Schuin dak isoleren (bouwjaar ~ 1980)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Na wat ervaring opgedaan te hebben met zolder isoleren in mijn vorige woning, wil ik mijn huidige woning ook aan gaan pakken.

Bouwjaar is ongeveer 1982.

Ik ben erachter gekomen dat de huidige isolatie niet veel voorstelt. Er zit alleen een soort hard schuim (~ 3cm) tussen de dakpannen en het dakbeschot. Dat is het. Dan volgt een lege holle ruimte zo diep als de dikte van de gordingen + rachelwerk. Daaroverheen zit gipsplaat als afwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6jnNl3PF0_mxE0zGgQFi49r9D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAwiXhWTrhTwluufDU4BS8Bb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dit extra isoleren en daarna afwerken, liefst zo goed mogelijk, dus zat aan PIR platen te denken. Verder zou ik de gordingen weer bloot willen leggen (al is het maar 1 cm) vanwege esthetische reden en ruimtelijk gevoel.

Mijn vraag:
Welke isolatie zou mogelijk zijn / kan ik PIR platen gebruiken? Ik begrijp dat PIR alleen kan als de huidige isolatie laag dampopen is. Weet iemand wat voor soort isolatie dit precies is, dat stukje hard schuim? (en of die al dan niet damp open is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qsm3uivfqMWSTdTkZtdNLHBt_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bucvt6C3k93qBrnho6VvwY91.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: vraag over staanders bij dakraam verwijderd.

[ Voor 30% gewijzigd door autoreverse op 02-11-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 23:51
Dat is opstalan. Ik kijk even mee gezien ik in de zelfde situatie zit.

[ Voor 62% gewijzigd door Deef_K op 24-02-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:54

Seafarer

XXX

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Gaat over opstalan en meer zeer goede zaken.

Heb je ook over dat enorme dakraam nagedacht. Er kan wel dubbelglas inzitten, of Hr, Hr+, Hr++ en tegenwoordig kan triple ook.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@Deef_K bedankt, zo op een eerste google kom ik erop uit dat dit een bedrijf is geweest. Maar ik ga het vast na kunnen lezen in het topic waar @Seafarer naar verwijst (dank!, nu weet ik waar ik gericht op kan zoeken)
EDIT: als ik het zo lees, wordt met 'opstalan' het (geperst?) hout (ziet eruit als spaanplaat) + een PUR laag bedoeld. Kennelijk is dat hard schuim dus PUR.

En ja, er komt ook een heel nieuw dakraam in (deze stamt nog uit de jaren 80)

[ Voor 27% gewijzigd door autoreverse op 24-02-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 14:30

H-W

Je mag ervan uitgaan dat je PUR laag nog steeds dampremmend is, ondanks de leeftijd. Dan wil je dus geen PIR isolatie toevoegen, want je sluit je dakbeschot op tussen een dampdichte en een dampremmende laag. Het beste advies is isoleren met een dampopen isolatiemateriaal zoals glas- of steenwol of als het wat meer mag kosten en je een hogere isolatiewaarde wil halen, Kingspan Kooltherm (resolschuim). Afwerken met klimaatfolie voor een goede vochtregulering en verder naar keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 12:43
Neem een dampopen materiaal, zoals houtvezel isolatie deze zorgen namelijk door hun hele hoge faseverschuiving dat het in de zomer ook veel langer koel blijft.
afwerken met klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Bedankt @H-W . Jammer, maar kreeg na een middagje lezen al wel veel informatie die jouw stelling onderstreept.

Volgens sommige bronnen zou PIR eventueel wel kunnen, mits je een luchtlaag aanhoudt en een klimaat folie aan de binnenzijde toepast….. maar helemaal garanderen dat dit kan doet niemand en de algemene ervaring is wel dat als dat spaanplaat eenmaal nat/vochtig wordt (dat wordt het wel eens kennelijk, maar dan moet het door de tocht weer snel kunnen drogen), je dan echt de sjaak bent. Meer nog dan andere vormen van dakbeschot kennelijk. Al was het alleen al dat zo ontzettend uitzet.

Het mag zeker iets meer kosten, ervaring met de vorige zolder isolatie (vorig huis) was dat de ondanks de dikke laag wol (16cm) het nog niet echt comfortabel was en we in dit huis nog vele jaren zullen blijven wonen. Dus we willen het wel meteen goed doen nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 07-05 14:30

H-W

De suggestie van houtvezel isolatie die @No Hands aangeeft zou je ook zeker kunnen kiezen. Dat is de meest milieuvriendelijke keuze en geeft uiteindelijk het beste binnenklimaat. Maar met Kooltherm ga je wel de beste isolatiewaarde behalen. Zeker als je de binnenkant gaat isoleren, heb je tamelijk grote koudebruggen vanwege de balken die je dak ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn opstalan dak (1978) juist wél geïsoleerd d.m.v. PIR platen. Nadat ik me zo goed mogelijk ingelezen had hier op tweakers waar voor-en tegenstanders waren. Zie bijvoorbeeld de posts van @_Arthur in dit topic: na-isoleren jaren 80 zolder en ik zie dat het recent is uitgezocht hier: ben2513 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?". Ik maak me dus niet zoveel zorgen. Maar als er echt een flink lek in het dak zit dan kan ik me voorstellen dat de spaanplaat helemaal stuk gaat maar dat je dit van binnenuit nooit meer zal ontdekken, waar je dit vóór PIR isolatie nog wél kon zien...

[ Voor 22% gewijzigd door brambond op 24-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
@brambond bijzonder ja! Had dat topic ook al gezien. Blijft toch een beetje lastig of je weet of dit zo goed blijft gaan zo'n 20 jaar en liefst nog langer...

Gevoelsmatig zou ik het misschien ook wel aandurven, maar dan toch niet zonder klimaatfolie (aan de binnenkant, achter het gips) voor de zekerheid.
brambond schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:54:
-knip-
Maar als er echt een flink lek in het dak zit dan kan ik me voorstellen dat de spaanplaat helemaal stuk gaat maar dat je dit van binnenuit nooit meer zal ontdekken, waar je dit vóór PIR isolatie nog wél kon zien...
Dan moet het wel flink lekken wil je dat zien. Immers er zat nu ook al een gipsplaat voor op zo'n ruim 15cm afstand. Dan moet het water echt gaan druppelen wil dat gips nat (genoeg) gaan worden.

Maar ik ga eerst nog even de alternatieven onderzoeken die hier in dit topic genoemd zijn. Als die een deftige isolatie waarde hebben kies ik voor de veilige route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 12:43
autoreverse schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:10:
@brambond bijzonder ja! Had dat topic ook al gezien. Blijft toch een beetje lastig of je weet of dit zo goed blijft gaan zo'n 20 jaar en liefst nog langer...

Gevoelsmatig zou ik het misschien ook wel aandurven, maar dan toch niet zonder klimaatfolie (aan de binnenkant, achter het gips) voor de zekerheid.

[...]

Dan moet het wel flink lekken wil je dat zien. Immers er zat nu ook al een gipsplaat voor op zo'n ruim 15cm afstand. Dan moet het water echt gaan druppelen wil dat gips nat (genoeg) gaan worden.

Maar ik ga eerst nog even de alternatieven onderzoeken die hier in dit topic genoemd zijn. Als die een deftige isolatie waarde hebben kies ik voor de veilige route.
Je kan prima met PIR isoleren als er maar geen cachering op dat PIR zit. PIR is gewoon dampopen, de cachering, meestal aluminium, maakt het dampdicht. Dus dan heeft klimaatfolie ook geen zin meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij mijn huis van 1978 tocht het zo hard tussen de gordingen en platen heen dat ik er gewoon 12cm PIR tussen heb gestampt, naden aftapen en latten en gips erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
Met een woning uit hetzelfde bouwjaar als de jouwe en dezelfde opbouw, heb ik gekozen voor glaswol + klimaatfolie. Tussen de gordingen geïsoleerd, klimaatfolie eroverheen. Regelwerk+gips en dan afstucen en sauzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
(Glas)wol is idd de meest veilige keuze, maar qua isolatie waarde rendeert een PIR of soortgelijke oplossing veel beter. En aangezien ik binnen de 13 cm wil blijven wil ik een betere oplossing dan een wol gebruiken.

Wat betreft de vraagstelling is PIR dampopen of dampdicht kom ik tegenstrijdige uitspraken tegen, los van eventuele cachering (alu coating) die er op zit. De voorzichtige stelling lijkt toch voornamelijk te zijn dat PIR op z'n minst zeer dampremmend is (dus hooguit enigszins dampopen)
Zo is er eigenlijk zoveel van de te vinden informatie tegenstrijdig, bijv. als je zoekt op wel of niet een luchtspouw aanhouden tussen dakbeschot en harde isolatieplaten (ja, dan tocht het beter droog, nee want dan heb je een plek waar vocht juist kan condenseren)
Ik lees ook van andere particulieren dat ze veel verschillende en tegenstrijdige adviezen krijgen van installatie bedrijven.

De praktijk laat kennelijk zien dat het in veel gevallen toch goed gaat daar waar de theorie zou zeggen dat het niet kan. Anderzijds zie je eventuele schade pas na misschien tientallen jaren en als het te laat is.

Voor mijn situatie nu neem ik het volgende mee in de overweging:

- Mijn huis heeft betonnen sneldekkers als dakpannen, die gaan itt keramische pannen maar kort mee en zijn dat aangaande erg gevoelig voor breuk/erosie (gevolg lekkage) op deze leeftijd. Jaarlijkse inspectie om pannen met breuk tijdig te vervangen wordt aangeraden.
Ik moet eens een fatsoenlijke trap aanschaffen om in de dakgoten te gaan kijken hoeveel gruis daar ligt, maar ik zie al wel op het oog dat de pannen redelijk verschraald zijn. Een enkele woning in de wijk heeft al nieuwe dakpannen, vermoedelijk om die reden. Het risico op nat wordende dakbeschot is in mijn geval dus niet klein.

- Het schuine dak begint al op de 1e verdieping aan een zijde van de woning, we leven hier met 5 personen en onder alle schuine daken is leefruimte (slaapkamers) die dagelijks gebruikt worden. Daarnaast staat op de voorzolder de wasdroger en -droogrek) m.a.w. wij maken veel vochtige lucht aan in huis (vochtmeter geeft 60 ~ 70 % aan) Ook daar geen klein risico dus (vergeleken met dat je maar met 2 personen bent en dat de ruimtes onder het dak voornamelijk opslag, logeer- of werkkamers betreffen)

Ik heb me inmiddels verdiept in dat Kooltherm en dat lijkt me een goed alternatief (vrij hoge isolatie waarde en minder risico gezien bovenstaande 2 punten) dus dat gaat 'm denk ik wel worden.

Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over de staanders naast het dakraam, ik denk dat ik dat even in een apart topic moet vragen en haal het uit dit topic weg.
Pagina: 1