Eufy cam probleem, en daardoor probleem met retailer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Eind augustus 2023 heb ik een Eufy camera set gekocht (Homebase 3, 2 camera's en een deurbel). Tot een paar weken geleden werkte alles naar behoren, totdat een van de camera's doorlopend roze beeld gaf. Wat rondneuzen op internet en de Eufy FB pagina leert dat dit vaker voorkomt, het IR filter blijft hangen.
Na de online tips die hierover te vinden waren werkte de camera weer naar behoren voor een paar dagen tot het probleem weer terug kwam.

Dat was niet de bedoeling. Contact opgenomen met de NL retailer waar het product vandaan kwam (
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
), alwaar een medewerker mij vertelde de camera op te sturen met het door hun aangeleverde retourlabel. So far, so good.
2 dagen later een mail. Het retourproduct is niet compleet, naast de kapotte camera moet ook de 2 camera, het basisstation, poweradapter, laadkabel camera's en de netwerkkabels retour. Waanzin natuurlijk, los van het feit dat ik hierdoor geen camera's meer heb en ook mijn deurbel niet meer werkt. Na telefonisch contact met de retailer geeft men aan dat dit een vereiste is van Eufy. Na mailcontact met Eufy blijkt dat dit helemaal niet waar te zijn.

Gistermiddag de retailer geconfronteerd met de mail die ik van Eufy heb gekregen incl intern ticketnr. Daar moest over gepraat worden binnen de organisatie. Prima. Vandaag dan de mail dat ze niet meegaan in de melding van de fabrikant en de gehele set retour willen. Toen ik nogmaals aangaf dit, ook mede door de mail van Eufy niet van plan te zijn kreeg ik als reactie dat ik dan maar een en ander moest regelen met Eufy. De kapotte camera is inmiddels al weer retour verstuurd naar mij.

Waardeloze situatie al met al, vooral daar de retailer zich voor blijft doen als een bedrijf dat mensen graag helpt, service erg belangrijk is en ze alles met een
Members only:
doen.

Welke stappen nu te doorlopen? Ik kan weer contact opnemen met Eufy uiteraard, maar ik heb een overeenkomst met de retailer.....

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 14-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben het met je eens dat het niet heel klantvriendelijk is om de hele set terug te moeten sturen. Het kopen van een set in plaats van losse apparaten heeft als belangrijkste nadeel dat de winkelier het als één product ziet. Helaas is het gebruikelijk dat er bij reparatie dan eisen gesteld worden aan wat je precies moet terugsturen. Ik denk dat de retailer
Members only:
dus wel in z'n recht staat om dit te eisen en er dus via die route weinig afgedwongen kan worden. Aangezien Eufy zelf een stuk beter lijkt mee te denken, denk ik dat je daar de meeste kans maakt om uit coulance nog iets voor elkaar te krijgen. Ondanks dat ze (zoals je zelf al aangaf) officieel geen partij zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 14-02-2024 14:16 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is de verkoper verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder al te veel overlast te repareren of te vervangen. Een aantal weken zonder deurbel lijkt mij te veel overlast. Dan lijkt de enige logische stap een directe omruiling. Dus compleet versturen, maar per ommegaande na ontvangst een geheel nieuwe set opsturen.

Helaas is deze winkel zo ontzettend star dat je zonder juridische stappen er geen enkele beweging in gaat krijgen. Ik koop er ook al jaren niets meer.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
strict genomen moet de winkel het probleem oplossen zonder al te veel ongemak. Alles terug sturen is gewoon onnodig ongemak voor de consument.

er zijn 4 opties die je hebt.

1 Je vertrouwt Eufy en stuurt het naar hun op.
2 Je bent het er niet mee eens en blijft bellen/mailen etc
3 je gaat de juridische strijd aan.(met rechtsbijstand of hulp van Tweakers.net)
4. je stuurt alles op wat de webshop wilt...

Er zijn van wel een paar Tweakers zoals @fopjurist @Mr. Stom @Real

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-10 19:22
Ik heb zelf ook Eufy.

Reparatie moet zonder ernstige overlast voor de consument, zie artikel 7:21 lid 3 BW. Door - tegen instructie van Eufy in - te vereisen dat de volledige set moet worden meegestuurd zou je kunnen stellen dat hier sprake is van ernstige overlast. Zeker indien
Members only:
stelt dat dit verplicht is vanuit Eufy, wat dus geheel niet zo is.

Maar: ik kan me voorstellen dat ze in elk geval óók het basisstation willen ontvangen. Zo kunnen ze de hele keten checken van opgenomen beeld naar de opgeslagen video. Het lijkt de IR sensor, maar het lieft check je natuurlijk het hele proces. Zonder basisstation werken je andere camera's en deurbel ook niet meer. Dus die kun je dan net zo goed meesturen.

Je kunt dan overwegen:
- reparatie via
Members only:
, door de hele set op te sturen; of
- reparatie via Eufy. Maar dan het risico lopen dat er mogelijk moeilijk gedaan kan worden over garantie etc.

Members only:
lijkt welwillend de zaak op te lossen. Ik heb zelf ook hit or miss ervaringen met die shop. Een robotmaaier moest 4x retour en kreeg toen pas geld terug, maar een ander product kreeg ik direct mijn aankoopbedrag terug.

Ik zou een mailtje maken dat je protesteert tegen de gang van zaken en dat de huidige voorgestelde opzet van het reparatieproces in strijd is met artikel 7:21 lid 3 BW. Zeker omdat Eufy heeft aangegeven dat het enkel opsturen van de defecte camera voldoende is om te kunnen voldoen aan de herstel- of vervangingsplicht zoals volgt uit artikel 7:21 lid 1 BW.

Dan geef je ze vijf werkdagen om te bevestigen dat ze akkoord gaan met, zoals door Eufy voorgestaan, opsturen van alleen de camera. Of dat ze bevestigen dat je de hele set retour moet sturen omdat de gehele set wordt vervangen door nieuwe producten. Daarna zou ik erop wijzen dat er anders niets opzit dan de overeenkomst te ontbinden, omdat
Members only:
klaarblijkelijk weigert de camera te herstellen of te vervangen zonder artikel 7:21 BW te schenden.

Dat gezegd hebbende: mijn ervaring met deze shop is wel dat ze het uiteindelijk oplossen. Dus je kunt één keer de hele set opsturen en aangeven dat dit eenmalig is. Da's wellicht makkelijker dan voornoemde juridische route.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Mr. Stom schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:21:
Ik heb zelf ook Eufy.

Reparatie moet zonder ernstige overlast voor de consument, zie artikel 7:21 lid 3 BW. Door - tegen instructie van Eufy in - te vereisen dat de volledige set moet worden meegestuurd zou je kunnen stellen dat hier sprake is van ernstige overlast. Zeker indien
Members only:
stelt dat dit verplicht is vanuit Eufy, wat dus geheel niet zo is.

Maar: ik kan me voorstellen dat ze in elk geval óók het basisstation willen ontvangen. Zo kunnen ze de hele keten checken van opgenomen beeld naar de opgeslagen video. Het lijkt de IR sensor, maar het lieft check je natuurlijk het hele proces. Zonder basisstation werken je andere camera's en deurbel ook niet meer. Dus die kun je dan net zo goed meesturen.

Je kunt dan overwegen:
- reparatie via
***members only***
, door de hele set op te sturen; of
- reparatie via Eufy. Maar dan het risico lopen dat er mogelijk moeilijk gedaan kan worden over garantie etc.

***members only***
lijkt welwillend de zaak op te lossen. Ik heb zelf ook hit or miss ervaringen met die shop. Een robotmaaier moest 4x retour en kreeg toen pas geld terug, maar een ander product kreeg ik direct mijn aankoopbedrag terug.

Ik zou een mailtje maken dat je protesteert tegen de gang van zaken en dat de huidige voorgestelde opzet van het reparatieproces in strijd is met artikel 7:21 lid 3 BW. Zeker omdat Eufy heeft aangegeven dat het enkel opsturen van de defecte camera voldoende is om te kunnen voldoen aan de herstel- of vervangingsplicht zoals volgt uit artikel 7:21 lid 1 BW.

Dan geef je ze vijf werkdagen om te bevestigen dat ze akkoord gaan met, zoals door Eufy voorgestaan, opsturen van alleen de camera. Of dat ze bevestigen dat je de hele set retour moet sturen omdat de gehele set wordt vervangen door nieuwe producten. Daarna zou ik erop wijzen dat er anders niets opzit dan de overeenkomst te ontbinden, omdat
***members only***
klaarblijkelijk weigert de camera te herstellen of te vervangen zonder artikel 7:21 BW te schenden.

Dat gezegd hebbende: mijn ervaring met deze shop is wel dat ze het uiteindelijk oplossen. Dus je kunt één keer de hele set opsturen en aangeven dat dit eenmalig is. Da's wellicht makkelijker dan voornoemde juridische route.
Bedankt. Dat laatste klopt, maar aangezien men aangeeft dat het zeker 3 a 4 weken duurt weiger ik toe te geven. Ik heb camera's en een camera deurbel om een bepaalde reden. 3 a 4 weken zonder, en zeker zonder functionerende deurbel, zie ik niet zitten. En de fabrikant geeft duidelijk aan dat dit ook helemaal niet nodig is. Ik heb inmiddels contact opgenomen met Eufy, die zijn welwillend, maar vind eigenlijk ook dat de retailer dit op moet lossen. Te meer omdat ze nu aangeven dat er gewerkt wordt aan een oplossing, intern, aan dat alles terugsturen.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:02
Ben wel benieuwd of Eufy dan iets aan de policy veranderd heeft. Een kennis van mij verkocht ook Eufy en deze moest, wanneer het een bundel was met eigen Sku bij service verzoeken richting Eufy (o.a. omruil defecten) ook gewoon de hele bundel aanleveren.

Bij 'bundels' van verschillende Sku's met een wat verlaagde prijs dan weer niet.

Niet dat Eufy bedoeld dat ze dat van een consument niet vereisten, waar wanneer een zakelijke relatie bij Eufy komt reclameren wel. Want dan snap ik de winkel in deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Dennism schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:44:
Ben wel benieuwd of Eufy dan iets aan de policy veranderd heeft. Een kennis van mij verkocht ook Eufy en deze moest, wanneer het een bundel was met eigen Sku bij service verzoeken richting Eufy (o.a. omruil defecten) ook gewoon de hele bundel aanleveren.

Bij 'bundels' van verschillende Sku's met een wat verlaagde prijs dan weer niet.

Niet dat Eufy bedoeld dat ze dat van een consument niet vereisten, waar wanneer een zakelijke relatie bij Eufy komt reclameren wel. Want dan snap ik de winkel met de glimlach in deze wel.
Ik denk het dan. Heb gister, voorzien van ticketnr, een 2 tal mails ontvangen vanuit Eufy support dat het absoluut onzin is een gehele set terug te sturen. Dat zou betekenen dat je, als je een voordeel pakket hebt gekocht met bv 6 camera's en een deurbel, alles retour zou moeten sturen. Eufy vond dat klinkklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:34

Perkouw

Moderator General Chat
@e.looijenga kan de creativiteit wel waarderen, maar winkelnaam op zo'n manier noemen is nog steeds niet de bedoeling. Noem hem, constructief, tussen MO tags of gewoon niet. Zie ook Shopping Forum Beleid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:09
Ik kan me een vergelijkbare situatie herinneren, zie hier: Garantie en accessoire meesturen

• e.looijenga
Kakaisan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:35:
Ik kan me een vergelijkbare situatie herinneren, zie hier: Garantie en accessoire meesturen
Zelfde webshop dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:16
Ik had bij dezelfde winkel een Tado draadloze thermostaat starterskit gekocht. Toen de unit die bij de cv-ketel hangt vorig jaar stuk ging, heb ik juist alleen deze hoeven terugsturen. De ontvanger in de meterkast en de temperatuursensor in de kamer kon ik gewoon houden. Het lijkt er dus op dat de winkel niet consequent is in zulke zaken.

Overigens bleek de draadloze thermostaat niet repareerbaar en kreeg ik het volledige aankoopbedrag als shoptegoed. Voor de helft daarvan heb ik een losse draadloze thermostaat bij Tado zelf gekocht. Hier zal dus ook wel meteen de schoen wringen, want eigenlijk heb ik 'winst' gemaakt op mijn kapotte thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Xghost schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:00:
Ik had bij dezelfde winkel een Tado draadloze thermostaat starterskit gekocht. Toen de unit die bij de cv-ketel hangt vorig jaar stuk ging, heb ik juist alleen deze hoeven terugsturen. De ontvanger in de meterkast en de temperatuursensor in de kamer kon ik gewoon houden. Het lijkt er dus op dat de winkel niet consequent is in zulke zaken.

Overigens bleek de draadloze thermostaat niet repareerbaar en kreeg ik het volledige aankoopbedrag als shoptegoed. Voor de helft daarvan heb ik een losse draadloze thermostaat bij Tado zelf gekocht. Hier zal dus ook wel meteen de schoen wringen, want eigenlijk heb ik 'winst' gemaakt op mijn kapotte thermostaat.
Dan is dat de slordigheid van de winkel. Want de winkel kan gewoon die producten eisen. En ja dat kost soms iets extra's maar daar moet de klant niet de dupe van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:02
Xghost schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:00:
Het lijkt er dus op dat de winkel niet consequent is in zulke zaken.
Dat soort zaken zijn regelmatig afhankelijk van wat een voorschakel vereist (dat hoeft niet de fabrikant te zijn, kan bijvoorbeeld ook een distributeur zijn). Een ander geval kan natuurlijk zijn wanneer het noodzakelijk is om de werking te testen. Dat soort zaken zijn inderdaad lang niet altijd consequent, sommige bedrijven ruilen bijvoorbeeld delen van een product om, terwijl andere bedrijven alles willen hebben dat onderdeel is van een bepaalde Sku en bij reparatie van een onderdeel kan het weer anders zijn. Ik kom het zelf ook wel eens tegen bij leveranciers van mijn werkgever, dat de ene leverancier hele andere procedures heeft dan de andere bij dit soort processen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:12
Hier zat de deurbel een keer vastgevroren gedurende een tweetal weken. Lekker rustgevend, aanrader :), maar als het echt penibel is kun je nog overwegen een draadloze bel op batterijen kopen voor 20-25 euro.

Ik zou er meer tegenop zien om alles weer te demonteren in plaats van dat ik de bel zou missen, maar eindeloos heen en weer steggelen kost misschien nog meer tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:22
@e.looijenga

Interessant,
Mijn eufy doorbell die ik sinds november 2022 heb, is afgelopen winter voor t eerst ook een paar dagen roze geweest. Na flink speuren op internet/tweakers gebeurd dit echt redelijk tot vaak. Vooral echt in ''koude'' dagen. Ik zit in een nieuwbouwwijk met een open vlakte nog voor mijn woning waar de wind wel eens behoorlijk op voorkant kan slaan. afgelopen winter met die 2-3 dagen gevoelstemperatuur -12 tot -15 heb ik dus ook 4 dagen een roze scherm gehad. Na wat gelezen te hebben, reset naar fabriek, opengeschroefd en even 1 uurtje binnen gelaten en terug monteren ) doet de camera tot heden het weer helemaal prima. ik heb dus ook nog zitten overwegen om hem weer terug te sturen maar ik had ook niet alles meer 100% en moest bij cool blue dus ook 100% van inhoud van originele pakket terug sturen. Heb t er maar bij gelaten, maar zit nog steeds te twijfelen om er iets mee te doen..
Pagina: 1