Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 20:26
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wId8gK1YppDBEU1uXKCWihcJ0ZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yD25GlzhmP0ATWVvnHRv31a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkpzFAHV2b9uIDJJnl-BJQMBWb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIZLi1kh4B04nnhKhOYEqPgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcvHtPyO0QRHsyLrMe3SyKZDnjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URf4fpVvVWh5Fz6ZDRWvfEtC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWklniHtE84oJ5vA1JIknzm3B10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qJMo6TcCWZYzaFU5XN5MpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2QBEVQCLEDMRgtPA56BzqddZQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKKxWTpZ8uTKYpUYFDaocpvH.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Hier gaat het bij veel offertes mis. Bedrijven willen 30cm van alle randen wegblijven, waardoor je gewoon een stuk minder panelen kunt plaatsen. Dat vind ik écht zonde.
Schaduw
Dakkapel buren en boom voor het huis (hoger dan huis) vooral in de zomerochtenden.
Jaarverbruik
9000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Zo veel mogelijk panelen met micro’s voor rond de €6000
Wie gaat het project uitvoeren
Nog geen idee.
Bijhouden van data
Ik wil er een kWh meter van HomeWizard tussen.
Reeds verkregen offertes
De meesten luisteren naar de wensen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4wbPWPEbTpw3cRS7Mav9EJjXyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q5Bwr7FKIt1nfRxSl1kil95J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUt0Wk4wgguucAAjakmKjPhEIhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f6O3fMIjhBVMplMRzn2XQpoW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cym4uTA_PfbNc8NaL3wU1k_N0Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MNiIzZbZYAetAETgNAtRQ8Hk.png?f=fotoalbum_large

Maar sommigen komen met vreemde legplannen en minder panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7cVCEfgVMDk_KDeiiema9i5ypM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVKKdvW5Fo22vKNeZV3o83jJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFksY0OR1udGKd6dQTEmCqdeWSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XI29OMWpJT9LyhLyG0Y3OL4h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEFxjtP_yeYZdhoe8G2g_bI3op0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zjjfIH6nT5Cxoei1b5m3YQoQ.png?f=fotoalbum_large
Regio
Haaglanden

Hoe zien liggen het meest efficiënte leg plan?

Is 3 rijen van 3 boven het dakraam haalbaar?
En 2 rijen van 3 eronder?

Zie foto’s voor maatvoering.

Breedte is in huis 516cm, in de tuin van schutting tot schutting zitten we rond de 540cm dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ik zit nog eens te rekenen, veel partijen geven aan dat ik minimaal naar 3 fase moet met 15 panelen.

Waarom eigenlijk?
Tegelijkertijd bieden de meeste Enphase 8MC aan, die hebben toch een maximale output van 330Watt per paneel?

Zit ik op een maximale output van 4950Watt voor 15 panelen toch?
Mijn kookplaat is op 7360Watt afgezekerd op een 1 fase meterkast.

Gelden voor zonnepanelen andere regels? Of kan de micro tóch meer dan 330Watt terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:57
Er is géén directe reden om naar 3 fase te gaan. Ik heb hier 24 panelen op 1 fase met 5KW omvormer. Nog nooit problemen gehad met netcongestie, maar dat zal je voor jouw situatie even moeten nalopen.

Waarom Micro? Die dakkapel van de buren staat erg ver weg voor serieuze impact op je productie. Scheelt je een hoop geld en minder elektronica op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
De 30 cm is vanwege instructies windbelasting vanuit de fabrikanten.

Een aantal legplannen lijken over de ventilatie pijp te leggen.

14x330W kan NIET op een enkele 1-fase Q-relay - dat ding is voor 20A.

5kW aan micro's op een enkele fase raad ik af... Micro's zijn door het hele lange AC kabel traject extra gevoelig voor netcongestie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
TwingyTwingy schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:24:
Er is géén directe reden om naar 3 fase te gaan. Ik heb hier 24 panelen op 1 fase met 5KW omvormer. Nog nooit problemen gehad met netcongestie, maar dat zal je voor jouw situatie even moeten nalopen.

Waarom Micro? Die dakkapel van de buren staat erg ver weg voor serieuze impact op je productie. Scheelt je een hoop geld en minder elektronica op het dak.
Er staat ook een boom voor het huis, hoger dan het huis. Heel de zomer zorgt dat in de ochtenden voor schaduw op vooral de onderkant van het dak.

Mij leek micro’s handiger, hoeft de kabel niet naar binnen. Geen centrale omvormer, minder brandgevaar, langere levensduur.

[ Voor 9% gewijzigd door Tweak_ers op 02-03-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En je laad je electrische auto enkel aan het begin van de dag?

Ik zie aan de andere kant geen panelen getekend.
Zolang we kunnen salderen geen probleem, maar daar komt een einde aan.
En dan mag je betalen...

Grappig dat die zonnepaneel boeren het nog steeds niet doorhebben (of er geen zin in hebben)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2024 08:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:32:
En je laad je electrisch auto enkel aan het begin van de dag?

Ik zie aan de andere kant geen panelen getekend.
Klopt, was nu eigenlijk mede een budgettaire afweging.

We dachten te beginnen met 15 aan de voorkant en eventueel een tweede fase de achterkant mee te nemen.

Al zou ik bij een goede prijs, misschien direct 6 panelen aan de achterkant meenemen.

Maar dan zal ik wel echt naar 3x25A gaan.

Ik vind ook lastig inschatten wat het jaarverbruik gaat worden. Model 3 is ingeleverd en er is een Model S met gratis superchargen voor in de plaats gekomen. We zijn daardoor iets minder gaan verbruiken, maar zonnepanelen zouden dat weer kunnen kantelen natuurlijk. Beetje koffiedik kijken.

Ik vond €6000 wel een leuk en maximaal budget voor nu, maar het zit niet in beton gegoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je al eens 15 panelen bij mekaar geklikt met een 3-fase SMA (eventueel hybride) omvormer bij stralendgroen.nl ?

Dan sluit je 15 aan op de ene kant en later nog panelen aan de andere kant.
Je hebt dan geen extra investering meer nodig in omvormers omdat het allemaal op 1 kan
In tegenstelling tot enphase, waar onder ieder paneel een omvormer moet.

En de batterij is dan ook een uitbreiding die al helemaal is voorbereid (wel een HM 2.0 aanschaffen in de MK)

Enphase lijkt mooi en uitbreidbaar, maar onnodig duur. En over 10 jaar is alle techniek achterhaald, dus waarom zou je 25 jaar garantie willen op een produkt wat achterhaald is.

Edit:
Geen omvormers in huis, maar wel een grondige verbouwing in de MK met enphase
En ik zie hieronder dat er weing plaats voor is.
Kookplaat moet naar een 3-fase aardlekautomaat als je de overstap maakt (mag op 2-fasen blijven)
Ombouw van je meterkast is makkelijk te doen, maar wel even goed inrichten.
Plaatjes van onder de MotorKap?
Waar is je hoofdschakelaar?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:30:
De 30 cm is vanwege instructies windbelasting vanuit de fabrikanten.

Een aantal legplannen lijken over de ventilatie pijp te leggen.

14x330W kan NIET op een enkele 1-fase Q-relay - dat ding is voor 20A.

5kW aan micro's op een enkele fase raad ik af... Micro's zijn door het hele lange AC kabel traject extra gevoelig voor netcongestie.
Sommigen hadden het over “afzagen” van die pijp en er een paneel overheen leggen 🤣🤣🤣

Ik zie in de buurt dat hij bij mensen verplaatst is. Geen idee of dit eenvoudig is.

Die 30cm geloof ik eerlijk gezegd wel. Er liggen in de buurt heel veel panelen tot aan de nok, al jaren geen enkel probleem.

Is dit makkelijk te verzwaren? Of moet er dan een andere meterkast komen? Als ik de verhalen lees, kost dat ook weer €1000 extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udern-AGHmjPKue1YxSHGEsdI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mA5DludERWRMnHr9umDRwnD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ventilatiepijp kan soms vervangen worden door een ventilatie-pan en dan paneel er over.

Meterkast behoeft slechts enkele aanpassingen, maar ik zie geen hoofdschakelaar :-)

Kookplaat groep (en mogelijk bedrading van de groep naar kookplaat, mogelijk kookplaat zelf) zou aangepast moeten worden, 7kW op een 5,7kW hoofdzekering is niet handig.

Een en ander afhankelijk van de bedrading intern.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Tweak_ers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Er staat ook een boom voor het huis, hoger dan het huis. Heel de zomer zorgt dat in de ochtenden voor schaduw op vooral de onderkant van het dak.

Mij leek micro’s handiger, hoeft de kabel niet naar binnen. Geen centrale omvormer, minder brandgevaar, langere levensduur.
Als brandgevaar een ding is dan is SolarEdge een veiliger systeem... Actieve monitoring van de meeste MC4 connectoren - de meest gevoelige onderdelen.

Slecht aangelegd is ook AC gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:53:
Ventilatiepijp kan soms vervangen worden door een ventilatie-pan en dan paneel er over.

Meterkast behoeft slechts enkele aanpassingen, maar ik zie geen hoofdschakelaar :-)

Kookplaat groep (en mogelijk bedrading van de groep naar kookplaat, mogelijk kookplaat zelf) zou aangepast moeten worden, 7kW op een 5,7kW hoofdzekering is niet handig.

Een en ander afhankelijk van de bedrading intern.
We hebben echt nét een nieuwe keuken :X
Bora kookplaat, die gaan we niet vervangen ;)

Hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJPfTpTKWg37L7oCInxmb9x4ffI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjfr2CnLWm1EuMtuWz8CTJL9.jpg?f=fotoalbum_large

Hmmm, dus er komt iets meer bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ik bedoel de bedrading naar de kookplaat. NIETS is standaard in kookplatenland.

De hoofdschakelaar moet een 3F worden. Intern moeten de Aardleks verdeeld worden.

Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:45:
Heb je al eens 15 panelen bij mekaar geklikt met een 3-fase SMA (eventueel hybride) omvormer bij stralendgroen.nl ?

Dan sluit je 15 aan op de ene kant en later nog panelen aan de andere kant.
Je hebt dan geen extra investering meer nodig in omvormers omdat het allemaal op 1 kan
In tegenstelling tot enphase, waar onder ieder paneel een omvormer moet.

En de batterij is dan ook een uitbreiding die al helemaal is voorbereid (wel een HM 2.0 aanschaffen in de MK)

Enphase lijkt mooi en uitbreidbaar, maar onnodig duur. En over 10 jaar is alle techniek achterhaald, dus waarom zou je 25 jaar garantie willen op een produkt wat achterhaald is.

Edit:
Geen omvormers in huis, maar wel een grondige verbouwing in de MK met enphase
En ik zie hieronder dat er weing plaats voor is.
Kookplaat moet naar een 3-fase aardlekautomaat als je de overstap maakt (mag op 2-fasen blijven)
Ombouw van je meterkast is makkelijk te doen, maar wel even goed inrichten.
Plaatjes van onder de MotorKap?
Waar is je hoofdschakelaar?
Nee eigenlijk nog niet, ik kende die site niet.

Wat bedoel je met motorkap?
Hoofdschakelaar zojuist toegevoegd.

Eigenlijk lees ik bij meerdere dus terug: ga voor een centrale omvormer.
Als ik toch even uitga van ombouw naar 3 fase en 21 panelen (15 voor, 6 achter), komt de site stralendgroen met suggesties en de goedkoopste SMA is de SMA sunny Tripower 8.0 3-AV 40 Smart connected voor 1800 euro. Nu lees ik veelal dat centrale omvormers 10-15 jaar meegaan, heb ik dan die micro niet direct terugverdiend bij vervangen van een defecte centrale omvormer?

Ik heb echt geen verstand van centrale omvormers moet ik hierbij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:05:
ik bedoel de bedrading naar de kookplaat. NIETS is standaard in kookplatenland.

De hoofdschakelaar moet een 3F worden. Intern moeten de Aardleks verdeeld worden.

Thats it.
Oh daar klaagde de interieurbouwer inderdaad over, perilex schijnt standaard te zijn, maar bij ons is een grote rode stekker gebruikt. Volgens mij is dat zo'n 3 fase aansluiting. In de stekker zelf zijn slechts twee fasen aangesloten.

Ik kan daar niet makkelijk bij, kookplaat is vlakinbouw gemonteerd. Dan moet ik lades verwijderen en/of de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beste even dit invullen, als je het zeker wilt weten
Het grote SMA topic

Maar ik verwacht een 6 kW hybride zal voldoende zijn.
Energie rendement factor 100 = geen aftoppen, maar dat mag gewoon wel een beetje... weinig verlies op jaarbasis.
Minimale Vmpp = 250 dus dat is 8 panelen voor de andere kant.
Bij geen schaduw zal hij er niet op uit gaan (minimale ingangspanning = 150) maar je hebt weinig regelbereik met 6 panelen)

Onder motorkap bedoelde ik de ABB dubbele kast even deksels lichten
kwart slag draaien aan de moertjes en naderhand weer tikje tegen geven.

Edit:
Wie betaalt het vervangen van die micro omvormer?
Ik denk dat je gewoon mag betalen voor de werkzaamheden. (en materiaal is dan gratis)
En weer je dak op.
Een stringomvormer stuur je op voor reparatie. Het demonteren en monteren kan je zelf.
Maar na 10-15 jaar wil je wellicht wat anders.

Edit2: Maar goed, bestellen bij stralendgroen heb je alleen nog maar materiaal, en niet de werklui... ;)

@Ronald
Waarom is solaredge storedge duurder dan SMA tripower hybride? (zie stralend groen)
En dan heb ik nog niet eens over alle optimizers die je er nog moet bijkopen

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:11:
Beste even dit invullen, als je het zeker wilt weten
Het grote SMA topic

Maar ik verwacht een 6 kW hybride zal voldoende zijn.
Energie rendement factor 100 = geen aftoppen, maar dat mag gewoon wel een beetje... weinig verlies op jaarbasis.
Minimale Vmpp = 250 dus dat is 8 panelen voor de andere kant
Ja ook die SMA website gaat uit van allemaal marges en lijkt ons dak wederom niet helemaal te kloppen met de praktijk.

Daarom had ik de situatie bij de buren ook toegevoegd. Die hebben een ouder type panelen. 300WP all black van zonneplan.

Maar ik zit mij nu af te vragen of het überhaupt gaat passen allemaal...
Ik heb even in de tuin van schutting tot schutting gemeten en dan kom ik op 541cm uit. Dan zit ik nog niet volledig op de erfgrens (scheelt niet veel natuurlijk (binnenkant schutting naar hart schutting). Met 3 x 1778, zit ik op 533,4cm.

Is er een valide reden om niet tot je grens op het dak te mogen gaan? Nu hebben we een goede verstandhouding met de buren, dus ik verwacht sowieso niet dat dit problemen gaat opleveren. Tevens ben ik de buren aan het polsen of ze ook interesse in zonnepanelen hebben.
Onder motorkap bedoelde ik de ABB dubbele kast even deksels lichten
kwart slag draaien aan de moertjes en naderhand weer tikje tegen geven.
Zal zo even kijken
Edit:
Wie betaalt het vervangen van die micro omvormer?
Ik denk dat je gewoon mag betalen voor de werkzaamheden. (en materiaal is dan gratis)
En weer je dak op.
Een stringomvormer stuur je op voor reparatie. Het demonteren en monteren kan je zelf.
Maar na 10-15 jaar wil je wellicht wat anders.
Daar heb je een punt.
Edit2: Maar goed, bestellen bij stralendgroen heb je alleen nog maar materiaal, en niet de werklui... ;)
Zijn er (goede) bedrijven die zich enkel op montage richten, voor zover jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tweak_ers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Oh daar klaagde de interieurbouwer inderdaad over, perilex schijnt standaard te zijn, maar bij ons is een grote rode stekker gebruikt. Volgens mij is dat zo'n 3 fase aansluiting. In de stekker zelf zijn slechts twee fasen aangesloten.

Ik kan daar niet makkelijk bij, kookplaat is vlakinbouw gemonteerd. Dan moet ik lades verwijderen en/of de plint.
Dat zal een GEE zijn. Die zijn beter dan perilex.
Prutser die daar het klaagt!

Probleem is dat kookplaten soms anders bedraad moeten worden voor 2p+2n enkelfase en 2p+n 2-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:11:

@Ronald
Waarom is solaredge storedge duurder dan SMA tripower hybride? (zie stralend groen)
En dan heb ik nog niet eens over alle optimizers die je er nog moet bijkopen
Geen nuttige vraag. Waarom is een SMA 2x zo duur als een Growatt/GoodWe waar je hybride bijna gratis er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ook geen nuttige vraag.
Yingping subsidie net als bij de BYD EV (en andere chinezen) die europa binnenkort gaan overspoelen en waar je telefoon helemaal leeggetrokken wordt met privegegevens en de PV ongevraagd uitgeschakeld wordt als je dit soort gegevens niet deelt? :+
En over oeigoeren ga ik het ook niet hebben...
// einde offtopic

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Tweak_ers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:19:
Ik zit nog eens te rekenen, veel partijen geven aan dat ik minimaal naar 3 fase moet met 15 panelen.

Waarom eigenlijk?
Tegelijkertijd bieden de meeste Enphase 8MC aan, die hebben toch een maximale output van 330Watt per paneel?

Zit ik op een maximale output van 4950Watt voor 15 panelen toch?
Mijn kookplaat is op 7360Watt afgezekerd op een 1 fase meterkast.

Gelden voor zonnepanelen andere regels? Of kan de micro tóch meer dan 330Watt terugleveren?
15 panelen op een 1 fase is niet mogelijk. De MC heeft inderdaad een uitgangsvermogen van 330 Watt, dus dat is wel een tekortkoming.

Jouw kookplaat is met een 2 fase kookgroep afgezekerd. Voor een kookgroep mag dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
RobertV70 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Jouw kookplaat is met een 2 fase kookgroep afgezekerd. Voor een kookgroep mag dat.
Misschien begrijp ik je omschrijving niet goed maar:
32 Ampere trekken door een 25A hoofd zekering is volgens mij niet toegestaan (1 van de 3 fases als hij overstapt naar 3-fases)
Er is een heel topic aan gewijd
Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Een 2 fase kookgroep is een vrij normale zaak, en het komt ook niet op 32A maar 2x 16A, daar zit een wezenlijk verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Als die 2x 16 op 1 fase zit, dan stroomt er toch 32A door de hoofdzekering?
Pas wanneer je het over 2 fases gooit is het 16A (door de faseverschuiving en zal de nul ook niet zwaarder belast worden)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Nee, het is en blijft 2x16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Het is niet zo dat alle stroomverbruikers bij elkaar op worden geteld, dat zou wat zijn, dan kun je de droger en je oven niet tegelijk aan hebben staan of de hele hoofdzekering klapt er uit. De hoofdverdeelkast is opgebouwd in zones, elk 16A (bij een 25A hoofdzekering, ongeacht 1 of 3 fase) en dit zal dus nooit boven de 16A uitkomen op de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Dit is het laatste wat ik erover wil zeggen...
Een 7.4 kW kookplaat trekt maximaal 7400/230= 32,17 Amp
Anders zou die wel 3.68 kW kookplaat heten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En gezamelijk blijft het meer kunnen trekken dan de hoofdzekering aan kan als je het op 1 fase houdt
Wat mag in deze maak ik me niet druk om.

Als je Hoofd-smeltzekeringen hebt dan wil je dit gewoon NIET zo doen... Dan zit je gewoon een paar uur zonder stroom op die fase en als het mee zit kost het geen 6 tientjes per keer.

Dus er moet gewoon het nodige aangepast worden met die kookgroep.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 02-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Okee inmiddels is er een partij langsgekomen en die geeft aan dat 3 rijen boven het dakraam te krap wordt.
En ook onder het dat raam 2 rijen wordt te krap.
Dat is op zich wel een domper, omdat er dan dus geen 15 panelen gaan passen aan de voorkant 🙁

Het gaat dus om deze afmetingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWklniHtE84oJ5vA1JIknzm3B10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qJMo6TcCWZYzaFU5XN5MpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2QBEVQCLEDMRgtPA56BzqddZQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKKxWTpZ8uTKYpUYFDaocpvH.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ze hebben nu 3 opties gestuurd met een nieuw legplan.

Nadeel is dat we ons verbruik niet gaan afdekken helaas.
Dit is het nieuwe leg plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8dpXZyztryknVocsK8hYRzeVH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bZhNV5rBpMNDn2oWehAuDuEr.png?f=fotoalbum_large

En dan zijn er 3 opties:
- serie geschakeld
- enphase
- centrale omvormer met optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ4KcHVasSfmfHT5otYNecNBQiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UVXT6bZnL01mWqrIfCDO5OUO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_jpBKKpwpLupt6h-2TBOD_aqak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z6r26Y9g6Z9nwIhLvIELpjS0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9X7x9U-R0UVajFZCQntRoMZcnTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uQYZ3YrLzluq5ngNYUdYpoif.png?f=fotoalbum_large

Klopt het dat je met solaredge de opwek ook kunt uitzetten met de app?
Dit eventueel in de toekomst met betalen voor terugleveren en dynamische tarieven?

Ik weet dat het duurder is, maar ik neig toch naar optimizers. Omdat ik net wat dichter bij het verbruik kom en omdat ik met de boom aan de voorkant en dakkapellen voor en achter van de buren toch een beetje verwacht dat opbrengst bij seriegeschakeld te hoog is ingeschat.

Zit ik nog met twee puntjes, naast alles hierboven:
- pijp van centrale ventilatie, geven ze aan in dit geval af te zagen en een paneel erover te leggen. Kan geen regen in door het paneel, zeggen ze.

- kabeltraject doen ze het liefst via buiten, want binnen heb ik geen mogelijkheid voor de kabels.

Nu hebben we wel een wasmachine op een eigen groep en een droger op een eigen groep. Hoe dikke 3 fase draden krijg je door een stopcontact leiding getrokken? Is dat maximaal 2.5mm x 5 draden? Of zou 4mm x 5 draden ook passen?

Want dan zou ik in theorie een klein meterkastje op zolder plaatsen, die 3 fase kabel door de huidige leiding trekken en die kast van een stopcontact voorzien voor de wasmachine. Dan in die kast een schakeling, kWh meter en de omvormer aansluiten. Als(!) dit überhaupt gaan passen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 15-03-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er gaat max 5x1,5mm2 door 16mm buis, maar de aarde moet eigenlijk minimaal even zwaar als de solar kabel, doorgaans 4mm2.

Even opzoeken hoeveel ampere dat mag hebben…

Afzagen en paneel erover is een prutsers oplossing. Daar zijn ventilatie pannen voor te krijgen.

Solaredge 3 fase met 10 per zijde altijd met s500b (80V optimizer) anders veel te krap in de jas en zie ik je terug in het grote boze solaredge topic.

String omvormer is denk ik beter hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:36:
Er gaat max 5x1,5mm2 door 16mm buis, maar de aarde moet eigenlijk minimaal even zwaar als de solar kabel, doorgaans 4mm2.

Even opzoeken hoeveel ampere dat mag hebben…

Afzagen en paneel erover is een prutsers oplossing. Daar zijn ventilatie pannen voor te krijgen.

Solaredge 3 fase met 10 per zijde altijd met s500b (80V optimizer) anders veel te krap in de jas en zie ik je terug in het grote boze solaredge topic.

String omvormer is denk ik beter hier.
Hij heeft voor SolarEdge een SE7K bedacht en S440 optimizers.

Voor de serie geschakelde oplossing zou het een Kstar BluE-G Three Phase 8kW worden bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
10x s440 maar 600V van de benodigde 750V.

Dus moeten panelen in de schaduw vroeg en laat de overige 150V maken.

Maar de spanning die gemaakt wordt is gekoppeld via de string stroom. Dus panelen in de zon gaan maar maximaal 4x het vermogen van de schaduw aan de omvormer leveren.

Het potentiële verschil is een factor 10-20. Dus dat gaat grote verliezen geven.

S440 is in deze opstelling onacceptabel.

Kstar is een omvormer merk wat ik nog nooit van gehoord heb. Dat ga ik niets over zeggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:38:
10x s440 maar 600V van de benodigde 750V.

Dus moeten panelen in de schaduw vroeg en laat de overige 150V maken.

Maar de spanning die gemaakt wordt is gekoppeld via de string stroom. Dus panelen in de zon gaan maar maximaal 4x het vermogen van de schaduw aan de omvormer leveren.

Het potentiële verschil is een factor 10-20. Dus dat gaat grote verliezen geven.

S440 is in deze opstelling onacceptabel.

Kstar is een omvormer merk wat ik nog nooit van gehoord heb. Dat ga ik niets over zeggen :-)
Okee, dan heb ik nog twee offertes binnen van Durastroom:

Dak plan bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g20JdX3i_9SBmvm1XjEug16UoL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qci1jm5q7zrNB8NFqUoYsYkf.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte seriegeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlozamOUddfEIQtNO_qJ0nXANT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wUFbuLjimgvscR0q62bk6sN.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte met Enphase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMTG6wQbFagBXUEyjt0CfqBls7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPibL2SXbU1gfjYzNWLnLxje.jpg?f=fotoalbum_large

Ze gaan voor de plus en niet de MC, zie ik.
Voor de prijs, neig ik naar Enphase om heel eerlijk te zijn. 😅

Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd dat serie geschakeld het beste is. Omdat we met dakkapel van de buren af en toe schaduw zullen hebben en daarnaast een boom voor het huis in de ochtend wat schaduw aan de onderste panelen zal opleveren. Allemaal niet schokkend, maar toch.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 19-03-2024 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
4% aftop voor het ZO dak… heeft durastroom je dat verteld? Voor het NW dak is iq8+ okay, maar zelfs dat topt iets af.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:58
Wat je wellicht kan overwegen indien de wasmachine / droger direct op een eigen groep zitten is een 3 fase PV verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
willemvdvliet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:04:
Wat je wellicht kan overwegen indien de wasmachine / droger direct op een eigen groep zitten is een 3 fase PV verdeler.
De wasmachine en droger hebben beide een aparte 16A groep.
Die komen ook beide separaat op zolder aan.
Maar de kabel in de kabelgoot daarachter is maar 1 fase. Dus nul, aarde en plus.

Daar past volgens mij maximaal een 5 x 2.5mm kabel doorheen. Anders moeten we via buiten ben ik bang.

Maar dan snap ik de relatie tussen een PV verdeler en een wasmachine/droger groep misschien niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:58
Tweak_ers schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:46:
[...]

De wasmachine en droger hebben beide een aparte 16A groep.
Die komen ook beide separaat op zolder aan.
Maar de kabel in de kabelgoot daarachter is maar 1 fase. Dus nul, aarde en plus.

Daar past volgens mij maximaal een 5 x 2.5mm kabel doorheen. Anders moeten we via buiten ben ik bang.

Maar dan snap ik de relatie tussen een PV verdeler en een wasmachine/droger groep misschien niet helemaal.
Wat ze doen met een PV verdeler is de groep van de wasmachine/droger gebruiken.
De verdeler wordt op die groepen gezet, op de PV verdeler zijn twee stopcontacten aanwezig voor je wasmachine/droger.
Bij mij was het ook dat of van buitenaf, maar dat resulteert meestal in een niet zo'n fraaie oplossing.

Zie voor meer info onderstaande link:
https://www.elektramat.nl...lles-over-de-pv-verdeler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
willemvdvliet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Wat ze doen met een PV verdeler is de groep van de wasmachine/droger gebruiken.
De verdeler wordt op die groepen gezet, op de PV verdeler zijn twee stopcontacten aanwezig voor je wasmachine/droger.
Bij mij was het ook dat of van buitenaf, maar dat resulteert meestal in een niet zo'n fraaie oplossing.

Zie voor meer info onderstaande link:
https://www.elektramat.nl...lles-over-de-pv-verdeler/
Dan blijf je toch met het probleem zitten dat er 3 fasen van PV verdeler naar de meterkast moeten?
5x2.5mm moet lukken in een standaard stopcontact buis, maar 5x4mm gaat nooit passen.

Het is zo'n 9000WP verdelen over 3 fasen: 3000WP per fase = 13A.
Dat zal je in de praktijk nooit halen op een Zuid-Oost / Noordwest opstelling. (11 panelen zuidoost en 9 panelen noordwest).
Maar je moet uitgaan van de theoretische WP toch?

En dan een meter of 10 naar beneden.

Is 2.5mm dan voldoende of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ik heb nu ook een offerte binnen van AOS Solar, die biedt weer een ander micro omvormer systeem aan:

Micro-omvormer
Hoymiles Converter Technology Co., Ltd.
9,600 kW Totale omvormerclassificatie
6 x HMS-1600-4T

Samen met:
Zonnepanelen
Bluesun Solar
9,240 kW Totale zonnestroom
21 x 440 Watt Panelen (BSM440M10-54HNH)
8.266 kWh per jaar

Voor een prijs van 8000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Okee we staan nu op het punt een klap te geven op de offerte van Solar NRG van vereniging eigen. Huis. Het voelt het meest solide aan en de prijzen zijn ongeveer gelijk.

Dus nog een laatste check bij jullie, is deze omvormer wel de juiste?

Ik denk dat de prijs voor 20 panelen prima is, maar hoe zat dat ook alweer met de omvormer?

Is de 7000 niet net te groot? Slaat een 6000 eerder aan?

Vooral aan de achterkant is de ligging niet optimaal (dacht iets van 70% rendement ten opzichte van een optimale zuid ligging)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02WmsTC-2580r73oNz3vmelm8yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9uP7GP5JChzA4KdQhwdebMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS1q-eC0jMS7giLmb_u_Ntiki08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSgt9Wqwlc4Mwb3EIqW9E9ar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwEd4KULBn_1XAfUfG_xqb0AIVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6OgjzsdDnqS5bAmBi6lmcGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie?
Pagina: 1