Pakketfraude? Of toch niet.....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 16:00
Sinds een week krijgen wij de gekste dingen opgestuurd naar ons huisadres. Vaak een brievenbuspakje wat de postbode in de brievenbus stopt, maar ook PostNL zendingen en DHL pakjes. Het lijkt op pakketfraude, als in het is tav ons adres maar er is steeds een andere geadresseerde. Het gaat dan om spullen van weinig waarde (boeken, 2e hands telefoonhoesje, etc). Maar er is tot op heden nog niemand aan de deur geweest om het spul op te halen, en dat vind ik zo vreemd.
De 1e PostNL pakjes zijn geaccepteerd (dochter deed de deur open etc), dat ging om een 2e hands boek van een paar euro.

Postcode/huisnr klopt, er zijn maar 5 huizen in de straat en geen van de buren mist pakjes. Soms staat er een naam op, die wijkt altijd af. Helaas is in geen van de gevallen een afzender bekend.

- PostNL klantenservice kom je niets mee verder. (Ja wij leveren aan het adres wat er op staat)
- Via de PostNL pakketbezorger kwam ik nog in contact met iemand op het distributiecentrum, de pakjes worden uit verschillende delen van het land gestuurd en ook bij hun is geen afzender bekend.
- Ik heb zelfs al contact gehad met Marktplaats omdat alles afkomstig is van particulieren. De verzendlabels zijn niet via Marktplaats aangemaakt.

En ondertussen wordt de bult pakjes hoger en hoger. Als we kunnen weigeren dan doen we dat, maar vaak wordt ook iets bij de deur neergezet en hebben we weer iets bij de verzameling "overbodige troep" en door de brievenbus pakjes lukt weigeren lang niet altijd.

Als er nu een dure iPhone afgeleverd werd en een uur later had ik een vaag figuur op de stoep dan zou ik snappen dat het fraude is. Maar niemand lijkt de pakjes te komen halen en het spul wat er in zit heeft geen/weinig waarde.

Herkent iemand hier dit? Ik ben ondertussen al zo ver dat ik maar een papier op de brievenbus hang om vooral geen pakjes af te leveren die niet tav onze naam zijn. Maar goed dan wordt de kans groot dat we vanzelf ook een keer een pakje missen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:55
Wonen jullie al lang in de woning of sinds kort?

Voor de rest kan je volgens mij niet doen. Klinkt niet echt als fraude gezien de waarde van het pakket minimaal is.

Of een gevalletje stalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
We wonen hier 3 jaar, en ik weet de namen van alle vorige bewoners. Ook die kloppen niet met de pakjes. (woning is nog geen 20 jaar oud)

En qua stalking/treiteren, tja wat niet kan... maar ik kan niets verzinnen wat hier de trigger van zou moeten zijn. Verder speelt er ook niets wat er mee te maken kan hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Renkie op 20-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Even uit mn hoofd is dit wel degelijk fraude.

Ze doen bestellingen vaak op afbetaling, vragen het geld terug maar product komt nooit terug (want dat ligt bij jou).
Ik zou oppassen want dikke kans dat je dan straks deurwaarders aan de deur gaat krijgen die dat geld komen halen.
Immers jouw adres staat op het pakket.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Csotranme schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:15:
Even uit mn hoofd is dit wel degelijk fraude.

Ze doen bestellingen vaak op afbetaling, vragen het geld terug maar product komt nooit terug (want dat ligt bij jou).
Ik zou oppassen want dikke kans dat je dan straks deurwaarders aan de deur gaat krijgen die dat geld komen halen.
Immers jouw adres staat op het pakket.
Het zijn marktplaats artikelen. ( 2de hands ) Geen nieuwe die op afbetaling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:12
Ik denk eerder aan een (ouder) persoon die in marktplaats een getalletje in de postcode van z'n adres verkeerd heeft getypt ofzoiets?
Dat adres wordt dan telkens automatisch gedeeld bij een verkoop met versturen.

[ Voor 23% gewijzigd door henri86 op 20-02-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
corporalnl schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Het zijn marktplaats artikelen. ( 2de hands ) Geen nieuwe die op afbetaling zijn.
Hoe weet je dat zo zeker?

Je hebt ook betalen via Marktplaats btw waar ook nogal eens mee gefraudeerd wordt.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Csotranme schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker?

Je hebt ook betalen via Marktplaats btw waar ook nogal eens mee gefraudeerd wordt.
Wat in de TS staat:
Het gaat dan om spullen van weinig waarde (boeken, 2e hands telefoonhoesje, etc)
en
- Ik heb zelfs al contact gehad met Marktplaats omdat alles afkomstig is van particulieren. De verzendlabels zijn niet via Marktplaats aangemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 20-02-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Er was laatst ook al zo’n topic maar weet niet meer of dat nou tweedehands pakketjes waren. Daar was wel de conclusie dat het een soort fraude was. Kan het op mobiel even niet zo snel vinden helaas.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jaspro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:18
Het eerste waar ik aan denk is dat het een brushing scam is.
Brushing is een bedrieglijke techniek die soms gebruikt wordt bij e-commerce om de score van een verkoper te verhogen door valse bestellingen aan te maken. Hierbij worden de producten in kleine hoeveelheden naar nietsvermoedende klanten gestuurd waarvan men ergens het adres gevonden heeft. De verzending is nodig omdat de meeste bestellingen pas beoordeeld kunnen worden als de verzending echt gebeurd is. Daarna kan de bedrieglijke verkoper zichzelf een positieve beoordeling geven.
van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brushing

Ze kunnen dus iets waardeloos in een pakketje stoppen, en die vervolgens naar jou sturen. Daarna kunnen ze zichzelf een goede beoordeling geven op grote webhops.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
graceful schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:29:
Er was laatst ook al zo’n topic maar weet niet meer of dat nou tweedehands pakketjes waren. Daar was wel de conclusie dat het een soort fraude was. Kan het op mobiel even niet zo snel vinden helaas.
Ik moest inderdaad ook aan dit topic denken: Scam webshop gebruikt mijn huisadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Retourzendingen zijn het niet. Het zijn echt particulieren die bv een boek versturen naar een andere particulier. Het pakje wat mijn dochter opende (ze is 4, hoopte op dr paw patrol puzzel 😉 ) zat zelfs een briefje bij "veel plezier met je boek, gr Pietje"

Maar ook daar helaas geen afzender bij. En het is wel steeds gericht tav andere (Nederlandse) namen, dus het is ook niet iemand met een foutje in een marktplaats account oid.

Dus tja wat nu de truc en het doel is durf ik nog niet te zeggen. Maar irritant is het ondertussen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Melding maken bij PostNL en DHL en retour afzender laten sturen. Maar als als jou naam of die van je gezin er niet op staat niet openmaken. Dan kan je veel veder van huis zijn.

Als het goed is hebben beide bedrijven een verloren/niet bezorgbare afdeling. Mogen zij het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
Dit lijkt mij een case van review-fraude op Amazon, Bol of Ebay. Een verkoper koopt zijn eigen spul, en kan dan een geverifieerde review plaatsen.
Ze nemen het "verlies" voor lief, als in, kosten om de review te plaatsen.

Zoek de reviews van die spullen eens op?

[ Voor 32% gewijzigd door grasmanek94 op 21-02-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@grasmanek94 Maar dan nog, waarom zou die review-fraudeur de spullen dan ergens anders heen sturen?

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat de TS al aangaf dat het geen nieuw spul was...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
ehtweak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:51:
@grasmanek94 Maar dan nog, waarom zou die review-fraudeur de spullen dan ergens anders heen sturen?

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat de TS al aangaf dat het geen nieuw spul was...
Nja, ze hoeven ook niet perse het echte product op te sturen dat ze reviewen, dus dat kan het lastiger maken.

Ik zou zeggen; ergens moeten die t&t nummers bekend zijn, maar bij welke online marktplaats zal lastig te achterhalen zijn.

Amazon staat er wel voor open om te helpen: https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=G33XVXQPUV79Z2ZC

--> https://account-status.amazon.com/report-unwanted-packages

Wel jammer dat je een account nodig hebt.

Bol hint er ook op dat ze open staan om hierin te helpen: https://www.bol.com/nl/nl...zorging#particles_block_5
Heb je iets ontvangen terwijl je niets had besteld? Dat kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:
Niet geadresseerd aan jou?
Dan is er iets verkeerd gegaan, je kunt het beste contact opnemen met de klantenservice.
Ze zijn er alleen niet zo expliciet in als Amazon, maar ik denk dat tussen de regels wel vanuit gegaan mag worden dat ze ook hier brushing willen aanpakken.

Ze gebruiken willekeurige adressen om juist de algoritmes die bestellingen er legit uit te laten zien, om ze zo een hoge trust score te geven.

[ Voor 47% gewijzigd door grasmanek94 op 21-02-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Vermoedelijk al geprobeerd, maar: Staat nergens een track&trace code op die je met jouw postcode en huisnummer kan invullen in de post nl en DHL pakket tracering? Daarbij is vaak een afzender ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
De zendingen zijn ook afkomstig uit het hele land, ze zijn via verschillende PostNL "hubs" gegaan. Dus lijkt me sterk dat het van 1 verkoper afkomstig is.

Tracking heb ik inderdaad bekeken, staat geen afzender bij en ook PostNL zelf kon geen afzender zien, alleen dat het dus vanuit verschillende regio's is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:54
Je zou naar je eigen adres kunnen googelen om te kijken of hij ergens op een website naar voren komt.

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14
Standby schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:47:
Je zou naar je eigen adres kunnen googelen om te kijken of hij ergens op een website naar voren komt.
Ik dacht in eerste instantie ook meteen aan bijvoorbeeld een verkeerd aangegeven retouradres op een site. Maar zelfs als dit adres op een website naar voren komt dan verklaart dat nog steeds niet waarom er steeds andere namen op staan.

@Renkie : heb je al eens gegoogled / gefacebooked om te kijken of je een of meerdere van deze namen kan achterhalen, en contact met hen kan leggen? Wellicht helpt dat je verder in de zoektocht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Zijn het allemaal pakketjes die worden bezorgd? Dus met track/trace code. Of worden dingen ook als brief verzonden? Met name telefoonhoesjes kun je makkelijk in een enveloppe versturen zonder dat het gelijk een brievenbuspakketje is.

Wanneer alles als pakket wordt verstuurd dan lijkt het dat de track 'n trace code dus door een vekoopplatform wordt aangemaakt; een telefoonhoesje kun je bijv anders goedkoper verzenden met drie postzegels dan als pakket.

Hoe staat het adres op het pakket? is dit door een persoon met een pen/stift geschreven, of zijn het geprinte adressen? Bij geprinte adressen scoort het verkoopplatform weer een extra puntje.

Het lijkt dat de artikelen dus daadwerkelijk door iemand zijn gekocht, waarschijnlijk door één iemand met ook één doel. De aankopen zijn willekeurig, maar vooral goedkoop en dus traceerbaar; bij een verkoopplatform is dus te traceren dat $koper z'n aankoop heeft ontvangen. Deze persoon bouwt dus positieve reviews op als koper.

Bij een platform als Ebay zijn er goedkopere manieren om aan positieve feedback te komen. Een E-book van een euro, Chinacrap van twee euro inc verzending en soortgelijken zijn goedkoper dan een boek en een hoesje. Dus dat de dingen van Ebay komen lijkt mij onlogisch.

Als koper kun je mogelijk op Amazon en Bol een score krijgen. Maar deze is niet echt relevant wanneer je gaat verkopen. Dus een positief aankoopprofiel op te bouwen om daarna een louche winkel te openen is niet logisch.

Daarmee lijkt de persoon dus een betrouwbaar aankoopprofiel op te bouwen. Gezien hij de meuk ook naar zichzelf had kunnen sturen lijkt hij zijn daadwerkelijke adres geheim te willen houden.

Dan is dus de vraag waarom iemand een betrouwbaar aankoopprofiel ergens wil hebben zonder de intentie te hebben om te verkopen, en zonder dat zijn eigen adres bekend is? Het enige dat ik hierop kan verzinnen is het wekken van vertrouwen bij een webwinkel, om daarna iets duurs te kunnen bestellen met achteraf betalen. Hiervoor is een betrouwbaar verkoopprofiel nodig, een bekend huisadres en een telefoonnummer (wordt door Klarna gebruikt als klantID voor het bepalen van betrouwbaarheid). Echter wordt dit telefoonnummer niet gecontroleerd (Geen sms bijv) waardoor je elk nummer kan invoeren.

Ik heb dus ook het vermoeden dat de geheime koper bij Bol of Amazon een klantprofiel aan het bouwen is, om daarmee binnenkort/ooit een paar dure items te bestellen met achteraf betalen, en daarbij niet alleen jouw adres in zijn profiel heeft staan, maar ook jouw telefoonnummer.

Ik zou daarom zowel Bol als Amazon contacteren. (ik gok Bol gezien zij ook tweedehands verkopen) Liefst per email met alles wat je nu hebt als bewijs zodat je binnenkort hard kunt bewijzen dat jij niet dat ene dure item hebt besteld...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zelfs uit hele land kan nog prima brushing zijn, bepaalde websites (je hebt er meer) heb je vaste bedragen per review die gezien jouw ontvangsten altijd 'winst' opleveren voor het bedrijf (prijzen gaan van 10-20 euro per review). Als er inderdaad een verzending plaats moet vinden, hoesje voor een euro + 7 euro verzendkosten en ze maken 13 euro winst.

Ik zal geen links plaatsen, maar je kan er diverse vinden op marktplaats voor 'beide' kanten, reviews schrijven en reviews kopen, waar samenspel dus blijkbaar winstgevend is. En denk dat jouw adres blijkbaar een goed 'dumppunt' is omdat je blijkbaar nooit pakketjes weigert.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
grasmanek94 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:53:
[...]

Ze gebruiken willekeurige adressen om juist de algoritmes die bestellingen er legit uit te laten zien, om ze zo een hoge trust score te geven.
Ik snap het idee achter review-fraude, en het kiezen van echte adressen. Maar waarom zou de beoogde fraudeur de pakketjes dan ook nog daadwerkelijk op de bus doen? Dat wel/niet 'posten' heeft toch geen invloed op de review? Of checkt de website ook nog of er daadwerkelijk een track-trace aangemaakt is én of het pakket aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspro
Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Ik snap het idee achter review-fraude, en het kiezen van echte adressen. Maar waarom zou de beoogde fraudeur de pakketjes dan ook nog daadwerkelijk op de bus doen? Dat wel/niet 'posten' heeft toch geen invloed op de review? Of checkt de website ook nog of er daadwerkelijk een track-trace aangemaakt is én of het pakket aankomt?
Als je reputatie op wilt bouwen bij een tweedehands website, zoals Facebook marketplace of tweakers (waar anderen dit ook kunnen zien) , lijkt het mij dat hetgene wat je koopt ook echt op de post gaat. Zou raar zijn om te zeggen "ik koop het van je, maar stuur maar niet op en hou het geld."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 15:10
Lijkt mij op dropshippers die mogelijk een false adres hebben opgegeven en nu krijg je retour pakketjes?, zoek een jouw adres op google misschien kan je vinden waar het vandaan komt en voor wie het bedoelt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:02
ilaurensnl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:25:
Lijkt mij op dropshippers die mogelijk een false adres hebben opgegeven en nu krijg je retour pakketjes?, zoek een jouw adres op google misschien kan je vinden waar het vandaan komt en voor wie het bedoelt was.
Dropshipping van tweedehands producten?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jaspro schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Als je reputatie op wilt bouwen bij een tweedehands website, zoals Facebook marketplace of tweakers (waar anderen dit ook kunnen zien) , lijkt het mij dat hetgene wat je koopt ook echt op de post gaat. Zou raar zijn om te zeggen "ik koop het van je, maar stuur maar niet op en hou het geld."
Het zou hier om een verkoper gaan die een reputatie wil opbouwen en daarom geodkope producten verkoopt aan mensen die hij zelf in het leven geroepen heeft zodat hij vanuit die namen reviews kan achterlaten over de koop. Tot zo ver snap ik het. Maar waarom zou deze persoon de producten dan na de verkoop (die voldoende is voor de review door de fictieve koper, die hij ook zelf is) ook nog daadwerkelijk opsturen? Dat heeft toch geen meerwaarde, hij stuurt het immers niet naar een echte koper maar naar een adres vanuit waar niemand er nog iets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Als dit retourpakketjes zouden zijn dan zou er niet op elk pakketje een andere naam staan (los van dat je dan aan andere kenmerken op pakket wel zou zijn dat dit retouren zijn), toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het je de PostNL-app geinstalleerd? Daar komen vaak geplande bezorgingen te staan, zelfs als ze niet op jouw naam zijn maar wel op jouw adres. Dan kun je ze in ieder geval zien aankomen en mogelijk zie je dan iets van verzendinformatie.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspro
Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Het zou hier om een verkoper gaan die een reputatie wil opbouwen en daarom geodkope producten verkoopt aan mensen die hij zelf in het leven geroepen heeft zodat hij vanuit die namen reviews kan achterlaten over de koop. Tot zo ver snap ik het. Maar waarom zou deze persoon de producten dan na de verkoop (die voldoende is voor de review door de fictieve koper, die hij ook zelf is) ook nog daadwerkelijk opsturen? Dat heeft toch geen meerwaarde, hij stuurt het immers niet naar een echte koper maar naar een adres vanuit waar niemand er nog iets mee doet.
Het heeft inderdaad geen meerwaarde om naar een fictieve koper te sturen. Maar als je random goedkope aankopen doet op een tweedehands website dan weet de verkoper natuurlijk niet dat het een fictieve koper is en stuurt het gewoon op.

Voordeel zou zijn dat je beoordelingen kan krijgen van meerdere verkopers, die op zichzelf ook weer goede reviews hebben.
Je kan natuurlijk ook eigen verkoopaccounts aanmaken, maar die zullen allemaal geen reviews hebben en zal minder betrouwbaar over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jaspro schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Het heeft inderdaad geen meerwaarde om naar een fictieve koper te sturen. Maar als je random goedkope aankopen doet op een tweedehands website dan weet de verkoper natuurlijk niet dat het een fictieve koper is en stuurt het gewoon op.

Voordeel zou zijn dat je beoordelingen kan krijgen van meerdere verkopers, die op zichzelf ook weer goede reviews hebben.
Je kan natuurlijk ook eigen verkoopaccounts aanmaken, maar die zullen allemaal geen reviews hebben en zal minder betrouwbaar over komen.
Helder! Ik maakte even een denkfout door te verwachten dat de verkoper ook diegene is die de reviews wilt. Maar de “fraudeur” is dus in praktijk een aankoper, die allerlei meuk aankoopt tbv een goede reputatie? Nu valt het kwartje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Er zijn twee scenario's: er is een mysterieuze koper, of een geheimzinniger verkoper die reviews wil verzamelen.
Bij de geheimzinnige verkoper zijn er ook twee sub-opties; hij verkoopt aan zichzelf (of schaduwaccounts), of hij verkoopt willekeurig spul aan mensen.

Gezien er fysiek daadwerkelijk verzonden wordt, en dit geen lege dozen zijn, en er bij het boek zelfs een briefje zat lijkt het mij logisch dat de versturende partij authentiek is. Wanneer Mister Mysterious de verkoper is en naar zichzelf dingen verstuurd dan is het onlogisch om zoveel moeite te doen gezien een lege doos dan nét zo effectief is.

Wanneer het hier om een geheimzinnige verkoper gaat die daadwerkelijk spulletjes verkoopt en verzend, dan zou zijn actie alleen maar heel veel problemen en directe negatieve reviews geven gezien zijn klanten wel betalen,maar niks ontvangen (behalve de TS, die ontvangt alles)

Dus het scenario van een geheimzinnige verkoper isniet logisch; bij aankoop/verkoop aan zichzelf doet deze teveel onnodige moeite, en bij verkoop aan anderen faalt hij heel hard zonder dat er enig gewin is.

Het geheimzinnig aankopen van daadwerkelijke items is dan logischer.

@Renkie Een totaal andere insteek; zijn er personen in jouw huishouden die mogelijk last hebben van Dis? (als je niet weet wat ik bedoel dan is het antwoord waarschijnlijk 'neen':P ) Een partner van een goede vriend heeft ook Dis als gevolg van een jeugdtrauma, en komt soms met verkeerde/extra boodchappen thuis wanneer één van de anderen naar boven komt zetten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Kan je eens op de producten die je krijgt op marktplaats zoeken? Misschien staan ze er nog op als gereserveerd oid. Kan ook zien waar het vandaan komt en of dat overeen komt met de T&T.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:26
Exact dit! Laatst nog op Youtube gezien, was een stukje over (als ik mij goed herinner) het programma Kassa. Mensen werden helemaal gek van teruggestuurde pakketjes naar een willekeurig huisadres van nietsvermoedende mensen.

Kassa had het helemaal terug kunnen herleiden naar de mensen achter de dropshipping. Kan de video helaas niet meer vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Onwaarschijnlijk, want de namen zijn anders. Maar: Nog een insteek: een oud mobieltje die aan een van je kinderen is gegeven om mee te spelen, waarbij vanuit het account wat daarop zit dingen besteld worden?

Kijk eens in de historie van je bol, Amazon etc. accounts en op je afschriften van rekeningen of creditcards.

Of een van jou afkomstig recycled mobieltje die gereset is naar een laatste backup door iemand?

Al lezende ga ik toch voor de review score voor een koper denk ik. Juist omdat ook niet willekeurig een hele lijst adressen wordt gebruikt, maar alleen jouw adres. Om een betrouwbaar profiel aan te maken kan je niet iedere dag 10 keer je adres wijzigen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ucsdcom schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:23:
Onwaarschijnlijk, want de namen zijn anders. Maar: Nog een insteek: een oud mobieltje die aan een van je kinderen is gegeven om mee te spelen, waarbij vanuit het account wat daarop zit dingen besteld worden?
Dat verklaart net zo min al die verschillende namen als de dropship-optie (die je om die reden zelf ook als onwaarschijnlijk bestempelt) :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TennekeOlsen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-08 14:41
Heb je een track en trace code, of een paar, dan ga ik eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
Of wachten tot er een keer een pakketje bezorgd wordt waarbij iemand online met zijn/haar PostNL account een label koopt, dan staat standaard een afzender bij en zou je die een briefje kunnen sturen met de vraag hoe of wat. Maar vreemd is het wel zo....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Of 'buurtjes pesten'? Ik koop lekker wat rotzooi op MP voor weinig en laat het naar jou sturen succes met de rommel, zo te lezen al aardig op weg :) .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dobbelstein
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-03 16:49
Wellicht hier de oplossing van het probleem. PostNL is "intelligent" en veranderen zelf automatisch het afleveradres op basis van de postcode. 1 letter verschil en ze leveren het af op het oorspronkelijke huisnummer maar op het adres van de postcode. Dit heb ik zelf meegemaakt en pas uitgevonden na het installeren van hun app en de reactie van de verzender die hun eigen aangetekende brief na 2 weken terugkregen. M.a.w. heb je een moeilijke postcode met een I of L of O en Q die verwarring kan geven bij de OCR detectie dan krijg je errors met pakjes ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dobbelstein op 21-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Is er iemand van het gezin binnenkort jarig? Hebben jullie binnenkort een jubileum te vieren?
Is het mogelijk dat een "grappige" vriend of familielid een stunt uithaalt om jullie allemaal goedkope dingen toe te laten sturen ter ere van het aankomende evenement?

Verder als het alleen een week is (tot nu), pak een krat of grote verhuisdoos en drop daar alle pakjes in. Kijk dan eventueel later of je iets kan ontdekken van een afzender, en drop anders alles weer bij PostNL met retour afzender :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Of... iemand heeft gewoon een foutje in de code van Marktplaats of iets gemaakt waardoor in sommige gevallen jouw adres eruit komt in plaats van het goede adres.

Gezien het hele verhaal lijkt fraude me onwaarschijnlijk dus dat is de hoek waar ik het in zou zoeken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Renkie alshet goedkope meuk is, denk ik dat je getreiterd wordt. iemand koopt bijv via MP meuk, en laat het naar jou sturen. Wat het nut is, tja wat ik het nut van dit gedrag. dingen van 50ct, 1 euro versturen..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:13
grasmanek94 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:48:
Dit lijkt mij een case van review-fraude op Amazon, Bol of Ebay. Een verkoper koopt zijn eigen spul, en kan dan een geverifieerde review plaatsen.
Ze nemen het "verlies" voor lief, als in, kosten om de review te plaatsen.

Zoek de reviews van die spullen eens op?
Dan hoef je het toch niet op te sturen? Account A kan toch een review plaatsen bij account C, nadat hij/zij/het/hun zogenaamd hebben gekocht?

Ik denk ook wat @Hackus zegt, misschien zit je (over)buurman zich wel elke keer te vemaken als jij het er over hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door ozzynator op 21-02-2024 14:46 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
De optie "getreiterd worden" lijkt mij qua kans verwaarloosbaar. Dat zou betekenen dat iemand behoorlijk veel moeite doet, want zelfs werkt met verschillende postdiensten, daar kosten voor maakt (een niet-brievenbuspakketje is al snel 5+ euro) en tijd in stopt (DHL pakketjes versturen, moet je ook weer in de rij staan bij zo'n postpunt in een gare sigarenzaak) nog los van het inpakken, enveloppen / doosjes vinden, en (soms, kennelijk) begeleidend schrijven verzorgen. Als je zover gaat dan zet je vervolgens toch op zijn minst overal de echte naam op, want als je dat zoals in dit geval niet doet dan weet je dat een deel uberhaupt niet wordt opengemaakt.

Dat gezegd hebbende: áls iemand op deze manier wil treiteren dan is enige ratio wellicht al lang verloren gegaan dus dan kan eigenlijk alles 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Ik heb echt de indruk dat 9 van de 10 reageerders hier niet eens de moeite heeft gedaan om de TS volledig te lezen, laat staan de reacties eronder? Het is nochtans een thread van nog geen 2 volle pagina's...

@TS: de enige geopperde hypothese die logisch klinkt met je verhaal is Brushing door een frauduleuze koper. Niet een frauduleuze verkoper. 10 pakjes van 1 euro kopen --> goede reviews krijgen; daarna een iPhone van 1000 euro ontfutselen van een niets vermoedende verkoper die je vertrouwt door je goede reviews. Iets anders kan ik me echt niet inbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:50:
De optie "getreiterd worden" lijkt mij qua kans verwaarloosbaar. Dat zou betekenen dat iemand behoorlijk veel moeite doet, want zelfs werkt met verschillende postdiensten, daar kosten voor maakt (een niet-brievenbuspakketje is al snel 5+ euro) en tijd in stopt (DHL pakketjes versturen, moet je ook weer in de rij staan bij zo'n postpunt in een gare sigarenzaak) nog los van het inpakken, enveloppen / doosjes vinden, en (soms, kennelijk) begeleidend schrijven verzorgen. Als je zover gaat dan zet je vervolgens toch op zijn minst overal de echte naam op, want als je dat zoals in dit geval niet doet dan weet je dat een deel uberhaupt niet wordt opengemaakt.

Dat gezegd hebbende: áls iemand op deze manier wil treiteren dan is enige ratio wellicht al lang verloren gegaan dus dan kan eigenlijk alles 8)7
TS geeft aan dat de pakketjes vanuit het hele land komen. Als ik als via MP iets koop voor weinig en de boel laat opsturen naar jou kost het mij als treiteraar alleen de verzendkosten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RobbyTown schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:10:
[...]

TS geeft aan dat de pakketjes vanuit het hele land komen. Als ik als via MP iets koop voor weinig en de boel laat opsturen naar jou kost het mij als treiteraar alleen de verzendkosten he.
Dan kost het jou als treiteraar verzendkosten + aankoopkosten van het product (aan de MP-verkoper). En die MP-verkoper zal dan kosten voor envelop/doosje en zijn tijd voor handling et cetera in zijn productprijs verwerken, dus al met al betaal je er indirect alsnog voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Opifex schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:02:
Ik heb echt de indruk dat 9 van de 10 reageerders hier niet eens de moeite heeft gedaan om de TS volledig te lezen, laat staan de reacties eronder? Het is nochtans een thread van nog geen 2 volle pagina's...

@TS: de enige geopperde hypothese die logisch klinkt met je verhaal is Brushing door een frauduleuze koper. Niet een frauduleuze verkoper. 10 pakjes van 1 euro kopen --> goede reviews krijgen; daarna een iPhone van 1000 euro ontfutselen van een niets vermoedende verkoper die je vertrouwt door je goede reviews. Iets anders kan ik me echt niet inbeelden.
Je zou eigenlijk bij websites als tweakers, marktplaats, bol et cetera willen kunnen filteren op reviews op basis van een minimumbedrag, zodat je alles < 20 euro bijvoorbeeld buiten beschouwing kan laten en zo snel kan zien of iemand serieus goede reviews heeft voor wat meer omvattende aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Dan kost het jou als treiteraar verzendkosten + aankoopkosten van het product (aan de MP-verkoper). En die MP-verkoper zal dan kosten voor envelop/doosje en zijn tijd voor handling et cetera in zijn productprijs verwerken, dus al met al betaal je er indirect alsnog voor ;)
Weet ik maar voor 50 tot 100 euro kan ik mooi toch iemand lekker vervelen met weinig tijd kwijt te zijn (op tv programma's genoeg waar soms miljoen miljard smsjes / belletjes doen waar halen ze de tijd vandaan). Vergeet niet er staat ook veel spul gratis op MP. Als ik aan de andere kant van het land woon, verstuurt die MP verkoper hem echt wel voor 5 to 10 euro all in, want ja daar kan ik niet voor op en neer rijden (en het meer dan gratis waar die verkoper weer de hele/halve dag voor moet thuisblijven). Zeg ik ook nog tegen de verkoper op de post doen heeft geen haast. Geef hem maar af als in de buurt bent van een postnl punt.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 21-02-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RobbyTown schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Weet ik maar voor 50 tot 100 euro kan ik mooi toch iemand lekker vervelen met weinig tijd kwijt te zijn (op tv programma's genoeg waar soms miljoen miljard smsjes / belletjes doen waar halen ze de tijd vandaan). Vergeet niet er staat ook veel spul gratis op MP. Als ik aan de andere kant het land, verstuurt die MP verkoper hem echt wel voor 5 to 10 euro all in, want ja daar kan ik niet voor op en neer rijden. Zeg ik ook nog tegen de verkoper op de post doen heeft geen haast. Geef hem maar af als in de buurt bent van een postnl punt.
Tsja. Zoals ik al zei, als je hier plezier uit haalt dan is elke vorm van ratio al zoek, dus die 50-100 euro kan er dan inderdaad ook nog wel bij. Maar het kost de treiteraar nog altijd meer tijd dan de ontvanger. Die laatste kan alles in de kliko gooien waar zijn naam niet op staat, dat kost 10 sec per item. De treiteraar moet nog steeds een item uitzoeken, contact leggen, een prijs afspreken, een naam doorgeven + het fake adres, de betaling uitvoeren. Lijkt mij bijzonder omslachtig allemaal voor een 'prank' waarvan je waarschijnlijk niet eens iets terugziet, aangezien alle frustratie zich achter de voordeur afspeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathijsParadijs
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 11:15
Als je van al die pakketjes af wilt: breng ze naar een PostNL punt en zeg dat deze voor iemand anders zijn. Dan gaan ze hopelijk correct retour 😉 en verlaagt dit het risico op lage betrouwbaarheid op je adres bij verkopers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renkie
Ondertussen heb ik 2 afzenderadressen kunnen vinden. Daar ga ik maar ouwerwets een brief naar toe sturen (facebook/linkedin blijft onbeantwoord).

Het aantal boeken groeit door, en er zit ook wel wat spul tussen wat wel meer dan 10 euro waard is. Zelf vermoed ik ondertussen dat er bijvoorbeeld een (ver)koop platform tussen zit wat om welke reden dan ook een verkeerd adres aan de verkoper doorgeeft nadat de koper betaald heeft.

Ik laat zeker weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie

Eens, lezen is een kunst. Al snap ik ook wel de "te snelle" conclusies van velen, want wat er gebeurd is volstrekt onlogisch.

Brushing... tja zou kunnen. Maar ik zou denken dat het met goedkopere artikelen zou moeten kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Renkie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:31:
Het aantal boeken groeit door, en er zit ook wel wat spul tussen wat wel meer dan 10 euro waard is. Zelf vermoed ik ondertussen dat er bijvoorbeeld een (ver)koop platform tussen zit wat om welke reden dan ook een verkeerd adres aan de verkoper doorgeeft nadat de koper betaald heeft.
Dan zou je wel verwachten dat er bij dat platform geklaagd gaat worden, als zo veel kopers geen spullen ontvangen.

Ik denk dat de theorie van de marktplaats-koper die bezig is om positieve reviews te krijgen de beste is. Die persoon wil daarna het account gebruiken om dure spullen bij mensen te gaan kopen en niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor €1000,- troep kopen en versturen om iemand op te lichten voor €1000,-

Al die moeite om als nieuw MP lid goede reviews te krijgen. Iedere Jan boerenlul kijkt daar toch dwars doorheen. Ik zou nooit iets kopen bij iemand die nieuw is op MP, én laten versturen. Dure goederen haal je sowieso zelf op, en test je bij verkoper !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Hackus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Voor €1000,- troep kopen en versturen om iemand op te lichten voor €1000,-
Allemaal artikelen van rond de 2 euro? Reken grosso modo 5 euro verzendkosten en je hebt 143 reviews. Laten we aannemen dat je 3 reviews van 5 sterren nodig hebt om betrouwbaar genoeg te zijn, dan kan je 48 accounts prepareren. Met wat geluk kun je 5 slachtoffers tegelijkertijd aan het lijntje houden vooraleer ze slechte reviews achterlaten. In totaal heb je dan 240 slachtoffers. Als het inderdaad om €1000 items gaat, zoals je zelf aangeeft, dan heb je 240 * 1000 - 1000 = €239000 winst.

Wat die troep je kan opbrengen...
Al die moeite om als nieuw MP lid goede reviews te krijgen. Iedere Jan boerenlul kijkt daar toch dwars doorheen.
Ik heb de indruk dat jij niet vaak op het internet komt. Of misschien enkel op Tweakers? Heb je enig idee wat het gemiddelde niveau is van de gemiddelde internetgebruiker? Zowel qua IQ als qua naïviteit? De reden dat dit soort scams blijven bestaan is omdat ze werken. De wereld loopt vol met "Jan boerenluls" die te gemakkelijk op te lichten zijn.
Ik zou nooit iets kopen bij iemand die nieuw is op MP, én laten versturen. Dure goederen haal je sowieso zelf op, en test je bij verkoper !
JIJ zou niets kopen bij iemand die nieuw is op MP. Het gros van de MP gebruikers is minder slim. Maar... zelfs als dat wel zo zou zijn... wat is "nieuw"? Voor de meesten is het aantal reviews belangrijker dan de leeftijd. Je kan namelijk perfect 100 accounts aanmaken en 2 jaar laten rusten. Net zoals Whiskey of Salami kan je zo een heel treintje aan accounts hebben waar er elke week een nieuwe batch van rijp is om te gebruiken.

Dat gezegd zijnde... diegenen die zeggen "Mij overkomt zoiets niet!"... wel... mijn werkgever heeft een bedrijf onder de arm genomen om de scam-awareness te testen van alle werknemers. Er werden phishing mails naar onze bedrijfsmails gestuurd. Wat bleek...? 75% faalde voor de tests... We zijn nochtans een bedrijf met uitsluitend software ingenieurs. Meer nog: ons bedrijf probeert zich te focussen op security aspecten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als die mensen volgens jou zo dom zijn, boeit een review ook niets. Oplichters werken vaak met telkens nieuwe accounts, via bankgegevens van minderbedeelden. Maar al met al zou ik me er niet druk om maken, TS kan er zelf weinig tot niets tegen doen, Behalve politie inseinen. Zij zullen beoordelen of ze er onderzoek naar doen.

• Renkie
TennekeOlsen schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:53:
Heb je een track en trace code, of een paar, dan ga ik eens zoeken.
Zie PB

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Valorian schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Tsja. Zoals ik al zei, als je hier plezier uit haalt dan is elke vorm van ratio al zoek, dus die 50-100 euro kan er dan inderdaad ook nog wel bij. Maar het kost de treiteraar nog altijd meer tijd dan de ontvanger. Die laatste kan alles in de kliko gooien waar zijn naam niet op staat, dat kost 10 sec per item. De treiteraar moet nog steeds een item uitzoeken, contact leggen, een prijs afspreken, een naam doorgeven + het fake adres, de betaling uitvoeren. Lijkt mij bijzonder omslachtig allemaal voor een 'prank' waarvan je waarschijnlijk niet eens iets terugziet, aangezien alle frustratie zich achter de voordeur afspeelt.
Er is een goedkopere optie: Oké als u het verstuurd betaal ik zodra ik het binnen heb.

Dan kost het de treiteraar (of een bekende uit de buurt wat ik al vermoed) dus 0 euro en de verzender zit mooi in de boot voor een paar euro (die zal voor een paar euro het maar laten zitten en geen aangifte doen) en TS zit mooi met de rotzooi te kijken en word langzaam als wanbetaler gezien op basis van zijn adres. Wel bezorgen maar niets bezorgen. Tot je dus de verkeerde treft en dat iemand straks aan zijn deur staat en het geld komt halen.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 29-02-2024 18:48 ]

• Valorian
RobbyTown schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Er is een goedkopere optie: Oké als u het verstuurd betaal ik zodra ik het binnen heb.
In welke wereld werkt dit nog? Wie met gezond verstand gaat er precies iets versturen vóór er betaald is? Ze zijn er vast, maar het lijken mij er maar heel weinig. Ik ken ze niet in ieder geval. Dit betekent dat de potentiele treiteraar (ik geloof nog altijd niet in dit scenario, maar dat terzijde) alsnog veel moeite moet doen door op allerlei meuk te reageren tot er er keer iemand hapt en ik nderdaad wil versturen voordat er betaald is..

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Renkie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:31:
Ondertussen heb ik 2 afzenderadressen kunnen vinden. Daar ga ik maar ouwerwets een brief naar toe sturen (facebook/linkedin blijft onbeantwoord).

(..)

Ik laat zeker weten hoe het afloopt.
Als je geen reactie krijgt kun je nog proberen om in een oude telefoongids (bijv: telefoon-gids.com) een vast nummer te vinden bij de adressen en een keer te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Renkie al wat meer bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:13
Een tijd terug ergens een aflevering gezien maar ik weet niet meer welk programma.
Toen bleek hetzelfde te gebeuren en daar was het een webshop die via dropshipping alles liet versturen en het retour adres op een ander adres had gezet zodat ze zelf de zooi niet meer teruggestuurd kregen.
Ik zou je adres eens googlen als je wat online tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
thespeed schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:33:
Een tijd terug ergens een aflevering gezien maar ik weet niet meer welk programma.
Toen bleek hetzelfde te gebeuren en daar was het een webshop die via dropshipping alles liet versturen en het retour adres op een ander adres had gezet zodat ze zelf de zooi niet meer teruggestuurd kregen.
Ik zou je adres eens googlen als je wat online tegenkomt.
dit is al in dit topic besproken en was niet het geval en het was kassa:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Van DHL-pakjes kun je meestal wel achterhalen bij welk pakketpunt het ingeleverd is.
Wellicht geeft dit een ingang om verder te rechercheren ;)

https://api-gw.dhlparcel....ck-trace/getTrackAndTrace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:04
PostNL en DHL pakketjes kun je gewoon weigeren aan de deur, dan gaan ze direct retour.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Renkie
Het duurde even, maar heb uiteindelijk contact kunnen krijgen met 1 vd afzenders. Het lijkt er sterk op dat iemand bewust verkopers op Marktplaats benaderde in de chat, een prijs afsprak en vervolgens adresgegevens achter liet om het naar toe te sturen. Heb die chatlog ook gezien.

En die adresgegevens waren dan dus mijn adres.... Kortom: een bewust actie gericht op treiteren en/of hopen dat een benadeelde verkoper hier boos voor de deur zou staan.

Er loopt nu het een en ander nav contact met Marktplaats en de Politie, ik zal later wel even laten weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:38
Bijzonder! Hopelijk heb je snel uitsluitsel wie dit doet en kan er actie ondernomen worden. Je hebt er nu niet heel veel last van anders dan een hoop ongewenste rommel; maar toch niet fijn deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
Renkie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Het duurde even, maar heb uiteindelijk contact kunnen krijgen met 1 vd afzenders. Het lijkt er sterk op dat iemand bewust verkopers op Marktplaats benaderde in de chat, een prijs afsprak en vervolgens adresgegevens achter liet om het naar toe te sturen. Heb die chatlog ook gezien.

En die adresgegevens waren dan dus mijn adres.... Kortom: een bewust actie gericht op treiteren en/of hopen dat een benadeelde verkoper hier boos voor de deur zou staan.

Er loopt nu het een en ander nav contact met Marktplaats en de Politie, ik zal later wel even laten weten hoe dit afloopt.
En al die personen hebben het pakketje vervolgens naar jou verstuurd zonder betaling te hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Valorian schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:38:
[...]

In welke wereld werkt dit nog? Wie met gezond verstand gaat er precies iets versturen vóór er betaald is? Ze zijn er vast, maar het lijken mij er maar heel weinig. Ik ken ze niet in ieder geval. Dit betekent dat de potentiele treiteraar (ik geloof nog altijd niet in dit scenario, maar dat terzijde) alsnog veel moeite moet doen door op allerlei meuk te reageren tot er er keer iemand hapt en ik nderdaad wil versturen voordat er betaald is..
Zie update TS . Er zijn dus nog gewoon mensen die verzenden voor er is betaald.

@Renkie Dank voor de update. Mijn theorie klopte dus (raar maar waar). Is dat verzenden naar jou inmiddels al wel wat afgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
RobbyTown schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Ah, wonderlijk. Waarschijnlijk dezelfde mensen die nog een touwtje uit hun brievenbus hebben hangen ;) .. Fijn voor TS in ieder geval dat er duidelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:44

DDX

RobbyTown schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Ja en omgekeerd zijn er ook genoeg mensen die eerst betalen en dan opsturen.
Als je een boek verkoopt van 10 euro (als voorbeeld) dan tja is die 10 euro ook geen enorm risico natuurlijk.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Renkie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Ook een idee van wie de treiteraar is op basis van dit contact?
Pagina: 1