Fr33z schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Het is bij het vragen van advies wel netjes om te laten weten wat je ermee doet maar niet verplicht.
ik kan me niet voorstellen dat jij of iemand anders de hypotheek op zou hogen voor een auto. Je hebt dan toch te maken met een hele. procedure bij dr hypotheekverstrekker zoals waarde van de woning bepalen, inkomstensituatie checken en dus kosten voor advies en bemiddeling. Je bent volgens mij snel 1000 euro verder. Dus de transactiekosten zijn heftig. Ook krijg je geen HRA over het deel dat je leent voor een auto dus de rente is ook minder goed. Doe je dit dus voor een bedrag van 20k dan heb je de eerste 5% kosten al aan je broek voor je een euro. op. je rekening hebt.
Niet helemaal waar.
Aannemend dat:
- je inkomenstoets voor de hypotheek (of persoonlijke lening) voldoende is voor 25k bijlenen.
- je een B/C/D label woning hebt (zie hieronder)
- je Triodos hebt als huidige hypotheek (NB ik gebruik deze als voorbeeld in de berekening)
- je een verhoogde inschrijving hebt van de hypotheek akte bij de notaris
- je met een desktop taxatie het taxatiedeel mag doen*
- je zowel de persoonlijke lening als het hypotheekdeel in 5 jaar wilt aflossen**
*voorwaarden bij Triodos zijn: 1. De hypotheek mag niet hoger zijn dan 90% van de waarde van de woning. & 2. De marktwaarde mag niet hoger zijn dan € 750.000.
** 60 mnd schijnt het meest gebruikelijk te zijn voor een persoonlijke lening
Voor een hypotheekverhoging zit je dan op:
Dan zit je op € 1.450 aan kosten voor het advies en afhandeling voor het verhogen van de hypotheek. Calcasa Desktop Taxatie van € 95. Met 6 jaar rentevaste periode van 3,85% en tot maximaal 15% extra aflossing bij Triodos (en de +0,1% aflossingsvrije hypotheek opslag). Zit je aan 3,95% wat in afbetalen uitkomt op € 460 per maand voor 60 mnd. Totaalplaatje is dan 460*60 + 1450 + 95 = € 29.145 dus € 4.145 aan kosten.
Met een persoonlijke lening (
https://www.pricewise.nl/geld-lenen) kom je met diezelfde 25k en 60 mnd uit op Freo met 6,4% rente wat € 485,88 per maand is wat in totaal € 29.152,62 is en dus € 4.152,62 aan kosten.
De grote verschillen:
Het hypotheekdeel is eigenlijk voor 30 jaar maar je kiest er zelf bewust voor om meer per jaar af te lossen, hiermee creëer je ruimte die je zelf kunt gebruiken (of misbruiken als je dat niet in de hand hebt). Geen BKR-registratie bij een hypotheek. En omdat het allemaal gebaseerd is op en redelijk te vertrouwen onderpand zit je iets veiliger. Verschil in kosten is marginaal.
Dat gezegd hebbende, als je een bij een bank zit die mindere voorwaarden heeft dan Triodos ben je duurder uit. Accepteert je bank geen desktop taxatie of val je buiten de standaardvoorwaarden, ben je duurder uit. Moet je je hypotheekinschrijving verhoging, ben je duurder uit. Voor dit te lenen bedrag denk ik dat veel mensen (die verantwoord zouden willen lenen) over het algemeen iets beter uit zullen zijn met een hypotheekverhoging dan met een persoonlijke lening.
Persoonlijk zou ik vrij bezwaarloos de hypotheek verhogen voor een lening voor iets zoals een auto als je financieel verder goed in je vel zit en in het geval van TS niet aan je buffer wilt zitten. Ik begrijp de afweging en mijn voorkeur zou via de hypotheek zijn boven een persoonlijke lening.