Geld lenen voor auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
Er zijn al veel topics over I know maar ik ben toch benieuwd naar jullie ideeën. Eerder al eens goede ervaringen mee gehad!

Onze auto is kapot. We gebruiken hem niet veel maar wel voor korte ritjes als het regent, familiebezoek en de zomervakantie. We hebben jonge kinderen en huisdieren, dus we willen een veilige auto met veel ruimte.

We hebben overwaarde op het huis, maar dat is niet zo relevant want ik ga natuurlijk niet mijn huis verkopen voor een nieuwe auto. We hebben ook spaarpotjes en beleggingen van ongeveer 25.000 euro.

Nu is dat precies het bedrag waarvoor we een betrouwbaar, jong, hybride model hebben gevonden. Ik wil mijn beleggingen alleen niet liquideren voor een auto.

We kunnen de lening in ongeveer 20 tot 24 maanden aflossen en dan houden we nog geld over voor vakantie, uit eten, onvoorziene kosten.

Ik lees zo veel over mensen die in de schulden komen door een lening en onverstandig met geld omgaan… ben ik nu zo iemand?

[ Voor 4% gewijzigd door Kippiep op 13-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, lenen kost (letterlijk) geld, dus je auto wordt effectief duurder dan ie eigenlijk is. Kun je niet beter naar een goede 2e-handse kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 13-02-2024 17:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Lijkt me vrij simpel:

-wat leveren die spaarpotjes/beleggingen op qua rendement?
versus
-wat kost een lening (voor die auto) qua rente?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Bedankt voor je reactie! Het is een tweedehandse met weinig kilometers. Een nieuwe hybride station, dat gaat tegenwoordig volgens mij niet meer lukken voor minder dan 35.000 euro.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De tendens op Tweakers is wat conservatief als het op lenen aankomt. Eerst sparen dan kopen is hier het devies. Terwijl verstandig lenen ook hartstikke normaal is als je de risico's maar onderkent. Let dus goed op de afschrijving, verzekeringsvoowaarden, dat soort zaken. Als je dat allemaal in ogenschouw neemt, neem je een heel beheersbaar risico normaal gesproken als je aflossingstermijn inderdaad klopt.

Het is duurder omdat je rente betaalt, natuurlijk. Als je in twee jaar afbetaald is dat een EUR 1500 op 6,4% rente. Prima te overzien. Je koopt er tijd en luxe voor.

[ Voor 17% gewijzigd door FirePuma142 op 13-02-2024 17:22 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 07:54
Tja, als je verwacht op de lening minder rente te betalen dan het rendement in dezelfde tijd op je investeringen, dan kan dit een prima keuze zijn.

En omdat je de maandlasten van de lening prima kan dragen en daarnaast ook nog het bedrag in geval van nood vrij kan maken door alsnog die beleggingen te liquideren, loop je weinig risico.

Maar ik vind ook wel dat mensen vaak erg krampachtig doen over het liquideren van beleggingen. Als je dat geld als helemaal vast beschouwt en nooit eruit haalt, dan kan je net zo goed niet beleggen. Dus kijk goed naar de rente en je prognose van dat rendement, het kan nog steeds goedkoper zijn om wel je beleggingen nu te gebruiken en dan in plaats van je lening af te lossen je portfolio weer op te bouwen.

Beide keuzes hebben geen enorme risico's en zijn dus prima te verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom voor vakantie en familie bezoek niet huren, en de rest met OV? Heb ik ook een paar jaar gedaan, en dat beviel best goed. Toen kon ik weer een auto betalen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
En waarom niet voor 10k voorlopig een auto nemen? Dan dalen je spaar/beleggingen niet heftig en kun je wel verder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Umbrah schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:19:
Waarom voor vakantie en familie bezoek niet huren, en de rest met OV? Heb ik ook een paar jaar gedaan, en dat beviel best goed. Toen kon ik weer een auto betalen
Daar moet je wel een beetje voor in de wieg gelegd zijn. Ik vind reizen met OV en jonge kinderen het halve land door voor familiebezoek echt geen pret. Ik heb jarenlang alleen maar met OV gereisd, want geen noodzaak voor een auto. Maar met het hele gezin vind ik dat wel echt andere koek. En dan heb ik het nog niet eens over de stapels met extra tijd die het kost.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Even los van lenen kost geld en beter van niet. ;)

Ik zou hier gewoon even kijken wat de huidige rente voor jou zou betekenen voor een persoonlijke lening: https://www.pricewise.nl/geld-lenen/persoonlijke-lening/ en of je zoveel kunt lenen (volgens mij heb je dit al redelijk scherp).

Dan zou ik bij je hypotheekverstrekker ook even gaan kijken of je daar redelijk laagdrempelig de hypotheek kunt verhogen voor hetzelfde bedrag. Dit kost bij ons volgens mij iets van 800€ (gedaan voor een energiebespaarlening). Als dit lager is dan de extra rentekosten die je mogelijk gaat betalen (ook bij aflossen over die 24 mnd i.p.v. bijv. de standaard 60 mnd lening) bij een bijv. Freo als persoonlijke lening zou ik dit adviseren. Los je momenteel meer af op je hypotheek dan de standaard? Gaat sneller aflossen van dit nieuwe leningdeel roet in het eten gooien? Neem dit mee in je berekening.

Ik verwacht dat een verhoging van de hypotheek, indien dat laagdrempelig mogelijk is op langere termijn goedkoper is én minder risico's met zich meebrengt naast dat het ook geen BKR-registratie oplevert. Maar op de korte termijn inderdaad strak aflossen in 24 mnd zou een persoonlijke lening weleens goedkoper kunnen zijn.

PS let ook even op het NIBUD buffer advies: https://bufferberekenaar.nibud.nl/ bij ons staat die voor twee volwassenen, koopwoning en dan zonder auto (lease) op iets meer dan 20k.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08 08:30

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

De belangrijkste vraag is eigenlijk: Kan je met je beleggingen en spaarpotjes meer verdienen dan de rente die de lening kost?
Als het antwoord daarop ja is, is lenen een goed idee, want dan verdien je meer dan dat het kost. Is het antwoord nee, of onzeker, dan kun je beter je beleggingen en spaarpotjes aanwenden om de de auto te kopen dan ervoor te lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippiep
Thanks!
Voor werk gebruik ik ov maar met kleine kinderen, vanuit een dorp, is dat geen pretje.

Voor 10k voorlopig een auto, dan is dat een oudere die meer gelopen heeft en stijgt dus het risico op kosten voor onderhoud weer aanzienlijk. En die is ook minder zuinig.

Tja het verwachte rendement op beleggingen… dat zal vast niet hoger liggen dan wat de bank vraagt, anders zou die het zelf wel beleggen :) dus erg slim is het sowieso niet, maar schieten we onszelf in de voet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mystic Spirit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:26:
De belangrijkste vraag is eigenlijk: Kan je met je beleggingen en spaarpotjes meer verdienen dan de rente die de lening kost?
Als het antwoord daarop ja is, is lenen een goed idee, want dan verdien je meer dan dat het kost. Is het antwoord nee, of onzeker, dan kun je beter je beleggingen en spaarpotjes aanwenden om de de auto te kopen dan ervoor te lenen.
Dit is alleen relevant als @Kippiep een buffer heeft naast deze beleggingen en spaarpotjes. Anders zou ik dat nooit adviseren. Dan neem je een lening van 25k voor een auto die je prima kunt aflossen in 2 jaar (netjes!) terwijl je nog de normale dingen kunt doen. Maar als je ineens lekkage hebt én je inductiekookplaat houdt er mee op buiten garantie kun je ineens geen boodschappen meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Nibud adviseert ons een buffer van ongeveer 45000 euro. Daar zit dan ook een complete nieuwe auto in. Nibud vindt dus dat je je auto 2x bij elkaar moet sparen voordat je hem koopt :)
Maar de leningberekenaar van Nibud zegt dan weer dat het wel kan. Dus die kunnen we voor beide opties inzetten

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:04
Ik snpa hier echt niks van. Hoezo is je auto zo kapot dat het een beter idee is om 25k uit te geven aan een nieuwe? en hoezo is 25k dan ineens de ondergrens, alsof een groot deel van NL alleen rondkomt met auto's van >25.000 euro. Als je echt zo lekker in de centen zit en gewoon heel graag nieuw rijd zou ik private lease doen van een citroen C4 elektrisch ofzo, kost je 450 euro/maand maar dan ben je ook klaar.

Logischer lijkt mij je huidige auto te repareren of iets schappelijker eisen te stellen en iets te kopen voor 12.000 ofzo (en dat eventueel lenen). En als je echt zo graag 20.000 euro uitgeeft koop dan gewoon een Opel Ampera-E, heb je voor 18-20k een elektrische wagen met grote binnenruimte en grote accu. Hybride is zo 2010.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 13-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Een elektrische auto leasen past niet zo goed bij onze situatie. We willen ermee op vakantie, dat wordt dan zweten in de rij bij de laadpaal in zuid Frankrijk. Hopen dat we onder de maximale km blijven. En lease is toch een soort lenen, maar dan voor een auto van iemand anders. Na 5 jaar is dat 29k en hebben we geen auto

Het zou wel goedkoper kunnen, maar dan zitten we met ons eisenlijstje in de knel.

[ Voor 27% gewijzigd door Kippiep op 13-02-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
OK, snap ik nog steeds niet maar kan. Je gaat 1x per jaar op vakantie, de rest van het jaar is elektrisch rijden echt fantastisch dus ik zou het zeker doen. Blijven de andere dingen staan, waarom moet je per se huidige auto (die je ook nog weinig gebruikt) wegdoen en een andere van 25k kopen? Het klinkt alsof je het misschien kunt missen maar het lijkt me financieel onverstandig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 11:41

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Och, 25k uitgeven aan een auto is helemaal niet raar als je dat kunt.

Wat ik wel vreemd vind is dat je blijkbaar op de zo duur mogelijkste manier aan je geld wilt komen. Ten eerste is niet wille liquideren natuurlijk een beetje vreemd (tenzij je de komende 2 jaren daadwerkelijk meer dan 6,5% rente op je beleggingen hebt). Vervolgens zou je ook je hypotheek kunnen verhogen (zolang je onder de waarde blijft, en het deel dat je niet gebruikt voor de woning ook niet van de inkomstenbelasting aftrekt) om een lagere rente te krijgen, maar dat wil je ook niet?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-08 05:17

psy

Als je de auto veel langer gaat rijden dan die 2 jaar aflossen vind ik het niet eens zo'n stom idee. Ik ga er wel vanuit dat je daarvoor een behoorlijke nieuwe auto met weinig kilometers kan krijgen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Kippiep wat denk je van een goedkope (minder dan) 5K groot genoeg voor de dagelijkse boodschap/ritje naar familie .. waarmee je korte "af en toe" ritjes doet dus

Een trekhaak of busje/grotere auto huren als je het tijdig doet (bij het boeken van een vakantie bijvoorbeeld) is dan makkelijker ..

trekhaak is gemakkelijk voor de fietsendrager/bagage wagen oid ..

Wij hebben een buffer op deze wijze opgebouwd, en toen de auto sttuk was .. --> andere uitzoeken & go (zelfde als vaatwasser vervangen) ..
en als er nu een krasje extra op zit .. of schade door eigen fout (plantenbak over het hoofd gezien bijvoorbeeld) lachen we en door

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metalman
  • Laatst online: 10-08 15:45
Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:33:
Een elektrische auto leasen past niet zo goed bij onze situatie. We willen ermee op vakantie, dat wordt dan zweten in de rij bij de laadpaal in zuid Frankrijk.
Als je niet op zwarte zaterdag gaat rijden is dat geen probleem hoor.

Maar de echte vraag lijkt me inderdaad: waarom moet je voor 25K een auto kopen (die je uit liquide middelen eigenlijk niet kunt betalen) voor dit soort sporadisch gebruik? Je gaat dus geld lenen voor iets wat de hele week stilstaat. Volgens mij heb je geen gekke eisen en kan je voor een stuk minder geld ook prima auto's vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-08 22:30
Als je voldoende budget hebt om de auto lening in 2 jaar terug te betalen en je inkomsten zijn redelijk zeker dan zijn er buiten de extra kosten van het lenen geen rode vlaggen als je de auto wel allrisk verzekerd.
Je hebt ook nog steeds de beleggingen achter de hand mocht je snel geld nodig hebben.
Gaat erom dat als er iets in je leven veranderd dat je de mogelijkheid en middelen hebt om je daarop aan te passen en daar lijkt mij wel aan voldaan.
Moet je voor jezelf alleen nagaan of je die extra kosten voor het lenen over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
Ik zit in dezelfde situatie, ik ben mij ook aan het oriënteren op een jong gebruikte occasion.

Ook een plug-in hybride, en moet er ook een caravan mee kunnen trekken. Het aanbod is beperkt in deze categorie.

Ook ik wil mijn spaarrekening niet liquideren voor een auto. Terwijl ik deze prima ineens zou kunnen kopen. En heb inmiddels de keuze gemaakt om hiervoor een lening op te nemen.

Hierdoor kan ik mijn spaargeld gebruiken als buffer voor onvoorziene uitgaven. Bespaar ik op de kosten van het onderhoud door een auto van 3 jaar oud te rijden. Bespaar ik op de wegenbelasting, en ik kan de lening versneld aflossen waar nodig.

Dit is allemaal goed mogelijk, je moet alleen goed in de gaten houden of de afschrijving van je auto de lening overstijgt. Met andere woorden, de lening aflossen per jaar moet ongeveer gelijk staan met de afschrijving per jaar.

Als je dit goed voor ogen hebt, dan kun zonder verlies, en met iets extra rente kosten in principe een luxe auto rijden.

Als ik nu overstap van mijn diesel naar hybride bespaar ik alweer 60 euro per maand aan motorrijtuigen belasting.

Maar of lenen verstandig is, dat is voor iedereen anders…

Oh nog een tip, Koop nooit een nieuwe auto, altijd een jonge 2e hands waar de kop al af is. Het moment dat je de parkeerplaats van de dealer af gaat is je auto al 10% minder waard…

[ Voor 9% gewijzigd door CrazyFool op 13-02-2024 17:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

True schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Dit is alleen relevant als @Kippiep een buffer heeft naast deze beleggingen en spaarpotjes. Anders zou ik dat nooit adviseren. Dan neem je een lening van 25k voor een auto die je prima kunt aflossen in 2 jaar (netjes!) terwijl je nog de normale dingen kunt doen. Maar als je ineens lekkage hebt én je inductiekookplaat houdt er mee op buiten garantie kun je ineens geen boodschappen meer doen.
Mwah, als je het geld hebt, maar je wil liever lenen, zodat je niet ineens blut bent, vind ik opzich niet zo heel raar.

Wellicht is 12,5k eigen geld, en 12,5k lenen een betere optie, want je lapt minder rente, en dan heeft de TS nog 12,5k aan eigen geld liggen, en dus niet blut wordt voor iets vervelends als een kapotte inductieplaat ;)

Dit topic laat zien hoe je het absoluut niet moet doen: Iemand die ervaring heeft met financiering van een auto?

De TS van dit topic wil niet poggen met een mercedes met een minimumloon inkomen voor een vakantie :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:13:

Onze auto is kapot. We gebruiken hem niet veel maar wel voor korte ritjes als het regent, familiebezoek en de zomervakantie. We hebben jonge kinderen en huisdieren, dus we willen een veilige auto met veel ruimte.
Wel eens gedacht aan private lease?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
Je kunt prima een oude Prius kopen. Die zijn erg betrouwbaar en dat lukt ruim in 25k. Ja goed dan heeft hij een ton gelopen, maar is dat erg? Of voelt dat vooral erg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 09:43

Barrycade

Through the...

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:33:
Een elektrische auto leasen past niet zo goed bij onze situatie. We willen ermee op vakantie, dat wordt dan zweten in de rij bij de laadpaal in zuid Frankrijk. Hopen dat we onder de maximale km blijven. En lease is toch een soort lenen, maar dan voor een auto van iemand anders. Na 5 jaar is dat 29k en hebben we geen auto

Het zou wel goedkoper kunnen, maar dan zitten we met ons eisenlijstje in de knel.
Als je zo zit te rekenen zou ik in jouw geval niet voor een auto lenen.

Je hebt blijkbaar geen buffer, want je auto is stuk en je kan geen vervanger kopen. Je Nibud berekening komt uit op 45k maar je hebt net aan de helft en klopt je buffer berekenaar dus. En is ook de reden dat je nu voor een lening moet

En voor 1x per jaar in 1 ruk door te jakkeren op vakantie ga jij dus een lening aan om een auto te kopen die je eigenlijk op dit moment niet kan betalen. Plus heel wat verkeerde aannames want als je een private lease duur vindt weet je dus niet wat het kost om een auto te rijden.

Daar zou ik pas wakker over liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Reparatie van onze auto is duurder dan de waarde van de auto. Als we daar nog geld in zouden steken, is dat nog meer geld weggooien dan geld lenen. Behalve dat we dan weer een paar maanden een werkende auto hebben totdat het volgende onderdeel losraakt.

Hopelijk hebben we niet dezelfde auto op het oog, CrazyFool :)

Geld lenen voor een auto met 100.000 op de teller, dat voelt als een groter risico. De jonge auto die we op het oog hebben, heeft nog fabrieksgarantie enzo en is ook van een betrouwbaar merk. Maar geen Mercedes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RaZ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Mwah, als je het geld hebt, maar je wil liever lenen, zodat je niet ineens blut bent, vind ik opzich niet zo heel raar.

Wellicht is 12,5k eigen geld, en 12,5k lenen een betere optie, want je lapt minder rente, en dan heeft de TS nog 12,5k aan eigen geld liggen, en dus niet blut wordt voor iets vervelends als een kapotte inductieplaat ;)
Eens, maar dat werd niet gesteld in de post waar ik op reageerde ;) Maar aan de andere kant vind ik 12,5k buffer met kinderen én auto in een koopwoning nog wel aan de lage kant.
Dit topic laat zien hoe je het absoluut niet moet doen: Iemand die ervaring heeft met financiering van een auto?

De TS van dit topic wil niet poggen met een mercedes met een minimumloon inkomen voor een vakantie :P
Die kan ik mij nog herinneren True in "Iemand die ervaring heeft met financiering van een auto?" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Hoezo moet de auto 25k kosten? Voor minder is er ook genoeg te koop.
Als je er 1 gevonden hebt kun je van tevoren al wel op internet zoeken wat veel voorkomende problemen zijn en op basis daarvan misschien toch een andere auto kiezen. Een nieuwere (duurdere) auto betekent niet gelijk dat er minder kans is op mankementen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
also, ik denk dat TS overschat hoeveel geld er 'over' is om die lening af te lossen. Want als je met gemak 1000 per maand over hebt EN nog lekker op vakantie kunt dan zou je toch ook meer verwachten dan 25k spaargeld + beleggingen totaal. Geen beschuldiging maar wel een reality check voor TS, mensen zijn vaak te optimistisch over dingen als 'dat betaal ik zo terug'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CrazyFool schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:39:
Ik zit in dezelfde situatie, ik ben mij ook aan het oriënteren op een jong gebruikte occasion.

Ook een plug-in hybride, en moet er ook een caravan mee kunnen trekken. Het aanbod is beperkt in deze categorie.

Ook ik wil mijn spaarrekening niet liquideren voor een auto. Terwijl ik deze prima ineens zou kunnen kopen. En heb inmiddels de keuze gemaakt om hiervoor een lening op te nemen.

Hierdoor kan ik mijn spaargeld gebruiken als buffer voor onvoorziene uitgaven. Bespaar ik op de kosten van het onderhoud door een auto van 3 jaar oud te rijden. Bespaar ik op de wegenbelasting, en ik kan de lening versneld aflossen waar nodig.

Dit is allemaal goed mogelijk, je moet alleen goed in de gaten houden of de afschrijving van je auto de lening overstijgt. Met andere woorden, de lening aflossen per jaar moet ongeveer gelijk staan met de afschrijving per jaar.

Als je dit goed voor ogen hebt, dan kun zonder verlies, en met iets extra rente kosten in principe een luxe auto rijden.

Als ik nu overstap van mijn diesel naar hybride bespaar ik alweer 60 euro per maand aan motorrijtuigen belasting.

Maar of lenen verstandig is, dat is voor iedereen anders…

Oh nog een tip, Koop nooit een nieuwe auto, altijd een jonge 2e hands waar de kop al af is. Het moment dat je de parkeerplaats van de dealer af gaat is je auto al 10% minder waard…
toon volledige bericht
Je zou voor de beeldvorming zelfs de indicatie van restwaarde op het moment van volledig aflossen van de lening kunnen aftrekken van de volledige leningkosten (lening+rente). Want als je gewoon netjes de lening aflost heb je niet alleen na het aflossen geen lening meer te betalen je hebt ook ineens een auto met de huidige dagwaarde die je voor het afsluiten van de lening nog niet had die ook een bepaalde waarde waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Je moet het natuurlijk zelf weten. Een deel lenen kan ook, de helft bijvoorbeeld.

Maar hoezo 25k?

Ik trek autoscout eens open:

https://www.autoscout24.n.../auris?source=autocatalog

Daar zit toch van alles bij voor rond de 12k en rond de 100k op de teller, nog geen 10 jaar oud - sure, dat is niet bijna nieuw, maar die dingen zijn niet kapot te krijgen volgens mij. Je kunt er niet eens lomp in rijden want die CVT erin zegt toch "nope".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:43:
Geld lenen voor een auto met 100.000 op de teller, dat voelt als een groter risico. De jonge auto die we op het oog hebben, heeft nog fabrieksgarantie enzo en is ook van een betrouwbaar merk. Maar geen Mercedes :)
Een stukje vooronderzoek kan al een hoop schelen, zo kun je het onderhoudsboekjes raadplegen, via het RDW het aantal eigenaren achterhalen.

Soms zegt een kilometerstand van 100.000+ niet zoveel, want hoe is de vorige eigenaar ermee omgesprongen en heeft hij alle beurten uit laten voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippiep
Ik ben het wel met jullie eens dat 25k veel is. Maar echt vreemd is het niet. Er zijn meer auto’s die een stuk duurder zijn, dan goedkoper. Maar ik heb door de reacties totaal geen zin meer om te lenen. Dus dat is van de baan, voor vandaag dan.

[ Voor 74% gewijzigd door Kippiep op 13-02-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:53:
Een Toyota aurus is voor ons echt te klein.

Heb ik gezegd dat we 25k lenen? De optie is er natuurlijk ook om een deel te lenen.

Over de 25k weinig bij ons inkomen. Daar ben ik het helemaal mee eens. We hebben de afgelopen jaren meer dan 60.000 in het huis gestoken :) en ik had vorig jaar een andere baan, maar nu weer vaste dienst
Een Toyota Auris Touring Sports is best wel groot hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
We gebruiken hem niet veel maar wel voor korte ritjes als het regent, familiebezoek en de zomervakantie. We hebben jonge kinderen en huisdieren, dus we willen een veilige auto met veel ruimte.
en
Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:27:
Voor 10k voorlopig een auto, dan is dat een oudere die meer gelopen heeft en stijgt dus het risico op kosten voor onderhoud weer aanzienlijk. En die is ook minder zuinig.
Koop een auto van €5000,- en leg nog eens €5000,- opzij voor onderhoud.
Brandstofkosten zijn irrelevant in het totaalplaatje als je weinig rijdt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippiep
Een auto voor 5000 kopen en dan 5000 onderhoud, dat is ook wel een vorm van geld weggooien. Dan zijn we over een paar jaar 10k kwijt en hebben we nog geen auto die het doet. maarja het risico op onderhoud is er altijd, tenzij fabrieksgarantie en dus relatief nieuw, dus hoge aanschafprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:08:
Een auto voor 5000 kopen en dan 5000 onderhoud, dat is ook wel een vorm van geld weggooien. Dan zijn we over een paar jaar 10k kwijt en hebben we nog geen auto die het doet. maarja het risico op onderhoud is er altijd, tenzij fabrieksgarantie en dus relatief nieuw, dus hoge aanschafprijs
Nu die auto van 5k + 5k onderhoud. Dat lukt je wel voor 2 jaar.

Want in 2 jaar tijd kan je 25k sparen, dus koop je over 2 jaar een andere auto van 25k. Dat was je plan toch? ;)

Al denk ik niet dat als je nu 25k leent, dat het je 10k aan rente kost wat nu wel is als je eerst 2 jaar een oud barrel rijdt :P

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 13-02-2024 19:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:20
Ik zou voor zo’n 15k een fijne betrouwbare Mazda 6 of Avensis stationcar nemen van rond 2015 met max. 150k op de teller. Kan nog jaren mee zonder grote onkosten. Hybride is leuk maar zwaarder dus duurder in de wegenbelasting en complexere techniek. Zou ook zeker geen SUV of crossover nemen maar gewoon een traditionele stationcar.
Heb je nog 10k spaargeld over, als je dat de komende jaren weer kunt aanvullen dan zou ik dat liever doen dan lenen.

Elektrisch zou ik helemaal niet aan beginnen. Voor 25k koop je eentje met achterhaalde techniek. Wordt je nu niet blij van en als je er ooit vanaf wilt krijg je er niks meer voor terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Civic09 op 13-02-2024 19:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:17
Voor wat betreft lenen versus je beleggingen verkopen, dat is een kwestie van berekenen of het rendement op je beleggingen meer is dan de kosten van je lening. Ik denk dat dat al snel niet het geval is.
Voor wat betreft buffer: Je kan altijd nog lenen als er toch wat stuk gaat voordat je weer buffer hebt opgebouwd. Maar als je 25k in 2 jaar kan afbetalen, dan kan je elke maand een nieuwe wasmachine en droger kopen zonder te lenen...

Je overschat daarnaast wat een oudere auto kost. De tijd dat auto's bij 100.000 km versleten waren is ver achter ons.

Ik heb 3,5 jaar geleden voor €7000,- een Skoda Octavia diesel uit 2013 met 150.000 km op de teller gekocht. Inmiddels staat daar 320.000 km op. Buiten het regulier onderhoud minder dan €1000,- aan reparaties gehad. Nu is dat een diesel. Maar als je een redelijk moderne benzine auto van 100.000 naar 200.000 km gaat rijden, ga je echt nog geen hele gekke dingen tegenkomen. (Wel ff verdiepen in welke motortypen wèl voor die tijd problemen geven!). Daarvoor hebben we een 2007 Octavia TDI RS van 100.000 naar 450.000 km gereden... In 2012 gekocht voor €16.000,- Die heeft in die 350.000 km zo'n €3000,- aan reparaties gehad buiten regulier onderhoud, beetje pech mee gehad, maar is nog steeds minder dan 1 cent per km en minder dan €500,- per jaar...

Vorig jaar ook een Skoda Fabia diesel uit 2011 met 140.000 km gekocht voor €4000,-. Die heeft in 40.000 km helaas wel een wat duurdere reparatie gehad (€800,-, \EGR klep/koeler), maar rijdt verder zo goedkoop (gemiddeld minder dan 4,2 l/100 km) en was zo goedkoop in aanschaf, dat ik me daar nog helemaal geen zorgen om kan maken. Dat is dus 2 cent per km, tot nu toe.

Wat schrijft een jongere gebruikte auto van €25.000,- per jaar meer af dan een wat oudere van zeg €15.000,-? Dat zal al gauw €1000,- tot €1500,- per jaar zijn! Afschrijvingspercentage is hoger bij een jongere auto. Stel dat die (2 jaar oude?) €25.000,- auto 15% afschrijft in het eerste jaar, dat is €3750,- En dat een (7 jaar oude?) €15.000,- auto 12% afschrijft, dat is €1800,-. Dat scheelt dus al bijna €2000,- in het eerste jaar. Dat zijn een hoop reparaties...

Kijk, je hoeft echt geen auto van €5000,- te gaan kopen. Maar voor €12.000,- tot €15.000,- kan je gewoon een knappe auto komen waar je 5 (misschien zelfs10) jaar zonder al teveel gedoe vooruit kan.

Er is sowieso vrijwel geen realistisch scenario waarin een duurdere auto goedkoper is dan een goedkopere auto! Dan moet al echt je hele blok in puin draaien ofzo...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:17
Ik heb zelf ook een aantal keren geleend voor een auto en nooit een minuut spijt van gehad, als je de lasten kan dragen en het niet erg vind dat de auto op het eind wat duurder is dan de aanschafprijs dan gewoon doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
We hebben met onze auto, wat geen Frans merk is (no offence voor Renault liefhebbers), al duizenden euro’s aan reparaties gehad in de afgelopen 4 jaar. De teller staat nu op 160.000km, en nu is ie dus alsnog niet meer te redden. dat speelt ook wel mee. Het een na het ander rammelt of wiebelt en daardoor gaat er weer een onderdeeltje stuk, en weer eentje, enz enz enz. Dat telt ook op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03
Hybrid gewoon lekker overslaan, alleen maar meer dingen die stuk kunnen gaan. Benzine station voor 10k/15k met onderhoudshistorie, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:59
SCIxX schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:26:
Hybrid gewoon lekker overslaan, alleen maar meer dingen die stuk kunnen gaan. Benzine station voor 10k/15k met onderhoudshistorie, klaar.
Weinig betrouwbaarders dan een Toyota hybride.

Ik snap wel dat TS een redelijk jonge auto wilt, met wat garantie en kleinere kans op gezeur. Ik denk dat dat voor iets minder ook wel te vinden is. En ik zou niet snel 100% van de auto financieren. Eerder 50/50 oid. En dan zsm aflossen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:24:
We hebben met onze auto, wat geen Frans merk is (no offence voor Renault liefhebbers), al duizenden euro’s aan reparaties gehad in de afgelopen 4 jaar. De teller staat nu op 160.000km, en nu is ie dus alsnog niet meer te redden. dat speelt ook wel mee. Het een na het ander rammelt of wiebelt en daardoor gaat er weer een onderdeeltje stuk, en weer eentje, enz enz enz. Dat telt ook op.
En de auto had bij aanschaf volgens het RDW een logische kilometerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Wat zijn je wensen qua auto en welke auto heb je gevonden dat die 25k kosten moet?

En wat ik altijd wel interessant vind, wat voor auto heb je nu en wat is er aan stuk? Ik geef al 4 jaar meer uit aan m'n auto dan ie waard is. Met een onderhoudsbeurt en 4 banden ga ik al over de dagwaarde heen maar behalve slijtage en wat ouderdoms verschijnselen gaat er niks onverwachts stuk, dus lekker mee door karren.

Voor 10k kun je echt prima auto's kopen die jaren mee gaan als je weet waar je op letten moet...

Dit is toch een prima, ruime, praktische auto voor een gezin

Je zou even wat betrouwbaarheids stats moeten opsnorren ik heb gewoon ff snel wat gezocht.

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 13-02-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:28

MLLL

Palm Treo 650

CrazyFool schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:39:

Hierdoor kan ik mijn spaargeld gebruiken als buffer voor onvoorziene uitgaven.
Kun je toch beter andersom doen? Misschien heb je dan die hele lening niet eens nodig.
Anders kun je ook de helft van het spaargeld aanspreken en voor de rest een lening aanvragen.

Ik ben blij dat ik een fiks aantal jaar van mijn PL 'tje af ben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:15
TS, ik zou t wel aandurven. Hybride Auris station. Hier rijd je zo nog een ton bij.. fluitend

https://www.autoweek.nl/o...ris-elektro-benzine-2014/

Hybride, ruim en de helft van je budget. Teer in op je spaargeld, houd je beleggingen aan (alleen verkopen als t echt moet) en spaar zsm weer een buffertje.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10-08 08:49

Yucon

*broem*

Als ik de boel een beetje versimpel dan is die auto ruis. Het komt erop neer dat je wil beleggen met geleend geld.

Kan, maar persoonlijk vind ik dat je daar best een goed verhaal voor moet hebben. Of dat zo is kun je het beste zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
.

[ Voor 99% gewijzigd door JaMaaT op 13-02-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
Nevermind.... Foutje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
We gaan ongeveer de helft lenen en lossen dat in 1 jaar af. Voor 100.000 ruilen we hem weer om, dat is over 5-6 jaar. Andere auto’s met meer op de teller… we komen er niet uit. Zo veel mitsen en maren met kans op slijtage, garantie, verbruik. We gaan maar gewoon voor de ideale auto.

Over lease, ik vind interessant waarom mensen dat aanbevelen. Een voorbeeld bij deze auto bij 5 jaar gebruik:
Koop
Aankoop 25.000
Afschrijving 10.000
Rentekosten 500
Kosten voor onderhoud, belasting en verzekering = 150*12*5= 9.000
Totaal: 44.500

Saldo spaarrekening: 1200*12*4 (want eerste jaar lossen we af) = 57.600
Restwaarde = 15.000
Totaal = 67.600

Lease: maandbedrag 900 euro
Totaal: 900*12*5= 54.000

Saldo spaarrekening: (1200+150-900)*12*5= 27.000
Restwaarde 0

Bij koop zijn de kosten lager en het saldo op de spaarrekening hoger…

[ Voor 4% gewijzigd door Kippiep op 14-02-2024 13:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
wat een rare manier van rekenen. Je haaly steeds dingen door elkaar en daar wordt het lastiger van. Dat saldo op die spaarrekening is volledig ruis.

Dit is hoe ik de som maak. met gegevens van TS:

kopen:
10.000 (afschrijving) + 500 (rente) + 9000 (onderhoud, belasting en verzekering. deze post is te laag maar goed) = 19.500 kosten over 5 jaar ofwel 325 euro per maand.

private lease:
circa 500 per maand

dus ja, private lease is per saldo duurder maar dan rijdt je nieuw en heb je geen 'deuk' in je spaarrekening. Of je dat belangrijk vindt moet je zelf weten.

het lijkt me. duidelijk dat TS gewoon zijn keuze wil bevestigen voor de 'ideale auto'. Ik vind de keuze om voor weinig rijden en relatief krappe cashpositie dan maar 25k aan een wagen uit te geven niet het meest ideaal maar dat verschilt dan van persoon tot persoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 14-02-2024 18:27 ]

• Kippiep
Leasen voor 500 per maand. Daar lease je geen ruime hybride of elektrische station voor. Dus het gat is substantieel groter. Er komt geen deuk in de spaarrekening, maar groeien wordt ook een stuk lastiger, dat is volgens mij niet te ontkennen

• Fr33z
2 min googlen: https://www.directleaseprivate.nl/alle-merken/mg/mg5/

koop die auto voor 25k nou maar, er is hier niks te halen qua argumenten of redenen om het anders te doen blijkbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:01

dragonhaertt

@_'.'

Op zich is lenen voor een auto niet zo gek (net zoals een lease).
Maar er is wel een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen.
Als je de auto door eigen toedoen total loss rijdt, kan je dat financieel dragen?

Dan heb je een lening en geen auto.

Ik rij zelf al jaren in autos van 3-5 duizend euro (tweedehands) en daar doe je, zeker onder de 2 ton, best een paar jaar mee. Minder dan 1000 euro per jaar aan onderhoud waarvan het meeste gaat naar APK, beurten en banden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44
Goed doordacht, prima in jouw geschetste situatie. Die bevestiging heb je niet nodig.

Ik ben het daarentegen niet eens met je beeld van elektrisch rijden. Waar elektrische auto’s goedkoper worden, beter rijden, minder onderhoud vereisen en goedkoper zijn (geen wegenbelasting), worden benzine auto’s alleen maar duurder. Enige verdieping is mijn advies.

Daarnaast twijfel ik ook aan het bedrag. Voor minder heb je serieus goede auto’s. Hybride is fijn, maar ook niet zaligmakend (zeult een accupakket mee op lange ritten). Maar om dan toch in die categorie te blijven, een prius wagon is voor minder te krijgen. Als voorbeeld. Overigens betekent dat niet dat een auto van 25k een slechte(re) keus is.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 15-02-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je overwegingen en mix van sparen en lenen lijken me best goed doordacht. In vergelijkbare situatie hebben wij uiteindelijk privé een nieuwe EV aangeschaft van 50k… heel veel geld en een aanslag op de buffers, daarom bewust ook een stukje (15k tegen 4,5%) gefinancierd en tegelijk beleggingen achter de hand gehouden en een deel cash voor onvoorziene uitgaven. Nu een jaar later is er van de 15k nog 3k over door maandelijks extra aflossen, spaarrekening is ook weer aangevuld (niet tot nivo van voor de uitgave..) en we hebben een auto die goed past bij onze gezinssituatie, wensen en nog eens voordelig rijdt ook. Ondertussen deden de beleggingen vorig jaar +20% en is de effectieve rentelast op de lening dus nul geweest… voor een volgende auto reserveren we nu iedere maand ook al een bedrag en dat verhoog ik zodra de lening helemaal weg is.

Dat had natuurlijk ook volledig anders kunnen lopen, maar tegelijkertijd doet men hier (en ook in die nibud berekening) net alsof je jezelf in de financiële afgrond stort… uiteindelijk heb je zelf het beste zicht op het totaalplaatje voor jouw situatie en op hoeveel je echt overhoudt iedere maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 15-02-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:53:
Ik ben het wel met jullie eens dat 25k veel is. Maar echt vreemd is het niet. Er zijn meer auto’s die een stuk duurder zijn, dan goedkoper. Maar ik heb door de reacties totaal geen zin meer om te lenen. Dus dat is van de baan, voor vandaag dan.
Het gaat er om dat jij ervoor wilt lenen, dus het geld niet hebt !

Ik lees nergens welke auto je nu hebt, én wat de kosten voor reparatie zijn.
Reparatie duurder dan dagwaarde zegt weinig, want na reparatie is de auto weer te gebruiken net als vooraf.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hackus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Het gaat er om dat jij ervoor wilt lenen, dus het geld niet hebt !

Ik lees nergens welke auto je nu hebt, én wat de kosten voor reparatie zijn.
Reparatie duurder dan dagwaarde zegt weinig, want na reparatie is de auto weer te gebruiken net als vooraf.
Volgens mij maak je een denkfout.

De TS heeft het geld wel. Hij wil alleen niet al z'n geld uitgeven aan een auto, en wil de helft lenen, zodat hij niet blut is ;)

Met een 50/50 deal wat de meeste dealers wel aanbieden, kan je de helft op je spaarrekening laten staan en dat rendeert gewoon 2 jaar lang he.

10.000 nu lappen, 10.000 euro over 2 jaar.

Die 10.000 met een rente van 2,5% levert je in 2 jaar tijd wel 506,25 euro aan rente op, want die lening kost niks als je binnen 2 jaar die 10k betaalt.

:P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik lees zo veel over mensen die in de schulden komen door een lening en onverstandig met geld omgaan… ben ik nu zo iemand?
Ja, je moet gewoon de tering naar de nering zetten.
Als je nu geen (grote, nieuwere) auto kunt kopen zonder lening omdat je bang bent blut te worden dan moet je dat gewoon niet doen. Koop een simpele, tweedehandse auto die makkelijk te repareren is met zo min mogelijk luxe er in (want alles kan kapot). Dan hou je (eigen) geld achter de hand voor het geval je andere grotere uitgaven moet doen.
Hoofdzaak is toch een dak op 4 wielen die jullie brengt waar je naar toe wilt toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@Kippiep Eén ding heb ik dacht ik nog niet voorbij zien komen. Zoek een heel goede verzekering met garanties voor vervangingswaarde (niet dagwaarde), all risk.
Zou de auto om de een of andere reden vergaan (ook door eigen fout) is het een valkuil anders: je moet nog twee jaar aflossen en rente betalen voor iets dat je niet hebt/kan gebruiken.
De rest is al gezegd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yaksa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:22:
[...]

Ja, je moet gewoon de tering naar de nering zetten.
Als je nu geen (grote, nieuwere) auto kunt kopen zonder lening omdat je bang bent blut te worden dan moet je dat gewoon niet doen. Koop een simpele, tweedehandse auto die makkelijk te repareren is met zo min mogelijk luxe er in (want alles kan kapot). Dan hou je (eigen) geld achter de hand voor het geval je andere grotere uitgaven moet doen.
Hoofdzaak is toch een dak op 4 wielen die jullie brengt waar je naar toe wilt toch?
Jij hebt vast en zeker geen creditcard he :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 23:47
True schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:26:
Even los van lenen kost geld en beter van niet. ;)
He? Zoals ik het lees stel jij nu voor om je hypotheek op te hogen om een auto te kopen?

Dit gaat niet vliegen. Je moet sowieso naar een notaris toe, en een hypotheek kan je niet afsluiten op een auto...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:00
Als TS de beleggingen niet wil verkopen en van die waarde een lening aangaat, belegt hij met geleend geld. Daar ben ik op tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Sander schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:44:
...In vergelijkbare situatie hebben wij uiteindelijk privé een nieuwe EV aangeschaft van 50k… heel veel geld en een aanslag op de buffers, daarom bewust ook een stukje (15k tegen 4,5%) gefinancierd en tegelijk beleggingen achter de hand gehouden en een deel cash voor onvoorziene uitgaven. Nu een jaar later is er van de 15k nog 3k over door maandelijks extra aflossen, spaarrekening is ook weer aangevuld (niet tot nivo van voor de uitgave..) en we hebben een auto die goed past bij onze gezinssituatie, wensen en nog eens voordelig rijdt ook. Ondertussen deden de beleggingen vorig jaar +20% en is de effectieve rentelast op de lening dus nul geweest…
Haha, ik lees hier juist: we hebben 20% rendement misgelopen door de verkoop van €35000 (50k - 15k geleend) aan aandelen voor een vervoersmiddel. Ofwel: de auto was effectief nog eens €7000 duurder >:) Gaat je voordelig rijden ;)

Ik ben opgevoed met het sterke idee dat lenen voor iets dat per definitie zoveel waarde verliest als een auto altijd een slecht idee is.
Maar als je het doorrekent is inderdaad in zo'n jaar als afgelopen beursjaar een lening met veel lagere rente dan je aandelen netto effectief.

Mits je daadwerkelijk zoveel geld uitgeeft voor zoiets..
Hier ook jong gezin: jaren lang een Dacia MCV gereden (voor de immense kofferbakruimte en het kost geen kont, ging ook niks aan stuk bij 200.000km), en nu de kinderwagen eindelijk weg is voor het milieu gekozen voor een tweedehands EV (Hyundai Ioniq) van 15k die (ruim) uit eigen middelen kon worden afgetikt.

Die paar extra laadstops + dat uurtje extra dat dat kost heb ik wel over voor een factor 2 (correctie) aan CO2 besparing (denk aan je kinderen..). Voor 25k zou ik voor een nette 2e hands EV gaan. Als ik
alleen die 25k op de bank had zou ik echter nóóit datzelfde bedrag aan een auto uitgeven, of dat nou via lening of directe aanschaf is. Baan kwijt = instant probleem!

Maar misschien ben ik hier ouderwets conservatief in :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DiedX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:36:
[...]

He? Zoals ik het lees stel jij nu voor om je hypotheek op te hogen om een auto te kopen?

Dit gaat niet vliegen. Je moet sowieso naar een notaris toe, en een hypotheek kan je niet afsluiten op een auto...
Wat heel gebruikelijk is is de inschrijving hoger te doen dan het te lenen bedrag zie bijv. https://www.vanbruggen.nl...ouwen%20van%20je%20woning.

En TS zegt dat hij overwaarde heeft, hij kan dus de hypotheek verhogen binnen die overwaarde, mits je die kosten kunt dragen. Door het onderpand heb je vrijwel altijd een lagere rente dan bij een persoonlijke lening én je kunt eventueel gebruik maken van hypotheekrenteaftrek.

Je hebt hier kosten aan, maar kunnen gebaseerd op de duur van het aflossen en het rentepercentage wellicht lager zijn dan een persoonlijke lening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik rij nu al twee jaar in een 21 jaar oude auto met 190.000km op de teller die ik voor 500 euro gekocht heb. Totaal aan onderhoud en APK's ben heb ik nog geen 700 euro uitgegeven in die twee jaar en ik heb nog nooit pech gehad.

Nu is dat het andere uiterste natuurlijk, maar het is echt onzin dat je zo'n dure auto moet kopen en helemaal als je hem toch zo weinig gebruikt. Daarnaast is die 5k aanschaf dus 5k onderhoud ook uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 23:47
True schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Wat heel gebruikelijk is is de inschrijving hoger te doen dan het te lenen bedrag zie bijv. https://www.vanbruggen.nl...ouwen%20van%20je%20woning.
Nogmaals: je bron heeft het ook over het verbouwen van een woning. Je bank zal willen zien waar het hypotheek op rust. Als dat op een auto is kan je dat schudden.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DiedX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Nogmaals: je bron heeft het ook over het verbouwen van een woning. Je bank zal willen zien waar het hypotheek op rust. Als dat op een auto is kan je dat schudden.
Er staat bijvoorbeeld, hier een andere bron die letterlijk zegt dat het voor een auto kan:
https://financielemeester...g-of-consumptieve-uitgave

Zolang je hypotheek hoogte lager is dan de waarde mag dat in Nederland, het is nog steeds naar oordeel van de hypotheekverstrekker. Dan moet je natuurlijk ook nog voldoende inkomen hebben gedurende de hypotheekduur om de aflossing en de rente te kunnen betalen. Wellicht dat er een aantal hypotheekverstrekkers niet willen verhogen indien je de woning al bezig, maar ik geloof niet dat dat er veel zullen zijn (anders dan hypotheekverstrekkers die werken met een portefeuille aan geld wat gebruikt wordt om hypotheken op af te sluiten vanuit een zakelijk beleggingsperspectief, als dit op is kun je meestal niet verhogen en ook energiebesparendemaatregelen zijn dan veelal niet mogelijk.

Mocht je nog steeds ongefundeerd twijfelen aan mijn argumenten hier zijn nog wat bronnen:Edit: je bent trouwens ook wel heel selectief aan het quoten.
Ik gebruikte duidelijk die link om uitleg te geven over het verhogen van de inschrijving bij het afsluiten van een initiële hypotheek, dat doen heel veel mensen het kost namelijk niets meer. Jij stelt dat je "sowieso" naar de notaris moet, dat is dus niet het geval. Jij quote bewust die zin en gaat dan in op het feit dat daar niet 'auto' staat maar alleen 'verbouwing' maar gaan dan ook bewust voorbij aan 'bijvoorbeeld'.
Bijzondere manier van discussiëren is dit.

edit2: fun fact, als je rechts bovenaan 'auto' in de zoekbalk van die vanbruggen site invult is de eerste hit: https://www.vanbruggen.nl...gebruiken/overwaarde-auto had je niet eens een reactie hoeven typen :>

[ Voor 20% gewijzigd door True op 17-02-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-08 10:01

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Misschien denk ik te simpel, maar als de auto vrij veel still staat .. is dan het verbruik nog wel zo relevant?

Mijn dagelijks vervoer is momenteel een B-segmenter uit 2011 die ik speciaal heb uitgezocht op goedkoop zijn, kosten en het verbruik, icm toch niet te klein om boodschappen te doen (28000km/j). Zou ik 2000km/j rijden, zou ik 1:14 voor een beduidend mooie auto ook niet erg vinden: afschrijving en onderhoud zijn dan verhoudingsgewijs veel duurder.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-08 09:22
Kippiep schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:39:
We gaan ongeveer de helft lenen en lossen dat in 1 jaar af. Voor 100.000 ruilen we hem weer om, dat is over 5-6 jaar. Andere auto’s met meer op de teller… we komen er niet uit. Zo veel mitsen en maren met kans op slijtage, garantie, verbruik. We gaan maar gewoon voor de ideale auto.

Over lease, ik vind interessant waarom mensen dat aanbevelen. Een voorbeeld bij deze auto bij 5 jaar gebruik:
Koop
Aankoop 25.000
Afschrijving 10.000
Rentekosten 500
Kosten voor onderhoud, belasting en verzekering = 150*12*5= 9.000
Totaal: 44.500

Saldo spaarrekening: 1200*12*4 (want eerste jaar lossen we af) = 57.600
Restwaarde = 15.000
Totaal = 67.600

Lease: maandbedrag 900 euro
Totaal: 900*12*5= 54.000

Saldo spaarrekening: (1200+150-900)*12*5= 27.000
Restwaarde 0

Bij koop zijn de kosten lager en het saldo op de spaarrekening hoger…
toon volledige bericht
Je hebt duidelijk je keuze al gemaakt, helemaal oké. Dit topic is dan wellicht vervelend, omdat de overgrote meerderheid uitlegt dat je niet perse de handigste keuze maakt.

Ik zit, logischerwijs, ook in het kamp “koop een auto van 10-15k” met 100k op de teller en klaar.
Je gaat nu een auto met de kop eraf kopen (beter dan nieuw!), maar daarna pak je het 2e grote deel van de afschrijving. Als je 10-15k km per jaar rijdt dan kan je prima 5-10 jaar met een auto met 100k op de teller doen. Dat je nu een slechte auto getroffen hebt is een n=1 situatie. Wellicht in je omgeving om hulp vragen dat iemand met verstand er van mee gaat kijken?

Ik zie alleen dat je nu 150€ per maand voor onderhoud, belasting en verzekering rekent. Heb je dit bij de ANWB site vandaan? Dit is naar mijn idee namelijk extreem laag. Dat mag rustig x2…

[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 17-02-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@Smobbo precies. en als je dat bedrag keer 2 doet kom je weer rond de 500/maand uit en kun je volgens mijn 2min googlen zelfs een elektrische station leasen :-0

maar @Kippiep heeft daar duidelijk geen zin an en wil gewoon lekker in een tweedehands van 25k naar zuid frankrijk 1x per jaar. Dat is financieel sub optimaal maar volgens zijn eigen sommen kan het.

@Kippiep post je een foto van de machtige wagen die je uiteindelijk haalt? ben nou heel nieuwsgierig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 07-08 14:35

ThunderNet

Flits!

Waterbeesje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:41:
Misschien denk ik te simpel, maar als de auto vrij veel still staat .. is dan het verbruik nog wel zo relevant?
Naar mijn idee is verbruik niet zo heel relevant tenzij het enorm uit elkaar loopt. Zelf heb ik een excel-sheet gebouwd om de kosten van verschillende auto's in kaart te brengen, inclusief afschrijven tot een 0 waarde bij 350.000km.

Zelfs bij 25.000km, (en in mijn geval diesel) maakt het in de auto's waar ik naar gekeken heb, van simpele 4 pitters met 190pk, tot V6 diesels met 320pk. Resulterend in 'slechts' een verschil van 22% op brandstofkosten, ongeveer 550eur per jaar.

Een merk/model/uitvoering kiezen die minder afschrijft zet meer zoden aan de dijk qua kostenbesparing.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:00
Er zijn al veel topics over I know maar ik ben toch benieuwd naar jullie ideeën. Eerder al eens goede ervaringen mee gehad!

We hebben overwaarde op het huis, maar dat is niet zo relevant want ik ga natuurlijk niet mijn huis verkopen voor een nieuwe auto. We hebben ook spaarpotjes en beleggingen van ongeveer 25.000 euro.

Nu is dat precies het bedrag waarvoor we een betrouwbaar, jong, hybride model hebben gevonden. Ik wil mijn beleggingen alleen niet liquideren voor een auto.

We kunnen de lening in ongeveer 20 tot 24 maanden aflossen en dan houden we nog geld over voor vakantie, uit eten, onvoorziene kosten.

Persoonlijk vind ik een spaarpot van 25k voor een gezin prima. Maar lang niet voldoende om een auto van 25k te bekostigen. Je doel is vervogens om geld te gaan lenen met als onderpand de snel in waarde dalende, en ongelukken gevoelige auto. Om vervolgens dat geld te gebruiken om mee te beleggen.

De beurs kan maandag met -10% openen en einde van de week op -50% staan. In die week kun je je auto in de prak rijden. Dát is hoe je in de problemen zou kunnen komen. Dat risico zou mij te groot zijn. Ja, de kans is klein, maar zeker niet nul.

Repareer de auto die hebt. Spaar nog één à twee jaar zodat je 15 tot 25k bij elkaar hebt en koop de auto dan. Voor die één of twee jaar zou ik niet moeilijk lopen doen.

En voor maandelijkse kosten: pak de anwb berekening er bij en vertrouw daar op, auto's zijn duurder dan de meeste mensen denken.

Anekdote: toen ik 25k in m'n spaarpot had, heb ik voor 10k een auto gekocht. Maar ik was toen nog alleen. Toen ik voor 20k een auto kocht, had ik 100k op de rekeningen staan en het voelde nog steeds krap. Die auto heb ik nu nog en vind het nog steeds ceel geld voor een auto waar ik maar 10.000km p/j mee rijd. Maar ieders beleving is anders.

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 17-02-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
barbarbar schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Persoonlijk vind ik een spaarpot van 25k, met een gezin prima. Maar lang niet voldoende om een auto van 25k te bekostigen. Je doel is vervogens om geld te gaan lenen met als onderpand de snel in waarde dale de, en ongelukken gevoelige auto. Om vervolgens dat geld te gebruiken om mee te beleggen.

De beurs kan maandag met -10% openen en einde van de week op -50% staan. In die week kun je je auto in de prak rijden. Dát is hoe je in de problemen zou kunnen komen. Dat risico zou mij te groot zijn. Ja, de kans is klein, maar zeker niet nul.

Repareer de auto die hebt. Spaar nog één à twee jaar zodat je 15 tot 25k bij elkaar hebt en koop de auto dan. Voor die één of twee jaar zou ik niet moeilijk lopen doen.

En voor maandelijkse kosten: pak de anwb berekening er bij en vertrouw daar op, auto's zijn duurder dan de meeste mensen denken.
Welk probleem heeft hij dan? Neem aan dat de auto all risk verzekerd wordt dus je zult eerder moeten beginnen bij: beurs op -50% en dan een andere uitgave van 15k+ die acuut gedaan moet worden en waar dan dus niet langer voldoende beleggingen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 15:17

Blokker_1999

Full steam ahead

aljooge schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:36:
Als TS de beleggingen niet wil verkopen en van die waarde een lening aangaat, belegt hij met geleend geld. Daar ben ik op tegen.
Dus als TS zijn leningen liquideert, het geld op een spaarrekening zet en dan gaat lenen om toch een financiele buffer te houden is het voor jouw wel in orde? Want dan belegt hij namelijk niet langer met geleend geld...

Hoewel we leningen niet mogen bagataliseren heb ik zelf geen enkel probleem met het maken van zeer grote aankopen, zoals een wagen, met geleend geld. Op voorwaarde dat je weet waar je aan begint, een grote mate van zekerheid hebt over de mogelijkheid om die lening terug te betalen en ook in staat blijft om financiele tegenvallers op te vangen.

Zelf rij ik tussen de 25k en 30k km per jaar. Dat is heel veel tijd in de wagen doorbrengen (reken maar uit tegen een gemiddelde van nog geen 60km/h). Dat mag comfortabel zijn. Voor mijn huidige wagen heb ik dan ook 60% van het aankoopbedrag geleend. De maandelijkse afbetaling is daarmee gelijk gebleven aan die van mijn vorige 2 wagens die ik ook zonder enig probleem altijd heb kunnen afbetalen. Mijn financiele buffer blijft daarmee intact en ik rij comfortabel en redelijk zorgenloos. Heb ik toch eens iets voor (zoals toen ik tegen een betonblok ben gereden en heel de rechterkant van mijn wagen bekrast heb), dan ben ik all-risk verzekerd. Zelfs als de wagen total-loss is, ben ik niet de kloss met die lening.

Koop je een goedkope, tweedehands wagen heb je sowieso een groter risico dat je een barrel in handen hebt, dat is al niet leuk (tenzij je aan de barrelbrigade deelneemt), loop je een hoger risico op onderhoudskosten en hogere verbruikskosten. Hoeft niet altijd zo te zijn, maar het risico is er wel. En als je de kilometers maakt ga je de luxe ook wel missen. Maar hey, je hebt een wagen binnen budget. En heb je na enkele jaren dan bijna gespaard voor die veel betere wagen heb je ineens toch wel niet grote kosten aan je tweedehandswagen zeker. Wat ga je dan doen, opnieuw een goedkopere tweedehands? Je buffers opeten?

Wanneer je een gedeelte van het bedrag leent, het risico goed en wel weet in te schatten, en je eigen beperkingen kent en niet overmoedig wordt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Neen, ik zal nooit lenen voor een wasmachine of een TV. Voor de woning vinden we het ook normaal dat we niet eerst het bedrag bij elkaar sparen voor aankoop maar wel gaan lenen. Waarom zou een andere grote aankoop daar dan niet onder kunnen vallen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-07 13:25

JoghoJogho

Ben een Superkruug

dragonhaertt schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:13:
Op zich is lenen voor een auto niet zo gek (net zoals een lease).
Maar er is wel een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen.
Als je de auto door eigen toedoen total loss rijdt, kan je dat financieel dragen?

Dan heb je een lening en geen auto.
Kijk hier inderdaad goed naar. Ken iemand die op die manier zonder auto zat maar nog wel 4 jaar mocht aflossen op de lening.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:00
Sander schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Welk probleem heeft hij dan? Neem aan dat de auto all risk verzekerd wordt dus je zult eerder moeten beginnen bij: beurs op -50% en dan een andere uitgave van 15k+ die acuut gedaan moet worden en waar dan dus niet langer voldoende beleggingen voor zijn.
De vraag van OP is of hij zo iemand is die onverstandig met z'n geld omgaat. Mijn mening is ja, dit is onverstandig.

Heeft hij direct een probleem? Nee, waarschijnlijk niet. Kan hij in de problemen komen hierdoor? Ja, maar kans is klein. Heeft hij andere opties welke geen enkel risico vormen: ja, meer dan genoeg. Ik zie geen enkele reden om een auto van 25k te kopen als je buffer 25k is en je een gezin hebt. Spaar nog een jaar of twee door en kijk dan eens opnieuw. Of koop een auto van 10 tot 15k, die doet exact hetzelfde als die van 25k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:00
Blokker_1999 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:54:
[...]

Dus als TS zijn leningen liquideert, het geld op een spaarrekening zet en dan gaat lenen om toch een financiele buffer te houden is het voor jouw wel in orde? Want dan belegt hij namelijk niet langer met geleend geld...

Hoewel we leningen niet mogen bagataliseren heb ik zelf geen enkel probleem met het maken van zeer grote aankopen, zoals een wagen, met geleend geld. Op voorwaarde dat je weet waar je aan begint, een grote mate van zekerheid hebt over de mogelijkheid om die lening terug te betalen en ook in staat blijft om financiele tegenvallers op te vangen.

Zelf rij ik tussen de 25k en 30k km per jaar. Dat is heel veel tijd in de wagen doorbrengen (reken maar uit tegen een gemiddelde van nog geen 60km/h). Dat mag comfortabel zijn. Voor mijn huidige wagen heb ik dan ook 60% van het aankoopbedrag geleend. De maandelijkse afbetaling is daarmee gelijk gebleven aan die van mijn vorige 2 wagens die ik ook zonder enig probleem altijd heb kunnen afbetalen. Mijn financiele buffer blijft daarmee intact en ik rij comfortabel en redelijk zorgenloos. Heb ik toch eens iets voor (zoals toen ik tegen een betonblok ben gereden en heel de rechterkant van mijn wagen bekrast heb), dan ben ik all-risk verzekerd. Zelfs als de wagen total-loss is, ben ik niet de kloss met die lening.

Koop je een goedkope, tweedehands wagen heb je sowieso een groter risico dat je een barrel in handen hebt, dat is al niet leuk (tenzij je aan de barrelbrigade deelneemt), loop je een hoger risico op onderhoudskosten en hogere verbruikskosten. Hoeft niet altijd zo te zijn, maar het risico is er wel. En als je de kilometers maakt ga je de luxe ook wel missen. Maar hey, je hebt een wagen binnen budget. En heb je na enkele jaren dan bijna gespaard voor die veel betere wagen heb je ineens toch wel niet grote kosten aan je tweedehandswagen zeker. Wat ga je dan doen, opnieuw een goedkopere tweedehands? Je buffers opeten?

Wanneer je een gedeelte van het bedrag leent, het risico goed en wel weet in te schatten, en je eigen beperkingen kent en niet overmoedig wordt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Neen, ik zal nooit lenen voor een wasmachine of een TV. Voor de woning vinden we het ook normaal dat we niet eerst het bedrag bij elkaar sparen voor aankoop maar wel gaan lenen. Waarom zou een andere grote aankoop daar dan niet onder kunnen vallen?
toon volledige bericht
beleggen heeft risico. De waardes kunnen dalen, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

TS heeft als die geld leent voor een auto 2 zaken,
1. vreemd vermogen 2 beleggingen. Over vreemd vermogen moet je flink rente betalen, de waarde van je beleggingen is onzeker en het rendement kan fluctueren en de beurzen kunnen ook met een black swan event instorten, zoals we bijvoorbeeld met corona gezien hebben, of de dotcom crisis, of de kredietcrisis. Enige dat zeker is, is dat er altijd om de zoveel tijd eentje komt. Dan blijf je met een stevige schuld achter, terwijl je waarde van de beleggingen verdampt is. Daarom beleg alleen met geld dat je op korte tijd kan missen en gebruik zeker geen geleend geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Eigenlijk is het heel simpel; als je geld moet lenen kun je het niet betalen. Voor een huis is dat normaal, en omdat een huis essentieel is vinden we dat acceptabel, maar voor een auto moet je 'm toch wel écht heel hard nodig hebben om die keuze te verantwoorden.

Voor 10-15k heb je een hele mooie luxewagen van een paar jaar oud die je wél kunt betalen, die gaat nog een dikke 10 jaar mee en zal in reparaties ook heel erg meevallen, als die te duur wordt verkoop je 'm met een paar duizend euro verlies en koop je weer een andere. Dan rijd je comfortabel en hoef je geen schulden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Private lease is de beste keus in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:52
ReVision. schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Ik rij nu al twee jaar in een 21 jaar oude auto met 190.000km op de teller die ik voor 500 euro gekocht heb. Totaal aan onderhoud en APK's ben heb ik nog geen 700 euro uitgegeven in die twee jaar en ik heb nog nooit pech gehad.

Nu is dat het andere uiterste natuurlijk, maar het is echt onzin dat je zo'n dure auto moet kopen en helemaal als je hem toch zo weinig gebruikt. Daarnaast is die 5k aanschaf dus 5k onderhoud ook uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd.
Ik rijd nu 3 jaar een 18 jaar oude auto met inmiddels 410.000km op de teller. Gekocht voor 900 euro. Jaarlijks gaat er 4000 euro tegenaan aan belasting, verzekering, brandstof en onderhoud. Ik rijd 20-25.000km per jaar, gaat om zo'n 1000-1200 liter diesel.

Komende zomer gewoon mee naar Denemarken.

Reparaties en onderhoud mogen wat mij betreft meer kosten dan de waarde van de auto, als het daarna maar een auto oplevert die weer betrouwbaar is.
Zo'n ding als TS beschrijft heb ik ook gehad (met 285.000km uiteindelijk), elke paar maand lag ik weer op de oprit te sleutelen voor iets wat kapot was. Toen de motor het begaf moest ik kiezen tussen laten reviseren voor 2000 euro of laten staan en 300 euro aanpakken. Elke keer weer "voor 500 euro heb je geen vergelijkbare auto" en paar maand daarna ging er weer iets piepen in het dashboard en mocht er weer geld en tijd tegenaan. Die 2000 had ik niet, dus dat werd een 900 euro brik kopen en zelf oplappen. Brik heeft me in 3 jaar tijd 1x laten stilstaan met een dode startmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-08 09:22
Sander schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Welk probleem heeft hij dan? Neem aan dat de auto all risk verzekerd wordt
Hij rekent 150€ per maand voor onderhoud, belasting en verzekering. Dat lijkt me dan geen all risk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-08 19:55
Volgens mij kost lenen voor een auto 7 a 10% dus dat zou ik je nooit aanraden, tenzij het echt noodzakelijk is en je geen geld hebt.

Je zou tijdelijk kunnen leasen, of een ander goedkopere auto nemen als tijdelijke auto. Als je het nauwelijks gebruikt zou je nog kunnen zeggen we gaan er rustig voor sparen, wordt ook immers beter weer nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het hele topic even gelezen en vrijwel iedereen is het er mee eens slecht idee niet doen. TS is totaal verblind op wat de kosten van een auto zijn, hij ziet de risico's van lenen niet en ziet overal beren op de weg (goedkope auto's gaan stuk, ik moet op vakantie dus geen elektrische auto, boven de 100K is onbegonnen werk).

Slecht idee dus maar TS gaat het toch doen dat weet ik nu al, heb ook genoeg vrienden gehad waarbij ik zei koop nou niet dit, ga nou niet met die meid, maar die mensen zijn totaal verblind en doen het toch en later is het altijd gezeik. Dus TS ik zou zeggen doe het gewoon leen dat geld ram het er allemaal doorheen en geniet voor zover dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:22
ehtweak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:16:
't Lijkt me vrij simpel:

-wat leveren die spaarpotjes/beleggingen op qua rendement?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT0oA5anyPlOlyVwq-8Ae4SMgyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuwzR9IiZuO76B1Tq2lYYTs5.png?f=fotoalbum_large

Je beleggingen niet liquideren in deze context slaat werkelijk nergens op. 25k is een orde van grootte waarbij compound interest ook nauwelijks een rol speelt. Een auto lening is al gauw 8+% rente, dat is best stevig om te *moeten* behalen met welke belegging dan ook. Zeker als je met 2 jaar die 25k weer op kan bouwen, mis je werkelijk niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Kippiep ik zou niet te veel angst hebben voor een Toyota met 100k op de teller. Ik rijd nu bijna 5 jaar een Corolla TS uit 2019, en heb er inmiddels bijna 200k op staan. Het ding rijdt bijna als nieuw en over die hele periode ruim 1:19. De voorloper Auris (zeker de facelift vanaf 2015 volgens mij) is ook superbetrouwbaar en zuinig.

Voor de hoeveelheid kilometers die je rijdt zou ik niet zo'n nieuwe/dure auto kopen, maar juist rond de 100k km's gaan zoeken. Met zo'n 10k per jaar (schatting) kan je dan nog zeker 10 jaar rijden en met fatsoenlijk onderhoud hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten.

Ik rij nu lease, maar mijn vrouw heeft een paar jaar geleden een tweedehands Civic gekocht uit 2010 met ruim 2 ton op de teller. Zij rijdt ongeveer 5000 km per jaar, en dan is veel uitgeven aan de auto gewoon jammer. Ook daarbij is regulier onderhoud goed te doen, en zoals hierboven aangegeven is de afschrijving zoveel minder dat een beetje meer uitgeven aan onderhoud nog steeds goedkoper is dan een nieuwere auto kopen. Het ding is lang niet zo zuinig als mijn Corolla, maar omdat ze niet zo veel rijdt is dat ook niet zo van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
@gwystyl
Hier ook nog een Toyota rijder.
Wij kwamen een paar jaar geleden ook van een franse auto af die teveel aan reparaties ging kosten vonden wij.
In 2020 dus een Auris hybride sport (station) gekocht van 2015 met 166.000 op de teller.
Bandjes, 1x iets met een remklauw achter dat we zelf niet hadden gemerkt en regulier onderhoud.
1:18 over de hele linie (voornamelijk stadsverkeer).
Staat nu ongeveer 207.0000 op de teller.

@Kippiep Ik wil maar zeggen: Er zijn echt wel merken die betrouwbare autos maken en dat al jaren doen. Toyota hoor je niet voor niets zo vaak terugkomen in die lijstjes.
100k is net ingereden met huidige motoren.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Grappig om te zien dat als het gaat om lenen voor een auto er allerlei nibud berekeningen bij worden gepakt met idiote uitkomsten, door het zeer beperkte stel variabelen waarop het gebaseerd is.

Tegelijkertijd vult men dit aan met allerlei n=1 of 2 aannames over onderhoudskosten, terwijl als je daar een anwb of andere autokosten calculator bij pakt dat rustig een factor 5 hoger is. Meten met twee maten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
vooral grappig dat TS vertrokken is naar zonniger oorden want de uitkomst is niet 'ja lekker idee, lenen die hap' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:58

MazeWing

The plot thickens...

Het is tegenwoordig, met aanzienlijk hogere autoprijzen (zowel nieuw als occasion) echt niet raar om te lenen of te leasen. Ik zou vooral kijken naar je huidige financiële situatie en wat je de komende jaren (realistisch gezien) kan verwachten. Als alles stabiel blijft (inkomen, hypotheek, etc.) zie ik echt geen enkele reden om niet te lenen. Mits je natuurlijk wel een betrouwbare auto koopt waar je enkele jaren zo der problemen mee vooruit kunt

Uiteraard is lenen altijd duurder dan sparen echter moeten we wel reëel blijven dat niet iedereen 25k+ ter beschikking heeft en, indien ze dit al hebben, volledig wil uitgeven aan een nieuwe auto. Ook heeft het weinig zin om te gaan sparen en het over 2 jaar pas te kunnen kopen als je het NU nodig hebt.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je situatie instabiel is en je €2000 voor een auto wil lenen waarbij het maar de vraag is of ie het einde van 2024 nog meemaakt...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:39
Fr33z schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:56:
vooral grappig dat TS vertrokken is naar zonniger oorden want de uitkomst is niet 'ja lekker idee, lenen die hap' :+
Hij vroeg om meningen en heeft die gekregen? Of moet hij voor elk bericht standaard terugkomen de komende x periode?

En de uitkomt is niet alleen "lenen is bad". Persoonlijk zou ik m'n hypotheek ophogen als hij niet wil/kan wachten op extra spaargeld en 50% aandelen verkopen. Beurzen staan vrij hoog op moment dus geen slechte timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:31
gwystyl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:24:
@Kippiep ik zou niet te veel angst hebben voor een Toyota met 100k op de teller. Ik rijd nu bijna 5 jaar een Corolla TS uit 2019, en heb er inmiddels bijna 200k op staan. Het ding rijdt bijna als nieuw en over die hele periode ruim 1:19. De voorloper Auris (zeker de facelift vanaf 2015 volgens mij) is ook superbetrouwbaar en zuinig.
.
Elke moderne auto haalt met normaal periodiek onderhoud tegenwoordig gemakkelijk minimaal 200k kilometers. Enkele slechte series motorblokken uitgezonderd.

En ja daar komt altijd een keer een beurt bij waar allerlei slijtagedelen tegelijk vervangen moeten worden. Dat hoort erbij. Doe dat even en je hebt het volgende jaar gewoon weer een beurtje + APK voor 300-500 euro. Zeker met de relatief weinige kilometers die TS per jaar rijdt kan hij met een auto die nu tussen 100 en 150k op de teller heeft nog jarenlang vooruit.

En als je daar naar gaat zoeken is er rond 10.000 euro heel veel goeds te vinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JoghoJogho schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:56:
[...]

Kijk hier inderdaad goed naar. Ken iemand die op die manier zonder auto zat maar nog wel 4 jaar mocht aflossen op de lening.
Dit is alleen een risico als je zo dom bent om geen all-risk te verzekeren (we praten hier over een jonge auto van 25k).
Of als je slim genoeg bent om dat wel te doen, maar dan met alcohol of drugs op achter het stuur kruipt en de auto total loss rijdt.

Persoonlijk zou ik wel kijken hoeveel een all risk verzekering zou kosten als je wel verwijtbare schade rijdt en de verzekering in kosten omhoog zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De grootste kostenpost aan een auto, voor de meeste mensen (zeg bij 10-15k km per jaar), is de afschrijving.

Onderhoud is m.i. ongeveer gelijk voor de meeste auto's, basisonderhoud zelfs wat goedkoper voor simpelere auto's van zeg < 2010. Hoe ouder hoe meer kans op duurdere reparaties, maar m.i. is het goedkoopste nog altijd een oude, bekend betrouwbare, auto, goedkoop in aanschaf, onderhouden tot het goedkoper is om 'm te vervangen. Hoewel repareren van een verder betrouwbare auto zelfs interessant kan zijn ook als het goedkoper is om 'm te vervangen.

Zo heb ik een auto van €800 zo'n 5 jaar gereden met een setje banden, wat standaard onderhoud (olie, filters), en paar keer wat kapot (2x wat laten lassen, 1x een onderdeel van €120 ofzo, en een accu).
Nu was er weer wat nodig om 'm op de weg te houden wat ik het niet waard vond, dus wat anders gekocht.

Nu rij ik een ford mondeo uit 2004 van €1500 met nieuwe apk, en ben weer exact hetzelfde van plan.

Verder helemaal prima om wat recenters te willen rijden, maar doe het niet om geld te besparen. Wat je bespaart op evt brandstofkosten en dure reparaties ben je waarschijnlijk in veelvoud kwijt aan de afschrijving.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 18-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Nopheros schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Hij vroeg om meningen en heeft die gekregen? Of moet hij voor elk bericht standaard terugkomen de komende x periode?

En de uitkomt is niet alleen "lenen is bad". Persoonlijk zou ik m'n hypotheek ophogen als hij niet wil/kan wachten op extra spaargeld en 50% aandelen verkopen. Beurzen staan vrij hoog op moment dus geen slechte timing.
Het is bij het vragen van advies wel netjes om te laten weten wat je ermee doet maar niet verplicht.

ik kan me niet voorstellen dat jij of iemand anders de hypotheek op zou hogen voor een auto. Je hebt dan toch te maken met een hele. procedure bij dr hypotheekverstrekker zoals waarde van de woning bepalen, inkomstensituatie checken en dus kosten voor advies en bemiddeling. Je bent volgens mij snel 1000 euro verder. Dus de transactiekosten zijn heftig. Ook krijg je geen HRA over het deel dat je leent voor een auto dus de rente is ook minder goed. Doe je dit dus voor een bedrag van 20k dan heb je de eerste 5% kosten al aan je broek voor je een euro. op. je rekening hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

defusion schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:19:
De grootste kostenpost aan een auto, voor de meeste mensen (zeg bij 10-15k km per jaar), is de afschrijving.

Onderhoud is m.i. ongeveer gelijk voor de meeste auto's, basisonderhoud zelfs wat goedkoper voor simpelere auto's van zeg < 2010. Hoe ouder hoe meer kans op duurdere reparaties, maar m.i. is het goedkoopste nog altijd een oude, bekend betrouwbare, auto, goedkoop in aanschaf, onderhouden tot het goedkoper is om 'm te vervangen. Hoewel repareren van een verder betrouwbare auto zelfs interessant kan zijn ook als het goedkoper is om 'm te vervangen.

Zo heb ik een auto van €800 zo'n 5 jaar gereden met een setje banden, wat standaard onderhoud (olie, filters), en paar keer wat kapot (2x wat laten lassen, 1x een onderdeel van €120 ofzo, en een accu).
Nu was er weer wat nodig om 'm op de weg te houden wat ik het niet waard vond, dus wat anders gekocht.

Nu rij ik een ford mondeo uit 2004 van €1500 met nieuwe apk, en ben weer exact hetzelfde van plan.

Verder helemaal prima om wat recenters te willen rijden, maar doe het niet om geld te besparen. Wat je bespaart op evt brandstofkosten en dure reparaties ben je waarschijnlijk in veelvoud kwijt aan de afschrijving.
toon volledige bericht
Afschrijving is eigenlijk geen kostenpost als je leent.
Klinkt heel dubbel, maar omdat geld uitgeeft wat je niet hebt (lenen) kun je ook de keuze maken om tegen de tijd dat je weer een nieuwe auto wilt/moet wederom te lenen. Restwaarde ná afbetaling van de lening is dan ook 'verkapte winst'.

Behalve als je natuurlijk zowel de afschrijving als de lening wilt budgetten en wilt gaan van: geen geld voor een auto naar wel geld voor een nieuwe auto én de lening voor de huidige auto afbetaald.

Dat alles nog even los van afschrijving bij nieuwere auto's de afgelopen 4 à 5 jaar. Want als je 5 jaar geleden een hagelnieuwe auto liet samenstellen heb je nu 5 jaar later NUL euro afschrijving op die auto als je er niet veel kilometers mee rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-08 15:43

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Haal een oudere (mid tot eind '00) Volvo of Ford station met ongeveer 200-240k km, gooi er 1500-3000 aan onderhoud tegenaan als je zelf onhandig bent, en je kan de komende jaren goedkoop en praktisch probleemloos rijden. Kilometerstanden van 400 tot 600k km behalen die modellen vaak makkelijk.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Pagina: 1 2 Laatste