niet eens meer te koop in de winkel
Er is ook een periode geweest dat CD's bij het grote publiek uit de gratie ging en kon je nog wel eens goedkoop scoren in de uitverkoop.

Ik heb 2 Sony 300 CD wisselaars gehad, maar die kreeg ik niet meer aan de praat, nadat ze een tijd hadden stilgestaan door een verhuizing. De besturing daarvan had ik omstreeks 1990 al geautomatiseerd d.m.v. een S-link kastje waarmee je vanaf de PC alles kon bedienen en playlists afspelen.

Nu is alles m.b.v. een PC geript naar een NAS in WAV-format.Het is digitaal dus volgens mij is er geen verlies in de omzetting als je de juiste instellingen gebruikt.
Afspelen doe ik via een Mede8er mediaplayer op Denon amp en B&W/Mission luidsprekers surround combinatie.
Ik vind het nog wel steeds leuk om de CD zelf in bezit te hebben, ook al verdwijnt die na rippen in een doos achterin de kast. Streamingdiensten vind ik waardeloos en digitaal kopen heb ik angst dat je muziek plotseling kan verdwijnen door het een of ander buiten je eigen invloedssfeer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

aljooge schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:40:
[...]
Zelf draai ik ook weer cd's, omdat op de streamingsdiensten het aanbod wat lijkt te verschralen. Van albums mist vaak net 1 of een paar nummers en heb daarom liever fysiek weer alles in huis, om mijn favoriete muziek veilig te stellen.
Dit is absoluut een valide argument. 1 van mijn favorieten: Kruder & Dorfmeister, K&D sessions, is dus niet (meer) op Spotify te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34

Bestla

M/M -> V/F

[Afbeelding]
Long time no see deze cd wisselaars _/-\o_

Ik heb deze voor het eerst gezien bij een vriend/oude collega van mij die ook een vinyl jukebox heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 16:32
Ik heb altijd gewoon een setje met CD-speler in de kast gehad. Sinds een aantal jaren een Marantz M-CR612, daarvoor was het een M-CR610 en daarvoor een Sony set (weet niet meer welke). Er staat een hoop Spotify op maar er zijn een aantal artiesten die ik op CD koop. Het geeft toch een ander gevoel om de CD te hebben, uit het rek te pakken en op te zetten. Volgens mijn app heb ik 313 albums rondzwerven. Het grootste gedeelte staat in de kamer in een CD rek, een aantal liggen in een doos in de kelder (CD-singles, een paar artiesten waar ik de rest van het huishouden geen plezier mee doe).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:29:
[...]
Ja en nee. Als je compleet gezonde oren en een goede koptelefoon hebt hoor je als je focussed wat extra details en als je het met bijv. Spotify vergelijkt hoor je dat op die laatste wat tonen vervormen door de compressie.

Als je echter 1 van die 3 niet hebt, bijvoorbeeld omdat je het als achtergrondmuziek (geen focus) of in de auto (meestal geen goede speaker + meer omgevingsgeluid dan een koptelefoon) dan valt het al snel weg. Ik zou zeggen dat voor 99% van de mensen het geen verschil maakt, en 320kbps is ook voor mij net zo goed beluisterbaar. Mensen die zeggen dat je na hoger gewend te zijn daar niet meer naar kan luisteren praten imho echt onzin.

De hogere qualiteit is ook niet de enige reden dat ik dit doe. Nooit geklooi met licenties (muziek die bijv. opeens verdwijnt), niet hoeven spitten tussen muziek die ik niet leuk vind, en alles op mijn manier georganiseerd/gesorteerd hebben spellen bijvoorbeeld ook een rol. Verder heb ik ook wat muziek dat lastig op streamingdiensten te vinden is.

Ik gebruik Last.FM voor statestieken en (samen met vrienden en online communities) voor suggesties. Releases hou ik daarnaast zelf ook bij van artiesten die ik leuk vind.

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 07-03-2024 10:29 . Reden: typo ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Leuk topic!

Ik heb in de jaren negentig mijn platenspeler en platen weggedaan onder de invloed van de kwaliteiten van de CDs.

Later spijt van gekregen natuurlijk.

Sindsdien heb ik een collectie CDs van zo'n 600 stuks inclusief zelfgemaakte CDs.
De schijfjes in drie cd koffertjes en de hoesjes op zolder.

En toen kwam streaming.
De eerste jaren deed ik niks meer met cd, ik had ook geen cd speler meer.
Die had ik verkocht net als mijn cassette deck en receiver en luidsprekers.
Ten faveure van een alles in één 5.1 setje.

Maar het begon te kriebelen en ik kocht een tweedehands receiver en redelijk goede luidsprekers voor in de plaats van het 5.1 setje.
Een bluetooth ontvanger eraan en streamen vanaf de telefoon.

Daarna nog een set bijelkaar gekocht voor mijn eigen hobbyhok met grote luidsprekers en er ook een cassettedeck en cd speler bijgezet. Ik had nog een doos cassettebandjes op de zolder staan.

Uiteindelijk heb ik misschien vijf keer een cd of bandje gedraaid.
Streaming is toch wel heel relaxed.
Mijn CDs zijn allemaal geript en staan op mijn nas, ik heb er ook weer vanalles aan toe gevoegd uit niet nader te noemen bronnen.

Dus ik luister eigenlijk Spotify of mijn collectie albums vanaf de nas.

Een jaar geleden heb ik een redelijke platenspeler gekocht en wat tweedehands lp's maar daarvoor geldt hetzelfde verhaal als van de CDs en cassettes, ik gebruik het eigenlijk bijna niet.

Ik begrijp de aantrekkingskracht van een fysiek medium opzetten als een lp of cd maar ik ben te lui en gemakzuchtig geworden denk ik.
;)

De apparaten blijven wel staan in mijn hobbyhok, ik ben wel gehecht aan de aanblik van een mooie stereo installatie.

Er staan CDs op planken en een heel bescheiden aantal lps.
De schijfjes zitten al jaren in de koffertjes inmiddels maar de hobby Muziek luisteren is er niet minder van geworden gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Cambionn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:45:
[...]Ik gebruik Last.FM voor statestieken en (samen met vrienden en online communities) voor suggesties. Releases hou ik daarnaast zelf ook bij van artiesten die ik leuk vind.
Last.fm _/-\o_
Ik hou mijn streams sinds 2005 bij (eerst WinAmp, later ook Sonos en Spotify) en zorg nu dus ook dat ik CD's en LP's handmatig toevoeg via Open Scrobbler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-9oZvdkNPCYC2dVgT_0EYmQTSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbSozHEvCUOvTnrssM1YGfTl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Cambionn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:45:
[...]
De hogere qualiteit is ook niet de enige reden dat ik dit doe. Nooit geklooi met licenties (muziek die bijv. opeens verdwijnt), niet hoeven spitten tussen muziek die ik niet leuk vind, en alles op mijn manier georganiseerd/gesoteerd hebben spellen bijvoorbeeld ook een rol. Verder heb ik ook wat muziek dat lastig op streamingdiensten te vinden is.

Ik gebruik Last.FM voor statestieken en (samen met vrienden en online communities) voor suggesties. Releases hou ik daarnaast zelf ook bij van artiesten die ik leuk vind.
Sluit ik me helemaal bij aan. Ik draai vaak platen en LP's, maar heb al mijn CD's ook geript naar mijn NAS en speel ze regelmatig af op mijn Sonos installatie. Ik vind het erg fijn om alles zelf in beheer te hebben, qua metadata bijvoorbeeld. Op streamingdiensten is heel regelmatig een enkel nummer van een album niet beschikbaar, dan ben je voor dat nummer ineens op een Hitzone compilatie album op Spotify aangwezen bijvoorbeeld.

Last.FM vind ik echt super, alles wat ik afspeel via Plex of Sonos wordt gescrobbled naar Last.FM, en LP's/CD's scrobble ik via Discogs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Ik heb jarenlang geen CD's gedraaid. Ik had begin jaren '10 zelfs nog geprobeerd om ze te verkopen, maar raakte ze aan de straatstenen niet kwijt, en weggooien vond ik zonde, dus ze hebben al die tijd in de kast gestaan. Achteraf ben ik blij dat ik ze nog heb, en nu gaan ze ook niet meer weg.

Een flink aantal jaar voor COVID ben ik met LP's begonnen (misschien rond 2016?). Niet omdat er zogenaamd een hype aan het ontstaan was, want ik wist nog helemaal niet dat dat het geval was, maar omdat ik het zelf leuk vond om weer eens plaatjes te draaien. Dat had ik voor het laatst gedaan als kind in de jaren '80/'90, met oude troep van m'n ouders. De naald en LP's hadden we in die tijd helemaal kapot gedraaid, en na een tijdje is alles in de vuilnis beland, denk ik. Dus ik ben van voren af aan begonnen, en sinds die tijd heb ik een LP collectie die af en toe wat groeit.

Na een tijdje LP's draaien begon ik het jammer te vinden dat het aantal leuke releases zo beperkt was. Ik heb niks met jaren '60 en '70, en het leuke jaren '80 spul was ook niet zo makkelijk te vinden. Voornamelijk online voor veel te veel geld. En begin jaren '90 was het al helemaal over met nieuwe vinyl releases. Ik had wel een paar leuke platen gevonden van o.a. Turn Up The Bass, of de Hitbox serie uit Griekenland, maar het kriebelde toch naar een meer complete verzameling die een betere afspiegeling is van mijn smaak. Dus toen ben ik ook weer met cassettes begonnen, want die kun je tenminste zelf opnemen. Ik heb ondertussen een hele kast vol tapes, waarvan een groot deel zelf opgenomen.

Na een paar jaar LP's en cassettes is ook de CD weer op de radar verschenen. Er is toch wel een hoop goede muziek op CD verschenen. Dus nu kijk ik alweer een aantal jaar ook tussen de CD's wanneer ik in de kringloop ben. Dat vind ik eigenlijk makkelijker dan het vinden van LP's. LP's moet je doorbladeren dus kosten meer tijd, CD's kun je snel doorscannen via de tekst op de zijkant. En af en toe vind ik wel eens wat leuks tussen de CD's en groeit de collectie weer. Dus sinds een paar jaar is de CD weer gewoon een first class citizen in m'n muziekcollectie, en heb ik al meerdere CD spelers in huis rondslingeren.

Ik denk dat als je een goeie CD verzameling op wilt bouwen, dat je dat nú moet doen. Ze zijn nu spotgoedkoop en ook nog goed beschikbaar. De bakken met LP's in de kringloop sla ik zelfs vaak over, want die komen niet verder dan Alle 13 Slecht, BZN en James Last. Die zijn al grondig kaalgeplukt, door liefhebbers en handelaars. Tussen de CD's vind ik veel vaker iets leuks. Maar als je te lang wacht loopt het net zo af als met de platen, leeggespit en te duur geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 19:42
Leuk topic! Vanwege de nog altijd groeiende CD collectie van m'n vriendin en mij hebben we vorig jaar besloten om weer "ouderwetsch" een stereo installatie aan te schaffen. Ons oog viel ergens in het najaar op een versterker en CD speler van Leak met een setje Wharfedale Lintons in de etalage van de lokale hifi zaak en die set staat hier dan ook sinds december in de woonkamer. Daar wil ik over niet al te lange tijd ook nog een Dual of Thorens direct drive platenspeler aan toevoegen voor onze (langzaam) groeiende collectie LP's.

CD's kopen we meestal bij Sounds in Venlo, maar ik koop ook geregeld wat op eBay en struin de kringloopwinkels in de buurt af. Daar valt het aanbod de laatste jaren helaas echter vaak erg tegen. Veel Marco Borsato en Bløf en maar zelden iets wat de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste cd kreeg ik in 1991 (beste uit de top 40 van dat jaar :+ ), en sindsdien is de collectie alleen maar gegroeid. Staan 3 Ikea Benno (tegenwoordig Gnedby) op zolder die uitpuilen. Nooit weggedaan gelukkig :)
Draai nog regelmatig CD's op zolder en soms ook beneden.

Zolder staat een Pioneer PD-7700 en een PD-M750 wisselaar aan een Pioneer A701R. Beneden een Denon DCD-520AE aan een Denon AVR2311. Zolder aan Philips speakers (FB696 en FB821), beneden een full 5.1 Klipsch setup met F3 fronts.

En van de week nog een mooi apparaat op de kop getikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lir4Byvt95ZISd_NXYCOns0T5ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMxsZ2vDim21ZYZM7GEKLLKJ.jpg?f=fotoalbum_large
Philips CD834 uit 1990. Toenmalige top van Philips, zaten slechts een paar modellen boven. SAA7321GP DAC en een CDM4/19 loopwerk :)
Nog even bedenken waar ik die neer ga zetten, gaat vermoedelijk richting zolder ook.

Hieronder het zolder setje (nog zonder de wisselaar, die kwam later, staat ook nog een Pioneer minidisc bij inmiddels):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEM3_0vet6a2rnx2v_JkWCv-hKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXDPi1p0aMBo96ZZfbmf0E4Y.jpg?f=fotoalbum_large

(En ja, dat setje op zolder is een beetje uit de klauwen gelopen en bevat het eea aan zeldzame apparatuur met lampjes en knopjes :9 )

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 08-03-2024 22:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dddddaaf
Die PD-7700 staat hier samen met een MJ-D707 in een kast opgeborgen om ooit nog eens met een A-717 en GR-777 gecombineerd te worden tot een leuk vintage Pioneer setje voor in de mancave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dddddaaf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:59:
Die PD-7700 staat hier samen met een MJ-D707 in een kast opgeborgen om ooit nog eens met een A-717 en GR-777 gecombineerd te worden tot een leuk vintage Pioneer setje voor in de mancave.
offtopic:
Is exact de md die hier staat :)
GR777: zuinig op zijn, vertegenwoordigt momenteel een waarde van 150-200. Losse afstandsbediening doet al 40 euro als je hem überhaupt kunt vinden. Ik heb er hier twee staan, een met en een zonder afstandsbediening helaas.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Interessant topic. Sinds pakweg 1988 koop ik CD's (daarvoor vinyl) en heb inmiddels 1200+ CD's. Maar ik zie mezelf niet als verzamelaar. Ik heb gewoon een brede smaak en koop wat ik interessant vind. Achter die collectie zit geen plan en ik heb geen lijst met titels die ik zoek. Hooguit komt het soms voor dat ik het oeuvre van een artiest bijna compleet heb en dan die laatste 1 of 2 albums maar koop om helemaal compleet te zijn.

Al mijn CD's zijn gedigitaliseerd naar FLAC zodat elke CD meteen na aankoop wordt geript en in de kast verdwijnt. Ik heb daarnaast ook een Spotify account. Maar ik gebruik Spotify eigenlijk alleen in de trein. Streaming is makkelijk maar het komt teveel voor dat albums songs missen of dat hele albums het ene moment op Spotify staan en later weer weg zijn. Daarom vind ik Spotify vooral leuk om oude hits te beluisteren, van artiesten waar ik nooit hele albums van zou kopen, maar de muziek waar ik wat serieuzer over ben wil ik in fysieke vorm.

De vinyl verzameling (een stuk of 40 albums) heb ik ook al die jaren bewaard maar na 1988 is daar niets nieuws meer bijgekomen. Als tiener in de jaren 80 associeer ik vinyl met plastic speakertjes, overslaande platen en veel gekraak en ruis. De emotie die velen bij vinyl hebben mis ik daarom. Ik kan het alleen ook niet over m'n hart krijgen om die platen weg te doen. Daar zitten toch herinneringen aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Zoals ik in het "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2" poste heb ik een Denon CD speler gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gHA6X-B7zT0QRrdM6r4gbGzlHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Imuc5TRhBXLZVpO12MBJyZEx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de verschillende CD's die ik recent heb opgepikt uit de kringloop winkels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izTfI7crWQYuncMgtQRlQ4uyR0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgXz9W3p6lolzu3NgjLgD7Za.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zitten er een hoop CD's tussen die ik heb gekocht uit een opwelling. Dat krijg je al snel als het maar een euro per stuk kost. Dus vanaf nu wil ik wel wat kritischer zijn qua aankopen. Niet vanwege het geld maar puur vanwege ruimte en/of het nooit draaien van de CD's.

Maar wel ontzettend blij met de CD van Robert Cray. Wat een gigantische goede opname is dat zeg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Was eind van de middag alleen thuis. Kwam er achter dat de SACD van Brothers in Arms van Dire Straits ook een audio only deel bevat. Aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij snap ik m niet. SACD’s zijn toch altijd audio-only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
kozue schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:26:
Volgens mij snap ik m niet. SACD’s zijn toch altijd audio-only?
Ik vermoed dat @The Eagle deze DVD-A bedoelt:

https://www.discogs.com/r...-20th-Anniversary-Edition

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

wauskoek schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:08:
[Afbeelding]

Dit zijn de verschillende CD's die ik recent heb opgepikt uit de kringloop winkels.

[Afbeelding]

Maar wel ontzettend blij met de CD van Robert Cray. Wat een gigantische goede opname is dat zeg _/-\o_
Nice! Hieronder mijn score van de kringloop gisteren. Erg blij met Daft Punk en System of a down (albums €0,99).

En de 4 Putumayo promo's en Bombtrack (9 tracks, 45 mins) single voor €0,50 elk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs89hAqNRNoM7VzlQcjkVkW6yqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IheRdnrCNT1kYPA5SLl9hN1F.jpg?f=fotoalbum_large

NB. Robert Cray op de Wantlist gezet 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Canis Lupus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Nice! Hieronder mijn score van de kringloop gisteren. Erg blij met Daft Punk en System of a down (albums €0,99).

En de 4 Putumayo promo's en Bombtrack (9 tracks, 45 mins) single voor €0,50 elk.
[Afbeelding]

SOAD en DaftPunk zou ik ook mee genomen hebben. :) Welke album is dat houten vierkant op het strand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

wauskoek schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:58:
[...]Welke album is dat houten vierkant op het strand?
Ja, die herkende ik ook niet direct, maar is Fink - Perfect Darkness.
Die eronder was ook heel mysterieus, nergens een letter of boekje om te achterhalen wat het was. Met Google Lens uitgevonden dat het Sigus Rós was. Hmmm, zie nu pas dat het dus een Single + DVD is ipv een album 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Mijn vriendin heeft een stapel CDs die ze wil luisteren. Ik heb zelf ook CDs die ik nog niet heb geropt. Wij hebben geen CD / DVD speler in huis. De latpops hebben ook geen opticla drive. Ik weet niet zo goed wat voor CD-speler ik het best kan aanschaffen.

Mijn huidige setup:
  • 5.1 receiver met HMDI / Composiet / Coax (S/PDIF) / Optisch (SPDIF)
  • 2 speakers
  • 34" TV
  • Raspberry PI audio streamer
Mij setup is allemaal 2e hands gekocht. Nieuw vind ik CD-spelers erg duur. Simpele Pioneer basismodel in de tweakers pricewatch ~€240,- en een Denom vanaf €270,-

De Denon DCD-600NE is vast een hele goede CD speler maar veel geld.

Een twwede hands CD speler is ook risicovolvol aankoop want mechanis en optisch slijt het allemaal wel.

Is er in de afgelopen 20+ jaar nog inovatie in afspeel techniek geweest?

Wat voor aansluiting is het best voor CDs? Toslink of Coax?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je digitaal aansluit gebruik je de dac van je receiver. Heb je een cd speler met een goede dac, dan liever analoog aansluiten. Aangezien jij composiet aansluitingen hebt zul je die ook audio only kunnen gebruiken verwacht ik. Dus daar zit je keuze :)

Tweedehands kun je een prima cd speler kopen. Zolang je van budget merken als Xirion en andere meuk weg blijft is dat meestal prima allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:53:
Als je digitaal aansluit gebruik je de dac van je receiver. Heb je een cd speler met een goede dac, dan liever analoog aansluiten.
Waarom heeft analog de voorkeur boven digitaal? Is digitaal aansluiten niet beter mits de receiver een goede DAC heeft?
Aangezien jij composiet aansluitingen hebt zul je die ook audio only kunnen gebruiken verwacht ik. Dus daar zit je keuze :)
De receiver heeft audio-in en kan audio only afspelen. Ik heb dus drie keuzes: composiet, S/PDIF coax of S/PDIF optisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Apollyon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Waarom heeft analog de voorkeur boven digitaal? Is digitaal aansluiten niet beter mits de receiver een goede DAC heeft?

[...]

De receiver heeft audio-in en kan audio only afspelen. Ik heb dus drie keuzes: composiet, S/PDIF coax of S/PDIF optisch.
Je begrijpt hem niet helemaal, maar je snapt hem wel :) In principe apparaat met de beste dac gebruiken. Dus als je receiver de betere dac heeft, digitaal aansluiten. Heeft de cd speler de betere dac, dan analoog aansluiten.

Optisch of coaxial aansluiten maakt niet uit, beiden digitaal signaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

The Eagle schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:53:
Tweedehands kun je een prima cd speler kopen. Zolang je van budget merken als Xirion en andere meuk weg blijft is dat meestal prima allemaal :)
Op Marktplaats zijn idd genoeg goede 2e hands (vintage) spelers te vinden. Denon, Philips enz, meestal voor minder dan €75 :) - Ik heb zelf tijdje geleden een Denon DCD 980 voor €65 opgehaald.
Dus ik zou kijken wat er voor moois bij je in de buurt te koop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
€75 is nog aardig aan de prijs voor een 2de hands speler in onbekende staat. In de kringloop kosten ze meestal niet meer dan €20 en worden ze vaak voor je getest voordat ze op die plank terecht komen. Plus vaak nog een week garantie ofzo ook. Ik zou zelf altijd eerst in de kringloop gaan kijken, en niet direct op marktplaats.

[ Voor 6% gewijzigd door kozue op 18-03-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 09:07
Even vloeken in de kerk: maar een dvd/ blu-ray met digitale uit kan natuurlijk ook prima cd’s afspelen. En wellicht beter/ goedkoper verkrijgbaar.

Of een usb speler van €30,- en alles rippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
kozue schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:30:
€75 is nog aardig aan de prijs voor een 2de hands speler in onbekende staat. In de kringloop kosten ze meestal niet meer dan €20 en worden ze vaak voor je getest voordat ze op die plank terecht komen. Plus vaak nog een week garantie ofzo ook. Ik zou zelf altijd eerst in de kringloop gaan kijken, en niet direct op marktplaats.
Een CD-speler slijt. Er zitten bewegende onderdelen in en optica die slechter worden. De slijtage onderdelen zijn nieuw niet meer te vinden. Tweedehands is daarom een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
gelukkie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
Even vloeken in de kerk: maar een dvd/ blu-ray met digitale uit kan natuurlijk ook prima cd’s afspelen. En wellicht beter/ goedkoper verkrijgbaar.
Een CD afspelen meot eenvoudig en snel gaan. Een minuut wachten voor een CD kan afspelen doet abfreuk aan de ervaring.

Zijn er DVD / blu-ray spelers die stand-alone een CD kunnen afspelen? Ik zie altijd dat de TV aan moet en het menu moet opstarten voordat er muziek afgespeeld kan worden.

Vaak maken die krengen ook nog herrie. Ik vind niets storender dan een loopwerk of ventilator die de muziek overstemt.
Of een usb speler van €30,- en alles rippen.
Slimme tip. Ga ik ook wel doen. Mij vriendin snap alleen niets van mijn rapsberry pi audio-streamer. Zij wil graag een CD-speler in huis. Ik vind dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Canis Lupus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:17:
Op Marktplaats zijn idd genoeg goede 2e hands (vintage) spelers te vinden. Denon, Philips enz, meestal voor minder dan €75 :) - Ik heb zelf tijdje geleden een Denon DCD 980 voor €65 opgehaald.
Dus ik zou kijken wat er voor moois bij je in de buurt te koop staat.
Ik heb tweedehands audio. Niet omdat het kan maar omdat het moet. :+
Het is puur een exonomsche keuze. Voor een klein bedrag goed geluid. Ik heb geen verstand van vintage audio maar hou wel van goed geluid.

De low budget raspberry pi audio streamer is digitaal op mijn receiver aangesloten. Dat klinkt beter dan heel veel audio die nieuw voor honderden euro's wordt verkocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

gelukkie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
Zeker waar, maar dan heb je niet zo'n kek vintage LCD schermpje Computed Multi Function Display System 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-50v8fjcqUtG3ZOGblGsL-7Udw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPTmradgftmpbjKKAoGdoqWb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Canis Lupus op 18-03-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Apollyon Niet om het een of ander, maar dit topic gaat over het draaien van CD's, niet over welke cd speler je het beste zou kunnen kopen. Als je hier nog op verder wilt gaan is het denk ik beter een eigen topic te openen in Beeld en geluid koopadvies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 15:30
pporrio schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:21:

Ik speel de CD's op mijn Denon DVD-1940 DVD-speler die ik als transport gebruik. Hij is aangesloten via coax op een zeer goede externe DAC van Heed. Klinkt erg lekker moet ik zeggen. 8)

Ik heb ook nog een 8-tal Super Audio CD's die ik ook met de Denon kan afspelen.
Saillant detail, ondanks dat je Denon SACD slikt, luister je via de coax uitgang naar de red-book laag van de SACD of een PCM conversie van de SACD laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:11:
@Apollyon Niet om het een of ander, maar dit topic gaat over het draaien van CD's, niet over welke cd speler je het beste zou kunnen kopen. Als je hier nog op verder wilt gaan is het denk ik beter een eigen topic te openen in Beeld en geluid koopadvies :)
Volgens mij is het wel iets breeder. Ik draai bijvoorbeeld geen CDs, omdat ik ze rip en daarvia luister. Ik collect ze wel. Uit de OP haal ik niet dat dat niet onder "Het Grote Muziek CD Topic" valt. Volgens mij is het idee juist een breed topic omrent muziek CDs en het verzamelen/gebruiken daarvan.

Waar de grens wel precies ligt weet ik ook niet precies, ik denk ergens daar waar het niet zozeer om de CD maar de (niet-CDspecifieke) techniek erbuiten gaat (soort kabeltjes, aansluitingen, signalen etc.) tenzij het echt voor CDs specifiek anders is dan anders. Wel alsnog een beetje vage lijn, en of dit CD specifiek genoeg is weet ik zo ook niet zeker maar denk idd wel dat het koopadvies topic iig wel (nog) passender is en mogelijk meer inzichten gaat geven dan hier. Dus daarin niet mee oneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
greentea schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Saillant detail, ondanks dat je Denon SACD slikt, luister je via de coax uitgang naar de red-book laag van de SACD of een PCM conversie van de SACD laag.
Scherp opgemerkt ;) Wanneer ik een SACD luister schakel ik naar de analoge uitgang van de Denon :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pporrio schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Scherp opgemerkt ;) Wanneer ik een SACD luister schakel ik naar de analoge uitgang van de Denon :)
* The Eagle pakt voor puur SACD ook een van zijn Denons, maar da's de DBP1611UD, die doet echt native DSD enzo en dat gaat dan dapper via HDMI naar de AVR2311. Ook multichannel :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kozue
The Eagle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:11:
Niet mee eens. Zonder CD speler kun je geen CD’s spelen, dus de hardware en media zijn direct van elkaar afhankelijk. Volgens mij is hier plek voor alles rondom CD’s, van “kijk mijn nieuwe aankoop eens” tot technische details die een gewone luisteraar de pet te boven gaan. Als je bv in het vinyl topic kijkt, wordt daar ook genoeg gepost over verschillen tussen elementen, afstelling, de draaitafels zelf, etc, en niet alleen over de laatste releases. Dit is volgens mij de CD-tegenhanger daarvan. En aankoopadvies past daar prima in. Zolang het over CD’s blijft gaan en niet over rpi-streamers die rips spelen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Apollyon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:59:
Een CD-speler slijt. Er zitten bewegende onderdelen in en optica die slechter worden. De slijtage onderdelen zijn nieuw niet meer te vinden. Tweedehands is daarom een risico.
Klopt, maar ik weet alleen niet waarom je mij daarbij quote, want daar had ik het niet over. Ik had het over een vergelijking tussen de kringloop en marktplaats (beide tweedehands, met hetzelfde risico), niet over nieuw vs tweedehands.

Her blijft altijd een afweging. Nieuw is gewoon een stuk duurder, en zeker met techniek die niet meer zo populair is (zoals CD spelers) is het niet meer dezelfde kwaliteit als in hun hoogtijdagen. Je krijgt vrijwel altijd een minderwaardig apparaat dan een echte vintage speler. Maar wel zonder slijtage en met garantie. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of de prijs- of kwaliteitsverschil tussen oud en nieuw het risico waard is. Bij mij ging het echter puur om het advies eerst de kringloop te proberen als je tweedehands wilt, en niet direct marktplaats op te duiken.

Overigens, als we het dan wel over nieuw vs tweedehands hebben, ik zou toch altijd een tweedehands speler proberen. Nieuwe producten zijn over het algemeen plastic Chinese rommel met kwaliteits issues. Plus dat je je voor die €10-20 die een CD speler momenteel meestal in de kringloop kost geen buil kan vallen. Als ie stuk gaat koop je gewoon een nieuwe voor hetzelfde kleine bedrag. Voor de prijs van een €300 kostend nieuw apparaat kun je zeker 10 vintage spelers halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dddddaaf
Canis Lupus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]

NOFX _/-\o_ Zo iets vind ik hier dan weer nooit bij de kringloop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
kozue schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Niet mee eens. Zonder CD speler kun je geen CD’s spelen, dus de hardware en media zijn direct van elkaar afhankelijk. Volgens mij is hier plek voor alles rondom CD’s, van “kijk mijn nieuwe aankoop eens” tot technische details die een gewone luisteraar de pet te boven gaan. Als je bv in het vinyl topic kijkt, wordt daar ook genoeg gepost over verschillen tussen elementen, afstelling, de draaitafels zelf, etc, en niet alleen over de laatste releases. Dit is volgens mij de CD-tegenhanger daarvan. En aankoopadvies past daar prima in. Zolang het over CD’s blijft gaan en niet over rpi-streamers die rips spelen ;)
Mijn insteek van deze topic is inderdaad een directe tegenhanger van het vinyl topic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 09:07
Apollyon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Eigenlijk alle dvd spelers die ik heb gehad konden zonder tv werken, sterker nog: zo staat er nu een hier te spelen. Wel was een van de eerste dvd spelers een stuk degelijker dan de latere (en stiller). Daar zit ook een (beperkt) scherm op. Ik dacht dat ik de DVP-NS300 had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 15:30
Sommige spelers willen nog wel eens wat instellingen hebben, die alleen te benaderen zijn via het on screen menu. Zo heeft mijn DVP-S7700 een instelbare filter voor de DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Neuh, das wel ongeveer de reguliere prijs. Doodnormale cd speler, wel bitstream DAC en CDM4 loopwerk. Redelijk onverslijtbaar, afgezien van het ladetandwiel. Maar geen afstandbediening, die krijg je bij 1 type hoger pas (cd 610 / 614 iirc).
Dus zou zelf deze laten staan en voor een modelletje hoger gaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 22-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
kozue schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:53:
Ik was niet opziek naar concreet aankop advies. Ik vind het leuk te weten hoe andere mensen naar CDs luisteren. Technische keuzes en tweaken horen er bij in dit topic vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apollyon
kozue schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:04:
Klopt, maar ik weet alleen niet waarom je mij daarbij quote, want daar had ik het niet over. Ik had het over een vergelijking tussen de kringloop en marktplaats (beide tweedehands, met hetzelfde risico), niet over nieuw vs tweedehands.
Sorry. Zo had ik het niet bedoelt.
Her blijft altijd een afweging. Nieuw is gewoon een stuk duurder, en zeker met techniek die niet meer zo populair is (zoals CD spelers) is het niet meer dezelfde kwaliteit als in hun hoogtijdagen. Je krijgt vrijwel altijd een minderwaardig apparaat dan een echte vintage speler. Maar wel zonder slijtage en met garantie. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of de prijs- of kwaliteitsverschil tussen oud en nieuw het risico waard is. Bij mij ging het echter puur om het advies eerst de kringloop te proberen als je tweedehands wilt, en niet direct marktplaats op te duiken.
Ik heb vanochtend een CD-speller gekocht bij een kringloop winkel. Het ding voelt degelijk (zwaar) aan. Ik heb het nu anoloog aangesloten omdat ik geen toslink kabel kon vinden. Dat komt later wel. Super leuk om weer CDs te luisteren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfMLEWcdoV9a73W6__tTbBZz1yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SldTxOIzh2dtKloz1BebcOX4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb laatst een bijpassende Cambridge Audio CXC via Marktplaats aan mijn set toegevoegd. Je ziet ze niet veel in het zwart maar is wel een fantastisch CD transport met CDTEXT.

De vorige CD speler zat altijd wat verstopt achter een deurtje. Dat was een Sony CDP-XE270 die ik ook altijd als transport in gebruik had via Toslink/SPDIF.

Net als elpees verzamel ik ook graag CD's. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Wat bedeol jij met CD transport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 20:00
Ik gebruik de DAC van de versterker. Bij de Cambridge Audio CXC is alleen Coaxial of Toslink/SPDIF mogelijk. (digitaal)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apollyon
Ik snap het denk ik. De CD-speler leest alleen de CD. Het signaal gaat digitaal en onbewerkt via toslink naar je versterker. De versterker DAC zet om naar geluid.

De CD speler transporteert informatie naar de versterker zo puur mogelijk zonder wijziingne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je een cd transport beschrijft is dat een cd speler die geen eigen dac heeft, of die niet gebruikt.

Een Philips CDD882 is bijvoorbeeld een puur transport, die heeft geen eigen dac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apollyon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:34:

De CD speler transporteert informatie naar de versterker zo puur mogelijk zonder wijziingne.
Het is gewoon een CD-speler zonder eigen DAC. Of als je de term wat ruimer gebruikt dan is het gewoon een CD-speler waarvan je alleen de digitale uitgang gebruikt (en dus de DAC overslaat) en die daardoor in de praktijk functioneert als een CD transport.

Veel mensen hebben meerdere digitale bronnen en maar 1 versterker. Dan is het logischer om 1 goede DAC in de versterker te zetten en dat component weg te laten in de digitale bronnen. In theorie zou het ook goedkoper moeten zijn maar in de praktijk merk je daar niks van. Ik zie zelfs dat fabrikanten verder dezelfde hardware voor een CD-speler en een CD-transport gebruiken en dat de transport, ondanks het ontbreken van een DAC, toch duurder dan de verder identieke CD-speler is.

Daarnaast bestaat het idee dat digitale componenten een negatieve invloed op analoge signalen kunnen hebben en dat je dat kunt verminderen door digitale en analoge componenten in verschillende apparaten te stoppen. Idealiter zou je dan een losse CD-transport, een losse DAC en een losse (analoge) versterker hebben. En omdat je die scheiding tot in het absurde kunt doortrekken kun je ook nog aparte voor- en eindversterkers hebben, gescheiden (mono) eindversterkers, een scheiding tussen de eigenlijke versterker(s) en de voeding, bi-wiring richting speakers, etc. Je kunt het zo gek maken als je wilt als je genoeg geld hebt en meent dat het echt wat uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

offtopic:
Mocht je naar een dergelijk extreme installatie willen gaan luisteren, is dit je kans: https://hifi.nl/artikel/3...gh-End-in-Brasschaat.html
500k voor de speakers, 450k voor de versterking en een dac van 280k. Bekabeling nog niet gerekend, maar dat zullen vast geen dropveters van de Gamma zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:00:
offtopic:
Mocht je naar een dergelijk extreme installatie willen gaan luisteren, is dit je kans: https://hifi.nl/artikel/3...gh-End-in-Brasschaat.html
500k voor de speakers, 450k voor de versterking en een dac van 280k. Bekabeling nog niet gerekend, maar dat zullen vast geen dropveters van de Gamma zijn :+
Vergeet niet de villa die je nodig hebt om het spul op te stellen. De WAF is zo laag dat je dit spul nooit in de woonkamer kunt zetten tenzij je vrijgezel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

downtime schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Vergeet niet de villa die je nodig hebt om het spul op te stellen. De WAF is zo laag dat je dit spul nooit in de woonkamer kunt zetten tenzij je vrijgezel bent.
Speaker: Afmetingen (H x D x B): 164 x 73 x 49 Centimeter Gewicht: 239 kilogram

Valt wel mee toch? :P
Wordt ongetwijfeld geleverd op een pallet met heftruck :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Ben vandaag begonnen om al mijn cd's maar eens in Discogs te zetten, maar...

Hoe kun je de juiste versie selecteren? Na het scannen van een barcode verschijnen er soms 20 cd's in de app waarvan ik niet kan onderscheiden welke ik zelf heb. ik heb bv bij "Tom Waits - Big Time (042284247023) geen idee welke van de vele re-issues ik hier heb liggen.

hoe lossen jullie dat op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:23:
Ben vandaag begonnen om al mijn cd's maar eens in Discogs te zetten, maar...

Hoe kun je de juiste versie selecteren? Na het scannen van een barcode verschijnen er soms 20 cd's in de app waarvan ik niet kan onderscheiden welke ik zelf heb. ik heb bv bij "Tom Waits - Big Time (042284247023) geen idee welke van de vele re-issues ik hier heb liggen.

hoe lossen jullie dat op?
Kijken naar andere details. Land van release, Matrix/runnout en SID codes. Als ik er dan nog niet uit ben alle soorten markeringen en merkjes op de boekjes en hoesjes (en natuurlijk de verpaking zelf, zoals jewelcases, superjewelcases, etc en de gebruikte cover). Ook de copyright data is soms verradelijk op represses, omdat de datum soms nieuwer is dan de release.

Wel handmatig werk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Cambionn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:30:
[...]
Kijken naar andere details. Land van release, Matrix/runnout en SID codes. Als ik er dan nog niet uit ben alle soorten markeringen en merkjes op de boekjes en hoesjes (en natuurlijk de verpaking zelf, zoals jewelcases, superjewelcases, etc en de gebruikte cover). Ook de copyright data is soms verradelijk op represses, omdat de datum soms nieuwer is dan de release.

Wel handmatig werk dus.
Dat lijkt mij dus niet iets wat makkelijk in de App kan? Niet gewoon barcode scannen en juiste versie uit de lijst kiezen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:36
nachtnet schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:40:
[...]

Dat lijkt mij dus niet iets wat makkelijk in de App kan? Niet gewoon barcode scannen en juiste versie uit de lijst kiezen..
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe erg je het vindt als de verkeerde versie in je lijstje staat. Ik heb persoonlijk van al mijn CDs en platen maar een versie, en ook niet de ambitie om meerdere versies te verzamelen. Als ik het niet gemakkelijk kan vinden kies ik meestal gewoon voor de NL of EU pressing en kijk ik niet echt verder. Het kan dus zijn dat ik van meerdere dingen de verkeerde versie in mijn collectie heb staan, maar meestal zijn de verschillen (bijvoorbeeld in waarde) zo minimaal dat het mij persoonlijk niks uitmaakt, ik wil gewoon bijhouden wat ik allemaal heb zodat ik dat kan nakijken als ik in de platenzaak of op een beurs sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:05
Het gaat toch om de muziek en niet om de drager? Want als je van elk album ook nog allerlei verschillende versies wil hebben dan ga je wel heel veel ruimte te kort komen.

Overigens streef ik er wel naar om de eerste uitgave van de CD te hebben. Dan is de kans groter dat je de uitvoering krijgt, zoals de artiest heeft bedoeld.
Heruitgaven zitten vaak (slechte) extra's op of live versies van de nummers die al op de CD staan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Ik kijk na scannen van de barcode inderdaad naar Land en ik sorteer op "Most collected" en maak dan keuze.
Gaat mij er vooral om dat ik juiste Artiest - Titel in collectie heb zitten, rest is bijzaak ;)

Voor vinyl is zou het wel interessant kunnen zijn omdat er soms flinke prijsverschillen tussen kunnen zitten, maar ik vertik het om allerlei priegel-codes te gaan uitzoeken. :P Dus dan gebruik ik gewoon mijn gut-feeling.

Update:
Deze week mijn beste Discogs.com bestelling tot nu toe ontvangen; 27 cd's voor €39.75 incl. verzenden :) (€1.47 p/s gemiddeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeROK5a8KOeN9mXVgAyA7mGfU9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyiNQc2cShBKYk4GhD9iElN4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Canis Lupus op 18-04-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Hey die Acda En De Munnik - Naar Huis heb ik ook recent aan mijn collectie toegevoegd! Samen met wat meer goedkoop opgepikte Nederlandse CDs die ik nog moest en Springsteen's eerste 2 studioalbums.

Heb hier enkel nog Dolly Parton's Rockstar en The Real... Dolly Parton en Kenny Rogers The Best Of in bestelling staan nu. Deze keer bij Sounds, die was het goedkoopst voor alles in 1 bestelling. En een AudioQuest Tower kabeltje voor m'n nieuwe PC setje. Beetje ongerelateerd, maar
spoiler:
inmiddels kom ik tegen het limiet van de reguliere elektronicawinkel aan dus ben inmiddels de HiFi zaak maar eens binnengestapt voor dat kabeltje en daar een praatje gemaakt. Ik heb ooit ook een oude amplifier uit de jaren "90 van een familielid gekregen omdat hij zelf nieuwe had en hem toch wou weggooien, met het idee daar wat leuks mee op te zetten maar nooit aan toe gekomen. Dus ga ook eens kijken of ik daar wat leuks mee kan. Hij gaat aan, en zou geen heel stom ding zijn als hij het nog goed doet dus die mag een keer mee naar de HiFi zaak om daar te testen.

Terug naar de CDs. Artiesten waarvan ik regelmatig naar bekendere nummers luister en verder niet koop ik wel vaker best of CDs om gewoon die nummers in m'n collectie te hebben. Artiesten waar ik echt veel naar luister koop ik gewoon alle albums los van, liefst met zo veel mogelijk bonus tracks. Springsteen mis ik bijvoorbeeld kwa studioalbums enkel nog Devils & Dust en Only The Strong Survive. Die laatste moet ik zeggen was ik niet zo'n groot fan van, dus die gaat vooral de collectie in om hem compleet te maken. Daarna staat Tracks (de 4CD versie) het hoogst op de lijst kwa Springsteen.

Welke presses ik koop ligt er echt maar net aan, soms wil ik idd graag de eerdere hebben omdat de latere minder klinken maar er zijn ook releases waarbij het me niet zo veel uitmaakt of waar ik juist nieuwere wil in verband met bepaalde extra tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:40:
[...]

Geen idee, maar denk het niet? Ik doe alles via PC, omdat ik ook met regelmaat CDs heb die niet op Discogs staan en dan dus nieuwe releases moet toevoegen. Ik probeer wel overal de juiste versie van te hebben staan in m'n collectie. Waarde is leuk (ik verkoop eigenlijk nooit dus die is puur voor de lol voor mij), maar bijna de helft heeft dus ook geen waarde op Discogs omdat het daar nog niet eerder verkocht is dus die waarde zou een stuk hoger moeten zijn dan wat Discogs aangeeft. Zeker bij veel (niet-Japans) Aziatisch spul heb ik geen waardes staan.

Maar ik heb sinds het begin alles toegevoegd aan Discogs, dus hoef ook maar een paar CDs per keer. Ergste geval als ik echt een grote bestelling binnenkrijg en daarvan ook niet alles erop staat ben ik een middag + avondje bezig. Maar meestal kan ik ff snel tijdens het rippen (wanneer ik wacht terwijl hij ript) door de boel toevoegen + metadata van al geripte CDs fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
@Canis Lupus ] jouw post is enigszins ontmoedigend, misschien toch maar opnieuw beginnen en overal de juiste cd bij zoeken. (Zijn totaal iets van 250cd’s) (de lp’s moeten later nog.)

Die Koop islands Cd is een leuke. (Deuntje van koop islands blues zit direct in mijn hoofd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Canis Lupus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:44:

Update:
Deze week mijn beste Discogs.com bestelling tot nu toe ontvangen; 27 cd's voor €39.75 incl. verzenden :) (€1.47 p/s gemiddeld)
[Afbeelding]
Soms heb je geluk op MP, 198 cd's voor €66,10 inclusief verzenden, alleen maar gold, best of, platinum, singles, ultimate cd's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_zihrgugJJWMvobC3Vn7BdI3VM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jUSKO0KjH6s0Y1HxsiomcyuS.jpg?f=user_large

Allen in nieuwstaat (in veel hoesjes zat nog een aankoop /kassa bon.) Minimale waarde op Discogs is ruim 5x hoger.

De advertentie stond er al meer dan een maand op. :)

Edit: en ondertussen een 3e Pioneer PD-F1007, de andere 2 zitten vol. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48AQsrlYukzS5zaXmuFk4jbaCmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/npEw4OB2jHWi3n1Dr1Ky7jK5.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door BenEco op 03-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik heb ook alles op Discogs. Ik heb echt een catalogus nodig, anders vergeet ik welke ik wel en niet heb. Ik probeer wel altijd de juiste te vinden. Soms is het verschil heel klein (ander logootje hier en daar), en soms heb je compleet andere artwork. Maar ik ben het er mee eens, soms is het niet duidelijk welke versie je nou hebt, en zijn er meerdere die er exact hetzelfde uit zien. Codes kijken doe ik ook niet aan. Ik kies dan gewoon degene met het meeste aantal in collecties. Dat is de meest waarschijnlijke, want daar zijn blijkbaar de meeste exemplaren van in omloop. Maar nou moet ik er ook wel bij zeggen dat ik dit eigenlijk nooit tegen kom met CD’s. Van vinyl lijken er altijd veel meer versies dan van de CD. Of het moet toevallig net aan mijn CD’s liggen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 14:27

D_V

nachtnet schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:43:

Die Koop islands Cd is een leuke. (Deuntje van koop islands blues zit direct in mijn hoofd)
"Waltz for Koop" is ook erg goed. Ik dacht dat het misschien leuk was om ze ook op vinyl te hebben. Dat viel even tegen (qua prijs). "Koop Islands" goedkoopste op discogs 260 euro.

:o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
Sinds een week mijn oude Heed Obelisk set verkocht en een upgrade gedaan naar een AVM CS 2.2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0jq1ivei7W_TongHBYrzz28kHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAZpU08r47KLrgUp5nZD45sX.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik lekker mijn cd's en lp's blijven luisteren (zit naast een goede cd-speler ook een goede phono voorversterker in) 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Cambionn Bedankt voor je idee om je cd collectie digitaal op je pc te zetten, is hier ook gelukt.
In flac 308GB data. :)
Viel me op dat er best nog wel wat minder leesbare cd's tussen zaten.

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 11-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13
Laatst op Reddit iemand uit een bandje van 10 jaar geleden die hun cd wilde versturen over de hele wereld. Best grappige rock muziek. Maar vind het dan weer zelf echt zonde van het geld dat iemand dat naar mij zou sturen.
Ging om Brick City Three waarbij de drummer 10 jaar geleden is overleden en ze eigenlijk niet verder zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-05 14:49
Leuk topic, ik ben sinds een tijdje ook weer meer bezig met muziek op CD. Bij mijn hernieuwde interesse in CD's speelt ook mee dat ik merkte dat in de strijd om aandacht ik veel minder toekwam aan het luisteren van muziek. Sinds Spotify zich met podcasts is gaan bemoeien kies ik op mijn telefoon eerder voor een podcast dan voor muziek, zeker onderweg. Dus actief de keuze gemaakt om meer tijd te maken voor muziek. In de afgelopen tien jaar als zovelen qua fysiek product vooral vinyl aangeschaft maar zoals hier ook al geconstateerd zijn de kosten vinyl vs CD behoorlijk uit verhouding. En het romantische aan die platen, het ritueel dat plaats moet vinden om ze af te spelen, is toch ook wel een gedoe. Ik snap steeds beter wat de introductie van de CD voor upgrade was in praktisch en technisch opzicht. Jammer dat het kleinere format en de manier van afspelen ten koste is gegaan van de beleving. De afgelopen jaren regelmatig tweedehands gekocht en de beste albums van het jaar ook nieuw op CD in plaats van vinyl. En voor de beleving een mooie speler in de woonkamer die ik ook nog wat toevoegt aan het interieur (Beosystem 7000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 17:18

Hermes-3040

Θεος

Ah, een nieuwe CD op bol kopen...
Een grote snee, een kleine en een ander iets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfQ8G4ydvgCS-KlkCxpfBy1iStc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjAGuKlO9WBmAnLuijhMPF5o.jpg?f=fotoalbum_large
(Zit in de case en niet het folietje immers..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hermes-3040 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:13:
Verbaasd? Dit is waarom ik een stapeltje lege doosjes en losse trays heb zodat ik ze zelf kan vervangen. Die doosjes waren altijd al fragiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Θεος

Ja opzich niet nee...
Maarja, ik heb geen reserves liggen en als ik ze open breek ik ze hillegaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Hermes-3040 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:13:

[Afbeelding]
(Zit in de case en niet het folietje immers..)
Ik snap dat het vervelend is, maar geen man overboord en gewoon ruilen bij Bol lijkt me? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Je kan hem als je wil gewoon omruilen bij Bol idd.

Ik snap hem ergens wel. Jewelcases versturen in een envelop gaat meestal goed in mijn ervaring, maar soms gebeurd dit. Gezien het meestal goed gaat is het omruilen (of zelf een doos reserve cases kopen, beetje afhankelijk of het om een winkel gaat of 2e hands waar je zelf de verzendmethode incl bijbehorende risico en kosten kiest) vaak financieel aantrekkelijker dan alles als dik verpakt normaal pakket sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Θεος

Tweede CD ondertussen binnemgekomen (Dire Straits - Dire Straits) (verkoper: PLATENZAAK via Bol).
Deze zeer netjes verpakt en geen beschadigingen...

Top CD immers! :9

Ik ben het immers helemaal eens met wat Cambiojn zegt...

[ Voor 15% gewijzigd door Hermes-3040 op 11-05-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Θεος

Ik heb recentelijk nog al mijn CDs geript (15 en mog die nieuwe) zodat ik de bestanden gewoon zelf heb overal.
Ik luister verder nog wel voornamelijk van CD af, kweenie, vind dat gewoon fijner luisteren.
Minder afleiding bijvoorbeeld.

Ik keek er echt van op hoe goed alles ging, ze allemaal zonder foutcorrectie geript, en tot nu toe geven alliendig Africa en Je Ben Deurzichtig (Skotwal) problemen.
Ik had erger verwacht zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Hermes-3040 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:13:
Ik heb recentelijk nog al mijn CDs geript (15 en mog die nieuwe) zodat ik de bestanden gewoon zelf heb overal.[...]

Ik keek er echt van op hoe goed alles ging, ze allemaal zonder foutcorrectie geript, en tot nu toe geven alliendig Africa en Je Ben Deurzichtig (Skotwal) problemen.
Ik had erger verwacht zegmaar...
CDs rippen heb ik eigenlijk nooit problemen mee. 1 keer dat 1 track op een CD er niet doorheen kwam, maar dat was een 2e hands CD vol krassen die ik goedkoop op een vlooienmarkt had meegenomen. Ook andere CDs met krassen kwam hij vaak wel door.

Overigens wellicht ook interessant, waar rippen jullie je CDs mee? Zelf gebruik ik Audex, welke CDDA Paranoia gebruikt. Daarna run ik flac in terminal om de bestanden uncompressed te maken, waarna het in Picard gaat om de metadata naar wens te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Θεος

Ik heb erg goede ervaringen met Exact Audio Copy.

Na een tutorial helemaal goed ingesteld en alles werkt hartstikke prima.

De nieuwe (2010>) CDs ripoen met 30X snelheid zonder errorcorrectie dus dat is ook prima.

Moet alleen nog uitzoeken hoe het moet ket de coverafbeelding automatisch toevoegen...

[ Voor 17% gewijzigd door Hermes-3040 op 13-05-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
Met EAC kun je de cover samen met de overige gegevens ophalen, even instellen of grote afbeeldingen ook meekomen.
EAC vult (voor zover ik weet) niet de metadata, alleen de naam van de cd + track (wel in te stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Θεος

Uh, volgens mij wel met de goede instellingen en flac...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Ik gebruik abcde om te rippen via de terminal naar flac. Metadata haalt hij op via Musicbrainz.

Cover zoek ik zelf via internet op, hernoem ik naar 'Folder.jpg' en zet het bestand in hetzelfde mapje als het album. Na rippen nog even de tag ALBUMARTIST instellen via Easytag.

Mijn platencollectie

Pagina: 1 2 3 Laatste