r.kruisselbrink schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:15:
[...]
Sorry, je berichtje helemaal gemist.
LG stuurde me door naar hun reparatiebedrijf, wilde geen kosteloze vervanging leveren. Ik had door omstandigheden niet de tijd genomen om nog een keer te bellen en door te vragen(/zeuren). Uiteindelijk heb ik nu een paar weken geleden een vervangende voeding besteld. Deze moet nog binnenkomen.
Hoe reageerde LG bij jou, @
Valentinik_46 ?
No worries....
Na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat mijn moederbord waarschijnlijk kapot was of bijna aan het begeven was. Ik had als eerste een reparatieverzoek via LG ingeschoten. Zij schakelde gelijk CE Repair in, daar kreeg ik netjes een prijsopgave van.
Vervolgens heb ik een mail naar LG geschreven waarin ik duidelijk heb aangegeven dat mijn verzoek niet gebaseerd is op fabrieksgarantie, maar op wettelijke conformiteit volgens het Nederlandse consumentenrecht (art. 7:17 en 7:21 BW). Een televisie van deze prijsklasse, kwaliteit en merk mag aanzienlijk langer meegaan dan vier jaar. Een defect moederbord binnen deze periode is dus non-conform.
Als reactie op mijn mail kreeg ik het bericht:
We willen u informeren dat uw verzoek is geëscaleerd naar de relevante afdeling voor verdere beoordeling. Zij zullen uw zaak en alle informatie die u heeft verstrekt grondig beoordelen.
Ruim drie weken later kreeg ik dan uiteindelijk een antwoord van LG:
Bedank voor de e-mail. Wij hebben u telefonisch niet kunnen bereiken. Uw klacht is beoordeeld maar helaas afgewezen.
Wij verwijzen u in dit geval naar de verkoper. De Televisie heeft het 4 jaar prima gedaan, en is nu vor zover wij kunnen inchatten technisch defect, waarschijnlijk een storing op het moederbord. Ook is niet bewezen dat de klacht vanaf et begin aanwezig is eweest. LG houdt zich hierbij aan de UNETO richtlijnen bij het opstellen van de prijsopgave.
Op 24 december heb ik gelijk contact opgenomen met Bol.com, hier heb ik aangegeven:
Dat ik nadrukkelijk geen beroep doe op fabrieksgarantie, maar op wettelijke conformiteit (artikel 7:17 en 7:21 BW). Een televisie van deze prijsklasse en kwaliteit mag een levensduur van minimaal 5 tot 7jaar hebben. Een defect moederbord na circa 4 jaar is daarom non-conform.
Aangezien:
- de aankoop via het Bol.com-platform heeft plaatsgevonden,
- de partnerverkoper niet meer actief is,
- en ik als consument niet zonder aanspreekpunt mag blijven,
verzoek ik Bol.com om dit dossier over te nemen en te zorgen voor:
- kosteloze reparatie, of
- een andere passende oplossing conform de wettelijke verplichtingen.
Op 30 december kreeg ik een reactie van Bol.com:
Je vraag is heel duidelijk. Aanspraak op de wettelijke garantie in plaats van de fabrieksgarantie.
In je mail geef je aan dat je contact met LG hebt gehad. Normaal gesproken is dat ook de snelste manier om een oplossing te krijgen. Echter laat je weten dat ze je niet willen/kunnen helpen omdat de fabrieksgarantie verlopen is.
Graag wil ik je verder helpen maar daar heb ik nog aanvullende informatie voor nodig.
Kun je het volgende aan me doorsturen?
[list]
• een screenshot van het contact met de fabrikant;
• een foto van het gehele artikel en het defect/defecte onderdeel;
• een duidelijke beschrijving van het defect. Hoe is het artikel stuk gegaan, en wat is er precies stuk gegaan?
[/list]
Gelijk dezelfde dag heb ik alle informatie aangeleverd. Op 2 januari kreeg ik het onderstaand bericht van Bol.com:
Omdat je er niet uit komt met de partner heeft de klantenservice het dossier van deze bestelling aan ons van het hoofdkantoor overgedragen.
Weer een week later kreeg ik een bericht van Bol.com:
Deze verkoper is helaas niet meer actief als verkoper op ons platform, en wij kunnen de verkoper helaas niet bereiken. Aangezien de koopovereenkomst tussen jou en de verkoper is gesloten, en bol hier geen partij in is, kan bol geen oplossing binnen garantie bieden. Normaliter zou ik je hierin door horen te verwijzen naar de verkoper, echter leert de ervaring dat de kans op een oplossing in dit geval zeer klein is.
Wat ik in dit geval wel kan aanbieden is een vergoeding van de restwaarde van het artikel die hierop van toepassing is door middel van een bol cadeaubon. Volgens de door techniek Nederland/Uneto-VNI opgestelde tabel is er op een artikel van deze prijs een levensverwachting van 6 jaar (oftewel 72 maanden) van toepassing, waarvan jij het artikel 50 maanden in gebruik hebt gehad. Dit betekent dat er nog 22 maanden van de levensverwachting overblijft, wat neer komt op een cadeaubon ter waarde van afgerond € 330,-.
Mijn reactie op hun antwoord, nadat ik ze weer op de wettelijke conformiteit heb gewezen:
Volgens de wettelijke volgorde ligt in eerste instantie kosteloze reparatie of vervanging voor de hand. Pas wanneer dit niet mogelijk of niet redelijk is, komt een (gedeeltelijke) vergoeding in beeld. In dit dossier is niet vastgesteld dat herstel onmogelijk of disproportioneel zou zijn.
Indien Bol.com ervoor kiest herstel niet zelf te faciliteren, ben ik bereid om in onderling overleg tot een andere oplossing te komen, bijvoorbeeld in de vorm van een passende vergoeding in geld, zodat ik het toestel zelf kan laten herstellen en het dossier voor beide partijen definitief kan worden afgerond.
Een vergoeding in de vorm van een cadeaubon acht ik daarbij niet passend, aangezien dit geen gelijkwaardige vorm van restitutie is.
Je raadt het al, weer 7 dagen later ontvang ik van Bol.com een reactie:
Helaas kunnen en mogen wij geen garantie bieden, doordat de koopovereenkomst op papier tussen jou en de partner is gesloten. De partner is verplicht om de garantie te voorzien (zie hiervoor onze voorwaarden).
Gezien de partner geen garantie heeft voldaan, bieden wij vanuit bol uit coulance de overgebleven restwaarde in de vorm van een bol cadeaubon aan om jou hierin tegemoet te komen.
Ik verneem gelieve alsnog of je gebruik wenst te maken van mijn aanbod. Mocht je hier geen gebruik van wensen te maken en enkel akkoord gaan met een garantieafhandeling?
Vanuit bol kunnen wij hierin helaas niet verder assisteren, maar kan je indien gewenst schriftelijk de partner benaderen, de benodigde gegevens kan je via het handelsregister achterhalen middels het KVK nummer 73699764.
Vervolgens heb ik nog een reactie naar Bol.com verzonden in de hoop om wat meer druk te zetten:
Ik stel vast dat Bol.com op dit moment geen inhoudelijke beoordeling maakt van de conformiteitsvraag, maar uitsluitend verwijst naar garantievoorwaarden en coulance.
Ik geef Bol.com hierbij de gelegenheid om dit dossier alsnog inhoudelijk te herbeoordelen op basis van wettelijke conformiteit en met een passende oplossing te komen. Indien Bol.com bij het huidige standpunt blijft, zie ik mij genoodzaakt mijn rechten langs formele weg af te dwingen.
Weer 7 dagen later bericht van Bol.com:
Je hebt aangegeven dat je, indien wij onze oplossing niet aanpassen, dit verder door je advocaat laat oppakken. Hierbij moet ik je aangeven dat bol verder geen acties meer kan uitvoeren als je verdere juridische stappen gaat zetten. Tevens kunnen wij geen andere oplossing bieden dan de uit coulance eerder geboden oplossing.
Aangezien bol feitelijk geen onderdeel is in de koopovereenkomst die tussen jou en de partner tot stand is gekomen, en dus juridisch niet verder betrokken kan worden in de opvolging, zal ik vanaf dit moment de bemiddeling stop moeten zetten. Je kunt de verkoper contacteren via het KVK-nummer, zijnde 73699764.
Als laatste stap heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Zij hebben aangegeven dat er juridisch onvoldoende grondslag is om een procedure tegen Bol.com te starten.
Het eerste contact met LG was begin november 2025, het laatste bericht van Bol.com was zowat eind januari 2026. Mijn doel was gewoon dat mijn televisie werd gerepareerd. Of in ieder geval dat ik een vergoeding in geld kreeg zodat ik het zelf kan laten maken. De Tv had al vanaf september 2025 kuren en vanaf november was deze gewoon niet meer te gebruiken.
Ik heb vervolgens eieren voor mijn geld gekozen en heb toch nog een keer contact opgenomen met Bol.com met de mededeling dat ik gebruik wil maken van de cadeaubon van €330,-. Nu reageerde Bol.com binnen 15min op mijn mail om het dossier af te sluiten. Opeens kunnen ze dan wel snel met een reactie komen.
Op
https://fixpart.nl/ had ik een nieuwe moederbord gevonden voor €220,-. Deze heb ik uiteindelijk besteld en heb de moederbord zelf vervangen. Tot nu toe werkt de TV weer perfect.