Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 11:01
Beste forumleden,

Internet snelheid: 400mbit (glas)

Oude opstelling:
Philips 75" 4K MiniLed Smart TV 75PML9506/12 + Kodi.

Nieuwe opstelling:
LG OLED77C35LA + Plex. (TV is verplaatst 1,5 meter van oude opstelling) meter van modem af.

Ik maak gebruik van een Qnap TS128a nas (1 bay 12tb) (HDD WD Ultra DC HC520)
TV gaat via WiFi, lijkt mij sneller dan de 100mbit aansluiting van de TV.

Voorheen via kodi grote films goed af te spelen +-85 gb.
Nu stotteren de films.

Wellicht kan ik zelf in Plex de instellingen wijzigen zodat het vloeiend wordt?
Kan ik dan wel het geluid behouden? Dolby Atmos?

heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-02-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 21:23
Ik schat zo in dat Plex probeert te transcoden.

De Plex server draait op je Qnap?
Die is denk ik te traag om te transcoden.

Dus even opletten dat Plex op je TV het originele bestand afspeelt zonder te transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:

De Plex server draait op je Qnap?

Dus even opletten dat Plex op je TV het originele bestand afspeelt zonder te transcoden.
Dus ik moet in de Plex app op mijn TV het transcoden uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je moet eerst even in de log van Plex kijken of hij aan het transcoden is en waarom hij dat doet. Uiteindelijk is het niet echt een optie welke je aan of uit zet. De TV geeft aan welke codecs hij allemaal ondersteund, en als de media vervolgens niet 1 van die codecs gebruikt moet de plex server wel gaan transcoden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:09:
Je moet eerst even in de log van Plex kijken of hij aan het transcoden is en waarom hij dat doet. Uiteindelijk is het niet echt een optie welke je aan of uit zet. De TV geeft aan welke codecs hij allemaal ondersteund, en als de media vervolgens niet 1 van die codecs gebruikt moet de plex server wel gaan transcoden.
En dan zou mijn NAS dit niet aankunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 10:21

Sjaak_Afhaak

Bleh!

zo te zien zit er een realtek RTD1295 chip in. Die zal vast geen ster in transcoderen zijn.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:47:
TV gaat via WiFi, lijkt mij sneller dan de 100mbit aansluiting van de TV.
Als je een kabel kan leggen zou mijn voorkeur uitgaan naar dat boven de nadelen die wifi kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:47:
[...]

En dan zou mijn NAS dit niet aankunnen?
Nee, voor een 4K HDR stream wordt een Intel Core I7 aanbevolen, en dan is de output zelfs nog maar 1080p SDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:52:
zo te zien zit er een realtek RTD1295 chip in. Die zal vast geen ster in transcoderen zijn.
Waarom werkte dit voorheen dan wel? Met Kodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Nee, voor een 4K HDR stream wordt een Intel Core I7 aanbevolen, en dan is de output zelfs nog maar 1080p SDR.
Dus ik moet er eigenlijk voor zorgen dat de NAS niet gaat transcode? En dan zou ik de stream wel moeten kunnen afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
S1NN3D schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Als je een kabel kan leggen zou mijn voorkeur uitgaan naar dat boven de nadelen die wifi kan hebben.
Dit ga ik zo even proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Waarom werkte dit voorheen dan wel? Met Kodi.
Omdat Kodi dus niet aan transcoding zat te doen. Zoals eerder aangegeven moet je uitzoeken of/waarom Plex aan het transcoden van het videomateriaal slaat.

Dat kan een hoop oorzaken hebben. Media welke niet word ondersteund door de TV (app), brakke ondertitels, HDR content wat getonemapped word naar SDR. Instellingen welke simpelweg verkeerd staan.

Media welke via Kodi vloeiend afspeelde, moet in principe via Plex ook gewoon vloeiend afgespeeld kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2024 14:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 18:00
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Dus ik moet er eigenlijk voor zorgen dat de NAS niet gaat transcode? En dan zou ik de stream wel moeten kunnen afspelen?
Nee, niet helemaal... de ontvangende kant bepaald in principe of transcoding nodig is. Als er iets is wat de speler niet fijn vind zoals een niet ondersteunde audio/video codec of een trage verbinding etc. Dan wordt er aan je NAS gevraagd het om te zetten naar iets wat wel afspeelt... dat kan een lagere resolutie zijn, andere audio etc. Overigens zal audio transcoding nog niet zo erg zijn, dat is geen zware taak... aan de spelende kant iig instellen dat video op maximale/originele kwaliteit wordt gevraagd van de server/NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 21:28
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:09:
Je moet eerst even in de log van Plex kijken of hij aan het transcoden is en waarom hij dat doet.
Dit. Maar niet per se in de logging, maar gewoon op het dashboard in de web interface of de Plex Dash app. Daar kun je precies zien waarom deze transcode.
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Dat is ook 'onzin'. Mijn Celeron J4105 kon met Quicksync net aan 1 4K HDR transcoderen en tonemappen naar 1080p SDR.

Maar @Is_ Y_ Serious?, ik verwacht dat Plex transcode omdat de Plex app op de TV geen TrueHD ondersteund en dat wil transcoden naar EAC3. Of omdat subtitles niet goed worden ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

alex3305 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:38:
Dat is ook 'onzin'. Mijn Celeron J4105 kon met Quicksync net aan 1 4K HDR transcoderen en tonemappen naar 1080p SDR.
Mijn bron was plex zelf, maar ik zie dat dat dat wel een artikel van 2019 is. Ik had het er ook voornamelijk bij gezet om TS een idee te geven hoe zwaar transcoden eigenlijk is omdat ik niet het idee had dat hij dat helemaal door had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Mijn bron was plex zelf, maar ik zie dat dat dat wel een artikel van 2019 is. Ik had het er ook voornamelijk bij gezet om TS een idee te geven hoe zwaar transcoden eigenlijk is omdat ik niet het idee had dat hij dat helemaal door had.
Jawel dat begrijp ik wel. Ik maak eigenlijk al jaren gebruik van de mi box s. Maar omdat de Philips tv van 1200€ het wel trok met kodi dus. (Dit is nadat ik de NAS rechtstreeks aan mijn router hing) daarvoor zat er een switch tussen en toen werkte het vreemd genoeg ook niet.

Was ik in de veronderstelling dat een nieuwe oled van LG het wel zou lukken. Maar ik begrijp dat het in de transcoding zit, ik ga hier zometeen mee aan de slag en verwacht het dan wel op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

[...]

De "golden rule" van 4K transcoding was tot een jaar of 2021 nog om het gewoon niet te doen, nog altijd veel (i)GPU's hadden toen geen HEVC decoder waar veel 4K content wel in encoded was.

Die Realtek chip heeft er ook wel eentje, maar de H.264 encoder (alle transcodes in Plex gaan naar H.264) lijkt mij nogal meh met 1080p dus wellicht dat het daar wat minder lekker gaat, als Plex überhaupt aan H/W transcoding kan doen met die chip gezien alleen QuickSync (Intel) en NVENC (Nvidia) officieel ondersteund zijn.

Maar goed, transcoding van videomateriaal (audio is prima) wil je sowieso zo veel mogelijk voorkomen. En moet met de meeste moderne TV's ook prima lukken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:56:
[...]

De "golden rule" van 4K transcoding was tot een jaar of 2021 nog om het gewoon niet te doen, nog altijd veel (i)GPU's hadden toen geen HEVC decoder waar veel 4K content wel in encoded was.

Die Realtek chip heeft er ook wel eentje, maar de H.264 encoder (alle transcodes in Plex gaan naar H.264) lijkt mij nogal meh met 1080p dus wellicht dat het daar wat minder lekker gaat. :P

Maar goed, transcoding van videomateriaal (audio is prima) wil je sowieso zo veel mogelijk voorkomen. En moet met de meeste moderne TV's ook prima lukken. :)
Eigenlijk is een nieuwe krachtigere NAS een goed idee dus? Had deze puur genomen voor de zuinigheid. Zat voorheen een 4tb ssd in en trok zeer weinig energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Nee, leg vooral de nadruk op de laatste alinea. Als content voorheen wel soepel liep via Kodi, moet het in principe ook gewoon soepel (zonder transcoding) kunnen via Plex.

De enige situatie welke ik mij kan bedenken welke wellicht voorkwam maar niet op valt te lossen is dat de client (TV) zelf de boel softwarematig aan het decoden was, en daar vlotter in is dan de NAS.

Maar goed, meten = weten. Zoals @Janoz aangaf even de logs en het dashboard van Plex in duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
[...]

I know ;). Vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens had gezet. En dan gaat het ook nog eens om puur CPU transcoding. Maar goed dat je het nogmaals aanstipt ;).
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Jawel dat begrijp ik wel. Ik maak eigenlijk al jaren gebruik van de mi box s. Maar omdat de Philips tv van 1200€ het wel trok met kodi dus. (Dit is nadat ik de NAS rechtstreeks aan mijn router hing) daarvoor zat er een switch tussen en toen werkte het vreemd genoeg ook niet.

Was ik in de veronderstelling dat een nieuwe oled van LG het wel zou lukken. Maar ik begrijp dat het in de transcoding zit, ik ga hier zometeen mee aan de slag en verwacht het dan wel op te lossen.
Heel simpel. Android TV ondersteund als het goed is wel het TrueHD signaal. En Kodi al helemaal, die kan dat namelijk client side omzetten, mocht dat nodig zijn. Jouw LG met Plex app doet dat dus niet en laat die verantwoordelijkheid compleet bij de NAS, die dat dus niet aankan. Het ligt dus niet aan de netwerkverbinding.
D4NG3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:56:
[...]

En nu nog steeds eigenlijk niet. Vooral omdat TS, aan zijn TV en bronmateriaal keuze te zien, nogal van kwaliteit houdt :D.
Die Realtek chip heeft er ook wel eentje, maar de H.264 encoder (alle transcodes in Plex gaan naar H.264) lijkt mij nogal meh met 1080p dus wellicht dat het daar wat minder lekker gaat. :P
Als op dat platform hardware transcoding met Plex überhaupt al werkt :X.
Audio is prima is wel een 'gevaarlijke' aanname. Vooral met zo'n Realtek. Want ik denk dat het juist hierop misgaat. Mijn J4105 trok ik ook redelijk dicht als ik TrueHD audio ging transcoden naar (E)AC3.
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Eigenlijk is een nieuwe krachtigere NAS een goed idee dus? Had deze puur genomen voor de zuinigheid. Zat voorheen een 4tb ssd in en trok zeer weinig energie.
Eerlijk. Dat zou ik niet aanraden. Je moet de juiste clients hebben om niet te transcoden. Dus ik zou eerder de clients updaten zodat deze niet hoeven te transcden. De Shield 2019 Pro is bijvoorbeeld een mooie mediaspeler waarbij je nagenoeg niets hoeft te transcoden. En dan kun je ook (weer) Kodi gebruiken als je dat prettiger vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een tussenoplossing zou trouwens ook kunnen zijn om eerst te kijken welke formaten de plex app op de LG tv wel ondersteund, en vervolgens op een dikke computer met bv HandBreak al je bron materiaal vooraf te transcoden voordat je het op de nas zet.

Oh, en voor mijn beeldvorming, heb je ondertitels aan staan? In specifieke gevallen (ook afhankelijk van subtitle formaat en ondersteuning TV) kan dat ook transcoden triggeren. De TV ondersteund het video formaat dan wel, maar Plex beslist dan dat de server de ondertitels in de videostream gaat bakken.

[ Voor 38% gewijzigd door Janoz op 07-02-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:24:
Een tussenoplossing zou trouwens ook kunnen zijn om eerst te kijken welke formaten de plex app op de LG tv wel ondersteund, en vervolgens op een dikke computer met bv HandBreak al je bron materiaal vooraf te transcoden voordat je het op de nas zet.

Oh, en voor mijn beeldvorming, heb je ondertitels aan staan? In specifieke gevallen (ook afhankelijk van subtitle formaat en ondersteuning TV) kan dat ook transcoden triggeren. De TV ondersteund het video formaat dan wel, maar Plex beslist dan dat de server de ondertitels in de videostream gaat bakken.
Die zijn soms al embedded.
Stonden dus wel aan denk ik, ben niet voorbij het voor filmpje geweest😂. Maar zonder subtitles zou geen probleem zijn. Alleen voor mijn kinderen wat lastiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-02-2024 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Hou er ook rekening mee dat Plex als je geen Plex-pass hebt altijd software matig trancode.
Hardware matige transcoding werkt alleen met een Plex-pass.

En voor softwarematig transcoden heb je echt zware hardware nodig, de SOC van een NAS gaat dat echt niet doen.

Aan ontvangende kant moet transcoden gewoon uit staan.

Die LG tv kan een heel aantal geluidsformaten al niet aan en gaat in Plex dan om die reden al transcoden.
LG doet bij mijn weten alleen Dolby en niks met DTS.

Ik zou die TV er helemaal niet voor gebruiken, heb hier zelf ook een LG tv en gebruik gewoon een Shield Pro 2019. dat werkt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:34:
Hou er ook rekening mee dat Plex als je geen Plex-pass hebt altijd software matig trancode.
Hardware matige transcoding werkt alleen met een Plex-pass.

En voor softwarematig transcoden heb je echt zware hardware nodig, de SOC van een NAS gaat dat echt niet doen.

Aan ontvangende kant moet transcoden gewoon uit staan.

Die LG tv kan een heel aantal geluidsformaten al niet aan en gaat in Plex dan om die reden al transcoden.
LG doet bij mijn weten alleen Dolby en niks met DTS.

Ik zou die TV er helemaal niet voor gebruiken, heb hier zelf ook een LG tv en gebruik gewoon een Shield Pro 2019. dat werkt tenminste.
Ik zat wel aan een life time pass te denken. Maar goed een shield is niet veel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zat wel aan een life time pass te denken. Maar goed een shield is niet veel duurder.
Shield Pro 2019 zou ik dan doen, beter besteed geld dan een Plex-pass als je moet kiezen denk ik.
Gewoon bestanden naar een media-speler douwen heeft je NAS eerder gedaan en werkt altijd wel.

https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-128a

https://www.realtek.com/e...-network-ics/item/rtd1295

https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/

Volgens Plex kan die NAS het niet aan om te transcoden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJx6wRvC8J3Ij3d23RlGQYqa11Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qgng6CtSeRJd56ZNTDQEQL3l.png?f=fotoalbum_large

Dit topic laat je ook zien wat er gebeurd, een film met DTS geluid gaat transcoden en dan is het mis:
Plex - Buffering problemen bij afspelen van 4K HDR bestanden

[ Voor 13% gewijzigd door RobbieT op 07-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Bedankt allen! Zeer leerzaam.

Zojuist even een speedtest gedaan. 280 mbit. Dus een kabel aansluiten lijkt mij zinloos en het probleem ligt (wat eigenlijk al duidelijk was) 100% bij de NAS icm Plex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgjN6aTKkyapo9-22vYwGXV_w7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRVLkA41I2tJkmcJur5NnajJ.jpg?f=fotoalbum_large
Originele settings (Plex LG TV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlJdtHJx_cdeQAoJdIh7lqtLBng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qe0zQVCP81Pbu0P4wDUffX4f.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgezet en dit voorkomt transcoding. Nu speelt het bestand wel normaal af.

Op het moment dat ik een SRT aanzet gaat de NAS weer transcode en speelt Plex het bestand niet meer goed af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq8RDxwG4POq1o_EKd7vSuRs14o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XqeOG6aTw3wzNNc8SHmdLGr1.jpg?f=user_large

Links te zien zonder SRT, rechts te zien met SRT.

Dit betreft een film van 1080p die een grote heeft van 28gb, is natuurlijk niet schokkend en er zijn veel grotere bestanden, wordt dat dan helemaal een drama?

Ik kan op geen enkele wijze deze instellingen wijzigen? Met behoud van ondertiteling?
Ik hoef de films niet perse met te kijken maar soms is dit wel handig.

De opties, sterkere NAS (heb op het moment maar een 1 bay en wil misschien toch wel een 2 bay) en of een Nvidia shield blijven over?

Hoe zit het precies met Dolby Atmos, blijft dit in een mediabestand aanwezig als ik deze stream naar mijn TV? Heb een JBL Bar 1000 gekocht en vind Dolby Atmos wel echt gaaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Is de ondertiteling intern? Oftewel zit die in het bestand geïntegreerd?

Er is iets raars met Plex waardoor externe SRT files wel lijken te werken soms is mijn ervaring.
Dus even een los ondertitelbestand downloaden ergens en daarmee nog eens testen.

Op basis van wat ik zelf wel eens getest heb met Plex op de LG tv verwacht ik dat het problemen blijft geven, zeker met grote bestanden (>60GB)

[ Voor 22% gewijzigd door RobbieT op 07-02-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Kijk op de TV app bij de instellingen onder advanced even naar de subtitles setting, de kans is groot dat burn subtitles op automatic staat. Zet die eens op only advanced formats en kijk of het dan beter gaat.

Om de een of andere reden willen veel clients nogal eens om ingebrande ondertitels vragen, zelfs wanneer het doodnormale SRT's zijn zonder fancy formatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:03:
Is de ondertiteling intern? Oftewel zit die in het bestand geïntegreerd?

Er is iets raars met Plex waardoor externe SRT files wel lijken te werken soms is mijn ervaring.
Dus even een los ondertitelbestand downloaden ergens en daarmee nog eens testen.

Op basis van wat ik zelf wel eens getest heb met Plex op de LG tv verwacht ik dat het problemen blijft geven, zeker met grote bestanden (>60GB)
De ondertiteling zit inderdaad in het bestand. Ik ga later eens kijken naar een externe SRT.

Jij hebt zelf de Shield pro geef je aan. Is dit omdat je graag met Plex werkt, dus puur voor Plex aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb de Shield TV Pro 2019 aangeschaft omdat de TV geen DTS formaten doorgeeft aan de receiver en ik die wel wil hebben.
Verder dacht ik dat Dolby Vision niet werkt met de Plex app voor LG, en wel met de Plex app voor Android TV.

En F1 tv bestaat niet als app voor de LG tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:12:
Kijk op de TV app bij de instellingen onder advanced even naar de subtitles setting, de kans is groot dat burn subtitles op automatic staat. Zet die eens op only advanced formats en kijk of het dan beter gaat.

Om de een of andere reden willen veel clients nogal eens om ingebrande ondertitels vragen, zelfs wanneer het doodnormale SRT's zijn zonder fancy formatting.
Dit gaf geen verschil.

Ik heb zojuist er een Mi Box S bij gepakt en Plex geinstalleerd. Deze draait het bestand wel met de ondertitels.

Waar ik nou uiteindelijk nog het meeste van baal is dat Kodi alles binnen 1 seconde opstart en dat Plex best wel lang moet laden om het bestand af te spelen.

Ik vind de instellingsmogelijkheden en de ''covers etc'' echt een toffe toevoeging bij Plex.
Ik vind het daarom jammer dat Plex zich zo lastig opstelt :*) .

Wellicht dat ik gewoon de Mi Box S blijf gebruiken, op zich speelt deze box alles goed af.

Wat zouden de voordelen van een shield Pro VS een Mi box zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
De Shield TV Pro doet Dolby Vision vanuit mkv’s in Plex.
Doet Dolby Vision vanuit de Netflix app en nog wat streaming-apps.

Beschikbare apps zijn eigenlijk wel hetzelfde.

De Nvidia Shield TV Pro:

Is sneller dan de Mi Box S
Is wat stabieler dan de Mi Box S.
Heeft een ethernetpoort.

Maar dat is het dan ook.
Als je Kodi wil gebruiken en het bevalt op de Mi Box S, dan zou ik eerst een tijdje kijken of die bevalt.

Probeer eens of die Mi Box S ook met een heel groot bestand overweg kan. >80GB 4K mkv.
Kan dat dan de wifi verbinding het moeilijk krijgt en het gaat stotteren.

Dat werkt op een Nvidia in ieder geval bedraad probleemloos. Dat zou nog een reden kunnen zijn om over te stappen.

Op een Android TV gebaseerd ding zoals een Nvidia of Mi Box kan je ook Emby kunnen draaien.
Als Plex niet bevalt.
https://emby.media/qnap-server.html

https://play.google.com/s...atv&pcampaignid=web_share

[ Voor 38% gewijzigd door RobbieT op 07-02-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:14:
De Shield TV Pro doet Dolby Vision vanuit mkv’s in Plex.
Doet Dolby Vision vanuit de Netflix app en nog wat streaming-apps.

Beschikbare apps zijn eigenlijk wel hetzelfde.

De Nvidia Shield TV Pro:

Is sneller dan de Mi Box S
Is wat stabieler dan de Mi Box S.
Heeft een ethernetpoort.

Maar dat is het dan ook.
Als je Kodi wil gebruiken en het bevalt op de Mi Box S, dan zou ik eerst een tijdje kijken of die bevalt.

Probeer eens of die Mi Box S ook met een heel groot bestand overweg kan. >80GB 4K mkv.
Kan dat dan de wifi verbinding het moeilijk krijgt en het gaat stotteren.

Dat werkt op een Nvidia in ieder geval bedraad probleemloos. Dat zou nog een reden kunnen zijn om over te stappen.

Op een Android TV gebaseerd ding zoals een Nvidia of Mi Box kan je ook Emby kunnen draaien.
Als Plex niet bevalt.
https://emby.media/qnap-server.html

https://play.google.com/s...atv&pcampaignid=web_share
Ik ga kijken of een bestand van 80gb werkt, maar ik denk van wel omdat mijn vorige Philips TV dit wel trok via Kodi op android TV. Of zou die een sterkere processor hebben? Is tenslotte een stuk nieuwer?

Ik zou altijd nog een adapter kunnen kopen om de Mi box bedraad aan te sluiten, dit zou theoretisch tot 480Mbps moeten gaan ivm de USB 2.0 poort.

Hoeveel zou Dolby vision waard zijn tegenover het "normale" format watmijn TV nu via Netflix afspeelt?

Ik zag ook de Mi Box S 2Gen staan. Die zou alle bovengenoemde formats wel moeten afspelen en wat soepeler menu moeten hebben.

Geeft Emby minder problemen mbt transcoding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Geen idee, ik heb zelf geen ervaring met Emby. Plex bevalt wel. En als de nieuwe V21 Kodi uitkomt dan is er misschien ook eindelijk Dolby Vision voor Kodi dus dan is dat ook een optie op de Shield TV.

Transcoding zal niet veel uitmaken, of je nu Jellyfin, Emby of Plex kiest. Onder water zullen ze vemoedelijk allemaal ffmpeg draaien om de transcoding te doen.
Dus dat zal vast ongeveer gelijk zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door RobbieT op 07-02-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Oke.

Super veel geleerd. Tof!
Bedankt voor alle reacties.

Ik hou het even bij de Mi Box S of als ik geen subtitels wil gewoon de LG TV.
Daarnaast ga ik verder nadenken wat ik wil doen m.b.t. een nieuwe media speler of een veel betere NAS en een nieuwe mediaspeler.

Shield blijft wel op het verlanglijstje staan maar dan wil ik ook weer gelijk 2 hebben en dat doet weer pijn in de portemonnee. (daarvoor heb ik ook een hele goede 2bay NAS)

Ik maak gebruik van Netflix, Prime, Disney, Videoland, F1pro en HBO en toch wil graag zelf ook nog films & series binnenhalen. Apple TV heeft ook toffe content maar ik wil niet nog meer streamingsdiensten.

[ Voor 15% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Als je de lijstjes van Plex bekijkt waarin staat welke NAS-en kunnen transcoden, dan zijn dat er niet heel veel.
Daarvoor hoef je dus niet echt op zoek naar een nieuwere nas.

Er is ook nog zoiets als de Nokia Streaming box 8010.
Dat kan nog een mooie middenweg zijn qua prijs en functionaliteit.

uitvoering: Nokia Streaming box 8010 32GB

Heeft snellere wifi dan de Mi Box S, heeft een ethernetpoort, doet Dolby Vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:16:
Als je de lijstjes van Plex bekijkt waarin staat welke NAS-en kunnen transcoden, dan zijn dat er niet heel veel.

Heeft snellere wifi dan de Mi Box S, heeft een ethernetpoort, doet Dolby Vision.
Die lijst heb ik idd helemaal zitten bekijken. Zat naar een DS224+ te kijken.

Ik heb al wel eens zitten kijken naar de Nokia Streaming box 8010. Vooral meer ram lijkt mij prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb een DS218+

Fijne NAS, maar transcoden is zelfs met Plex-pass nog verre van echt goed bruikbaar op dat ding.
Heb er extra RAM geheugen in gestoken.

Qua specs zit die niet zo heel ver van de DS224+
Als het je om transcoden gaat hoef je denk ik die overstap niet te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:02:
Ik heb een DS218+

Fijne NAS, maar transcoden is zelfs met Plex-pass nog verre van echt goed bruikbaar op dat ding.
Heb er extra RAM geheugen in gestoken.

Qua specs zit die niet zo heel ver van de DS224+
Als het je om transcoden gaat hoef je denk ik die overstap niet te maken.
Dan zit er denk ik iets in je configuratie niet helemaal goed. Weet je zeker dat Quicksync wordt gebruikt? Met mijn oude J1800 kon ik prima 1080p transcoderen. En met de J4105 werkte zelfs HDR naar SDR tonemapping van 4K naar 1080p. Dat was op het randje, maar werkte wel.

De FireTV 4K Max kan geloof ik ook alles aan, behalve DTS audio, maar draait wel het idiote Fire OS. Verder blijf ik erbij dat de Shield Pro echt nog steeds de beste mediaspeler is. Als je toch een nieuwe NAS zou willen, zou ik je ook in overweging willen geven om te kijken naar de BBG van juli: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023. Ik ben uiteindelijk ook van een QNAP NAS naar een zelfbouw NAS gegaan met iets snellere componenten dan de BBG, maar met het Het grote zuinige server topic - deel 3 zit ik nu op een verbruik van gemiddeld ~20Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
alex3305 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Dan zit er denk ik iets in je configuratie niet helemaal goed. Weet je zeker dat Quicksync wordt gebruikt? Met mijn oude J1800 kon ik prima 1080p transcoderen. En met de J4105 werkte zelfs HDR naar SDR tonemapping van 4K naar 1080p. Dat was op het randje, maar werkte wel.

De FireTV 4K Max kan geloof ik ook alles aan, behalve DTS audio, maar draait wel het idiote Fire OS. Verder blijf ik erbij dat de Shield Pro echt nog steeds de beste mediaspeler is. Als je toch een nieuwe NAS zou willen, zou ik je ook in overweging willen geven om te kijken naar de BBG van juli: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023. Ik ben uiteindelijk ook van een QNAP NAS naar een zelfbouw NAS gegaan met iets snellere componenten dan de BBG, maar met het Het grote zuinige server topic - deel 3 zit ik nu op een verbruik van gemiddeld ~20Wh.
Zelfbouw is tof, 20Wh is niet veel. Wat voor specs heb jij dan? Op basis van de Intel Core i3-12100 Boxed? Pakt die maar zo weinig stroom?

Bedankt voor het topic, ga ik even bestuderen.
Misschien is het vloeken in de kerk maar wat ik nu doe is zet mijn NAS regelmatig uitzetten. Deze zet ik meestal weer aan als ik wat ga downloaden of ga streamen.

Misschien kan ik beter mijn NAS weg doen en een Plex server van mijn PC maken, en dan alleen aanzetten als ik deze in gebruik neem :F

[ Voor 6% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 08-02-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:26:
[...]

Zelfbouw is tof, 20Wh is niet veel. Wat voor specs heb jij dan? Op basis van de Intel Core i3-12100 Boxed? Pakt die maar zo weinig stroom?
Nee. Op basis van een product: Intel Core i5-13500 :D. Mijn inventaris. Die 20Wh is het gemiddelde over de dag. Laagste verbruik is rond de 15W. Dat is dan met zo'n 40-50 Docker containers :7. Moet ik ook erbij zeggen dat mensen in dat topic nog lager verbruik halen. Als ik bijvoorbeeld een andere PSU zou nemen zou ik (schatting) nog zo'n 2,5/3W kunnen pakken.

Ik had hiervoor overigens ook een QNAP NAS en die verbruikte al meer stroom dan mijn huidige oplossing :$. En dan had ik een NAS met SSD's erin zodat de hard disks niet altijd hoefde te draaien. Want dat is eigenlijk wat jouw verbruik nu nekt. Door de inrichting van QNAP's OS blijft jouw disk continue draaien wat minimaal 7.5Wh extra verbruikt. Aan de andere kant, dat is wel meteen jouw maximale verbruik, want meer zit er gewoon niet in :+.
Bedankt voor het topic, ga ik even bestuderen.
Misschien is het vloeken in de kerk maar wat ik nu doe is zet mijn NAS regelmatig uitzetten. Deze zet ik meestal weer aan als ik wat ga downloaden of ga streamen.

Misschien kan ik beter mijn NAS weg doen en een Plex server van mijn PC maken, en dan alleen aanzetten als ik deze in gebruik neem :F
Ik ken meer mensen die dat doen hoor, dus maak je niet druk. Ik spin bijvoorbeeld mijn disks altijd down, terwijl anderen dat ook altijd sterk afraden vanwege de levensduur van de disk. Tja, ik ga er gewoon vanuit dat een disk maar een x-aantal jaar meegaat. De tijd daarna is 'extra'. In jouw geval zou jouw NAS 7.5W verbruiken, dat is sowieso 'maar' €20 aan stroom per jaar (0,0075*24*365,25*0,3).

Ik zou in ieder geval jouw adviseren om even rustig te inventariseren wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld met de jouw huidige NAS. de Mi Box en Kodi verder kunt is dat mooi. Voor Plex zou je eventueel ook nog Plex for Kodi kunnen gebruiken. Ben ik zelf niet zo kapot van, maar misschien is dat voor jouw wel de perfecte situatie? En anders toch inderdaad kijken naar een andere mediaspeler die alles kan afspelen zonder te transcoderen of een andere NAS. Maar ik denk echt dat je meer profijt zult halen uit een goede speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
alex3305 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Nee. Op basis van een product: Intel Core i5-13500 :D. Mijn inventaris. Die 20Wh is het gemiddelde over de dag. Laagste verbruik is rond de 15W. Dat is dan met zo'n 40-50 Docker containers :7. Moet ik ook erbij zeggen dat mensen in dat topic nog lager verbruik halen. Als ik bijvoorbeeld een andere PSU zou nemen zou ik (schatting) nog zo'n 2,5/3W kunnen pakken.

Ik had hiervoor overigens ook een QNAP NAS en die verbruikte al meer stroom dan mijn huidige oplossing :$. En dan had ik een NAS met SSD's erin zodat de hard disks niet altijd hoefde te draaien. Want dat is eigenlijk wat jouw verbruik nu nekt. Door de inrichting van QNAP's OS blijft jouw disk continue draaien wat minimaal 7.5Wh extra verbruikt. Aan de andere kant, dat is wel meteen jouw maximale verbruik, want meer zit er gewoon niet in :+.

[...]

Ik ken meer mensen die dat doen hoor, dus maak je niet druk. Ik spin bijvoorbeeld mijn disks altijd down, terwijl anderen dat ook altijd sterk afraden vanwege de levensduur van de disk. Tja, ik ga er gewoon vanuit dat een disk maar een x-aantal jaar meegaat. De tijd daarna is 'extra'. In jouw geval zou jouw NAS 7.5W verbruiken, dat is sowieso 'maar' €20 aan stroom per jaar (0,0075*24*365,25*0,3).

Ik zou in ieder geval jouw adviseren om even rustig te inventariseren wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld met de jouw huidige NAS. de Mi Box en Kodi verder kunt is dat mooi. Voor Plex zou je eventueel ook nog Plex for Kodi kunnen gebruiken. Ben ik zelf niet zo kapot van, maar misschien is dat voor jouw wel de perfecte situatie? En anders toch inderdaad kijken naar een andere mediaspeler die alles kan afspelen zonder te transcoderen of een andere NAS. Maar ik denk echt dat je meer profijt zult halen uit een goede speler.
Tof systeem met een i5-13500 :*)
Plex op Kodi, zou wellicht weer voor transcoding zorgen?

Ik ga idd rustig inventariseren.
Mijn PC draait op een Ryzen 5600x, 1660 super, 32gb ram en hoop SSD's, ga straks even met mijn watt meter kijken wat het verbuik is bij het gebruik van Plex.

Heb genoeg zonnepanelen en nog geen energiekosten maar ik toch alvast gaan voorbereiden op de downgrade van het salderen.

Bedankt voor al je reacties :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Dat is het zeker. Intel 13th gen met Quicksync heeft ook AV1 support. Vandaar mijn keuze. En daarnaast heb ik een vrij grote muziekbibliotheek die ik met Plexamp gebruik. Plex kan dan ook AI analyze op muziek doen voor custom radio's en zo. Leuk speelgoed :). Daarnaast doe ik er, uiteraard, meer mee dan alleen Plex ;).
Plex op Kodi, zou wellicht weer voor transcoding zorgen?
Dat is dus wel een beetje de grap. Kodi gebruikt standaard een interne videospeler in tegenstelling tot de Plex app die Exoplayer gebruikt. Exoplayer is zeg maar de globale videospeler van Android zodat niet elke client het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dus het kan zomaar zijn dat Plex in Kodi niet voor transcoding zorgt. Je zou transcoding op de Plex server ook compleet uit kunnen zetten, dan kun je het in ieder geval testen :).
Ik ga idd rustig inventariseren.
Mijn PC draait op een Ryzen 5600x, 1660 super, 32gb ram en hoop SSD's, ga straks even met mijn watt meter kijken wat het verbuik is bij het gebruik van Plex.
Er zijn wat BIOS trucs die je uit kunt halen om het (idle) verbruik naar beneden te halen op AMD zonder dat je daar echt wat van merkt in de praktijk. Uiteraard wel in tests zoals Cinebench. Daar zou je even op kunnen Googlen. Zorg in ieder geval dat je C-States aan (enabled) hebt staan, dat kan echt een groot verschil maken. Bij mij was dat iets van 20-30W of zoiets... Alweer een tijdje geleden dat ik dat ingesteld heb :P.
Heb genoeg zonnepanelen en nog geen energiekosten maar ik toch alvast gaan voorbereiden op de downgrade van het salderen.
Ik heb dus geen zonnepanelen (appartement), dus voor mij is het minimaliseren van stroomverbruik wel interessant. Daarnaast is het ook gewoon een sport :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:
Bij mij heeft Plex altijd een blokkade erop gegooid als hij vond dat de Plex server te traag was om te transcoden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Dat is dus wel een beetje de grap. Kodi gebruikt standaard een interne videospeler in tegenstelling tot de Plex app die Exoplayer gebruikt. Exoplayer is zeg maar de globale videospeler van Android zodat niet elke client het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dus het kan zomaar zijn dat Plex in Kodi niet voor transcoding zorgt. Je zou transcoding op de Plex server ook compleet uit kunnen zetten, dan kun je het in ieder geval testen :).
Ik ga gewoon de addon erop zetten, zie ik het vanzelf wel.
Er zijn wat BIOS trucs die je uit kunt halen om het (idle) verbruik naar beneden te halen op AMD zonder dat je daar echt wat van merkt in de praktijk. Uiteraard wel in tests zoals Cinebench. Daar zou je even op kunnen Googlen. Zorg in ieder geval dat je C-States aan (enabled) hebt staan, dat kan echt een groot verschil maken. Bij mij was dat iets van 20-30W of zoiets... Alweer een tijdje geleden dat ik dat ingesteld heb :P.
Dit is wel interessant, ga ik onderzoeken.
Ik heb dus geen zonnepanelen (appartement), dus voor mij is het minimaliseren van stroomverbruik wel interessant. Daarnaast is het ook gewoon een sport :D.
Ja dit vind ik ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sebazzz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Bij mij heeft Plex altijd een blokkade erop gegooid als hij vond dat de Plex server te traag was om te transcoden.
En dan wordt het bestand helemaal niet afgespeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:00:
[...]

En dan wordt het bestand helemaal niet afgespeeld?
Klopt, dan toont ie "CPU too slow" of zoiets met een "OK" knop en daarmee wordt je teruggestuurd naar de lijst.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 08-02-2024 14:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:16:

Zou een:
HP mini G3
I3-7100T
8GB
128GB SSD
Intel HD Grapics 630

Als Plex CLIENT kunnen dienen? En het transcode weghalen van de NAS?
Deze computer heb ik nog liggen. Daar draai ik nu Batocera op maar die zou ook kunnen dienen als Plex speler. Is de hardware voldoende van bovenstaande mini HP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Zoals ik eerder al aangaf wil je transcoding zo veel mogelijk voorkomen.

Dat beestje zal een stuk beter als Plex server functioneren, maar 4K transcoding zal in veel gevallen ook met dat ding geen feest worden. Er is in ieder geval wel een HEVC decoder aanwezig, wat al immens helpt. Maar wel een erg basale HEVC decoder.

Ik zou mij er persoonlijk focussen op de client kant, zorg er voor dat de geserveerde media aansluit op wat de client kan.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 14-02-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:12:
Zoals ik eerder al aangaf wil je transcoding zo veel mogelijk voorkomen.

Dat beestje zal een stuk beter als Plex server functioneren, maar 4K transcoding zal in veel gevallen ook met dat ding geen feest worden. Er is in ieder geval wel een HEVC decoder aanwezig, wat al immens helpt. Maar wel een erg basale HEVC decoder.

Ik zou mij er persoonlijk focussen op de client kant, zorg er voor dat de geserveerde media aansluit op wat de client kan.
Ok, deze volstaat dus niet helemaal.
Ik had "server'' geschreven, maar ik bedoel eigenlijk dat ik de mini G3 als client inzet.
Het is trouwens de i3-7100 ipv de i3-6100. En ook de intel HD 630 ipv de HD 530.
Dus de NAS behoud zoals deze is en deze G3 naast de TV om Plex op te draaien.
Bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 14-02-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Ok, deze volstaat dus niet helemaal.
Ik had "server'' geschreven, maar ik bedoel eigenlijk dat ik de mini G3 als client inzet.
Het is trouwens de i3-7100 ipv de i3-6100. En ook de intel HD 630 ipv de HD 530.
Dus de NAS behoud zoals deze is en deze G3 naast de TV om Plex op te draaien.
Bedankt.
Zou moeten werken, alleen is het verbruik nogal hoog met een TDP van 51W.
Het ding doet 4K en met Windows erop zou het ding ook audio pass-through moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Is_ Y_ Serious? Zoals @RobbieT zegt gaat dat wel werken, maar ik zou het niet aanraden. Je hebt een prachtige OLED televisie gekocht en die Mini G3 gaat bijvoorbeeld geen Dolby Vision doen. HDR10 denk ik wel (met Kodi), maar dat is echt zonde :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
alex3305 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:32:
@Is_ Y_ Serious? Zoals @RobbieT zegt gaat dat wel werken, maar ik zou het niet aanraden. Je hebt een prachtige OLED televisie gekocht en die Mini G3 gaat bijvoorbeeld geen Dolby Vision doen. HDR10 denk ik wel (met Kodi), maar dat is echt zonde :X.
Ik heb ook nog een PS5 8)7 . Verbruikt helemaal veel.
Jullie hebben mij overtuigd.

Ik ga denk ik voor een Nvidia Shield Pro.

(Leuke porfielfoto trouwens, eergisteren mijn kind van 8 Lemmings laten spelen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Zoals eerder aangegeven ga ik een Nvidia Shield Pro kopen.

Omdat ik mijn NAS vaak uit en aan zet zat ik te denken aan een andere oplossing.

De ProDesk mini 400 G3 inzetten als download computer en Plex server.
En deze alleen aanzetten wanneer deze gebruikt zou worden.
Helaas is de opslag ruimte beperkt en wil ik deze graag uitbreiden in de vorm van HDD's.

Maar omdat de ProDesk mini maar 1 SSD aansluiting heeft zat ik aan het volgende te denken.
Inbouwen in een grotere behuizing, Sata verdeler aansluiten om de optie te hebben meerdere schijven aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL0OtNjVwXUu7nCNGVM8vAL-GdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RBZt1atry6GoleyOctRFI4N7.jpg?f=user_large

Hier zit geen stroomaansluiting bij, maar dit is bedoeld als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44Gq5A5p5AqTVAqhpjY_aJAHZv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wquhn9M2uxv6Pm6n8clfKhcf.jpg?f=user_large

Zou dit kunnen werken of loop je al meteen tegen de limiet aan van de stroomcapaciteit van de originele Sata aansluiting?

Ik zou dan direct op die computer gaan downloaden, Plex server beheren en aanzetten als ik dus een film/serie ga kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 19-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:41:
Maar omdat de ProDesk mini maar 1 SSD aansluiting heeft zat ik aan het volgende te denken.
Inbouwen in een grotere behuizing, Sata verdeler aansluiten om de optie te hebben meerdere schijven aan te sluiten.
Zeer slecht plan. Daar zijn de omvormers op het moederbord absoluut niet op berekend.

Hang er een paar extern gevoede USB schijven aan, koop een DAS of ga rondneuzen in het eerder genoemde Het grote zuinige server topic - deel 3

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Zeer slecht plan. Daar zijn de omvormers op het moederbord absoluut niet op berekend.

Hang er een paar extern gevoede USB schijven aan, koop een DAS of ga rondneuzen in het eerder genoemde Het grote zuinige server topic - deel 3
Bedankt voor je reactie.
Dan gaat die toch in de verkoop, want ik neem aan dat wanneer je USB schijven er aan gaat hangen je weer tegen snelheid restricties aan gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat ligt geheel aan de gebruikte enclosure(s) / USB standaard, voor media zal het weinig uit maken zelfs al hang je ze aan USB2. UHD BR piekt bijvoorbeeld op 144Mb/s waar USB2 al 480Mb/s doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
Dat ligt geheel aan de gebruikte enclosure(s) / USB standaard, voor media zal het weinig uit maken zelfs al hang je ze aan USB2. UHD BR piekt bijvoorbeeld op 144Mb/s waar USB2 al 480Mb/s doet. ;)
Dan ga ik denk ik toch een externe USB drive aansluiten. (al denk ik dat die snelheid zeer beperkt is?)
Bedankt, hier word ik wijzer van :)

[ Voor 5% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 19-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Maar zoals nu al een paar keer aangegeven is blijft dit maar een matig plan. Je hebt al een NAS staan, en hebt problemen met afspelen aan de TV kant, koop dan gewoon een fatsoenlijke client zoals een Nvidia Shield. Of zet die ProDesk mini zoals je eerder al aangaf te willen in als client? Plex HTPC er op en gaan met die banaan.

Je probeert het probleem aan de server kant op te lossen, terwijl het een client probleem is.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:37:
Maar zoals nu al een paar keer aangegeven is blijft dit maar een matig plan. Je hebt al een NAS staan, en hebt problemen met afspelen aan de TV kant, koop dan gewoon een fatsoenlijke client zoals een Nvidia Shield. Of zet die ProDesk mini zoals je eerder al aangaf te willen in als client?

Je probeert het probleem aan de server kant op te lossen, terwijl het een client probleem is.
Ik koop sowieso een Nvidia Shield Pro.
Maar aan de NAS kant zat ik hier dus aan te denken. Waarom?
Omdat ik de NAS via de aan en uitknop uit en aan moet zetten, voor mijn gevoel niet echt een optimale oplossing maar ik kan er naast zitten.

Aan de andere kant heeft deze NAS maar 1 bay en ik verwacht (mede door Plex) dat ik te enthousiast door ga met content binnenhalen.
Dat downloaden doe ik nu op een Game PC, niet perse de meest zuinige oplossing,

Daarnaast heb ik 5 TV's en ik ga niet 1.2.3 5 Shields kopen :*) .

Aan de andere kant vind het ook heel leuk om hier over te brainstormen. Het kan over komen dat ik niets doe met het advies maar het tegendeel is waar.

Ik heb al een Shield Pro gekocht en ik ben (as we speak) aan het kijken naar een externe Usb gevoede behuizing voor mijn 12 TB HDD.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 19-02-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:12:
Zeker dan wil ik nogmaals de nadruk leggen op bovenstaande.

Zoek uit welke formats zorgen voor transcodes, en zorg er voor dat je geen media zit te rippen welke aan die formats doet en/of sluit clients van die formats uit. Zo heb ik bijvoorbeeld 2 clients welke niet bij m'n (4K) HDR films kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a38M8e5J7mqMgVDqI4Ai9rlgyAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FnREVH7yijhw4lD7YD53Clna.png?f=fotoalbum_large

Ik heb jaren lopen stuntelen met de mentaliteit dat ik alles wou (kunnen) transcoden en elke client wou kunnen serveren want "Daar is transcoding toch voor?", dat is op een geven moment gewoon niet meer te doen tenzij je een exces aan server neergooit.

De server moet precies dat doen; serveren. Als clients er geen trek in hebben, krijgen ze het niet. Transcoding is er echt voor de uitzonderingen.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
D4NG3R schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Zeker dan wil ik nogmaals de nadruk leggen op bovenstaande.

Zoek uit welke formats zorgen voor transcodes, en zorg er voor dat je geen media zit te rippen welke aan die formats doet en/of sluit clients van die formats uit. Zo heb ik bijvoorbeeld 2 clients welke niet bij m'n (4K) HDR films kunnen.

[Afbeelding]

Ik heb jaren lopen stuntelen met de mentaliteit dat ik alles wou (kunnen) transcoden en elke client wou kunnen serveren want "Daar is transcoding toch voor?", dat is op een geven moment gewoon niet meer te doen tenzij je een exces aan server neergooit.
Mooi overzicht, dank je.
Ik ga idd beter opletten wat ik binnenhaal en daar ook bij kijken naar de client kant (wat het apparaat zou moeten kunnen). Als de Shield mij goed bevalt dan plaats ik deze ook nog op de slaapkamer en dan laat ik de rest van de TV's de streams afspelen via Kodi (Mi Box). Kan ik iig in de huiskamer en slaapkamer via Plex kijken en dat is eigenlijk wel het doel.

Bedankt _/-\o_
Pagina: 1