Graag advies voor groepenkast icm zonnepanelen + warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben nieuw redelijk nieuw op tweakers, maar in verleden al vaak hier naar informatie gezocht. Nu heb ik zelf een vraag.

Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen en een warmtepomp, voor nu een hybride optie maar misschien in de toekomst all-electric en dan ook de switch naar koken op inductie.
Graag wil ik jullie mening/advies met betrekking tot mijn groepenkast (zie bijgevoegde foto's).

Voor zover ik het nu begrijp heb ik een 3-fase aansluiting en is deze gekoppeld aan een 1-fase schakelaar vanwaar het doorloopt naar mijn hoofdschakelaar, 2 pollig.
Wij hebben afgelopen jaar een opbouw laten plaatsen en toen zijn er nieuwe 2 groepen geplaatst voor een wasmachine en een droger (groep 1 en 8). Eén van deze kan op geofferd worden voor de zonnepanelen (er zou ook een aparte groep voor de zonnepanelen voor geïnstalleerd worden, maar is helaas niet gebeurd)

Wat moet er in de toekomst nog bij:
- Zonnepanelen: Waarschijnlijk komen er 8 panelen in serie, dus met stringomvormer. (Platdak, geen schaduw, op zuiden georiënteerd)
Warmtepomp: Monoblock, meest waarschijnlijk Quatt. Mogelijk in toekomst all-electric met thuisbatterij
Koken nu nog gas, maar mogelijk over 2-4 jaar naar elektrisch.

Mijn CV ketel hangt nu in de keuken, daar zou ook de warmtepomp bij kunnen zonder extra groep.
Ik denk alleen dat een eigen groep voor de warmte pomp wel verstandig is en met oog op elektrisch koken in de toekomst waarschijnlijk nog een 2e extra groep

Is het verstandig en wel/niet om nu al mijn groepenkast om te (laten) bouwen naar een 3 fase systeem?
- voordelen toekomst bestendig
- Nadelen nu forse investering, die misschien niet echt nodig is.
Ik namelijk ook begrepen dat een stringomvormer icm met 8 (max9) panelen minder goed samen gaat met een 3 fase systeem of je moet een duurdere stringomvormer aanschaffen die niet alle partijen leveren.

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BINEE055JrXP-AA-nLAhXJR9OQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhorON7tdbdjK4xLloEOtMlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56AGqqrjsXXCJhWGUn_7AGXC0oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MElwrMairR1PlOIsl1PUDkwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_WG76GbVRILxdrnqXsHSGD3RRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn53mCsuf7uVGcsLQVEBEYXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWWmf4crL8QozvfapQCeLMe6N4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOnRiLmvReDPJmZBYYtCIWOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MarkM op 15-02-2024 21:36)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat je nu waarschijnlijk maar 25A zekeringen hebt ipv 35A (3x 25A, maar je gebruikt er maar 1)
Dat kan problematisch worden met warmtepomp, inductie kookplaat, quooker. Zo een beetje standaard aanwezig in een all-electric woonhuis.
De kookplaat is vaak al 2x 16A max. en dus teveel voor 1 hoofdzekering van 25A, want dat is 2x 16 = 32A
(in de praktijk valt dat wel mee, je kookt niet op boost met 4 pitten, maar je moet het gewoon voorkomen dat het mis kan gaan)

Loop toch niet zo te prutsen en laat de oude hoofdschakelaar en kastje eronder verwijderen en plaats een nieuwe abb 3-fase kast ervoor in de plaats met 3-fase hoofdschakelaar.
Koppel de 2 kasten die dan naast elkaar hangen en je bent klaar voor de toekomst.
Kost nu even wat meer moeite, maar dan loop je naderhand weer niet tegen de muur aan (van had ik maar....)

Een 7,4 kW kookplaat op een 3-fase aansluiting dien je uit te voeren op een 3-fase (aardlek)automaat ook al gebruik je daarvan maar 2 fasen (2 groepen verdelen over de 3f automaat)
Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2024 19:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• MarkM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb zoals gevraagd door o.a. @devriesjande gevraagd nog even het kapje eraf geschroefd. Het lijkt dus inderdaad een 3 fase aansluiting, waarna via de oude hoofdschakelaar een 1-fase groepenkast is aangesloten op een hoofdzekering van 25A. Zoals @FransvWoerkom aangaf.
Dus klopt mijn aanname dat het nodig is om dit netjes te doen toch de groeplast te vervangen voor een 3 fase-groepenkast? Is het daarbij noodzakelijk om de oude (zwarte) hoofdschakelaar er tussenuit te halen?
Zonnepanelen met een opbrengst rond de 3500WP kunnen via een string-omvormer volgens bij het beste met een eenfase omvormer ipv een driefase omvormer? (dus ombouwen is daar niet voor nodig...)
Ik heb overigens inmiddels een elektricien benaderd voor advies en eventuele aanpassingen, maar het is wel handig om een beetje idee te hebben wat wel en niet zinvol is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHGJ04p04ebn4oliIckp0My40Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ0tP39dnz8gv5KEYc2SGltD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MarkM op 15-02-2024 12:02 ]

Pagina: 1