Graag advies voor groepenkast icm zonnepanelen + warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben nieuw redelijk nieuw op tweakers, maar in verleden al vaak hier naar informatie gezocht. Nu heb ik zelf een vraag.

Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen en een warmtepomp, voor nu een hybride optie maar misschien in de toekomst all-electric en dan ook de switch naar koken op inductie.
Graag wil ik jullie mening/advies met betrekking tot mijn groepenkast (zie bijgevoegde foto's).

Voor zover ik het nu begrijp heb ik een 3-fase aansluiting en is deze gekoppeld aan een 1-fase schakelaar vanwaar het doorloopt naar mijn hoofdschakelaar, 2 pollig.
Wij hebben afgelopen jaar een opbouw laten plaatsen en toen zijn er nieuwe 2 groepen geplaatst voor een wasmachine en een droger (groep 1 en 8). Eén van deze kan op geofferd worden voor de zonnepanelen (er zou ook een aparte groep voor de zonnepanelen voor geïnstalleerd worden, maar is helaas niet gebeurd)

Wat moet er in de toekomst nog bij:
- Zonnepanelen: Waarschijnlijk komen er 8 panelen in serie, dus met stringomvormer. (Platdak, geen schaduw, op zuiden georiënteerd)
Warmtepomp: Monoblock, meest waarschijnlijk Quatt. Mogelijk in toekomst all-electric met thuisbatterij
Koken nu nog gas, maar mogelijk over 2-4 jaar naar elektrisch.

Mijn CV ketel hangt nu in de keuken, daar zou ook de warmtepomp bij kunnen zonder extra groep.
Ik denk alleen dat een eigen groep voor de warmte pomp wel verstandig is en met oog op elektrisch koken in de toekomst waarschijnlijk nog een 2e extra groep

Is het verstandig en wel/niet om nu al mijn groepenkast om te (laten) bouwen naar een 3 fase systeem?
- voordelen toekomst bestendig
- Nadelen nu forse investering, die misschien niet echt nodig is.
Ik namelijk ook begrepen dat een stringomvormer icm met 8 (max9) panelen minder goed samen gaat met een 3 fase systeem of je moet een duurdere stringomvormer aanschaffen die niet alle partijen leveren.

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BINEE055JrXP-AA-nLAhXJR9OQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhorON7tdbdjK4xLloEOtMlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56AGqqrjsXXCJhWGUn_7AGXC0oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MElwrMairR1PlOIsl1PUDkwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_WG76GbVRILxdrnqXsHSGD3RRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn53mCsuf7uVGcsLQVEBEYXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWWmf4crL8QozvfapQCeLMe6N4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOnRiLmvReDPJmZBYYtCIWOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MarkM op 15-02-2024 21:36)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat je nu waarschijnlijk maar 25A zekeringen hebt ipv 35A (3x 25A, maar je gebruikt er maar 1)
Dat kan problematisch worden met warmtepomp, inductie kookplaat, quooker. Zo een beetje standaard aanwezig in een all-electric woonhuis.
De kookplaat is vaak al 2x 16A max. en dus teveel voor 1 hoofdzekering van 25A, want dat is 2x 16 = 32A
(in de praktijk valt dat wel mee, je kookt niet op boost met 4 pitten, maar je moet het gewoon voorkomen dat het mis kan gaan)

Loop toch niet zo te prutsen en laat de oude hoofdschakelaar en kastje eronder verwijderen en plaats een nieuwe abb 3-fase kast ervoor in de plaats met 3-fase hoofdschakelaar.
Koppel de 2 kasten die dan naast elkaar hangen en je bent klaar voor de toekomst.
Kost nu even wat meer moeite, maar dan loop je naderhand weer niet tegen de muur aan (van had ik maar....)

Een 7,4 kW kookplaat op een 3-fase aansluiting dien je uit te voeren op een 3-fase (aardlek)automaat ook al gebruik je daarvan maar 2 fasen (2 groepen verdelen over de 3f automaat)
Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2024 19:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Hoeveel panelen wil je op je dak?
Wat zijn de richtingen van die panelen?

Tot 5.5k is 1 fase dikke prima, daarboven ga je aftoppen, als ze allemaal op 1 richting staan.
2 richtingen moet je even pvcalc gebruiken voor de pieken, zolang die niet (vaak) boven 5.5k komen is het prima.

Ga je richting 20 panelen is 3 fase nuttig.... Maar bedenk wel dat je dan ook meer betaald voor je aansluiting (per maand).
Zolang je nog niet hoog verbruik hebt komt dat eigenlijk niet uit.
Echter, zodra je van gas af gaat zou ik zeker adviseren om 3 fase te pakken, dan krijgt je inductiekookplaat etc genoeg vermogen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@99ruud99 Wat een onzin! 1 x 35 A kost hetzelfde als 3 x 25 A qua netbeheer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkM
@99ruud99 Er komen waarschijnlijk 8, heel misschien 9 panelen op het dak. Oriëntatie zal waarschijnlijk het zuiden worden. Ik zal die 5.5k dus niet gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Met 8 panelen pak je sowieso geen 3 fase omvormer. Dan zou ik voor nu 1 fase aansluiting houden in huis.
Als je later ooit warmtepomp en inductiekookplaat koopt kan je altijd nog de meterkast upgraden.

Ps, in Nederland zijn tarieven inderdaad gelijk (net even paar leveranciers bekeken ).

Stel in toekomst heb je 3 fase, dan sluit je gewoon je omvormer aan op 1 van de 3 fases, geen enkel probleem.

Ps - bijna altijd is string prijstechnisch het beste

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 09-02-2024 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:04
@MarkM
Er zitten twee hoofdschakelaars in je meterkast. Dat is niet gebruikelijk maar daardoor kan er wel eenvoudig een aanpassing in je groepenkast worden gemaakt.
Je schrijft dat er een 3 fase aansluiting is.
Als dat zo is dan zit nu de hele installatie op een hoofdzekering van 25A. Bijplaatsen van extra verbruikers zoals een kookplaat gaat dan zeker problemen geven.
Haal de kap van de zwarte hoofdschakelaar er eens af en kijk hoeveel aders er aan de onderkant van de schakelaar zitten. Let er op dat deze schakelaar waarschijnlijk niet aanrakingsveilig is.
Als er 4 aders aan de onderkant van de schakelaar zitten dan zou ik de groepenkast eerst ombouwen naar 3 fasen voordat je extra verbruikers aansluit.

[ Voor 9% gewijzigd door devriesjande op 10-02-2024 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 01:00
Volgens mij staat er op de meter 3 x 230/400V. Dan is de meter dus 3-fase en de aansluiting dus ook. Waarschijnlijk is ook die oude hoofdschakelaar 3-fase. Het lijkt een oud bedrijfspand als het mijne met een paar lichtgroepen en een 3-fase groep voor de motor.

Het huidige groepenkastje zit propvol. Linksonder zit de hoofdschakelaar, daarnaast de twee aardlekschakelaars en boven de 8 bestaande groepsautomaten. Aan de bovenkant komen 8 buizen uit de kast, aan de onderkant 2. De voeding komt van links. Het ziet er niet echt overzichtelijk en betrouwbaar uit. Bij de linker onderhoek zitten veel bruine en blauwe draden. Dit kastje zit vol.

Bij uitbreiding van de installatie moet aan de nieuwste regels worden voldaan. Een daarvan is dat verbruikers met een aansluitwaarde van 2kW of meer aan een eigen groep zitten. Voor de nieuwe en eventuele bestaande gebruikers zouden dus nieuwe automaten en een nieuwe aardlekschakelaar nodig zijn.

Je kunt simpel de zaak (laten) verbouwen door een zelfde of soortgelijke kast in plaats van die paar oude boven de meter te zetten. In eerste instantie alleen een 4-polige hoofdschakelaar daarin. Vervolgens leg je vanaf die nieuwe hoofdschakelaar draden 4mm2 naar die twee aardlekschakelaars in het bestaande kastje. Elke aardlekschakelaar aan een eigen fase (L2 en L3). Die hoofdschakelaar in het bestaande kastje kan dan weg. Als het goed is doet alles het dan weer en kun je in het nieuwe kastje nieuwe groepen op fase L1 en/of L2 en L3 maken met alamats. Kijk op marktplaats naar lege groepenkasten en hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:08
thuisbatterij?/vergeet die bullshit aub, is een (on-duurzame. hobby). Je verhaal. over 8 panelen op 1 fase klopt, dus zonnepanel mooi laten plaatsen met een 1 fase omvormer. Wil je in de toekomst ook elektrisch gaan koken? andere uitbreiding? voor een warmtepomp zijn ook minimaal 2 groepen handig vaak, dus dan zit je kast echt ramvol. Overweeg in dat geval dan om deze kast ye vervangen door 1 maat groter en 3 fasen, dan heb je uitbreidingsruimte.

edit: ik zie dat je een groep hebt voor 'magnetron'. mocht je krap zitten qua groepen voor de WP bijv lijkt dit me er 1 waar je weer kunt besp, het is hoogst ongebruikelijk om. een magnetron een eigen groep te geven. Oven, vaatwasser en quooker wel, maar magnetron niet meestal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zit met verbazing te kijken naar je fotos.

Er is 3-fase maar de “elektroboer” plaatst doodleuk een 1-fase kast.
En dan niet erboven zoals het hoort maar gewoon ernaast, omdat het hem allemaal teveel moeite gaat kosten.

Ik zou hier alles opnieuw (laten) doen.
En twee abb kasten naast elkaar op 3-fase
En weg met die oude hoofdschakelaar en het bord eronder.
Overleg met de netbeheerder of dat mogelijk is.

8 paneeltjes past ook op 2 hoymiles 3-fase maar ook gewoon op een 1-fase stringomvormer.
Maakt eigenlijk allemaal niks uit.
Slimme meter gooit alles op 1 hoop qua verrekening.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2024 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 06:57:
Ik zit met verbazing te kijken naar je fotos.

Er is 3-fase maar de “elektroboer” plaatst doodleuk een 1-fase kast.
En dan niet erboven zoals het hoort maar gewoon ernaast, omdat het hem allemaal teveel moeite gaat kosten.

8 paneeltjes past ook op 2 hoymiles 3-fase maar ook gewoon op een 1-fase stringomvormer.
Maakt eigenlijk allemaal niks uit.
Slimme meter gooit alles op 1 hoop qua verrekening.
Ik zit met verbazing jouw post te lezen, je weet helemaal niet hoe het is gegaan maar valt de 'elektroboer' doodleuk af.

Ziet er niet uit of er heel veel ruimte boven het meterbord is he? Niks mis met de groepenkast naast t meterbord als het niet anders kan.

En het kan ook nog wel eens andersom gegaan zijn, klant vraagt 3 fase aan zonder kennis en voorbereidingen, normaal doen ze het niet maar sommige monteurs van de netbeheerder laten het met een 2p hoofdschakelaar achter met 2 fases afgedopt in de kast.

Blijf het altijd bijzonder vinden hoe vakmensen op tweakers worden afgezeken zonder enig idee te hebben hoe het gegaan is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Makrolon
Lees mijn post nog eens.
Vaak is de tweaker wat kritischer dan de installateur.
Heeft niks met afzeiken te maken maar ik had er iets meer moeite voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MarkM schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:35:
Is het verstandig en wel/niet om nu al mijn groepenkast om te (laten) bouwen naar een 3 fase systeem?
- voordelen toekomst bestendig
- Nadelen nu forse investering, die misschien niet echt nodig is.
Je kunt vanalles vinden van je installatie, maar hij is wel modern/nieuw. Antieke aardlekschakelaars zijn bijvoorbeeld een veiligheidsrisico.

Om dit veel beter te maken is dit een enorme klus. Het liefst laat je alles dan ook zakken. Dat kan wanneer ze je aansluiting saneren (nieuwe kabel).
Ik zou dan adviseren om automaten aan te vragen bij de netbeheerder. Bij Enexis is dat betaalbaar en de wachttijd lijkt mee te vallen. Bij andere netbeheerders kan dat tegenvallen.
Ik zou dan ook meteen een nette achterwand plaatsen. Een stuk OSB wat de hele achterwand dekt.

Moraal van het verhaal, ik zou lekker 2-4 jaar wachten totdat je precies weet wat je wilt & hebt. Als je gasmeter ook in dit hok zit ontstaat er mogelijk meer ruimte.
Ga je er iets aan doen, doe het dan goed. Eventueel zelfs de hele meterkast slopen en opnieuw maken, dan zit alles goed.

O ja, verwijder dat aflegplankje! Een meterkast is geen kast voor spullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkM
Interessant om jullie reacties te lezen.
Deze groepen kast is in grote lijnen nog zo als toen ik het huis in 2018 kocht. Daarna is alleen na aanbod van de netbeheerder (Stedin) een slimme meter geplaatst. Daar heb ik toen verder niet over nagedacht en dit is dus 3-fase kast voor de oorspronkelijk hoofdschakelaar die er nu boven zit.
Daarna zijn er alleen nog met de verbouwing van vorige jaar 2 extra groepen bij geplaatst (groep 1 en 8)

Hier heb ik in de afgelopen jaren nooit kritisch naar gekeken, maar nu ik bezig ben met zonnepanelen en een warmtepomp is dat toch wel nodig/verstandig. Hierbij was mijn conclusie dat de indeling toch best bijzonder is en in ieder geval beter kan. Alleen is dit niet helemaal mijn expertise, dus vandaar mijn vraag of het echt nodig is en waar ik dan precies rekening mee moet houden tav mijn plannen.

Een van de vragen is inderdaad of hoe de slimme meter( 3-fase kast) aangesloten is op de oude hoofdschakelaar. Zoals @devriesjande aangeeft, maar ik begrijp uit de reactie van @@TheGostlnc dat eigenlijk het hele stuk qua aansluiting waar het mijn huis binnenkomt tot aan de hoofdschakelaar eigenlijk niet deugt.

@Fr33z een Thuisbatterij is nu ook zeker nog niet aan de orde, maar als ik toch mijn groepen kast ga verbouwen is dit naar de toekomst toe wel iets om over na te denken als dat nu relatief eenvoudig zou vorm te geven is dat je dan niet opnieuw je hele kast moet verbouwen. Meest waarschijnlijk in koken op inductie in de komende jaren enige grote belasting die toegevoegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De zwarte hoofdschakelaar is prima. Die kan je gewoon laten zitten. De rode hoofdschakelaar kan vervallen. Daardoor krijg je ruimte in je groepenkast voor een 3 fase automaat voor de kookplaat en een 1 fase alamat voor de zonnepanelen. De bestaande aardlekautomaten splits je uit over twee fasen.
Voor eventuele extra groepen hang je een nieuwe kast onder de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
devriesjande schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:15:
De zwarte hoofdschakelaar is prima. Die kan je gewoon laten zitten. De rode hoofdschakelaar kan vervallen. Daardoor krijg je ruimte in je groepenkast voor een 3 fase automaat voor de kookplaat en een 1 fase alamat voor de zonnepanelen. De bestaande aardlekautomaten splits je uit over twee fasen.
Voor eventuele extra groepen hang je een nieuwe kast onder de oude.
De zwarte hoofdschakelaar is toch 2-polig? Die moet dan toch vervangen worden door een 3-fase hoofdschakelaar?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Ik verwacht dat dit een vierpolige schakelaar is.
De kWh meter is ook een drie fasen model
Vandaar mijn eerdere vraag aan @MarkM om de kap eens van de schakelaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Makrolon schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Ik zit met verbazing jouw post te lezen, je weet helemaal niet hoe het is gegaan maar valt de 'elektroboer' doodleuk af.

Ziet er niet uit of er heel veel ruimte boven het meterbord is he? Niks mis met de groepenkast naast t meterbord als het niet anders kan.

En het kan ook nog wel eens andersom gegaan zijn, klant vraagt 3 fase aan zonder kennis en voorbereidingen, normaal doen ze het niet maar sommige monteurs van de netbeheerder laten het met een 2p hoofdschakelaar achter met 2 fases afgedopt in de kast.

Blijf het altijd bijzonder vinden hoe vakmensen op tweakers worden afgezeken zonder enig idee te hebben hoe het gegaan is.
Onzin. Aan dat kastje boven de meter kun je zien dat daar een hoge 3-fase ferrarismeter heeft gezeten. Die 3-fase zat er altijd al. Bij de vervanging van de meter (door onderaannemers) wordt helemaal niet gelet op de gebruikerskant. Alleen als er nog oud draad tussen meter en hoofdschakelaar zit, wordt dat vervangen. Degene die de oude installatie heeft verwijderd en een nieuwe, goedkope 1-fasekast met 8 eindgroepen heeft opgehangen, was van installatieburo J. van Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:26
FransvWoerkom schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 03:18:
Volgens mij staat er op de meter 3 x 230/400V. Dan is de meter dus 3-fase en de aansluiting dus ook. Waarschijnlijk is ook die oude hoofdschakelaar 3-fase....
Daar lijkt het inderdaad op. Bij uitbreiding kan er een extra kast van 220x330 onder de bestaande kast geplaatst worden. Twee kasten onder elkaar is niet heel gebruikelijk, maar kan ook geen kwaad.
De hoofdschakelaar in de huidige groepenkast kan er uit, omdat ernaast al een oude hoofdschakelaar zit.
Bij uitbreiding van de installatie moet aan de nieuwste regels worden voldaan. Een daarvan is dat verbruikers met een aansluitwaarde van 2kW of meer aan een eigen groep zitten. Voor de nieuwe en eventuele bestaande gebruikers zouden dus nieuwe automaten en een nieuwe aardlekschakelaar nodig zijn.
Apparaten van meer dan 2kW hoeven helemaal niet meer altijd op een eigen groep.
Ze mogen alleen niet op een groep met stopcontacten voor algemeen gebruik en de totale aansluitwaarde van de apparatuur die op één groep is aangesloten mag niet boven 3680W (=16A) komen.
De 2,5kW oven mag gerust samen met de koelkast en/of afzuigkap ofzo op dezelfde groep.
De 2kW vaatwasser mag ook met de 1,6kW quooker op één groep.

Ook hoeft de bestaande installatie niet aangepast te worden als er groepen bij geplaatst worden. Als er nu de onwenselijke situatie is dat de hele keuken op één groep draait en je een extra groep voor de zonnepanelen aanlegt, is het helemaal niet verplicht om ook de situatie in de keuken aan te pakken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ivow85 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Bij uitbreiding kan er een extra kast van 220x330 onder de bestaande kast geplaatst worden. Twee kasten onder elkaar is niet heel gebruikelijk, maar kan ook geen kwaad.
De hoofdschakelaar in de huidige groepenkast kan er uit, omdat ernaast al een oude hoofdschakelaar zit.

[...]

Apparaten van meer dan 2kW hoeven helemaal niet meer altijd op een eigen groep.
Ze mogen alleen niet op een groep met stopcontacten voor algemeen gebruik en de totale aansluitwaarde van de apparatuur die op één groep is aangesloten mag niet boven 3680W (=16A) komen.
De 2,5kW oven mag gerust samen met de koelkast en/of afzuigkap ofzo op dezelfde groep.
De 2kW vaatwasser mag ook met de 1,6kW quooker op één groep.

Ook hoeft de bestaande installatie niet aangepast te worden als er groepen bij geplaatst worden. Als er nu de onwenselijke situatie is dat de hele keuken op één groep draait en je een extra groep voor de zonnepanelen aanlegt, is het helemaal niet verplicht om ook de situatie in de keuken aan te pakken.
Vanwege de overzichtelijkheid zou ik die 220x330 kast naast de bestaande zetten. Dat past precies en dan kun je vervolgens die twee kabels aan de onderkant netter aansluiten en die trekdoos boven wegsaneren. Het ging niet alleen om de zonnepanelen, maar "van het gas af" dus (3-fase) inductie en warmtepomp(en). We hebben geen idee of die uitbreidingen naar boven of naar beneden moeten; ik heb het gevoel dat je met een kast ernaast meer mogelijkheden tot uitbreiding hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkM
Ik heb zoals gevraagd door o.a. @devriesjande gevraagd nog even het kapje eraf geschroefd. Het lijkt dus inderdaad een 3 fase aansluiting, waarna via de oude hoofdschakelaar een 1-fase groepenkast is aangesloten op een hoofdzekering van 25A. Zoals @FransvWoerkom aangaf.
Dus klopt mijn aanname dat het nodig is om dit netjes te doen toch de groeplast te vervangen voor een 3 fase-groepenkast? Is het daarbij noodzakelijk om de oude (zwarte) hoofdschakelaar er tussenuit te halen?
Zonnepanelen met een opbrengst rond de 3500WP kunnen via een string-omvormer volgens bij het beste met een eenfase omvormer ipv een driefase omvormer? (dus ombouwen is daar niet voor nodig...)
Ik heb overigens inmiddels een elektricien benaderd voor advies en eventuele aanpassingen, maar het is wel handig om een beetje idee te hebben wat wel en niet zinvol is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHGJ04p04ebn4oliIckp0My40Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ0tP39dnz8gv5KEYc2SGltD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MarkM op 15-02-2024 12:02 ]

• devriesjande
Mijn advies zou zijn om de zwarte hoofdschakelaar te laten hangen. Anders moet de netbeheerder langskomen om nieuwe bedrading te maken vanaf de kWh meter naar een nieuwe schakelaar. Je groepenkast vervangen is zonde van het geld. Haal de hoofdschakelaar uit de groepenkast en je krijgt ruimte voor een aardlekautomaat voor de zonnepanelen en een driefaseautomaat voor de kookplaat of warmtepomp. Eén van de bestaande aardlekschakelaar sluit je aan op een andere fase en de zonnepanelen op de derde fase.
Aanvullend: Als de de aardlekautomaat voor de zonnepanelen op de bovenste rij zet dan is er op de onderste rij plaats voor 2 driefaseautomaten.

[ Voor 13% gewijzigd door devriesjande op 15-02-2024 12:36 ]

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
als je voor Quatt kiest: die hebben nu nog geen all electric optie (maar is wel onderweg) dan krijg je dus een hybride, maar als je enige tijd erna toch all electric wilt, dan kun je de oude warmtepomp, die wellicht te licht is, aan de straatstenen niet meer kwijt en moet je nog een nieuwe kopen. evt kijken of all electric ready geschikter is, of gewoon kijken of meteen all electric ook kan. Er kan vaak meer dan je denkt. ook op 1 fase als het moet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat je nu waarschijnlijk maar 25A zekeringen hebt ipv 35A (3x 25A, maar je gebruikt er maar 1)
Dat kan problematisch worden met warmtepomp, inductie kookplaat, quooker. Zo een beetje standaard aanwezig in een all-electric woonhuis.
De kookplaat is vaak al 2x 16A max. en dus teveel voor 1 hoofdzekering van 25A, want dat is 2x 16 = 32A
(in de praktijk valt dat wel mee, je kookt niet op boost met 4 pitten, maar je moet het gewoon voorkomen dat het mis kan gaan)

Loop toch niet zo te prutsen en laat de oude hoofdschakelaar en kastje eronder verwijderen en plaats een nieuwe abb 3-fase kast ervoor in de plaats met 3-fase hoofdschakelaar.
Koppel de 2 kasten die dan naast elkaar hangen en je bent klaar voor de toekomst.
Kost nu even wat meer moeite, maar dan loop je naderhand weer niet tegen de muur aan (van had ik maar....)

Een 7,4 kW kookplaat op een 3-fase aansluiting dien je uit te voeren op een 3-fase (aardlek)automaat ook al gebruik je daarvan maar 2 fasen (2 groepen verdelen over de 3f automaat)
Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2024 19:07 ]

Pagina: 1