Advies: aanpak huis 1993 compleet: PV, WP, VVW & Isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:39
Bij deze open ik graag mijn persoonlijke topic mbt verduurzamen van mijn huis. Er is hier veel kennis aanwezig, en ik doe graag kennis op om deels zelf, en deels te laten verduurzamen.

Situatie:
• Gezin met 2 jonge dochters (5 en 3)
• Vrijstaand huis gekocht (oplevering Juni 2024).
• Bouwjaar 1993 met uitbouw serre (zie linksboven de blauwe lijn 210cm diep en 300cm breed inwendig)
• Energielabel C
• Huis op zand, geen kruipruimte

Isolatiewaarde:
• Dak: Zadeldak unidek rc 2.5, met noord/west ligging qua dakpannen.
• Dak garage/serre: unidek rc 2.5 platdak, noord/west ligging.
• Spouwmuurisolatie: isover 7cm (rc 2.5)
• Vloer: RC 2,5
• Ramen: dubbel glas (Uw varierend van 1,8 tot 2,9)
• Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief
• Deuren: Ud >3,4

Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen.
Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.

Geplande aanpassingen / verduurzamingen:
• Vloerverwarming benedenverdieping (86m2 (woonhuis) + 17m2 (garage))
• BG + 1e verdieping: radiatoren verwijderen (moeten de leidingen ook worden verwijderd om corrosie te voorkomen en mogelijke lekkage in de toekomst te vermijden?)
• Dak isolatie binnenkant schuindak (70 + 70m2)
o of is isolatie van de zolderverdiepingsvloer een beter idee? De zolder zal niet actief gebruikt gaan
worden.
• Warmtepomp (full electric)
• Zonnepanelen
o Eigen verbruik 4000kwh inc. inductie koken
o Elektrische auto 5500kwh
o Warmtepomp ?kwh

Huidige CV ketel:
1,5 jaar oud. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt aan muur in garage.

Zonnepanelen, dak
Dak is noord/west georienteerd. 47,5 graden helling.
Nog geen offertes opgevraagd.

Verwarmen begane grond:
Vloerverwarming i.v.m. L/W Warmtepomp
Bij kunnen stoken met een haardhoutkachel.
Radiatoren worden verwijderd.

 Nu overwegen we sterk of we de volledige vloer moeten verwijderen vanwege de 5 cm tempex isolatie (RC2,5), of dat we de bestaande tegelvloer behouden en vloerverwarming laten infrezen. Ik verwacht dat de laatste optie aanzienlijke kostenbesparingen met zich meebrengt.
 Moet dit leidingen zijn van 20mm?
 Waar mee rekening houden met warmtepomp?
 Is het aan te raden om met zones te werken?
 Hoeveel groepen raden jullie aan
 Hoeveel verdelers raden jullie aan?
 Wat voor verdeler raden jullie aan?

Vloeropbouw 86m2:
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 5cm tempex
• 1 laag plastic folie

Vloeropbouw 17m2
• 3cm afwerklaag
• 10cm stampbeton
• 1 laag plastic folie

Verwarmen 1e verdieping:
Radiatoren worden ook hier verwijderd. Gezien het potentieel van een leeg huis, overweeg ik om vloerverwarming in te frezen op de eerste verdieping. Echter, in onze huidige woning uit 1993 (twee-onder-een-kap) hebben we momenteel geen vloerverwarming op de eerste verdieping, maar wel radiatoren die bijna nooit worden gebruikt, in koude nachten met buiten -5 worden deze wel gebruikt. We twijfelen sterk tussen het verwarmen van deze verdieping met vloerverwarming of het installeren van airconditioning op alle drie de slaapkamers, zowel voor verwarming als koeling. De oorsprong van deze twijfels is dat we sowieso van plan zijn om airconditioning op de kamers te plaatsen, wat ons een dubbele investering op deze verdieping zou kunnen besparen.

Hebben jullie advies over deze verdieping?

Vloeropbouw 80m2 inc. badkamer;
• 3cm afwerklaag
• Systeemvloer
• Stuc of spuitwerk

Graag wil ik dit plan gaan aanpassen obv gegeven adviezen in dit topic!

Vloerafwerking
Geen idee nu direct. In ieder geval geschikt voor vloerverwarming.

Warmtepomp
De verwarming moet op zijn minst de begane grond bedienen en ook SWW leveren, inclusief een aanwezig bad.
Hoewel de huidige warmtevraag onbekend is, geeft de huidige bewoner een gasverbruik van 1200 m3 aan, maar zij woont alleen en maakt frequent gebruik van de houtkachel.
Zou een 6 kW warmtepomp voldoende zijn op basis van deze informatie?

Gezien het bouwjaar en de isolatie (die nog verbeterd kan worden, zie volgend hoofdstuk), en gezien het feit dat ik een gezin heb met jonge kinderen (in tegenstelling tot de huidige bewoner die alleen woont), overweeg ik om met het oog op SWW en een veilige marge te kijken naar een warmtepomp met een capaciteit van 8 tot 9 kW?

Er is voldoende ruimte beschikbaar voor een SWW-vat en een warmtepomp, en eventueel een buffervat. De zolder lijkt een geschikte locatie, gezien deze geen woonoppervlak bevat.

De douche en het bad bevinden zich op de eerste verdieping, terwijl de keuken op de begane grond is.

Een mogelijke locatie voor de buitenunit is achter de garage in de tuin of op het platte dak van de garage. De definitieve plaatsing moet nog worden bepaald.

Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?

Extra isoleren
Ik overweeg een paar zaken extra te isoleren.
• Vloer begane grond
• Binnenzijde schuindak (Hornbach isolatie materiaal)
o Of verdiepingsvloer tussen 1e verdieping en zolder gezien de zolder geen leefruimte is en we
hierdoor wellicht de warmte beter op de 1e verdieping kunnen houden en zo toch naar een L/L
verwarmingsinstallatie kunnen gaan.
Vloeropbouw
o Plafondhangers 71*171mm 60cm h.o.h.
o W.o. vloerplaten 22mm dik
Door deze isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem. Deze kamers bevatten ook schuindak, dit zouden we dan ook gelijk kunnen isoleren. (Hornbach isolatie materiaal)
o Eerlijkheidszeggende zal er overal nieuw rachelwerk komen dus qua dat betreft is schuindak niet doen een no brainer…

Glas + deuren.
Lage prioriteit i.v.m. budget.

Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
o Badkamer: natuurlijke ventilatie:
o Keuken: 1x actieve afzuiging

WTW:
Totaal niet in thuis.

Adviesvraag
In dit topic vraag ik vooral mee te denken. Hierboven staan al een aantal vragen van mij, maar ongevraagd advies (indien passend binnen mijn totale verduurzamings vraag), kan altijd.
Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Soqe6fPNI3WExbieyGsWsMknA28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMYKsjHiliRPK82idKOTdxnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1LxV2TqTlhFkwfJSpiCFGSOt5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6eKoMvuUsPYIKDAD6ZNGSr7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 19-02-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het gehele verhaal gelezen en ik mis wat dingen.
1 wat voor type huis, lijkt vrijstaand gezien het aantal M2 vloeroppervlakte.
Tekening?

Een eerste snelle reactie.... isoleren, isoleren en isoleren maar wel meer dan je zelf nu in gedachten hebt.
Je geeft bijvoorbeeld aan, glas en kozijnen nog niet want het geldboompje is niet groot genoeg, maar je bent wel bezig met een warmtepomp (W/L en L/L als ik het goed lees) maar er hangt ook een nieuwe gasketel......
Steek het geld van de WP in het isolatieglas en kozijnen (boven op vloer en dak isolatie).
Voordeel, later een kleinere WP nodig en in totaal minder energiekosten en minder opwek nodig (als je dat wilt afdekken zolang de saldering nog bestaat/teruglever vergoeding billijk is.

En je vloer in de BG, eruit ermee en ga los op extra leidingen en verborgen voorzetwanden (bijvoorbeeld voor zak en stijgleidingen E W Netwerk Verwarming Lucht enz.
TIP > inspiratie
Van bijna label D (op 0,03 na) naar label A++

EDIT:
Oh, en isoleren is ventileren dus JA, een WTW!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@BaBoK Gefeliciteerd met je aankoop!

Qua isolatie lijkt het slechter dan het daadwerkelijk is: de eerste centimeters tellen het meest, ik zou daar voorlopig niks aan doen.

Wel vloerverwarming infrezen op beide verdiepingen nu je de kans hebt, in minimaal 16mm h.o.h. (20mm is nog beter). Naast comfortabel ben je dan vast voorbereid op een warmtepomp. Wanneer je direct aan de warmtepomp gaat pomploze RVS of composiet verdelers plaatsen, met tussenliggend leidingwerk in 32mm meerlagenbuis. Afwerking in PVC of plavuizen wanneer je iets probleemloos wilt. PVC klik kun je zelf leggen.

Warmtepomp: plaats een A-merk 7kW monobloc als je het (al dan niet grotendeels) zelf wilt gaan doen, zie bijvoorbeeld het uitgebreide Panasonic topic. Daarnaast een warmtepompboiler van 200 of 270 liter voor SWW.

Wanneer het verbruik dan wel comfort je in de praktijk (na zeg een jaar) toch tegenvalt kun je als eerste het dak gaan naisoleren. Wanneer de vloer op droog zand ligt gaat de warmte nergens heen en heeft naisolatie geen toegevoegde waarde.

Succes met de plannenmakerij!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
ollie1965 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:38:
Het gehele verhaal gelezen en ik mis wat dingen.
1 wat voor type huis, lijkt vrijstaand gezien het aantal M2 vloeroppervlakte.
Tekening?

Een eerste snelle reactie.... isoleren, isoleren en isoleren maar wel meer dan je zelf nu in gedachten hebt.
Je geeft bijvoorbeeld aan, glas en kozijnen nog niet want het geldboompje is niet groot genoeg, maar je bent wel bezig met een warmtepomp (W/L en L/L als ik het goed lees) maar er hangt ook een nieuwe gasketel......
Steek het geld van de WP in het isolatieglas en kozijnen (boven op vloer en dak isolatie).
Voordeel, later een kleinere WP nodig en in totaal minder energiekosten en minder opwek nodig (als je dat wilt afdekken zolang de saldering nog bestaat/teruglever vergoeding billijk is.

En je vloer in de BG, eruit ermee en ga los op extra leidingen en verborgen voorzetwanden (bijvoorbeeld voor zak en stijgleidingen E W Netwerk Verwarming Lucht enz.
TIP > inspiratie
Van bijna label D (op 0,03 na) naar label A++

EDIT:
Oh, en isoleren is ventileren dus JA, een WTW!
Dank voor de reactie, mega tof!

Klopt het is vrijstaand.
Tekeningen heb ik toegevoegd aan de openingspost, dank.

Je adviseert dus sowiezo de verdiepingsvloer te isoleren van 1e verdieping naar de zolder?
Aanvullend adviseer je dus om het dak ook te isoleren, correct?

Betreft glas/kozijnen/warmtepomp, ik ben het ergens volledig met je eens, de basis moet zijn een goede isolatie, echter gaat nu een HR++ raam me zoveel meer besparingsgeld opleveren als dubbel glas?
Corrigeer me oprecht aub als ik fout zit maar wat bespaart dit, ca, 100m3 gas? Dan is de financiele investering met de huidige salderingsregeling toch veel aantrekkelijker om voor een W/L warmtepomp te gaan.

Verborgen voorzetwanden, heb ik ergens interesse in, een vraag, betekent dat overal nieuwe vensterbanken nodig?

WTW ga ik me eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@BaBoK dat is een flinke hoeveelheid aan glas. Daar zal aardig wat warmteverlies zijn in het oude dubbelglas. Ik vermoed dat er ook best grote glaspartijen zullen staan? Dan zal dat ook een stuk meer comfort geven om te verduurzamen ivm koudeval. En 100m2 glas zal ook wel invloed hebben in de dimensionering van je WP, kan met goed glas nog een stapje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
lbreman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:58:
@BaBoK Gefeliciteerd met je aankoop!

Qua isolatie lijkt het slechter dan het daadwerkelijk is: de eerste centimeters tellen het meest, ik zou daar voorlopig niks aan doen.

Wel vloerverwarming infrezen op beide verdiepingen nu je de kans hebt, in minimaal 16mm h.o.h. (20mm is nog beter). Naast comfortabel ben je dan vast voorbereid op een warmtepomp. Wanneer je direct aan de warmtepomp gaat pomploze RVS of composiet verdelers plaatsen, met tussenliggend leidingwerk in 32mm meerlagenbuis. Afwerking in PVC of plavuizen wanneer je iets probleemloos wilt. PVC klik kun je zelf leggen.

Warmtepomp: plaats een A-merk 7kW monobloc als je het (al dan niet grotendeels) zelf wilt gaan doen, zie bijvoorbeeld het uitgebreide Panasonic topic. Daarnaast een warmtepompboiler van 200 of 270 liter voor SWW.

Wanneer het verbruik dan wel comfort je in de praktijk (na zeg een jaar) toch tegenvalt kun je als eerste het dak gaan naisoleren. Wanneer de vloer op droog zand ligt gaat de warmte nergens heen en heeft naisolatie geen toegevoegde waarde.

Succes met de plannenmakerij!
Je handtekening ken ik vanuit verschillende forums waarin je reageert dus dank voor je reactie, leuk!

"Qua isolatie lijkt het slechter dan het daadwerkelijk is: de eerste centimeters tellen het meest, ik zou daar voorlopig niks aan doen."
Bedoel je hiermee:
- Schuin dak?
- 1e verdiepingsvloer naar de zolder?

Aanvullend combineer ik even je 2e en laatste zin betreft isoleren en de vloer.
Refererend naar de begane grond vloer, deze ligt inderdaad op droog zand, ik volg je hier ook absoluut in.
Ik ben hierin bezorgelijk over de isolatie van de begane grond vloer.
Hoewel het huidige 5cm tempex voldoende is om warme voeten te garanderen, heb ik de vraag of dit voldoende is voor een efficiënte werking van de warmtepomp, vooral bij extreem lage temperaturen zoals -7 graden.
Ik lees dat mensen ervoor kiezen om complete vloeren te vervangen en te isoleren met 10 of 20cm PIR platen, wat me doet twijfelen aan de isolatiecapaciteit van het huidige tempex.

De investering in een BG vloerverwarming met 20mm buizen is voor mij een no-brainer, maar het zou zonde zijn als later blijkt dat een uitgebreidere isolatie nodig is.
Buiten de financiele aderlating ivm op dat moment gelegd vvw en afwerkvloer, ook mogelijke schade aan muren en andere zaken.

Thanks voor de tip mbt pomploze RVS of composiet verdelers, met tussenliggend leidingwerk in 32mm meerlagenbuis.

We willen deze inderdaad zelf gaan plaatsen, we hebben hier een groot netwerk in die ons ook hierbij kan en toegezegd heeft om te ondersteunen.
Ik zal het Panasonic topic gaan bekijken,

Is 270ltr SWW vat niet te weinig met 3 dames en een bad?
De dames kunnen hier goed 15 min pp onder de douche staan en dat achter mekaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:49:
@BaBoK dat is een flinke hoeveelheid aan glas. Daar zal aardig wat warmteverlies zijn in het oude dubbelglas. Ik vermoed dat er ook best grote glaspartijen zullen staan? Dan zal dat ook een stuk meer comfort geven om te verduurzamen ivm koudeval. En 100m2 glas zal ook wel invloed hebben in de dimensionering van je WP, kan met goed glas nog een stapje kleiner.
Thanks voor de reactie.
Zeker, de entree aan de voorzijde is inderdaad een aanzienlijke vide. Bovendien zijn er op de benedenverdieping veel grote glaspartijen aanwezig. Volgens het energierapport beslaat het totale glasoppervlak 46,5m2..

[ Voor 10% gewijzigd door BaBoK op 20-02-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BaBoK wat dat betreft zou ik het glas zeker aanpakken! M'n vrouw vond het initieel te veel geld, tot ze de eerste winter had ervaren en de koudeval toch niet zo prettig vond. :p Het comfort wat goed isolerend glas biedt is het geld alleen al waard. Eventueel zou je ook gelijk geluidswering mee kunnen nemen voor een meerprijs, afhankelijk van de ligging en geluid in je omgeving. Hier is de straat 2m verderop amper nog te merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 20-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:06:
@BaBoK wat dat betreft zou ik het glas zeker aanpakken! M'n vrouw vond het initieel te veel geld, tot ze de eerste winter had ervaren en de koudeval toch niet zo prettig vond. :p Het comfort wat goed isolerend glas biedt is het geld alleen al waard. Eventueel zou je ook gelijk geluidswering mee kunnen nemen voor een meerprijs, afhankelijk van de ligging en geluid in je omgeving. Hier is de straat 2m verderop amper nog te merken.
Maar is het dan ook niet verstandig om direct ook andere kozijnen te doen?
Of hebben kozijnen geen invloed op isolatiewaarde?

We wonen in een ontzettend rustig straatje, enige geluid qua autos wat je hoort is van de bezorger die door de straat scheurt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

BaBoK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:14:
[...]

Zeker in verdiepen! In de warmteverlies berekening van ons huis (1913, van label G naar een onofficiele A+++ gegaan) gaf dat veruit de grootste besparing en hoog rendement. Maar ook het moeilijkste stukje van de verbouwing, het viel niet mee om in elke ruimte te komen zonder veel koven maken. Dus als je het doet, meteen opnemen in je plannen.

Met wtw: 4200 kwh/jr warmteverlies
Zonder wtw: 6940/jr kwh warmteverlies
:o

Met relatief veel glas zijn wij voor al het nieuwe glas maar meteen voor triple (u=0,7) gegaan. Ondanks de best kleine meerprijs lijkt het op papier financieel nog niet super aantrekkelijk, terugverdientijd rond de 20 jaar. Maar het comfort is zoveel hoger, zelfs vergeleken met de 2 ramen die nog goed dubbel hr++ (u=1,1) glas hebben. Veel minder kouval waardoor de thermostaat op 19 ipv 20 kan en dan zet het opeens wel zoden aan de dijk.

Qua vloerverwarming: ik heb nu 16mm buis, hoh 75mm langs ramen en rest 100mm. Groepen rond de 70 a 60m. Daar mee heb ik de hele winter de hut warm gehouden met aanvoer van 28 graden uit de WP, ook toen het even -5 was. Nog dikkere leidingen lijken me dan niet heel veel toe te voegen en bij mijn droogbouwsysteen ook niet echt handig. Maar meer is altijd beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 20-02-2024 11:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 14:27

ThsAdrns

Be the change!

Ik kon de serre niet terugvinden op tekening. Dit is vaak wel een notoire koudeval. Hoe is die opgebouwd?
En is deze in open verbinding met de woonkamer?
BaBoK schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:16:

• Dak isolatie binnenkant schuindak (70 + 70m2)
o of is isolatie van de zolderverdiepingsvloer een beter idee? De zolder zal niet actief gebruikt gaan
worden.
Ik zou zelf altijd het schuin dak isoleren. Al was het vanwege de open trap naar zolder (zie ik dat goed op tekening?) en waardevol om een extra "warme" ruimte in je huis te hebben, je weet nooit wat je nog voor wensen hebt. Ik heb zelf mijn bergzolder geïsoleerd met Thermoflex houtwol van Gutex en vond dat fijn werken. Niet afgewerkt met gipsplaten (extra werk, extra gewicht) maar met de stevige Pro Clima Intello dampremmende folie. Na vier jaar nog steeds geen spijt van, het kan tegen een stootje en ziet er voor een bergzolder prima uit.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
- Er zijn dames in huis: doucheWTW spaart veel warm water uit (en geeft groter debiet onder de douche, win win).
- Grote verbouwing: ventilatie type D met WTW. Altijd frisse lucht, goed gefilterd, en geen koude trek door je ramen (inlusief lawaai en geur).
- Je hebt een recente CV: als je de warmtepomp uitstelt (maar wel locatie en eidingen voorziet ed), kan je van het geld extra isoleren, dat blijft opleveren. En je kan rustig kijken wat je verbruik is na isoleren, en zo een juiste capaciteit warmtepomp nemen (goedkoper in aanschaf en zuiniger in verbruik).
- Boven: oude radiatoren kunnen na extra isolatie vaak nog volstaan om de kou wat uit de kamer te jagen, voor de kinderen (studeerkamer) kan je best wel verwarming voorzien. Airco's om te verwarmen vind ik onconfortabel, maar das maar een mening, en je plant ze weinig te gebruiken. Voordeel kan wel in een hittegolf zijn dat je overdag "gratis" op zonnestroom kan koelen (en de WTW zal ook de koelte terugwinnen in de zomer).
- Als het even kan, gooi dan de vloer eruit en maak hem "correct": de constructievloer geïsoleerd van de zancement/anhydriet en afwerkvloer. Mensen die je wijsmaken dat je voordeel hebt van de buffer, komen je achteraf uitlachen als het 2 dagen duurt voor je woonkamer warm is en je in het tussenseizoen een loeihete vloer hebt op een windstille zonnige dag.
- Als je zeker aan de houtkachel wil, dan kan een groot buffervat nuttig zijn (en helpen om met een net te kleine warmtepomp te voldoen, op koude weekenden vuurtje stoken is geen straf). Onderschat niet de meerprijs van een geschikte kachel (die weinig naar de ruimte en veel naar de waterleidingen geeft, zodat je niet wegsmelt in de woonkamer en bevriest in de badkamer) en de nodige leidingen, pompen, kleppen en apparatuur. Een vat van 1000l dat je opstookt naar 80°C is een begin, maar is snel 'op'. Informeer je goed. En vergeet niet dat de kachel een eigen buitenluchtaansluiting moet hebben (uit de ruimte lucht aanzuigen creëert tocht door alle kieren en spleten, en werkt de ventilatie tegen).
- Persoonlijk vind ik een vat met drinkwater (voor warm water) erg vreemd, een vat met warm CV-water en een warmtewisselaar met voldoende capaciteit (hygiëneboiler) geeft je meer flexibiliteit (houtkachtel voor warm water), geen legionella-risico en veel minder last van kalk.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 20-02-2024 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
ThsAdrns schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:46:
Ik kon de serre niet terugvinden op tekening. Dit is vaak wel een notoire koudeval. Hoe is die opgebouwd?
En is deze in open verbinding met de woonkamer?

[...]

Ik zou zelf altijd het schuin dak isoleren. Al was het vanwege de open trap naar zolder (zie ik dat goed op tekening?) en waardevol om een extra "warme" ruimte in je huis te hebben, je weet nooit wat je nog voor wensen hebt. Ik heb zelf mijn bergzolder geïsoleerd met Thermoflex houtwol van Gutex en vond dat fijn werken. Niet afgewerkt met gipsplaten (extra werk, extra gewicht) maar met de stevige Pro Clima Intello dampremmende folie. Na vier jaar nog steeds geen spijt van, het kan tegen een stootje en ziet er voor een bergzolder prima uit.
Excuses, de serre zie je in onderstaande afbeelding, linksboven. De blauwe lijn is 3 meter breed en 2 meter diep, dit is de serre.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KVJkbUHOC2N03FZ0hchFWQ6-Wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMuyWXYknUHRtsOhOVuc5YwB.jpg?f=user_large

Er is geen opentrap naar zolder, enkel een vlizio trap:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Je adviseert dus sowiezo de verdiepingsvloer te isoleren van 1e verdieping naar de zolder?
Aanvullend adviseer je dus om het dak ook te isoleren, correct?
Begane grond (nu op zand gestort) doen!, verdiepingsvloer kan, maar als dit een betonvloer is zal het niet lukken (of je plafond zou naar beneden mogen komen). Zoldervloer (plafond 1ste verd) zou ik tussen de balken isoleren. De zolder zelf (het dak langs binnen) is natuurlijk ook goed maar met een zoldervloer tussen de balken gevuld is de grootste winst behaald als de temperatuur op de zolder laag mag zijn, Maar als ik het geld had zou ik het gelijk mee nemen.
Betreft glas/kozijnen/warmtepomp, ik ben het ergens volledig met je eens, de basis moet zijn een goede isolatie, echter gaat nu een HR++ raam me zoveel meer besparingsgeld opleveren als dubbel glas?
Corrigeer me oprecht aub als ik fout zit maar wat bespaart dit, ca, 100m3 gas? Dan is de financiele investering met de huidige salderingsregeling toch veel aantrekkelijker om voor een W/L warmtepomp te gaan.
Het is misschien zelfpromotie, maar toch ..... Het grote HR +++ glas en kozijn topic
En zoals hierboven wordt gezegd, comfort (geen koudeval) is de WAF :+
Verborgen voorzetwanden, heb ik ergens interesse in, een vraag, betekent dat overal nieuwe vensterbanken nodig?
Yep, maar vensterbanken uit dat jaar zijn nou niet (persoonlijk) bijster mooi. Maar misschien liggen er wel nieuwe op?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BaBoK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Maar is het dan ook niet verstandig om direct ook andere kozijnen te doen?
Of hebben kozijnen geen invloed op isolatiewaarde?

We wonen in een ontzettend rustig straatje, enige geluid qua autos wat je hoort is van de bezorger die door de straat scheurt..
Ik zou idd alles tegelijk aanpakken. Moderne kozijnen isoleren een stuk beter en zijn ook wat meer inbraakwerend. Maar als al je kozijnen nog mooi zijn en van hout dat nog tientallen jaren mee kan, kan het schelen om enkel het glas te vervangen. Tenzij je het niet zelf wil schilderen, na een paar keer een schilder te laten komen kom je op den duur duurder uit. Dan is kunststof nog weer wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
naftebakje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:23:
- Er zijn dames in huis: doucheWTW spaart veel warm water uit (en geeft groter debiet onder de douche, win win).
- Grote verbouwing: ventilatie type D met WTW. Altijd frisse lucht, goed gefilterd, en geen koude trek door je ramen (inlusief lawaai en geur).
- Je hebt een recente CV: als je de warmtepomp uitstelt (maar wel locatie en eidingen voorziet ed), kan je van het geld extra isoleren, dat blijft opleveren. En je kan rustig kijken wat je verbruik is na isoleren, en zo een juiste capaciteit warmtepomp nemen (goedkoper in aanschaf en zuiniger in verbruik).
- Boven: oude radiatoren kunnen na extra isolatie vaak nog volstaan om de kou wat uit de kamer te jagen, voor de kinderen (studeerkamer) kan je best wel verwarming voorzien. Airco's om te verwarmen vind ik onconfortabel, maar das maar een mening, en je plant ze weinig te gebruiken. Voordeel kan wel in een hittegolf zijn dat je overdag "gratis" op zonnestroom kan koelen (en de WTW zal ook de koelte terugwinnen in de zomer).
- Als het even kan, gooi dan de vloer eruit en maak hem "correct": de constructievloer geïsoleerd van de zancement/anhydriet en afwerkvloer. Mensen die je wijsmaken dat je voordeel hebt van de buffer, komen je achteraf uitlachen als het 2 dagen duurt voor je woonkamer warm is en je in het tussenseizoen een loeihete vloer hebt op een windstille zonnige dag.
- Als je zeker aan de houtkachel wil, dan kan een groot buffervat nuttig zijn (en helpen om met een net te kleine warmtepomp te voldoen, op koude weekenden vuurtje stoken is geen straf). Onderschat niet de meerprijs van een geschikte kachel (die weinig naar de ruimte en veel naar de waterleidingen geeft, zodat je niet wegsmelt in de woonkamer en bevriest in de badkamer) en de nodige leidingen, pompen, kleppen en apparatuur. Een vat van 1000l dat je opstookt naar 80°C is een begin, maar is snel 'op'. Informeer je goed. En vergeet niet dat de kachel een eigen buitenluchtaansluiting moet hebben (uit de ruimte lucht aanzuigen creëert tocht door alle kieren en spleten, en werkt de ventilatie tegen).
- Persoonlijk vind ik een vat met drinkwater (voor warm water) erg vreemd, een vat met warm CV-water en een warmtewisselaar met voldoende capaciteit (hygiëneboiler) geeft je meer flexibiliteit (houtkachtel voor warm water), geen legionella-risico en veel minder last van kalk.
Thanks voor de reactie.
Betreft de houtkachel, deze die er nou zit is een type houtkachel vergelijkbaar met die in de Center Parcs huisjes.
Het was niet eens bij me opgekomen dat het mogelijk zou zijn om deze kachel aan een groot vat te koppelen. Mijn oorspronkelijke gedachte was simpelweg om te genieten van een knisperend haardvuur in de zithoek, zonder enige overweging voor een dergelijke uitbreiding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Anoniem: 1221402 @ollie1965 @Wuursj
Dank voor jullie inbreng met betrekking tot het glas en de kozijnen!

Eerlijk gezegd maak ik me zonder verdere informatie zorgen over de kosten van deze aanpassingen, die ik zojuist ter plekke verzin een schatting van zo'n €35.000 (?) bedragen, overal nieuwe kozijnen, triple glas, schuifpuien, deuren..

Daarom overweeg ik een L/W-warmtepomp in combinatie met zonnepanelen. Mogelijk heb ik dan wel een iets krachtigere warmtepomp nodig, wat een extra investering van bijvoorbeeld €750 met zich mee zou brengen. Ook denk ik aan 2 of 3 extra zonnepanelen om dit extra verbruik te salderen. Hiermee kan ik echter direct van het gas afstappen en het volledige verbruik salderen, wat met de huidige salderingsregeling aanzienlijke maandelijkse besparingen oplevert. Deze besparingen zou ik dan kunnen gebruiken om geleidelijk te sparen voor de benodigde upgrade van glas en kozijnen, want dat dit moet gebeuren en bijdraagt aan wooncomfort is me dankzij jullie meer dan duidelijk geworden!

Zie ik hierin een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BaBoK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:37:
@Anoniem: 1221402 @ollie1965 @Wuursj
Dank voor jullie inbreng met betrekking tot het glas en de kozijnen!

Eerlijk gezegd maak ik me zonder verdere informatie zorgen over de kosten van deze aanpassingen, die ik zojuist ter plekke verzin een schatting van zo'n €35.000 (?) bedragen, overal nieuwe kozijnen, triple glas, schuifpuien, deuren..

.........................................
.........................................
Zie ik hierin een denkfout?
Ja, het is een bak met geld (en ik denk dat je redelijk in de richting zit als je alles laat doen....)
Maar echt, comfort is een niet mis te verstaan onderdeel. Bij HR+++ glas kan ik er gewoon tegen aan gaan zitten en dat lang volhouden zonder dat ik het koud krijg (ik ben een koukleum), HR++ begin ik niet aan binnen 15 minuten een stijf en koud lijf.
Je zou het ook gelaagd kunnen doen (niet gekeken in de tekening wat wel/niet kan), alleen maar glas vervangen bij een vast raam, en bij een draairaam dan wel met het kozijn vervangen. Dat is voor een draairaam wel nodig gezien het gewicht.

En ja een zwaardere WP is niet veel extra t.o.v. kozijn, raam/glas. Maar een zwaardere WP moet wel goed nog terug te regelen zijn als de warmtelast uiteindelijk lager wordt door verdere (glas/kozijn/whatever) isolatie. En de vraag is of een groter model dat dan wel kan.
Het warmte verlies zal bij jou echt wel een stuk minder worden met zoveel M2 glas wat (gezien de leeftijd van de woning) een hoge Ug waarde heeft.
Voorbeeld te vinden in de HR+++ topic

Maar het is jouw overweging, geef je alleen de overwegingen aan. Ik hoef het geld namelijk niet op te hoesten ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50
[...]
Je bent altijd welkom om inspiratie op te doen in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:59
Mijn advies is om eerst een stookseizoen te draaien in je nieuwe huis. Dan merk je pas echt hoeveel comfort er nu is en hoeveel je verbruikt per graaddaag. Dan kun je gericht comfort verbeterende maatregelen nemen. Heelveel van deze aanpassingen zijn per huis anders. Bijvoorbeeld het veelbekende argument bij glas is de koudeval. Maar als onder het raam enorme radiatoren zitten welke aanstaan, is dit al niet meer waarneembaar. Als je deze weghaald tbv vloerverwarming, dan wordt dit opeens wel weer relevant. Daarnaast is het altijd verstandindig om een zo laag mogelijk verbruik als doel te hebben. Maar kan alvast verklappen, nieuwe kozijnen ga je door het lage verbruik alleen nooit terugverdienen. Je doet het voornamelijk voor comfort verbetering. Laat je niet gek maken dat alles tergelijk moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou eerst de zaken doen die de meeste ingrijpend zijn zodat je die vast gehad hebt.
Dat is vloerverwarming op elke verdieping (ookal heb je de slaapkamers liever koud) en goede ventilatie. Een nieuwe vloer leggen zonder vloerverwarming is een doodzonde in 2024.

Goede ventilatie is vaak een ondergeschoven kindje en moet altijd wel door een paar muren of plafonds heen, doe dat dus meteen. Dan heb je het vast gehad. Als je je stuc- en schilderwerk al gedaan hebt en je kunt opnieuw beginnen omdat er toch nog ergens een ventiel in een muur moest... dan baal je.

Als je daarna niet tevreden bent met comfort door grote glaspartijen kun je dat aanpakken. Zulke dingen moeten jij of de wederhelft misschien ook eerst voelen voordat je het de investering waard vindt. Een goede economische terugverdientijd is leuk, maar als dit je 'forever house' is kun je dat prima uitsmeren over 15+ jaar.

Als je een recente ketel hebt, zorg dan dat je afgifte al op orde is zodat je je gasketel optimaal inzet. Kijk dan waar je je isolatie verbeteren kunt. Plaats daarna pas een WP als je een goed idee hebt van de warmtebehoefte. Nog even een jaartje gas stoken is geen doodzonde.

Alles uitrekenen ipv ervaren en in 1x aanpakken voordat je er in trekt kan ook natuurlijk, maar zulke verbouwingen zijn meestal een meerjarenplan. Zeker als je het betaalbaar wilt houden.

edit:
Nog even beargumenteren waarom je op de 1e verdieping ook vloerverwarming moet leggen.
Als je de begane grond verwarmt, gaat de helft van de energie door het (betonnen/ongeisoleerde) plafond naar de eerste verdieping. Als je op de eerste verdieping vleorverwarming legt, kun je die warmte rechtstreeks aanbrengen ipv indirect via de begane grond. Het effect hiervan is dat je grofweg dubbel zoveel oppervlakte hebt om te verwarmen, en je WP straks een lagere aanvoertemperatuur hoeft te leveren.
Als je condenserend wilt koelen of snel tijdelijk verwarmen (huiswerk) op de 1e verdieping zul je daarnaast sowieso aircos of fancoils moeten installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 20-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Interessant om mee te lezen. Mijn eigen topic hier ook geopend, en gezien bouwjaar en zandgrond, nagenoeg dezelfde onderwerpen qua isolatie/glas.

Wij kiezen er nu voor om de dubbelglas nog een jaar te laten zoals het is (slechts 10m2, want rest van huis is wel HR++ 2003) en ons te focussen op wat meest ingrijpend is. En dat is namelijk het weghalen van radiatoren en vervangen door vloerverwarming.

Vloerverwarming zelf is niet zo duur. €35/m2 ingefreesd, leidingen en afgesmeerd. Maar afwerking (pvc, hout tegels) is veel duurder (zit je zo boven de 70-100m2). Als je nu eerst blijft stoken op gas met radiatoren, en je besluit over 5 jaar pas je vloer aan te pakken, dan leef je ofwel 5 jaar op een bestaande/oude vloer ofwel je gooit kapitaal weg van de vloer die je er nu in gaat leggen.

Isolatie, zelfde verhaal: wat nu moet, meest essentieel sorteren op ingrijpendheid voor bewoning en afwerking. Duurste is namelijk ook daar weer het afwerken.
Glas vervangen terwijl je er al woont is niet zo ingrijpend. Maar is wel erg comfortabel, zoals hierboven al vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
P5ycho schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:44:
Ik zou eerst de zaken doen die de meeste ingrijpend zijn zodat je die vast gehad hebt.
Dat is vloerverwarming op elke verdieping (ookal heb je de slaapkamers liever koud) en goede ventilatie. Een nieuwe vloer leggen zonder vloerverwarming is een doodzonde in 2024.

Goede ventilatie is vaak een ondergeschoven kindje en moet altijd wel door een paar muren of plafonds heen, doe dat dus meteen. Dan heb je het vast gehad. Als je je stuc- en schilderwerk al gedaan hebt en je kunt opnieuw beginnen omdat er toch nog ergens een ventiel in een muur moest... dan baal je.

Als je daarna niet tevreden bent met comfort door grote glaspartijen kun je dat aanpakken. Zulke dingen moeten jij of de wederhelft misschien ook eerst voelen voordat je het de investering waard vindt. Een goede economische terugverdientijd is leuk, maar als dit je 'forever house' is kun je dat prima uitsmeren over 15+ jaar.

Als je een recente ketel hebt, zorg dan dat je afgifte al op orde is zodat je je gasketel optimaal inzet. Kijk dan waar je je isolatie verbeteren kunt. Plaats daarna pas een WP als je een goed idee hebt van de warmtebehoefte. Nog even een jaartje gas stoken is geen doodzonde.

Alles uitrekenen ipv ervaren en in 1x aanpakken voordat je er in trekt kan ook natuurlijk, maar zulke verbouwingen zijn meestal een meerjarenplan. Zeker als je het betaalbaar wilt houden.

edit:
Nog even beargumenteren waarom je op de 1e verdieping ook vloerverwarming moet leggen.
Als je de begane grond verwarmt, gaat de helft van de energie door het (betonnen/ongeisoleerde) plafond naar de eerste verdieping. Als je op de eerste verdieping vleorverwarming legt, kun je die warmte rechtstreeks aanbrengen ipv indirect via de begane grond. Het effect hiervan is dat je grofweg dubbel zoveel oppervlakte hebt om te verwarmen, en je WP straks een lagere aanvoertemperatuur hoeft te leveren.
Als je condenserend wilt koelen of snel tijdelijk verwarmen (huiswerk) op de 1e verdieping zul je daarnaast sowieso aircos of fancoils moeten installeren.
Thanks voor het uitgebreide comment:)

En zou je dan gezien de vloeropbouw kiezen op de 1e verdieping voor 16 of voor 20mm leidingen?

Bedoel je met ventilatie WTW of bedoel je dat niet?
Ik ben het volledig met je eens dat we dit moeten doen voordat we gaan stucen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Sorry, ik praat alleen maar WTW dus ventilatie == WTW bij mij ;).
Als je toch al geen ventilatie hebt is balansventilatie een voor de hand liggende keus. Wel aardig wat werk, maar je krijgt er ook wat voor terug.

16, 18, 20... Het moet een goede balans zijn tussen groeplengte/weerstand, diameter, HoH afstand, minimale waterinhoud. Je leverancier moet er mee kunnen werken, en het moet passen bij je vloeropbouw. Meer waterinhoud is bijvoorbeeld altijd fijn (vindt je WP straks fijn met defrosten), maar als je hele huis vloerverwarming heeft dan maakt het op een gegeven moment niet zoveel meer uit.

[ Voor 47% gewijzigd door P5ycho op 20-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
Je kan ook een kleine ventilatie wtw voor uitsluitend de woonkamer en de open keuken toepassen, véél minder werk, en deze ruimten zijn de warmste in huis (samen met de douche).
Hier bij thuis heb ik 2 kleine wtw units, één voor de intree en de verdieping en één voor de woon/ keuken ruimte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je je verse lucht inblaast in de slaapkamers, door de hal naar de woonkamer brengt en dan via de keuken weer uitblaast heb je met dezelfde hoeveelheid ventilatie meteen heel het huis te pakken. Die afweging is voor elk huis anders natuurlijk. Ik zou ook niet meer gaan denken in koude en warme zones. Als je maar genoeg isoleert en ventileert wordt alles vanzelf ongeveer dezelfde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 14:24
natural colour schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:23:

Hier bij thuis heb ik 2 kleine wtw units, één voor de intree en de verdieping en één voor de woon/ keuken ruimte.
Voor welke fabrikaten/concepten heb je gekozen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@P5ycho @natural colour Thanks met betrekking tot de reacties.
Het was me tot vanmiddag niet bekend wat het was dus ik zie het maar als mijn eerste noodzakelijk onvoorziene post in de verbouwing;-)
Ik ga me eens inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Zijn er in Nederland geen zaken zoals Sack en Easykit? Daar loop je binnen met je grondplan, die tekenen het uit en geven uitleg, leveren op de werf, je kan heel goedkoop tools lenen; en wat je over hebt geef je terug. Heb er sanitair, vloerverwarming en ventilatie mee aangelegd, best tevreden van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
off topic in mijn eigen topic

[ Voor 85% gewijzigd door BaBoK op 21-02-2024 07:17 ]

Pagina: 1