WPU5G warmtepomp onderhoud, geen onderdelen meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie1983
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Goedemorgen. Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik wat meer informatie kan krijgen over mensen die hier ook mee te maken hebben of mij misschien tips kan geven. Wij hebben in 2005 een nieuwbouwwoning gekocht met een water/water warmtepomp erin. Het was een project en wij waren een van de eerste hier in Friesland. We moeten zeggen tot nu toe bevalt het ons prima en P De Vries installatietechniek onderhield altijd onze warmtepomp. Maar wij kregen 1 1/2 jaar geleden een brief van P De Vries installatietechniek dat die het onderhoud niet meer wil uitvoeren omdat de reserveonderdelen er niet meer zijn Dus zouden ze het overdragen aan een ander bedrijf. En dat bedrijf werd Energiewacht. Nu hebben wij een brief gekregen van de Energiewacht en die kan het ook niet doen . Ze hebben een brief naar ons gestuurd deze week en daar staat in: Helaas moeten we u laten weten dat het niet mogelijk is om onderhoud te plegen aan u toestel dit kan te maken hebben met het ontbreken van een samenwerking met de fabrikant of omdat het toestel verouderd is waardoor er geen materialen geleverd kunnen worden. Wij begrijpen dat dit teleurstellennieuws voor u kan zijn, maar we staan klaar om u te helpen. Als u dat wenst kunt u een afspraak maken met een van onze adviseurs. Zij kunnen vrijblijvend een offerte opstellen voor de vervanging van die toestel.
...dus dit houdt in dat ze geen onderhoudt meer willen doen mits we een nieuws toestel aanschaffen. De hele buurt zit hier nu mee want wat moeten we nou. Wij willen dit jaar ons huis verkopen maar als wij nu een nieuwe warmtepomp erin doen zijn we zo € 14.000 kwijt. Zijn hier misschien mensen op dit forum die hier wat van afweten of iets dergelijks?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een warmtepomp heeft toch nauwelijks onderhoud nodig? Heb je er wel eens bij gestaan om te kijken wat ze tot nu gedaan hebben, want veel weer dan filtertje schoon maken hier en daar kan het niet geweest zijn?

Ik zou er geen nieuwe WP in doen. Gewoon verkopen zoals het is. Zou je met een CV-ketel ook niet doen. Zou ook niet onder verborgen gebrek vallen, zeker niet ols je netjes even meldt dat de WP al oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie1983
Glycol vullen ze soms bij, een x is het expansievat vervangen. Ze komen één keer per jaar en dan koppelen ze m aan de laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door Sammie1983 op 17-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie1983
Maar als er wat aan mankeert dan zijn er helemaal geen onderdelen meer zeggen ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de warmtepomp die je hebt bevat gewoon standaard onderdelen. dat het merk of model niet meer bestaat staat daar los van. als een onderdeel stuk is kan men gewoon dat specifieke onderdeel los bestellen bij de groothandel net als de compressor en platenwisselaars of waterpompen. dat zijn gewoon standaard onderdelen die door vrijwel elke groothandel geleverd kan worden. men moet alleen zoeken naar het onderdeel en niet focusen op het merk. vooral water/water machines lopen enorm achter op de lucht/water machines dus onderdelen is makkelijk verkrijgbaar. enigste ding wilt soms de hoofdprint zijn. als die stuk is is het vaak wel afgelopen. al is de prijs van een nieuwe machine dusdanig laag met subsidie dat het goedkoper is om een nieuwe neer te zetten.

bedrijf waar ik voor werk onderhoud op die manier een hele berg machines die door (vooral duitse) minifabriekjes zijn verkocht en na een paar jaar over de kop zijn gegaan of niet meer leveren. juist dat soort machines gebruiken uitsluitend universele onderdelen.

ern je warmtepomp hoef je niet te vervangen als je je huis verkoopt. dat is natuurlijk onzin.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 15:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-05 10:49
warmtepomp heeft wel degelijk onderhoud nodig.
Wat sammie al zegt, glycol eventueel bijvullen en nameten met refracto-meter, aanwezige vuilfilters nazien en spoelen, aantal uren gedraaid uitlezen/noteren, verbuik nazien of er niks geks zichtbaar is, cv-zijde afvullen met water, rendements (H-log-P diagram invullen en vergelijken) meting.
Ik als warmtepomp/cv monteur ben zeker 50 tot 60 min bezig met een water/water warmtepomp (van welk merk dan ook).

Wat hier het probleem is, is dat sammie een Ithodaalderop warmtepomp heeft, en het "geweldige" ithodaalderop stopt met onderdelen productie nadat de laatste die van de band gerold is 10 jaar oud is.
Oftewel onderdelen zullen er nog wel zijn, maar kunnen snel schaars en belachelijk duur worden.
Dan snap ik energiewacht wel, die wil het risico niet lopen om te moeten vertellen dat ze hem niet meer kunnen maken als die op storing valt.
flippy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:38:
de warmtepomp die je hebt bevat gewoon standaard onderdelen. dat het merk of model niet meer bestaat staat daar los van. als een onderdeel stuk is kan men gewoon dat specifieke onderdeel los bestellen bij de groothandel net als de compressor en platenwisselaars of waterpompen. dat zijn gewoon standaard onderdelen die door vrijwel elke groothandel geleverd kan worden. men moet alleen zoeken naar het onderdeel en niet focusen op het merk. vooral water/water machines lopen enorm achter op de lucht/water machines dus onderdelen is makkelijk verkrijgbaar. enigste ding wilt soms de hoofdprint zijn. als die stuk is is het vaak wel afgelopen. al is de prijs van een nieuwe machine dusdanig laag met subsidie dat het goedkoper is om een nieuwe neer te zetten.

bedrijf waar ik voor werk onderhoud op die manier een hele berg machines die door (vooral duitse) minifabriekjes zijn verkocht en na een paar jaar over de kop zijn gegaan of niet meer leveren. juist dat soort machines gebruiken uitsluitend universele onderdelen.

ern je warmtepomp hoef je niet te vervangen als je je huis verkoopt. dat is natuurlijk onzin.
En helaas gaat het hier mis, Ithodaalderop werkt met alles behalve standaard onderdelen, hun hebben overal hun voet tussen de deur en specifieke onderdelen, bijvoorbeeld : de cv pomp, lijkt een standaard wilo pompje, maar als je er een alternatief in zet, werkt die gewoon niet vanwege een andere aansturing.
Branderautomaat is specifiek voor die toestellen gemaakt, sensoren allemaal net anders (geen 10k weerstand bij 20 graden, maar 12k weerstand met een ander verloop), nee ithodaalderop is heel specifiek om alles in eigen hand te houden en mensen bijna te dwingen om hun apparaat na 10-12 jaar al te moeten laten vervangen, liefst natuurlijk door hun eigen producten, want die zijn vaak 1 op 1 om te wisselen zonder al te veel gekke aanpassingen.

Heb net even bij onze huis leverancier gekeken, ik vermoed dat sammie de 1e generatie WPU5 heeft, en inderdaad, op een enkele sensor na staat overal bij dat het uitlopende artikelen zijn, oftewel, worden niet meer geleverd.

[ Voor 55% gewijzigd door Erik15678 op 17-02-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie1983
Bedankt voor jullie reacties. En Erik15668 wat raad je ons aan om te doen? Mijn man wil erg graag weer een water/water pomp omdat die ons erg bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou wel goed naar de kosten kijken. water/water machines zijn pokkeduur voor wat je krijgt (en nog steeds achterhaald) en de installateurs nemen het ervan in hun offertes. lucht/water is een klap goedkoper (de machine zelf kost na subsidie ongeveer 1000~1500 euro) en qua efficeintie komt het op hetzelfde neer.
als financien een issue zijn zou ik zeker dat overwegen.

voordeel is als je naar een fatsoenlijke fabrikant gaat (had niet in de gaten dat je een oude itho had) zoals panasonic of mitsubishi heb je dit onderdelenprobleem niet meer. als je naar vervanging wilt kijken zou ik wel je zoektocht beperken tot echte warmtepompfabrikanten zoals de eerder genoemde merken of in elk geval meer reputabele merken zoals nibe wat grotendeel weer mitsubishi onderdelen gebruikt. maar vergeet niet dat een water water machine 10~15 ruggen kost en maar 4 a 5k subsidie heeft en een lucht/water machine 4 a 5 ruggen kost en 3 a 4k subsidie heeft. das een verschil van erg veel euros in het voordeel van de luchtmachine. vooral als de toko de verkoop ingaat ga je dat bedrag natuurlijk nooit eruit krijgen dus wat besparen op de machine kan flink schelen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 01:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-05 10:49
Sammie1983 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:31:
Bedankt voor jullie reacties. En Erik15668 wat raad je ons aan om te doen? Mijn man wil erg graag weer een water/water pomp omdat die ons erg bevalt.
Als ik het goed begrepen heb, gaan jullie de woning verkopen.
Als je wpu nog werkt, gewoon lekker laten staan en overlaten aan de volgende bewoners.
Gewoon melden bij verkoop dat het toestel op leeftijd is en dat de nieuwe bewoner adviseren om rond te kijken voor een nieuw toestel.

Of wat flippy zegt, een lucht/water warmtepomp, MAAR dan komen een boel regels om de hoek kijken op het gebied van geluidsnormen, plaatsing van buitendeel (moet servicevriendelijk gemonteerd zijn en niet in de nok van het dak zodat je er nooit meer bij kan zonder hoogwerker) en zelfs geluidsklachten binnen.
Al met al toch een hele investering als je toch gaat verhuizen.
Kans dat die net in die periode ermee ophoud is zeer klein.

Ik heb zelf een Solvis hoge temperatuur WP staan met een 8kW buitendeel, ik zit 0 op de meter nu, maar de buurt is er alles behalve blij mee.
Ben al 2 jaar bezig om het geluid te verminderen (buitenunit al verplaats, kast eromheen gemaakt etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:17:
[...]
Ik heb zelf een Solvis hoge temperatuur WP staan met een 8kW buitendeel, ik zit 0 op de meter nu, maar de buurt is er alles behalve blij mee.
Ben al 2 jaar bezig om het geluid te verminderen (buitenunit al verplaats, kast eromheen gemaakt etc)
daarom moet je ook niet een merk zoals dat kiezen maar een A merk zoals mitsubishi of panasonic. en zoizo niet onnodig op hoge temperaturen gaan draaien, dat is nergens voor nodig. lawaai is direct gekoppeld aan de temperatuur van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammie1983
Wat een goede reacties allemaal. Super. Dank je wel. Ik leg het voor aan mijn man.
We zijn wel een beetje bang dat er iets stuk gaat als we hier nog wonen. Stel dat dat gebeurd dan krijgen we dus geen reserve onderdelen en vraag me überhaupt af welk bedrijf dan komt want ze trekken allemaal hun handen er vanaf. Water/water is inderdaad vreselijk duur maar we hadden een nieuwbouw project woning gekocht en helemaal gasloos dus we hadden toen geen idee natuurlijk. Maar moet zeggen het werkt geweldig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:12
1 advies bij verkoop van de woning en niet vervangen van de warmtepomp.

Melden dat warmtepomp op leeftijd is en onderhouds artikelen niet meer verkrijgbaar zijn.

Anders zou je zomaar een verborgen gebrek op je dak kunnen krijgen, omdat je niet heb gemeld wat je al wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sammie1983 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:08:
Wat een goede reacties allemaal. Super. Dank je wel. Ik leg het voor aan mijn man.
We zijn wel een beetje bang dat er iets stuk gaat als we hier nog wonen. Stel dat dat gebeurd dan krijgen we dus geen reserve onderdelen en vraag me überhaupt af welk bedrijf dan komt want ze trekken allemaal hun handen er vanaf. Water/water is inderdaad vreselijk duur maar we hadden een nieuwbouw project woning gekocht en helemaal gasloos dus we hadden toen geen idee natuurlijk. Maar moet zeggen het werkt geweldig.
het is alleen (weer) jammer dat je door de kortzichtigheid/krenterigheid van de installateur word opgezadeld met het "verdienmodel" van de fabrikant na 15 jaar.
Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Hier nog wel, isolatie is niet top (word volgend jaar aangepakt), heb nog stalen kozijnen (geweldige koudebrug).
Zoals ik al zei, dit is een tussenstap om gasloos te leven en langzaam naar de lage temp situatie toe te werken.

Bij mijn oude proline was een temperatuur nodig van bijna 60 graden bij een buitentemp van 0 om het huis op 20 graden te houden.
Boosters op de radiatoren heb ik geprobeerd, maar was 1 grote ellende, ik ben (nu kenbaar) gevoelig voor het constante gezoem en gesuis van de fans en de luchtstromen :|
dat je oude nefit op 60 graden draait wilt niet zeggen dat je warmtepomp dat hoeft te doen. je moet niet ad hoc stoken maar 24/7. dan heb je ineens veel lagere temperaturen nodig en draait het een klap efficienter, ook met jouw co2 machine en word die ook een stuk stiller. men moet de boel instellen als een warmtepomp en niet als een gasketel. dus veel meer liters verpompen en alle raditoren openzetten en de boel laten draaien. dan kan je ineens uitkomen met temperaturen ver onder de 50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit topic is aardig aan het ontsporen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Erik15678 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:41:
warmtepomp heeft wel degelijk onderhoud nodig.
Wat sammie al zegt, glycol eventueel bijvullen en nameten met refracto-meter, aanwezige vuilfilters nazien en spoelen, aantal uren gedraaid uitlezen/noteren, verbuik nazien of er niks geks zichtbaar is, cv-zijde afvullen met water, rendements (H-log-P diagram invullen en vergelijken) meting.
Ik als warmtepomp/cv monteur ben zeker 50 tot 60 min bezig met een water/water warmtepomp (van welk merk dan ook).
Misschien mis ik iets als leek hier, maar:
Koelmiddel zal soms moeten worden bijgevuld, lijkt mij niet al te vaak, maar niet nooit nee. Dat is natuurlijk een universeel iets. Filters moeten gedaan worden, maar lijkt mij ook niet zo spannend.

Uren uitlezen is natuurlijk geen onderhoud. Verbruik nazien ook niet. Natuurlijk kijken of het allemaal nog een beetje logisch is hoeveel hij verbruikt is niks mis mee, maar onderhoud noemen? CV zijde afvullen doe ik iig bij mijn CV ketel gewoon zelf, dus waarom niet bij een warmtepomp?

En als er dan een pomp kapot is die gewoon niet meer beschikbaar is, ja dan heb je een probleem. Aan ene kant zou ik denken dat een gemiddelde pomp toch wel een hele tijd moet kunnen pompen, dat is niet echt een onderhouds dingetje waar je op moet letten. Het probleem is natuurlijk wel als hij in de winter stopt, het waarschijnlijk een hele tijd langer gaat duren voor je nieuwe warmtepomp hebt, zeker als je op LW over gaat ook nog eens, dan bij een gewone CV ketel vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26
joke_name schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:09:
1 advies bij verkoop van de woning en niet vervangen van de warmtepomp.

Melden dat warmtepomp op leeftijd is en onderhouds artikelen niet meer verkrijgbaar zijn.

Anders zou je zomaar een verborgen gebrek op je dak kunnen krijgen, omdat je niet heb gemeld wat je al wist.
Waarom? Beetje makelaar heeft standaard in de papieren staan wanneer de CV / warmtepomp geinstalleerd is. Als je een huis koopt en er zit een 19 jaar oud verwarmingsapparaat in, dan weet je dat je mogelijk wat onderzoek moet doen of rekening houden met vervangingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:12
Oilman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Waarom? Beetje makelaar heeft standaard in de papieren staan wanneer de CV / warmtepomp geinstalleerd is. Als je een huis koopt en er zit een 19 jaar oud verwarmingsapparaat in, dan weet je dat je mogelijk wat onderzoek moet doen of rekening houden met vervangingskosten.
Er is een verschil tussen een oude cv ketel en niet meer leverbare artikelen van een warmtepomp en bedrijven die het onderhoud weigeren te doen.

Als je dit niet vermeld en hij gaat stuk als ze er net komen wonen.
En vervolgens moeten ze 3 weken in de kou zitten dan verlies je gewoon de zaak, want jij was de op de hoogte dat repareren een moeilijk verhaal zou gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Misschien mis ik iets als leek hier, maar:
Koelmiddel zal soms moeten worden bijgevuld, lijkt mij niet al te vaak, maar niet nooit nee. Dat is natuurlijk een universeel iets. Filters moeten gedaan worden, maar lijkt mij ook niet zo spannend.

Uren uitlezen is natuurlijk geen onderhoud. Verbruik nazien ook niet. Natuurlijk kijken of het allemaal nog een beetje logisch is hoeveel hij verbruikt is niks mis mee, maar onderhoud noemen? CV zijde afvullen doe ik iig bij mijn CV ketel gewoon zelf, dus waarom niet bij een warmtepomp?

En als er dan een pomp kapot is die gewoon niet meer beschikbaar is, ja dan heb je een probleem. Aan ene kant zou ik denken dat een gemiddelde pomp toch wel een hele tijd moet kunnen pompen, dat is niet echt een onderhouds dingetje waar je op moet letten. Het probleem is natuurlijk wel als hij in de winter stopt, het waarschijnlijk een hele tijd langer gaat duren voor je nieuwe warmtepomp hebt, zeker als je op LW over gaat ook nog eens, dan bij een gewone CV ketel vervangen.
Koelmiddel en glycol zouden beide nooit bijgevuld moeten hoeven worden, dat zijn eigenlijk gewoon milieudelicten als dat loopt te lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26
joke_name schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Er is een verschil tussen een oude cv ketel en niet meer leverbare artikelen van een warmtepomp en bedrijven die het onderhoud weigeren te doen.

Als je dit niet vermeld en hij gaat stuk als ze er net komen wonen.
En vervolgens moeten ze 3 weken in de kou zitten dan verlies je gewoon de zaak, want jij was de op de hoogte dat repareren een moeilijk verhaal zou gaan worden.
Je doet voorkomen alsof hier al de nodige rechtszaken over gevoerd zijn, ik zou graag een paar van die uitspraken nalezen?

De koper heeft namelijk een onderzoeksplicht. Met een verwarmingsapparaat uit 2005 kan ik mij niet voorstellen dat er een rechter gaat stellen dat de verkopende partij daar een dossier bij had moeten leveren over de al dan niet slechte beschikbaarheid van reserve onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix en afsplitsen Tweaken CO2 warmtepompinstallatie

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1