Bij deze open ik graag mijn persoonlijke topic mbt verduurzamen van mijn huis. Er is hier veel kennis aanwezig, en ik doe graag kennis op om deels zelf, en deels te laten verduurzamen.
Situatie:
• Gezin met 2 jonge dochters (5 en 3)
• Vrijstaand huis gekocht (oplevering Juni 2024).
• Bouwjaar 1993 met uitbouw serre (zie linksboven de blauwe lijn 210cm diep en 300cm breed inwendig)
• Energielabel C
• Huis op zand, geen kruipruimte
Isolatiewaarde:
• Dak: Zadeldak unidek rc 2.5, met noord/west ligging qua dakpannen.
• Dak garage/serre: unidek rc 2.5 platdak, noord/west ligging.
• Spouwmuurisolatie: isover 7cm (rc 2.5)
• Vloer: RC 2,5
• Ramen: dubbel glas (Uw varierend van 1,8 tot 2,9)
• Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief
• Deuren: Ud >3,4
Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen.
Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.
Geplande aanpassingen / verduurzamingen:
• Vloerverwarming benedenverdieping (86m2 (woonhuis) + 17m2 (garage))
• BG + 1e verdieping: radiatoren verwijderen (moeten de leidingen ook worden verwijderd om corrosie te voorkomen en mogelijke lekkage in de toekomst te vermijden?)
• Dak isolatie binnenkant schuindak (70 + 70m2)
o of is isolatie van de zolderverdiepingsvloer een beter idee? De zolder zal niet actief gebruikt gaan
worden.
• Warmtepomp (full electric)
• Zonnepanelen
o Eigen verbruik 4000kwh inc. inductie koken
o Elektrische auto 5500kwh
o Warmtepomp ?kwh
Huidige CV ketel:
1,5 jaar oud. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt aan muur in garage.
Zonnepanelen, dak
Dak is noord/west georienteerd. 47,5 graden helling.
Nog geen offertes opgevraagd.
Verwarmen begane grond:
Vloerverwarming i.v.m. L/W Warmtepomp
Bij kunnen stoken met een haardhoutkachel.
Radiatoren worden verwijderd.
Nu overwegen we sterk of we de volledige vloer moeten verwijderen vanwege de 5 cm tempex isolatie (RC2,5), of dat we de bestaande tegelvloer behouden en vloerverwarming laten infrezen. Ik verwacht dat de laatste optie aanzienlijke kostenbesparingen met zich meebrengt.
Moet dit leidingen zijn van 20mm?
Waar mee rekening houden met warmtepomp?
Is het aan te raden om met zones te werken?
Hoeveel groepen raden jullie aan
Hoeveel verdelers raden jullie aan?
Wat voor verdeler raden jullie aan?
Vloeropbouw 86m2:
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 5cm tempex
• 1 laag plastic folie
Vloeropbouw 17m2
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 1 laag plastic folie
Verwarmen 1e verdieping:
Radiatoren worden ook hier verwijderd. Gezien het potentieel van een leeg huis, overweeg ik om vloerverwarming in te frezen op de eerste verdieping. Echter, in onze huidige woning uit 1993 (twee-onder-een-kap) hebben we momenteel geen vloerverwarming op de eerste verdieping, maar wel radiatoren die bijna nooit worden gebruikt, in koude nachten met buiten -5 worden deze wel gebruikt. We twijfelen sterk tussen het verwarmen van deze verdieping met vloerverwarming of het installeren van airconditioning op alle drie de slaapkamers, zowel voor verwarming als koeling. De oorsprong van deze twijfels is dat we sowieso van plan zijn om airconditioning op de kamers te plaatsen, wat ons een dubbele investering op deze verdieping zou kunnen besparen.
Hebben jullie advies over deze verdieping?
Vloeropbouw 80m2 inc. badkamer;
• 3cm afwerklaag
• Systeemvloer
• Stuc of spuitwerk
Graag wil ik dit plan gaan aanpassen obv gegeven adviezen in dit topic!
Vloerafwerking
Geen idee nu direct. In ieder geval geschikt voor vloerverwarming.
Warmtepomp
De verwarming moet op zijn minst de begane grond bedienen en ook SWW leveren, inclusief een aanwezig bad.
Hoewel de huidige warmtevraag onbekend is, geeft de huidige bewoner een gasverbruik van 1200 m3 aan, maar zij woont alleen en maakt frequent gebruik van de houtkachel.
Zou een 6 kW warmtepomp voldoende zijn op basis van deze informatie?
Gezien het bouwjaar en de isolatie (die nog verbeterd kan worden, zie volgend hoofdstuk), en gezien het feit dat ik een gezin heb met jonge kinderen (in tegenstelling tot de huidige bewoner die alleen woont), overweeg ik om met het oog op SWW en een veilige marge te kijken naar een warmtepomp met een capaciteit van 8 tot 9 kW?
Er is voldoende ruimte beschikbaar voor een SWW-vat en een warmtepomp, en eventueel een buffervat. De zolder lijkt een geschikte locatie, gezien deze geen woonoppervlak bevat.
De douche en het bad bevinden zich op de eerste verdieping, terwijl de keuken op de begane grond is.
Een mogelijke locatie voor de buitenunit is achter de garage in de tuin of op het platte dak van de garage. De definitieve plaatsing moet nog worden bepaald.
Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?
Extra isoleren
Ik overweeg een paar zaken extra te isoleren.
• Vloer begane grond
• Binnenzijde schuindak (Hornbach isolatie materiaal)
o Of verdiepingsvloer tussen 1e verdieping en zolder gezien de zolder geen leefruimte is en we
hierdoor wellicht de warmte beter op de 1e verdieping kunnen houden en zo toch naar een L/L
verwarmingsinstallatie kunnen gaan.
Vloeropbouw
o Plafondhangers 71*171mm 60cm h.o.h.
o W.o. vloerplaten 22mm dik
Door deze isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem. Deze kamers bevatten ook schuindak, dit zouden we dan ook gelijk kunnen isoleren. (Hornbach isolatie materiaal)
o Eerlijkheidszeggende zal er overal nieuw rachelwerk komen dus qua dat betreft is schuindak niet doen een no brainer…
Glas + deuren.
Lage prioriteit i.v.m. budget.
Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
o Badkamer: natuurlijke ventilatie:
o Keuken: 1x actieve afzuiging
WTW:
Totaal niet in thuis.
Adviesvraag
In dit topic vraag ik vooral mee te denken. Hierboven staan al een aantal vragen van mij, maar ongevraagd advies (indien passend binnen mijn totale verduurzamings vraag), kan altijd.
Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden.:strip_exif()/f/image/IMYKsjHiliRPK82idKOTdxnG.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie:
• Gezin met 2 jonge dochters (5 en 3)
• Vrijstaand huis gekocht (oplevering Juni 2024).
• Bouwjaar 1993 met uitbouw serre (zie linksboven de blauwe lijn 210cm diep en 300cm breed inwendig)
• Energielabel C
• Huis op zand, geen kruipruimte
Isolatiewaarde:
• Dak: Zadeldak unidek rc 2.5, met noord/west ligging qua dakpannen.
• Dak garage/serre: unidek rc 2.5 platdak, noord/west ligging.
• Spouwmuurisolatie: isover 7cm (rc 2.5)
• Vloer: RC 2,5
• Ramen: dubbel glas (Uw varierend van 1,8 tot 2,9)
• Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief
• Deuren: Ud >3,4
Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen.
Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.
Geplande aanpassingen / verduurzamingen:
• Vloerverwarming benedenverdieping (86m2 (woonhuis) + 17m2 (garage))
• BG + 1e verdieping: radiatoren verwijderen (moeten de leidingen ook worden verwijderd om corrosie te voorkomen en mogelijke lekkage in de toekomst te vermijden?)
• Dak isolatie binnenkant schuindak (70 + 70m2)
o of is isolatie van de zolderverdiepingsvloer een beter idee? De zolder zal niet actief gebruikt gaan
worden.
• Warmtepomp (full electric)
• Zonnepanelen
o Eigen verbruik 4000kwh inc. inductie koken
o Elektrische auto 5500kwh
o Warmtepomp ?kwh
Huidige CV ketel:
1,5 jaar oud. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt aan muur in garage.
Zonnepanelen, dak
Dak is noord/west georienteerd. 47,5 graden helling.
Nog geen offertes opgevraagd.
Verwarmen begane grond:
Vloerverwarming i.v.m. L/W Warmtepomp
Bij kunnen stoken met een haardhoutkachel.
Radiatoren worden verwijderd.
Nu overwegen we sterk of we de volledige vloer moeten verwijderen vanwege de 5 cm tempex isolatie (RC2,5), of dat we de bestaande tegelvloer behouden en vloerverwarming laten infrezen. Ik verwacht dat de laatste optie aanzienlijke kostenbesparingen met zich meebrengt.
Moet dit leidingen zijn van 20mm?
Waar mee rekening houden met warmtepomp?
Is het aan te raden om met zones te werken?
Hoeveel groepen raden jullie aan
Hoeveel verdelers raden jullie aan?
Wat voor verdeler raden jullie aan?
Vloeropbouw 86m2:
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 5cm tempex
• 1 laag plastic folie
Vloeropbouw 17m2
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 1 laag plastic folie
Verwarmen 1e verdieping:
Radiatoren worden ook hier verwijderd. Gezien het potentieel van een leeg huis, overweeg ik om vloerverwarming in te frezen op de eerste verdieping. Echter, in onze huidige woning uit 1993 (twee-onder-een-kap) hebben we momenteel geen vloerverwarming op de eerste verdieping, maar wel radiatoren die bijna nooit worden gebruikt, in koude nachten met buiten -5 worden deze wel gebruikt. We twijfelen sterk tussen het verwarmen van deze verdieping met vloerverwarming of het installeren van airconditioning op alle drie de slaapkamers, zowel voor verwarming als koeling. De oorsprong van deze twijfels is dat we sowieso van plan zijn om airconditioning op de kamers te plaatsen, wat ons een dubbele investering op deze verdieping zou kunnen besparen.
Hebben jullie advies over deze verdieping?
Vloeropbouw 80m2 inc. badkamer;
• 3cm afwerklaag
• Systeemvloer
• Stuc of spuitwerk
Graag wil ik dit plan gaan aanpassen obv gegeven adviezen in dit topic!
Vloerafwerking
Geen idee nu direct. In ieder geval geschikt voor vloerverwarming.
Warmtepomp
De verwarming moet op zijn minst de begane grond bedienen en ook SWW leveren, inclusief een aanwezig bad.
Hoewel de huidige warmtevraag onbekend is, geeft de huidige bewoner een gasverbruik van 1200 m3 aan, maar zij woont alleen en maakt frequent gebruik van de houtkachel.
Zou een 6 kW warmtepomp voldoende zijn op basis van deze informatie?
Gezien het bouwjaar en de isolatie (die nog verbeterd kan worden, zie volgend hoofdstuk), en gezien het feit dat ik een gezin heb met jonge kinderen (in tegenstelling tot de huidige bewoner die alleen woont), overweeg ik om met het oog op SWW en een veilige marge te kijken naar een warmtepomp met een capaciteit van 8 tot 9 kW?
Er is voldoende ruimte beschikbaar voor een SWW-vat en een warmtepomp, en eventueel een buffervat. De zolder lijkt een geschikte locatie, gezien deze geen woonoppervlak bevat.
De douche en het bad bevinden zich op de eerste verdieping, terwijl de keuken op de begane grond is.
Een mogelijke locatie voor de buitenunit is achter de garage in de tuin of op het platte dak van de garage. De definitieve plaatsing moet nog worden bepaald.
Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?
Extra isoleren
Ik overweeg een paar zaken extra te isoleren.
• Vloer begane grond
• Binnenzijde schuindak (Hornbach isolatie materiaal)
o Of verdiepingsvloer tussen 1e verdieping en zolder gezien de zolder geen leefruimte is en we
hierdoor wellicht de warmte beter op de 1e verdieping kunnen houden en zo toch naar een L/L
verwarmingsinstallatie kunnen gaan.
Vloeropbouw
o Plafondhangers 71*171mm 60cm h.o.h.
o W.o. vloerplaten 22mm dik
Door deze isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem. Deze kamers bevatten ook schuindak, dit zouden we dan ook gelijk kunnen isoleren. (Hornbach isolatie materiaal)
o Eerlijkheidszeggende zal er overal nieuw rachelwerk komen dus qua dat betreft is schuindak niet doen een no brainer…
Glas + deuren.
Lage prioriteit i.v.m. budget.
Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
o Badkamer: natuurlijke ventilatie:
o Keuken: 1x actieve afzuiging
WTW:
Totaal niet in thuis.
Adviesvraag
In dit topic vraag ik vooral mee te denken. Hierboven staan al een aantal vragen van mij, maar ongevraagd advies (indien passend binnen mijn totale verduurzamings vraag), kan altijd.
Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden.
:strip_exif()/f/image/IMYKsjHiliRPK82idKOTdxnG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k6eKoMvuUsPYIKDAD6ZNGSr7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 19-02-2024 21:42 ]